Jeg har idag skiftet mit gamle Pioneer KRP500A ud med et Philips 65OLED705 som jeg fik til en god pris. Endnu ikke pakket ud, men er lige leveret.
Samtidig har jeg en gammel Denon AVR-3808 Surround receiver der ikke understøtter 4k (skal skiftes en gang når jeg syntes jeg har råd til en 4K receiver), så jeg kan ikke route kilden igennem denne, og må derfor koble kilden direkte i skærmen indtil jeg får en passende 4K receiver.
Jeg benytter pt. kun en Kilde - et AppleTV 4K
Udfordring er så hvordan jeg bedst muligt får lyden til min Denon receiver. Der er HDMI ARC (ikke eARC) og Optisk Toslink UD på skærmen.
Receiveren har mulighed for Optisk ind samt HDMI (men den har nok aldrig hørt om ARC)
1. Forstår jeg det rigtigt at lyden kan trækkes ud gennem ARC eller Optisk uanset hvilken HDMI indgang kilden sidder i ? Altså som i at kilden AppleTV sidder i HDMI 4 og jeg trækker så lyd via HDMI ARC fra HDMI 1 ?
2. Vil HDMI ARC virke uanset om receiveren er forberedt til det ? Eller skal både skærm og receiver være forberedt til ARC
3. Eller er jeg istedet ude i en slags HDMI splitter så kilden kan sende signal til både skærm og receiver gennem HDMI (og vil det overhovedet kunne fungere når signalet til skærm skal være 4k og til receiver skal være 1080p eller kun lyd)
4. Eller er jeg ude i at må nøjes med lyden fra selve TV'ets indbyggede højttalere indtil jeg får en ny 4K receiver.
på forhånd tak for alle input
|