Print side | Luk vindue

Burn in fra undertekster?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163651
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 07:28


Emne: Burn in fra undertekster?
Skrevet af: heimer73
Emne: Burn in fra undertekster?
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 17:02
Hvor bekymret skal jeg være når det kommer til undertekster? 
Jeg ser slet ikke news, eller andre ting med faste logoer, så den del bekymrer mig ikke rigtigt, men der er altid undertekster på når jeg ser ting.

Tænker her på en ny OLED model feks Sony A90J.





Svar:
Skrevet af: jacobe
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 17:03
Undertekster er i sagens natur temmeligt dynamiske, så burde vel ikke være noget problem. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det. 

-------------
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=143663&title=tin-smith-cinema" rel="nofollow - hjemmebiograf :)


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 17:27
Normalt er undertekster ikke noget problem ved normalt brug. Men hvis teksterne har andre farver end de gængse hvide, så har jeg set burn-in ved f.eks. gule undertekster. 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 18:13
Arrgggg.. "burn-in" har ikke noget med farve at gøre, men derimod tid...

Bond Cool



Skrevet af: Hother
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Arrgggg.. "burn-in" har ikke noget med farve at gøre, men derimod tid...

Bond Cool

Det er jeg ikke helt enig med dig i visse farver som f.eks. rød og gul har vist en større effekt, men tid har bestemt også en indflydelse, som jo relatere sig til ældning af sub pixels.


-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 19:23
Jeg har altid undertekster på alt, og har ikke lagt mærke til retention eller burn-in. Teksterne er også meget forskelligt placeret og har forskellige fonte og baggrunde, om det er fra TTV eller fra apps eller fra en bluray.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 20:28
Har svært ved at tro der kan komme burnin fra undertekster.


Skrevet af: zemo
Skrevet den: 22-Juli-2021 kl. 20:48
Jeg havde et Panasonic G20 (plasma) fra 2010 til 2019. Allerede efter 2-3 måneder kom der burn-in efter logoer. Efter måske 6-7 år kom der tydelig burn-in fra undertekster, så det kan bestemt lade sig gøre.

Jeg købte så et LG C9, og efter halvandet år, er der ikke skyggen af noget som helst.




-------------
/zemo/


Skrevet af: Wish
Skrevet den: 23-Juli-2021 kl. 07:36
Mit Panasonic plasma TV fik burn-in fra undertekster efter relativt kort tid.

Det viser sig som to lange felter i bunden af skærmen, der er ikke noget at tage fejl af.

Jeg bruger også altid undertekster og jeg kunne forestille mig at det var særligt udsat i forhold til burn-in hvis man ser film med høj lysstyrke (HDR, DV) og underteksterne placeres i det sorte felt under selve billedet.

Nogle folk ser det hurtigt, andre folk lægger ikke mærke til det og nogle paneler er mere sårbare for det end andre.

Jeg besluttede mig for at det ikke var tvivlen og hovedpinen værd og købte et godt LCD i stedet.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 23-Juli-2021 kl. 17:58
Vort LG 65 OLED E6 fra 2015 viser ingen tegn på burn-in . 
På live Tv er apparatet altid koblet på eneste mulige hvid undertekst, mens Netflix er sat på gul, fordi at jeg tror, at det skåner.
Jeg har netop tjekket for burn-in.  Alt er, som jeg håber 😉
Ellers køber vi et nyt🏸


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Juli-2021 kl. 08:50
Hvis man sætter en rød baggrund på mit gamle LG OLED 65E6 købt i 2016, kan man se en form for tåge/ plamage i det område hvor teksterne har kørt, det er burn-in - period. 

I de første par år kunne man helbrede retention/ burn-det med det indbygget "vaskeprogram"
Det virker som om at de første og ældre OLED paneler ældes hurtigere end de nyere, erfaringen er taget ud fra min E6 65" - C9 77"  og dem i min familie/ venner som har købt OLED fra b.la. 2016 og 2017 og de har ALLE burn-in når man køre en rød baggrund, typisk logoer både i højre og venstre side i toppen, og den samme tågedis/ plamage lige over bunden af tv'et der hvor teksterne køre.

Varmeudvikling har tidligere været oppe som en med faktor til burn-in. 

En ting jeg har lagt mærke til er, at selve varme udstrålingen når tv-et har været tændt i et stykke tid på en E6 65"/ C9 77" føles mærkbart noget varmer sammenlignet med min nye 77" G1 EVO, faktisk kan jeg slet ikke mærke en varme udstråling på en G1 EVO, lægger jeg hånden på det varmeste sted på en G1 EVO som er i toppen og dens højre side, så er varmeudledningen markant køligere end den er på en E6/ C9 hvor elektronikken sidder i bunden.



-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Juli-2021 kl. 09:02
Jo. Du har ret.
På både en rød, grøn og gul-orange baggrund kan burn-in fra undertekster ses i udvisket form.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: fltk
Skrevet den: 24-Juli-2021 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Jeg har netop tjekket for burn-in.  Alt er, som jeg håber 😉
Ellers køber vi et nyt🏸


Ja, du har sikkert kassenLOL

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 24-Juli-2021 kl. 12:04
Jeg har det også på mit VT50 Panasonic Plasma - dvs. en plamage på visse ensfarvet baggrunde fra hvor underteksterne er/har været.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 24-Juli-2021 kl. 12:16
@ Flemming
Vi har været sparsommelige, så det skal nok gå.
Foreløbig ses denne burn-in kun ved test. Det skal være normalt synligt, før jeg skifter.
Jeg tør heller ikke lige nu køre en skærmrens, idet jeg har læst en del advarsler herom.



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Potter
Skrevet den: 24-Juli-2021 kl. 13:23
Hverken logo burn-in, top begge sidder samt der hvor teksterne har kørt genere mig ikke, det er kun fordi jeg ved at at det er der og engang i mellem fokuser jeg så lidt på det, som når der f.eks. kommer en reklame med noget kraftig rød baggrund eller lign. under en film eller lign. bemærkes det ikke.

Så må se om det nye OLED G1 med EVO panelet er mere resistent overfor burn-in, da de skiftede det normale organiske hydrogen materiale ud med heavy deuterium hydrogen samt tilførte et eller flere nye lag. Farver og lys etc. er i hvert fald i en anden liga sammenlignet med en E6 og faktisk også en C9




-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 24-Juli-2021 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

@ Flemming
Jeg tør heller ikke lige nu køre en skærmrens, idet jeg har læst en del advarsler herom.

Hvad er det for advarsler? Skærmrens køres automatisk her i huset næsten dagligt. Den store 80 minutters hovedvask køres hver 6. md ca.


Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 24-Juli-2021 kl. 16:01
Jeg har endnu til gode bare at se retention på mit Panasonic GZ960 og en dag havde jeg endda glemt at slukke tv'et så det stod med stationært billede på Youtube i flere timer.

Jeg var skeptisk da jeg købte OLED netop pga. mine dårlige erfaringer med Plasma Panasonic VT50 og retention/burn in, men de er heldigvis gjort til skamme og efter jeg har vænnet mig til billedet på OLED så kan jeg nærmest ikke holde ud at se tv på mit Sony LCD. Har også købt et LG C1 OLED, men det har jeg ikke fået taget i brug endnu.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Juli-2021 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

@ Flemming
Jeg tør heller ikke lige nu køre en skærmrens, idet jeg har læst en del advarsler herom.

Hvad er det for advarsler? Skærmrens køres automatisk her i huset næsten dagligt. Den store 80 minutters hovedvask køres hver 6. md ca.

Blandt andet denne advarsel fra Sony support.
Jeg har dog sat mit LG manuelt til at fjerne panelstøj som de kalder det.
Dette lykkedes ikke første gang idag. Nu forsøges anden gang.

ADVARSEL! Udfør ikke panelopdatering mere end en gang om året, da det kan påvirke panelets brugbare levetid.

Kopi fra denne side:
https://www.sony.com/electronics/support/articles/00173467" rel="nofollow - https://www.sony.com/electronics/support/articles/00173467



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Munch
Skrevet den: 25-Juli-2021 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

@ Flemming
Jeg tør heller ikke lige nu køre en skærmrens, idet jeg har læst en del advarsler herom.

Hvad er det for advarsler? Skærmrens køres automatisk her i huset næsten dagligt. Den store 80 minutters hovedvask køres hver 6. md ca.

Blandt andet denne advarsel fra Sony support.
Jeg har dog sat mit LG manuelt til at fjerne panelstøj som de kalder det.
Dette lykkedes ikke første gang idag. Nu forsøges anden gang.

ADVARSEL! Udfør ikke panelopdatering mere end en gang om året, da det kan påvirke panelets brugbare levetid.

Kopi fra denne side:
https://www.sony.com/electronics/support/articles/00173467" rel="nofollow - https://www.sony.com/electronics/support/articles/00173467

Underligt der er så stor forskel på “vedligeholdelse” af en Oled skærm. Hvis det stod til troende, var min skærm slidt op nu.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Juli-2021 kl. 14:30
To gange har jeg udført forsøg med manuelt at fjerne panelstøj fra omtalte undertekster i dag. Dette har ikke hjulpet. Det er stadig synligt ved testens forskellige farver.

Selv om problemet slet ikke er synligt bortset fra test, må det vil betegnes som burn-in og en pixelslittage. Eller hvad mener I?

Tilføjelse og rettelse:
Da de forskellige farver i testen viser samme burn-in mere eller mindre er der vel næppe bedre at bruge den ene eller anden af fx Netflix undetertekstfarver?
Hvad mere I?

Og 

På YouTube så jeg også denne pixelrefresher men en kørsel af denne kan jeg teknisk set ikke skulle have en anden virkning end at den slider mere på de millioner af pixels?
Hvad mener I om det?
https://youtu.be/S_sIqNIvRh4" rel="nofollow - https://youtu.be/S_sIqNIvRh4



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Skimmelsvampen
Skrevet den: 25-Juli-2021 kl. 16:48
Har meget synligt undertekst's burn-in på mit OLED65B6V :-(


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Juli-2021 kl. 17:10
Tak til  Skimmelsvampen.
Kan din burn:-in også ses, når du kigger på TV normalt eller kun når du tester?

Det er med følgende YouTube video, at jeg tjekket med forskellige farver.

Oled Burn-in Checker/ Color Test| Ep.709" på YouTube

https://youtu.be/vvsweOB9Qys" rel="nofollow - https://youtu.be/vvsweOB9Qys



-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson




Skrevet af: Skimmelsvampen
Skrevet den: 25-Juli-2021 kl. 17:33
Det ses ved normalt brug - EM i fodbold var en træls oplevelse - fordi der var mange røde farver hvor det virkeligt træder frem.

Jeg har ellers forsøgt at behandle TV'et pænt og kørt meget i ISF darkmode setting, men efterhånden er der blevet afspillet mere og mere HDR materiale - og det er nok den primære synder i mit tilfælde.


Skrevet af: bentpetersson
Skrevet den: 25-Juli-2021 kl. 17:36
Tak Skimmelsvampen.
Jeg har også HDR under mistanke.


-------------
Med venlig hilsen
bentpetersson





Print side | Luk vindue