Print side | Luk vindue

Soundbar eller 5.1.2?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163623
Udskrevet den: 18-April-2024 kl. 03:12


Emne: Soundbar eller 5.1.2?
Skrevet af: kenneth85
Emne: Soundbar eller 5.1.2?
Skrevet den: 11-Juli-2021 kl. 13:00
Hej med jer. Jeg står lidt i en situration hvor jeg ikke helt kan bestemme mig for valg af lyd anlæg.

Først lidt om mit nuværende udstyr:
LG GX77 OLED
SONY DN1080 receiver
EPSON TW6700 projektor 

Pt står mit tv på et tv møbel og er ikke hængt op. Grunden til at dette er valgt i første omgang er fordi GX modellen er utrolig tynd i toppen og i bunden temmelig tyk så tænker den vil se lidt "underlig" ud når den hænger på væggen. 
Min Receiver og projekter er pt ikke sat til. 

Det valg jeg står imellem er følgende:

  • LG SN11RG (7000 kr på udsalg)
  • JAMO S 809 HCS + S8 Atmos speakers (7000 kr ved dustin, uden SUB)

FOR/IMOD LG Soundbar
  • Jeg kan sælge min receiver og projektor og får derved et langt mere simpelt setup.
  • Bor i lejlighed hvor der er temmelig lyt så kommer ikke til at spille højt. 
  • Der følger SUB med.
  • Ingen behov for at trække kabler da jeg har stikkontakter der passer.
  • Mere diskret end et fuld surround setup.
  • Ringere lyd kvalitet
  • Min sony receiver har 2 HDMI output så den supportere både projekter og tv. Dette vil LG soundbaren ikke kunne, så ingen projektor.
  • TV'et skal op og hænge ellers er soundbaren i vejen for tv'et.
FOR/IMOD JAMO S 809
  • Jeg har allerede en receiver så det er kun selve højttalerne jeg skal købe.
  • Lyden vil være betydelig bedre
  • Tænker at atmos højttalerne som er oven på front højttalerne vil virke bedre end LG soundbaren. 
  • Hvis jeg får købt et lærred og hængt tv'et op har jeg 77" OLED OG 150" Projektor :P
  • Der skal trækkes kabler
  • Der er umilbart ingen sub med. Men den kan jo tilkøbes.

Bor som sagt i en lejlighed så af hensyn til mine naboer har jeg ikke planer om at spille vanvittigt højt. Af samme grund tænker jeg umilbart heller ikke at en SUB til Jamo ville være nødvendigt. 
Og dette er egentlig også grunden til at jeg ikke bare tager det åbenlyse valg som jo nok er Jamo. 
hvis jeg vælger soundbar så kan jeg formentlig få 4k for receiver og projektor og så er spørgsmålet om det ikke er "godt nok"
Min bror har en soundbar fra Samsung med surround kanaler og det sæt lyder rigtig godt syntes jeg. 

Grunden til at jeg overvejer Jamo og ikke noget brugt er fordi de får gode anmeldelser og har Atmos speakers med. 

Men hvad tænker?


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.



Svar:
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 15-Juli-2021 kl. 10:04
Tak for alt jeres feedback. :)
Valgte at gå med  https://www.mobilepay.dk/erhverv/betalingslink/betalingslink-svar?phone=177064&amount=7000&comment=396018266&lock=1" rel="nofollow - L G Soundbar da det simpelthen er et langt mere simpelt setup og jeg formentlig ikke får brug for den ekstra power. Kombineret med en ukendt leveringstid på Jamo sættet. 

-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 15-Juli-2021 kl. 15:04
Hehehe ...  den havde vi vel fortjent ;)

Men, jeg tror at årsagen til, at du ikke fik nogen respons er, at hvis du alligevel spørger om soundbar vs 5.1.2, så er det fordi du egentlig allerede ved, hvad du vil have. Og jeg er da heller ikke overrasket over dit valg.


-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 15-Juli-2021 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hehehe ...  den havde vi vel fortjent ;)

Men, jeg tror at årsagen til, at du ikke fik nogen respons er, at hvis du alligevel spørger om soundbar vs 5.1.2, så er det fordi du egentlig allerede ved, hvad du vil have. Og jeg er da heller ikke overrasket over dit valg.

Ja skæbnen ville jo så at de tåber ved Power ikke havde den på lager som de ellers reklameret med.
(Se anmeldelse på trustpilot.)

Og så er jeg ikke helt enig i din konklution at jeg godt ved hvad jeg vil have. Det ved jeg virkelig ikke. Jeg har bare selv oplevet og kan se på blandt andet YT at soundbars med tilhørende surround højttalere faktisk er blevet rigtig gode. Og min egen erfaring strækker sig desværre kun til Sonos Playbar med Play 1 uden sub. Og det kan på ingen måde matche et rigtigt surround setup. 

Så jeg ved ikke helt. Jeg havde nok håbet på noget dialog omkring soundbars vs dedikeret surround setup. 
Kan se at mange pt har Samsung Q950T på tilbud til 6k og det kunne måske også være en mulighed?

Ahhh alle disse valg :P



-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 15-Juli-2021 kl. 17:25
Der er ingen soundbar der kan erstatte et 5.1.2 setup. Selv de mindste korrekt placerede højttalere vil give en bedre surround og filmisk oplevelse.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Juli-2021 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg havde nok håbet på noget dialog omkring soundbars vs dedikeret surround setup. 

Den dialog er nok ret kort.
Soundbars er smarte og indretningsvenlige og kan give en ganske okay lyd.

Separate højttalere giver et helt andet perspektiv og ghar mulighed for meget bedre lyd.
Til gengæld er de (eller i det mindste kan bære det)en “kælling” at indrette med.


Klaus (der klart vi l anbefale at gå all the Way med store gulvhøjttalere)


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 15-Juli-2021 kl. 22:02
Jeg ville kun vælge en soundbar, hvis det var for at opnå en bedre lyd end den som der er i tv'et. Ser ikke en soundbar som et alternativ til 5.1....sådanne dimser bringer minderne frem hos mig, fra dengang Bose begyndte at sælge deres små fimsede højttalere med en sub som kunne ligge gemt, kvinderne elskede dem og mændene mistede deres elskede køleskabs store højttalere for husfredens skyld 😉
Syntes du skal gå all in på 5.1.2 og nyde et bedre lyd system, det lyder jo også godt ved lav styrke 🙂

Frank


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 16-Juli-2021 kl. 08:44
Munch, KlausDM, og Frank13 
Har i rent faktisk hørt en nyere soundbar med tilhørende surround højttalere? 
Eller er det blot noget i antager at et dedikeret surround anlæg det må da kun kunne lyde bedre?

Jeg tænker jo lidt at man bliver nødt til at holde det op i mod prisen en smule. 
Går jeg ud og køber fx Q950T til 6k i elgiganten i dag, og hos AV-Connection køber et sæt
Polk Audio T-series hjemmebio højttalersæt til 5k (Så er der 2k til receiver og kabler)
Tror i så det ville lyde bedre? Det vil jo ikke have Atmos fx. 

Et andet eksempel kunne fx også være mit eget:
I forbindelse med flytning fra hus til lejlighed går jeg fra et setup  bestående af Sony DN1080 receiver og 
Boston, SoundWare S 5.1 surround system. 
Tror i en soundbar vil være en opgradering eller en nedgradering for mig?

Er man villig til at ofre mere end hvad en soundbar løsning koster så er jeg enig i at man vil få en bedre løsning og lyd med et dedikeret surround setup. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 16-Juli-2021 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Jeg ville kun vælge en soundbar, hvis det var for at opnå en bedre lyd end den som der er i tv'et. Ser ikke en soundbar som et alternativ til 5.1

Men er det fordi at du tænker på en "soundbar" som et setup hvor du kun har en sub og så selve soundbaren?

Soundbaren har jo også udviklet sig og blandt andet fået trådløse baghøjttalere, Atmos understøttelse, eARC, multirums streaming og automatisk rum korrigering og HDMI pass through. 
Altså mange af de primære funktioner en receiver også har. 


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 16-Juli-2021 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Munch, KlausDM, og Frank13 
Har i rent faktisk hørt en nyere soundbar med tilhørende surround højttalere? 
Eller er det blot noget i antager at et dedikeret surround anlæg det må da kun kunne lyde bedre?

Jeg tænker jo lidt at man bliver nødt til at holde det op i mod prisen en smule. 
Går jeg ud og køber fx Q950T til 6k i elgiganten i dag, og hos AV-Connection køber et sæt
Polk Audio T-series hjemmebio højttalersæt til 5k (Så er der 2k til receiver og kabler)
Tror i så det ville lyde bedre? Det vil jo ikke have Atmos fx. 

Et andet eksempel kunne fx også være mit eget:
I forbindelse med flytning fra hus til lejlighed går jeg fra et setup  bestående af Sony DN1080 receiver og 
Boston, SoundWare S 5.1 surround system. 
Tror i en soundbar vil være en opgradering eller en nedgradering for mig?

Er man villig til at ofre mere end hvad en soundbar løsning koster så er jeg enig i at man vil få en bedre løsning og lyd med et dedikeret surround setup. 
Jeg HAR hørt Soundbarer, dog ikke denne. Men jeg har læst en anmeldelse og det svarer meget godt til mit indtryk generelt af Soundbarer. Nogle er bedre end andre, det er der ikke tvivl om. Denne her ligger lavt i performence, mangler god bas og diskant, og har rigelig mellemtone. Justeringsmuligheder er begrænsede. Jeg synes ikke den er 7k værd.
https://www.altomdata.dk/samsung-hw-q950t-test-serioes-opgradering-til-hjemmebiografen/" rel="nofollow - https://www.altomdata.dk/samsung-hw-q950t-test-serioes-opgradering-til-hjemmebiografen/


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 16-Juli-2021 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Jeg ville kun vælge en soundbar, hvis det var for at opnå en bedre lyd end den som der er i tv'et. Ser ikke en soundbar som et alternativ til 5.1

Men er det fordi at du tænker på en "soundbar" som et setup hvor du kun har en sub og så selve soundbaren?

Soundbaren har jo også udviklet sig og blandt andet fået trådløse baghøjttalere, Atmos understøttelse, eARC, multirums streaming og automatisk rum korrigering og HDMI pass through. 
Altså mange af de primære funktioner en receiver også har. 

Nej der tænker jeg kun som erstatning for tv højttaleren hvis man ikke er til stor lyd...men ville personligt aldrig købe en soundbar...
Frank


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 23:10
Tog ned i EL Giganten og hørte Samsung Q950T samt SONOS Arc som de havde i Outlet 5700 kr. 
Endte med at købe den Arc da jeg havde en One Gen 2 i forvejen så gav det et skud. 

Det holdte så kun 4 dage. Der tog jeg ned i HiFi klubben for at høre en Arc med SUB. Men det gav ikke det store. Så fik hørt et par Dali og B&W og hold nu op en forskel. 

Så nu står der et sæt DALI OBERON 7 + 1 + VOCAL i min stue forbundet til min SONY DN1080. 

Så tak for jeres feedback må jo nok give jer ret. Et dedikeret surround setup giver lige lidt mere. 
Smile


-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 23:26
Godt valg! Jeg nyder hver gang mit 5.1 setup, iaften med The Hunt For Red October. Fantastisk lydkulisse i ubåd, ubåd der passerer hen over hovedet på en, helikoptere der flyver hen over hovedet på en. Jeg ville ikke undvære den lyd, det er det halve af filmen.


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 23-Juli-2021 kl. 07:11
 Super fedt, det skal du nok blive glad...
Tillykke med din nye lyd 🙂
Frank


Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 23-Juli-2021 kl. 08:13
Ja var så heldig at jeg fandt en på DBA der solgte OBERON 7 til 5500 kr og de var kun ca et år gamle. Så kunne jeg simpelthen ikke lade være. :D

Og nu ved jeg godt at design og indretning selvfølgelig er sekundært men sådan et sæt OBERON 7 ser altså lidt mere afstemt ud sammen med mit 77" OLED end en soundbar hehe LOL




-------------
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 23-Juli-2021 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Ja var så heldig at jeg fandt en på DBA der solgte OBERON 7 til 5500 kr og de var kun ca et år gamle. Så kunne jeg simpelthen ikke lade være. :D

Og nu ved jeg godt at design og indretning selvfølgelig er sekundært men sådan et sæt OBERON 7 ser altså lidt mere afstemt ud sammen med mit 77" OLED end en soundbar hehe LOL


Helt klart 🙂 andet ville nærmest også være "forbudt"
Frank



Print side | Luk vindue