Print side | Luk vindue

cykle med en laptop hver dag - rystelser

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164374
Udskrevet den: 19-April-2024 kl. 08:10


Emne: cykle med en laptop hver dag - rystelser
Skrevet af: pianomartin
Emne: cykle med en laptop hver dag - rystelser
Skrevet den: 02-Januar-2022 kl. 22:01
Jeg cykler til arbejde med en taske, som klikker fast på bagagebæreren ved hjælp af AVS-beslag.
https://www.designcykler.dk/shop/kildemoes-duffelbag-pronto-19074p.html?gclid=EAIaIQobChMI2Iek_vmT9QIVPoODBx0I3gDOEAQYASABEgLme_D_BwE" rel="nofollow - https://www.designcykler.dk/shop/kildemoes-duffelbag-pronto-19074p.html?gclid=EAIaIQobChMI2Iek_vmT9QIVPoODBx0I3gDOEAQYASABEgLme_D_BwE

D.v.s. tasken sidder direkte klikket på bagagebæreren og alle stød og rystelser går altså op i den.
Jeg cykler relativt hurtigt på hårdt pumpede dæk, og selvfølgelig er der ujævnheder og huller i asfalt osv, som giver små stød undervejs.

Er det - på sigt - skadeligt for en laptop at tage denne tur til/fra arbejde flere gange om ugen? Den er selvfølgelig i en foret "sleeve", og jeg plejer at lægge en trøje eller andet blødt i bunden af tasken, for at tage de værste rystelser. Der er tale om en Macbook Pro, men det er vel ligegyldigt for det princieller i spørgsmålet.

Jeg tænker, at det ville skåne elektronikken at have det i en taske på ryggen, det gider jeg bare ikke cykle med :)



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Januar-2022 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Jeg tænker, at det ville skåne elektronikken at have det i en taske på ryggen, det gider jeg bare ikke cykle med :)

 Det er da så absolut det jeg ville gøre i en sådan situation.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: JesperRou
Skrevet den: 03-Januar-2022 kl. 08:53
Det har jeg gjort i årevis, uden problemer.
Hvis der sad en MEGET gammel mekanisk harddisk i den, som ikke havde automatisk parkering af læsehovedet, så havde du måske et problem. Men, det kan du være sikker på at der ikke gør :)

Teoretisk kan der være stik/forbindelser som kan være løse nok til at hoppe af, men så er den samlet forkert.
Jeg vil tro at bare stille den på et bord, giver et større stød end den får på cykelturen (i den forrede taske).


Skrevet af: Kristian3th
Skrevet den: 03-Januar-2022 kl. 10:45
Jeg havde i en periode (for nogle år siden efterhånden) min computertaske til at ligge i en kurv foran på cyklen. Den bærbare endte med at skulle have udskiftet grafikkortet, da det gik i udu. Jeg regner med at det var rystelserne, som var skyld i det.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 03-Januar-2022 kl. 11:29
Jeg har i en del år kørt med en Ortlieb Office Bag jeg klikker bag på cyklen sammen med en Ortlieb Sleeve og har ikke haft nogen problemer.

Jeg gider ikke at have noget på ryggen


Skrevet af: rskadk
Skrevet den: 04-Januar-2022 kl. 00:22
Hvis der er en arbejds pc så er det vel ligemeget? Du får vel bare en ny hvis den på et tidspunkt går i stykker 😊 


Skrevet af: floe
Skrevet den: 04-Januar-2022 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

Hvis der er en arbejds pc så er det vel ligemeget? Du får vel bare en ny hvis den på et tidspunkt går i stykker 😊 

Så det du siger er, at man ikke behøver at passe på andres ting? Det er da en ærgerlig holdning Smile


-------------
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 04-Januar-2022 kl. 15:37
Det allervigtigste i denne forbindelse er hvilket underlag der cykles på. Er det en jævn og flad rute uden bump er det ganske ukritisk i modsætning til grusvej, brosten m.v.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: pianomartin
Skrevet den: 05-Januar-2022 kl. 07:32
Tak for feedback - der var ikke rigtig nogen konklusion, men det er nok også svært :)



Skrevet af: PerW
Skrevet den: 05-Januar-2022 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Tak for feedback - der var ikke rigtig nogen konklusion, men det er nok også svært :)


Ikke

Jeg har i årevis kørt med en anden taske uden problemer. Men min hænger også på siden og er måske noget mere dæmpende end en der ligger oven på. Samt at jeg bruger et beskyttende sleeve.

Så med det rette udstyr er der vel ingen problemer. Jeg har cyklet mellem 20-40 km om dagen, når jeg cyklede.


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 05-Januar-2022 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Tak for feedback - der var ikke rigtig nogen konklusion, men det er nok også svært :)


Der er ingen PC producent der vil give dig garantier for at det er ok, med mindre det er en mil-spec PC, som er bygget til at modstå den slags. 
Dvs at konklusionen er at det ikke er anbefalelsesværdigt men praktisk erfaring viser at det kan lade sig gøre (som nogle brugere bekræfter). 
Valget er op til dig :)


Skrevet af: madsklit
Skrevet den: 06-Januar-2022 kl. 22:36
https://www.amazon.co.uk/Inateck-Shockproof-Briefcase-Resistant-Ultrabooks/dp/B0739NZ4LC" rel="nofollow -  https://www.amazon.co.uk/Inateck-Shockproof-Briefcase-Resistant-Ultrabooks/dp/B0739NZ4LC

Du må have dig stødsikker taske til den.


Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 07-Januar-2022 kl. 14:14
Havde engang en, vistnok, UMATES taske, hvor selve laptop'en hang i et elastik ophæng inden i i tasken. 
Har prøvet at google den, men kan ikke finde den eller systemet, men det kunne være en idé at kigge efter noget lignende.



Print side | Luk vindue