Print side | Luk vindue

Fortrydelsesret før varen er modtaget?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163416
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 11:16


Emne: Fortrydelsesret før varen er modtaget?
Skrevet af: Guests
Emne: Fortrydelsesret før varen er modtaget?
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 11:41
Hej 

Har bestilt en varer på nettet. Firmaet har ikke lager så varen skal først produceres. Der er tale om en standard varer bestilt fra firmaets hjemmeside i deres standart mål og materialer de har defineret.

Jeg har modtaget en mail hvori der står at mine 14 dages fortrydelsesret starter om 2 dage og slutter om 16 dage. Ydermere har jeg modtaget en anden mail hvor afsendelsestidspunkt (som det er nu) er sat til 1. juli, altså om over en måned.

Jeg vil jo mene at jeg har 14 dages fortrydelsesret fra jeg modtager varen hvilket også er det der står på forbrug.dk

Er jeg helt gal på den eller forsøger firmaet at omgå reglerne? 

På forhånd tak.



Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 11:47
Jeg har afbestilt flere allerede bestilte vare på nogenlunde samme betingelser som angivet  - uden problemer. I øvrigt kan de vel ikke komme med en fortrydelses periode, når varen endnu ikke er leveret.

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 12:10
Kunder, der fortryder at have købt en vare på internettet, skal give virksomheden besked om sin fortrydelse inden 14 dage fra levering. Kunden skal returnere varen senest 14 dage efter, der er givet besked til virksomheden om fortrydelse.

Kunden bærer risikoen for varens værdiforringelse, fx som følge af skader eller brug i den periode, kunden har den i sin varetægt. Kunden skal derfor erstatte en eventuel værdiforringelse over for virksomheden, hvis varen skal sendes retur.

Kunden mister dog ikke sin fortrydelsesret, selv om varen er blevet beskadiget eller mindre værd, fordi den har været taget i brug.

Hvis virksomheden ikke, før salget, har oplyst kunden om fortrydelsesretten og de pligter, der følger med, bliver kunden normalt fritaget for pligterne.

Kunden må gerne prøve og undersøge varen på samme måde, som i en fysisk butik, før vedkommende evt. fortryder købet.



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 12:10
Har lige modtaget en mail fra firmaets kundeservice hvori de skriver at der er tale om en special fremstillet vare til mig. Hvordan kan det være det når jeg blot har valgt deres standardmål og materiale som de gør tilgængelige på deres webshop? Giver sgu ikke rigtig mening for mig. Wacko


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 12:36
Tjaaa nu er det jo noget svært at vide hvordan og hvorledes tingene er skruet sammen hos det hemmelige firma du handler hos


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Tjaaa nu er det jo noget svært at vide hvordan og hvorledes tingene er skruet sammen hos det hemmelige firma du handler hos

Tråden er ikke oprettet for at skulle hænge et firma ud men mere for om jeg havde misforstået noget omkring de 14 dages returret.


Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 13:41
Der er en del firmaer, som benytter sig af finten med specialfremstillede varer - også selvom der reelt er tale om standardvarer.

Juridisk er det ret simpelt, da alle varer som fremstilles med standardmål og af standardmaterialer er standardvarer, da varen kan sælges til anden side. Problemet er at meget få forbrugere gider tage turen igennem klage-møllen, som kan tage lang tid - men hvis ingen klager eller folk giver op i klage-processen, kan virksomhederne gøre som de har lyst til.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 14:09
Hvad er det du har bestillt?

De 14 dages fortrydelsesret gælder ikke ved specielt fremstillede vare og når du ikke oplyser hvad det er du har bestillt, så er det sku lidt svært.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Hvad er det du har bestillt?

De 14 dages fortrydelsesret gælder ikke ved specielt fremstillede vare og når du ikke oplyser hvad det er du har bestillt, så er det sku lidt svært.

Jeg har bestilt en underramme (ben) til nogle reoler. Det er en standardvarer på firmaets hjemmeside, bestilt med de mål og det materiale som firmaet defineret ergo er der i min verden ikke tale om andet end et standard produkt. Havde jeg bestilt en ramme på egne skæve mål og i guld, så havde det været en anden snak.


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Tjaaa nu er det jo noget svært at vide hvordan og hvorledes tingene er skruet sammen hos det hemmelige firma du handler hos

Tråden er ikke oprettet for at skulle hænge et firma ud men mere for om jeg havde misforstået noget omkring de 14 dages returret.


Nu var det skam heller ikke for at hænge eventuel firma ud, men som andre er inde på er der firmaer med specielle retur regler hvis der er tale om vare der først skal fremstilles, og du kunne måske have overset dette, men det er jo svært at finde ud af når nu firmaet er hemmeligt


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 19:41
Det lyder vel lidt som, at varen først produceres til ordren. Hvis det er tilfældet, har producenten gjort opmærksom på forholdet, og producerer først varen når din fortrydelsesret er overstået.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det lyder vel lidt som, at varen først produceres til ordren. Hvis det er tilfældet, har producenten gjort opmærksom på forholdet, og producerer først varen når din fortrydelsesret er overstået.

De skriver det ikke så klart som du udtrykker det og først i en svarmail på baggrund af min undren. Har foreslået at de gør det tydeligere på deres webshop at det er sådan det forholder sig ved bestilling af deres standardvarer. 


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 21:10
tænker lidt at hvis varen bliver produceret til den enkelte ordre, så har du fortrydelsesret inden varen går i produktion, derefter bortfalder fortrydelsesretten, da der er tale om en speciel bestillingsvare. Det var noget andet hvis der var tale om en normal lagervare og ikke en bestillingsvare.

-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

tænker lidt at hvis varen bliver produceret til den enkelte ordre, så har du fortrydelsesret inden varen går i produktion, derefter bortfalder fortrydelsesretten, da der er tale om en speciel bestillingsvare. Det var noget andet hvis der var tale om en normal lagervare og ikke en bestillingsvare.

Det er også det jeg efterhånden er nået frem til. Det fremgår bare ikke af webshoppen at det er sådan det forholder sig. Ej heller af den mail som jeg modtog efter bestilling. Her nævner de blot at min fortrydelsesret allerede starter nu, men uden en forklaring. Det er først da jeg spørger ind til det at firmaet kommer med en melding der minder om det du skriver. 


Skrevet af: Vilstrup
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

tænker lidt at hvis varen bliver produceret til den enkelte ordre, så har du fortrydelsesret inden varen går i produktion, derefter bortfalder fortrydelsesretten, da der er tale om en speciel bestillingsvare. Det var noget andet hvis der var tale om en normal lagervare og ikke en bestillingsvare.

Det er også det jeg efterhånden er nået frem til. Det fremgår bare ikke af webshoppen at det er sådan det forholder sig. Ej heller af den mail som jeg modtog efter bestilling. Det er først da jeg spørger ind til det at firmaet kommer med en melding der minder om det du skriver. 

Det er desværre nok sådan. Vi oplevede lidt det samme da vi bestilte vores seng, alt gik som det skulle, vi udpegede den seng vi gerne ville have, vi gennemgår alt til sidst. Dog tjekker vi ikke lige farven som er skrevet på ordrebekiræftigelsen. Så da sengen kommer finder vi ud af at det er den forkerte farve. Vi kontakter firmaet og her får vi af vide, at fordi vi har skrevet under på at ordrebekræftelsen, da har vi ikke krav eller ret til at få ombyttet sengen, men de ville gerne at vi havde en god oplevelse alligevel og kom igen, så fik vi ombyttet farven til den vil havde peget på vi gerne ville have. Vi snakker om en seng som ikke lagervare samt ej heller ikke særlig bestillingsvare, men fordi det er vare som produceres til de enkelte ordre der kommer ind, så har vi ingen returret. 

Så på det punkt kommer til helt an på hvordan firmaet ser på det og hvad de kan gå med til. 


-------------
Mvh.

Vilstrup
----------------
http://forum.recordere.dk/topic111765_post1131572.html#1131572" rel="nofollow - Min Hjemmebio - MK Sound S150 System


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-Maj-2021 kl. 22:27
Hvis det er en vare som skal fremstilles, så er der andre regler end 14 dages fortrydelsesret.
De burde dog skrive det mere tydeligt på hjemmesiden.

Men når alt kommer til alt, så er du vel interesseret i varen? Det er vel derfor du har bestilt den og ikke at benytte fortrydelsesretten.

Hvis du er i tvivl om varens udseende, så har de måske et demo lokale?

En underremme til nogle reoler er jo ikke noget man normalt fortryder. Du kan jo sikkert ikke købe den andre steder eller til en anden pris?


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 07:34
Samme teknik bruges også af en del firmaer, som sælger ladcykler. De skrotter fortrydelsesretten med henvisning til at det er en specialfremstillet vare. Når man så har bestilt får man besked om at der er forsinkelser og der først kan leveres om eks. 4-6 måneder. (Selvom det er en standardcykel - den er blot dyr)


Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 09:06
Se denne:

https://www.emaerket.dk/blog/specialfremstillet-jeg-er-ligeglad-jeg-vil-have-mine-penge-igen-eller-hvad" rel="nofollow - https://www.emaerket.dk/blog/specialfremstillet-jeg-er-ligeglad-jeg-vil-have-mine-penge-igen-eller-hvad

Specialfremstilling: Hvor går grænsen?

Der vil være tale om en specialfremstillet varer, hvis en webshop tilbyder at fremstille eller tilpasse varen til kundens behov, så længe tilpasningen ikke indgår i de standardvalg, der befinder sig på webshoppen.

Eksempler på varer, hvor der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er tale om en specialfremstilling eller tilpasning, som ikke baserer sig på standardvalg, kan nævnes;

  • Tøj syet efter kundens egne mål.
  • Visitkort trykt med kundens navn.
  • Plakater lavet efter fotografier, som kunden selv har taget.
  • Smykker med personlig indgravering.
  • Beklædning med personligt tryk.

Altså er der som udgangspunkt IKKE tale om en specialfremstillet vare, hvis tilpasningen af varen sker på baggrund af standardvalg, og varen kan derfor ikke undtages fortrydelsesretten.



Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Se denne:

https://www.emaerket.dk/blog/specialfremstillet-jeg-er-ligeglad-jeg-vil-have-mine-penge-igen-eller-hvad" rel="nofollow - https://www.emaerket.dk/blog/specialfremstillet-jeg-er-ligeglad-jeg-vil-have-mine-penge-igen-eller-hvad

Specialfremstilling: Hvor går grænsen?

Der vil være tale om en specialfremstillet varer, hvis en webshop tilbyder at fremstille eller tilpasse varen til kundens behov, så længe tilpasningen ikke indgår i de standardvalg, der befinder sig på webshoppen.

Eksempler på varer, hvor der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er tale om en specialfremstilling eller tilpasning, som ikke baserer sig på standardvalg, kan nævnes;

  • Tøj syet efter kundens egne mål.
  • Visitkort trykt med kundens navn.
  • Plakater lavet efter fotografier, som kunden selv har taget.
  • Smykker med personlig indgravering.
  • Beklædning med personligt tryk.

Altså er der som udgangspunkt IKKE tale om en specialfremstillet vare, hvis tilpasningen af varen sker på baggrund af standardvalg, og varen kan derfor ikke undtages fortrydelsesretten.


Præcis min pointe. Forretningen har skrevet at jeg har 14 dages returret EFTER varerne er modtaget pga min henvendelse. Havde jeg ikke skrevet til dem havde jeg ikke fået den lovpligtigede returret.


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 11:49
Det bliver mere og mere underligt. 

Jeg bestiller mine reol ben (som efter min mening klart er en standardvarer) den 25. maj, altså for 3 dage siden. Har efterfølgende haft en dialog med firmaets kundeservice om det med de 14 dages returret hvor de tilbyder mig 14 dages returret efter modtagelse af varen. Mine reol ben er først til levering omkring 1. juli men pengene er allerede trukket fra kontoen. 

SÅ er vi nu ikke ude i at firmaet reelt bryder loven på to områder. 1. de behandler deres vare som specialvare hvilket ikke fremgår nogen steder. 2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Men de trækker vel pengene da de selv mener de laver special vare ..... Confused


Skrevet af: Brian M
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 12:01
Tror muligvis man oplever en del firmer som køre så stramt som overhovedet muligt mht retur af varer, af den simple grund der findes alt for mange useriøse kunder som bestiller inden de nu er HELT sikre på at det er præcist det de ønsker. Firmaerne drukner simpelthen i uønskede returvarer hvis ikke de skruer bissen på. Der er har jo også været historer om tøjbutikker som simpelthen var begyndt at blokere visse personer helt fra at handle i deres onlineshop. Fordi disse personer tilsyneladende havde gjort det til en hygge hobby at bestille en masse tøj bare for prøve det og derefter sende det hele retur, pga firmaets kundevenlige returregler.


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Det må de godt. Hvad de ikke må er at trække penge for varen før den er afsendt.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Det må de godt. Hvad de ikke må er at trække penge for varen før den er afsendt.

Det må de så også godt da deres take på varen er at den er special produceret til mig har jeg lige fundet ud af....


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

2. de trækker penge for varen før den er modtaget.

Det må de godt. Hvad de ikke må er at trække penge for varen før den er afsendt.

Det må de så også godt da deres take på varen er at den er special produceret til mig har jeg lige fundet ud af....


Så skal du også have givet speciel samtykke til dette.

Dvs. der skal være en checkbox du skulle klikke af:

https://www.emaerket.dk/blog/specialfremstillet-jeg-er-ligeglad-jeg-vil-have-mine-penge-igen-eller-hvad" rel="nofollow - https://www.emaerket.dk/blog/specialfremstillet-jeg-er-ligeglad-jeg-vil-have-mine-penge-igen-eller-hvad




Skrevet af: Clemen
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 13:43
Se mit link igen:

HVis vi antager at det er en specialfremstillede vare, (selvom det ikke er da den falder ud for kategorien her (se linket) så gælder følgende regler.



Betaling af specialfremstillede varer

Som udgangspunkt må en webshop ikke hæve kundens penge, før varen er afsendt til kunden. Dog kan der, når det kommer til specialfremstillede varer, indgås en udtrykkelig aftale med forbrugeren, således det er muligt at tage forudbetaling – betaling med det samme, når aftalen indgås og ordren gennemføres.

En udtrykkelig aftale med forbrugeren forudsætter at du laver en tjekboks, hvor kunden accepterer forudbetalingen, eller at du på anden måde får kundens udtrykkelige samtykke hertil. Det er ikke nok, at det fremgår af de generelle betingelser, som kunden godkender ved købet. Vær’ dog opmærksom på, at det kan være i strid med markedsføringsloven at kræve forudbetaling, hvis ikke der er en saglig begrundelse for dette. Eksempelvis, hvis ikke varen kan kategoriseres som værende specialfremstillet.



Skrevet af: Donkey87
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 14:02
RIP $$$$$


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 17:38
Men iflg forbrug EU forholder det sig anderledes.

https://www.forbrugereuropa.dk/faq/faa-svar/koebt-paa-nettet/betalingstidspunkt/" rel="nofollow - https://www.forbrugereuropa.dk/faq/faa-svar/koebt-paa-nettet/betalingstidspunkt/

Her fremgår det at sælger ikke bør hæve pengene men at de godt må.


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

tænker lidt at hvis varen bliver produceret til den enkelte ordre, så har du fortrydelsesret inden varen går i produktion, derefter bortfalder fortrydelsesretten, da der er tale om en speciel bestillingsvare. Det var noget andet hvis der var tale om en normal lagervare og ikke en bestillingsvare.

Hvornår varen bliver produceret ændre ikke på om man har fortrydelsesret.
Du er som forbruger ikke bundet af hvordan og hvornår en vare bliver produceret og lagt på lager. 




-------------
.....


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 28-Maj-2021 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis det er en vare som skal fremstilles, så er der andre regler end 14 dages fortrydelsesret.
De burde dog skrive det mere tydeligt på hjemmesiden.



Nej. Kun special vare og kunden(forbrugeren) skal være særligt oplyst omkring fortrydelsesret bortfalder. 


-------------
.....



Print side | Luk vindue