Print side | Luk vindue

Får jeg noget ud af Wi-Fi 6

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163342
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 12:22


Emne: Får jeg noget ud af Wi-Fi 6
Skrevet af: MortenP
Emne: Får jeg noget ud af Wi-Fi 6
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 09:44
Hej

jeg har en 1000/1000 fiber forbindelse fra Kazoom, og den kører rigtig fint og stabilt. Jeg har Wi-Fi mesh (TPLINK Deco M5) i huset, som faktisk også fungerer fint.
Jeg har dækning overalt, men i stuen trækker jeg 200-300mbit trådløst. (jeg har ikke mulighed for at trække kabel, da mit modem/router sidder i bryggers, og mit hus er fuldmuret, og der er ikke trukket tomrør.(det var jo ellers nummer 1).

Vil jeg opnå højere hastighed trådløst ved at skifte ud til noget Wi-Fi 6 kompatibelt mesh? eller vil det ligge i samme leje ca.?.. Jeg er med på at det teknisk kan levere højere hastighed, men er det bedre til at få en højere hastighed til alle Mesh noderne? eller er jeg nødt til at lege mere med placering af mine Mesh noder?

På forhånd tak.



Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 10:56
Du vil få bedre dækning og hastighed. 
Testede det tidligere på et ax88 og en ax92. 

Kører dog kablet i dag, hvilke giver det bedste resultat.


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 11:13
Det at et hus er fuldmuret betyder vel ikke man ikke kan trække kabler. Bare man har loft.
Har lidligere placeret en dåse oppe ved loftet (fuga 1,5 modul underlag) og boret skrådt op i skillemuren. Dette da jeg ville have placeret en router i en entre.
 
Har faktisk også fået en indmuringsdåse ind i en letbetonsvæg - igen opppe ved loftet - og så bare brugt en bred fura ramme.


-------------


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 14:44
Nej det kan jo godt lade sig gøre. men jeg vil være ked af at skulle fræse i min væg, og vil helst heller ikke have lister, derfor kører jeg trådløst i det meste. 

jeg har overvejet at trække kabel udenfor og så bore ind. 


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-Maj-2021 kl. 16:15
https://youtu.be/wthkCixz1Mw" rel="nofollow -  https://youtu.be/wthkCixz1Mw

Ham her tester wifi6


Skrevet af: JaAndersen
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 20:06
Husk at klienten skal understøtte wifi 6 også - ellers er det spild...

Men hvad skal man bruge mere end 2-300mbit til i stuen?


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 11-Maj-2021 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Husk at klienten skal understøtte wifi 6 også - ellers er det spild...

Men hvad skal man bruge mere end 2-300mbit til i stuen?
bestemt ikke korrekt. Du kan med fordel køre wifi6 mellem dine mesh accesspoint. Nogle tyr jo til disse mesh løsninger.


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 12-Maj-2021 kl. 13:06
Jeg skal ikke bruge mere end 2-300mbit.. det kører ganske glimrende. men nogle gange kører det jo også langsommere, og det var mere om man fik mere "hul" igennnem på et Wi-Fi 6 netværk, (også med ikke Wi-Fi 6 enheder). 
For så kunne jeg jo optimere mit netværk. 



Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 19-August-2021 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Jeg skal ikke bruge mere end 2-300mbit.. det kører ganske glimrende. men nogle gange kører det jo også langsommere, og det var mere om man fik mere "hul" igennnem på et Wi-Fi 6 netværk, (også med ikke Wi-Fi 6 enheder). 
For så kunne jeg jo optimere mit netværk. 


Jeg har lavet et par helt udenskabelige tests på mit blandede wifi5 og 6 netværk. Det giver ikke rigtigt noget med mine wifi5 klienter at de sidder på et wifi6 AP, men mine wifi6 klienter kan under optimale vilkår opnå omkring 970Mbit/s - Den vil ikke kunne komme højere fordi AP'et er koblet til via en 1Gb port. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 19-August-2021 kl. 19:41
hvilke klient benytter du ?


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 19-August-2021 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvilke klient benytter du ?

Mig? Jeg bruger Intel Wifi6 AX200 på mine 2 klienter. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas



Print side | Luk vindue