Print side | Luk vindue

Savner ikke atmos

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163431
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 13:33


Emne: Savner ikke atmos
Skrevet af: T-Duck
Emne: Savner ikke atmos
Skrevet den: 29-Maj-2021 kl. 23:09
Jeg har siden vinterferie hvor vi, fjernet en væg i stuen, for at få den gamle stue tilbage, midlertidigt kørt med 5.1 hvor alteco har været brugt som surround, nede på side væggene, for at den rette vinkel, da bagvæggen er væk nu. Vi har så siddet og set nogle af de film vi har i atmos, og jeg fandt ud af jeg ikke rigtig mangler det. Der er selvfølgelig ready player one, ad Astra, og et par stykker til med fed atmos lyd hvor man mangler det.

Men nu her har jeg ikke kunne finde en grund til at købe nye højttalere til atmos igen. Da fire fem film ikke lige er nok til at jeg tænker der skal bruges penge på dette, og jeg troet da vi fik atmos, at der atmos ville være mixet bedre i langt de fleste film og serier, hvor jeg har har tænkt, dem kunne jeg bare have nøjes med 5.1 lydspor.

Er der andre end jeg, der har haft eller har den følelse?

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E



Svar:
Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 29-Maj-2021 kl. 23:34
Nej


Skrevet af: sokken
Skrevet den: 29-Maj-2021 kl. 23:59
Det er sjældent mit bliver brugt efter at det næsten kun er 4k film hvor der er atmos på


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 30-Maj-2021 kl. 07:46
Jeg bruger atmos hver dag.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 30-Maj-2021 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Jeg bruger atmos hver dag.
min Frue tror heller ikke på jeg kan holde mig i skindet😂 hun tror inde for to mdr. Så har vi atmos igen. Men lige nu savner jeg det ikke

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Maj-2021 kl. 21:23
Jeg har undværet bio i et halvt år nu, så jeg savner ALT surround LOL

Men ift. Atmos... Hvis man forventer, at Atmosfilm har bulder og brag og tydelige effekter i loftet, så vil man blive skuffet. Atmos er mere end det. Det er muligheden for at placere lyde mere præcist i rummet og da man har flere højttalere til det, vil det fungere bedre for mere end én plads. 

Spiller du samme tone i dine to sidehøjttalere i et 5.1 system kan du få det til at lyde som om det kommer oppefra. Går du lidt tættere på den ene højttaler vil denne illusion dog briste og du hører kun den nærmeste sidehøjttaler. Med Atmos kan du hoppe rundt på sofaen og lyden er hvor den skal være.

Jeg testede meget frem og tilbage i min sidste biograf og der gav Atmos bedre panoreringer og generelt mere "rum" eller "audio-bubble". Også når der blev upmixet fra non-Atmos film.

Men skal så tilføje at 7.1 lød fantastisk og hvis jeg så en hel film i 7.1 ville jeg ikke direkte føle, at der manglende noget. Men slår man Atmos til midt i det hele, var det tydeligt hos mig, at der blev tilføjet noget positivt.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 30-Maj-2021 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har undværet bio i et halvt år nu, så jeg savner ALT surround LOL

Men ift. Atmos... Hvis man forventer, at Atmosfilm har bulder og brag og tydelige effekter i loftet, så vil man blive skuffet. Atmos er mere end det. Det er muligheden for at placere lyde mere præcist i rummet og da man har flere højttalere til det, vil det fungere bedre for mere end én plads. 

Spiller du samme tone i dine to sidehøjttalere i et 5.1 system kan du få det til at lyde som om det kommer oppefra. Går du lidt tættere på den ene højttaler vil denne illusion dog briste og du hører kun den nærmeste sidehøjttaler. Med Atmos kan du hoppe rundt på sofaen og lyden er hvor den skal være.

Jeg testede meget frem og tilbage i min sidste biograf og der gav Atmos bedre panoreringer og generelt mere "rum" eller "audio-bubble". Også når der blev upmixet fra non-Atmos film.

Men skal så tilføje at 7.1 lød fantastisk og hvis jeg så en hel film i 7.1 ville jeg ikke direkte føle, at der manglende noget. Men slår man Atmos til midt i det hele, var det tydeligt hos mig, at der blev tilføjet noget positivt.
jeg forventede faktisk det som ad Astra tilbyder. De små detaljer, som knirken over hovedet, og i den anden mamma Mia film og uvejret var over hovedet. Og jeg kan ikke huske hvad vi så, hvor fulgefløjt, kom oppe fra træet.såden detaljer forventede jeg. Som jeg nævnte, så synes jeg atmos lyder fedt, når der er kælet for det. Men jeg synes dog der er langt mellem de titler. Og jeg udelukker ikke at jeg ikke sætter atmos op igen. For jeg kan godt lide det.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 11:59
Jeg vælger faktisk næsten altid Neural:X, i stedet for ren Dolby Atmos, men har også kun et 5.1.2 setup, hvor mine baghøjtalere også sidder højt.

Det lyder næsten altid bedst i mit setup, synes jeg, og dialogen bliver også boostet lidt.


Skrevet af: ARTISTEN
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vælger faktisk næsten altid Neural:X, i stedet for ren Dolby Atmos, men har også kun et 5.1.2 setup, hvor mine baghøjtalere også sidder højt.

Det lyder næsten altid bedst i mit setup, synes jeg, og dialogen bliver også boostet lidt.
Jeg køre som regel også neural x THX det er også best i mit 5.1.2 setup lyden bliver mere forfinet med denne indstiling.


-------------
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vælger faktisk næsten altid Neural:X, i stedet for ren Dolby Atmos, men har også kun et 5.1.2 setup, hvor mine baghøjtalere også sidder højt.

Det lyder næsten altid bedst i mit setup, synes jeg, og dialogen bliver også boostet lidt.
Bruger også meget neural:X, da jeg synes lydboblen bliver mere komplet og fylder rummet ud i mit 5.1 setup. Ja desværre er loftet ikke egnet til højttalere.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vælger faktisk næsten altid Neural:X, i stedet for ren Dolby Atmos, men har også kun et 5.1.2 setup, hvor mine baghøjtalere også sidder højt.

Det lyder næsten altid bedst i mit setup, synes jeg, og dialogen bliver også boostet lidt.

Bruger også meget neural:X, da jeg synes lydboblen bliver mere komplet og fylder rummet ud i mit 5.1 setup. Ja desværre er loftet ikke egnet til højttalere.
Det lyder interessant

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: avemestr
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 17:17
Det er fedt at flere bliver obs på det. Det er lidt sløvt af studierne, at de ikke gør mere ud af det. 

I den her video bliver det gennemgået hvor lidt Atmos bliver brugt i nogle forskellige film (John Wick, Alita, Mad Max: Fury Road mv):
https://www.youtube.com/watch?v=Nx4vve3UGUg" rel="nofollow - Dolby Atmos Overhead Effects? You’re Not Missing Much - YouTube
 

Jeg har selv et 5.1 setup. Og den generelle visdom på nettet synes at være, at det er bedre at gå 5.1.2 end 7.1 fra hvor jeg er nu. Samtidigt kan man købe gode indbygningshøjttalere til loftet for <2K, så det synes oplagt. Det var faktisk min plan indtil jeg læste lidt mere om hvor lidt Atmos anvendes.

Men hvis det er rigtigt, at Atmos ikke rigtigt giver noget KOMBINERET med at jeg næppe kan få det tilbage til receiveren via eARC (kører al afspilning direkte på fjernsynet), så virker det nærmest helt fjollet at opgradere fra 5.1.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det er fedt at flere bliver obs på det. Det er lidt sløvt af studierne, at de ikke gør mere ud af det. 

I den her video bliver det gennemgået hvor lidt Atmos bliver brugt i nogle forskellige film (John Wick, Alita, Mad Max: Fury Road mv):
https://www.youtube.com/watch?v=Nx4vve3UGUg" rel="nofollow - Dolby Atmos Overhead Effects? You’re Not Missing Much - YouTube
 

Jeg har selv et 5.1 setup. Og den generelle visdom på nettet synes at være, at det er bedre at gå 5.1.2 end 7.1 fra hvor jeg er nu. Samtidigt kan man købe gode indbygningshøjttalere til loftet for <2K, så det synes oplagt. Det var faktisk min plan indtil jeg læste lidt mere om hvor lidt Atmos anvendes.

Men hvis det er rigtigt, at Atmos ikke rigtigt giver noget KOMBINERET med at jeg næppe kan få det tilbage til receiveren via eARC (kører al afspilning direkte på fjernsynet), så virker det nærmest helt fjollet at opgradere fra 5.1.

og jeg synes det er syndt. For atmos har så stor potentiale. For som jeg skrev i starten, så er der film der udnytter det til fulde. Men der er langt imellem

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det er fedt at flere bliver obs på det. Det er lidt sløvt af studierne, at de ikke gør mere ud af det. 

I den her video bliver det gennemgået hvor lidt Atmos bliver brugt i nogle forskellige film (John Wick, Alita, Mad Max: Fury Road mv):
https://www.youtube.com/watch?v=Nx4vve3UGUg" rel="nofollow - Dolby Atmos Overhead Effects? You’re Not Missing Much - YouTube
 

Jeg har selv et 5.1 setup. Og den generelle visdom på nettet synes at være, at det er bedre at gå 5.1.2 end 7.1 fra hvor jeg er nu. Samtidigt kan man købe gode indbygningshøjttalere til loftet for <2K, så det synes oplagt. Det var faktisk min plan indtil jeg læste lidt mere om hvor lidt Atmos anvendes.

Men hvis det er rigtigt, at Atmos ikke rigtigt giver noget KOMBINERET med at jeg næppe kan få det tilbage til receiveren via eARC (kører al afspilning direkte på fjernsynet), så virker det nærmest helt fjollet at opgradere fra 5.1.

og jeg synes det er syndt. For atmos har så stor potentiale. For som jeg skrev i starten, så er der film der udnytter det til fulde. Men der er langt imellem


3D film havde også stort potentiale, men hvor mange nye tv har den funktion.

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 31-Maj-2021 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det er fedt at flere bliver obs på det. Det er lidt sløvt af studierne, at de ikke gør mere ud af det. 

I den her video bliver det gennemgået hvor lidt Atmos bliver brugt i nogle forskellige film (John Wick, Alita, Mad Max: Fury Road mv):
https://www.youtube.com/watch?v=Nx4vve3UGUg" rel="nofollow - Dolby Atmos Overhead Effects? You’re Not Missing Much - YouTube
 

Jeg har selv et 5.1 setup. Og den generelle visdom på nettet synes at være, at det er bedre at gå 5.1.2 end 7.1 fra hvor jeg er nu. Samtidigt kan man købe gode indbygningshøjttalere til loftet for <2K, så det synes oplagt. Det var faktisk min plan indtil jeg læste lidt mere om hvor lidt Atmos anvendes.

Men hvis det er rigtigt, at Atmos ikke rigtigt giver noget KOMBINERET med at jeg næppe kan få det tilbage til receiveren via eARC (kører al afspilning direkte på fjernsynet), så virker det nærmest helt fjollet at opgradere fra 5.1.

og jeg synes det er syndt. For atmos har så stor potentiale. For som jeg skrev i starten, så er der film der udnytter det til fulde. Men der er langt imellem


3D film havde også stort potentiale, men hvor mange nye tv har den funktion.
det kan jeg ikke tale med om. Da jeg har skjult skelen, så jeg så dobbelt et par gange jeg så en 3d film.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 07:25
Jeg har ikke haft et Atmos setup dog synes jeg tit, at Atmos giver lidt ekstra i mit 5.1 setup. Dog er jeg på vej ude af hjemmebio setup'et. Jeg tænker når tingene begynder at stå af i hjemmebioen, så står jeg helt af ræset. Jeg har købt en atmos soundbar inkl sub til stuen og må sige det er fint til mig. Så meget går jeg åbenbart ikke op i det mere, at det giver mening at bruge kassen på surround.
Jeg bruger kun min hjemmebio, når jeg skal se en koncert.
Men lad os nu se, man har jo tit en holdning indtil man får en ny :D
Uanset kommer jeg ikke til at bruge så mange penge på det som jeg har gjort. Til gengæld vil jeg have det kalibreret, hvis jeg skal have en hjemmebio igen. Det gjorde en kæmpe forskel.


Skrevet af: Morten HL
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 11:33
Det minder mig og da BR kom fra for ca. 10 år siden. Der fik man både bedre billede, men også HD lydformater med bl.a. 7.1 lydspor. I mange år havde jeg et 7.1 setup i min stue og det lød rigtig fedt, når jeg blev brugt.

Men ud af de flere hundrede BR film jeg lejede i den periode, var det maks. en 5- 10 stykker, der havde 7.1 lydspor. Og jeg gik specifikt efter de film, der havde HD lydspor. 

Så efter jeg flyttede, så droppede jeg 7.1 og gik tilbage til 5.1. Har også overvejet Atmos, men har droppet igen fordi der er få film, der udnytter potentialet.

Men det er vel den gamle traver igen om at studierne ikke "gider" bruge ressourcer på andet end 5.1 lydformat, da der ikke er ret mange forbrugere, der får noget ud af det. Og forbrugerne "gider ikke" ofre penge på 7.1 eller Atmos anlæg, da de får for lidt ud af det. 


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 11:51
Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.

Så hører du jo tv lyd i mono?

DTS Neural:X, a mono signal for ceiling speakers or upfiring speakers

DTS Neural:X is the equivalent of the new Dolby Surround. Note: for certain receivers, DTS Neural:X post-processing cannot be applied to Dolby sources. Only PCM and DTS signals can benefit from DTS Neural:X remixing. Contrary to Dolby Sound, DTS Neutral:X can process incoming mono signals (1.0) and remix them for 7, 9 or 11 speakers, including ceiling or upfiring speakers. DTS Neural:X replaces DTS Neo and guarantees an audibly wider dynamic range.



Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.


Så hører du jo tv lyd i mono?
<h3 style="-sizing: border-; font-family: Roboto, sans-serif; color: rgb17, 17, 17; font-weight: 400; margin: 27px 0px 17px; font-size: 22px; line-height: 30px;"><span id="dts-neuralx-a-mono-signal-for-ceiling-speakers-or-upfiring-speakers" style="-sizing: border-;"><b style="-sizing: border-;">DTS Neural:X, a mono signal for ceiling speakers or upfiring speakers</span></h3><p style="-sizing: border-; font-family: Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 15px; line-height: 1.74; margin-top: 0px; margin-bottom: 26px; overflow-wrap: break-word; color: rgb34, 34, 34;"><span style="-sizing: border-;">DTS Neural:X is the equivalent of the new Dolby Surround. Note: for certain receivers, DTS Neural:X post-processing cannot be applied to Dolby sources. Only PCM and DTS signals can benefit from DTS Neural:X remixing. Contrary to Dolby Sound, DTS Neutral:X can process incoming mono signals (1.0) and remix them for 7, 9 or 11 speakers, including ceiling or upfiring speakers. DTS Neural:X replaces DTS Neo and guarantees an audibly wider dynamic range.</span>

prøv at læs teksten igen du postede

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Men ud af de flere hundrede BR film jeg lejede i den periode, var det maks. en 5- 10 stykker, der havde 7.1 lydspor. Og jeg gik specifikt efter de film, der havde HD lydspor. 

Så efter jeg flyttede, så droppede jeg 7.1 og gik tilbage til 5.1. Har også overvejet Atmos, men har droppet igen fordi der er få film, der udnytter potentialet.
Der findes nogle meget intelligente måder at få 7.1 ud af anlægget selvom filmen er 5.1. Dolby Pro Logic II gør et fantastisk arbejde. 

Ift. Atmos-film, så synes jeg det er mere reglen end undtagelsen at nye folk kommer i Atmos. (Og hvis ikke, er der ligeledes funktioner som kan upmixe til Atmos. Det har meget ofte forbedret det hos mig)

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 12:26
Ah, ja mono signal til 7,9 eller 11 højtalere. Det jo smart.

Det skal jeg da lige afprøve.


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg vil gerne lige præcisere, at da jeg gik fra 5.1 til 5.1.2, så oplevede jeg, at jeg fik et mere fyldigt lydbillede, så jeg fortryder på ingen måde mine sidste 2 height højtalere.

Jeg får bare IMO en bedre lyd med Neural X end med ren Atmos.

Så hører du jo tv lyd i mono?

DTS Neural:X, a mono signal for ceiling speakers or upfiring speakers

DTS Neural:X is the equivalent of the new Dolby Surround. Note: for certain receivers, DTS Neural:X post-processing cannot be applied to Dolby sources. Only PCM and DTS signals can benefit from DTS Neural:X remixing. Contrary to Dolby Sound, DTS Neutral:X can process incoming mono signals (1.0) and remix them for 7, 9 or 11 speakers, including ceiling or upfiring speakers. DTS Neural:X replaces DTS Neo and guarantees an audibly wider dynamic range.


DTS Neural:X is similar to the Dolby Surround feature in Dolby Atmos processors in that it upmixes regular 2-channel, 5.1-channel, or 7.1-channel soundtracks to add overhead sound information when overhead speakers are detected in your system


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Men ud af de flere hundrede BR film jeg lejede i den periode, var det maks. en 5- 10 stykker, der havde 7.1 lydspor. Og jeg gik specifikt efter de film, der havde HD lydspor. 

Så efter jeg flyttede, så droppede jeg 7.1 og gik tilbage til 5.1. Har også overvejet Atmos, men har droppet igen fordi der er få film, der udnytter potentialet.

Der findes nogle meget intelligente måder at få 7.1 ud af anlægget selvom filmen er 5.1. Dolby Pro Logic II gør et fantastisk arbejde. 

Ift. Atmos-film, så synes jeg det er mere reglen end undtagelsen at nye folk kommer i Atmos. (Og hvis ikke, er der ligeledes funktioner som kan upmixe til Atmos. Det har meget ofte forbedret det hos mig)

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.
nej det er ikke fy fy. Vi gjorde det sammen da inden vi flyttede væggen.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.

Loudness er også fedt.....


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: LofterPalle
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.

Loudness er også fedt.....


Klaus

Enig, det er et fedt band. 
http://www.youtube.com/watch?v=pXCpPpPCW4c" rel="nofollow - http://www.youtube.com/watch?v=pXCpPpPCW4c


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.


Loudness er også fedt.....


Klaus
kun når det er variabelt 😉

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er nok nogle der synes det er fy-fy fordi man roder ved det originale signal... Men hos mig lyder det stort set altid bedre.

Loudness er også fedt.....


Klaus
Er ikke sikker på, at jeg forstår dit indlæg. Er du enig i at matrixing fra 5.1 til 7.1 er ok? Eller siger du det er skidt?

Det er meget nemmere at debattere på et forum hvis man skriver ting klart og tydeligt...


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 01-Juni-2021 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Er ikke sikker på, at jeg forstår dit indlæg. Er du enig i at matrixing fra 5.1 til 7.1 er ok? Eller siger du det er skidt?

Jeg skriver at det er fint at nogen er "purister" og andre gerne vil manipulere med signalet.
Min egen holdning er lidt ind mellem de to punkter.



Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 02-Juni-2021 kl. 08:36
Jeg har for nylig set Planet of the Apes-trilogien (Rise/Dawn/War) på UHD
Kun War havde Dolby Atmos, og det gav lyden et tydeligt løft
Men ja, Atmos-effekten svinger meget fra film til film


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 04-Juni-2021 kl. 18:39
Hvor jeg dog er irriteret på hustruer. De har altid ret. Så kom der atmos igen. Bare pga. Ready player one

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-Juni-2021 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvor jeg dog er irriteret på hustruer. De har altid ret. Så kom der atmos igen. Bare pga. Ready player one


LOLBig smileBig smileBig smileLOL


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 05-Juni-2021 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvor jeg dog er irriteret på hustruer. De har altid ret. Så kom der atmos igen. Bare pga. Ready player one
Pas på med at sige "altid ret" husk på at det generelt er hustruer/kærester som mener at stereo og surround kan erstattes med små 3" højttalere og lignende som der skal sidde oppe under loftet, så det ikke forstyrre hendes indretning af stuen 😉
Men forstår hvad du mener, har også selv en kone som giver plads til min hobby i stuen 🙂

Frank


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 05-Juni-2021 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Hvor jeg dog er irriteret på hustruer. De har altid ret. Så kom der atmos igen. Bare pga. Ready player one
Pas på med at sige "altid ret" husk på at det generelt er hustruer/kærester som mener at stereo og surround kan erstattes med små 3" højttalere og lignende som der skal sidde oppe under loftet, så det ikke forstyrre hendes indretning af stuen 😉
Men forstår hvad du mener, har også selv en kone som giver plads til min hobby i stuen 🙂

Frank

ja okay fair nok.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 05-Juni-2021 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Men det er vel den gamle traver igen om at studierne ikke "gider" bruge ressourcer på andet end 5.1 lydformat, da der ikke er ret mange forbrugere, der får noget ud af det. Og forbrugerne "gider ikke" ofre penge på 7.1 eller Atmos anlæg, da de får for lidt ud af det. 

Atmos er ikke lavet til hjemmebrug, det er lavet for at få bedre lyd i biograferne. At det så også kommer med på udgivelser på Bluray, er vel kun et plus, men det er ikke drevet af af Bluray markedet.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 09:50
T-Duck: Af ren nysgerrighed... Har du et billede eller "tegning" af hvordan dit setup var opstillet? Dvs. placering af sides, loftshøjttalere etc?

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Atmos er ikke lavet til hjemmebrug, det er lavet for at få bedre lyd i biograferne. At det så også kommer med på udgivelser på Bluray, er vel kun et plus, men det er ikke drevet af af Bluray markedet.

Interessant betragtning... Er det anderledes for Atmos end de øvrige formater? Er der ikke også Atmos på nogle Netflix serier som aldrig har været i biografen?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

T-Duck: Af ren nysgerrighed... Har du et billede eller "tegning" af hvordan dit setup var opstillet? Dvs. placering af sides, loftshøjttalere etc?

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Atmos er ikke lavet til hjemmebrug, det er lavet for at få bedre lyd i biograferne. At det så også kommer med på udgivelser på Bluray, er vel kun et plus, men det er ikke drevet af af Bluray markedet.

Interessant betragtning... Er det anderledes for Atmos end de øvrige formater? Er der ikke også Atmos på nogle Netflix serier som aldrig har været i biografen?
Heldigvis fejler hukommelsen ikke noget
det var så før vi flyttede væggen tv hængte på


-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 10:30
Forstår jeg det korrekt, at dine "sides" var placeret på bagvæg og "top midt" på sidevægge oppe ved loftet?

Det er selvfølgelig svært at gøre alting optimalt i en stue, men du skylder dig selv at høre et Atmos-setup hvor det er placeret efter alle kunstens regler. Så er der mere at savne end du har været vant til :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Forstår jeg det korrekt, at dine "sides" var placeret på bagvæg og "top midt" på sidevægge oppe ved loftet?

Det er selvfølgelig svært at gøre alting optimalt i en stue, men du skylder dig selv at høre et Atmos-setup hvor det er placeret efter alle kunstens regler. Så er der mere at savne end du har været vant til :)
Jeg kan godt hører at du ikke har erfaring med korrekt placeret dali alteco og SVS Prime Elevation, de skal side ude på siderne, og den rette vinkel til sweetspot som højtalere underloftet. Vi har haft begge dele, for at teste begge af, og det lyder ens, når begge opsætning er korrekt sat op. jeg vil så lige rette dig med surround højtalerne, for jeg har havde omkring de 110 grader fra sweetspot som dolby anbefaler, og nede i ørehøjde. jeg vil der til pointere, at jeg har aldrig syntes at atmos var dårligt, på nogle måde. atmos demoer sad lige i skabet, film som ready player one og ad astra fx, sad lige så godt i skabet og havde den højde fornemmelse og ting der fløj og kørte over hovedet der skulle være.
mit problem er bare, der er for få atmos titler der ude, som gøre brug af top højtalerne.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 12:09
Er Dali Alteco og SVS Prime "opdad-firing"? Dvs. bruger loftet til at reflektere?

Hvis ikke, så hører du lyden fra den retning hvor højttaleren sidder. Så uanset om du har en Dali Alteco, en B&W eller en JBL så drives højttalerplaceringen af kravene til Atmos hvis du gerne vil have den rigtige gengivelse.

Højttaleren kan ikke magisk ændre på det. Ej heller gør vinkling af højttaleren.

Siger ikke, at det lød dårligt i din stue... Men Atmos lyder klart bedst når hver højttaler i rummet har nok vinkelseperation mellem sig og sætter man loftshøjttalere bredt (og i dit tilfælde på selve sidevæggene), opnår man ikke en specielt stor seperation mellem sides og loft og opnår derfor ikke de fordele. Man kan selvfølgelig kompensere ved at sænke sidehøjttalere til ørehøjde, men det giver så helt andre udfordringer.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Atmos er ikke lavet til hjemmebrug, det er lavet for at få bedre lyd i biograferne. At det så også kommer med på udgivelser på Bluray, er vel kun et plus, men det er ikke drevet af af Bluray markedet.

Interessant betragtning... Er det anderledes for Atmos end de øvrige formater? Er der ikke også Atmos på nogle Netflix serier som aldrig har været i biografen?

Nej, flere af de andre lydformater er også kommet fordi biograferne skulle kunne tilbyde bedre oplevelser.

Efterfølgende kommer de naturligt nok også med på fysiske medier/streaming, men de er ikke udviklet fordi der var et marked for bedre lyd på fysiske medier/streaming. Man kan sige hvad man vil om biografernes eksistensberettigelse (jeg kommer der ikke selv..), men det er et faktum af de har været/er grunden til udvikling af bedre lyd, som vi så kan nyde derhjemme, hvis vi har anlægget til det.

Rene streaming film/serier tager selvfølgelig udviklingen til sig på billed- og lydsiden (selvom de halter noget bagefter på lydsiden..), men igen, det er ikke dem som har drevet udviklingen af bedre lydformater. Det er biograferne.

Jeg kan derfor godt være bange for at udviklingen går i stå på lydsiden, hvis biograferne mere eller mindre forsvinder (siger jeg, som ikke selv støtter dem....).


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 13:13
Dolby Atmos er ikke udviklet til biograferne. Det er næste skridt på lydformat-trappen for såvel film, spil, musik og andet.

Det er helt konkret et skift fra kanal-baseret lyd, hvor lyden er præ-mikset til fastdefinerede kanaler, til objekt-baseret lyd, der har et surround-base + lydobjekter, hvor hver enkelt lyd i studie-masteren kan defineres i bevægelse gennem et 3-dimensionelt rum over et tidsforløb (f.eks. en bi, der flyver rundt). Disse lydobjekter kan enkodes til distribution og når for første gang med i signalet ud til forbrugeren.

Ligesom DTS:X kan være objekt-baseret, og ligesom MPEG-H er det.

Ud over de nye muligheder, så er forcen ved objekt-baseret lyd, at det er meget skalerbart. Fra små højttalere til kæmpe biograf-setup kan man opnå en forbedring. F.eks. kan man på et helt normalt stereo-system drage nytte af, at stemmerne er enkodet som objekter. De kan trækkes frem og justeres. De kan sågar slukkes. I Sydkorea er MPEG-H i aktiv brug, og man kan f.eks. slukke for kommentatorerne under en fodboldkamp for kun at høre stadion-lyden. Der er langt mere fleksible muligheder for justering på både enhed og i bruger-enden. Hvordan det hele udnyttes bedst muligt er jo en læringsproces.

I Dolby Atmos-kompatible systemer sidder der en lille Dolby-dekoder, som afgør, hvordan signalet skal tilpasses de højttalere, som er i opsætningen. Denne er tunet til systemet, enten af producent eller af en algoritme (med input fra mikrofoner).

Dolby Atmos og lignende er ikke kun tiltænkt store højttaler-opsætninger.

Biografer har drevet udviklingen på billede og lyd igennem mange årtier, men om noget så holder de udviklingen tilbage nu. Mindre end hver 4. biograf kan fremvise 4K. Biografer kan generelt ikke vise HFR. Få biografer har Dolby Atmos. 24fps udspringer og fastholdes af biografer. Så godt som ingen biografer kan fremvise HDR (High Dynamic Range). Jeg tror, at vi kommer til at se mere udvikling på billede/lyd på film-siden, såfremt film produceres med henblik på at blive vist på stue TV-skærme. Der er allerede en kritisk masse af 4K TV. Næste skridt er at opbygge en kritisk masse af 4K HDR TV samt 4K HFR TV.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Er Dali Alteco og SVS Prime "opdad-firing"? Dvs. bruger loftet til at reflektere?

Hvis ikke, så hører du lyden fra den retning hvor højttaleren sidder. Så uanset om du har en Dali Alteco, en B&W eller en JBL så drives højttalerplaceringen af kravene til Atmos hvis du gerne vil have den rigtige gengivelse.

Højttaleren kan ikke magisk ændre på det. Ej heller gør vinkling af højttaleren.

Siger ikke, at det lød dårligt i din stue... Men Atmos lyder klart bedst når hver højttaler i rummet har nok vinkelseperation mellem sig og sætter man loftshøjttalere bredt (og i dit tilfælde på selve sidevæggene), opnår man ikke en specielt stor seperation mellem sides og loft og opnår derfor ikke de fordele. Man kan selvfølgelig kompensere ved at sænke sidehøjttalere til ørehøjde, men det giver så helt andre udfordringer.
de kan også bruges til upfiring. Men de er vinklet til at skyde lyden skrot nedad, så de passer med lyden kommer i linje med front højtalerne, ligesom med loft højtalere.
som du kan se her på billede

Men du kan prøve at se denne video, hvor han tester svs
https://www.youtube.com/watch?v=zCm9HR7PVrU" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=zCm9HR7PVrU

Men nu har jeg jo prøvet begge dele, både med højtalere i op under loftet og med alteco'erne, der var ingen forskel. som fede effekt, atmos demoerne, som var det eneste jeghavde ud over den 4. transformers, på det tidspunkt, før vi lavet nyt loft i stuen. da jeg ikke ville have unødighuller fra testning.



-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men de er vinklet til at skyde lyden skrot nedad, så de passer med lyden kommer i linje med front højtalerne, ligesom med loft højtalere.
som du kan se her på billede

Vinkling ændrer altså ikke på, hvor lyden kommer fra. Vinkling gør, at du er indenfor højttalerens "on-axis" hvilket gør at højttaleren lyder som den skal. Du kan jo heller ikke stille en centerhøjttaler på gulvet, vinkle den op og vupti, så kommer lyden fra TV'et.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men de er vinklet til at skyde lyden skrot nedad, så de passer med lyden kommer i linje med front højtalerne, ligesom med loft højtalere.
som du kan se her på billede


Vinkling ændrer altså ikke på, hvor lyden kommer fra. Vinkling gør, at du er indenfor højttalerens "on-axis" hvilket gør at højttaleren lyder som den skal. Du kan jo heller ikke stille en centerhøjttaler på gulvet, vinkle den op og vupti, så kommer lyden fra TV'et.
så vil jeg anbefale dig at lytte på et ordenligt opsat system med den slags atmos. For jeg har lyttet til begge dele, og det lyder ens

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 17:05
Så du havde højttalere i loftet placeret efter Dolbys krav, satte Dali Alteca på sidevæggene hvorefter du sammenlignede begge løsninger og det lød ens?


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Så du havde højttalere i loftet placeret efter Dolbys krav, satte Dali Alteca på sidevæggene hvorefter du sammenlignede begge løsninger og det lød ens?
jeps

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 10-Juni-2021 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Dolby Atmos er ikke udviklet til biograferne. Det er næste skridt på lydformat-trappen for såvel film, spil, musik og andet.


Det passer ikke. Dolby Atmos blev udviklet specifikt til biografer og kom i brug første gang i 2012. Det blev først gjort tilgængelig til hjemmebrug i 2014.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 05:45
Ja det kom først i biografer, men det betyder ikke, at det blev udviklet til biografer. Biografer har naturligvis ikke noget med spil og musik at gøre, som Dolby og andre i mange år også har arbejdet på at rykke mod objekt-baseret lyd.

Jeg synes du også skal læse resten af mit indlæg.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja det kom først i biografer, men det betyder ikke, at det blev udviklet til biografer. Biografer har naturligvis ikke noget med spil og musik at gøre, som Dolby og andre i mange år også har arbejdet på at rykke mod objekt-baseret lyd.

Jeg synes du også skal læse resten af mit indlæg.

Prøv at læse lidt op på Atmos' historie, så vil du finde ud af at det netop blev udviklet til biografer. Der blev så efterfølgende lavet begrænsede udgaver til hjemmebiografen, spil og musik. 

Jeg har læst hele dit indlæg, men det er jo mest teknik og har ikke noget at gøre med hvorfor Atmos blev udviklet.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 09:24
Om biografer ville have Dolby Atmos eller ej har ikke været udslagsgivende for, om objekt-baseret lyd blev næste trin på lydformat-trappen. Objekt-baseret lyd, inklusiv fra Dolby, ville være blevet udviklet uanset hvad til markedet som helhed. Det er klart, at man går ud og i samarbejde med sin første partner og taler projektet op. Hvordan Atmos er skaleret ift. biograf versus TV versus musik versus spil handler om økosystemet; hvilken formatsupport der er udbredt osv.

Vi har fået koncept-demonstrationer af objekt-baseret lyd mange gange henover årene, og har flere gange talt med folkene hos Dolby om udviklingen af Dolby Atmos og Dolby Vision. F.eks. Sonys objekt-baserede system lyttede vi til for flere år siden. Nu er det at finde på musik og PlayStation 5 (Tempest Audio), men det er heller ikke udviklet specifikt til nogle af de to scenarier. Målet har været at udvikle noget objekt-baseret. Derefter kan det skaleres og kommercialiseres.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Morten HL
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 11:05
Min erfaring med Atmos er primært via streaming tjenester, og der er jeg ikke imponeret. Jeg streamer fra ATV4 via TV (LG OLED) og derfra til Receiver. Og der synes jeg ikke det fungerer særlig godt. Jeg oplever tit at dialogen, som burde være i center, farer forvirret rundt. Nogle gange i højre side, for det mest i center og indimellem kommer den fra baghøjtaler. 

Om det skyldes at ATV er koblet direkte til TV i stedet for receiver, er jeg ikke klar over. Når jeg har ATV4 koblet direkte til TV så starter ATV, TV og Receiver op hver gang og er klar i løbet af 10 sek. Og det har jeg tit haft problemer med, når ATV er koblet til Receiver.  
 
I mit nuværende setup (ATV 2021), LG OLED CX og NAD T778  fungerer Atmos fint med dialogen. Til gengæld aktiveres min subwoofer ikke. Hvis jeg deaktiverer Atmos i ATV, så aktiveres subwoofer. Jeg ved ikke om det kan skyldes mit 5 m HDMI kabel fra TV til Receiver?  


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 12:01
Det kan jeg ikke genkende. Det med stemmerne, der farer rundt, lyder nærmere mere som om, at receiveren står indstillet med noget simulering/upmix aktiveret? Apple TV4 understøtter heller ikke Dolby. Atmos.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-Juni-2021 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Min erfaring med Atmos er primært via streaming tjenester, og der er jeg ikke imponeret. Jeg streamer fra ATV4 via TV (LG OLED) og derfra til Receiver. Og der synes jeg ikke det fungerer særlig godt. Jeg oplever tit at dialogen, som burde være i center, farer forvirret rundt. Nogle gange i højre side, for det mest i center og indimellem kommer den fra baghøjtaler. 

Om det skyldes at ATV er koblet direkte til TV i stedet for receiver, er jeg ikke klar over. Når jeg har ATV4 koblet direkte til TV så starter ATV, TV og Receiver op hver gang og er klar i løbet af 10 sek. Og det har jeg tit haft problemer med, når ATV er koblet til Receiver.  
 
I mit nuværende setup (ATV 2021), LG OLED CX og NAD T778  fungerer Atmos fint med dialogen. Til gengæld aktiveres min subwoofer ikke. Hvis jeg deaktiverer Atmos i ATV, så aktiveres subwoofer. Jeg ved ikke om det kan skyldes mit 5 m HDMI kabel fra TV til Receiver?  
det med din sub lyder som om du så kører pure/direct. Og hvis dine front højtaler står som large. Så vil din subwoofer kun spille når der modtage lfe signal

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Trump2000
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 02:11
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Om biografer ville have Dolby Atmos eller ej har ikke været udslagsgivende for, om objekt-baseret lyd blev næste trin på lydformat-trappen. Objekt-baseret lyd, inklusiv fra Dolby, ville være blevet udviklet uanset hvad til markedet som helhed. Det er klart, at man går ud og i samarbejde med sin første partner og taler projektet op. Hvordan Atmos er skaleret ift. biograf versus TV versus musik versus spil handler om økosystemet; hvilken formatsupport der er udbredt osv.

Vi har fået koncept-demonstrationer af objekt-baseret lyd mange gange henover årene, og har flere gange talt med folkene hos Dolby om udviklingen af Dolby Atmos og Dolby Vision. F.eks. Sonys objekt-baserede system lyttede vi til for flere år siden. Nu er det at finde på musik og PlayStation 5 (Tempest Audio), men det er heller ikke udviklet specifikt til nogle af de to scenarier. Målet har været at udvikle noget objekt-baseret. Derefter kan det skaleres og kommercialiseres.

Du er godt klar over at et Atmos spor i biografen ikke er det samme som det der er på en skive?

Min oplevelse med atmos er meget blandet. Jeg elsker det i biografen, selvfølgelig.

Hjemme har jeg et lidt atypisk setup, i og med at jeg har 5.1.4. Top middle og front heights. Og jeg skal hilse at sige at der KÆMPE forskel på om mine front heights bliver brugt. Især film som er fra før Atmos og så bliver genudgivet med Atmos spor, halter bagefter, men 

I Saving Private Ryan er mine front heights tavse under hele filmen, man skulle ellers tro der var masser af lækre ting der kunne gøres med object-based lyd i den film. Der er masser af andre film hvor de er tavse, og mine overheads også bliver brugt i ringe grad.

Min pointe er, at Atmos, ikke bare er Atmos. Desværre bliver der ikke lagt samme energi i mixet til hjemmebiffen, som der bliver til biografen. Faktisk tvivler jeg på at der er blevet lavet et rigtigt object-based upmix til Saving Private Ryan, men at der bare er blevet mixet i et større antal kanaler. (Jeg er ikke ekspert). For eksempel stod der også på The Last Jedi at Atmos mixet var i 7.1.4. 

Meget tyder på at der bliver sparet på hjemme udgivelser ved at lave et channel baseret mix, i en Atmos container. 





Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 12:17
Ja det er jeg klar over. Hvorfor spørger du?

Dolby Atmos er opskaleret til biografen og nedskaleret til f.eks. musikbrug. At skalere en teknologi til formålet er almindelig praksis.

Om rækkefølgen havde været anderledes – f.eks. at Atmos var kommet først til hjemmebrug – havde stadig ikke betydet noget for, at løsningen ville være opskaleret til biograferne. Det er jo nogle helt andre højttaler-opsætninger, som benyttes i den sammenhæng.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 12:19
I øvrigt er en HDR-videomastering af en film på samme måde forskellig mellem biograf- og hjemmemarkedsudgaven. Igen har man tilpasset forholdene til økosystemet. 

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:


Dolby Atmos er opskaleret til biografen og nedskaleret til f.eks. musikbrug. At skalere en teknologi til formålet er almindelig praksis.
Det er dér jeg synes kæden hopper lidt af for Dolby... For hele pointen med Atmos er jo, at lyde nu er objekter med koordinater fremfor "channel based". Og hele essensen af de fordele det medfører er skalering. Fra den lille biograf på 100 sæder til den store 1000 sæders biograf i Hollywood, så skalerer Atmos til rummet. Lyden skal bare være på (x,y,z) lokationen i rummet.

Synes det er så ærgerligt, at man ikke har valgt at bibeholde dette til hjemmet også. Nogle mixes er bevidst lavet channel-based så det er mixet til 7.1.4 og afspiller man på et 11.1.6 system, så er resultatet nogle højttalere som intet siger under hele filmen... 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 24-Juni-2021 kl. 06:49
Det er også et spørgsmål om båndbredde, formater, komprimering og hardware. Hvis hjemmemarkedet skulle have samme Atmos-implementering som biografer, så skulle der opbygges et nyt økosystem af enheder. Det ville tage adskillige år. Så Dolby og andre har valgt at starte med en løsning, der åbner for mulighederne, og så bygger de vel på med tiden.

En analogi til HDR-video: Løsningen til biografer er nedskaleret ift. løsningerne til hjemmemarkedet. I princippet har PQ HDR-formatet samme type fleksibilitet indbygget som Atmos (man kan lave HDR-masters med op til 10.000 nits højlys), men i praksis er der bare flere faldgruber, når det skal fremvises. Så man laver en særskilt HDR-master af filmen til Dolby Cinema, som er den projektor-løsning til biografer, der kommer nærmest HDR på moderne OLED TV. I branchen kalder man Dolby Cinema for EDR (Enhanced Dynamic Range), som et mellemskridt mellem SDR og HDR. Med modulopbyggede LED-skærme kan biografer rykke videre til HDR, men det vil tage mange år.

Man kan sige, at biograferne har et mere modent økosystem for lyd, mens hjemmemarkedet har et mere modent økosystem for video.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 24-Juni-2021 kl. 08:43
Jeg forstår udfordringen... Synes bare det er super ærgerligt. 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 24-Juni-2021 kl. 09:32
Tænker lidt, at film er ved at tage samme drejning som musik.
Der kom talrige innovationer hvert årti men selve kildematerialet blev dårligere og dårligere samtidig. Marketing kom på banen som med MQL og ødelagde den sidste flig 

Tænker os nørder med hjemmebiograf som hobby skal være glade for at have været med fra DTS / 1080P og frem til nu hvor kurven på selve film og formater er knækket.

For ca 15 år siden husker jeg TITAN AE afspillet i Roskilde Hifiklubben på 1 etage med det vildeste setup. I dag er selv Åboulevarden ikke samme sted. Og det lød så vildt at de nye Marvel slet ikke kommer tæt på




Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 24-Juni-2021 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

For ca 15 år siden husker jeg TITAN AE afspillet i Roskilde Hifiklubben på 1 etage med det vildeste setup. I dag er selv Åboulevarden ikke samme sted. Og det lød så vildt at de nye Marvel slet ikke kommer tæt på
Jeg husker tydeligt den film blive brugt flittigt til demo! Er det ikke længere siden? Det er nogle af mine helt første slut-folkeskole/start-gymnasie minder fra bio-interessen :)

Et off-topic, men sjovt spørgsmål: Gad vide om det havde været "det vildeste setup" hvis du hørte det i dag. Tror ens kvalitets-baseline har ændret sig væsentligt siden da.


Skrevet af: Trump2000
Skrevet den: 26-Juni-2021 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ja det er jeg klar over. Hvorfor spørger du?

Dolby Atmos er opskaleret til biografen og nedskaleret til f.eks. musikbrug. At skalere en teknologi til formålet er almindelig praksis.

Jeg siger det fordi du bruger ordet "skalering". I denne sammenhæng mener jeg ikke at det er det korrekte ord at bruge, da mixet til hjemme brug ikke er det samme som til bio, og ofte ikke engang indeholder objekter.

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er dér jeg synes kæden hopper lidt af for Dolby... For hele pointen med Atmos er jo, at lyde nu er objekter med koordinater fremfor "channel based". Og hele essensen af de fordele det medfører er skalering. Fra den lille biograf på 100 sæder til den store 1000 sæders biograf i Hollywood, så skalerer Atmos til rummet. Lyden skal bare være på (x,y,z) lokationen i rummet.

Netop, ansvaret ligger hos Dolby. Det minder mig lidt om hvordan THX fik ødelagt deres brand ved smække THX på alt fra elektriske tandbørster til hårelastikker. 

Dolby kunne i princippet have et krav om objekt baseret mix, også til hjemmemarkedet, indbygget i deres licens, men det har de valgt ikke at gøre, og derfor springer producenterne selvfølgelig over hvor gæret er lavest, men udvander desværre et potentielt meget lovende og kapabelt format. 

Ikke at sige der ikke findes fantastiske mix til hjemmebioen, det er bare snarere reglen end undtagelsen.

(Personligt mener jeg også der ligger et ansvar hos anmeldere og "journalister" der dækker området. For eksempel er Ralph Potts fra avsforum den største klovn i hans anmeldelser.)


Skrevet af: avemestr
Skrevet den: 09-Oktober-2021 kl. 20:11
Jeg tillader mig lige at vække denne tråd til live igen, da der er sket en del på det seneste halve år!

Hvis man ser denne liste:  https://biojensen.dk/uhd-4k-bluray-dk" rel="nofollow - UHD 4K blu-ray udgivelser Danmark (biojensen.dk)  

Så er der: 

461 film i alt, 
heraf 267 med Atmos
og 81 med DTS:X

Dvs. over 75% af udgivelserne i DANMARK har et objekt-baseret lyd med!

Jeg er overrasket over mængden af film med DTS:X. En stor del af dem synes dog at være ældre film der genudgives i UHD med DTS:X. Der er lidt langt mellem DTS:X snapsene på de helt nye film, desværre. Håber ikke Dolby får monopol - det er aldrig godt for noget.

Jeg er opmærksom på, at bare fordi receiveren viser "Dolby Atmos", så betyder det ikke, at dem der lavede mixet rent faktisk har udnyttet mulighederne. 

Men omvendt så tænker jeg, at mængden af Atmos-releases indikerer, at man bliver nød til at tage stilling HVER GANG man laver en ny film eller TV-serie i dag. Man kan se frem til anmelder-tæsk, hvis man udgiver film i dag uden fornuftig brug af Atmos.


Det er også interessant at se de forskellige streaming-leverandørers prioritering (min uvidenskabelige opgørelse):

Amazon: Nærmest intet i Atmos.
Netflix: En del nye serier kommer med Atmos.
Apple: Nærmest alle egne serier kommer med Atmos.


Jeg har altid troet, at Atmos er kommet for at blive. Nu tror jeg også, at studierne faktisk vil udnytte mulighederne i det - især ved nye udgivelser.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 09-Oktober-2021 kl. 22:21
Jeg er ikke overrasket over tallene for UHD-udgivelser, men jeg så gerne at flere BD-udgivelser havde Atmos. I stedet ser jeg desværre flere og flere nye udgivelser med DD+ i stedet for TrueHD eller DTS-HD.

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Oktober-2021 kl. 22:40
Efter sommers og 1,5 mdr. Pause fra tv, da det var til rep. (Gået PSU) og komme tilbage, og ser bl.a på Disney+ så mange nye ting der er kommet i atmos, som virkelig er bedre end det der har været for det meste, overraskede mig.

Hvis masteren er lavet ordenligt men dynamik så er dd+ virkelig tæt på true HD og dts HD master. Og der føler jeg med bl.a black widow, at de er kommet langt. Ja det er ikke lossless, men de er tættere på end for bare 1 år gamle udgivelser

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E



Print side | Luk vindue