Jeg har lige set ovennævnte film på BD.
Jeg havde ikke hørt så meget om filmen før jeg faldt over den på CDON.
Filmen handler om den danske ambassadør i Amerika under anden verdens krig. Jeg var forinden filmen ret godt bekendt med ambassadør Henrik Kaufmann. Min første interesse for den danske ambassadør blev skabt, da jeg som ganske ung fandt ud af, at han faktisk var årsag til, at skoleskibet Danmark under togt i USA i starten af krigen blev udlånt til USA. Under hele krigen gjorde "Danmark" tjeneste for US Coast Guard, Her uddannede skibet flere hundrede officers elevers i deres grunduddannelse. Skibets indsats under krigen var også årsag til, at USA efter krigen beslaglagde et tysk skoleskib i form af en 3 mastet bark, og som blev døbt USCG Eagle.
Nå, det var noget af et sidespring. Henrik Kaufmann gjorde en enestående indsats for Danmark, herunder etableringen af to amerikanske luftbaser i Grønland. Henholdsvis Sondre Strom (Søndre Strømfjord, og nu Kangerlussuaq, og Thule. Han bidrog væsentligt til, at Danmark blev betragtet som en allieret. Faktisk har været været på "Danmark" og mange år senere på Søndre Strømfjord.
Filmen er nogenlunde historisk korrekt, omend den sikkert er dramatiseret, måske omkring hans privatliv.
Filmen er glimrende og en god underholdning, og med en blanding af danske og amerikanske skuespillere. Optagelsen og dermed billedet er helt okay.
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|