Print side | Luk vindue

Berlingske: Stofa lukker sit kabel-tv-net om et år

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163587
Udskrevet den: 25-April-2024 kl. 02:31


Emne: Berlingske: Stofa lukker sit kabel-tv-net om et år
Skrevet af: csell
Emne: Berlingske: Stofa lukker sit kabel-tv-net om et år
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 15:03

Hej.

Stofa lukker sit kabel-tv-net om et år, 30. september 2022, og slipper dermed for at blive reguleret af myndighederne.

Fra:  https://www.berlingske.dk/virksomheder/stofa-lukker-sit-kabel-tv-net-om-et-aar" rel="nofollow - https://www.berlingske.dk/virksomheder/stofa-lukker-sit-kabel-tv-net-om-et-aar

Hilsen Carsten.




Svar:
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 15:38
fårk Confused


Skrevet af: filthat
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 16:01
Som jeg læser artiklen er det kun i Jylland at de gør det?

»Norlys har ved erklæring af 2. juli 2021 til Erhvervsstyrelsen oplyst, at selskabet inden for Norlys’ delmarked Midt- og Sydjylland senest den 30. september 2022 vil lukke det af Stofa ejede coax-baserede net, på nær coax-nettet i AN-tv-området, der vil blive lukket senest den 30. september 2024,« skriver Erhvervsstyrelsen i sit udkast til afgørelse.


Men alligevel noget af en beslutning af tage.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 16:03
Har de coax andre steder?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: filthat
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 16:06
Flere steder på Sjælland.

Næstved, Slagelse, Helsingør hvad jeg lige kan huske.


Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af filthat filthat skrev:

Flere steder på Sjælland.

Næstved, Slagelse, Helsingør hvad jeg lige kan huske.

Eftersom de lukker deres coax-net pga evt regulering, bør de vel lukke nettet i hele landet og ikke kun i Jylland?


Skrevet af: filthat
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af mortenstryhn mortenstryhn skrev:


Eftersom de lukker deres coax-net pga evt regulering, bør de vel lukke nettet i hele landet og ikke kun i Jylland?


Det ville jeg også tro, men som det står i artiklen ser det ud som om det kun er i Jylland. Men det kan selvfølgelige være skrevet lidt mærkeligt.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 19:01
Som der står beholdes AN området i Aalborg/Nørresundby, så de neddrosler bare for at slippe for regulering fra Erhvervsstyrelsen. Så kan det sikkert være tilstrækkeligt at lukke resten af Jylland ned.

»Norlys har ved erklæring af 2. juli 2021 til Erhvervsstyrelsen oplyst, at selskabet inden for Norlys’ delmarked Midt- og Sydjylland senest den 30. september 2022 vil lukke det af Stofa ejede coax-baserede net, på nær coax-nettet i AN-tv-området, der vil blive lukket senest den 30. september 2024,« skriver Erhvervsstyrelsen i sit udkast til afgørelse.

Det medfører, at Erhvervsstyrelsen undlader af tvangsregulere Norlys' kabel-tv-net, »idet styrelsen ud fra en samlet vurdering ikke har fundet det proportionalt eller berettiget at pålægge Norlys forpligtelser på en infrastruktur, som Norlys ved erklæring over for styrelsen har oplyst vil blive lukket senest den 30. september 2022«.



Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 20:26
Jeg har ikke fulgt debatten, hvad vil det betyde for en som mig, der har såvel kabel TV og internet via coax. 

Til nu har Stofa haft monopol her i kvarteret. (Aarhus C).

Håber ikke jeg skal "nøjes" med IPTV.


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg har ikke fulgt debatten, hvad vil det betyde for en som mig, der har såvel kabel TV og internet via coax. 

Til nu har Stofa haft monopol her i kvarteret. (Aarhus C).

Håber ikke jeg skal "nøjes" med IPTV.
Jeg tror det betyder at vi skal over på fiber og det jeg har set er dyrere.


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg har ikke fulgt debatten, hvad vil det betyde for en som mig, der har såvel kabel TV og internet via coax. 

Til nu har Stofa haft monopol her i kvarteret. (Aarhus C).

Håber ikke jeg skal "nøjes" med IPTV.
Jeg tror det betyder at vi skal over på fiber og det jeg har set er dyrere.

OK, spændende. Så kan vi sikkert regne med, at skulle betale for at få det ført ind i lejligheden også.Ouch
Nå, vi må se hvad de spiller ud med! 


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Som der står beholdes AN området i Aalborg/Nørresundby, så de neddrosler bare for at slippe for regulering fra Erhvervsstyrelsen. Så kan det sikkert være tilstrækkeligt at lukke resten af Jylland ned.

»Norlys har ved erklæring af 2. juli 2021 til Erhvervsstyrelsen oplyst, at selskabet inden for Norlys’ delmarked Midt- og Sydjylland senest den 30. september 2022 vil lukke det af Stofa ejede coax-baserede net, på nær coax-nettet i AN-tv-området, der vil blive lukket senest den 30. september 2024,« skriver Erhvervsstyrelsen i sit udkast til afgørelse.

Det medfører, at Erhvervsstyrelsen undlader af tvangsregulere Norlys' kabel-tv-net, »idet styrelsen ud fra en samlet vurdering ikke har fundet det proportionalt eller berettiget at pålægge Norlys forpligtelser på en infrastruktur, som Norlys ved erklæring over for styrelsen har oplyst vil blive lukket senest den 30. september 2022«.


Grunden til AN ikke bliver lukket sammen med resten af Jylland er jo fordi Stofa indgik en 3 års aftale med de tidligere medlemmer i AN nettet, den udløber jo først i 2024


Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Grunden til AN ikke bliver lukket sammen med resten af Jylland er jo fordi Stofa indgik en 3 års aftale med de tidligere medlemmer i AN nettet, den udløber jo først i 2024

https://www.an-tv.dk/an-tv-nyt/nr-73/" rel="nofollow - https://www.an-tv.dk/an-tv-nyt/nr-73/ . Der står bl.a. at AN-tv som forening ikke kunne løfte investeringer i opdatering af net. Stofa vil vidst gerne kræve at kunden har stofafibernet for at blive tv-kunde.
Kunne medlemsdrevet foreninger som AN-tv teroretisk genopstå med pakke/kanal udbud baseret på kun ip-tv? Med ip-tv skal de investere noget mindre i net end før med coax og skal endvidere ikke sende udbytte til aktionærerne som stofa A/S nok skal. Måske var de smarte foreninger dem der solgte ud?


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 05-Juli-2021 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Grunden til AN ikke bliver lukket sammen med resten af Jylland er jo fordi Stofa indgik en 3 års aftale med de tidligere medlemmer i AN nettet, den udløber jo først i 2024

https://www.an-tv.dk/an-tv-nyt/nr-73/" rel="nofollow - https://www.an-tv.dk/an-tv-nyt/nr-73/ . Der står bl.a. at AN-tv som forening ikke kunne løfte investeringer i opdatering af net. Stofa vil vidst gerne kræve at kunden har stofafibernet for at blive tv-kunde.
Kunne medlemsdrevet foreninger som AN-tv teroretisk genopstå med pakke/kanal udbud baseret på kun ip-tv? Med ip-tv skal de investere noget mindre i net end før med coax og skal endvidere ikke sende udbytte til aktionærerne som stofa A/S nok skal. Måske var de smarte foreninger dem der solgte ud?


Mit indlæg er baseret på det nyhedsbrev Norlys udsendte da Stofa overtog AN nettet, hvor der står

Med aftalen følger en række fordele for foreningsmedlemmer, som blandt andet kan se frem til et betydeligt prisfald på tv i en tid, hvor det konkurrenceprægede tv-marked presser priserne opad. Alle medlemmer vil således få en månedlig rabat på deres tv-pakke på 37,50 kroner i de næste tre år.

- Vi glæder os selvfølgelig over aftalen med AN-TV og ser frem til at forsætte med at levere både tv og internet til medlemmerne. For medlemmerne betyder overdragelsen ikke andet, end at de fra deres næste regning vil kunne se, at rabatten på deres tv-pakke fremgår med tilbagevirkende kraft fra den 1. maj 2021. Ellers fortsætter alt, som det plejer, forklarer Jesper Kjelgaard, salgsdirektør i Norlys Digital.



Skrevet af: bbond
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 06:44
Hmm.... troede da at alle havde fiber (eller trådløst) i dag Wink
Hvem i alverden gider de gamle coax kablede forbindelser?, eller mangel på samme LOL

Bond Cool



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Hmm.... troede da at alle havde fiber (eller trådløst) i dag Wink
Hvem i alverden gider de gamle coax kablede forbindelser?, eller mangel på samme LOL

Bond Cool



Det er jo ikke forbudt at være naivBig smile.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: thxtex
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 08:41
I USA er der så mange millioner kilometer COAX kabler gravet ned at der stadig er penge i at forske i det i mange år endnu.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Hmm.... troede da at alle havde fiber (eller trådløst) i dag Wink
Hvem i alverden gider de gamle coax kablede forbindelser?, eller mangel på samme LOL

Bond Cool

Strammer skyklapperne ikke lige lovligt meget?


Skrevet af: JayKay
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 10:10
Forstår ikke lige så hjælp mig lige på vej; i min lejeforening, i Helsingør har vi i april fået skiftet udbyder fra Yousee til Stofa, både internet og tv. Hvad kommer det til at have betydning hvis de lukker for coax?


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af JayKay JayKay skrev:

Forstår ikke lige så hjælp mig lige på vej; i min lejeforening, i Helsingør har vi i april fået skiftet udbyder fra Yousee til Stofa, både internet og tv. Hvad kommer det til at have betydning hvis de lukker for coax?


Absolut ingenting. Stofa fortsætter som landets andenstørste coax-operatør.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af JayKay JayKay skrev:

Forstår ikke lige så hjælp mig lige på vej; i min lejeforening, i Helsingør har vi i april fået skiftet udbyder fra Yousee til Stofa, både internet og tv. Hvad kommer det til at have betydning hvis de lukker for coax?


Absolut ingenting. Stofa fortsætter som landets andenstørste coax-operatør.


Sikke dog et,  i bedste fald,  intetsigende svarOuch.


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Sikke dog et,  i bedste fald,  intetsigende svarOuch.


Hvordan det? Svaret er, at det får ingen indflydelse overhovedet for JayKay.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Sikke dog et,  i bedste fald,  intetsigende svarOuch.


Hvordan det? Svaret er, at det får ingen indflydelse overhovedet for JayKay.


Du mener forhåbentligt ikke seriøst, at det ingen betydning får for kunderne når Stofa lukker ned for coax.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Du mener forhåbentligt ikke seriøst, at det ingen betydning får for kunderne når Stofa lukker ned for coax.


For den specifikke kunde - jo.

Stofa lukker ned for en del af deres coax net, så de bliver så lille at de ikke skal åbne op for andre, men selv kan bestemme alt på deres tilbageværende coax net.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Du mener forhåbentligt ikke seriøst, at det ingen betydning får for kunderne når Stofa lukker ned for coax.

Som der står i artiklen, gælder det kun de steder, hvor Stofa ejer kablerne. Hos JayKay er de skiftet fra Yousee til Stofa, hvilket fortæller, at han er koblet på et selvejet anlæg = ingen ændring.


Skrevet af: j8544
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 12:44
Jeg troede (tror) egentlig, at Stofa i langt de fleste tilfælde leverer signaler til lokale antenneforeningen, der så selv bestemmer, hvad der skal ske. Her i byen fortsætter coax-opgraderingen på fuldt tryk.




Skrevet af: tvviewer
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Du mener forhåbentligt ikke seriøst, at det ingen betydning får for kunderne når Stofa lukker ned for coax.


For den specifikke kunde - jo.

Stofa lukker ned for en del af deres coax net, så de bliver så lille at de ikke skal åbne op for andre, men selv kan bestemme alt på deres tilbageværende coax net.

Klaus


Ja, stofa bestemmer på eget netværk. Det med at lukke lidt ned for "at blive mindre" bør myndighederne ikke falde for. Hvis kunderne bliver men flytter til fiber, finder myndighederne vel bare på anden regulering. Myndighederne har svaret på udkast til mulig regulering. Problemet er nok at norlys bare er for stor ligesom TDC.
Tror bare at når der skal sælges tv i fremtiden vil det være mindre betydeligt om signalet kommer fra kabel eller mobilnet. Tv vil sikkert kunne leveres ganske udemærket på det kommende 5g. Efterspørgslen efter tv handler om indhold og pris. Mht pris er de nuværende tvpakker helt på månen - priserne er eksploderet f.eks. pga. sportrettigheder. Det må kunne gøres bedre.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af j8544 j8544 skrev:

Jeg troede (tror) egentlig, at Stofa i langt de fleste tilfælde leverer signaler til lokale antenneforeningen, der så selv bestemmer, hvad der skal ske. Her i byen fortsætter coax-opgraderingen på fuldt tryk.


Det tror jeg du har ret i. Og antenneforeninger er fastlåste enheder, hvor f.eks. Fastspeed ikke kan levere hurtigt bredbånd på coax. Så skal hele antenneforeningen godkende det, og så tror jeg at kabel TV samtidigt blir valgfrit, og så ryger rabatten. Og det er der næppe flertal for.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af tvviewer tvviewer skrev:

Tror bare at når der skal sælges tv i fremtiden vil det være mindre betydeligt om signalet kommer fra kabel eller mobilnet. Tv vil sikkert kunne leveres ganske udemærket på det kommende 5g. Efterspørgslen efter tv handler om indhold og pris. Mht pris er de nuværende tvpakker helt på månen - priserne er eksploderet f.eks. pga. sportrettigheder. Det må kunne gøres bedre.

Ja, det bliver fuldstændig ligegyldigt. Streaming er "over-the-top" – det kræver blot internet af en eller anden art. Udbyder, forsyningstype, modtageenhedstype osv. er ligegyldigt.

Stofas nye boks kan i øvrigt modtage tv uden coax-signal. Den er forberedt til at køre udelukkende på en "HLS strøm" som Stofa formulerer det, altså streaming.

Så når de overgår til fiberforbindelser (og nyt stik i væggen) vil de:
1. Kunne tilbyde en boks, der omdanner signalet indenfor hjemmet fire vægge til "kabel-tv", som kan modtages af TV-skærmes indbyggede DVB-C tunere
2. Streame tv-indholdet til boksen landet over. Det kræver hverken eget coax- eller fiber-net fordi streaming, som nævnt, kører uafhængigt af forsyningstypen.
3. Streame tv-indholdet til apps i Smart TV, mediebokse mv.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Sikke dog et,  i bedste fald,  intetsigende svarOuch.


Hvordan det? Svaret er, at det får ingen indflydelse overhovedet for JayKay.

Det får vel den betydning, at man skal ud at finde en ny TV-udbyder.....


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 14:09
De lukker vel kun TV-delen? Altså, så man stadig kan få internet fra dem? Eller, er det HELE butikken, der ryger?

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 14:20
Mnielsen:
De lukker deres coax-net, undtagen i ANTV-området. De vil fremover tilbyde fibernet.

De berørte kunder får vel et tv/internet-tilbud fra Stofa, når vi nærmer os. Et tilbud, hvor Norlys overfor Erhvervsstyrelsen i øvrigt har lovet "at Stofa og øvrige tjenesteudbydere behandles på ikkediskriminerende måde" ifølge Berlingske. Altså ingen prisdumping for at binde kunderne i en ny lang kontrakt.

Antenneforeninger kan godt blive ved med at bruge deres coax-net, men i samlingspunktet fra Stofas net til deres eget vil de vel givetvis skulle skifte udstyr.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Sikke dog et,  i bedste fald,  intetsigende svarOuch.


Hvordan det? Svaret er, at det får ingen indflydelse overhovedet for JayKay.



Det får vel den betydning, at man skal ud at finde en ny TV-udbyder.....


Hvorfor? Stofa er da stadigvæk tv-udbyder - den del røres der ikke ved.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Hmm.... troede da at alle havde fiber (eller trådløst) i dag Wink
Hvem i alverden gider de gamle coax kablede forbindelser?, eller mangel på samme LOL

Bond Cool


Mit 1Gb internet kører nu fint på en "gammel" coax forbindelse....


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:


Antenneforeninger kan godt blive ved med at bruge deres coax-net, men i samlingspunktet fra Stofas net til deres eget vil de vel givetvis skulle skifte udstyr.


Samlingspunktet består af en fiber-node. Ingen ændring er nødvendig.


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 15:01
De præciserede tiltaget i en tidligere pressemeddelelse:

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/norlys-opgraderer-fra-coax-til-fibernet-i-hele-forsyningsomradet?publisherId=13559467&releaseId=13619744" rel="nofollow - https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/norlys-opgraderer-fra-coax-til-fibernet-i-hele-forsyningsomradet?publisherId=13559467&releaseId=13619744

Citér Norlys og antenneforeningerne

I Jyllands-Posten den 12. april 2021 fremgik det, at Norlys råder over et landsdækkende coax-netværk, der dækker 461.000 husstande – og i forlængelse af det, blev der rejst kritik af, at der ikke var åbent for konkurrerende udbydere på disse net. Virkeligheden forholder sig derimod helt anderledes:

- Det er ikke korrekt, at Norlys eller Stofa ejer coax-net i denne størrelsesorden. Tværtimod udgør det Stofa-ejede coax-net kun en mindre del af de 461.000 adresser. Resten af coax-anlæggene er ejet af selvstændige antenneforeninger, som har valgt at indgå en aftale med Stofa om at få leveret TV, og om at Stofa kan levere internet til kunder på deres net. Det vil sige, at Stofa konkurrerer på lige fod med andre udbydere om at få disse aftaler, fortsætter Josefine Kofoed.

Ud af de husstande, der har en coax-forbindelse, som ejes af Stofa, er kun en lille del af dem beliggende i Norlys' forsyningsområde. Det er kun i dette område, at Norlys udpeges som udbyder med særlig markedsposition (SMP), og derfor kun i dette område Erhvervsstyrelsen regulerer konkurrenceforholdene. Når coax-nettene i dette område afvikles, tilbydes kunderne at flytte over på fibernettet, der er åbent for konkurrerende udbydere. Dermed sikres konkurrencen blandt udbyderne i Norlys’ forsyningsområde.

Denne nyhed er derfor en større misforståelse.


Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 15:02
Her i Sønderborg er Norlys i fuld gang med at lægge fiber i jorden, så det skal formodentlig erstatte Stofa's coax, som dækker det meste af byen. Jeg er selv på Stofa coax, men har ikke fået information om en evt. skifte.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 15:04
Blev mange fiber-noder ikke opsat til at håndtere fortrinsvis asymmetrisk trafik? Hvordan kan man tilpasse dem til, at der kommer en fiber-forbindelse på den anden side af ligningen? Jeg tænker ikke på tv-delen her, men internet. Jeg er nysgerrig på opsætningen.

Norlys ruller vel fiber ud for at kunne tilbyde højhastighedsinternet til flest mulige husstande?


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 15:13
Fiber-noder er simpelthen bare den måde hvorpå man fodrer coax-anlæg med signal. Stofa er i fuld gang med at opgradere anlæg i hele landet, som består af nyere teknik på både coax- og fibersiden - som giver adgang til højere internethastigheder.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 06-Juli-2021 kl. 15:31
Den overskrift fra Berlinske er nu noget misvisende (og iøvrigt også i store dele af teksten her på recordere såvidt jeg kan se). Der er tale om at Norlys, de steder de selv ejer coax'en i deres primære El forsyningsområde for SE/Sydenergi og Eniig, vil gå  over til fiber istedet. Dvs. "Norlys’ delmarked Midt- og Sydjylland"

Resten (og det er langt størstedelen) fortsætter med at køre Coax.

Det ville da klæde diverse medier at nedtone deres overskrifter lidt og forstå de forskellige forretnings modeller lidt bedre før man udtaler sig kategorisk.




Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 10:44
Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Som bphhm skriver, så er det blæst fuldstændigt ud af proportioner.

Norlys har selvfølgelig en interesse i at få udrullet fiber, og konverteret kunder fra coax til fiber, "inden for eget forsyningsområde", og det er altså EL-forsyning vi taler om her - og det er selvfølgelig KUN på de COAX anlæg Norlys/Stofa selv ejer.

Uden for forsyning sker der ikke noget umiddelbart. De fleste antenneanlæg er ejet af en antenneforening, og de tvinges selvfølgelig ikke til at blive konverteret til fiber...

Foreningsejede antenneanlæg er som sådan allerede "åbne", men foreningerne har valgt en udbyder til at levere services på deres anlæg...


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Som bphhm skriver, så er det blæst fuldstændigt ud af proportioner.

Norlys har selvfølgelig en interesse i at få udrullet fiber, og konverteret kunder fra coax til fiber, "inden for eget forsyningsområde", og det er altså EL-forsyning vi taler om her - og det er selvfølgelig KUN på de COAX anlæg Norlys/Stofa selv ejer.

Uden for forsyning sker der ikke noget umiddelbart. De fleste antenneanlæg er ejet af en antenneforening, og de tvinges selvfølgelig ikke til at blive konverteret til fiber...

Foreningsejede antenneanlæg er som sådan allerede "åbne", men foreningerne har valgt en udbyder til at levere services på deres anlæg...

Gælder det Aarhus? Der er vist lidt blæst omkring anlægget?!
Stofas kundeservice kunne i går ikke give mig et svar.


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Det ville da klæde diverse medier at nedtone deres overskrifter lidt og forstå de forskellige forretnings modeller lidt bedre før man udtaler sig kategorisk.



Du skal nok ikke holde vejret.....


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Som bphhm skriver, så er det blæst fuldstændigt ud af proportioner.

Norlys har selvfølgelig en interesse i at få udrullet fiber, og konverteret kunder fra coax til fiber, "inden for eget forsyningsområde", og det er altså EL-forsyning vi taler om her - og det er selvfølgelig KUN på de COAX anlæg Norlys/Stofa selv ejer.

Uden for forsyning sker der ikke noget umiddelbart. De fleste antenneanlæg er ejet af en antenneforening, og de tvinges selvfølgelig ikke til at blive konverteret til fiber...

Foreningsejede antenneanlæg er som sådan allerede "åbne", men foreningerne har valgt en udbyder til at levere services på deres anlæg...

Gælder det Aarhus? Der er vist lidt blæst omkring anlægget?!
Stofas kundeservice kunne i går ikke give mig et svar.


Der har rigtig nok været lidt "mumlen i krogene" omkring ejerforhold/leverandørvalg i Aarhus - men det er ikke ejet af Norlys/Stofa, og Norlys leverer ikke EL, så det bliver ikke berørt af den fiberudrulning/konvertering, som er omtalt i artiklen....


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.


Jeres overskrift lyder: "Stofa lukker sit kabel-tv net"

Det kan vel ikke blive mere misvisende?


Skrevet af: jensoest
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 13:48
De nærmere detajler omkring Stofas planer for migrering fra coax til fiber findes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside her:

https://erhvervsstyrelsen.dk/igangvaerende-markedsundersoegelse-paa-engrosmarkederne-bredbaand-marked-3" rel="nofollow - https://erhvervsstyrelsen.dk/igangvaerende-markedsundersoegelse-paa-engrosmarkederne-bredbaand-marked-3

Vælg den pakkede fil:

https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/2021-07/Norlys%20%28M3HC%29.zip" rel="nofollow - https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/2021-07/Norlys%20%28M3HC%29.zip

Vælg herefter det konkrete dokument:

"Bilag 4 - Norlys supplerende oplysninger vedrørende coax-nettet.pdf"

Af dokumentet fremgår det blandt andet ift. det Stofa-ejede coax-net:

"Stofa nedlukker således de eksisterende coax-forbindelser anlæg for anlæg (jf. pkt. 3.6.2 ovenfor) senest 9 måneder efter det tidspunkt, hvor fibernettet inden for hele det område, som anlægget dækker, er åbent, og der kan ske levering til alle slutkunder i det pågældende område. Hele Coax-Nettet (dog evt. med undtagelse af AN-TV-området, jf. pkt. 4.2 ovenfor), er således nedlukket senest 30. september 2022. Det præciseres at der ved nedlukning forstås, at det pågældende coax-anlæg er taget ud af drift som elektronisk kommunikationsnet, idet en egentlig fysisk fjernelse af nettet m.v. eventuelt kan ske på et senere tidspunkt."


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.


Jeres overskrift lyder: "Stofa lukker sit kabel-tv net"

Det kan vel ikke blive mere misvisende?

Jeg er enig, at det er sat på spidsen. Det vil jeg gerne kigge på.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: csell
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

  "Bilag 4 - Norlys supplerende oplysninger vedrørende coax-nettet.pdf"

[Revideret udgave af 02-07-2021]
SUPPLERENDE OPLYSNINGER VEDRØRENDE COAX-NETTET

3.6 Nedlukning af Stofas eksisterende coax-forbindelser
3.6.1 Stofa ophører med at sælge forbindelser til nye kunder på Coax-Nettet efter det tidspunkt, hvor fibernettet i zonen
er åbent, og der kan ske levering til slutkunder i den pågældende zone, jf. pkt. 3.4.2 ovenfor......

4. TIDSPLAN FOR UDRULNING AF FIBER OG AFVIKLING AF COAX
4.1 Udrulningen af fiber i de områder, hvor Coax-Nettet findes, afsluttes inden udløbet af 2021.....

4.5 ..... Hele Coax-Nettet (dog evt. med undtagelse af ANTV-
området, jf. pkt. 4.2 ovenfor), er således nedlukket senest 30. september 2022. Det præciseres at der ved
nedlukning forstås, at det pågældende coax-anlæg er taget ud af drift som elektronisk kommunikationsnet, idet en
egentlig fysisk fjernelse af nettet m.v. eventuelt kan ske på et senere tidspunkt.

Alt fra nævnte dokument: Bilag 4 - Norlys supplerende oplysninger vedrørende coax-nettet.pdf

Hilsen Carsten.



Skrevet af: jensoest
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.


Jeres overskrift lyder: "Stofa lukker sit kabel-tv net"

Det kan vel ikke blive mere misvisende?

Jeg er enig, at det er sat på spidsen. Det vil jeg gerne kigge på.

Øhh, men overskriften "Stofa lukker sit kabel-tv net" er jo korrekt!?!


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.


Jeres overskrift lyder: "Stofa lukker sit kabel-tv net"

Det kan vel ikke blive mere misvisende?

Jeg er enig, at det er sat på spidsen. Det vil jeg gerne kigge på.

Øhh, men overskriften "Stofa lukker sit kabel-tv net" er jo korrekt!?!
Der skulle ha stået:

“Stofa lukker sit kabel-tv net senest 30.sept. 2022”


Skrevet af: jensoest
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.


Jeres overskrift lyder: "Stofa lukker sit kabel-tv net"

Det kan vel ikke blive mere misvisende?

Jeg er enig, at det er sat på spidsen. Det vil jeg gerne kigge på.

Øhh, men overskriften "Stofa lukker sit kabel-tv net" er jo korrekt!?!
Der skulle ha stået:

“Stofa lukker sit kabel-tv net senest 30.sept. 2022”

Ja, det kan jeg godt se. En kæmpe bommert. Enig i at ”Det kan vel ikke blive mere misvisende?”
(ironi kan forekomme)


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Øhh, men overskriften "Stofa lukker sit kabel-tv net" er jo korrekt!?!


Hvis du læser folks kommentarer, ikke kun til flatpanels artikel, tror folk, at Stofa og coax er fortid i hele landet.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er en super ærgelig artikel, og det ærger mig endnu mere at Rasmus har udtalt sig, på den måde han har :(

Hvilken del af det? Der er tre artikler fra Berlingske Media om emnet fra i dag og i går. To hos Berlingske og en hos B.T.

Jeg har kun udtalt mig til B.T. om Stofas eget coax-net. Hvad angår antenneforeninger, som forsynes af Stofa, så er det jo en mere kringlet sag med en mange detaljer.

Jeg har fået nogle helt konkrete tal fra Stofa i dag, som jeg arbejder videre med.


Jeres overskrift lyder: "Stofa lukker sit kabel-tv net"

Det kan vel ikke blive mere misvisende?

Jeg er enig, at det er sat på spidsen. Det vil jeg gerne kigge på.

Øhh, men overskriften "Stofa lukker sit kabel-tv net" er jo korrekt!?!

Fordi det er lidt kringlet med antenneforeninger, forsyningsområder osv., så kan overskriften godt virke misvisende. Det er jeg ikke uenig med bubbleboy i. Mange danskere, som får deres tv-signal fra Stofa på en eller anden måde, kan jo trods alt køre videre uden ændringer.

Uden for deres eget forsyningsområde styrer de nogle coax-net, som fortsætter.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 15:49
BT har fået oplyst et mere præcist tal fra Stofa. 6% af Stofas kunder (14000) bliver omlagt til fiber.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 16:04
Hvilken modtager/udstyr skal man helt konkret have, hvis man er en de kunder der bliver berørt af nedlukningen og man fortsat ønsker et DVB-C signal?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 07-Juli-2021 kl. 16:12
Det afhænger af deres infrastruktur. Hvis de leverer et dvb-c-signal over fiberen, kræver det ikke noget ekstra.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 08-Juli-2021 kl. 07:17
Stofa lukker sit kabel-tv net. Det er faktum.

At Stofa så også leverer tv-signal til fortrinsvis antenneforeningers kabel-tv-net (som ikke er Stofas net), er noget andet, men ikke desto mindre er det relevant ift. kundeperspektivet. Mange kunder vil ikke blive berørt, hvilket naturligvis er relevant i konteksten Stofa og kabel-tv.

Der er tale om markant flere end 14.000 kunder, som bliver omlagt fra coax til fiber.



-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 08-Juli-2021 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvilken modtager/udstyr skal man helt konkret have, hvis man er en de kunder der bliver berørt af nedlukningen og man fortsat ønsker et DVB-C signal?

Flemming

Når man omlægges til fiber – hvilket er en teknisk, kabelstik og udstyrsmæssig ændring – skal der installeres en termineringsboks i husstanden. Denne har et stikudtag, hvorfra antennekabel kan føres over i en installation og/eller TV- og set-top-boks DVB-C tuner.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 08-Juli-2021 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvilken modtager/udstyr skal man helt konkret have, hvis man er en de kunder der bliver berørt af nedlukningen og man fortsat ønsker et DVB-C signal?

Flemming

Når man omlægges til fiber – hvilket er en teknisk, kabelstik og udstyrsmæssig ændring – skal der installeres en termineringsboks i husstanden. Denne har et stikudtag, hvorfra antennekabel kan føres over i en installation og/eller TV- og set-top-boks DVB-C tuner.


Mange tak for svar. Har du eventuelt et link til sådan en termineringsboks, gerne med illustration så man kan se tilslutningsmulighederne?

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 08-Juli-2021 kl. 09:15
Nu skal jeg ikke lige gøre mig klog på hvilken boks type Stofa bruger eller om de bruger den samme model i alle deres instalationer, for det er sq enb jungle derude af forskellige bokse

Har fundet en bunke af forskellige bokse hos Fibia, her er der en del manualer til de forskellige
https://fibia.dk/privat/kundeservice/vejledninger/bredbaandsudstyr-og-routers/" rel="nofollow - https://fibia.dk/privat/kundeservice/vejledninger/bredbaandsudstyr-og-routers/

Jeg selv har en Cambridge, det er så også 11 år siden den blev sat op

Det er dog ikke alle fiber bokse som har DVB-C udtag
Dertil igen sagt at jeg ikke ved hvilke bokse Stofa benytter sig af


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 08-Juli-2021 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Stofa lukker sit kabel-tv net. Det er faktum.

At Stofa så også leverer tv-signal til fortrinsvis antenneforeningers kabel-tv-net (som ikke er Stofas net), er noget andet, men ikke desto mindre er det relevant ift. kundeperspektivet. Mange kunder vil ikke blive berørt, hvilket naturligvis er relevant i konteksten Stofa og kabel-tv.

Der er tale om markant flere end 14.000 kunder, som bliver omlagt fra coax til fiber.



Vi er enige om, at det kun sker i et område i Jylland, hvor de selv ejer anlæggene? Stofa lukker ikke sine egne anlæg i resten af landet.

BT har fået oplyst, at det handler om cirka 6% af deres kunder.

* Jeg kan se, at du har skrevet en ny artiklel. De 6% kan meget vel kun dække første lukningsdato.


Skrevet af: bubbleboy
Skrevet den: 08-Juli-2021 kl. 10:08
Det med fiber-boks og DVB-C: Det handler ikke kun om boksen, også om infrastrukturen. Hvis signalet ikke er til stede i fiberen, kan boksen heller ikke videresende signalet i et coax-udtag.

* Ifølge flatpanels nyeste artikel om de berørte områder, ligger signalet i fiberen.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 08-Juli-2021 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvilken modtager/udstyr skal man helt konkret have, hvis man er en de kunder der bliver berørt af nedlukningen og man fortsat ønsker et DVB-C signal?

Flemming

Når man omlægges til fiber – hvilket er en teknisk, kabelstik og udstyrsmæssig ændring – skal der installeres en termineringsboks i husstanden. Denne har et stikudtag, hvorfra antennekabel kan føres over i en installation og/eller TV- og set-top-boks DVB-C tuner.


Mange tak for svar. Har du eventuelt et link til sådan en termineringsboks, gerne med illustration så man kan se tilslutningsmulighederne?

Flemming

Uden at have set Stofas udgave af boksen, så tror jeg, at den Hackerjac henviser til er tæt ved identisk.

Min forståelse er, at Stofa sørger for at installere og opsætte boksen i husstanden i forbindelse med at matriklen opgraderes fra coax til fiber.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels



Print side | Luk vindue