Print side | Luk vindue

Hvorfor stiger 4K skiver i pris?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163516
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 17:43


Emne: Hvorfor stiger 4K skiver i pris?
Skrevet af: Martin Sjøstrand
Emne: Hvorfor stiger 4K skiver i pris?
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 15:49
Hvorfor stiger 4K skiver i pris, i takt med jo længere de har været på markedet, frem for at falde?

Før kostede nye 4K film 199 mange steder. Nu koster de typisk 249-299. Det giver ikke mening i min verden? ;;)

Er det fordi de kører sådan en "DSB-strategi"? Altså jo færre der køber det, jo højere priser, for at hente det samme hjem? Det er jo normalt sådan en strategi man kører i offentlige og semi-offentlige virksomheder, hvor man ikke rigtigt er afhænge af overskud. Enhver privat virksomhed ville da normalt aldrig køre den strategi?

Jeg forstår det virkeligt ikke, og jeg synes da det, som samler af fysisk diske, er vildt frustrerende. Jeg ved det er på vej til langsom at dø ud, men det virker som om de aktivt forsøger på at aflive formatet?



Svar:
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 15:58
Nu har det offentlige intet med salg af film på skiver at gøre, så det er jo nok ikke det.

Men generalt tror jeg at der næsten ikke er noget salg af film på skiver og dermed ingen konkurrence.

Det er jo en nedad gående spiral som mange andre ting.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 16:23
Mekanismen er rigtig nok, der sælges færre skiver. Så produktionsomkostningerne fordeles på færre skiver, som så igen betyder der sælges færre skiver, fordi man synes det blir for dyrt. Så sammenligningen med DSB’s billetpriser er da helt reel.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 17:25
Jeg havde tænkt mig at købe Godzilla vs Kong på UHD
Men prisen nærmer sig de 300... og det er det billigste Ouch


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 14-Juni-2021 kl. 19:23
Man skal nok belave sig på at de roterende (mekaniske) medier er "før nutid" om ganske kort tid....Shocked...
Havde der bare været en værdig afløser som lever op til de krav & standarder som kræves for at bevare den gode lyd & billede....Sleepy

Bond Cool



Skrevet af: PerW
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Så sammenligningen med DSB’s billetpriser er da helt reel.

Nu blev der statet "Enhver privat virksomhed ville da normalt aldrig køre den strategi?"

Så jo private virksomheder gør det også.

Der er ingen privat virksomhed der vil sælge med tab, for så har man ingen virksomhed


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 11:03
DSB sælger netop billige "Orange Billetter" på afgange uden stor belægning. Så den holder slet ikke.

-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Så sammenligningen med DSB’s billetpriser er da helt reel.

Nu blev der statet "Enhver privat virksomhed ville da normalt aldrig køre den strategi?"

Så jo private virksomheder gør det også.

Der er ingen privat virksomhed der vil sælge med tab, for så har man ingen virksomhed

Jeg forstår bare ikke prisstrategien? Nu kender jeg ikke avancen på en 4K skive, men jeg ved da bare at med et prismærke på 249-299 per film køber jeg tæt på ingen. Kostede de 149-199 ville jeg købe en 2-5 film om måneden. Derfor har jeg svært ved at tro de hiver det faldende salg hjem på at sætte prisen op?


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

DSB sælger netop billige "Orange Billetter" på afgange uden stor belægning. Så den holder slet ikke.
Den markedsmekanisme kaldes for “gyngerne og karrusellerne”. 


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 13:10
Nå, har bestilt Godzilla vs Kong på UHD
280 bobs med levering fra amazon.uk


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Nå, har bestilt Godzilla vs Kong på UHD
280 bobs med levering fra amazon.uk
Er det med DK moms med i pris?
Ellers kommer der jo nok Postnord gebyr på 160,- plus moms af de 280Kr Smile


-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 13:47
Yikes
Der står
Item(s) Subtotal:
GBP 20.82
Postage & Packing:
GBP 4.66
Total Before VAT:
GBP 25.48
VAT:
GBP 0.00
Total:
Import Fees Deposit
GBP 6.37

Den skal vist afbestilles, når jeg kommer hjem fra arbejde
Hvorfor skal det være så svært Angry


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Yikes
Der står
Item(s) Subtotal:
GBP 20.82
Postage & Packing:
GBP 4.66
Total Before VAT:
GBP 25.48
VAT:
GBP 0.00
Total:
Import Fees Deposit
GBP 6.37

Den skal vist afbestilles, når jeg kommer hjem fra arbejde
Hvorfor skal det være så svært Angry


Import moms er da inkluderet

Import Fees Deposit
GBP 6.37


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 14:11
Ja, der bør ikke komme yderligere betaling oveni (ligesom det har været fra amazon.com i mange år efterhånden).

Amazon står for fortoldningen...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 15:53
Så den er god nok, jeg behøver ikke afbestille?
Der står jo da VAT: GBP 0.00
Har ikke købt fra Amazon siden Brexit


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 15-Juni-2021 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Så den er god nok, jeg behøver ikke afbestille?
Der står jo da VAT: GBP 0.00
Har ikke købt fra Amazon siden Brexit


Ja du behøver ikke afbestille

Før brexit skulle Amazon opkræve dansk moms da de solgte til DK for over et vis beløb som jeg ikke lige kan huske hvor meget er, det skal alle EU lande

Nu sørger de for at opkræve og betale import moms, så du ikke får en efterregning fra firmaet som leverer din forsendelse, Amazon.com har gjort det samme i årevis, alle none EU lande kan gøre det samme når du handler med dem, desvære er der meget få der gør det


Skrevet af: Henrik_s
Skrevet den: 16-Juni-2021 kl. 11:10
Måske priserne kommer til at ligne de gode gamle laserdisc dage..


-------------
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 16-Juni-2021 kl. 11:17
Ja, der startede priserne ved 280 og gik op til 450

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 21-Juni-2021 kl. 15:55
Har fået Godzilla vs Kong UHD i dag til den nette pris af 280 bobs (uden danske undertekster selvfølgelig)
Men... har lige set, at Coolshop får den 12/8 til 199 bobs Ouch
Der står danske undertekster, men er det kun på BD'en?


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 22-Juni-2021 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Har fået Godzilla vs Kong UHD i dag til den nette pris af 280 bobs (uden danske undertekster selvfølgelig)
Men... har lige set, at Coolshop får den 12/8 til 199 bobs Ouch
Der står danske undertekster, men er det kun på BD'en?

Hvorfor skulle det være det? Der står ingen steder at det er en importskive, så der bure vel være danske tekster på begge?


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-Juni-2021 kl. 11:58
Bl.a. Disney har ikke haft danske tekster på UHD-udgivelserne herhjemme.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 22-Juni-2021 kl. 13:29
Man ved aldrig med danske undertekster på UHD-film


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Martin Sjøstrand
Skrevet den: 22-Juni-2021 kl. 15:04
Ud af mine 124 UHD film, tror jeg kun det er dem fra Marvel og Disney der mangler danske tekster, med mindre det er importfilm, hvilket er meget få af mine titler.


Skrevet af: Therock
Skrevet den: 22-Juni-2021 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Har fået Godzilla vs Kong UHD i dag til den nette pris af 280 bobs (uden danske undertekster selvfølgelig)
Men... har lige set, at Coolshop får den 12/8 til 199 bobs Ouch
Der står danske undertekster, men er det kun på BD'en?

Købte den i 4K på iTunes … der var danske tekster self…. Jeg købte den og downloadede den… så forsvinder den da ikke lige….. mangler og checke om den kan spilles på andre platform end Apple´s


-------------
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 22-Juni-2021 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Therock Therock skrev:

Købte den i 4K på iTunes … der var danske tekster self…. Jeg købte den og downloadede den… så forsvinder den da ikke lige….. mangler og checke om den kan spilles på andre platform end Apple´s
Jeg troede ellers at man ikke kunne downloade 4K-film i iTunes, kun film i almindelig opløsning?


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Therock
Skrevet den: 22-Juni-2021 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Oprindeligt skrevet af Therock Therock skrev:

Købte den i 4K på iTunes … der var danske tekster self…. Jeg købte den og downloadede den… så forsvinder den da ikke lige….. mangler og checke om den kan spilles på andre platform end Apple´s
Jeg troede ellers at man ikke kunne downloade 4K-film i iTunes, kun film i almindelig opløsning?

Jeg har den ihvertfald i 4K, får kun af vide når jeg DL at den ikke vil kun vises i 4K hvis man ikke har det rigtige udstyr 


-------------
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 22-Juni-2021 kl. 21:37
Nå, det kan jeg da prøve
Har tidligere købt et par 4K-film i iTunes


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Krusty the Clow
Skrevet den: 22-Juni-2021 kl. 23:52
Man kan ikke download iTunes 4K film de bliver kun download som hd man kan kun ses på Apple TV eller Mac. Hvis du skal ses dem på andre platform end Apple skal du fjer drm på iTunes film


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 06:31
Købte og lejede film hos iTunes kan da sagtens ses på andre platforme. Det sker med Apple TV appen, som findes til Android TV, Google TV, LG webOS, Samsung Tizen, Amazon FireTV, Roku og Vizio SmartCast.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 07:00
Jeg tror der menes den downloadede udgave.

Men ja, ellers ligger den i ens bibliotek og kan streames derfra på diverse platforme.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 07:44
Ja okay, men det er jo generelt for download på streamingtjenester.

Downloadede film fra iTunes til Mac/iPad/iPhone kan ses på mange af de samme TV-platforme vha. AirPlay. Der er indstilling på enheden til at vælge, om AirPlay skal tage den downloadede udgave eller streame filmen fra serveren.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Therock
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Krusty the Clow Krusty the Clow skrev:

Man kan ikke download iTunes 4K film de bliver kun download som hd man kan kun ses på Apple TV eller Mac. Hvis du skal ses dem på andre platform end Apple skal du fjer drm på iTunes film

Jeg har idag haft fat i kundeservice hos Apple , fakta er, DL på alt andet end iOS, det vil sige pc vil kun max blive Full HD… Det fremgår også af deres hjemmeside hvis man leder længe nok fandt jeg ud af. Hvis du har iOS og tv udstyr der understøtter det, vil din købte film via iTunes afspilles i 4K når du streamer. Feks fra Apple tv til tv


-------------
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |


Skrevet af: Therock
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Købte og lejede film hos iTunes kan da sagtens ses på andre platforme. Det sker med Apple TV appen, som findes til Android TV, Google TV, LG webOS, Samsung Tizen, Amazon FireTV, Roku og Vizio SmartCast.

Hej, jeg spurgte også om de kunne henvise til et sted jeg kunne DL Apple tv appen til pc… det kunne de godt men ikke uden man tegnede abonnement hos dem… det ville jeg ikke… så er der kun iTunes tilbage på pc 


-------------
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 23-Juni-2021 kl. 17:20
Appen findes ikke til Windows pt. Måske de har ment Apple TV+? Det er deres streamingtjeneste. Det er en forvirrende navngivning imellem tingene.

Dog ville du ikke vinde noget med Apple TV appen ift. iTunes appen. Begrænsningen med at film højest kan downloades i 1080p er generel. Man skal streame filmene for at få 4K HDR og Dolby Atmos - og kun på udvalgte platforme.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels



Print side | Luk vindue