Print side | Luk vindue

Aiways U5

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164278
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 09:54


Emne: Aiways U5
Skrevet af: Benjamin7
Emne: Aiways U5
Skrevet den: 12-December-2021 kl. 17:18
Hej.

Jeg er blevet meget forelsket i Aiways U5, men bliver nød til at høre om der er nogen af jer der ejer en, og har for og imod?, er afklaret med det er el osv :), men om der har være nået der driller osv. :)




-------------
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup



Svar:
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 12-December-2021 kl. 19:17
Der er kun indreg. 281 i DK - så det er ikke mange. Så du må nok ty til youtube m.m. Eller kikke hos FDEL.
Tesla Bjørn har lavet en test af den for et par måneder siden kan jeg se - han tester alt hvad han kan få fingre i :  https://www.youtube.com/watch?v=FflRasrGkds" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=FflRasrGkds


-------------


Skrevet af: Fisher65
Skrevet den: 13-December-2021 kl. 23:37
Har du læst denne artikel på FDM?
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2021-04-aiways-u5-stor-kinesisk-elbil" rel="nofollow - https://fdm.dk/motor/forpremiere/2021-04-aiways-u5-stor-kinesisk-elbil

Nu har vi selve ejet en Kia Niro 100 % elektrisk i et års tid, så jeg har lidt erfaring med el-bil.
Det jeg hæfter mig ved i artiklen, som et stort minus med Aiways US, er:
- høj støjniveau
- køreoplevelsen
- betjening af udstyr (man skal f.eks ind i undermenuer for at tænde sædevarme)

Og, mest vigtig
- den kan kun trække strøm fra en enkelt fase i elnettet, og det betyder, at man maksimalt kan oplade bilen med 3,7 kW. Dermed tager det 17 timer at få fuld strøm på batteriet derhjemme, og selv efter otte timer har man blot fået 140 km på batteriet.
På farten kan den ladde med op til 90 kw, men der findes ganske få ladere i Danmark, på nuværende tidspunkt, der tilbyder over 40-50 kw.

Tip: meld dig ind i Facebook-gruppen “danske elbil-ejere” og stil dit spørgsmål der.


Skrevet af: mortenkn
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 08:39
Jeg har haft en Aiways U5 i 2 måneder (leaset). Jeg tror, at jeg har læst og set alle anmeldelser af den bil, inden jeg besluttede mig.
Og anmelderne modsiger direkte hinanden. Én siger den kører godt, en anden at den kører dårligt. Derfor er det i sidste ende nok et spørgsmål om personlige præferencer. Så tag 1-2 prøveture inden du beslutter dig.

Jeg vil fremhæve:
-Lavt støjniveau
-God køreoplevelse
-Nem betjening af udstyr. Eks. direkte betjening af sædevarme i den store udegave, samt meget brugervenlig menu/skærm.
;-)

Én-fastet opladning for mig er ikke et problem. Derimod er jeg træt af, at der kun er CarPlay og ikke Android Auto. Du kan dog spejle eks. Google Maps fra din Android op på skærmen, men det er besværligt. DAB driller også, men mon ikke det bliver rettet med en software-opdatering.
MVH Morten



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Jeg vil fremhæve:
-Lavt støjniveau
-God køreoplevelse
-Nem betjening af udstyr. Eks. direkte betjening af sædevarme i den store udegave, samt meget brugervenlig menu/skærm.

Det er jo i høj grad subjektive vurderinger. Hvad sammenligner du med?

Mine forældre skiftede sidste år deres 21 år gamle Mazda Demio ud med en brugt Seat Arona. De vil skrive det samme om Aronaen som du skriver om din U5
Jeg kører en tre år gammel Golf med sportsundervogn og syntes at deres Arona larmer lidt rigeligt og køreoplevelsen er sådan lidt sejlende.

Min kollega der lige er skiftet fra en Fiat Tipo (ja, du læste rigtigt) til en brugt VW Polo er dybt begejstret……. :-)


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Benjamin7
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 10:28
Det jeg ikke kan forstå med at den kun kan lade på en fase kommer vel an på selve laderen til bilen jeg har personligt end 22 kW lader fra ABB type 2 hvor der er trukket en 5x10mm2 hvilket gør det muligt og hive 32A ud

Er det den lader som følger med som er begrænsningen? Eller skal der ved bare en Type2 til CTS stik på og så er det klaret? :/




-------------
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup


Skrevet af: j8544
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 10:30
Lyt eventuelt til Jyllands-Postens podcast "bilradio" fra den 3.12., hvor der er en del om ladetider med kun én fase:

http://jyllands-posten.dk/podcast/bilradio/ECE13524565/alt-om-aarets-bil-i-danmark-og-alle-finalisterne/" rel="nofollow - https://jyllands-posten.dk/podcast/bilradio/ECE13524565/alt-om-aarets-bil-i-danmark-og-alle-finalisterne/


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 11:13
Nej det er ikke laderen TIL bilen der bestemmer det. Det er hvad der er monteret I bilen der bestemmer. Og her har de sparet, så AC kun tillader 32A på en fase. Den "mormor lader" der følger med bilen er garanteret endnu langsomere da de er beregnet til at trække fra et alm. 240V stik som ikke må belastes kontinuerligt med mere end 6A.

Men i DK er det i en privat hustand ikke lovligt at trække mere end 16A på 1 fase. (mange huse har kun en 25A sikring ude ved vejen)

Clever har en traffo som samler 2 fase til 1 så du kan få ca. 7kWh ud. Men den har stort standby forbrug og et stort ladetab.

Konen's 2019 Kona har også kun 1 faset opladning, den lader med ca 20km/h på en 11kWh lader (ca 3,6kWh). Selv ude i byen hvor de skriver det er 22kWh AC oplader er det samme "problem" For det er ikke 32A lader, men 2x11kWh laderstander (Den lader så med op-til 77kWh på DC hurtiglader). De nyere modeller af Kona'en kunne man tilkøbe 3 faset opladning - og tror næsten det er standard på 2021.

Det er kun i udladet - f.ex tyskland du kan være heldig at finde en 32A ladestander som kan levere 7,4kWh

PS kan se at Clever Twin power er udgået :  https://clever.dk/produkter/abonnementer/clever-unlimited/twin-power/" rel="nofollow - https://clever.dk/produkter/abonnementer/clever-unlimited/twin-power/


-------------


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 11:24
.

-------------


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 12:29
Samme pris meget mere elbil.
https://www.skoda.dk/modeller/enyaq-iv/enyaq-iv?gclid=EAIaIQobChMI88iHu5fj9AIVzYKDBx0nrwzjEAAYASAAEgKCzvD_BwE&gclsrc=aw.ds" rel="nofollow - https://www.skoda.dk/modeller/enyaq-iv/enyaq-iv?gclid=EAIaIQobChMI88iHu5fj9AIVzYKDBx0nrwzjEAAYASAAEgKCzvD_BwE&gclsrc=aw.ds


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Fisher65
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Samme pris meget mere elbil.
https://www.skoda.dk/modeller/enyaq-iv/enyaq-iv?gclid=EAIaIQobChMI88iHu5fj9AIVzYKDBx0nrwzjEAAYASAAEgKCzvD_BwE&gclsrc=aw.ds" rel="nofollow - https://www.skoda.dk/modeller/enyaq-iv/enyaq-iv?gclid=EAIaIQobChMI88iHu5fj9AIVzYKDBx0nrwzjEAAYASAAEgKCzvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Efter et hurtigt kig på linket til bilen, synes jeg den virker meget fin. Specielt med det store batteri og en rækkevidde på 500 km.

Her lidt norsk humor om “Rækkeviddeangst” til dem som har lystSmile
https://tv.nrk.no/se?v=MUHH71006021" rel="nofollow - https://tv.nrk.no/se?v=MUHH71006021



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Samme pris meget mere elbil.
https://www.skoda.dk/modeller/enyaq-iv/enyaq-iv?gclid=EAIaIQobChMI88iHu5fj9AIVzYKDBx0nrwzjEAAYASAAEgKCzvD_BwE&gclsrc=aw.ds" rel="nofollow - https://www.skoda.dk/modeller/enyaq-iv/enyaq-iv?gclid=EAIaIQobChMI88iHu5fj9AIVzYKDBx0nrwzjEAAYASAAEgKCzvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Ja og en masse plads!

Jeg kigger selv på den lille rappe sag her, da jeg ikke har brug for så meget plads.
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2021-10-cupra-born-spaendstig-spansk-elbil?gclid=EAIaIQobChMIsYfSzur28wIVL4KDBx0PNgz5EAAYAiAAEgJHt_D_BwE&gclsrc=aw.ds" rel="nofollow - https://fdm.dk/motor/forpremiere/2021-10-cupra-born-spaendstig-spansk-elbil?gclid=EAIaIQobChMIsYfSzur28wIVL4KDBx0PNgz5EAAYAiAAEgJHt_D_BwE&gclsrc=aw.ds


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 13:12
Det er stdig en ID.3 i forklædning - ikke flere HK eller andet infotainment system (som Audi fik trumfet igennem til Q4)

-------------


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Det er stdig en ID.3 i forklædning - ikke flere HK eller andet infotainment system (som Audi fik trumfet igennem til Q4)
Så er Q4 sikkert i en anden prisklasse.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Det er stdig en ID.3 i forklædning - ikke flere HK eller andet infotainment system (som Audi fik trumfet igennem til Q4)
Så er Q4 sikkert i en anden prisklasse.


Ja, den er 10.000 dyrere, men har en langt bedre finish, infotainment og køreoplevelse, end ID4. Egentlig utrolig at VW sælger nogen ID4, når man ser alternativet.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Det er stdig en ID.3 i forklædning - ikke flere HK eller andet infotainment system (som Audi fik trumfet igennem til Q4)
Så er Q4 sikkert i en anden prisklasse.


Ja, den er 10.000 dyrere, men har en langt bedre finish, infotainment og køreoplevelse, end ID4. Egentlig utrolig at VW sælger nogen ID4, når man ser alternativet.
Er Q4 10k dyrere end ID3, det er den der er tale om?

Kan se den er 95k dyrere, og derfor ikke sammenlignelig på hverken udstyr eller performance.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Tobias_P
Skrevet den: 15-December-2021 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Hej.

Jeg er blevet meget forelsket i Aiways U5, men bliver nød til at høre om der er nogen af jer der ejer en, og har for og imod?, er afklaret med det er el osv :), men om der har være nået der driller osv. :)



Hej,

Da jeg skulle vælge elbil nr. to som således også skulle kunne fungere når vi skal lidt længere væk, kiggede jeg en del på  https://abetterrouteplanner.com/" rel="nofollow - https://abetterrouteplanner.com/ , med henblik på fastlægge hvordan det i praksis ville fungere med de forskellige modeller. 

Man bliver nogle gange overrasket over at ladetid i km/time i nogle tilfælde slår rækkevide og kW. 

Personligt synes jeg U5 har en fed størrelse og ser lækker ud, men dens ladetider vil ikke fungere for os. 

Ren el bil er dog den rigtige vej! 


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 16-December-2021 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Det er stdig en ID.3 i forklædning - ikke flere HK eller andet infotainment system (som Audi fik trumfet igennem til Q4)
Så er Q4 sikkert i en anden prisklasse.


Ja, den er 10.000 dyrere, men har en langt bedre finish, infotainment og køreoplevelse, end ID4. Egentlig utrolig at VW sælger nogen ID4, når man ser alternativet.
Er Q4 10k dyrere end ID3, det er den der er tale om?

Kan se den er 95k dyrere, og derfor ikke sammenlignelig på hverken udstyr eller performance.

Jeg sov lige lidt. Det er selvf. ID4 og Q4 der er sammenlignelige. 


Skrevet af: Benjamin7
Skrevet den: 20-December-2021 kl. 16:05
Der er underskrevet Aiways :), så må vi se hvad det er for nået :)



-------------
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup



Print side | Luk vindue