Print side | Luk vindue

Support sag hos ISP.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163362
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 08:37


Emne: Support sag hos ISP.
Skrevet af: hedberg
Emne: Support sag hos ISP.
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 18:54
Jeg syntes min igangværende support sag hos min ISP er meget interessant ud fra et netværksmæssigt og forbrugermæssigt perspektiv, så jeg tænkte jeg ville dele den herinde.

Problem beskrivelse:

Flere gange om dagen (typisk 2-10) resettes forbindelsen i lange perioder (typisk 30-40 minutter), når man forsøger at downloade en fil fra en hvilken som helst host ude på Internet undtaget på ISP’ens eget netværk.

Det som gør det ekstra interessant, er at hvis man sætter en begrænsning (100Mbps) for hver forbindelse en maskine laver, så opstår problemet ikke.

Denne her video viser problemet. Der er 3 pings i gang imod speedtest servere fra flere ISP’er. Internt hos ISP’en er der aldrig problemer, men imod de andre ISP’er dør forbindelsen imod den specifikke host og det tager ca. 4-5 minutter før der igen er forbindelse igennem.

https://youtu.be/HIcSOVdGv6g" rel="nofollow -

Problemet opstår ved alle protokoller fra FTP, streaming protokoller, speedtests, http, sftp mm.

 

Min fejlsøgning (kogt lidt ned).

Jeg har arbejdet IT i mange år efterhånden, så jeg tester naturligvis grundigt før jeg kontakter min ISP. Herhjemme kører jeg med min egen firewall (Ubiquiti Dream Machine Pro) og ISP’ens CPE er derfor sat i bridge mode. Derfor er den første test naturligvis at koble det lokale udstyr fra imens, så man kan udelukke ens egen firewall. 

En PC blev derfor koblet direkte i ISP’ens CPE og problemet var præcis det samme. Min konklusion er derfor at problemet ikke er i min router. Det ville også være besynderligt eftersom forbindelsen altid er stabil internt i ISP’ens netværk.

For at gå med livrem og seler udskifter jeg også midlertidigt min firewall med en OpnSense installation på et SuperMicro bundkort med Intel NICS. OpnSense er jo en fork af PfSense og kører normalt meget stabilt. Problemet var præcis det samme.

Som led i fejlsøgningen lavede jeg også en del traceroutes. Da testen aldrig fejlede internt i ISP’ens netværk regnede jeg ikke med at fejlen lå i de første hop frem til 89.150.69.66.


Umiddelbart efter denne IP, så ser det ud til at tracerouten går fra ISP’ens netværk og ud til deres leverandør.  Alle de hosts der fejlende i mine tests havde denne router tilfælles fordi netværks pakkerne efter gik til alle mulige forskellige leverandører derfra.


Jeg har 2 fiber installationer og efter at have lavet lidt om kunne jeg konstatere, at problemet var det samme på begge installationer – men sjældent samtidigt.

Jeg endte med at lave et script der med X minutters interval testede forbindelsen og loggede resultatet. Det viste at rigtigt mange gange i døgnet var forbindelsen ustabil. Loggen bekræftede at det altid var forbindelsen ud af ISP'ens netværk der var problemet - aldrig internt. 


Fejlen er uanset hvilken type maskine eller operativ vi taler om. Om det er Windows, Linux, FreeBSD eller f.eks. mit TV gør ingen forskel. 

Alt blev naturligvis alt sammen overgivet til ISP’ens support.

Forløbet:

ISP’ens kontaktes og problemet forklares. Der sendes screenshots, testresultater og videoer som den der er linket. Dertil er der en bunke data som f.eks. traceroutes med tilhørende forklaringer, tidspunkter m.m. Dette ender med at blive forklaret rigtigt mange gange både skriftligt og mundtligt.

Set isoleret fra mit synspunkt, så lader ISP’ens support processer til at være opbygget op omkring den præmis, at fejl altid skyldes kunden eller deres udstyr og vi kører derfor i ring flere gange.

Enkelte supportere var gode. En kunne endda reproducere problemet ud fra mine beskrivelser, men der var godt nok også nogle gange mit pis kom i kog. Det var specielt når en af ”revolver” supporterne ikke læser sagen og svarer med noget der absolut ingen mening giver.

Nogle gange afvises sagen af 2nd level fordi ”målinger ikke er foretaget korrekt” (uden at specificere nærmere) og kravene lader til at skifte undervejs. De var dog lavet korrekt og de havde bare ikke kigget alt materialet ordenligt igennem - ihvertfald kom sagen videre, da jeg henviste til et spefifikt screenshot hvor de tydeligt kunne se en PC med den ekstrene IP fejle på samme måde. 

Undervejs ringede en kørende tekniker fordi han ville forbi og måle forbindelsen. Da han fik forklaret problemet sagde han dog at det ikke gav nogen mening og han ville overgive sagen til 2nd. level. Om sagen kom til 2nd. level ved jeg ikke, men nogle dage senere kom der en sms om at sagen var lukket.

Herefter var der en del tovtrækkeri for at få sagen genåbnet. Ikke mindst fordi jeg var temmelig stædig omkring, at jeg ikke bare ville give en blanko chek der gav ISP’en ret til at opkræve mig hvis de ikke kunne konstatere fejl i deres udstyr.

Det endte med at en ny tekniker kom forbi. Jeg forklarede problemet. Viste installationen, screenshots og videoer hvorefter han konstaterede at det ikke var her problemet var og en måling ikke gav nogen mening. Han fik en mail med links til alle videoer og ville overgive sagen til 2nd level.

Under forløbet har jeg igen og igen bedt om at man fra 2nd levels side indledte en dialog – f.eks. via telefonen, men de er stadig tavse som graven og sagen har nu ligget stille i 3 uger.

 

Hvad vil jeg med dette indlæg.. 

Egentligt vil jeg ikke så meget med det - andet end at dele min fustration om en branche. Jeg siger branche fordi det langt fra er første gang jeg fejlmelder fejl hos en ISP og det hvergang tager vedholdenhed i mange uger før de indser de har et problem. 

Jeg tror der er rigtigt mange forbrugere derude som bare opgiver at trænge igennem og bare lærer at leve med et problem. Et eksempel på sådan en forbruger er min mor. Hun oplever hendes IPTV signal jævnligt forsvinder, men hun vælger at leve med det, fordi hun ikke orker at ringe til supporten hvor hun sikkert bare bliver spist af med noget ævl om fuldmånen og at alt skal løses med en genstart. 





-------------
Med venlig hilsen,
Thomas



Svar:
Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 21:51
Hvilken forbindelse er der tale om?
Fiber, Coax, kobber eller 4/5G?
Hvilket modem benyttes?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Hvilken forbindelse er der tale om?
Fiber, Coax, kobber eller 4/5G?
Hvilket modem benyttes?


Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg har 2 fiber installationer


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 13-Maj-2021 kl. 23:24
Jeg arbejder selv hos en ISP, og syntes dit indlæg er utrolig spændende læsning.
Det er jo ret tydeligt at der er et problem, og den form for "support" du har været udsat for er noget jeg også selv har været udsat for både med min egen internet forbindelse, men også andre tekniske problemer. Et godt eksempel er jo den TV2play tråd der har været her på forummet, hvor man i lang tid prøvede at få en hos TV2play i tale, men igen og igen blev kastet rundt i deres kundeservice/support der enten ikke forstod problemet, eller bare ikke syntes de kunne gøre noget ved det.

Indenfor organisationer som en ISP, så er det essentielt at man har eskaleringsprocedure der gør det muligt at få vigtig information videre til de rigtige personer, eller endnu bedre at man har personer med vigtig viden og kompetence der ikke er bange for at tage fat og få en snak med kunden, der rent faktisk har lavet alt arbejdet for dem. 
Det er desværre bare meget sjældent noget der eksistere, da en Netværkstekniker meget sjældent "tør" tage telefon røret og ringe til dig som kunde, og helt præcist få forklaret, hvad det her problem består i. Kommer du længere op i hierakiet, er det fuldstændig utænkeligt, og alt kommunikation skal som udgangspunk gå via 1st. line eller 2nd. line, men her går meget vigtig information og kommunikation som oftest tabt, da tekniske ting skal gengives af personer der i bund og grund ikke har forstand på det.

Du kommer nok aldrig igennem deres support lag med din sag, og jeg går næsten ikke ud fra du kan vælge en ny udbyder? Mit bedste råd må være at sende en mail til direktøren, hvor du beklager dig og prøver så simpelt som muligt at forklare dit problem. Han/Hun er nok den eneste der kan give dig adgang til den eller de personer der rent faktisk kan løse det problem du oplever. 




Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 01:22
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Jeg arbejder selv hos en ISP, og syntes dit indlæg er utrolig spændende læsning.

Tak. Jeg var meget i tvivl om jeg skulle poste det, så jeg er glad for at høre du syntes det var interessant. 

Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:


Det er jo ret tydeligt at der er et problem, og den form for "support" du har været udsat for er noget jeg også selv har været udsat for både med min egen internet forbindelse, men også andre tekniske problemer. Et godt eksempel er jo den TV2play tråd der har været her på forummet, hvor man i lang tid prøvede at få en hos TV2play i tale, men igen og igen blev kastet rundt i deres kundeservice/support der enten ikke forstod problemet, eller bare ikke syntes de kunne gøre noget ved det.

Du har helt ret. Det er et problem der gennemsyrer flere brancher incl. IT-branchen. Hos min tidligere arbejdsgiver havde fænomenet endda øgenavnet "Poptennis" fordi sagssystemet hed "Pop" og sagerne blev spillet frem og tilbage imellem afdelingerne.  Et andet sted oplevede jeg en support sag der havde 1 år jubilæum. Ironisk nok en fejlmelding til netværks afdelingen. 

Jeg prøvede faktisk at gå til ISP’ens ”Ambassadør for Kundeoplevelsen”, som behandlede min henvendelse på præcis samme måde flere af supporterne havde gjort ved ikke at sætte sig ordentlig ind i sagen, forholdte sig ikke til hvad jeg skrev og bebrejdede mig for problemet.

Han afsluttede dog med at fortælle han havde bedt dem kontakte mig hurtigst muligt – det må jeg bare konstatere er mere end 3 dage 😊


Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Indenfor organisationer som en ISP, så er det essentielt at man har eskaleringsprocedure der gør det muligt at få vigtig information videre til de rigtige personer, eller endnu bedre at man har personer med vigtig viden og kompetence der ikke er bange for at tage fat og få en snak med kunden, der rent faktisk har lavet alt arbejdet for dem. 
Det er desværre bare meget sjældent noget der eksistere, da en Netværkstekniker meget sjældent "tør" tage telefon røret og ringe til dig som kunde, og helt præcist få forklaret, hvad det her problem består i. Kommer du længere op i hierakiet, er det fuldstændig utænkeligt, og alt kommunikation skal som udgangspunk gå via 1st. line eller 2nd. line, men her går meget vigtig information og kommunikation som oftest tabt, da tekniske ting skal gengives af personer der i bund og grund ikke har forstand på det.

I dette tilfælde besværes det endnu mere af, at deres 1. og 2. level support faktisk ikke bruger samme sagssystem. Skal 1. level eskalere en sag skal de samle de vigtige informationer i en sag og sende den samlet til 2. level. Det er helt sort for mig, at man kan skrue sådan en process sammen - og det var netop derfor jeg kontaktede "Ambassadøren for kundeoplevelsen". 

Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Du kommer nok aldrig igennem deres support lag med din sag, og jeg går næsten ikke ud fra du kan vælge en ny udbyder? Mit bedste råd må være at sende en mail til direktøren, hvor du beklager dig og prøver så simpelt som muligt at forklare dit problem. Han/Hun er nok den eneste der kan give dig adgang til den eller de personer der rent faktisk kan løse det problem du oplever. 

Jeg er bange for du har ret og det er ufatteligt det er på den måde. 

Det er ikke rigtigt muligt at skifte ISP, da fiber nettet ikke er åbent for andre udbydere endnu. Det er dog på vej og jeg ved en af de andre store ISP'er skal til at køre betatest på et fiber produkt leveret via Fibia's fiber. Lysten til at skifte kan dog ligge på et meget lille sted, da jeg kører med fast IP og de er IP'er er hardcoded en del steder i alle mulige firmaer. 

Det vil jo heller ikke rigtigt ændre ved noget på den lange bane. Næste gang vil supporten bare være endnu rådden fordi det så er endnu flere leverandører involveret, hvor sagerne kan falde ned imellem stolene. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 01:24
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Hvilken forbindelse er der tale om?
Fiber, Coax, kobber eller 4/5G?
Hvilket modem benyttes?

Fiber 
Icotera 

Problemet er ikke lokalt. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 05:23
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Fiber 
Icotera 

Problemet er ikke lokalt. 


Vil det sige at du oplever det på to forskellige lokationer?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Fiber 
Icotera 

Problemet er ikke lokalt. 


Vil det sige at du oplever det på to forskellige lokationer?

Klaus

Udtrykte mig måske upræcist pga. fokus på hvad udstyr der var installeret her. Jeg tror ikke problemet er lokalt i installationen her på adressen. 

Har 2 fiber installationer på samme adresse, som jeg kan skifte imellem. Der er ganske enkent pustet ekstra fiber ind. 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 10:10
Jeg har også haft et lignende virkelig drilsk problem med min forbindelse (1Gb Coax).

YouSee er ISP og mine forhåbninger om at få nogen i tale der kunne hjælpe/forstå problemet, var meget små...

Jeg ringede og forklarede problemet til deres support og 2 dage efter kom der en super nørdet tekniker (som i VIRKELIG nørdet) og målte min installation. Da der ikke var nogen fejl, begyndte han at fejlfinde videre ud gennem kæden og endte med at finde fejlen et eller andet sted i deres system (han ringede og gav mig en MEGET teknisk forklaring, som jeg ikke helt forstod...).

Ved godt det ikke hjælper OP, men bare for at give en positiv historie, for en gangs skyld Smile


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Ved godt det ikke hjælper OP, men bare for at give en positiv historie, for en gangs skyld Smile

Tak - det er sgu dejligt at høre der stadig findes sådan nogle - der følger problemet til dørs og ikke mindst kommunikerer tilbage til kunden. 

Det er det sidste som er det mest irriterende i denne sag. For mig at se sker der kun noget hver gang jeg rykker. Jeg har fuld forståelse for at problemet er komplekst og kan være svært at løse, men man kan sgu i det mindste afgive en status. 










-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: NikolajDS
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 11:15
Og det mest irriterende:

Den bedste måde til at komme videre på er at få EB eller BT til at tage sagen..

Hvis det lykkes, så bliver din sag løst på nul komma fem..

Det fører dog ikke til at selskabet retter noget, fordi det er der jo ingen grund til, nu når EB eller BT ikke skriver om deres arrogante tilgang mere.. 


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

Og det mest irriterende:

Den bedste måde til at komme videre på er at få EB eller BT til at tage sagen..

Hvis det lykkes, så bliver din sag løst på nul komma fem..

Det fører dog ikke til at selskabet retter noget, fordi det er der jo ingen grund til, nu når EB eller BT ikke skriver om deres arrogante tilgang mere.. 

Ja, det ser man jo desværre ofte. At den offentlige opmærksomhed gør der kommer gang i processen, men der er jeg trods alt ikke endnu :) 

Jeg tror egentlig ikke at problemet ikke ligger hos ISP'en selv, men derimod hos en upstream provider og det gør det jo endnu mere komplekst at løse. 





-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 12:25
Hvor er det henne i landet?
Jeg har lige lavet samme test på min fibia forbindelse, og der oplever jeg det ikke?


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Hvor er det henne i landet?
Jeg har lige lavet samme test på min fibia forbindelse, og der oplever jeg det ikke?

Det er på Sjælland omkring Holbæk. Bemærk det er et periodisk problem, så man skal teste løbende over flere dage for at opleve det. 

Kiggede lige i min log og sidste gang test scriptet fejlede var fra 13/05 fra kl 19.28 til 20.10. Kl 20.20 var forbindelsen ok igen. Det er meget forskelligt hvor ofte det sker. Nogle dage er det måske en enkelt gang, andre dage er det 8 gange. 

Jeg har tidligere luftet for supporten, at jeg er nok er en meget atypisk forbruger og det udemærket kan være mit trafik mønster der udløser fejlen. F.eks har jeg 2 NTP server kørende der hver især modtager 3-4000 pakker i sekundet og nogle gange meget mere. 






-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 15:40
Du nævner jo at problemet ikke opstår når du begrænser forbindelsen til 100 Mbit. Altså må der formentlig være tale om et kapacitets problem som udløses når du belaster forbindelsen maksimalt. 

Jeg har tidligere set lign. problemer med auto negotiation på ethernet og tilsvarende på coax hvor porten simpelthen periodisk gik ned og op igen når den blev belastet og forsøgte at auto negotiate til 1 Gbit full duplex og fejlede også kun forbindelsen i stå. Det ses typisk som en kombination mellem udstyret i hver ende og en dårlig forbindelse (kabel) i mellem.

Det mærkelige er dog at du stadig har forbindelse til din egen udbyder men ikke videre i verden som jeg forstår det.

Jeg tvivler på at du med 1 Gbit ville kunne påvirke din udbyders
upstream eller IX. I så fald ville det jo ikke kun ramme dig men alle på den. Det underbygges jo også af at du nævner at forbindelsen resettes. Så altså er det noget mellem dit modem og udbyders udstyr som får forbindelsen til at gå ned.

Er icotera et rent modem/fiberboks eller en router?


Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 16:16
Man tænker jo næsten om det ikke er noget DDOS beskyttelse som er konfigureret forkert?


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Du nævner jo at problemet ikke opstår når du begrænser forbindelsen til 100 Mbit. Altså må der formentlig være tale om et kapacitets problem som udløses når du belaster forbindelsen maksimalt. 

Jeg har tidligere set lign. problemer med auto negotiation på ethernet og tilsvarende på coax hvor porten simpelthen periodisk gik ned og op igen når den blev belastet og forsøgte at auto negotiate til 1 Gbit full duplex og fejlede også kun forbindelsen i stå. Det ses typisk som en kombination mellem udstyret i hver ende og en dårlig forbindelse (kabel) i mellem.

Det mærkelige er dog at du stadig har forbindelse til din egen udbyder men ikke videre i verden som jeg forstår det.

Jeg tvivler på at du med 1 Gbit ville kunne påvirke din udbyders
upstream eller IX. I så fald ville det jo ikke kun ramme dig men alle på den. Det underbygges jo også af at du nævner at forbindelsen resettes. Så altså er det noget mellem dit modem og udbyders udstyr som får forbindelsen til at gå ned.

Er icotera et rent modem/fiberboks eller en router?

Det er ikke hele forbindelsen der resettes. Det er forbindelsen til den enkelte host der testes imod der resettes. Alm. surfing, streaming m.m. virker fint i mellemtiden (alle connections der ikke overstiger 100Mbps i de ca. 40 minutter som problemet varer af gangen. 

Jeg tror ikke på det er auto negotiation eller lign. som er problemet for det ville påvirke hele forbindelsen og ikke kun forbindelsen til den enkelte host. Det plejer også at være meget mere permanent. Bemærk i videoen hvordan ping stopper med at virke til en host af gangen når forbindelsen belasted, men det påvirker intet andet end lige den host og nærmest på klokkeslag (omkring 4 minutter) kommer kommer pakkerne igennem igen 

Mine kabler er af god kvalitet og altid kun CAT6 eller CAT6a, så de er certificeret til langt højere hastighed. Hvis det skulle være et kabel ville det jo også være alle mine kabler (som forøvrigt fint holder til hastigheden til ISP'ens egen speedtest server). Derudover er der testet med alverdens forskelligt udstyr. Fra Ubiquiti (DMP Pro), SuperMicro (OpnSense), HP (Windows), Lenovo (Windows), MSI (Windows), MSI (UNRAID) og NICS fra mindst 3 producenter fra RealTek, Broadcom til Intel. 

Det er en router, men den er konfiguret i bridge mode.



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Man tænker jo næsten om det ikke er noget DDOS beskyttelse som er konfigureret forkert?

Jeg har selv tænkt om det måske var en form for IPS eller DDOS beskyttelse aktiveret på en af de routere pakkerne passerer og som jeg af en eller anden grund får aktiveret en gang imellem. Det ville forklare det meget systematiske med >100Mbps og at forbindesen til hosten altid lukkes ca. 4 minutter. 

Jeg luftede tanken for en af de mere øvede tekniske supportere, men det var ikke lige noget han kendte til. 






-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Man tænker jo næsten om det ikke er noget DDOS beskyttelse som er konfigureret forkert?

En meget plausibel årsag, og nem at reproducere.
Det vil typisk være antallet af active connections og half open connections eller nye connections pr sekund.

Lav en random liste over hostname/IP fra f.eks. Websites.
Lav et script som tager og laver x-antal request pr sekund til dem i loop. 

Prøv at juster din TTL længere ned på TCP.
Måske det kan have en effekt på active connections.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Du nævner jo at problemet ikke opstår når du begrænser forbindelsen til 100 Mbit. Altså må der formentlig være tale om et kapacitets problem som udløses når du belaster forbindelsen maksimalt. 

Jeg har tidligere set lign. problemer med auto negotiation på ethernet og tilsvarende på coax hvor porten simpelthen periodisk gik ned og op igen når den blev belastet og forsøgte at auto negotiate til 1 Gbit full duplex og fejlede også kun forbindelsen i stå. Det ses typisk som en kombination mellem udstyret i hver ende og en dårlig forbindelse (kabel) i mellem.

Det mærkelige er dog at du stadig har forbindelse til din egen udbyder men ikke videre i verden som jeg forstår det.

Jeg tvivler på at du med 1 Gbit ville kunne påvirke din udbyders
upstream eller IX. I så fald ville det jo ikke kun ramme dig men alle på den. Det underbygges jo også af at du nævner at forbindelsen resettes. Så altså er det noget mellem dit modem og udbyders udstyr som får forbindelsen til at gå ned.

Er icotera et rent modem/fiberboks eller en router?

Det er ikke hele forbindelsen der resettes. Det er forbindelsen til den enkelte host der testes imod. 

Jeg tror ikke på det er auto negotiation eller lign. som er problemet for det ville påvirke hele forbindelsen og ikke kun forbindelsen til den enkelte host. Bemærk i videoen hvordan ping stopper med at virke til en host af gangen når forbindelsen belasted, men det påvirker intet andet end lige den host og nærmest på klokkeslag (omkring 4 minutter) kommer kommer pakkerne igennem igen 

Mine kabler er af god kvalitet og altid kun CAT6 eller CAT6a. Hvis det skulle være et kabel ville det jo også være alle mine kabler (som forøvrigt fint holder til hastigheden til ISP'ens egen speedtest server). Derudover er der testet med alverdens forskelligt udstyr. Fra Ubiquiti (DMP Pro), SuperMicro (OpnSense), HP (Windows), Lenovo (Windows), MSI (Windows), MSI (UNRAID) og NICS fra mindst 3 producenter fra RealTek, Broadcom til Intel. 

Det er en router, men den er konfiguret i bridge mode.


Nej enig, det lyder det ikke til når det ikke er forbindelsen der stoppes.
Det var nu heller ikke dine kabler jeg mente, men mellem central og dit modem.

Men hvis traceroute siger det er samme host når den stopper med at svarer hver gang så er det jo klart der der skal kigges.

Men det er formentlig næppe mængden af data der er årsagen, nok i langt højere grad antallet af connections der stiger når du har højere thoughtput.




Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Det var nu heller ikke dine kabler jeg mente, men mellem central og dit modem.

Så er det bare virkeligt underligt det aldrig rammer ISP'ens egen speedtest server. Med de hundrede af gange jeg har testet imod den over 3 måneder er den kun fejlet EEN gang hvor de 2 andre tests imod andre servere tilgengæld virkede - så det tilskrev jeg noget andet. 

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men hvis traceroute siger det er samme host når den stopper med at svarer hver gang så er det jo klart der der skal kigges.

Tracerouten stopper først før den sidste host. Men alle hosts der fejler har en ganske få IP'er i tracerouten til fælles og frasorterer man dem der altid virker (frem til ISP'ens speedtest server), så er der kun en IP tilbage og udover det er en Cisco enhed (Kvalificeret gæt fra NMAP) hos Globalconnect kan jeg ikke finde andet på den. 

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men det er formentlig næppe mængden af data der er årsagen, nok i langt højere grad antallet af connections der stiger når du har højere thoughtput.

Måske ikke - bare påfaldende at det konsekvent er lige 100Mbps der virker og alt over fejler periodisk. Var det antal connections ville jeg umiddelbart tro det ville flyde mere - afhængig af hvor mange åbne connections der lige var på det tidspunkt. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: fredvej
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 21:21
Underligt svar fra DNS:

$ host 89.150.69.65
65.69.150.89.in-addr.arpa domain name pointer ae242.er01-tkgs.bb.fibianet.dk.
$ host 89.150.69.66
Host 66.69.150.89.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)
$ host 89.150.69.67
67.69.150.89.in-addr.arpa domain name pointer ae255.core01-taa4.bb.fibianet.dk.

Men det er nok ikke reverse DNS-opslag der forårsager det fænomen du bliver ramt af.


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Maj-2021 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af fredvej fredvej skrev:

Underligt svar fra DNS:

$ host 89.150.69.65
65.69.150.89.in-addr.arpa domain name pointer ae242.er01-tkgs.bb.fibianet.dk.
$ host 89.150.69.66
Host 66.69.150.89.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)
$ host 89.150.69.67
67.69.150.89.in-addr.arpa domain name pointer ae255.core01-taa4.bb.fibianet.dk.

Men det er nok ikke reverse DNS-opslag der forårsager det fænomen du bliver ramt af.

Nej, det er det næppe. 

Men en af supporterne foreslog jeg skiftede til Google eller Cloudflare's DNS servere. Kørte i forvejen på Cloudflare's, men jeg tilføjede et tjek på det i mit script, så den hele tiden tester om DNS virker imod alle serverne og det check er endnu ikke fejlet - så DNS kan ikke bebrejdes. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 15-Maj-2021 kl. 00:22
Jeg bor i Tølløse, og har en nabo som beskriver nogenlunde samme problemer som dig, og som lige har fået Fibia.
Han har ikke det store forbrug, og bruger rent det udstyr som Fibia har tilsendt.
Synes han sagde han havde 500/500

Jeg har ikke selv stødt på det (Har også Fibia)
Jeg bruger Cloudflare, har statisk IP, og bruger PFsense med deres boks i bridge mode.
Jeg har 1000/1000

Jeg har ikke en NTP server som køre noget ud af til, men har nogle site2site VPN forbindelser jeg bruger til nogle forskellige ting jeg monitorerer.

Jeg har også en IPS kørende, og kan se at jeg nogle gange fra Rusland og Irak får nogle DDOS angreb med nogle hundredetusinde requests indenfor nogle få minutter.

Hvis du vil dele dit script (Hvis det er til Linux) vil jeg gerne lade det køre nogle dage, hvis du vil have nogle sammenlignelige resultater (vi kan evt. traceroute nogle af de samme IP adresser for at få en idé om vi er placeret nogenlunde samme sted i deres infrastruktur)


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 15-Maj-2021 kl. 01:03
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg bor i Tølløse, og har en nabo som beskriver nogenlunde samme problemer som dig, og som lige har fået Fibia.
Han har ikke det store forbrug, og bruger rent det udstyr som Fibia har tilsendt.
Synes han sagde han havde 500/500

Jeg har ikke selv stødt på det (Har også Fibia)
Jeg bruger Cloudflare, har statisk IP, og bruger PFsense med deres boks i bridge mode.
Jeg har 1000/1000

Jeg har ikke en NTP server som køre noget ud af til, men har nogle site2site VPN forbindelser jeg bruger til nogle forskellige ting jeg monitorerer.

Jeg har også en IPS kørende, og kan se at jeg nogle gange fra Rusland og Irak får nogle DDOS angreb med nogle hundredetusinde requests indenfor nogle få minutter.

Hvis du vil dele dit script (Hvis det er til Linux) vil jeg gerne lade det køre nogle dage, hvis du vil have nogle sammenlignelige resultater (vi kan evt. traceroute nogle af de samme IP adresser for at få en idé om vi er placeret nogenlunde samme sted i deres infrastruktur)

Det lyder meget interessant at der måske er en anden der kunne have lign. oplevelser. Pt. har jeg kun fået en bekræftelse fra en af ISP'ens supportere der selv kunne reproducere det. 

Jeg har ikke IPS aktiveret på mit system, da jeg ikke er specielt imponeret over implementeringen i Ubiquiti's DMP Pro. Jeg syntes det påvirker performance for meget. 

Scriptet er til Windows og jeg sender det gerne til interesserede. For det virker skal man hente curl og speedtest.exe fra deres respektive sites og rette lidt i scriptet for at paths m.m. er korrekte.

Her er en traceroute fra en af mine forbindelser til speedtest.fibianet.dk:

Tracing route to speedtest.fibianet.dk [80.71.82.230]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  X.X.X.X
  2    <1 ms    <1 ms    <1 ms  5.103.139.1.static.fibianet.dk [5.103.139.1]
  3    <1 ms    <1 ms    <1 ms  ten9-29.dist01.tgre.fibianet.dk [46.21.41.82]
  4     2 ms     2 ms     2 ms  ae251.aggr01-svg.bb.fibianet.dk [89.150.66.50]
  5     3 ms     2 ms     2 ms  ae256.core01-tkbg.bb.fibianet.dk [89.150.64.22]
  6     3 ms     2 ms     2 ms  ae6.core01-taa4.bb.fibianet.dk [89.150.64.10]
  7     2 ms     2 ms     2 ms  89.150.69.66
  8     2 ms     2 ms     2 ms  speedtest.fibianet.dk [80.71.82.230]

Den anden forbindelse kører igennem 5.103.128.1 som step 2 til 46.21.35.150 i step 3 og er herefter magen til den første. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Blank
Skrevet den: 15-Maj-2021 kl. 01:19
Kan du ikke sende det i pm, så kan det være jeg laver det om til Linux,
igen mest for sammenligningens skyld.

min traceroute ser således ud.

TRACERT.EXE 80.71.82.230

Tracing route to speedtest.fibianet.dk [80.71.82.230]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.19.1
  2    <1 ms    <1 ms    <1 ms  5.103.136.1.static.fibianet.dk [5.103.136.1]
  3     1 ms     1 ms    <1 ms  ten2.asr02.r03.toel3.fibianet.dk [5.186.28.249]
  4     3 ms     3 ms     3 ms  ae248.aggr01-tnyr.bb.fibianet.dk [89.150.67.126]
  5     3 ms     3 ms     3 ms  ae254.core01-tsls.bb.fibianet.dk [89.150.64.112]
  6     3 ms     3 ms     3 ms  ae6.core01-thos.bb.fibianet.dk [89.150.64.20]
  7     3 ms     3 ms     3 ms  ae8.core01-taa4.bb.fibianet.dk [89.150.64.154]
  8     3 ms     3 ms     3 ms  89.150.69.66
  9     2 ms     2 ms     2 ms  speedtest.fibianet.dk [80.71.82.230]

Jeg kan prøve at høre min nabo om han kan køre en traceroute, selvom jeg vil tro han ligger på sammen route som mig.

Hvis jeg under speedtest vælger TDC group som du vidst også prøver hvor du oplever fejl, snakker jeg med 87.51.35.68

traceroute dertil:

tracert 87.51.35.68

Tracing route to linespeed1.eng.tdc.net [87.51.35.68]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.19.1
  2    14 ms    24 ms     5 ms  5.103.136.1.static.fibianet.dk [5.103.136.1]
  3    <1 ms    <1 ms    <1 ms  ten2.asr02.r03.toel3.fibianet.dk [5.186.28.249]
  4     3 ms     3 ms     3 ms  ae248.aggr01-tnyr.bb.fibianet.dk [89.150.67.126]
  5     4 ms     4 ms     4 ms  ae254.core01-tsls.bb.fibianet.dk [89.150.64.112]
  6     4 ms     4 ms     4 ms  ae4.core01-tkbg.bb.fibianet.dk [89.150.64.13]
  7     4 ms     4 ms     4 ms  ae6.core01-taa4.bb.fibianet.dk [89.150.64.10]
  8     3 ms     3 ms     3 ms  89.150.69.66
  9     3 ms     3 ms     3 ms  217.74.211.104
 10     3 ms     3 ms     3 ms  93.176.92.32
 11     3 ms     3 ms     3 ms  212.73.252.57
 12     3 ms     3 ms     3 ms  ae14-0.khk7nqp7.dk.ip.tdc.net [128.76.59.24]
 13     3 ms     9 ms     3 ms  ae0-0.khk10nqe1.dk.ip.tdc.net [83.88.28.80]
 14     3 ms     3 ms     3 ms  linespeed1.eng.tdc.net [87.51.35.68]


-------------
BaaaaaH


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 15-Maj-2021 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Kan du ikke sende det i pm, så kan det være jeg laver det om til Linux,
igen mest for sammenligningens skyld.

Det skulle ligge i din PM nu. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Hvis jeg under speedtest vælger TDC group som du vidst også prøver hvor du oplever fejl, snakker jeg med 87.51.35.68

Tester imod samme IP.

Den sidste del af routen er den samme. 

Tracing route to linespeed1.eng.tdc.net [87.51.35.68]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  10.0.11.1
  2    <1 ms    <1 ms    <1 ms  5.103.139.1.static.fibianet.dk [5.103.139.1]
  3    <1 ms    <1 ms    <1 ms  ten9-29.dist01.tgre.fibianet.dk [46.21.41.82]
  4     2 ms     2 ms     2 ms  ae251.aggr01-svg.bb.fibianet.dk [89.150.66.50]
  5     3 ms     3 ms     4 ms  ae256.core01-tkbg.bb.fibianet.dk [89.150.64.22]
  6     3 ms     4 ms     3 ms  ae6.core01-taa4.bb.fibianet.dk [89.150.64.10]
  7     2 ms     2 ms     2 ms  89.150.69.66
  8     2 ms     2 ms     2 ms  217.74.211.104
  9     2 ms     2 ms     7 ms  93.176.92.32
 10     2 ms     2 ms     2 ms  212.73.252.57
 11     2 ms     4 ms     2 ms  ae14-0.khk7nqp7.dk.ip.tdc.net [128.76.59.24]
 12     2 ms     2 ms     2 ms  ae0-0.khk10nqe1.dk.ip.tdc.net [83.88.28.80]
 13     2 ms     2 ms     2 ms  linespeed1.eng.tdc.net [87.51.35.68]




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Maj-2021 kl. 12:30
Shit mand i har mange hops ud til speed serverne.
Her mine til hhv TDC og Fibia (ja, jeg har dobbelt NAT og er på en 300/300 YouSee linje via Norlys fibernet)

Tracert 87.51.35.68

Tracing route to linespeed1.eng.tdc.net [87.51.35.68] over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  Gateway [192.168.0.1]
  2    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  3     3 ms     2 ms     3 ms  lo0-0.arcnqe19.dk.ip.tdc.net [87.57.128.105]
  4     6 ms     5 ms     5 ms  ae0-0.khk10nqe1.dk.ip.tdc.net [83.88.28.80]
  5     6 ms     6 ms     5 ms  linespeed1.eng.tdc.net [87.51.35.68]

Trace complete.

Tracert 80.71.82.230

Tracing route to speedtest.fibianet.dk [80.71.82.230] over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  Gateway [192.168.0.1]
  2    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  3     2 ms     3 ms     3 ms  lo0-0.arcnqe19.dk.ip.tdc.net [87.57.128.105]
  4     5 ms     5 ms     5 ms  ae3-0.khk7nqp7.dk.ip.tdc.net [83.88.2.35]
  5     *        *        *     Request timed out.
  6     7 ms     7 ms     7 ms  212.73.252.58
  7    10 ms     7 ms     7 ms  93.176.92.33
  8     7 ms     7 ms     8 ms  217.74.211.105
  9     6 ms     6 ms     6 ms  speedtest.fibianet.dk [80.71.82.230]

Trace complete.

Jeg har 7 hop til Fibia speedtest serveren, hvilket er det samme som Hedberg har og Blank har 8. Jeg har kun 3 hop til TDC's server.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 15-Maj-2021 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg har kun 3 hop til TDC's server.

Shit.. Har du lejet dig ind i og bor i en af TDC's datacentre :) 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Maj-2021 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Shit.. Har du lejet dig ind i og bor i en af TDC's datacentre :) 

Der er næppe noget datacenter her ude i den “bonderøvsby” jeg bor i...... ;-)


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 16-Maj-2021 kl. 23:24
Jeg har sat noget yderligere overvågning op, som laver en meget simpel ping imod en af de - for ISP'en - eksterne servere jeg tester imod. Hver gang resultatet af PING ændrer sig, så skrives resultatet til en til en log.

Loggen viser at hver gang der er fejl og forbindelsen til en host lukkes, så stopper ping i præcis 5 minutter. Der er nogle få undtagelser og hver gang forløber connection testen jeg hele tiden har haft kørende perfekt bagefter.

Jeg er efterhånden meget overbevist om, at det er et anti-DDOS system som trafik mønsteret får aktiveret og som er skyld i problemerne. Det hele følger rimeligt præcise mønstrer, så det kan næsten ikke være en software fejl. 








-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: DanielPT
Skrevet den: 17-Maj-2021 kl. 20:15
Meget interessant tråd. Jeg har arbejdet for en ISP som benyttede Icotera. Jeg har selv haft en IGW3000. Den gik ned når jeg belastede den med for mange connections. Jeg fik den skiftet til en DKT som vi også brugt i "gamle" dage. Problemet er væk. Jeg vil forslå 2 ting :)

1: Be dem om at skifte den fiberboks.

2: Find en der ved noget om fiber som kan pille din Icotra fra og smid en SFP i din UB router/firewall. Dette er selvfølgelig med risiko for at brække fiberne og du kan komme til at betale for de skal blæse ny ind. Men når du har 2 så kan du jo prøve ;) Dette kan måske ikke lade sig gøre hvis de låser din forbindelse på mac adressen (som du måske kan spoofte i din UB)

Jeg ved godt du siger problemet ikke er internt i deres net så det kan potentielt også være dem som de bruger til at route trafikken ud af landet. Vi brugte Nianet.

Men det svært :(


-------------
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 17-Maj-2021 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Meget interessant tråd. Jeg har arbejdet for en ISP som benyttede Icotera. Jeg har selv haft en IGW3000. Den gik ned når jeg belastede den med for mange connections. Jeg fik den skiftet til en DKT som vi også brugt i "gamle" dage. Problemet er væk. Jeg vil forslå 2 ting :)

1: Be dem om at skifte den fiberboks.

2: Find en der ved noget om fiber som kan pille din Icotra fra og smid en SFP i din UB router/firewall. Dette er selvfølgelig med risiko for at brække fiberne og du kan komme til at betale for de skal blæse ny ind. Men når du har 2 så kan du jo prøve ;) Dette kan måske ikke lade sig gøre hvis de låser din forbindelse på mac adressen (som du måske kan spoofte i din UB)

Jeg ved godt du siger problemet ikke er internt i deres net så det kan potentielt også være dem som de bruger til at route trafikken ud af landet. Vi brugte Nianet.

Men det svært :(

Jeg syntes ikke rigtigt din beskrivelse passer på min udfordring. Icotera boksen går ikke ned. Intet andet end connections til den ENE host der køres tests i mod har problemer, sålænge det holder sig under 100Mbit i perioden hvor problemet er der. Jeg vil mene det ville ramme meget mere random hvis det var boksen og så ville test imod fibia's egen speedtest server heller ikke køre upåklageligt sekundet efter 2 andre er fejlen. 

En anden ting er at jeg før i tiden havde helt op til 100.000 NTP connections ind og ud i sekundet på den ene af linierne uden på nogen måde at have givet Icotera boksen problemer (de er forøvrigt konfigureret i bridge mode, så de står ikke for NAT m.m. )

En tredje ting er at det er på alle tider af døgnet og ikke nødvendigvis når der er højest belastning på NTP serverne eller når jeg selv bruger udstyret. NTP serverne spiker altid ved hele klokkeslæt pga. dårlige klient implementeringer, men her opstår meget tilfældigt så vidt jeg kan se. 

Nummer 2 løsning er jeg ikke begejstret for. Jeg ville miste alt support. Det er i forvejen temmeligt svært at overvise en ISP om, at fejlen skyldes dem og hvis jeg så har pillet i deres del af installationen, så ryger alt support. 

Det ser ud til at der bruges GlobalConnect i dette tilfælde.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 18-Maj-2021 kl. 08:30
Ret skal være ret, så jeg vil lige huske at nævne ISP'ens kundeambassadør rækte ud fredag formiddag og fortalte man afventede en rapport fra teknikerne. Når problemet løst vil man også gennemgå forløbet og se på hvad man kan forbedre. 

Jeg håber det er en åbning og der kommer det fornødne fokus og tekniske kompetance. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 21-Maj-2021 kl. 08:02
Nååe... Det var vidst en fuser.. Problemet fortsætter og Fibia har ikke givet lyd fra sig i en uge nu.. 

Alene i går var linjen ustabil i ~25% af tiden.. 






-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 21-Maj-2021 kl. 11:35
Efter jeg rykkede for en status er jeg blevet fortalt, at fejlen er overgivet til en service provider. 

Så bliver det spændende om jeg for 3. gang bliver ringet op af en kørende tekniker og dermed kører i ring igen eller sagen omsider er kommet videre i systemet.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 27-Maj-2021 kl. 11:04
En lille opdatering.. 

Deværre er sagen ikke løst endnu, men den er heldigvis kommet videre og kører nu imellem ISP's NOC og deres upstream provider. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

En lille opdatering.. 

Deværre er sagen ikke løst endnu, men den er heldigvis kommet videre og kører nu imellem ISP's NOC og deres upstream provider. 


Så kom der et svar fra Fibia. Til en forandring var det forfriskende klar tale.

Det ER et anti-DDOS system som bliver trigget.  Fibia vil ikke slå det fra på private kunder, da man ikke ønsker folk der hverken bruger meget båndbredde eller har mange connections (NTP bruger praktisk talt ikke noget båndbredde, så det er connections i mit tilfælde). 


Jeg vil mene dette er i strid med net neutralitets lovgivningen og vil nu skrive en klage til Energistyrelsen.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Jorgensen
Skrevet den: 08-Juni-2021 kl. 17:05
Det lyder helt skørt at Fibia ikke vil rette fejlen eller slå deres anti-ddos fra. Jeg håber du opdaterer herinde når der er nyt?




Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 08-Juni-2021 kl. 18:46
Dit netforbrug er vel i den grad også meget atypisk for en privatkunde?

Vil den nemme og muligvis rimelige løsning ikke være at finde ud af hvorledes du bliver erhverskunde?

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-Juni-2021 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Det lyder helt skørt at Fibia ikke vil rette fejlen eller slå deres anti-ddos fra.

Det er ikke en fejl. Det er anti-ddos, hvilket er en god ting for privatkunder.

Skal man køre en virksomhed (eller et ultra hobbyprojekt), må man kigge sig om efter en anden udbyder.



Klaus


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 08-Juni-2021 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Dit netforbrug er vel i den grad også meget atypisk for en privatkunde?

Vil den nemme og muligvis rimelige løsning ikke være at finde ud af hvorledes du bliver erhverskunde?

Det ved jeg ikke om det er. Det er nok meget normalt ud over at jeg har noget NTP trafik som kan ligge i et hjørne af de 2 stk 1Gbps forbindelser jeg betaler for. 

Netneutralitetsforordningen siger kunderne må bruge forbindelsen til det de vil og ISP'en skal blande sig uden om, så længe det er lovligt. 

Jeg er ikke erhverv. Jeg er privat med en hobby. 





-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 08-Juni-2021 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Det lyder helt skørt at Fibia ikke vil rette fejlen eller slå deres anti-ddos fra.

Det er ikke en fejl. Det er anti-ddos, hvilket er en god ting for privatkunder.


Det er ikke korrekt. Konfigurationen lige nu virker som ren chikane, da det rammer alt andet end NTP. 

Fibia kunne heller ikke på noget tidspunkt selv identificere problemet før jeg fortalte dem det tilbage og hverken markedsføring eller betingelserne nævner noget om det.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Skal man køre en virksomhed (eller et ultra hobbyprojekt), må man kigge sig om efter en anden udbyder.

Hvis man vil drive virksomhed ibør man følge lovgivningen. 

Derudover oplyste jeg hvad jeg skulle bruge forbindelsen til da jeg bestilte den i din tid - da man var lidt forundret over hvorfor jeg ønskede 2 fiber forbindelser på samme addresse. 

Måske man burde revidere sit marketings materiale lidt hvis man ønsker at sælge sine forbindelser med begrænsninger. 

Hvad bliver det næste? At jeg skal have en særlig erhvervsudvidelse hvis jeg bruger forbindelsen til at arbejde hjemmefra? 


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Det lyder helt skørt at Fibia ikke vil rette fejlen eller slå deres anti-ddos fra. Jeg håber du opdaterer herinde når der er nyt?


Jeg skal nok opdatere. 

Det er spekulation, men jeg tror slet ikke dette handler om hverken mig, mit forbrug, NTP eller DDoS beskyttelse overhovedet. 


Det baserer jeg på følgende:


Da jeg blev ringet op med afvisningen fik jeg oplyst at der ikke kunne gives tilladelse til at slå det fra fordi man ikke ønskede båndbredde krævende brugere, men medarbejderen konstaterede samtidigt at det var jeg jo ikke – det var jo bare mange connections.

 

Jeg har tænkt lidt over hvad dette kan skyldes og pga. den måde opsætningen lader til fungere, så jeg er efterhånden overbevist om, at Fibia først og fremmest har designet filteret til at sabotere Torrent klienter og bare vælger at gå meget stille med dørene og kalde det for et ”ddos” beskyttelse. Det gør man fordi ingen kan være imod at den flinke udbyder beskytter brugerene imod det farlige internet. 


Pga. en dårlig implementering rammer det alt trafik der kunne ligne den måde Torrent klienter kommunikerer på (med mange connections) og høje trafik mængder. I mit tilfælde har jeg så de mange connections, men forholdsvis lav trafik mængde. Det trigger dog stadig filteret der sætter min forbindelse i ”bad standing”, så hvis jeg f.eks. vil streame en film eller downloader en fil, så tror den det er en torrent klient der downloader og så blokerer den for de IP’en i 5 minutter.

 

Fibia har nok tænk, at der ikke er mange kunder der tør klager over deres torrent klient ikke virker eller kan regne ud hvorfor og det har de jo sikkert ret i. Det rammer bare alt alle trafik mønstre der minder bare lidt om torrent trafik. Jeg kunne sagtens forestille mig, at hvis man holder et LAN derhjemme med vennerne, så kunne man blive ramt på samme måde fordi de fleste spil sender så mange små pakker. 


Det er ikke første gang jeg har diskuteret med Fibia. Dengang de introducerede deres 1Gbps forbindelser, så kunne de slet ikke levere 1Gbps. Pga. deres centrale udstyr var der flere steder hvor max. var 512Mbps i downstream, men 1Gbps i upstream. Det afholdt dem dog ikke fra, at lade folk opgradere og tage imod pengene. Det tog mig en del troubleshooting at finde ud af, men da jeg gik dem på klingen måtte de erkende at det var umuligt at opnå 1Gbps og de valgte at refundere pengene. Forløbet viser dog med alt tydeligthed at Fibia moral er temmelig flosset og det tog måneder før de havde rettet problemet og leverede hvad de lovede. 

 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: top20
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 10:24
Selvfølgelig skal udbyderen ikke slå sikkerhedsforanstaltninger fra der er implementeret af en grund, det ville da være helt hen i vejret, der er da ingen grund til at udsætte alle andre brugere for risici blot for at at please en enkelt kunde.

Det lyder som om Hedberg har købt det forkerte produkt, og at udbyderen ikke har informeret korrekt, sådan går det en gang i mellem, der er ikke andet for end at tørre øjne og komme videre med en forbindelse der understøtter de behov der er, og det klare valg må være at få en forbindelse egnet til virksomheder når man har så specielle behov, men selvfølgelig vil prisen herfor være en anden, og det er Hedberg jo nok ikke interesseret i, ellers går jeg stærk ud fra han havde valgt en virksomhedsløsning.

Og her vil supporten og SLA jo også være markant anderledes.


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Selvfølgelig skal udbyderen ikke slå sikkerhedsforanstaltninger fra der er implementeret af en grund, det ville da være helt hen i vejret, der er da ingen grund til at udsætte alle andre brugere for risici blot for at at please en enkelt kunde.

Det lyder som om Hedberg har købt det forkerte produkt, og at udbyderen ikke har informeret korrekt, sådan går det en gang i mellem, der er ikke andet for end at tørre øjne og komme videre med en forbindelse der understøtter de behov der er, og det klare valg må være at få en forbindelse egnet til virksomheder når man har så specielle behov, men selvfølgelig vil prisen herfor være en anden, og det er Hedberg jo nok ikke interesseret i, ellers går jeg stærk ud fra han havde valgt en virksomhedsløsning.

Og her vil supporten og SLA jo også være markant anderledes.

Pussigt at en helt nyoprettet bruger konti lige vælger lige at gå ind og svare på dette indlæg efter Fibia bliver presset lidt offentligt. Er du tilfældigvis tilknyttet Fibia eller en anden ISP på en eller anden måde? De fleste som har noget imod netneutralitetsforordningen er normalt ISP'er eller netværksfolk der arbejder for ISP'er. 

Derudover er det ikke et specielt behov. Det er helt normal UDP trafik og alle protokoller der kommunikerer sådan her kan blive ramt - Internet er andet end Internet Explorer. 

Dette er som du kan læse ovenfor slet ikke et sikkerheds tiltag, men derimod en måde Fibia forsøger at spare penge på der tilfældigvis rammer andre kunder. 

Hvis man endelig skulle købe den præmis at det er en sikkerheds feature, så behøver man ikke nødvendigvis slå denne "feature" fra for alle. Det kan whitelistes for enkelte IP'er og behøver slet ikke påvirke andre. Teknikeren kunne bare ikke få den nødvendige godkendelse. 

Hvis man ikke tager denne kamp nu og håndhæver netneutralitets forordningen, hvad er det så der i fremtiden vil forhindre Fibia i at prioritere deres egne services og sabotere f.eks. andre streaming/IPTV tilbud? Det er et skråplan og der bør slåes hårdt ned på den slags. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 11:54
Apropos den påståede "meget specielle brug" og "høje båndbredde forbrug", så skal der ikke mere end ca. 2-300Kbps til at udløse saktionen fra Fibia. 

På et døgn er det stadig mindre trafik end en enkelt film fra Netflix eller måske 1-2 serier afhængig af opløsning. 






-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Haspalm
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 13:13
Bare hold på hedberg! Den slags begrænsninger hører sig ikke hjemme med mindre det er klart dokumenteret i deres betingelser for indgåelse af aftalen.




Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Haspalm Haspalm skrev:

Bare hold på hedberg! Den slags begrænsninger hører sig ikke hjemme med mindre det er klart dokumenteret i deres betingelser for indgåelse af aftalen.


Tak Haspalm. 





-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Apropos den påståede "meget specielle brug" og "høje båndbredde forbrug", så skal der ikke mere end ca. 2-300Kbps til at udløse saktionen fra Fibia. 

På et døgn er det stadig mindre trafik end en enkelt film fra Netflix eller måske 1-2 serier afhængig af opløsning. 
Kan man på en eller anden måde, som er relativ nem, efterligne det trafikmønster?

Jeg kunne godt tænke mig at tjekke min forbindelse for samme begrænsning Big smile


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Haspalm Haspalm skrev:

Bare hold på hedberg! Den slags begrænsninger hører sig ikke hjemme med mindre det er klart dokumenteret i deres betingelser for indgåelse af aftalen.



Tak Haspalm. 



Det lyder som en enestående historie. Nu skal jeg ikke beskytte fibia, da jeg gang på gang ved opgradering af forbindelse må kraftigt pointere, at lade være med at pille ved min offentlige ip-adresse.
Men under lockdown, var vi tre på teams hele 7 timer ad gangen, men mine piger samtidig streamet musikvideoer fra youtube, og jeg koblet op til min arbejdsplads på en VPN. Og vi oplevet ikke nogle problemer, skønt vi var oppe og bruge sammenlagt 6.5 tb om mdr for både down og upload.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 15:11
Citér Kan man på en eller anden måde, som er relativ nem, efterligne det trafikmønster?

Jeg kunne godt tænke mig at tjekke min forbindelse for samme begrænsning Big smile

Prøv eventuelt https://packetsender.com/, men du skal have en ude fra til at teste imod dig. Hvis du selv er Fibia kunde, så skal det være en ude fra Fibia/Waoo's netværk. 

Det er dog ikke sikkert det er nok. Måske skal connections være flere steder fra og ikke kun fra en host. 

Et alternativ kunne være at installere en torrent klient og se om det at hente f.eks. https://sdi-tool.org/download/ og om den udløser den opførsel. 






-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Det lyder som en enestående historie. Nu skal jeg ikke beskytte fibia, da jeg gang på gang ved opgradering af forbindelse må kraftigt pointere, at lade være med at pille ved min offentlige ip-adresse.
Men under lockdown, var vi tre på teams hele 7 timer ad gangen, men mine piger samtidig streamet musikvideoer fra youtube, og jeg koblet op til min arbejdsplads på en VPN. Og vi oplevet ikke nogle problemer, skønt vi var oppe og bruge sammenlagt 6.5 tb om mdr for både down og upload.

Vi kører stadig efter den model herhjemme. Det er ikke trafik typer der giver mange connections og dermed bliver du ikke ramt. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Jorgensen
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er ikke en fejl. Det er anti-ddos, hvilket er en god ting for privatkunder.

Skal man køre en virksomhed (eller et ultra hobbyprojekt), må man kigge sig om efter en anden udbyder.

Klaus

Hvis et anti-ddos system aktiveres af noget der ikke er ddos, så er det i min optik en fejl. Det er uanset om man er en privat- eller erhvervskunde.


Skrevet af: top20
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 23:26
he he af med folie hatten 😂

Jeg har intet med fibia eller andre internetudbydere at gøre.

Jeg har dog selv både en privat internet forbindelse, og en virksomheds fiber forbindelse hos fibia som jeg bruger arbejdsmæssigt, begge forbindelser kører lige stabilt, og jeg har testet rigtig mange ting erhvervsmæssigt på både den ene og den anden forbindelse og performance har ikke været synderlig forskellig på nogen af dem, til trods for en væsentlig prisforskel, på erhvervs forbindelsen har jeg dog en væsentlug bedre SLA og har naturligvis flere publuc ip'er end hvad jeg har på privatforbindelsen. 

Så jeg kan ikke lige gennemskue præcis hvad det er du bruger din forbindelse til, men tænker at udfaldet bliver tilnærmelsesvis det samme uanset om du vælger yousee, fibia, telia eller telenor.

Jeg er bare træt af alt det brokkeri fra folk der forventer at få en Farari når de kun køber en Fiat. 

Og selvfølgelig vil der være begrænsninger på internetforbindelser til de priser vi betaler for en privat fiberforbindelse, der er ingen udbyder der garanterer en specifik hastighed eller mulige connections, sessions eller lignende, med mindre du betaler en højere pris og køber en forbindelse egnet til erhverv, her ville du kunne stille alle de krav du har og betale herfor hvilket også er helt fornuftigt. 

Og jeg kunne lige forestille mig den brok der ville komme hvis prisen steg med 5-6 gange for alle brugere for at der var enkelte personer som dig der kan få opfyldt jeres "specielle" behov. 

Så se at kom til lommerne og få købt en erhvervsforbindelse, hvis du så ikke får hvad du har behov for, når du har stillet dem dine krav, må du hjertens gerne brokke dig. Men det andet synes jeg er urimeligt og jeg er fløjtende lige glad om det er fibia, yousee eller lignende.

OG IGEN, JEG ARBEJDER IKKE FOR FIBIA OG HAR HELLER IKKE HVERKEN AKTIER ELLER ANDELE I VIRKSOMHEDEN 




Skrevet af: top20
Skrevet den: 09-Juni-2021 kl. 23:35
Svar til Jorgensen

Jeg ved ikke hvilke erfaringer eller kenskaber du har til ISP'er eller det at drive en virksomhed med systemer som mange mennesker er afhængige af, men almen sund fornuft siger at de enkelte leverandører skal beskytte deres infrastruktur efter alle kunstens regler og selvfølgelig skal der skal der sættes ind for bl.a. DDOS angreb, og man kan aktså ikke gå på kompromis med en sådan sikkerhed for at tilfredsstille 1 ud af 100.000 brugere.

Jeg ved ikke hvad personen der har oprettet denne tråd bruger sin forbindelse til, men kunne godt hælde til den tanke at det måske ikke var helt lovligt.

Jeg kunne da også forstille mig at du ville blive ked af at din internetudbyder konstant blev lagt ned pga. DDOS angreb fordi de havde slået sikkerheds features fra for 1 kunde. 


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

he he af med folie hatten 😂

Det er meget usædvanligt at en helt ny bruger kommenterer så firkantet på en tråd som denne, når du efter eget udsagt slet ikke forstår hvad problemet handler om. 

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Så jeg kan ikke lige gennemskue præcis hvad det er du bruger din forbindelse til, men tænker at udfaldet bliver tilnærmelsesvis det samme uanset om du vælger yousee, fibia, telia eller telenor.


Siden du ikke kan gennemskue hvad det hele handler om, så er det lidt svært at tage hvad du tror seriøst. Jeg har igennem årene brugt både Telia, Telenor og TDC uden at opleve noget tilsvarende, men skal ikke kunne sige om de har introduceret nogle ændringer som Fibia har. 

Siden du åbenbart er selvstændig. Hvis du var i en branche hvor der var nogle lovkrav. Ville det være helt ok med dig hvis dine konkurrenter ikke overholdt dem og dermed havde lavere omkostninger end dig som overholdt loven?


Hvis du gad læse de tidligere indlæg ville du se at det drejer sig om en trafik mængde svarende til en  film streamet fra netflix - Hvis du syntes det er at forlange for meget af Fibia har du nok ret i, at det er et "Fiat" produkt. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 00:28
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Svar til Jorgensen

Jeg ved ikke hvilke erfaringer eller kenskaber du har til ISP'er eller det at drive en virksomhed med systemer som mange mennesker er afhængige af, men almen sund fornuft siger at de enkelte leverandører skal beskytte deres infrastruktur efter alle kunstens regler og selvfølgelig skal der skal der sættes ind for bl.a. DDOS angreb, og man kan aktså ikke gå på kompromis med en sådan sikkerhed for at tilfredsstille 1 ud af 100.000 brugere.

Jeg ved ikke hvad personen der har oprettet denne tråd bruger sin forbindelse til, men kunne godt hælde til den tanke at det måske ikke var helt lovligt.

Jeg kunne da også forstille mig at du ville blive ked af at din internetudbyder konstant blev lagt ned pga. DDOS angreb fordi de havde slået sikkerheds features fra for 1 kunde. 

Læs nu og forstå nu de tidligere indlæg. 

Stort set alle fra routere, firewalls, computere, IoT enheder m.m i verden bruger NTP protokollen til at stille klokken med. Jeg driver 2 meget præcise NTP servere på hver sin forbindelse, som jeg lader andre stille klokken efter - Waoo spurgte f.eks. selv om lov til at stille klokken efter dem tilbage i 2018. 

Medmindre du har rettet default i alle dine enheder på dit netværk, så er der en stor chance for at du indimellem får klokken fra en af mine servere.  




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Jorgensen
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Svar til Jorgensen

Jeg kunne da også forstille mig at du ville blive ked af at din internetudbyder konstant blev lagt ned pga. DDOS angreb fordi de havde slået sikkerheds features fra for 1 kunde. 

Nu er der jo ikke tale om et ddos-angreb, selvom isp'ens udstyr reagerer som om det var. Det er ret uhensigtsmæssigt og jeg forstår ikke hvorfor de ikke er villige til at kigge på det. Der skal være plads til at vi ikke alle bruger vores forbindelse til det samme. Ellers må de skrive i betingelserne at der er en begrænsning på antal connections i en given periode. 





Skrevet af: Stroyer
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 22:08
Jeg må tilstå at jeg ikke har læst _HELE_ tråden igennem men har man overvejet at få en erhvervsforbindelse i stedet for en privat, skifte til en anden udbyder eller andre alternativer?

Priserne på erhvervsforbindelser er jo ikke vanvittige længere, med mindre man vælger en Platin-SLA 

Ja - jeg ved godt det er træls og at ISPens udstyr udløser en falsk-positiv ift. DDOS-angreb, og jeg forstår godt princippet i at det ikke er OK at de ønsker at lave noget om i deres "begrænsninger" men, er det virkelig en kamp man gider tage?


Skrevet af: Jorgensen
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:


Priserne på erhvervsforbindelser er jo ikke vanvittige længere, med mindre man vælger en Platin-SLA 


Hvilken garanti har man for at samme problematik ikke rammer en erhvervsforbindelse? Hvis de ikke skriver om det i vilkårene for den ene type forbindelse, så er det vel heller ikke sikkert de gør ved den anden.


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Jeg må tilstå at jeg ikke har læst _HELE_ tråden igennem men har man overvejet at få en erhvervsforbindelse i stedet for en privat, skifte til en anden udbyder eller andre alternativer?

Priserne på erhvervsforbindelser er jo ikke vanvittige længere, med mindre man vælger en Platin-SLA 

Ja - jeg ved godt det er træls og at ISPens udstyr udløser en falsk-positiv ift. DDOS-angreb, og jeg forstår godt princippet i at det ikke er OK at de ønsker at lave noget om i deres "begrænsninger" men, er det virkelig en kamp man gider tage?

Læs tråden. Det begynder at blive lidt træls at besvare. 

Hvis du har det fint med at ISP'en bestemmer hvad du må bruge internet forbindelsen til og aktivt blokerer eller prioriterer hvad du må, så er det dit valg. 

Det er ikke en falsk positiv og hvis det rent faktisk blev brugt til sikkerhed ville man vel forhåbenligt have reageret når en kunde udløser alarmen 8-12 gange om dagen? 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Stroyer
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 06:06
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:


Priserne på erhvervsforbindelser er jo ikke vanvittige længere, med mindre man vælger en Platin-SLA 


Hvilken garanti har man for at samme problematik ikke rammer en erhvervsforbindelse? Hvis de ikke skriver om det i vilkårene for den ene type forbindelse, så er det vel heller ikke sikkert de gør ved den anden.

Ingen - men jeg tænker at når man er over i erhvervssegmentet så er der lidt andre "spilleregler" for både brug og fejlfinding på forbindelsen.



Skrevet af: Stroyer
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 06:20
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Jeg må tilstå at jeg ikke har læst _HELE_ tråden igennem men har man overvejet at få en erhvervsforbindelse i stedet for en privat, skifte til en anden udbyder eller andre alternativer?

Priserne på erhvervsforbindelser er jo ikke vanvittige længere, med mindre man vælger en Platin-SLA 

Ja - jeg ved godt det er træls og at ISPens udstyr udløser en falsk-positiv ift. DDOS-angreb, og jeg forstår godt princippet i at det ikke er OK at de ønsker at lave noget om i deres "begrænsninger" men, er det virkelig en kamp man gider tage?

Læs tråden. Det begynder at blive lidt træls at besvare. 

Hvis du har det fint med at ISP'en bestemmer hvad du må bruge internet forbindelsen til og aktivt blokerer eller prioriterer hvad du må, så er det dit valg. 

Det er ikke en falsk positiv og hvis det rent faktisk blev brugt til sikkerhed ville man vel forhåbenligt have reageret når en kunde udløser alarmen 8-12 gange om dagen? 



Rolig nu ;)

Der står jo ikke nogen steder hvorfor du ikke vil vælge en erhvervsforbindelse udover af princip, sådan som jeg lige tolker det.

Nej - jeg synes bestemt ikke det er OK at en ISP begrænser ens forbindelse, men jeg er så også ved at være så gammel at det bestemt ikke er alle kampe jeg gider tage længere.
Hvis du tidligere har haft en forbindelse hvor der ikke var begrænsninger, hvorfor så skifte?

Jeg forstår din frustration og man bør nok heller ikke bare "lade stå til" men igen, ville det ikke bare være nemmere at benytte en ISP som "opførte sig ordentligt".


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Der står jo ikke nogen steder hvorfor du ikke vil vælge en erhvervsforbindelse udover af princip, sådan som jeg lige tolker det.

Jeg er privat og jeg har ikke behov for det der følger med.

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Nej - jeg synes bestemt ikke det er OK at en ISP begrænser ens forbindelse, men jeg er så også ved at være så gammel at det bestemt ikke er alle kampe jeg gider tage længere.

Jeg er ikke i dialog med Fibia om den her sag mere og forventer ikke de foretager sig mere medmindre andre presser dem. 

Opfølgningen herinde var mest for at andre der måtte sidde med samme problem og river sig i håret i fustration over deres support process rent faktisk har en chance for at gennemskue hvad de foretager sig. 

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Hvis du tidligere har haft en forbindelse hvor der ikke var begrænsninger, hvorfor så skifte?

Jeg flyttede - og så var de her begrænsninger der ikke i starten. Det er introduceret på et tidspunkt. 

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Jeg forstår din frustration og man bør nok heller ikke bare "lade stå til" men igen, ville det ikke bare være nemmere at benytte en ISP som "opførte sig ordentligt".

Fibia var en god udbyder dengang jeg flyttede hertil. Der hvor jeg bor har Fibia et defakto monopol, da deres fibernet ikke er åbent for andre udbydere. 

Det er et reguleret marked og lovgivningen er ens for alle udbyderne. Deres adfærd er konkurrenceforvridende og unfair overfor andre udbydere. Hvis der ikke bliver grebet ind overfor dem, så vil der med garanti ikke være grænser for kreativiteten hos udbyderne og det vil på længere sigt være yderst skadeligt for markedet og alle forbrugere. 

Det er vel heller ikke ok, at det kun er nogle fødevarevirksomheder der skal overholde lovgivning for deres branche? 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: top20
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 14:02
Det er utroligt som tiderne har ændret sig, i dag bliver alle krænket over både det ene og det andet, og folk forstår ikke i dag at de ikke kan få det samme produkt alle steder til enhver tid og selvfølgelig til en billig pris.

Skift dog for pokker til en anden udbyder når du er så utilfreds og føler dig forkert behandlet, det er et frit markede, og at du så er flyttet til et sted hvor Fibia er eneste udbyder er jo egentligt så for fin egen regning, men du kan vel bare se om du kan betale en anden udbyder for at grave fiber ned hos dig, men tænker nok næppe dette sker uden at du skal til lommerne. 

Blot til info er Fibias net åbnet og implementering hos andre udbydere er i fuld gang, så må vi jo håbe at græsset er grønnere på den anden side


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Det er utroligt som tiderne har ændret sig, i dag bliver alle krænket over både det ene og det andet, og folk forstår ikke i dag at de ikke kan få det samme produkt alle steder til enhver tid og selvfølgelig til en billig pris.

Skift dog for pokker til en anden udbyder når du er så utilfreds og føler dig forkert behandlet, det er et frit markede, og at du så er flyttet til et sted hvor Fibia er eneste udbyder er jo egentligt så for fin egen regning, men du kan vel bare se om du kan betale en anden udbyder for at grave fiber ned hos dig, men tænker nok næppe dette sker uden at du skal til lommerne. 

Blot til info er Fibias net åbnet og implementering hos andre udbydere er i fuld gang, så må vi jo håbe at græsset er grønnere på den anden side

Det er super dejligt at du som helt ny bruger er så passioneret og igen og igen vender tilbage til denne ene tråd med så mange spændende meninger om et emne du efter eget udsagt slet ikke forstod og initielt mente måtte var ulovligt. 

Fremfor at bruge side 1 i Trumps kommunikations strategi og slynge om dig med ting der er ligegyldig, upræcise eller lodret forkerte, så syntes jeg du skulle læse de tidligere indlæg, forstå dem og besvare nogle af de spørgsmål du blev stillet.

Det er ikke muligt at skifte endnu. På trods af de fine skåltaler sidste år, så er der ikke åbnet op endnu. Når der bliver det så vil jeg naturligvis overveje mine muligheder. 

PS: Det har ikke noget med at blive krænket at gøre. Prøv egentuelt at slå ordet op i en ordbog. 
PPS: Fibia har altid været blandt de dyreste udbydere. 



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: top20
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:


Priserne på erhvervsforbindelser er jo ikke vanvittige længere, med mindre man vælger en Platin-SLA 


Hvilken garanti har man for at samme problematik ikke rammer en erhvervsforbindelse? Hvis de ikke skriver om det i vilkårene for den ene type forbindelse, så er det vel heller ikke sikkert de gør ved den anden.

Nu ved jeg ikke hvad du arbejder med til dagligt, men jeg går ud fra at det produkt den virksomhed du er ansat i sælger, ikke er beskrevet minutiøst med alle de mangler/begrænsninger det har i jeres betingelser, men hvis det er, må jeg sige at det er første gang nogensinde jeg har oplevet dette.

Og det må jo konstateres at forbindelsen som Hedberg benytter fungere fint nok, har formår blot at "belaste" forbindelsen så der indtræder nogle begrænsninger.

Du kan da helt sikkert få en præcis afklaring af hvad forbindelsen kan hvis du køber en prof forbindelse, men du betaler jo også for det.

Hvis du vil have garanti for noget må du jo stille nogle krav til produktet inden du køber, så burde der jo ikke være noget problem, ellers er du jo heldigvis i din gode ret til at vælge noget der kan det du skal bruge.


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Nu ved jeg ikke hvad du arbejder med til dagligt, men jeg går ud fra at det produkt den virksomhed du er ansat i sælger, ikke er beskrevet minutiøst med alle de mangler/begrænsninger det har i jeres betingelser, men hvis det er, må jeg sige at det er første gang nogensinde jeg har oplevet dette.

Nu vi kommer ind på det - Hvilken branche er du selv i, hvad arbejder du med og hvorfor er du så interesseret i netop Fibia - uden at ville svare på spørgsmål selv? 

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Og det må jo konstateres at forbindelsen som Hedberg benytter fungere fint nok, har formår blot at "belaste" forbindelsen så der indtræder nogle begrænsninger.

Nu skal jeg rette sætningen for dig. Fibia lukker adgangen til specifikke IP'er som f.eks. når ungerne vil se Disney+ fordi forbindelsen "belastes" ½-1 tusindedel af hvad den sælges som. 

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Du kan da helt sikkert få en præcis afklaring af hvad forbindelsen kan hvis du køber en prof forbindelse, men du betaler jo også for det.

Det er faktisk slet ikke det som det hele handler om. Du antager en masse. Dine antagelser er forkerte og de bliver ikke rigtige af at du gentager dem. 

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Hvis du vil have garanti for noget må du jo stille nogle krav til produktet inden du køber, så burde der jo ikke være noget problem, ellers er du jo heldigvis i din gode ret til at vælge noget der kan det du skal bruge.

Leverandøren kan naturligvis også overholde derer aftaler og lovgivningen? 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Hvis du vil have garanti for noget må du jo stille nogle krav til produktet inden du køber, så burde der jo ikke være noget problem, ellers er du jo heldigvis i din gode ret til at vælge noget der kan det du skal bruge.

Præcist, hvorfor blive ved med at forære sine penge til Fibia, frem for virkeligt at vise hvad man mener ved at standse en del af deres indtjening?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Præcist, hvorfor blive ved med at forære sine penge til Fibia, frem for virkeligt at vise hvad man mener ved at standse en del af deres indtjening?


Står lidt tidligere i debatten.








-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Det lyder som en enestående historie. Nu skal jeg ikke beskytte fibia, da jeg gang på gang ved opgradering af forbindelse må kraftigt pointere, at lade være med at pille ved min offentlige ip-adresse.
Men under lockdown, var vi tre på teams hele 7 timer ad gangen, men mine piger samtidig streamet musikvideoer fra youtube, og jeg koblet op til min arbejdsplads på en VPN. Og vi oplevet ikke nogle problemer, skønt vi var oppe og bruge sammenlagt 6.5 tb om mdr for både down og upload.


Vi kører stadig efter den model herhjemme. Det er ikke trafik typer der giver mange connections og dermed bliver du ikke ramt. 


det er selvfølgelig rigtig nok

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jorgensen
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Nu ved jeg ikke hvad du arbejder med til dagligt...

Det er heller ikke relevant. 

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Og det må jo konstateres at forbindelsen som Hedberg benytter fungere fint nok, har formår blot at "belaste" forbindelsen så der indtræder nogle begrænsninger.

Den fungerer ikke fint nok. Så var denne tråd jo ikke eksisterende.

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Du kan da helt sikkert få en præcis afklaring af hvad forbindelsen kan hvis du køber en prof forbindelse, men du betaler jo også for det.

Hvorfor har Fibia behov for at lave et udokumenteret ddos-filter, som aktiveres uden at der er tale om ddos? Jeg har aldrig hørt om den problematik fra kunder hos andre isp'er. Det at de så ikke vil gøre noget ved det, når det kommer frem i lyset, taler for sig selv.

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Hvis du vil have garanti for noget må du jo stille nogle krav til produktet inden du køber, så burde der jo ikke være noget problem

Svært at stille krav til noget man ikke ved eksisterer. Hvis jeg køber en bil, så vil jeg da også forvente den kan starte i regnvejr, selvom jeg ikke har stillet krav til det ved købet. Find selv på flere...


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Svært at stille krav til noget man ikke ved eksisterer. Hvis jeg køber en bil, så vil jeg da også forvente den kan starte i regnvejr, selvom jeg ikke har stillet krav til det ved købet.

Regnvejr er normal brugssituation for 99,99 af brugerne.

At drive en NTP server privat er normal brugssituation for 0,01% af brugerne (højt sat!).


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Svært at stille krav til noget man ikke ved eksisterer. Hvis jeg køber en bil, så vil jeg da også forvente den kan starte i regnvejr, selvom jeg ikke har stillet krav til det ved købet.

Regnvejr er normal brugssituation for 99,99 af brugerne.

At drive en NTP server privat er normal brugssituation for 0,01% af brugerne (højt sat!).


Faktisk slukkede jeg min NTP server for 2 timer siden på den ene linje, så der kommer ikke mere trafik fra ntp.pool.org og dermed er antal connections helt normalt.

Efter trafikken stoppede fra ntp.pool.org startede jeg så en en backup af en maskine der involverer overførsel en lidt blandede store og små filer via SFTP over en VPN.

Mønsteret ændrede sig - f.eks. ryger jeg ikke i "bad standing" i 40 minutter af gangen men jeg ser stadig Fibia blokerer diverse IP'er ind imellem. F.eks. på min "overvågnings maskine" som tester forbindelsen.

Det vil sige de har flere filtre der aktivt blokerer deres kunder. Det harmonerer også rigtigt godt med det jeg fik at vide af Fibia - at Fibia slet ikke ønsker kunder der bruger båndbredde og det var derfor filtrene var der og ikke blev slået fra.

Er det stadig okay? Skal jeg stadig have en erhvervslinje for at overføre nogle filer via SFTP eller er SFTP heller ikke mainstream nok?


-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Juni-2021 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Er det stadig okay? Skal jeg stadig have en erhvervslinje for at overføre nogle filer via SFTP eller er SFTP heller ikke mainstream nok?


Hvis filoverførsel via SFTP gør at du ryger i bad standing, så spørg Fibia om, hvorfor.

Vil de ikke svare, så find en anden udbyder.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jorgensen
Skrevet den: 12-Juni-2021 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


At drive en NTP server privat er normal brugssituation for 0,01% af brugerne (højt sat!).


Uanset om det er en normal brugssituation, så er det et skråplan hvis isp'erne blokerer hvad de finder unormalt. Må man så heller ikke have en spil-server, eller ssh til en maskine på arbejdet bare fordi flertallet ikke gør det? Skal man på forhånd oplyse isp'en om hvilken slags trafik man forventer og så acceptere at de blokerer resten? Eller acceptere at de blokerer alt, hvis der skulle komme et antal pakker man ikke har aftalt? 



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 12-Juni-2021 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


At drive en NTP server privat er normal brugssituation for 0,01% af brugerne (højt sat!).



Uanset om det er en normal brugssituation, så er det et skråplan hvis isp'erne blokerer hvad de finder unormalt. Må man så heller ikke have en spil-server, eller ssh til en maskine på arbejdet bare fordi flertallet ikke gør det? Skal man på forhånd oplyse isp'en om hvilken slags trafik man forventer og så acceptere at de blokerer resten? Eller acceptere at de blokerer alt, hvis der skulle komme et antal pakker man ikke har aftalt? 

dybet ude i det ekstreme. 1. Det er din IT-afdeling der bestemmer hvad du må have stående af servere på dit arbejde. Men jeg har da pt. En Minecraft og plex server kørende fra min fibia. Men når men har en NTP server, som nok ikke lige de fleste har stående. Så er det klart at på en privat forbindelse, at der bliver blokeret, netop for hvis hr og fru Hansen får dos attack

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Juni-2021 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Uanset om det er en normal brugssituation, så er det et skråplan hvis isp'erne blokerer hvad de finder unormalt.

Både og. At blokere for unormal trafik er også en måde at beskytte deres brugere.

Der er selvfølgelig grænser, men som slutbruger kan man altid vise sin utilfredshed ved finde en anden udbyder.



Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: longlife
Skrevet den: 12-Juni-2021 kl. 10:53
Hej Hedberg

Professionel netværkstekniker her med +20 års erfaring. Er også selv Fibia kunde i privaten.

Har læst din tråd med interesse, og det er en interessant problemstilling, som netop virker på kanten af hvad der er "lovligt".

Jeg har selv med succes ført en sag mod Fibia via Forbrugerombudsmanden for 5 år siden. Det var dengang hvor de solgte noget Chili cloud sammen med fiber-abonnementet. For så at bruge Chili-servicen skulle man så lige skrive under på at man kunne blive kontaktet af alle mulige virksomheder med deres markedsføring. Helt på månen.
Jeg tog egentlig ikke nogen dialog med Fibia først, da jeg tænkte at det ville nok ikke være frugtbart.
Det er nemt at lave en sag hos Forbrugerombudsmanden og efter nogle måneder kom der pludselig besked fra dem om at de havde afgjort sagen til min fordel, og Fibia nu rettede ind.

Jeg vil foreslå du gør det samme.

Generelt vil jeg også anbefale at hvis man skal have fat i et fornuftigt menneske med god tid hos Fibia, så skal man blot vælge den mulighed der hedder "overvejer du at opsige dit abonnement" når man ringer ind. De bliver aldrig sure over at det handler om noget helt andet.
F.eks. har jeg via den vej forhandlet prisen væsentlig ned på min 1000/1000 Fiber.

Held og lykke med sagen.


Skrevet af: kenneth4200
Skrevet den: 12-Juni-2021 kl. 20:12
Hej.

Siden hvornår har fibia fået anti-ddos på deres private forbindelser ?

Prøv at åbne en Counter-Strike Global Offensive server, og din forbindelse bliver nedlagt af ddos på under 5 timer.

Har engang fået lukket min forbindelse på grund af nogen lavede ddos mod mig.

Fordi det gik ud over andre kunder.

Hvor har i læst at fibia har fået ddos på ?

Jeg tør ikke rigtigt teste det, da jeg ikke ønsker at få lukket min forbindelse.



-------------




Skrevet af: top20
Skrevet den: 12-Juni-2021 kl. 21:56
Nu ved jeg godt at Hedberg med det samme igen vil beskylde mig for at være ansat ved Fibia, og synes at det er meget mystisk at jeg efter at have oprettet en konto tillader mig at kommentere udelukkende hans indlæg.

Men here goes, Jeg har i snart 6 år haft fibia på de to adresser jeg har boet på, de seneste 1,5 år har jeg haft en både privat og erhvervs forbindelse hos fibia og jeg belaster i perioder begge forbindelser Maks både på upload og download. 
Jeg arbejder som  Senior Infrastruture Consultant for en række store Danske og Internationale virksomheder, og har derfor en masse vpn forbindelser kørene, upload download af content i bl.a. Azure osv. Og jeg har aldrig oplevet at få noget trafik blokeret, og jo har også ved lejligheder brugt massere af SFTP upload/downloads uden problemer, der kan dog til tilder være lidt svingende performance, som måske kan tilskrives congestion i Fibias netværk eller hos deres peering partner. 

Men jeg ville med det samme have droppet fibia hvis jeg oplevede problemer som direkte kunne tilskrive dem da jeg ellers ikke ville kunne drive min virksomhed.

Nu tillader jeg mig lige at stille dig et spørgsmål Hedberg, og jeg beklager dybt hvis du allerede har svaret på dette, men kunne det tænkes at du bor i en boligforening hvor du har forbindelser hos Fibia gennem? 

Jeg ved fra andre kunder der har medarbejdere der bor i boligforeninger med fibia at der oftere er problemer med disse forbindelser da de kører noget shared access i nogle boligforeninger, så måske problemet kan ligge her. 

Men jeg synes helt sikkert at Hedberg skal indbringe sagen for forbrugerombudsmanden hvis han er så sikker i sin sag, så er den vel lige til højrebenet.

Men ellers synes jeg da så du bare skal få skiftet udbyder så du kan få det du mener du har krav på, jeg vil meget gerne høre hvilken udbyder der kan løse dette problem på privatforbindelser. 


Skrevet af: NikolajDS
Skrevet den: 12-Juni-2021 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Nu ved jeg godt at Hedberg med det samme igen vil beskylde mig for at være ansat ved Fibia, og synes at det er meget mystisk at jeg efter at have oprettet en konto tillader mig at kommentere udelukkende hans indlæg.

Men here goes, Jeg har i snart 6 år haft fibia på de to adresser jeg har boet på, de seneste 1,5 år har jeg haft en både privat og erhvervs forbindelse hos fibia og jeg belaster i perioder begge forbindelser Maks både på upload og download. 
Jeg arbejder som  Senior Infrastruture Consultant for en række store Danske og Internationale virksomheder, og har derfor en masse vpn forbindelser kørene, upload download af content i bl.a. Azure osv. Og jeg har aldrig oplevet at få noget trafik blokeret, og jo har også ved lejligheder brugt massere af SFTP upload/downloads uden problemer, der kan dog til tilder være lidt svingende performance, som måske kan tilskrives congestion i Fibias netværk eller hos deres peering partner. 

Men jeg ville med det samme have droppet fibia hvis jeg oplevede problemer som direkte kunne tilskrive dem da jeg ellers ikke ville kunne drive min virksomhed.

Nu tillader jeg mig lige at stille dig et spørgsmål Hedberg, og jeg beklager dybt hvis du allerede har svaret på dette, men kunne det tænkes at du bor i en boligforening hvor du har forbindelser hos Fibia gennem? 

Jeg ved fra andre kunder der har medarbejdere der bor i boligforeninger med fibia at der oftere er problemer med disse forbindelser da de kører noget shared access i nogle boligforeninger, så måske problemet kan ligge her. 

Men jeg synes helt sikkert at Hedberg skal indbringe sagen for forbrugerombudsmanden hvis han er så sikker i sin sag, så er den vel lige til højrebenet.

Men ellers synes jeg da så du bare skal få skiftet udbyder så du kan få det du mener du har krav på, jeg vil meget gerne høre hvilken udbyder der kan løse dette problem på privatforbindelser. 

Men hvorfor skrev du så, som du gjorde i første omgang?

Og bare fordi de leverer det som du har brug for, ja så skal de vel stadigvæk leve op til det, som de lover, også til de brugere, som har et anderledes mere specielt behov end dig..

Og jeg er sikker på, at han gerne vil skifte udbyder, hvis det var muligt, men nu er der jo stadigvæk steder, hvor firmaerne endnu slipper af sted med at lukke andre providere ude af fiberkablerne..




Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men når men har en NTP server, som nok ikke lige de fleste har stående. Så er det klart at på en privat forbindelse, at der bliver blokeret, netop for hvis hr og fru Hansen får dos attack


Jeg har ikke været udsat for nogle DDOS angreb.

Som en medarbejder hos Fibia selv formulerer det så vil man ikke slå filteret fra fordi man ikke er interesseret i kunder der bruger meget båndbredde, men i det samme konstaterede vedkommende selv, at det var der jo slet ikke tale om her - men han kunne ikke få tilladelse til at slå det fra.








-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis filoverførsel via SFTP gør at du ryger i bad standing, så spørg Fibia om, hvorfor.

Det har udbyderen svaret på.

Det er alle mulige typer trafik der blokeres så snart disse filtre aktives. Fælles for det trafik der blokeres er at det bruger meget båndbredde (100Mbit + )

En ting der kan udløse filteret lader til at være antal åbne connections, men det var det ikke i går aftes.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Vil de ikke svare, så find en anden udbyder.


Fibernetter er stadig ikke åbent for andre udbydere. Det bliver ikke åbent at du gentager det.

Hvis du nu ser en kok stå og pisse i sovsen på en restaurent - Er du så typen der bare skrider og lader det være næste kundes problem eller anmelder du restaurenten til myndighederne?




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men når men har en NTP server, som nok ikke lige de fleste har stående. Så er det klart at på en privat forbindelse, at der bliver blokeret, netop for hvis hr og fru Hansen får dos attack


Jeg har ikke været udsat for nogle DDOS angreb.

Som en medarbejder hos Fibia selv formulerer det så vil man ikke slå filteret fra fordi man ikke er interesseret i kunder der bruger meget båndbredde, men i det samme konstaterede vedkommende selv, at det var der jo slet ikke tale om her - men han kunne ikke få tilladelse til at slå det fra.






det var heller ikke det jeg mente. jeg mente at at hvis hr og fru Hansen blev udsat for dos attack, så er det jo kun godt der er et filter på der beskytter forbindelsen, ved at der unaturligt meget trafik.

Og så længe du bruger en almindelig privat forbindelse på en unaturlig måde, så er det klart du tricker det filter. Alle i it-branchen, ved der er forskel på et erhverv og et privat abonnement, i services hos en ISP

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af longlife longlife skrev:

Professionel netværkstekniker her med +20 års erfaring. Er også selv Fibia kunde i privaten.

Har læst din tråd med interesse, og det er en interessant problemstilling, som netop virker på kanten af hvad der er "lovligt".

Jeg har selv med succes ført en sag mod Fibia via Forbrugerombudsmanden for 5 år siden. Det var dengang hvor de solgte noget Chili cloud sammen med fiber-abonnementet. For så at bruge Chili-servicen skulle man så lige skrive under på at man kunne blive kontaktet af alle mulige virksomheder med deres markedsføring. Helt på månen.
Jeg tog egentlig ikke nogen dialog med Fibia først, da jeg tænkte at det ville nok ikke være frugtbart.
Det er nemt at lave en sag hos Forbrugerombudsmanden og efter nogle måneder kom der pludselig besked fra dem om at de havde afgjort sagen til min fordel, og Fibia nu rettede ind.

Jeg vil foreslå du gør det samme.

Generelt vil jeg også anbefale at hvis man skal have fat i et fornuftigt menneske med god tid hos Fibia, så skal man blot vælge den mulighed der hedder "overvejer du at opsige dit abonnement" når man ringer ind. De bliver aldrig sure over at det handler om noget helt andet.
F.eks. har jeg via den vej forhandlet prisen væsentlig ned på min 1000/1000 Fiber.

Held og lykke med sagen.


Tak for dine råd. Det er godt at høre det hjalp.

Jeg kan godt huske Chili produktet og valgte at gå i en lang bue uden om det.

Der er skrevet en klage til myndighederne. De har sendt en bekræftelse for modtagelse og vi har talt mundligt om problemet.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Fibernetter er stadig ikke åbent for andre udbydere. Det bliver ikke åbent at du gentager det.

Så det er bare varm luft, når Fibia siger at de vil åbne nettet for andre?
https://sn.dk/Sjaelland/Nu-igen-Sjaellandske-fibernet-kunder-faar-endnu-en-bejler/artikel/1357373" rel="nofollow - https://sn.dk/Sjaelland/Nu-igen-Sjaellandske-fibernet-kunder-faar-endnu-en-bejler/artikel/1357373

https://www.plesner.com/insights/highlights/2020/08/fibia-indgaar-nyt-aftalegrundlag-for-fiberwholesale?sc_lang=da-DK" rel="nofollow - https://www.plesner.com/insights/highlights/2020/08/fibia-indgaar-nyt-aftalegrundlag-for-fiberwholesale?sc_lang=da-DK

Her hvor jeg bor er der 4 muligheder for interneret.
ADSL
Kabel-tv 
Fiber
Mobil.

Har du kun mulighed for fiber?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af kenneth4200 kenneth4200 skrev:

Siden hvornår har fibia fået anti-ddos på deres private forbindelser ?


Det er kun Fibia der ved det. Ring eventuelt og spørg dem.

Oprindeligt skrevet af kenneth4200 kenneth4200 skrev:

Prøv at åbne en Counter-Strike Global Offensive server, og din forbindelse bliver nedlagt af ddos på under 5 timer.

Har engang fået lukket min forbindelse på grund af nogen lavede ddos mod mig.

Fordi det gik ud over andre kunder.


Sådan rigtigt lukked hvor en Fibia medarbejder var inde over og lukke den?

Det er interessant - Vil du ikke være venlig at fortælle mere om det?

Oprindeligt skrevet af kenneth4200 kenneth4200 skrev:

Hvor har i læst at fibia har fået ddos på ?

Jeg (og flere andre gættede på det ud fra fejl typen) og medarbejderen hos Fibia bekræftede det.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Fibernetter er stadig ikke åbent for andre udbydere. Det bliver ikke åbent at du gentager det.

Så det er bare varm luft, når Fibia siger at de vil åbne nettet for andre?
https://sn.dk/Sjaelland/Nu-igen-Sjaellandske-fibernet-kunder-faar-endnu-en-bejler/artikel/1357373" rel="nofollow - https://sn.dk/Sjaelland/Nu-igen-Sjaellandske-fibernet-kunder-faar-endnu-en-bejler/artikel/1357373

https://www.plesner.com/insights/highlights/2020/08/fibia-indgaar-nyt-aftalegrundlag-for-fiberwholesale?sc_lang=da-DK" rel="nofollow - https://www.plesner.com/insights/highlights/2020/08/fibia-indgaar-nyt-aftalegrundlag-for-fiberwholesale?sc_lang=da-DK

Her hvor jeg bor er der 4 muligheder for interneret.

Har du kun mulighed for fiber?



Der er ikke åbnet for det endnu. Jeg kender til mindst en udbyder der pt. kører betatest på det.

Der er et 4G alternativ, men det er irrelevant at diskutere det.




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Nu ved jeg godt at Hedberg med det samme igen vil beskylde mig for at være ansat ved Fibia, og synes at det er meget mystisk at jeg efter at have oprettet en konto tillader mig at kommentere udelukkende hans indlæg.


Jeg beklager jeg syntes det er meget underligt, at en helt ny bruger der efter eget udsagt ikke forstår problemet konsekvent ignorerede relevante spørgsmål,, gentager forkerte oplysninger og så tilmed anklager mig for at forsøge at lave noget ulovligt.

Jeg kan godt se, at jeg er helt forkert på den og jeg beklager meget jeg fik den ide du var en del af branchen.

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Men here goes, Jeg har i snart 6 år haft fibia på de to adresser jeg har boet på, de seneste 1,5 år har jeg haft en både privat og erhvervs forbindelse hos fibia og jeg belaster i perioder begge forbindelser Maks både på upload og download. 
Jeg arbejder som  Senior Infrastruture Consultant for en række store Danske og Internationale virksomheder, og har derfor en masse vpn forbindelser kørene, upload download af content i bl.a. Azure osv. Og jeg har aldrig oplevet at få noget trafik blokeret, og jo har også ved lejligheder brugt massere af SFTP upload/downloads uden problemer, der kan dog til tilder være lidt svingende performance, som måske kan tilskrives congestion i Fibias netværk eller hos deres peering partner.


Jeg er endnu ældre kunde end dig og det var også sådan som du beskriver i mange år.

Super dejligt du ikke oplever problemer, men det er ikke så forfærdeligt relevant. Fibia har bekræftet de har nogle filtre som kan ramme helt normal og legitim som de ikke vil slå fra.

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Men jeg ville med det samme have droppet fibia hvis jeg oplevede problemer som direkte kunne tilskrive dem da jeg ellers ikke ville kunne drive min virksomhed.


Det er dejligt du har den mulighed. Der er ikke alle der har det fordi Fibia's fiber net ikke i praksis er åbnet op endnu.

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Nu tillader jeg mig lige at stille dig et spørgsmål Hedberg, og jeg beklager dybt hvis du allerede har svaret på dette, men kunne det tænkes at du bor i en boligforening hvor du har forbindelser hos Fibia gennem? 


Jeg har mig bekendt besvaret alle tidligere spørgsmål.

Nej, det ikke ikke igennem en boligforening. Jeg bor i et helt almindeligt hus og betaler fuld pris direkte hos Fibia.

Tak for det meget konstruktive spørgsmål. Medarbejderen hos Fibia bekræftede dog at det er et ddos filter som udløser denne opførsel. Det er ikke et linje/lokalt udstyrs problem. Det er underbygget og bekræftet af Fibias medarbejdere igennem et meget langt support forløb

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Men jeg synes helt sikkert at Hedberg skal indbringe sagen for forbrugerombudsmanden hvis han er så sikker i sin sag, så er den vel lige til højrebenet.


Medarbejderen hos Fibia har bekræftet, at det er sådan det forholder sig.

Det er ikke forbrugerombudsmanden der behandler klager om netneutralitet.

Hvis det ikke sker vil det være oplagt at bede andre myndigheder undersøge om marketing materiale, vilkår m.m. lever op til det leverede og så kan det da godt være forbrugerombudsmanden også kommer i spil.

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Men ellers synes jeg da så du bare skal få skiftet udbyder så du kan få det du mener du har krav på, jeg vil meget gerne høre hvilken udbyder der kan løse dette problem på privatforbindelser. 


Tak for rådet.



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 10:26
Her flere dage efter NTP serveren er lukket er problemet nøjagtigt det samme, så min initielle formodning om at det handlede om antal connections er endegyldigt lukket. 

Som en af Fibia's teknikere meddelte, så handler om hvor meget båndbredde man bruger og føler Fibia man bruger for meget båndbredde med helt almindelige protokoller som SFTP, FTP, HTTP, streaming m.m. og er det en hurtig host i den anden ende, så begynder de at disconnecte sessioner imod disse IP'er i perioder som er helt uigennemskuelig for forbrugeren.

På den baggrund er den ene forbindelse hos Fibia blevet opsagt. Medarbejderen i den anden ende virkede nærmest flov over forløbet, alternativt mærkede min passive irritation, så da han ifølge sit script skulle nævne der var 30 dages opsidelse, så tilbød han at droppe det og jeg kunne frit vælge dagen for opsigelse.

Som tidligere oplyst så er fibernettet hos Fibia stadig ikke åbent for andre udbydere og det er ikke ud til at det sker før tidligst i 4 kvartal 2021 jævnfør Fibia medarbejderen. 

Jeg kan kun opfordre til at andre der er utilfredse med at Fibia disconnecter sessioner på denne måde ringer og fortæller dem det. 




-------------
Med venlig hilsen,
Thomas


Skrevet af: Bjarke
Skrevet den: 21-Juli-2021 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

[QUOTE=KlausDM][QUOTE=hedberg]
Har 2 fiber installationer på samme adresse, som jeg kan skifte imellem. Der er ganske enkent pustet ekstra fiber ind. 

Hvad fordel skulle det have?

hvis de begge er private forbindelser hos Fibia, er det vel begge koblet til samme splitter og dermed samme PON port på "centralen" men da du ikke mister forbindelsen til fibia´s server giver det selvfølgelig ikke mening at diskutere om du mister forbindelsen lokalt


-------------
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 21-Juli-2021 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Hvad fordel skulle det have?


Primært flere IP'er.

Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

hvis de begge er private forbindelser hos Fibia, er det vel begge koblet til samme splitter og dermed samme PON port på "centralen" men da du ikke mister forbindelsen til fibia´s server giver det selvfølgelig ikke mening at diskutere om du mister forbindelsen lokalt

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan det er udført teknisk på centralen. Hos mig er der 2 sæt fibre ind og 2 ens installationer i form af 2 Icotera bokse. 



-------------
Med venlig hilsen,
Thomas



Print side | Luk vindue