Print side | Luk vindue

Er det godt nok i 2021?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163471
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 22:45


Emne: Er det godt nok i 2021?
Skrevet af: thokra
Emne: Er det godt nok i 2021?
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 09:00
Lidt sigende overskrift, men en reel forespørgsel. I forbindelse med Fonas nedlukning af butikker for 5-6 år siden, købte jeg et LED smart-tv fra LG som jeg generelt er tilfreds med, men har det sidste år tænkt på, at tv'et går i arv til knægten og nyt skal op.

Knægten har et ok 39* Samsung TV, ca. 6-8 år, men bruges kun til stream og TV pt.

TV'et i stuen er et LG 55LB671V som er lavet i oktober 2014 (iflg. modelbeskrivelsen på tv'et) 

Teknologier er her 6-7 år sikkert på et andet niveau og derfor ville mange af de fleste tv være en opgradering - har desværre ikke fulgt med tiden.

Konklusionen er, at hvis jeg skal skifte tv, så skal vi min. op i 65*, mens størrelsen større ikke passer ind i rummet i forhold til afstand.

Smart-TV funktionen er principielt ikke relevant, da andre løsninger som Apple TV4K og Chromecast virker mere adaptive.

Så jeg leder efter det gode billede til sport, gaming (PS5) og stream og hvis det var en jungle i 2015, så er jeg kommet endnu dybere end nu og faret vild..

Kigger jeg på Power, El-giganten etc, så findes der mange 65* i mærkerne Samsung, LG, Phillips, Sony og alt fra OLED, NANOCELL, QLED og gode gamle LCD og LED.

Spørgsmål 1: Hvilken paneltype er bedst til gamling, sport og stream - enig i, at der er tale om vidt forskellige scenarier.

Spørgsmål 2: Frekvens 50, 50/60 eller 100 - stor forskel eller?

Spørgsmål 3: I 2015 var det Samsung som alle købte, ja Rasmus Modsat som jeg var, så købte jeg LG mens Phillips var "harald skrald"s svar på tv - er det stadigvæk gældende?

Budgettet er 6.000-10.000.

Håber I har nogle gode svar og eventuelle anbefalinger på tv, som kan afdækker måske 1-2 år frem i tiden til den gængse bruger.

Bonusinfo - vi har stadigvæk flow-tv fra Yousee - mellempakke.



Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 09:10
Du kan få rigtig mange forskellige svar på dine spørgsmål

Men start med at læse test.

Så læs lidt tråde om fordele og ulemper   OLED/LCD   dem er der tusindevis af

Og så placer dig der hvor det giver bedst mening for dig.

Og skal du have en anbefaling her og nu så køb OLED efter budget.  så får du bedste billede og OLED er meget tæt  uanset mærke .  meget få kan se forskel.


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 09:29
Den med "tv'et bliver for stort når jeg sidder så tæt på" synes jeg ikke man kan bruge længere. streams osv. er så gode i dag så man ikke længere har gnidrede og uskarpe billeder. 

jeg sidder ca. 4 meter fra et 75", og synes absolut ikke det er for stort. 
Så jeg tror ikke du skal være nervøs for om et TV bliver for stort. 

Om man er til Oled eller LCD er lidt religion. For en helt almindelig TV kigger tror jeg langt de fleste er fint tilfreds med ethvert TV, så længe man holder sig til de store mærker. 



Skrevet af: thokra
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Du kan få rigtig mange forskellige svar på dine spørgsmål

Men start med at læse test.

Så læs lidt tråde om fordele og ulemper   OLED/LCD   dem er der tusindevis af

Og så placer dig der hvor det giver bedst mening for dig.

Og skal du have en anbefaling her og nu så køb OLED efter budget.  så får du bedste billede og OLED er meget tæt  uanset mærke .  meget få kan se forskel.


Tak for svaret Hansie

Helt enig i, at jeg kunne gennemgå alle test på Flatpanels - men forsøgte og blev endnu mere forvirret. 

Da jeg købte tv sidst, så gik jeg fra Plasma til LED og kiggede lidt på nogle test for LG og Sony og det meget dybdegående og spændende, men for nørdet for herren her og igen, behovet er alm. tv, sport (fodbold, tennis og e-sport), gaming som skal afspilles.

Jeg vil tjekke OLED og igen tak ;)


Skrevet af: thokra
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Den med "tv'et bliver for stort når jeg sidder så tæt på" synes jeg ikke man kan bruge længere. streams osv. er så gode i dag så man ikke længere har gnidrede og uskarpe billeder. 

jeg sidder ca. 4 meter fra et 75", og synes absolut ikke det er for stort. 
Så jeg tror ikke du skal være nervøs for om et TV bliver for stort. 

Om man er til Oled eller LCD er lidt religion. For en helt almindelig TV kigger tror jeg langt de fleste er fint tilfreds med ethvert TV, så længe man holder sig til de store mærker. 



MortenP enig, men en ting er afstanden og anden ting er bredden på vores væg, som gør, at tv'et vil kante med panelerne, så derfor er 65* et maks ;)

Så der er ingen forskel overordnet for den almene bruger om det er Oled eller LCD i forhold til f.eks. gaming og sport?

Kan huske, at Plasma (back in the days) var bedre med hurtige bevægelser end LED/LCD - tænker at det problem måske er udfaset i 2021


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 09:48
Sony fører lidt på bevægelser,   meget lidt men test fortæller det.

Resten er meget ens i OLED verden.

Der kan evt kikkes inputlag når vi snakker spille maskiner. samt HDMI hvis du skal bruge de nyeste konsoller.

Her halter en del.

Du gik fra Plasma til LCD og har sikkert oplevet en nedgang i billede kvalitet.
Vælger du OLED er du langt over hvad Plasma kunne levere.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:


Du gik fra Plasma til LCD og har sikkert oplevet en nedgang i billede kvalitet.
Vælger du OLED er du langt over hvad Plasma kunne levere.
Nemlig! Her er essensen af panel udviklingen Thumbs Up


Skrevet af: jensoest
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 10:22
Anskaf dig et 65" LG OLED65CX. Udover super billedkvalitet, har tv’et HDMI 2.1 med VRR/ALLM, som er relevant ift. tilslutning af PS5. Du kan nu få det til en super skarp pris på under 10.000 kr. 

https://www.flatpanels.dk/lg_cx_oled_2020.php" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/lg_cx_oled_2020.php

https://www.power.dk/search/?q=OLED65CX6LA" rel="nofollow - https://www.power.dk/search/?q=OLED65CX6LA



Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 13:35
Indenfor budgettet kan du få et 65" OLED TV med seneste teknologier (HDMI 2.1) til bl.a. spilbrug, så jeg synes egentlig ikke, at valget er så svært pt. Priserne er presset helt i bund på 2020-modellerne, og man går ikke glip af særlig meget.

Så enig med anbefalingen af 65" LG CX.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af thokra thokra skrev:

Konklusionen er, at hvis jeg skal skifte tv, så skal vi min. op i 65*, mens størrelsen større ikke passer ind i rummet i forhold til afstand.



Hvorfor skulle afstanden til tv'et ændre sig, fordi du køber et der er større? 


Skrevet af: falle
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 21:35
^ afstand fra ende til ende på væggen hvor TV’et skal hænge.


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 07-Juni-2021 kl. 23:05
Ja, 65" LG OLED. Har et 55" som kun var 1.111. kr. billigere hvis man sammenligner nu/førpris. 65" til 10K er en no-brainer når budgettet er til det.



Print side | Luk vindue