Hvilket TV til Apple TV
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: OLED TV
Forumbeskrivelse: Forum for OLED TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164241
Udskrevet den: 30-Januar-2025 kl. 01:24
Emne: Hvilket TV til Apple TV
Skrevet af: Kimjodder
Emne: Hvilket TV til Apple TV
Skrevet den: 05-December-2021 kl. 22:49
Hej, mit Sony 55" fra 2010ish er ved og stå af, og siden vi købte det, er vi alene på stream via Apple TV
Hvis vi skal brug en ny skærm 55-65" som alene skal køre Apple TV - dvs. jeg kunne godt tænke mig, når det tænder, at det altid er på den "kanal", og vi alene bruger Apple Remoten til betjening - lyd kommer ud med optisk til en Sonos Soundbar / surround setuo.
Er det mulig og lægge på ca 10K og hvad kan anbefales ? jeg går ikke meget op i billede - det kan kun blive bedre end det jeg kommer fra - men går meget i oplevelsen at det virker betjeningsmæssigt.
Havde der været en skærm som alene havde 1 HDMI input, eller være født med Apple TV var det det, jeg ville skele til - men det findes vist ikke
Pft.
Kim
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-December-2021 kl. 22:56
Et TV og et ATV har CEC, så når TV/ATV tændes/slukkes, så er det klar på den HDMI Port som der anvendes.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Giffel
Skrevet den: 05-December-2021 kl. 23:02
Det du beskriver er noget som alle tv kan i dag så det er bare at vælge det du bedst kan lide
-------------
LG OLED C1 77" Denon AVR-X2800H Synology DS916+ ATV 4K 3. gen
|
Skrevet den: 05-December-2021 kl. 23:09
Der skal være opmærksomhed på at det ikke er sikkert at TVet vil videreføre multikanal lyd fra en extern enhed til et SR system.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 06-December-2021 kl. 05:03
Inden for budgettet på 10.000 kroner kan du godt få et 65" OLED TV, og så har du så godt som markedets bedste billedkvalitet og kan udnytte mulighederne til fulde i Apple TV 4K (hvis det er den boks, du har?). Som andre nævner så understøtter så godt som alle TV-skærme HDMI CEC i dag, hvilket er systemet der gør, at TV kan tænde/slukke sammen med Apple TV – frit valg mellem TV-fjernbetjening og Apples fjernbetjening.
Dog er priserne ikke lige gældende i denne uge. Du er lige en uges penge for sent ude ift. alle Black Friday-tilbuddene. De priser kommer igen, nok umiddelbart efter juleaften.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet den: 06-December-2021 kl. 05:30
Vær dog opmærksom på, at HDMI CEC ikke er skudsikkert. Det virker som regel, men ikke 100% af tiden. Det sker hos alle producenter, så det må være noget i selve standarden.
Herhjemme oplever vi f.eks. med et LG TV, at TV'et altid tændes sammen med Apple TV, PlayStation og Xbox. Men det er ikke altid, at det slukkes sammen sammen med enhederne, når de sender sluk-kommandoen. Det går nok for TV'et slukker jo sig selv kort tid efter, når der ikke er signal på.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 06-December-2021 kl. 11:31
Mit apple TV 4K virker fint med Sony, dvs tænder TV og på den rigtige HDMI kanal, styrer lyd og slukker tv ved sluk af apple TV.
Når det en sjælden gang går i kludder, så genstarter jeg apple TV og så spiller det igen.
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 06:36
På Sony TV kan du bruge Remote til at styre apple TV.
Det er lidt federe end at bruge Apples, hvis man ikke har den nye apple Remote.
|
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 06:53
Den gamle fjernbetjening fra Apple er federe end den nye, som er klodset ergonomisk og funktionelt
Til styring af Apple TV synes jeg dog man bør holde fast i Apples fjernbetjening pga. mulighederne for 'swipe' i brugerfalde, lister og ikke mindst videospoling.
|
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 07:42
Apple har ellers lavet en helt ny fordi folk var utilfredse med den gamle.
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tilbehoer-til-tv/fjernbetjeninger/apple-tv-siri-remote-2021/p-1180318/store/?gclid=Cj0KCQiAqbyNBhC2ARIsALDwAsASOf1XEC8CcRkXBjh5GoIaeF4JPCjqKUlEhO7-XY-N3yhDMwrex5kaAme0EALw_wcB&gclsrc=aw.ds" rel="nofollow - https://www.power.dk/tv-og-lyd/tilbehoer-til-tv/fjernbetjeninger/apple-tv-siri-remote-2021/p-1180318/store/?gclid=Cj0KCQiAqbyNBhC2ARIsALDwAsASOf1XEC8CcRkXBjh5GoIaeF4JPCjqKUlEhO7-XY-N3yhDMwrex5kaAme0EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Mener du er den er dårligere?
|
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 09:14
Ja, jeg synes den gamle er bedre både designmæssigt og funktionelt. Jeg har i min test af Apple TV 4K 2021 inkluderet mine betragtninger om fjernbetjeningen og betjening i almindelighed.
|
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 09:28
jeg kan nu godt lide den nye Remote. Har endda købt en ekstra, som har afløst en af de gamle. Så den ligger bare som en backup.
------------- Mvh Flemming Larsen
|
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 10:20
Rasmus Larsen skrev:
Ja, jeg synes den gamle er bedre både designmæssigt og funktionelt. Jeg har i min test af Apple TV 4K 2021 inkluderet mine betragtninger om fjernbetjeningen og betjening i almindelighed. |
Når man læser rundt omkring på nettet virker det til at du er alene med den mening. Synes ikke min er optimal, men vil ikke bruge penge på en ny.
|
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 10:45
Det er jeg ikke Adskillige købere har udtrykt samme holdning i forumtråden på Flatpanels. Der står jo millioner af Apple TV ude i stuerne efterhånden, så hvad man hører fra dem, der råber højest (hvilket tit korrelerer med dem der har en meget ensporet holdning), er næppe en god indikator for, hvad hverdagsbrugerne oplever.
Prøv den nye fjernbetjening ved lejlighed for at danne dig egne indtryk. Ingen kan jo fortælle dig, hvad du skal synes om den, og det er jo heller ikke en popularitetskonkurrence.
|
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 11:30
Nej. Det er det ikke.
Men helt sikkert bevis på at man skal gøre sine egne erfaringer. Man skulle jo gerne ende med det der bedst for en selv i stedet for kun at kigge på test og andres mening.
Jeg vil naturligvis afprøve den nye ved lejlighed. Den gamle fungerer ok for mig, selvom fruen klager over den.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 12:58
Jeg købte det nyeste Apple TV og solgte det gamle med fjernbetjeningen fra det nye. Den er virkelig ikke særligt god.
|
Skrevet af: Kimjodder
Skrevet den: 08-December-2021 kl. 23:47
Tak for svar - jeg tror det kunne med et Panasonic hvis det gamle står helt af...
Mht,. Apple TV - så leder jeg efter et fjerner som man kunne låse så det altid stod på Apple TV indgangen - og det ville også være fedt, når jeg nu kører soundbar - ikke og skulle få og vide hele tiden, at højttalerne er slået fra, eller lign. info, fordi der er extern lyd på.
ift. Apple TV remote - så kører jeg både den gamle og nye, købte nogle nye i løs vægt da de kom, og er enig med en der skrev tidligere, den er lidt klodset - var faktisk lidt skuffet da jeg fik den - men den har fået chancen, og så synes den virker fint - kan godt lide hvor nemt og hurtigt man kan spole - og, ja det kan man også på den gamle - det føles bare lidt mere lækkert på den nye synes jeg - til gengæld, er den gamle lidt mere lækker og holde på - den nye virke kold og sådan lidt for tyk på en eller anden måde - men hvad fanden, det gør jeg også selv , både tyk og kold ;o)
tak for svar til alle
|
Skrevet den: 09-December-2021 kl. 06:58
Det er lidt forskelligt, hvordan TV-producenterne har implementeret HDMI CEC, men generelt er det ikke nødvendigt at låse til HDMI-indgangen. På mange TV-modeller skiftes der automatisk til den HDMI-port, som har vækket TV'et med HDMI CEC, altså f.eks. Apple TV.
Herhjemme bruger vi f.eks. slet ikke TV'ets fjernbetjening. Når vi tænder Apple TV, så tænder TV'et og skifter til den rigtige HDMI-port. Ligeledes med Xbox og PlayStation.
Ekstern lyd bør du tilslutte med HDMI ARC, om muligt. Så burde TV'et ikke brokke sig over manglende lyd. Det er min erfaring at det typisk er noget, der skete med analoge lydudgange (RCA- eller jack-hovedtelefonstik).
|
Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 09-December-2021 kl. 15:08
Jeg har et Panasonic TV, og en Apple TV. Jeg har de sidste 3 år ikke oplevet én eneste gang, at CEC ikke virkede! Jeg bruger udelukkende Apple TV remoten.
|
Skrevet den: 09-December-2021 kl. 15:18
Ja der er ikke problemer med Panasonic og tilsluttet udstyr via CEC, det kører fint med det hele.
|
Skrevet den: 10-December-2021 kl. 05:09
Flippo skrev:
Jeg har et Panasonic TV, og en Apple TV. Jeg har de sidste 3 år ikke oplevet én eneste gang, at CEC ikke virkede! Jeg bruger udelukkende Apple TV remoten. |
Når der sidder flere enheder til TV'et eller når der er flere enheder i kæden (soundbar, receiver osv.) så kan det ofte begynde at drille.
Det skyldes, at der i CEC ikke er en feedback-kæde. Dvs. kommandoen sendes afsted, men de andre enheder svarer ikke tilbage på, om de har modtaget og reageret, som forespurgt. Der er snak om HDMI CEC 2.0, men jeg er ikke helt klar over, hvad det dækker over. Det håber jeg at kunne opklare på CES her til januar.
|
Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 10-December-2021 kl. 18:55
Rasmus Larsen skrev:
Flippo skrev:
Jeg har et Panasonic TV, og en Apple TV. Jeg har de sidste 3 år ikke oplevet én eneste gang, at CEC ikke virkede! Jeg bruger udelukkende Apple TV remoten. |
Når der sidder flere enheder til TV'et eller når der er flere enheder i kæden (soundbar, receiver osv.) så kan det ofte begynde at drille.
Det skyldes, at der i CEC ikke er en feedback-kæde. Dvs. kommandoen sendes afsted, men de andre enheder svarer ikke tilbage på, om de har modtaget og reageret, som forespurgt. Der er snak om HDMI CEC 2.0, men jeg er ikke helt klar over, hvad det dækker over. Det håber jeg at kunne opklare på CES her til januar. |
Jeg har også en receiver imellem, men stadig aldrig oplevet problemer. Jeg tænker også at nogle glemmer at følge opsætningsvejledningen. F.eks. hos Yamaha er der en slavisk setup beskrivelse, m.h.t. tilslutningsrækkefølge, tænde-rækkefølge o.s.v. Det netop for at tingene fungerer korrekt. Så der må alligevel ligge noget i protokollen, som styrer tingene.
|
|