Print side | Luk vindue

hjemme-bio-bio-graf ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163325
Udskrevet den: 27-April-2024 kl. 12:16


Emne: hjemme-bio-bio-graf ?
Skrevet af: bbond
Emne: hjemme-bio-bio-graf ?
Skrevet den: 06-Maj-2021 kl. 18:51
Hvornår har man en "hjemme biograf" ?
Hvornår skal man gå i biografen ?

Trigget lidt af de mange indlæg omhandlende en "hjemmebiograf" med en 55" skærm og en receiver fra Hifiklubben.... Ermm
Og - biografernes "krampagtige" fastholden i en, efterhånden, svunden tid.... Stern Smile 

Mit ordsprog er: "alt under 100" er køkken-Tv" - "et rum har 8 hjørner" - "hvis dit anlæg kan klare sig med en fase (230V/10A) er det køkkenradio" - osv. Wink

Altså - hvad er definitionen på en hjemmebiograf? - og/eller hvornår har man den ultimative biograf-oplevelse ? Nuke Cool

Bond Cool




Svar:
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 06-Maj-2021 kl. 19:10
jeg vil ikke sætte en grænse ved størrelsen. Jeg mener dog at man skal have et lærred og projektor, for hvem går i biografen for at kigge på et tv?

Jeg bruger ikke mit eget udstyr mere. Det fænger ikke rigtigt. Jeg startede med en billig projektor fra hifi klubben og et lille (68”) lærred, da jeg ikke havde plads til mere. Sammenlignet med det 32” tv jeg havde på daværende tidspunkt, virkede de 68” enormt. Senere fik jeg en bedre projekter, og da vi flyttede i hus et lidt større lærred (80”). Det var også fint i starten, men som jeg fik set flere og flere film og serier, begyndte det at kede mig. Der skulle simpelthen mere til for at imponere. “Wow”-faktoren var væk. Jeg har ikke brugt det i flere år, og klarer mig fint med et 65” tv. (Selv om mit næste måske skal være en smule større...).  Jeg kan godt lide det nemme ved at man altid kan bruge det, og ikke skal tage hensyn til at det helst skal være helt mørkt før det er optimalt. 
Ja, jeg ved at man kan bruge div. former for mørklægning, men da det befinder sig i stuen vil jeg helst undgå den slags. 


Skrevet af: Jørgensen
Skrevet den: 06-Maj-2021 kl. 19:28
Puh, jeg håber ikke, at jeg bliver træt af det lige med det samme, da jeg lige har investeret over 5.000 kr. i mørklægningsgardiner - dog incl. soveværelse.

Ellers er mit system, der vel holder sig inden for almindelig fase 230 volt mv., udmærket til mit brug og omfatter en billig Optoma Full-HD projektor med et 92" lærred, samt en 9 kanals surroundreceiver forspændt en stereoforstærker med Pass-through og en mindre 4 kanals forstærker til højdehøjttalere for og bag. Min stue er ikke til atmos grundet skråt loft til kip. Dertil 4K Blu-Ray afspillere.

I øjeblikket - jeg afventer stadig opsætning af mørklægningsgardiner - ser jeg dog blot film på 55" OLED.

Mvh. Jørgensen


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 06-Maj-2021 kl. 20:00
Der er hvis nok ingen officiel grænse. Men der er jo kommet termen stuebio som er til de mindre kvadratmeter end en dedikeret hjemmebio med projekter og 7.1.4 surround.

Der er flere helt store kommercielle biografer i udlandet, der får sat samsung micro led skærme op, i stedet for lærred og projekter.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 06-Maj-2021 kl. 20:02
hvis du kigger på hvad en instruktør ville mene, så er det bare at der er et billede - ikke størrelse bestemt og så nogle højttaler omkring dog minium 5.1, så er tale om en biograf.

-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 06-Maj-2021 kl. 20:11
Tænker at man kan tale stue biograf og dedikeret biograf
Krav ville jeg tænke er et setup med minimum 4 kanaler så der er front og Surround kanaler. Og en skærm af en art.

Skulle man være lidt mere i detalje ville næste krav være mørklagt rum som næste punkt



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 06-Maj-2021 kl. 20:16
Der er intet størrelseskrav eller lærredkrav for at det er en biograf.
https://denstoredanske.lex.dk/biograf" rel="nofollow - https://denstoredanske.lex.dk/biograf



Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 06:15
Jeg har en sådan "stue bio" som absolut ikke kan måle sig med de dedikerede hjemmebiografer som der er blevet vist herinde på siderne. Men jeg syntes ikke mit tv er en del af min bio, her er det bio oplevelse når jeg mørklægger stuen og køre lærredet ned. Hos os har vi indrettet stuen efter lyd og billede, både malet væggene mørke og skjult lærredet og lavet tiltag for at optimere lyden. Men biograf bliver det aldrig...

Frank


Skrevet af: Lydkilde
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Hvornår har man en "hjemme biograf" ?
Hvornår skal man gå i biografen ?

Trigget lidt af de mange indlæg omhandlende en "hjemmebiograf" med en 55" skærm og en receiver fra Hifiklubben.... Ermm
Og - biografernes "krampagtige" fastholden i en, efterhånden, svunden tid.... Stern Smile 

Mit ordsprog er: "alt under 100" er køkken-Tv" - "et rum har 8 hjørner" - "hvis dit anlæg kan klare sig med en fase (230V/10A) er det køkkenradio" - osv. Wink

Altså - hvad er definitionen på en hjemmebiograf? - og/eller hvornår har man den ultimative biograf-oplevelse ? Nuke Cool

Bond Cool

Det handler vel netop om det sidste. Biograf-oplevelse.
For nogen er det en skærm, en soundbar og en film. For andre er det et 150" lærred i et dedikeret rum med biostole, popcorn maskine og monster surround.

Tænker at jeg godt kunne have en ultimativ film oplevelse i en "skrabet" bio. Det er lidt svære at have den ultimative biograf oplevelse med en skod film uanset hvor mange millioner der var stoppet i udstyr.

Altså - konklusion. Hjemmebiograf er et flydende begreb Wink 


-------------
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 08:41
Det handler vel om indlevelse.... hvor autentisk er det lige at se en film på et Tv 50"-60" ?

Billedet skal vel "omslutte" seeren, ligesom lyden skal omslutte seeren/publikum ? - og hvad lyden angår, skal et pistolskud altså lyde som et pistolskud, et tordenvejr som et tordenvejr, osv.- hvilket der skal en vis kraft til at gengive - det kan en middelmådig receiver altså ikke... Wink 

Bond Cool



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Det handler vel om indlevelse.... hvor autentisk er det lige at se en film på et Tv 50"-60" ?

Billedet skal vel "omslutte" seeren, ligesom lyden skal omslutte seeren/publikum ? - og hvad lyden angår, skal et pistolskud altså lyde som et pistolskud, et tordenvejr som et tordenvejr, osv.- hvilket der skal en vis kraft til at gengive - det kan en middelmådig receiver altså ikke... Wink 

Bond Cool

det noget være sludder. Selvfølgelig jo større rum man har, jo kraftigere system skal man have til at flytte luften hen til lytterne. Men almindelig stue med middelmådig receiver kan man godt få en lige så god, hvis ikke bedre lyd end i en almindelig biograf. Så længe højtalerne kan levere et godt lydtryk

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Det handler vel om indlevelse.... hvor autentisk er det lige at se en film på et Tv 50"-60" ?

Billedet skal vel "omslutte" seeren, ligesom lyden skal omslutte seeren/publikum ? - og hvad lyden angår, skal et pistolskud altså lyde som et pistolskud, et tordenvejr som et tordenvejr, osv.- hvilket der skal en vis kraft til at gengive - det kan en middelmådig receiver altså ikke... 

Bond 


Hvad angår autenticitet og indlevelse, var der ikke meget af begge de få gange jeg har været i biografen de sidste 20 år. Jeg bliver forstyrret at folk der taler, larmer med deres slik, chips og lign. og bruger deres telefoner. Så ser jeg langt hellere filmen hjemme, selv om det kun er på 65" tv.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Det handler vel om indlevelse.... hvor autentisk er det lige at se en film på et Tv 50"-60" ?

Billedet skal vel "omslutte" seeren, ligesom lyden skal omslutte seeren/publikum ? - og hvad lyden angår, skal et pistolskud altså lyde som et pistolskud, et tordenvejr som et tordenvejr, osv.- hvilket der skal en vis kraft til at gengive - det kan en middelmådig receiver altså ikke... 

Bond 


Hvad angår autenticitet og indlevelse, var der ikke meget af begge de få gange jeg har været i biografen de sidste 20 år. Jeg bliver forstyrret at folk der taler, larmer med deres slik, chips og lign. og bruger deres telefoner. Så ser jeg langt hellere filmen hjemme, selv om det kun er på 65" tv.

Og lydsystemer som "lyder" ad helv*** til.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Det handler vel om indlevelse.... hvor autentisk er det lige at se en film på et Tv 50"-60" ?

Billedet skal vel "omslutte" seeren, ligesom lyden skal omslutte seeren/publikum ? - og hvad lyden angår, skal et pistolskud altså lyde som et pistolskud, et tordenvejr som et tordenvejr, osv.- hvilket der skal en vis kraft til at gengive - det kan en middelmådig receiver altså ikke... Wink 

Bond Cool


Tænker med alt ydmyghed at den del må være noget mange bilder sig ind når vi taler lyd. En pistol med stor kaliber kan give omgående tinitus og ringen for ørene, en riffel filmet tæt på har jeg aldrig selv oplevet men skulle jeg ikke bede om i kælderen😂

Tænker målet er instruktørens ønskede oplevelse tilsat det man selv foretrækker af farvning, ekstra bass etc

Det er noget af det jeg elsker ved B&W 800D serien som jeg selv kører med. Ser dem konstant på bonus materiale hvor instruktøren lytte. Bl.a. man of steel, Lord of the rings soundtracked og mange flere. Tænker det samme med M&K og JBL som mange har giver den samme “tryghed”


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 13:25
Jeg fornemmer at emnet er skabt lidt for at provokere, men jeg skal da ærligt indrømme at jeg selv har svært ved at kalde en stue med 65" tv og en "Atmos" soundbar for en biograf.

Ellers handler det for mig om oplevelsen. Jeg får en LANGT bedre oplevelse nede i vores akustikbehandlede kælderrum med budget-projektor, hjemmelavet lærred og 7.1 Yamaha-receiver, end jeg får i nærmeste "rigtige" biograf. Billedet er udmærket og lyden er klar og rigeligt høj. Jeg ville sikkert ikke bryde mig om din definition af en orn'li syg hjemmebio.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: aeblemanden
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 13:52
Kald det hvad i vil, men selv den bedste biograf kan ikke løfte en dårlig film.

Heller en god film på en mobil end end skod film på 300".


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af aeblemanden aeblemanden skrev:



Heller en god film på en mobil end end skod film på 300".


Jeg ville nok sige nej tak til begge dele


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 17:33
En biograf er et sted, hvor der vises film på et lærred
Og det er ikke bare noget, jeg finder på Wink
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=biograf" rel="nofollow - biograf — Den Danske Ordbog (ordnet.dk)


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 17:55
Ja, og hvad er der nu lige med biograferne? (altså dem uden for hjemmet) - er deres rolle udspillet?

Bond Cool



Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 18:02
Næh, hvorfor skulle den være det?




-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 18:23
Nej bestemt ikke. De vil stadig have deres kunder der som regel går i biografen. Og os som hellere vil tage hjemme biografen/stuebio venter som regel til filmen kommer på stream eller skive. Helst skive

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 18:54
For mig er en hjemme biograf et dedikeret rum med mørklægning og mørke farver på væge loft og gulv, og ikke mindst så er det et projetor setup, om det er 80 eller 160" er lidt ligegyldigt, det afgøres af projektor og rum størelse, mener også størelsen på rummet er rimelig underordnet, så snart der er lysindfald fra vinduer og lyse eller reflekterende overflader eller et TV, vil jeg ikke kalde det en hjemmebio, måske et film rum er mere passende.

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 19:08
Hvorfor tænkte jeg ikke på dette.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Home_cinema" rel="nofollow - https://en.m.wikipedia.org/wiki/Home_cinema

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: kec2
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 21:38
Jeg synes at det er et svært spørgsmål at svare på. 
Først og fremmest skal folk være glade for deres setup. Det er trods alt den som skal glo/høre på det.

Jeg startede også med et "stort" tv og stereo lyd -> suround lyd -> projektor/lærred alt sammen i en stue, som var indrettet som en opholdsstue med hvide vægge og loft. Nu har jeg endelig fået mulighed for et dedikeret bio rum.




-------------
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 07-Maj-2021 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Altså - hvad er definitionen på en hjemmebiograf? - og/eller hvornår har man den ultimative biograf-oplevelse ? Nuke Cool

Min personlige holdning er at det er når man har lige så stor udfyldelse af synsfeltet som i biografen til samme indlevelse, altså at billedet gerne kan fylde mindst 40 grader i synsfeltet - og lydkvaliteten også kan hamle op med (eller slå) den i biografen.

Jævnfør signatur, så betragter jeg således selv det jeg har i stuen som en hjemmebiograf, mens jeg trods surroundsetup og 65 tommer OLED i soveværelset betragter det som et TV-setup der på ingen måde matcher en biograf i hverken størrelse eller lyd.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 08-Maj-2021 kl. 13:14
Da jeg var ung, var der kun en mulighed for at se film - Biografen ....
Hjemme - 1 Tv kanal (+ svensk Tv, eller Tysk Tv alt efter beliggenhed)

I dag kan man tilgå (næsten) alle de film man ønsker - billede størrelse og lyd, i den kvalitet man ønsker - alt dette hjemme på matriklen... Wink

Altså, man behøver ikke at gå i Biografen for at se en film, med mindre man absolut skal være en af de første til en Præmiere .....

Biografen (altså den uden for hjemmet) er vel mere blevet en del af en "total-oplevelse" - lidt lige som Teateret eller en fodboldkamp hvor man tager konen, kæresten eller vennerne med ud at spise, drikke en øl, før eller efter (eller både og) filmen.... ?

Bond Cool



Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 08-Maj-2021 kl. 15:16
Sig mig, er du ved at lave research til noget?

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: philips8804
Skrevet den: 08-Maj-2021 kl. 20:33
Jeg betragter mit Quest 2 VR headset som min hjemmebio. Skærmen fylder hele dit synsfeltet, og kan justeres i størrelse helt efter eget ønske, og lyden er lige så god som mine bedste høretelefonen tillader. 3d film er ligeledes fantastiske på så stort "et lærred". 


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 11:53
Jeg har den seneste tid smidt (for mig) rigtigt mange penge I min stue-bio, og jeg synes at jeg får en bedre oplevelse hjemme end jeg går i biografen.

Men for mig er der mere i det end lyd og billede, jeg føler mig afsindig meget irriteret af andres snakken og raslen med slikposer og skidt.

Jeg synes selv at hele mit setup er ret godt optimeret af en stue-bio at være.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 12:44
Nu vi er ved irritationsmomenter i biografen...
Forbandet være ny teknologi Angry
Damen til højre for mig havde et smart watch, der lyste op ved hver bevægelse


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 20:58
Der findes jo nogle standarder for, hvad en biograf skal opfylde. (THX, SMPTE, Dolby og sikkert andre).

Hvis du ønsker en objektiv definition, vil det være smart at starte dér. Af dem jeg lige kan huske:

 - Bredden på billedet skal være siddeafstand/1,26 (2.35:1 format) (Her er der også præference indblandet)
 - Dit system skal kunne gengive 105db peak fra hver højttaler uden forvrængning (115db på subs)
 - Højttalere skal sidde indenfor de godkendte vinkel-intervaller
 - Ingen "trælse" reflektioner fra højttalerne som tager fokus fra hvordan lyden er tiltænkt

Der er mange flere... Men i min optik, så snart man begynder at gå på kompromis med ovenstående, fordi det ikke passer ind i stuen, så er man allerede væk fra biografdefinitionen.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der findes jo nogle standarder for, hvad en biograf skal opfylde. (THX, SMPTE, Dolby og sikkert andre).

Som også gælder for hjemme-biografer? - Næppe.


Skrevet af: HenrikN
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Da jeg var ung, var der kun en mulighed for at se film - Biografen ....
Hjemme - 1 Tv kanal (+ svensk Tv, eller Tysk Tv alt efter beliggenhed)

I dag kan man tilgå (næsten) alle de film man ønsker - billede størrelse og lyd, i den kvalitet man ønsker - alt dette hjemme på matriklen... Wink

Altså, man behøver ikke at gå i Biografen for at se en film, med mindre man absolut skal være en af de første til en Præmiere .....

Biografen (altså den uden for hjemmet) er vel mere blevet en del af en "total-oplevelse" - lidt lige som Teateret eller en fodboldkamp hvor man tager konen, kæresten eller vennerne med ud at spise, drikke en øl, før eller efter (eller både og) filmen.... ?

Bond Cool


IMAX kan stadig noget…. Men det er kun Århus og KBH der har det. Så jeg tager stadig i biografen engang imellem…. 


-------------
Mvh
Henrik Nielsen


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 09-Maj-2021 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der findes jo nogle standarder for, hvad en biograf skal opfylde. (THX, SMPTE, Dolby og sikkert andre).

Som også gælder for hjemme-biografer? - Næppe.
Hjælp mig lige med at forstå din kommentar og hvad hensigten er.. Og hvordan du tolker mit indlæg?

Som jeg prøvede at skrive, så er definitionen af en hjemmebiograf jo primært subjektiv. Nogle definerer det som et TV med en soundbar og andre ser en hjemmebiograf som et dedikeret rum hvor alt er optimeret. 

Så hvis man ønsker en form for objektivitet når man vurderer en hjemmebiograf, så er der da god mening i at bruge de definitioner som man rent faktisk kender fra en biograf.

Men du lyder uenig? Hvilke af de ting jeg nævnte er du uenig i også gælder for en hjemmebiograf?


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der findes jo nogle standarder for, hvad en biograf skal opfylde. (THX, SMPTE, Dolby og sikkert andre).

Som også gælder for hjemme-biografer? - Næppe.
Hjælp mig lige med at forstå din kommentar og hvad hensigten er.. Og hvordan du tolker mit indlæg?

Som jeg prøvede at skrive, så er definitionen af en hjemmebiograf jo primært subjektiv. Nogle definerer det som et TV med en soundbar og andre ser en hjemmebiograf som et dedikeret rum hvor alt er optimeret. 

Så hvis man ønsker en form for objektivitet når man vurderer en hjemmebiograf, så er der da god mening i at bruge de definitioner som man rent faktisk kender fra en biograf.

Men du lyder uenig? Hvilke af de ting jeg nævnte er du uenig i også gælder for en hjemmebiograf?
Du mener en hjemmebiograf skal opfylde samme kriterier som en prof. biograf, og det mener jeg ikke den skal for at kunne kaldes en “hjemme”-biograf. 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 07:15
Hvilke kriterier ville du så foreslå?


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvilke kriterier ville du så foreslå?
Det er alt fra et stort TV og et kraftigt anlæg med 5.1 surround, til et lærrede med fuld Atmos opsætning. 

Man kan godt få en ægte biografoplevelse fra et 65” TV med et kraftigt 5.1 surround, og god mørklægning. 


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Men du lyder uenig? Hvilke af de ting jeg nævnte er du uenig i også gælder for en hjemmebiograf?
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvilke kriterier ville du så foreslå?

Hvis jeg må blande mig lidt og svare på ovennævnte, så er jeg uenig i det hele. For faktum er, at der ikke er nogle standarder, medmindre man vil have sin hjemmebio THX-godkendt. Der er til gengæld en helvedes masse skrevne og uskrevne regler, som "måletosserne" elsker at påpege, og som rent faktisk har en kæmpe positiv betydning for billed- og lydkvaliteten, men det gælder for så vidt et hvilket som helst rum. Og lad os nu bare slå fast, at kendskab til RTA60 og vandfaldsgrafer ikke er obligatorisk for at kunne kalde sit setup for en biograf. Det er blot et spørgsmål om, hvor godt det lyder, og for 9 ud af 10 lyder det skide godt, uanset hvor meget eller lidt man har investeret af tid og penge.

Jeg har allerede udtalt, at jeg personligt ikke synes at et tv med soundbar i stuen har noget med en biograf at gøre, så for at uddybe, og dermed svare på det andet spørgsmål, så er kriterierne for mig først og fremmest 

- et dedikeret rum. Der findes masser af medlemmer, som har større setup i deres stue end vi har i vores rum i kælderen, men vi kan trods alt sige, at vi "går i biografen" når vi skal se film.

- stort billede. Svært at definere, men har selvfølgelig noget med forhold at gøre - et 65" TV i et 30m2 rum på 3 meters afstand giver ikke rigtigt nogen biograf-fornemmelse, gør det? Men i et 10m2 rum rum på 1,5 meters afstand ville det sikkert. Til gengæld er vi efterhånden derhenne, hvor TV er blevet så store og gode, at de kan tage kampen op med projektorer. Og som det vist allerede er blevet nævnt, så er skærme begyndt at afløse projektorer i biografer i Asien. Giv det 10-15 år, så vil jeg tro det er standard. Personligt havde jeg da ikke noget imod at bytte vores lærred ud med en skærm. Griner ofte lidt af dem, som bruger 100.000+ kr på kontraststærke projektorer og dyre lærreder og masser af lysabsorberende gardiner eller lign på væggene, blot for at ødelægge det hele ved at se film med undertekster.

- Surround Sound med dedikerede højttalere. En soundbar er en glimrende opfindelse, men de blev skabt for at kompensere for dårligere og dårligere lyd pga. tyndere og tyndere TV, og for at glæde den samme type forbruger, som i 90'erne muligvis havde Cerwin-Vega på værelset, men nu syntes at en enkelt Sonos-højttaler er helt fint, for det er så dejlig nemt, og desuden vil konen have det sådan.

Vores egen hjemmebio ligger et eller andet sted imellem "TV-rummet" og Jonas' definition. Ja, der er lagt lidt tid og kræfter i akustikken, og ja, jeg ejer da en UMIK, men jeg stræber på ingen måde efter perfektionen, da det for mig simpelthen ødelægger fornøjelsen altid at tænke, at der lige mangler dét og dét, før det er godt nok.
Al ære og respekt til jer, som har det som hobby eller har penge til at kunne tilgå hjemmebio helt kompromisløst, men det er bare ikke fair at mene, at det er det eneste som gælder. 

Men det er så også blot min holdning ...


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 12:12
Fint med holdninger og mavefornemmelser - men så må man jo også bare erkende, at det er 100% subjektivt og så er tråden en "jeg synes"-tråd hvor en hjemmebio kan være alt fra to computer højttalere til et stort dedikeret rum. Hvilket er helt fint.

Men faktum er, at hvis en biograf f.eks. skal have Atmos så er der nogle strenge krav som skal overholdes (ikke subjektive). Et Dolby Certificeret screening room har ligeledes nogle strenge objektive krav.

Så hvis man ønsker en nogenlunde "præcis" dialog hvad angår definitioner, så er det nærliggende at se på hvad der er af præcise krav til det miljø man forsøger at skabe derhjemme. Det er trods alt det eneste håndgribelige inden vi rammer "Jeg synes"-stadiet hvor all bets are off.

Og selvfølgelig behøver man ikke leve op til en masse stringente krav som de færreste overhovedet forstår, for at kalde det en hjemmebio. Men har man LCR i loftet, sofa placeret klods op ad bagvæg og et 65" TV placeret lidt til højre fordi et vindue er i vejen, 5m fra lyttepositionen, så er man gået på kompromis med så mange krav, at der stort set ikke er overholdt nogle ting fra den "rigtige" bio. Men man har selvfølgelig et 65" TV og et 5.1 system.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Fint med holdninger og mavefornemmelser - men så må man jo også bare erkende, at det er 100% subjektivt og så er tråden en "jeg synes"-tråd hvor en hjemmebio kan være alt fra to computer højttalere til et stort dedikeret rum. Hvilket er helt fint.

Men faktum er, at hvis en biograf f.eks. skal have Atmos så er der nogle strenge krav som skal overholdes (ikke subjektive). Et Dolby Certificeret screening room har ligeledes nogle strenge objektive krav.

Så hvis man ønsker en nogenlunde "præcis" dialog hvad angår definitioner, så er det nærliggende at se på hvad der er af præcise krav til det miljø man forsøger at skabe derhjemme. Det er trods alt det eneste håndgribelige inden vi rammer "Jeg synes"-stadiet hvor all bets are off.

Og selvfølgelig behøver man ikke leve op til en masse stringente krav som de færreste overhovedet forstår, for at kalde det en hjemmebio. Men har man LCR i loftet, sofa placeret klods op ad bagvæg og et 65" TV placeret lidt til højre fordi et vindue er i vejen, 5m fra lyttepositionen, så er man gået på kompromis med så mange krav, at der stort set ikke er overholdt nogle ting fra den "rigtige" bio. Men man har selvfølgelig et 65" TV og et 5.1 system.
Ja og der var en der mente at en god film er bedre på telefonen, end en dårlig film på 300”. Det du skriver i dine øverste linier er stort set det samme. Det ER ikke nødvendigt at bruge 1/4 mio for at få biografoplevelsen.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Griner ofte lidt af dem, som bruger 100.000+ kr på kontraststærke projektorer og dyre lærreder og masser af lysabsorberende gardiner eller lign på væggene, blot for at ødelægge det hele ved at se film med undertekster.


Lærer du bare sproget i stedet for?


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Griner ofte lidt af dem, som bruger 100.000+ kr på kontraststærke projektorer og dyre lærreder og masser af lysabsorberende gardiner eller lign på væggene, blot for at ødelægge det hele ved at se film med undertekster.

Men nu er der jo folk, der måske ikke hører så godt eller ikke har haft en lang skolegang... som du sandsynligvis har
Er de så også fjolser?
Min erfaring er, at det ikke så meget er at forstå dialogen... det er mere at høre det, der bliver sagt blandt musik og lydeffekter



-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 19:22
Mon ikke den med underteksterne er ment som en teknisk tilgang, og ikke en sproglig, til lysintensitet? Wink

Der kommer, langsomt, gode argumenter på bordet Big smile..... så lad det nu ikke drukne i "navlepilleri" og den evindelige "personjagt" 

Bond Cool
 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Min erfaring er, at det ikke så meget at forstå dialogen... det er mere at høre det, der bliver sagt blandt musik og lydeffekter
Semi off-topic: Hvis det er svært at høre dialogen for effekter og musik, er dette et tydeligt tegn på, at de krav til en rigtig biograf jeg tidligere nævnte, ikke er opfyldt.

Hvilket bekræfter mit udsagn: Afviger du for meget fra standarder eller går på kompromis pga. stuens indretning, så sejler du også længere væk fra dét der er formålet med en biograf: En oplevelse som instruktøren tiltænkte. Ikke at kunne høre dialog grundet diverse akustiske udfordringer er jo ikke dét instruktøren tiltænkte.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Min erfaring er, at det ikke så meget at forstå dialogen... det er mere at høre det, der bliver sagt blandt musik og lydeffekter
Semi off-topic: Hvis det er svært at høre dialogen for effekter og musik, er dette et tydeligt tegn på, at de krav til en rigtig biograf jeg tidligere nævnte, ikke er opfyldt.

Hvilket bekræfter mit udsagn: Afviger du for meget fra standarder eller går på kompromis pga. stuens indretning, så sejler du også længere væk fra dét der er formålet med en biograf: En oplevelse som instruktøren tiltænkte. Ikke at kunne høre dialog grundet diverse akustiske udfordringer er jo ikke dét instruktøren tiltænkte.
Og de krav er naturligvis opfyldte, det er vigtigt med et godt sæt LCR højttalere der kan levere et højt lydtryk når det er påkrævet. Jeg oplever ikke biogafernes lyd er bedre end mit stueanlæg kan præstere.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Min erfaring er, at det ikke så meget at forstå dialogen... det er mere at høre det, der bliver sagt blandt musik og lydeffekter
Semi off-topic: Hvis det er svært at høre dialogen for effekter og musik, er dette et tydeligt tegn på, at de krav til en rigtig biograf jeg tidligere nævnte, ikke er opfyldt.

Hvilket bekræfter mit udsagn: Afviger du for meget fra standarder eller går på kompromis pga. stuens indretning, så sejler du også længere væk fra dét der er formålet med en biograf: En oplevelse som instruktøren tiltænkte. Ikke at kunne høre dialog grundet diverse akustiske udfordringer er jo ikke dét instruktøren tiltænkte.
Og de krav er naturligvis opfyldte, det er vigtigt med et godt sæt LCR højttalere der kan levere et højt lydtryk når det er påkrævet. Jeg oplever ikke biogafernes lyd er bedre end mit stueanlæg kan præstere.
Forstår ikke helt hvor din kommentar hører til? Er det til Jakes stue hvor dialog er utydelig? Eller dit eget rum? 

Du skriver at "de krav naturligvis er opfyldt", men tidligere mente du ikke at der var nogle krav som skulle opfyldes når det drejede sig om hjemmebio? Jeg er forvirret :)


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Min erfaring er, at det ikke så meget at forstå dialogen... det er mere at høre det, der bliver sagt blandt musik og lydeffekter
Semi off-topic: Hvis det er svært at høre dialogen for effekter og musik, er dette et tydeligt tegn på, at de krav til en rigtig biograf jeg tidligere nævnte, ikke er opfyldt.

Hvilket bekræfter mit udsagn: Afviger du for meget fra standarder eller går på kompromis pga. stuens indretning, så sejler du også længere væk fra dét der er formålet med en biograf: En oplevelse som instruktøren tiltænkte. Ikke at kunne høre dialog grundet diverse akustiske udfordringer er jo ikke dét instruktøren tiltænkte.
Og de krav er naturligvis opfyldte, det er vigtigt med et godt sæt LCR højttalere der kan levere et højt lydtryk når det er påkrævet. Jeg oplever ikke biogafernes lyd er bedre end mit stueanlæg kan præstere.
Forstår ikke helt hvor din kommentar hører til? Er det til Jakes stue hvor dialog er utydelig? Eller dit eget rum? 

Du skriver at "de krav naturligvis er opfyldt", men tidligere mente du ikke at der var nogle krav som skulle opfyldes når det drejede sig om hjemmebio? Jeg er forvirret :)
Du har da utroligt svært ved at læse hvad der står. Jeg er mig, jeg er ikke Jake. Og med hensyn til krav, er jeg ikke enig i de krav du har opstillet. Jeg har tidligere skrevet at det skal være et kraftigt anlæg. Det er dig der formulerer dig i krav, og så svarer jeg at de krav er naturligvis opfyldte. Hvordan skulle jeg ellers kunne svare uden at anvende dit ord “krav”?


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 21:25
Øhm... Et af de "krav" jeg nævnte var, at højttalere var i stand til at nå et givent lydtryk. Som du så ikke var enig i.. Men nu enig i... Og blander det sammen med tydelig vs ikke-tydelig dialog. 

Beer - Tror ikke, at vi komme længere. 


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Øhm... Et af de "krav" jeg nævnte var, at højttalere var i stand til at nå et givent lydtryk. Som du så ikke var enig i.. Men nu enig i... Og blander det sammen med tydelig vs ikke-tydelig dialog. 

Beer - Tror ikke, at vi komme længere. 
Nå har du skrevet det, så er vi jo enige Smile
Mht til dialog, er det da en fordel med en ordenlig center der kan levere en kraftig lyd. Jeg har selv haft flere mindre center og har oplevet den store forskel i dialogens styrke.


Skrevet af: Ole N 84
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 00:46
Hvorfor er de så begyndt at forpeste danske film med undertekster i biograferne, har de ikke god lyd (jeg kan godt høre hvad der bliver sagt) 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 00:57
Mange har haft problemer med at høre hvad der bliver sagt. Især skulle Mads Mikkelsen være svær at høre 😛


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 07:25
Så Retfærdighedens ryttere i weekenden
Med undertekster


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 11:42
Ingen tvivl om at billede og lyd på en given film skal kunne gengives som Instruktøren/filmproducenten ønsker det - og det må gælde både i biografen og i hjemme-bioen......

Vedr. det at håndtere dialog fra lydeffekter & musik, og for den sags skyld, at kunne skelne/høre de forskellige musikinstrumenter i et musikstykke, har altså ikke noget med "muskler" eller "lydtryk" at gøre, men udelukkende kvaliteten i den forstærker/processor som skal kunne dette.... og den evne finder man nok ikke i en middelmådig  surround receiver Wink

Bond Cool



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Ingen tvivl om at billede og lyd på en given film skal kunne gengives som Instruktøren/filmproducenten ønsker det - og det må gælde både i biografen og i hjemme-bioen......

Vedr. det at håndtere dialog fra lydeffekter & musik, og for den sags skyld, at kunne skelne/høre de forskellige musikinstrumenter i et musikstykke, har altså ikke noget med "muskler" eller "lydtryk" at gøre, men udelukkende kvaliteten i den forstærker/processor som skal kunne dette.... og den evne finder man nok ikke i en middelmådig  surround receiver Wink

Bond Cool

og igen tager du fejl, omkring med at skelne mellem forskellige instrumenter. det kan man sagtens på en middelmådig receiver. Men igen hvis man har højtalere, som er for tunge at drive med en middelmådig receiver er balladen der. Men nu findes der jo massere af gode højtalere som ikke er sværd at drive.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Ingen tvivl om at billede og lyd på en given film skal kunne gengives som Instruktøren/filmproducenten ønsker det - og det må gælde både i biografen og i hjemme-bioen......

Vedr. det at håndtere dialog fra lydeffekter & musik, og for den sags skyld, at kunne skelne/høre de forskellige musikinstrumenter i et musikstykke, har altså ikke noget med "muskler" eller "lydtryk" at gøre, men udelukkende kvaliteten i den forstærker/processor som skal kunne dette.... og den evne finder man nok ikke i en middelmådig  surround receiver Wink

Bond Cool

og igen tager du fejl, omkring med at skelne mellem forskellige instrumenter. det kan man sagtens på en middelmådig receiver. Men igen hvis man har højtalere, som er for tunge at drive med en middelmådig receiver er balladen der. Men nu findes der jo massere af gode højtalere som ikke er sværd at drive.

Du kan have det bedste udstyr i verden og stadig ikke kunne skelne mellem en prut og en bøvs, hvis akustikken er som i de fleste danske stuer.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Ingen tvivl om at billede og lyd på en given film skal kunne gengives som Instruktøren/filmproducenten ønsker det - og det må gælde både i biografen og i hjemme-bioen......

Vedr. det at håndtere dialog fra lydeffekter & musik, og for den sags skyld, at kunne skelne/høre de forskellige musikinstrumenter i et musikstykke, har altså ikke noget med "muskler" eller "lydtryk" at gøre, men udelukkende kvaliteten i den forstærker/processor som skal kunne dette.... og den evne finder man nok ikke i en middelmådig  surround receiver Wink

Bond Cool

og igen tager du fejl, omkring med at skelne mellem forskellige instrumenter. det kan man sagtens på en middelmådig receiver. Men igen hvis man har højtalere, som er for tunge at drive med en middelmådig receiver er balladen der. Men nu findes der jo massere af gode højtalere som ikke er sværd at drive.


Du kan have det bedste udstyr i verden og stadig ikke kunne skelne mellem en prut og en bøvs, hvis akustikken er som i de fleste danske stuer.
også det ja

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Så Retfærdighedens ryttere i weekenden
Med undertekster
Off-topic... But why? Er den ikke dansk?


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 14:27
Fordi mange har haft svært ved at høre hvad især Mads Mikkelsen siger. Læs nu tråden...


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Fordi mange har haft svært ved at høre hvad især Mads Mikkelsen siger. Læs nu tråden...
Skal jeg læse det svar igen i tråden hvor du, inden Retfærdighedens ryttere blev nævnt, skrev at Mads Mikkelsen kunne være svær at høre? En sætning du vælger at afslutte med en smiley som gør det svært at vide om du er seriøs eller ej? Ok.. Jeg læser den igen. Clap


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 19:03
Tænker at det nok er lidt overkill, at kræve af en hjemmebio at den kan pille lige så højt som en kommerciel. I hvert fald er der nogle forhold i de fleste kommercielle bioer, som må formodes at have været med til at forme standarderne, som ikke er tilstede hjemme. Primært, at de stille passager ikke skal overdøve 100+ mennesker der knaser popcorn og småsnakker, så man kan uden videre spille "10db"* eller mere lavere og stadig have samme "dynamik".
Der er heller ikke 10+ stolerækker fra sweet spot til bagerste række, så man behøver ikke spiller "ekstra højt" for at være sikker på at de billige rækker også kan høre hvad der bliver sagt.

*tal, hevet ud af roeven :-)


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 19:29
Såkaldt referenceniveau er vanvittigt højt... så kommer naboerne og serverer klaps

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 11:42
I min optik er en hjemme-biograf et rum hvor der er gjort tilpas meget ud af det til at man får fornemmelsen af at være i en biograf. 
At overholde krav fra THX atmos eller noget 3. Er for mig ikke et krav.

En stue-bio vil jeg mene som er en stue der kan mørklægges, har dedikeret 5.1 eller større setup. Afstanden til skærmen bør være tæt på hvad thx anbefaler og skærmen skal være over 65”. 

Sådan vil jeg definere det. 




-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

...Men har man LCR i loftet, ...
Jonas, hvad er problemet med LCR i loftet?


-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

...Men har man LCR i loftet, ...
Jonas, hvad er problemet med LCR i loftet?
Lyden kommer fra loftet hvor billedet ikke er? 

Anden potentiel udfordring: Man sidder meget off-axis fra højttalerne, så medmindre de er vinklede in-ceilings, vil det ikke være godt.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Griner ofte lidt af dem, som bruger 100.000+ kr på kontraststærke projektorer og dyre lærreder og masser af lysabsorberende gardiner eller lign på væggene, blot for at ødelægge det hele ved at se film med undertekster.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Lærer du bare sproget i stedet for?


Oprindeligt skrevet af Jake51 Jake51 skrev:

Men nu er der jo folk, der måske ikke hører så godt eller ikke har haft en lang skolegang... som du sandsynligvis har
Er de så også fjolser?

Igen på dette forum fokuseres der på dét, som folk vil læse, i stedet for dét, som jeg faktisk skrev.
Jeg skrev ingen steder, at folk der anvender undertekster er fjolser, eller at jeg aldrig selv anvender undertekster. For selvfølgelig gør jeg ind imellem det, især når vi ser film med knægten, og dermed ser jeg jo hvilken ekstrem stor negativ effekt de har på kontrasten. Ergo mener jeg det er fjollet at bruge hundredetusinder af kroner på at stræbe efter bedst mulig kontrast, medmindre man kan undvære undertekster. Ligesom jeg synes det er fjollet at kalde det en "hjemmebiograf", når det egentlig bare er et stort TV og Surround Sound i en kridhvid stue med masser af rumklang. Men hvis det giver folk en "biografoplevelse", så er det jo sådan set det vigtigste, og bedøvende ligemeget hvad vi andre synes.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 13:07
Men du er vel klar over, at der findes film, som ikke er på dansk eller engelsk?


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men du er vel klar over, at der findes film, som ikke er på dansk eller engelsk?

Hva'??? Shocked


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Griner ofte lidt af dem, som bruger 100.000+ kr på kontraststærke projektorer og dyre lærreder og masser af lysabsorberende gardiner eller lign på væggene, blot for at ødelægge det hele ved at se film med undertekster.

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Lærer du bare sproget i stedet for?


Oprindeligt skrevet af Jake51 Jake51 skrev:

Men nu er der jo folk, der måske ikke hører så godt eller ikke har haft en lang skolegang... som du sandsynligvis har
Er de så også fjolser?

Igen på dette forum fokuseres der på dét, som folk vil læse, i stedet for dét, som jeg faktisk skrev.
Jeg skrev ingen steder, at folk der anvender undertekster er fjolser, eller at jeg aldrig selv anvender undertekster. For selvfølgelig gør jeg ind imellem det, især når vi ser film med knægten, og dermed ser jeg jo hvilken ekstrem stor negativ effekt de har på kontrasten. Ergo mener jeg det er fjollet at bruge hundredetusinder af kroner på at stræbe efter bedst mulig kontrast, medmindre man kan undvære undertekster. Ligesom jeg synes det er fjollet at kalde det en "hjemmebiograf", når det egentlig bare er et stort TV og Surround Sound i en kridhvid stue med masser af rumklang. Men hvis det giver folk en "biografoplevelse", så er det jo sådan set det vigtigste, og bedøvende ligemeget hvad vi andre synes.
du generalisere meget synes jeg. Kridhvid stue behøves ikke at have massere af rumklang. Medmindre man har hårde ubehagelige lædermøbler. Og intet på væggene.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Ligesom jeg synes det er fjollet at kalde det en "hjemmebiograf", når det egentlig bare er et stort TV og Surround Sound i en kridhvid stue med masser af rumklang.
 

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

du generalisere meget synes jeg. Kridhvid stue behøves ikke at have massere af rumklang. Medmindre man har hårde ubehagelige lædermøbler. Og intet på væggene.

Havde jeg nu skrevet "alle stuebiografer er blot kridhvide rum med masser af rumklang", så havde det være at generalisere. Men igen - det var ikke det jeg skrev.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

...Men har man LCR i loftet, ...
Jonas, hvad er problemet med LCR i loftet?
Lyden kommer fra loftet hvor billedet ikke er? 

Anden potentiel udfordring: Man sidder meget off-axis fra højttalerne, så medmindre de er vinklede in-ceilings, vil det ikke være godt.
Jeg troede du mente at man ikke skulle bruge LCR højtaler som Atmos, selvfølgelig skal LEFT, CENTER og RIGHT sidde korrekt i forhold til billedet WinkLOL

Det med off-axis så jeg en gang en THX anbefaling at højtalerne skulle spille lige ned i gulvet for bedste effekt, kan desværre ikke finde artiklen længere. Men det må også være en fejl og kunne da også se at Audyssey kompenserede for off-axis frekvenskarakteristtikken. Jeg har efterfølgende vinklet mine LCR højtaler i loftet, ser dog lidt voldsomt ud Shocked


-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 19:16
Problemet med undertekster er at de stjæler opmærksomheden fra billedet, som jo egentlig var meningen at man skulle se. Det er meget tydeligt ved film hvor man slet ikke forstår sproget. Jeg slår dem fra hvis, hvis jeg kan slipe afsted med det.

Imo, Det er noget fis, at en hjemmebiograf skal overholde dit og dat for at være en "biograf". Der er da helt sikkert også masser af kommercielle biografer der ikke overholder noget som helst. Før i tiden var det nok mere reglen end undtagelsen. Det forhindrer ikke folk i at bruge dem og kalde dem biografer.

Det sagt er der da megen visdom i retningslinjerne som kan være nyttige at sætte sig ind i så,, man får lidt bedre udnyttelse af kronerne. Men Imo også meget hysteri, så stik lige en finger i jorden :-)


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 21:54
Mefisto ... Beer

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 07:55
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Imo, Det er noget fis, at en hjemmebiograf skal overholde dit og dat for at være en "biograf". Der er da helt sikkert også masser af kommercielle biografer der ikke overholder noget som helst. Før i tiden var det nok mere reglen end undtagelsen. Det forhindrer ikke folk i at bruge dem og kalde dem biografer.

Men sådan lidt kogt ned. Hvad syntes du skulle være opfyldt før du personligt ville sige "fed stue-bio" hvis du besøgte nogle? Eller "lækker hjemmebio"

Jeg er helt enig i at det med regler er noget fis. Men personligt har vi jo alle nogle ting vi tænker. Når de er opfyldt så ser vi det som en stue-bio eller hjemmebio. At dem man besøger så kan mene at deres 65" OLED med soundbar fra Sonos er en stue-bio eller hjemmebio. Ja det har de da ret og lov til syntes jeg.Smile


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 08:57
Dét der er noget fis er, når folk siger regler er noget fis hvorefter de siger "Men der er jo nogle ting der skal være opfyldt".

Oprindeligt var spørgsmålet: "Hvad er definitionen på en hjemmebiograf?"

Enten er svaret:
 1. Der findes nogle kriterier (dvs. regler) hvor X af dem skal være opfyldt.
 2. Der er ingen definition og det er 100% subjektivt. Så personen med dedikeret rum og personen med en telefon i bilen kan glædeligt sige, at de sidder i deres hjemmebiograf.

Det er useriøst at sige, at regler er noget fis hvorefter man alligevel stiller nogle ting op som skal være opfyldt.

Disclaimer: Jeg er personligt ligeglad hvad folk kalder en hjemmebio, stuebio, tv-stue osv. Jeg ved hvornår jeg selv føler jeg går ind i en hjemmebiograf (og det baserer jeg på faste regler).


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 09:13
Men Jonas, har det ikke netop været trådens formål (måske med en let provokativ bagtanke), at diskutere hvad folk definerer som en hjemmebiograf? Den har da i hvert fald tydeligt vist, at folk definerer det forskelligt, og det kan der nok ikke ændres på. Men én ting er dog et uomtvisteligt faktum, nemlig at der ikke er nogle regler, og med "regler" mener jeg altså tekniske standarder såsom dem du og andre har bygget jeres rum efter. Og ja, jeg anvendte selv ordet "kriterier" tidligere, da jeg opstillede hvad jeg definerer som en "hjemmebiograf", men lad os nu ikke synke derned.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 09:49
Ja, formålet var naturligvis en diskussion om folks definitioner. Måske en arbejdsskade, men jeg har bare svært ved at arbejde med fluffy og udefinerbare definitioner ala:

Det er alt fra et stort TV og et kraftigt anlæg med 5.1 surround, til et lærrede med fuld Atmos opsætning. 

Man kan godt få en ægte biografoplevelse fra et 65” TV med et kraftigt 5.1 surround, og god mørklægning. 

Stort? Kraftigt? God? 

De tekniske standarder er håndgribelige og man kan relatere til dem - men kan godt mærke, at jeg ikke har så mange tilhængere :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ja, formålet var naturligvis en diskussion om folks definitioner. Måske en arbejdsskade, men jeg har bare svært ved at arbejde med fluffy og udefinerbare definitioner ala:

<div style=": rgb254, 254, 254;">Det er alt fra et stort TV og et kraftigt anlæg med 5.1 surround, til et lærrede med fuld Atmos opsætning. 
<div style=": rgb254, 254, 254;">
<div style=": rgb254, 254, 254;">Man kan godt få en ægte biografoplevelse fra et 65” TV med et kraftigt 5.1 surround, og god mørklægning. <div style=": rgb254, 254, 254;">
<div style=": rgb254, 254, 254;">Stort? Kraftigt? God? <div style=": rgb254, 254, 254;">
<div style=": rgb254, 254, 254;">De tekniske standarder er håndgribelige og man kan relatere til dem - men kan godt mærke, at jeg ikke har så mange tilhængere :)
mener du at et stort tv ikke kan have fuld atmos?

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 11:23
T-Duck: Hvor mener du, at jeg har skrevet det? Tror ikke helt jeg forstår relevansen af spørgsmålet ift. de posts der er skrevet...


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

T-Duck: Hvor mener du, at jeg har skrevet det? Tror ikke helt jeg forstår relevansen af spørgsmålet ift. de posts der er skrevet...
du skrev: til et lærrede med fuld Atmos opsætning.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

T-Duck: Hvor mener du, at jeg har skrevet det? Tror ikke helt jeg forstår relevansen af spørgsmålet ift. de posts der er skrevet...
du skrev: til et lærrede med fuld Atmos opsætning.
Jeg quotede en tidligere post...

Men tror stadig ikke jeg forstår, hvorfor du spørger som du gør.. Hvis jeg skriver "Alt fra en Fiat Punto med manuelt gear til en Ferrari med automatgear" betyder det jo ikke, at en Fiat Punto ikke kan fås med automatgear. Personen som skrev det prøver nok bare at skrive to eksempler i hver ende af "feature-niveau".


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvilke kriterier ville du så foreslå?
Det er alt fra et stort TV og et kraftigt anlæg med 5.1 surround, til et lærrede med fuld Atmos opsætning. 

Man kan godt få en ægte biografoplevelse fra et 65” TV med et kraftigt 5.1 surround, og god mørklægning. 
Det var mig der skrev det, og jeg kan fornemme at T-Duck mener det samme. En hjemmebiograf er en hjemmebio hvor filmoplevelsen er lige så god som i biografen.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvilke kriterier ville du så foreslå?

Det er alt fra et stort TV og et kraftigt anlæg med 5.1 surround, til et lærrede med fuld Atmos opsætning. 

Man kan godt få en ægte biografoplevelse fra et 65” TV med et kraftigt 5.1 surround, og god mørklægning. 

Det var mig der skrev det, og jeg kan fornemme at T-Duck mener det samme. En hjemmebiograf er en hjemmebio hvor filmoplevelsen er lige så god som i biografen.

ah det indlæg havde jeg missede. ja jeg mener det sammen. Men dog ikke deler Bonds holdning til udstyrets ydelse da det kommer and på rummets størrelse

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

De tekniske standarder er håndgribelige og man kan relatere til dem - men kan godt mærke, at jeg ikke har så mange tilhængere :)

Mnjaa .... altså, nu har jeg jo set (desværre ikke i brug) din tidligere hjemmebio, og du har min fulde respekt og beundring for din kompromisløse tilgang! You know your shit! Jeg er så bare af den holdning, at mindre kan gøre det. Hvor meget mindre er så nok dér, hvor folk er mest uenige.

Nu vil jeg forlade denne diskussion og holde weekend med famlien. Vi skal bl.a. se film; knægten har læst første bog i "Hunger Games" serien og får dermed lov til at se første film - i vores hjemmeBIOGRAF!!!!!!!!!! TongueLOLWink


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 15-Maj-2021 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ja, formålet var naturligvis en diskussion om folks definitioner. Måske en arbejdsskade, men jeg har bare svært ved at arbejde med fluffy og udefinerbare definitioner ala:

Det er alt fra et stort TV og et kraftigt anlæg med 5.1 surround, til et lærrede med fuld Atmos opsætning. 

Man kan godt få en ægte biografoplevelse fra et 65” TV med et kraftigt 5.1 surround, og god mørklægning. 

Stort? Kraftigt? God? 

De tekniske standarder er håndgribelige og man kan relatere til dem - men kan godt mærke, at jeg ikke har så mange tilhængere :)

Jeg er tilhænger af dine kriterier!

Biograf eller "Cinemaexperience" er særdeles veldokumentet og beskrevet i lange baner. Der er krav til både billede og lyd, samt rum. 

Banker man blot et 65-75" TV op i en hvidmalet stue med et eller andet low-fi wannabe "Atmos" setup er man virkelig langt fra en ordenlig filmoplevelse.

En ordenlig "biografoplevelse" kræver et stort billede, og nej man kan ikke snyde sig til det ved at sætte sig tæt på et 65" TV!

Derudover minimum 5.1 lyd og naturligvis helst Atmos højtalere. Glem ikke seriøse subwoofere :)

Selve rummet skal kunne mørklægges og der skal være styr på lys- og lydflektioner. Så begynder man at nærme sig noget der ligner en hæderlig oplevelse.

Med alt det indhold vi alle konsumerer så skylder man sig selv en ordenlig oplevelse :)





Print side | Luk vindue