Print side | Luk vindue

Antivirus til Macbook

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163509
Udskrevet den: 27-Januar-2022 kl. 00:04

Emne: Antivirus til Macbook
Skrevet af: Jever
Emne: Antivirus til Macbook
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 10:04
Jeg har fået købt mig min første Apple computer, efter rigtigt mange år med Windows, ville jeg prøve noget nyt.

Men jeg er i tvivl om der er brug for et 3.parts antivirus program, udover det som der er indbygget i styresystemet.

Jeg har ingen planer om at downloade fra lyssky steder, eller bevæge mig rundt på "the dark web"...Smile

Så computeren er til almindelig mail, web surf, lidt fotoredigering osv.

Hvis jeg vælger at installere en antivirus pakke, er der så nogle der kan anbefales?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 11:44
 Bruger F Secure, da det er med i mit Bredbånd abonnement.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 11:46
Jeg stoler på det indbyggede, og har ikke haft virus nogensinde. For at få malware skal du lokkes til selv at installere det, da sikkerheden i macOS gør at det ikke kan installere sig selv.

Hvis du endelig vil have noget, så installer den gratis Malwarebytes. Den kan finde og fjerne hvad der er i øjeblikket af malware. 

Edit: jeg har haft testet et par antivirusprogrammer, men de ødelagde alle sammen et eller andet. 

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Bruger F Secure, da det er med i mit Bredbånd abonnement.

Som jo så er YouSee... Vi ved jo ikke, hvad Jever har af udbyder...

Og... Bruger selv F-Secure Safe. Dog ikke via YouSee, men købt i den lokale Labtech Data. Da jeg købte det, var det ikke med i YouSee's bredbåndsabonnement - dengang, var det den variable down/upload-hastighed, som var inkluderet i abonnementet.

Og, angående Malware Bytes Free edition. Den installeres i første omgang som Trial-version. Man skal så lave den om til scanner-only ved at gå i programmets indstillinger og fanen Konti. Kan IKKE mere hentes som kun Free edition.

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + 17 radiokanaler, via "gammel TV2-antenne"
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio Nord og ABC

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 12:55
Jeg har brugt Mac i 11 år og har aldrig haft et antivirusprogram installeret. Jeg har heller aldrig haft virus...

Skrevet af: yahooboy
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg har brugt Mac i 11 år og har aldrig haft et antivirusprogram installeret. Jeg har heller aldrig haft virus...

Er på 27. år samme 

Skrevet af: Jever
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 20:48
Tak for input.

Jeg endte med at prøve et enkelt år med Intego Software som havde 50% på deres Mac Internet Security X9 pakke.

Tænkte at de 151,- kr. var givet godt ud, for at få ro i sjælen.

Jeg er på fiber via Fibia, og de tilbyder en sikkerhedspakke fra Chili Security, men den har jeg haft på mine Windows maskiner, og må sige jeg ikke var helt tilfreds, da jeg syntes den var lidt tung at have kørende.

De gratis programpakker er jeg begyndt at undgå, man skal altid nærlæse alt når man installere, ellers ryger der noget andet med i installationen.
Og som man siger hvis produktet er gratis, så er det dig og dine oplysninger der er produktets indtjenings mulighed.

Har godt hørt at Mac aldrig får virus, men tænker at jo flere der hopper med på vognen, jo større bliver interessen fra de skumle hackere... Smile

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 21:30

Du kan gætte på at du ikke har haft virus, du kan umuligt vide det.

Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 21:42
At bruge en computer uden antivirus og antimalware er lidt som at køre bil uden forsikring. Det er ikke sikkert du får brug for den, meeeeen….

Personligt synes jeg det er uansvarligt og kunne aldrig drømme om ikke at have noget kørende. Jeg har set, læst og hørt for meget til at vide at det er en dårlig ide. Dem der siger at de “passer på” og “aldrig klikker på links” lever i en fantasi, og forstår ikke risikoen. 

Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Jeg er på fiber via Fibia, og de tilbyder en sikkerhedspakke fra Chili Security, men den har jeg haft på mine Windows maskiner, og må sige jeg ikke var helt tilfreds, da jeg syntes den var lidt tung at have kørende

Chili Security er også nogle skumle banditter, så dem bør man holde sig langt, langt væk fra.

Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

At bruge en computer uden antivirus og antimalware er lidt som at køre bil uden forsikring. Det er ikke sikkert du får brug for den, meeeeen….

Personligt synes jeg det er uansvarligt og kunne aldrig drømme om ikke at have noget kørende. Jeg har set, læst og hørt for meget til at vide at det er en dårlig ide. Dem der siger at de “passer på” og “aldrig klikker på links” lever i en fantasi, og forstår ikke risikoen. 

Det meste kommer vel ind via browseren man bruger til indernettet? Firefox er jo ikke ligefrem afslappet hvad angår sikkerhed...

Skrevet den: 13-Juni-2021 kl. 22:44

Det meste kommer vel ind via browseren man bruger til indernettet? Firefox er jo ikke ligefrem afslappet hvad angår sikkerhed...

Firefox er sikkert rigtig dygtige, men det er ikke nok. Tror jeg heller ikke de selv vil sige.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 11:56

Du ved ikke nødvendigvis om du har eller har haft virus...

Alle maskiner har behov for antivirus, hvis de benyttes til at tilgå internet og læse e-mail.

Jeg har administreret maccer i 20 år og oplevet virus på 3-4 stykker af dem.

Vil anbefale Bitdefender, som jeg har kørende på 15 maskiner uden problemer.

Har derimod oplevet at Norton gav en masse problemer på MacOS.

-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.

Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Er på 27. år samme 
Er på 32. år og ja - maccer får virus som alle andre maskiner, selvom det ikke er nær så udbredt.

-------------

Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvor mange Macs har du administreret i de 20 år?

Skrevet af: DanielPT
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 13:31
Jamen en MAC får da IKKE virus! Er det ikke argument nr.1 fra apple fans? :D

-------------
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177

Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 13:40
I forhold til hvorfor Macs er bedre? Nej, det mener jeg absolut ikke, at det er...

Skrevet af: uffidon
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

sikkerheden i macOS gør at det ikke kan installere sig selv.

Jeg er nu ganske sikker på at der f.eks findes mallware til macOS som f.eks kan installere sig selv hvis du browser til en URL som du er blevet lokket til af en hacker og som udnytter en svaghed i macOS, browser eller lignede.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 18:13
Generelt er det "rigtigt" nok med det folk siger. macos er kraftigt separeret i kernelspace og userspace. Altså for at en "bruger" kan få lov at køre noget som helst der vil have afgørende virkning på hele systemet SKAL der anvedes administrator password. Det samme findes teknisk i windows og har reelt været der siden win7 med UAC (user account control) Problemet er dog at hvor microsoft i en menneskealder har tilladt programmører at lave applikationer der bare kører i kernelspace (altså med "admin rettigheder") så har Apple alle dage (siden starten af OSX that is)  haft denne opdeling og derfor er programmører opdraget til at anvende den rigtige måde.
Når det så er sagt er der intet system som der ikke er fejl i. Apple er dog generelt pænt hurtige til at rette eventuelle fejl, men 0-day exploits findes og kan anvendes, men er da mærkbart færre end på windowsplatformen. Hvis man skal have en antivirus så skal det være connected til en sky-tjeneste hvor der hele tiden opdateres og tjekkes for virus signaturer. Det her med at den lige downloader en opdateret liste en gang om dagen er falsk sikkerhed.
Generelt er der dog en ganske udmærket gratis løsning til apple kaldet ClamXAV. Den er ikke vildt god, men ganske "OK"

Hvad angår firefox' sikkerhed, så glem ALT om at browseren i standard kan beskytte dig mod noget som helst. Det er korrekt at rigtigt meget kommer ind via browseren (eller mails) men standard driveby hacks via crosssite scripting er de absolut ikke gode til at håndtere og er en af de største angrebsvektorer. Hackerne angriber typisk en reklameserver som fx er med i Google's reklamenetværk. Herfra kan de så servere reklamer med skjult javascript der kan angribe en maskine.

Hvis man vil have et par aha oplevelser, så kan jeg anbefale at tjekke  https://www.youtube.com/c/thepcsecuritychannel/videos" rel="nofollow - https://www.youtube.com/c/thepcsecuritychannel/videos - find den av-løsning man har som favorit og se hvor hurtigt de bliver slået ud af deres script. 
Microsoft defender fungerer generelt ganske fremragende. MEN kun så længe den har direkte adgang til microsofts servere realtime. Hvis de bliver blokeret, så når den ikke engang at komme til den 3. virus i deres 50 virus store script. - Det er dog generelt for de fleste moderne áv-løsninger.

Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 07:13

Hvor mange Macs har du administreret i de 20 år?
Jeg har måske administreret 150-200 maskiner. Men en stor del af tiden var dengang hvor virus kom igennem disketter, hvilket var meget sjældent for især Mac.
De fleste maccer jeg har administreret har haft antivirus på. De stopper mulige exploits 1-2 gange om måneden, når folk surfer. Tidligere stoppede de mange windows virus, når mac brugerne fik office dokumenter udefra.
Jeg kan huske at vi en eftermiddag i slutningen af 90'erne lukkede hele virksomheden for at installere antivirus. Mange af vores konkurrenter var blevet lagt ned af en Mac virus.

Hvis man ikke kører med antivirus, så løber man en risiko ved at der kan ligge malware på maskinen som enten sender oplysninger såsom koder eller kreditkort numre videre. De kan også mine crypto valuta, så maskinen føles langsom og blæserne stå og kører på mærkelige tidpunkter. Eller den kan vente på en kommando og kryptere alle ferie billeder på maskinen og NAS.

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg stoler på det indbyggede, og har ikke haft virus nogensinde. For at få malware skal du lokkes til selv at installere det, da sikkerheden i macOS gør at det ikke kan installere sig selv.
Desværre er det ikke korrekt. Der findes masser af mulige exploits til Mac, på samme må som de findes til Windows og andre OS.

Desuden kommer mange angreb fra software, som man har installeret på systemet. Næsten hver måned kommer der security bulletin fra eksempelvis Adobe og det er ret tit at der under Acrobat er patches som lukker for priviledge escalation til Mac og Windows versioner.

I denne artikel fra April i år beskrives hvordan en zero-day exploit aktivt bliver benyttes til at kompromittere MacOS.

Det anslås at 10% af alle maccer har været angrebet.

http://www.bleepingcomputer.com/news/security/apple-fixes-macos-zero-day-bug-exploited-by-shlayer-malware/" rel="nofollow - https://www.bleepingcomputer.com/news/security/apple-fixes-macos-zero-day-bug-exploited-by-shlayer-malware/

-------------

Skrevet af: floe
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 10:12

Du ved ikke nødvendigvis om du har eller har haft virus...

Alle maskiner har behov for antivirus, hvis de benyttes til at tilgå internet og læse e-mail.

Vil anbefale Bitdefender, som jeg har kørende på 15 maskiner uden problemer.

Har derimod oplevet at Norton gav en masse problemer på MacOS.

Nu er brugere over en bred kam også ret dumme.

Man kommer imidlertid langt med sund fornuft, og jeg har aldrig følt et behov for at have antivirus installeret på mine Macs - og jeg har heller ikke haft problemer.

Ja, der er exploits - intet er perfekt - heller ikke antivirus - derfor ved du heller ikke nødvendigvis om du har haft virus indenfor dørene selvom du har haft antivirus installeret, hvis jeg nu skal være lidt kæk Smile Jeg oplever at antivirus ofte opfattes som en falsk tryghed, og i visse situationer har den omvendte effekt - at man blindt stoler på at man kan te sig som det passer en. Det bedste værn mod malware er at bruge sin fornuft. Det gælder på Mac, som på Windows og *nix platforme for den sags skyld. 

-------------
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime

Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Åh Gud. 10-15 indlæg inde og den første troll er igang med at puste til Mac vs. PC debatten. Kan vi nu ikke bare holde snuden i sporet og pakke den religionskrig væk?

-------------
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime

Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Fjollet at skrive Apple fans og ikke Apple brugere.
En rigtig troll, som vi kender dem!

LOL

-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af floe floe skrev:

Man kommer imidlertid langt med sund fornuft, og jeg har aldrig følt et behov for at have antivirus installeret på mine Macs - og jeg har heller ikke haft problemer.

Det er simpelthen den største undervurdering af trusselsbilledet du kommer med her. At tro at man kan undgå at blive ramt ved at “bruge sund fornuft”, er en fantasi.

Det er en fri verden, og du gør som du vil, men jeg vil kraftigt anbefale dig at beskytte din enhed. 

Skrevet den: 16-Juni-2021 kl. 08:38

Oprindeligt skrevet af floe floe skrev:

Det er simpelthen den største undervurdering af trusselsbilledet du kommer med her. At tro at man kan undgå at blive ramt ved at “bruge sund fornuft”, er en fantasi.

Det er en fri verden, og du gør som du vil, men jeg vil kraftigt anbefale dig at beskytte din enhed. 

Det er jeg så uenig med dig i. Selvfølgelig kan jeg blive ramt, men det kan du med din antivirus også. Det handler om at vægte truslen mod en passende modforanstaltning, og der mener jeg a) at antivirus er en falsk tryghed, og i praksis ikke er effektiv nok alligevel, b) at de gør krav på unødige system-ressourcer, c) at jeg kommer lige så langt med sund fornuft, og nedenstående foranstaltninger.

... for jeg beskytter også mine enheder. De er altid patchede, jeg er bag en firewall, og jeg har backup af mine vigtige filer til Backblaze B2 med file-lock. Men antivirus, det kunne jeg aldrig finde på at installere.

-------------
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime

Skrevet af: yahooboy
Skrevet den: 24-Juni-2021 kl. 19:52
fejlpost

Print side | Luk vindue