Print side | Luk vindue

Kan man måle god lyd?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=163726
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 17:15


Emne: Kan man måle god lyd?
Skrevet af: Pede8000
Emne: Kan man måle god lyd?
Skrevet den: 08-August-2021 kl. 08:26
Det er altid rart at blive bekræftet i sit valg af højtalere. Jeg har LS50 Meta (med en Lyngdorf BW3 Sub), derfor så jeg denne temmeligt tunge video til ende. Det er Audio Science Review der tester/ måler KEF LS50 Meta. 

http://www.youtube.com/watch?v=qk0ph34Zj2s" rel="nofollow - http://www.youtube.com/watch?v=qk0ph34Zj2s

Jeg er bare lidt i tvivl om Amir lader sig forblænde af de fine målinger, da han hævder at de lyder meget bedre end de oprindelige LS50. De fleste anmeldere siger at man ikke behøver opgradere til Meta, hvis man ejer den første LS50.

Det er dog, som skrevet, altid rart at blive bekræftet.Smile


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3




Svar:
Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 08-August-2021 kl. 09:55
Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink


Skrevet af: Schumacher
Skrevet den: 08-August-2021 kl. 10:03
har sammen indtryk som dig efter jeg har set et par videoer med ham hvis to ting måler ens lyder de ens LOL målinger er alt for ham og der ryger hans troværdighed Dead faldt nemlig også over samme video så tvivler på han har lyttet til de to side by side når så mange andre anmelder siger der ikke er en verden til forskel med mindre opstilling, akustik og elektronik er sat op perfekt til at afsløre den forbedring kef har lavet Big smile


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 08-August-2021 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink

Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 08-August-2021 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Schumacher Schumacher skrev:

har sammen indtryk som dig efter jeg har set et par videoer med ham hvis to ting måler ens lyder de ens LOL målinger er alt for ham og der ryger hans troværdighed Dead faldt nemlig også over samme video så tvivler på han har lyttet til de to side by side når så mange andre anmelder siger der ikke er en verden til forskel med mindre opstilling, akustik og elektronik er sat op perfekt til at afsløre den forbedring kef har lavet Big smile

Han burde måske holde sig til kabler, det gør han rigtigt godt (og morsomt).
Der er nok ingen tvivl om at der er sket en forbedring, men ikke så afgørende, at man behøver investere 10k i et nyt sæt, hvis man har de "gamle".


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Furry
Skrevet den: 08-August-2021 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink


Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.


Lød dem til 25 så 3 gange så godt som dem til 7 ?



-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 08-August-2021 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink


Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.


Lød dem til 25 så 3 gange så godt som dem til 7 ?


De er helt sikkert bedre! Det var Dynaudio Special Forty. Dem havde jeg dog ikke hjemme. Dem hørte jeg hos en kammerat. De er vilde.

Kunne dog ikke høre dem med min valgte forstærker, men med en Cambridge.



-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 08-August-2021 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink


Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.


Lød dem til 25 så 3 gange så godt som dem til 7 ?

Hvordan definerer man om noget lyder 3 gange så godt? 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 08-August-2021 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Mine ører er fantastiske til at måle god lyd... Wink


Præcis, testede selv en del højtalere før køb. Da det var først på året, var det meste lukket og jeg lånte derfor en del med hjem. Det var perfekt. (priser fra (par) 7000,- til 25000,-)

Man kan nok blot konkludere at det er en fin teknisk konstruktion.


Lød dem til 25 så 3 gange så godt som dem til 7 ?


Hvordan definerer man om noget lyder 3 gange så godt? 


Det definerer man ikke.
Det står indkøber helt frit at definerer.

-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 09-August-2021 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg er bare lidt i tvivl om Amir lader sig forblænde af de fine målinger, da han hævder at de lyder meget bedre end de oprindelige LS50. De fleste anmeldere siger at man ikke behøver opgradere til Meta, hvis man ejer den første LS50.


Målinger er det eneste man faktisk kan diskutere. Resten er subjektiv opfattelse, påvirkning fra det specifikke lytterum og ikke mindst snake-oil. Helt generelt så VIL hi-fi entusiaster bedrages. Der er absolut INGEN grund til at give flere hundrede kroner meteren (for ikke at sige tusinde kroner) for et højttaler kabel. Og alligevel markedsføres og sælges disse produkter med stor succes.

Det er ikke tilfældigt at INGEN tests af hi-fi udstyr gennemføres som blindtest. 


-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 09-August-2021 kl. 19:18
Nej man kan ikke måle god lyd eller i det mindste ikke måle sig frem til hvad der lyder bedst, men det er ret nemt at måle dårlig lyd med baspeak, forvrængning osv.

God lyd kan være mange ting og afhænger også af den enkeltes præferencer. Det jo langt fra alle der synes at en fuldstændig liniær gengivelse af musikken også er det der lyder bedst.

Vi taler om sanser her og man kan heller måle sig frem til hvilken pizza der smager bedst:-)

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-August-2021 kl. 14:17
Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".

Han holder producenternes specifikationer op imod hvordan de rent faktisk opfører sig. Og hvis en højttaler f.eks. har ujævnheder så snart man er en smule off-axis, så vil han ikke anbefale dem, da det er et tegn på en dårlig konstruktion. 

Jeg har ikke læst alle hans anmeldelser, men mener bestemt at han om nogle højttalere som ikke målte ordentligt skrev, at han var positivt overrasket over hvordan de lød. Så forstår ikke, at I synes hans troværdighed ryger.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-August-2021 kl. 14:18
Hvis man er interesseret i emnet omkring "hvad er god lyd", kan jeg anbefale Floyd Tooles bog om netop dette. Baserer sig på masser af forsøgspersoner, tests, vurderinger for at finde et mønster i, hvad folk faktisk foretrækker. Spoiler: Det er ikke så meget smag og behag som mange audiofile gør det til.



Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 10-August-2021 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".

Han holder producenternes specifikationer op imod hvordan de rent faktisk opfører sig. Og hvis en højttaler f.eks. har ujævnheder så snart man er en smule off-axis, så vil han ikke anbefale dem, da det er et tegn på en dårlig konstruktion. 

Jeg har ikke læst alle hans anmeldelser, men mener bestemt at han om nogle højttalere som ikke målte ordentligt skrev, at han var positivt overrasket over hvordan de lød. Så forstår ikke, at I synes hans troværdighed ryger.

Jo, men i det aktuelle eksempel er der en sammenligning med de "gamle" LS50 vs LS50 Meta og her nævner han, at han ikke var vild med lyden fra de gamle (de målte også dårligere) i forhold til de nye (de måler godt) som han er glad for. Andre mener ikke at det er pengene værd at bytte de gamle ud med de nye, da forskellen ikke er ret stor?!

Det er her jeg mener, at han måske lader sin bedømmelse styre af målinger, mere end lytteoplevelse. 


-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3



Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-August-2021 kl. 15:05
Ellers lader andre sig snyde af, at højttalerne ser identiske ud og derfor er opgraderingen ikke pengene værd :) Du kan altid vende den begge veje.

Objektivt bør de to højttalere lyde forskelligt og LS50 Meta opfører sig langt pænere uden noget som "stikker ud".

Uanset om det er Amirm eller andre anmeldere: Lyt til tingene selv! Med Amirm ved man sort på hvidt hvad forskellene er. Med andre anmeldere kan man kun gætte ud fra beskrivende tillægsord.


Skrevet af: bbond
Skrevet den: 10-August-2021 kl. 19:55
Hvis nu man tog overskriften bogstavelig.....

Hvem skulle så kalibrere måleudstyret ? Wink LOL 

Bond Cool



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 10-August-2021 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".

Han holder producenternes specifikationer op imod hvordan de rent faktisk opfører sig. Og hvis en højttaler f.eks. har ujævnheder så snart man er en smule off-axis, så vil han ikke anbefale dem, da det er et tegn på en dårlig konstruktion. 

Jeg har ikke læst alle hans anmeldelser, men mener bestemt at han om nogle højttalere som ikke målte ordentligt skrev, at han var positivt overrasket over hvordan de lød. Så forstår ikke, at I synes hans troværdighed ryger.

Jo, men i det aktuelle eksempel er der en sammenligning med de "gamle" LS50 vs LS50 Meta og her nævner han, at han ikke var vild med lyden fra de gamle (de målte også dårligere) i forhold til de nye (de måler godt) som han er glad for. Andre mener ikke at det er pengene værd at bytte de gamle ud med de nye, da forskellen ikke er ret stor?!

Det er her jeg mener, at han måske lader sin bedømmelse styre af målinger, mere end lytteoplevelse. 

Men sjovt nok er der ikke nogen der mener at det er utroværdigt at have dybt subjektive meninger og stærke indtryk af forskelle mellem andre apparater der objektivt måler MEGET mere ens end de to kefhøjttalere. Hvis man skal følge din logik til dørs kan således også anklage alle CD anmeldelser for at være utroværdige.

(men det kan jo også ;-)


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 17-August-2021 kl. 20:34
https://youtu.be/_2cu7GGQZ1A%20" rel="nofollow - https://youtu.be/_2cu7GGQZ1A


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-August-2021 kl. 20:46
Og hvis man har brug for mere hyggevideo:  https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 03-September-2021 kl. 14:05
Ja. Gør det dagligt på mit arbejde,  men det kræver jo at man har besluttet sig for en standard for hvad god lyd er mht frekvensrepons, fase, distortion, SNR, dynamic, etc. Når man ved det kan man godt måle sig frem. Derudover giver det mening at bruge objektive lydkvalitetsmål som fx PEAQ/POLQA, etc. 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 03-September-2021 kl. 14:23
Man bruger da allerede objektive lydkvalitetsmål: Se hvor mange anmeldelser der beskriver højttalere som "musikalske" :)


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 03-September-2021 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".


Hænger nok sammen med, at du ikke forstår hvad der menes, med den slags udtryk.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 03-September-2021 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Uanset om det er Amirm eller andre anmeldere: Lyt til tingene selv! Med Amirm ved man sort på hvidt hvad forskellene er. Med andre anmeldere kan man kun gætte ud fra beskrivende tillægsord.


Med Amir ved man, hvordan de måler, men ikke hvordan de lyder.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 03-September-2021 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".


Hænger nok sammen med, at du ikke forstår hvad der menes, med den slags udtryk.
Men pointen er, at det gør du heller ikke. Du kan være i en gruppe med 10 mennesker som alle snakker om en musikalsk højttaler, men I kan have hver jeres definition. De ting amirm snakker om, er 100% objektive. 100 forskellige mennesker vil forstå det på én og samme måde.

Du svarer på en semi-aggresiv og nedladende måde som får det til at lyde som om, at du føler dig trådt over tæerne? 

Mener du, at "musikalsk højttaler" er en almen kendt og fast defineret egenskab i en højttaler? Vil du så hjælpe med at uddybe det?


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 03-September-2021 kl. 18:10
Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 03-September-2021 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.

Man kan vende det om og sige én ting helt sikkert. Man kan snildt måle dårlig lyd. Om bassen hopper og danser, at der er forvrævning etc. At delay er off, at der er dips pga fase


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 04-September-2021 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".


Hænger nok sammen med, at du ikke forstår hvad der menes, med den slags udtryk.

Nu kan jeg jo ikke vide hvad Jonas ved, men Jeg ved det (heller) ikke, så kan du ikke lige definere det? Du må jo vide det siden du svarer sådan


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 04-September-2021 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Amirm baserer sine reviews på objektive og videnskabelige observationer. Det er forfriskende at læse en anmeldelse som ikke gør brug af ord som "fløjelsblød diskant" og "musikalsk højttaler".


Hænger nok sammen med, at du ikke forstår hvad der menes, med den slags udtryk.
Men pointen er, at det gør du heller ikke. Du kan være i en gruppe med 10 mennesker som alle snakker om en musikalsk højttaler, men I kan have hver jeres definition. De ting amirm snakker om, er 100% objektive. 100 forskellige mennesker vil forstå det på én og samme måde.

Du svarer på en semi-aggresiv og nedladende måde som får det til at lyde som om, at du føler dig trådt over tæerne? 

Mener du, at "musikalsk højttaler" er en almen kendt og fast defineret egenskab i en højttaler? Vil du så hjælpe med at uddybe det?

Det er naturligvis også en skrøne at der ikke er nogen sammenhæng mellem objektive målinger og det man hører med ørerne.


Skrevet af: dr_schlemer
Skrevet den: 04-September-2021 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.

Man kan vende det om og sige én ting helt sikkert. Man kan snildt måle dårlig lyd. Om bassen hopper og danser, at der er forvrævning etc. At delay er off, at der er dips pga fase
Enig. Man kan sagtens måle de akustiske problemer, der er i givet rum. Det er jo ikke uden grund, at man udfører lydmålinger til brug af f.eks Roomperfect og Dirac digital rumkorrektion. Jeg anvender sidstnævnte med en NAD C658 (tidl minidsp ddrc24) og det virker rigtig godt. 

Når der er styr på akustikken er det fuldstændig subjektivt, hvilken “lyd” man er til. Det kommer også an på tidligere erfaringer, humør, mv. Psykoakustik er svær at måle på :-)


-------------
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 04-September-2021 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.

Man kan vende det om og sige én ting helt sikkert. Man kan snildt måle dårlig lyd. Om bassen hopper og danser, at der er forvrævning etc. At delay er off, at der er dips pga fase
Enig. Man kan sagtens måle de akustiske problemer, der er i givet rum. Det er jo ikke uden grund, at man udfører lydmålinger til brug af f.eks Roomperfect og Dirac digital rumkorrektion. Jeg anvender sidstnævnte med en NAD C658 (tidl minidsp ddrc24) og det virker rigtig godt. 

Når der er styr på akustikken er det fuldstændig subjektivt, hvilken “lyd” man er til. Det kommer også an på tidligere erfaringer, humør, mv. Psykoakustik er svær at måle på :-)

Det er lidt her problemet er. Udstyr der måler fint giver ikke nødvendigvis god lyd. 
Jeg lånte Lyngdorf 1120 hjem, og ville virkelig gerne elske den, da pris/størrelse/effekt/funktionalitet var perfekt for mig, men jeg kunne ikke leve med den. Musikken var steril og død = der manglede liv. Dermed var det - for mig - dårlig lyd, trods at den måler 100% korrekt. 

Edit: ikke et ondt ord om Lyngdorf mv - deres produkter er super fede. Lyden var bare ikke for mig. 



Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 04-September-2021 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Nej, man kan ikke måle god lyd, for “god” er en subjektiv oplevelse, der afhænger af rum, præferencer og egen hørelse. I bund og grund svarer det til at diskutere om rød er pænere end grøn.

Man kan vende det om og sige én ting helt sikkert. Man kan snildt måle dårlig lyd. Om bassen hopper og danser, at der er forvrævning etc. At delay er off, at der er dips pga fase
Enig. Man kan sagtens måle de akustiske problemer, der er i givet rum. Det er jo ikke uden grund, at man udfører lydmålinger til brug af f.eks Roomperfect og Dirac digital rumkorrektion. Jeg anvender sidstnævnte med en NAD C658 (tidl minidsp ddrc24) og det virker rigtig godt. 

Når der er styr på akustikken er det fuldstændig subjektivt, hvilken “lyd” man er til. Det kommer også an på tidligere erfaringer, humør, mv. Psykoakustik er svær at måle på :-)

Det er lidt her problemet er. Udstyr der måler fint giver ikke nødvendigvis god lyd. 
Jeg lånte Lyngdorf 1120 hjem, og ville virkelig gerne elske den, da pris/størrelse/effekt/funktionalitet var perfekt for mig, men jeg kunne ikke leve med den. Musikken var steril og død = der manglede liv. Dermed var det - for mig - dårlig lyd, trods at den måler 100% korrekt. 

Edit: ikke et ondt ord om Lyngdorf mv - deres produkter er super fede. Lyden var bare ikke for mig. 

Det er en fejl at tro at Roomperfekt måler og laver lyden 100% korrekt. Roomperfekt retter op på lyden, så tonerne rammer samtigt. Her har jeg stor glæde at Roomperfekt. I øvrigt så er der flere muligheder for forskellige lyd indstillinger med Lyngdorf.
Frank


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 05-September-2021 kl. 07:26
spørgsmålet burde måske også være - kan man måle korrekt lyd - og alt efter standard man ønsker at ramme er svaret vel JA.

Kan det måle den lyd person X og Y foretrækker. Både ja og nej. 
Mennesket er utroligt visuelt og predisponeret.

Derfor vil blindlytning ala det JBL vist engang gjorde være det eneste hvor man kan få testet sin “rigtige preference”

Men selv dér betyder det ikke at det giver den samlede oplevelse som at lytte til musik og film er. Det er uanset både lyd pg noget visuelt, det er humøret man er i, stressniveau fra livet og meget mere.

Jeg skal aldrig have skjult installation fordi halvdelen af min fornøjelse er at kigge på mit setup lens jeg lytter


Skrevet af: mskp
Skrevet den: 06-September-2021 kl. 09:25
I forlængelse af det her spørgsmål så kunne jeg godt tænke mig at vide, om der er professionelle, der udfører kalibrering af lydsystemer? Man kan jo få kalibreret sit TV af fagfolk. Det kunne være interessant at vide, om det samme er tilfældet med lyd? Det er naturligvis typisk meget sværere fordi kunder vil have mange forskellige komponenter og det spiller ikke nødvendigvis godt sammen, men jeg ville gerne betale lidt for at nogen hjalp mig med at få det bedste ud af det grej jeg har (hvis det ikke koster alt for meget)

-------------
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 06-September-2021 kl. 10:04
Ja, det er der folk som gør. Find evt. folk som har en HAA- eller THX-certificering ( https://homeacoustics.org/" rel="nofollow - https://homeacoustics.org/ ). Så ved du, at de i det mindste har været på relevant kursus omkring lyd i små rum og best practice indenfor kalibrering.

Det skal nævnes, at kalibrering ikke kun er at måle. Der er en masse ting inden mikrofonerne hives frem som skal være på plads. Og det er en væsentligt sværere øvelse end video-kalibrering.



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 06-September-2021 kl. 10:26
Har også fået hjælp til lyd her. Christian er et meget dedikeret menneske.
https://csn-teknik.dk/produkter/udstyr-til-hjemmebiograf-og-hifi/" rel="nofollow - https://csn-teknik.dk/produkter/udstyr-til-hjemmebiograf-og-hifi/


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub



Print side | Luk vindue