bitstream lyd kvalitet, forskelle?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164513
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 21:26
Emne: bitstream lyd kvalitet, forskelle?
Skrevet af: moler
Emne: bitstream lyd kvalitet, forskelle?
Skrevet den: 09-Februar-2022 kl. 13:24
Hej
Er der egentlig forskel på lydkvalitet fra eks en shield,dune eller andre media afspillere når man afspiller dts-hd eller true hd via bitstream gennem HDMI? er det så ikke kvaliteteten af ens forstærker som er afgørende
|
Svar:
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 09-Februar-2022 kl. 14:13
Jo bitstream er det kvaliteten af receiveren.
------------- Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 09-Februar-2022 kl. 17:29
Bitstream er urørt af afspilleren. Lyden sendes bit fot bit til receiveren helt urørt. Så ja, der er ingen forskel hvilken afspiller man bruger.
------------- https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio
|
Skrevet den: 09-Februar-2022 kl. 19:11
ja det var også mit indtryk men har bare undret mig over anmeldelser af diverse afspillere hvor deres lyd bliver anmeldt, når nu det ved bitstream er forstærker som afgør kvaliteten
|
Skrevet den: 09-Februar-2022 kl. 20:12
moler skrev:
ja det var også mit indtryk men har bare undret mig over anmeldelser af diverse afspillere hvor deres lyd bliver anmeldt, når nu det ved bitstream er forstærker som afgør kvaliteten | skal ikke kunne sige hvad det er for nogle anmeldelser eller bokse. Men jeg kan forestille mig, at der snakkes om hvis det var boksene der afkodet lyden, og sende den videre som lpcm
------------- Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 08:41
nu kan jeg selfølgelig ikke finde den, men læste en anmeldelse fra whathif a dune hd, hvor de skrev at lyden var tam og flad lige meget hvilken action films sound track man brugte. Det undrede mig bare når den nu kører bit stream
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 13:02
Hifi anmeldelser skal altid tages med et gran salt medmindre de kan bakke det de siger op med andet end mavefornemmelser og meninger.
|
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 13:06
Bitstream er i lydsammenhæng et transportformat. Det garanterer som sådan ikke noget kvalitetsmæssigt. Bitstream eksisterer pga. knaphed i båndbredden i kæden. Som udgangspunkt burde bitstream ikke nå længere end til afspilleren, men idet der siden starten af digitaliseringen har været begrænset båndbredde i digitale lydforbindelser fra afspiller til receiver/soundbar, så åbnede man for, at bitstream kunne videresendes over lydforbindelser (HDMI, optisk osv.) til en receiver/soundbar.
Det afgørende er, hvordan bitstream'en er skabt. Hvis afspilleren kan tage indholdkildens bitstream og videresende den uberørt (passthrough af bitstream), så er der ikke kvalitetstab. Nogle afspillere og konsoller processerer dog først lyden og pakker den dernæst ind igen som en bitstream til transport. Her kan man opleve kvalitetsforskelle.
Med HDMI eARC, HDMI downstream og WiFi Direct er ikke længere knaphed i båndbredden til lydforbindelsen (ift. de lydformater vi har pt.) fra afspiller til receiver/soundbar/højttalere, hvorfor man i stigende grad vil se branchen overgå til ukomprimerede transportformater (PCM, Dolby MAT mv.) idet brugsscenarierne er mere mangfoldige og fordi man kommer ud over tekniske problemer såsom lydforsinkelse/sync.
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 13:15
Og i forlængelse af Rasmus's indlæg er det vigtigt her at nævne, at de færreste afspillere (hvis nogen) kan dekode et Dolby/DTS signal for derefter at encode det igen. Ser man film i Dolby/DTS er bitstreamen derfor af natur "passthrough" og intakt.
|
Skrevet af: pmk69
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 15:51
Når jeg afspiller film fra Netflix eller lignende til min Surround-receiver fra Nvidia Shield overføres lyden som den er uden dekodning (Jeg kan se på displayet i Surround-receiveren om det er Dolby 5.1 etc). Når jeg afspiller Netflix via mit AppleTV boks (nyeste generation) overføres lyden som bitstream (dekodet af AppleTV boksen). Lyden er hørbart bedre på min Nvidia Shield. Hvad er årsagen til dette. Burde den ikke være den samme?
Mvh Per
|
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 16:00
pmk69 skrev:
Når jeg afspiller film fra Netflix eller lignende til min Surround-receiver fra Nvidia Shield overføres lyden som den er uden dekodning (Jeg kan se på displayet i Surround-receiveren om det er Dolby 5.1 etc). Når jeg afspiller Netflix via mit AppleTV boks (nyeste generation) overføres lyden som bitstream (dekodet af AppleTV boksen). Lyden er hørbart bedre på min Nvidia Shield. Hvad er årsagen til dette. Burde den ikke være den samme?
Mvh Per |
Prøv lige at læs de tidligere indlæg... Der står, at hvis afspillere kan pille ved signalet, så kan det degraderes. Du nævner selv, at din AppleTV selv dekoder signalet - så har den alle muligheder for at pille. Det kan forklare hvad du hører.
|
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 16:05
Er du sikker på atv så ikke bruger pcm? Pcm plejer at blive afkodet af afspiller som jeg forstår det og derfor stiller krav til afspillerens decoder kvalitet
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 16:43
pmk69 skrev:
Mvh Per |
Jeg oplever fuldstændigt det samme mht min Shield der bitstreamer og mit ATV der udpakker til PCM. Lyden fra ATV'et er tydelig og markant mere tam og mindre dynamisk. Min teori er at det kunne handle om at metadata om hvor høj lyden, f.eks. en ekspolsion, skal være i forhold til f.eks. forudgående tale er noget der går tabt når den originale bitstream ikke bevares intakt hele vejen til recieveren. Der findes jo metadata for den slags - Men det har været umuligt at be- eller afkræfte om det er grunden via informationssøgning på nettet. Grunden til at dette er blevet min tanke om en plausibel sammenhæng, er at jeg under afspilning med PCM fra hhv. ATV og PowerDVD på PC'en har konstateret at lyden med PCM enten er mere "tam" (knap så dynamisk) på ATV'et eller at lyden som PCM vs bitstreaming forsøger at blive lige så høj, men så klipper i nogle scener hvis jeg benytter PCM i PowerDVD i stedet for bitstreaming, i nøjagtigt de samme scener der med afspilning fra ATV'et fremstår mere tamme. Det er i altid i de samme sekvenser jeg oplevede forskellene (dvs. enten "tam" og mindre dynamik ifht bitstreaming eller omvendt at der opstod klipping af lyden med PCM brug i stedet for intakt bitstreaming). Det i øvrigt også kun i sådanne sekvenser jeg er i stand til at høre forskellen, mens sådanne sekvenser slet ikke er til stede i andre film og man i nogle film således aldrig oplever forskellene. Man kan også sagtens forestille sig at PCM problemet er reciverafhængigt, således at Metadata problemet er til stede med nogle "ældre" recivere, som f.eks. min egen, men ikke altid i nyere Atmos recivere, i de tilfælde hvor der rent faktisk sendes metadata sammen med PCM streamen, som f.eks. når der til specifikt Atmos titler benyttes Dolby MAT 2.0 ifbm PCM, hvortil der jo kan tilknyttes metadata. I sådanne tilfælde forestiller jeg mig faktisk ikke at man vil kunne opleve forskellen.
------------- PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 17:18
TBC1 skrev:
Jeg oplever fuldstændigt det samme mht min Shield der bitstreamer og mit ATV der udpakker til PCM. Lyden fra ATV'et er tydelig og markant mere tam og mindre dynamisk. |
Samme oplevelse her, det var en ven med en Apple TV der bemærkede forskellen, jeg lånte hans Apple boks og kunne ikke helt afklare hvorfor, men forskellen er ganske tydelig.
|
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 19:50
Jeg gjorde opmærksom på dette lige efter den første Lockdown hvor jeg beskrev dette mellem min Shield og mit Apple tv. Og mistænker også at det er den måde Apple tv den afkoder lyden.
|
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 05:23
Jeg kan ikke genskabe det. Det er en formel for hvordan hhv. Dolby og DTS skal udpakkes til PCM, og det er jo Dolby og DTS, der styrer det – ikke afspilleren. Præcis ligesom MPEG4 og HEVC på videosiden.
En mulighed er, at det sker i jeres receiver. Måden den behandler hhv. PCM og bitstream input på eller specifikke brugerindstillinger, som er sat i receiver forskelligt for hhv. PCM og bitstream input. Det er jo f.eks. nogle "lydforbedringer" som receivere kun foretager, når de modtager bitstream-input.
Og er I sikre på, at I ikke har 'Reduce Loud Sounds'-indstillingen på Apple TV aktiveret?
------------- https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 05:50
@Ramus. Nu ved jeg ikke hvad du har at afspille lyd på hjemme i stuen. Men ved du har haft rost bl.a. Sonos meget over på dit site.
Dog giver jeg ret i der er forskel på hvor hver receiver, DAC osv. Behandler PCM, det er helt naturligt.
Det spørgsmål om loud Sound blev jeg også stillet for godt to år siden, og nej den er ikke slået til. Og det var en af de grunde der gjorde, at mit Apple tv 4k nu samler støv. Og selv Apple tv app'en har mere detaljeret lyd på Shield end på selve Apple tv boksen
|
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 06:05
Jeg har flere forskellige, bl.a. B&O BeoLab 9, men jeg har jo løbende nye produkter stående til test. Det er Torben, som har testet Sonos på Flatpanels.dk. Min receiver-opsætning blev pensioneret for en del år siden – snak med konen om det Og så har jeg alverdens afspillere, Nvidia Shield, Apple TV, Roku, UHD Blu-ray, FireTV, PS5, Xbox Series X osv.
Vi har jo skrevet frem og tilbage om sagen, Thomas, så det var lige så meget for at høre de to andre. Jeg har det bare meget svært med følelsesladede beskrivelser af billede og lyd. Bag ord som "sprød", "varm", "direkte" osv. gemmer der sig typisk noget, og det der gemmer sig er ofte en indstilling, der er sat.
|
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 06:12
Det ville være interessant, hvis I har mulighed for at lave krydstest med jeres nuværende receiver, altså f.eks. med Blu-ray-afspiller som kilde, der bør kunne opsættes til at sende lyden ud enten som PCM eller bitstream.
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 06:45
Jeg oplever også tydelig forskel, når jeg vælger mellem DTS/Dolby Digital i stedet for PCM, når jeg benytter min PS3 eller PS4, selvom PCM jo i teorien burde være overlegent, da der altid er sikret maksimal båndbredde til rådighed, hvilket kunne tyde på en dårlig decoder i Playstation (har ikke prøvet med en PS5).
Mange på nettet melder om det samme...
------------- Min hjemmebio: Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.
|
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 07:01
Er det med Blu-ray på PS4?
For i mange andre typer afspilning, så udpakker netop spilkonsollerne faktisk lyden internt, behandler den og pakker den ned igen som bitstream til output – bl.a. for at kunne få menulyde og samtaler (headset) med. Det giver lydforsinkelse, men der kan kompenseres for det i kæden når det handler om film/serier. Det kan der ikke med spil, hvorfor man får lydforsinkelse, hvis man sætter sin spilkonsol til bitstream-output. Der er på nogle af konsollerne mulighed for at lave passthrough af bitstream på film, men det skal aktiveres manuelt.
|
Skrevet af: Morten HL
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 10:12
Jeg hørte fornylig en professor indenfor lyd og akustik udtale sig om hvor meget lydtrukket betyder for lydoplevelsen. Han havde et eksempel, hvor 2 ens sæt højttalere blev sat op i en blindtest, men hvor lydtrukket på det ene sæt højttalere var 1/2 eller 1 DB højere end det andet højttaler sæt. Og der var den subjektive oplevelse, at der var mere dynamik og liv i de højttalere, hvor lydtrykket var lidt højere.
Lydtrykket betyder meget for oplevelsen af lyden. Jeg oplever også at film lyder bedre, når de afspilles via min X BOX X end med ATV4. Så måske kunne forskellen i lydoplevelse også skyldes, at Shield måske sender et lidt højere lydtryk ud end ATV gør? Jeg kender ikke Shield, så det er et rent gæt :)
|
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 10:19
Morten HL skrev:
Jeg hørte fornylig en professor indenfor lyd og akustik udtale sig om hvor meget lydtrukket betyder for lydoplevelsen. Han havde et eksempel, hvor 2 ens sæt højttalere blev sat op i en blindtest, men hvor lydtrukket på det ene sæt højttalere var 1/2 eller 1 DB højere end det andet højttaler sæt. Og der var den subjektive oplevelse, at der var mere dynamik og liv i de højttalere, hvor lydtrykket var lidt højere.
Lydtrykket betyder meget for oplevelsen af lyden. Jeg oplever også at film lyder bedre, når de afspilles via min X BOX X end med ATV4. Så måske kunne forskellen i lydoplevelse også skyldes, at Shield måske sender et lidt højere lydtryk ud end ATV gør? Jeg kender ikke Shield, så det er et rent gæt :) | det er sådan set rigtigt nok, da mere power til at drive højtalerne jo mere detaljeret bliver de. Men udfordringen kommer jo, at når fx jeg skal kritisk lytte, skruer lyden op, for at hører hver lille detalje, og der er det der når lyden konverteres til PCM i boksen, så mister detaljegraden af lyden
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 10:33
Kunne det tænkes, at PCM fra ATV er lavere end bitstream fra Shield og at der derfor skal skrues ekstra op i første tilfælde?
Umiddelbart har jeg oplevet, at lyden kan være flad/dynamikkomprimeret på Netflix, mens det lyder fint fra andre tjenester, så måske Netflix er synderen?
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 13:21
Jeg lå på et tidspunkt og rodet med det, jeg har prøvet med forskellige enheder herunder også forskellige receiver, jeg lyttede på det i mange timer, ja dage faktisk, signalet via atv er laver når der køres lpcm ud, jeg mistænker at dialog normalization forsvinder her.
Det jeg opdaget og enlig ret interessant var, at når lyden sendes som DD 5.1 vs lpcm fra atv til reciveren, så er der lydmæssigt forskel på hvor godt receiverne behandler de 2 signaler hver for sig.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: henningdalgaard
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 13:35
Kan I ikke prøve at sætte shield tv til PCM og se om det så er samme kvalitet som ATV? Så kan man afgøre om det er formatet eller selve afspilleren - eller hvad?
|
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 14:01
Jeg er enig i at PCM lyden fra ATV kan være flad. Der synes jeg at Atmos lydspor på ATV har en helt anderledes dynamik. Jeg har et 5.1 setup uden loft højttalere etc. Men jeg oplever en stor forskel i lyden fra henholdsvis PCM og Atmos lydspor fra ATV. Selvom det i princippet burde være det samme i mit setup.
|
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 14:07
henningdalgaard skrev:
Kan I ikke prøve at sætte shield tv til PCM og se om det så er samme kvalitet som ATV? Så kan man afgøre om det er formatet eller selve afspilleren - eller hvad? | det kan Shield en ikke native. Hvis man skal gøre noget skal man gøre det via plex eller Kodi. Og der har jeg prøvet ved plex, og der er hørbar forskel. Men ikke lige så meget som på Apple tv
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 17:15
Morten HL skrev:
Jeg er enig i at PCM lyden fra ATV kan være flad. Der synes jeg at Atmos lydspor på ATV har en helt anderledes dynamik. Jeg har et 5.1 setup uden loft højttalere etc. Men jeg oplever en stor forskel i lyden fra henholdsvis PCM og Atmos lydspor fra ATV. Selvom det i princippet burde være det samme i mit setup. |
Dette matcher netop med min forudgående tanke og ide om at det kunne handle om metadata for forskellige lydstyrker (f.eks. når eksplosioner er dynamisk MEGET højere end forudgående tale når der bitstreames) som fraværende i det normale Legacy 5.1 PCM, mens der i tilfælde af Atmos jo benyttes Dolby MAT 2.0 PCM stream af ATV'et, som netop INKLUDERER metadata som nyere Dolby MAT 2.0 kompatible recievere kan gøre brug af.
------------- PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 12-Februar-2022 kl. 22:21
Rasmus Larsen skrev:
For i mange andre typer afspilning, så udpakker netop spilkonsollerne faktisk lyden internt, behandler den og pakker den ned igen som bitstream til output – bl.a. for at kunne få menulyde og samtaler (headset) med. Det giver lydforsinkelse, men der kan kompenseres for det i kæden når det handler om film/serier. Det kan der ikke med spil, hvorfor man får lydforsinkelse, hvis man sætter sin spilkonsol til bitstream-output. Der er på nogle af konsollerne mulighed for at lave passthrough af bitstream på film, men det skal aktiveres manuelt. |
Nej, det er ved spil. Afspilning af DVD/Blu-rays fungerer uafhængigt af, som når konsollen benyttes som spillemaskine, derfor får du muligheden for at vælge mellem de forskellige lydspor, skiven indeholder, modsat spil hvor lydsporet jo ikke er fastlagt på forhånd.
Nogle tidligere spil havde faktisk muligheden for at vælge mellem DTS eller Dolby Digital, men det var vist før HDMI og HD-lydformaterne fandtes.
Mht. volumen når man tester lydformater mod hinanden, er jeg absolut enig i, det er enormt vigtigt at justere for evt. niveauforskelle, da øret er meget modtagelig for dette. F.eks. oplever mange DTS som bedre end Dolby Digital, men DTS har fra start et højere output end Dolby Digital, så hvis man husker at justere volumen, inden man sammenligner, vil de fleste have svært ved at udpege en vinder, forudsat der er tale om CORE-versionen i højeste bit rate (1536) ved DTS og (640) ved Dolby Digital, men begge er jo efterhånden forældede formater...
------------- Min hjemmebio: Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.
|
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 06:15
Morten HL skrev:
Jeg er enig i at PCM lyden fra ATV kan være flad. Der synes jeg at Atmos lydspor på ATV har en helt anderledes dynamik. Jeg har et 5.1 setup uden loft højttalere etc. Men jeg oplever en stor forskel i lyden fra henholdsvis PCM og Atmos lydspor fra ATV. Selvom det i princippet burde være det samme i mit setup. |
Dolby Atmos lydspor fra Apple TV 4K sendes også som PCM. Såkaldt Dolby MAT 2.0, hvilket er PCM + metadata.
|
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 06:18
Supergris skrev:
Rasmus Larsen skrev:
For i mange andre typer afspilning, så udpakker netop spilkonsollerne faktisk lyden internt, behandler den og pakker den ned igen som bitstream til output – bl.a. for at kunne få menulyde og samtaler (headset) med. Det giver lydforsinkelse, men der kan kompenseres for det i kæden når det handler om film/serier. Det kan der ikke med spil, hvorfor man får lydforsinkelse, hvis man sætter sin spilkonsol til bitstream-output. Der er på nogle af konsollerne mulighed for at lave passthrough af bitstream på film, men det skal aktiveres manuelt. |
Nej, det er ved spil. Afspilning af DVD/Blu-rays fungerer uafhængigt af, som når konsollen benyttes som spillemaskine, derfor får du muligheden for at vælge mellem de forskellige lydspor, skiven indeholder, modsat spil hvor lydsporet jo ikke er fastlagt på forhånd. |
Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår. Bruger du bitstream til spillyd på konsollen?
|
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 13:01
Jeg er enig i at der ikke burde være nogen forskel. Men jeg oplever en tydelig forskel i lyden for henholdsvis PCM og Atmos lyd på ATV.
Jeg testede i weekenden diverse film og serier, der har normalt 5.1 lydspor for henholdsvis ATV (PCM udgang til Receiver) og X BOX X (Atmos udgang til Receiver). Og der oplevede jeg mere dynamik, klarhed i lyden etc. fra X BOX i forhold til, når jeg så dem via ATV.
Det er selvfølgelig min subjektive oplevelse, men jeg oplever en forskel i lyden (dynamik, detaljerigdom etc. for den samme film/serie afhængig af om lyden sendes som PCM eller Atmos lydspor)
|
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 13:19
Jeg forstår ikke, hvad du mener, Morten. Dolby Atmos sendes som PCM (+ metadata) fra Apple TV 4K (det samme gælder i øvrigt med Xbox, hvis det er Atmos i konsolspil). Faktisk udsendes alt lyd fra Apple TV som PCM.
Det er lidt en sammenblanding af begreber. PCM er ikke et lydformat, men en transportmetode af lyden via kablet, ligesom bitstream er det.
Dolby Atmos er derimod et lydformat, ligesom f.eks. DTS:X eller Dolby Digital Plus.
Uanset om Dolby Atmos transporteres som bitstream (komprimeret) eller PCM (ukomprimeret) så vil det som udgangspunkt øge detaljegraden og dynamikken i lydsporet. Det er per definition fordi Atmos er objekt-baseret, altså lydene er ikke mikset på forhånd i kanaler. Objekter er en mere effektiv måde til at skabe, lagre og distribuere digital lyd på. Men det er ikke det, der debatteres i tråden
|
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 16:51
Du kan sige hvad du vil Rasmus. Men Apple TV behandler ikke lyden godt, om det er den ene eller den anden grund.
|
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 17:41
Den er certificeret af Dolby, hvilket betyder, at den behandler Dolby-lyden, som den skal behandles efter specifikationen.
Som jeg nævnte tidligere, så tror jeg i stedet, at årsagen skal findes i jeres receiver.
|
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 18:19
Rasmus Larsen skrev:
Den er certificeret af Dolby, hvilket betyder, at den behandler Dolby-lyden, som den skal behandles efter specifikationen.
Som jeg nævnte tidligere, så tror jeg i stedet, at årsagen skal findes i jeres receiver. | det kan jeg så ikke forestille mig det er ved receiverne. Da jeg bl.a ikke kører med noget andet end room EQ på min Denon. Har hverken dynamic EQ eller dynamic volume på. At den er certificeret dolby atmos er jo desværre ikke et kvalitetsstempel da man ser bærbare og smartphones certificeret med atmos.
|
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 18:46
Hvis d er er noget om snakken burde der findes nogle tråde på avsforum, avsforum eller reddit. Nogen der har tjekket?
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 05:26
T-Duck skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Som jeg nævnte tidligere, så tror jeg i stedet, at årsagen skal findes i jeres receiver. | det kan jeg så ikke forestille mig det er ved receiverne. Da jeg bl.a ikke kører med noget andet end room EQ på min Denon. Har hverken dynamic EQ eller dynamic volume på. |
Er du sikker på, at room EQ på din receiver fungerer på samme måde, når input-signalet er sendt vha. hhv. bitstream og PCM?
En tommelfingerregel indenfor både lyd og video er, at jo højere kvalitet (kHz, bit, ukomprimeret osv.) et signal er, desto mindre processering kan receiver eller TV udføre. Det handler om processorkraft og tidsmæssig forsinkelse. At sende et signal ind i en receiver/soundbar som PCM i stedet for bitstream er samtidig et signal om, at signalet er "klargjort" og skal videreformidles til højttalerne hurtigst muligt. Bitstream er omvendt et signal om, at receiveren skal klare disse opgaver. Selvom der i I bitstream ligger data om lydformatet (Dolby, DTS) samt tilhørende instruktioner, så kan en receiver i bitstream-processen let påføre diverse "forbedringer", altså ændring af signalet.
Det samme gælder på videosiden; et signal i lav kvalitet kan "opskaleres" og samtidig få diverse skarphedsforbedringer. Kommer signalet derimod i sin mest rå form, f.eks. 4K HDR med VRR, så er det meget begrænset, hvad et videosystem kan ændre på signalet.
Din receiver kan sagtens have sat en indstilling på bitstream-signaler, som du ikke er opmærksom på, eller måske slet ikke er herre over. Det sker i både lyd- og videoprodukter, og det er hvad producenterne ser som deres "signatur". At levere lyd eller billede i helt ren form er ikke populært i den digitale alder fordi det jo netop gør, at producenterne får sværere ved at differentiere sig fra hinanden.
T-Duck skrev:
At den er certificeret dolby atmos er jo desværre ikke et kvalitetsstempel da man ser bærbare og smartphones certificeret med atmos. |
Jo det er lige præcis et kvalitetsstempel, for softwaren vel at mærke. Det definerer hvordan signalet skal udpakkes, behandles osv. F.eks. Dolby Atmos håndteres i digitale bits på samme måde i en mobiltelefon som en dyr Atmos-receiver.
At det ikke er et kvalitetsstempel for hardwaren, er en helt anden snak. Det handler om højttalere, hardware, fysik mv.
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 06:19
Rasmus. Jeg er helt sikker på at room EQ ikke ødelægger lyden i de højere frekvenser. Dels fordi jeg har haft lyttet meget til hi-res audio med EQ on/off for at finde det som lød bedst i stuen.
Nu et ukomprimeret PCM spor fra lad os sige dd+ atmos indeholder jo ikke mere data end selve bitstream udgaven. Så der skal ikke behandles ekstra data.
Sjovt du altid snakker om forsinkelse af bitstream lyden. For det har jeg aldrig oplevet kun ved PCM fra Apple tv.
Jeg testede med monsterhuset som jeg har på bluray (egen Rip) den er i ren LPCM. Og der var faktisk også forskel på om den kom fra Apple tv eller bl.a Shield. Den var kun lidt hørbar bedre på Shield. I modsætning hvis vi tager en bitstream Vs PCM på Apple tv
Ja det ved jeg godt med atmos. Vi stadig et stykke Apple egen software der selv pakker lyden ud før den snakket mate 2,0 på. Og når vi arbejder med komprimeret lyd, jo mere det pakkes om, jo ringere bliver lyden
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 06:42
T-Duck skrev:
Nu et ukomprimeret PCM spor fra lad os sige dd+ atmos indeholder jo ikke mere data end selve bitstream udgaven. Så der skal ikke behandles ekstra data. |
Jo. Faktisk mange faktorer større datamængde.
T-Duck skrev:
Sjovt du altid snakker om forsinkelse af bitstream lyden. For det har jeg aldrig oplevet kun ved PCM fra Apple tv. |
Må jeg forslå, at du prøver det der Google? Prøv: "bistream audio delay".
Hvis du oplever forsinkelse med PCM, så skal du sætte din receiver til at forvente PCM-input (i stedet for bitstream) på den HDMI-port, som afspilleren er tilsluttet.
T-Duck skrev:
Jeg testede med monsterhuset som jeg har på bluray (egen Rip) den er i ren LPCM. Og der var faktisk også forskel på om den kom fra Apple tv eller bl.a Shield. Den var kun lidt hørbar bedre på Shield. I modsætning hvis vi tager en bitstream Vs PCM på Apple tv |
Jeg ved ikke, hvorfor du bliver ved med at gøre det til en snak om Apple TV vs. Nvidia Shield hjemme hos dig. Vi taler her i tråden om bitstream vs. PCM generelt.
T-Duck skrev:
Ja det ved jeg godt med atmos. Vi stadig et stykke Apple egen software der selv pakker lyden ud før den snakket mate 2,0 på. Og når vi arbejder med komprimeret lyd, jo mere det pakkes om, jo ringere bliver lyden |
Øhh, nej. Det er Dolby og DTS, der definerer, hvordan det skal udpakkes. De instruktioner ligger i bitstream. Når en afspiller implementerer Dolby eller DTS, så får den en softwarepakke på licens, som kan forstå instruktionerne.
Der er ikke nogen, der snakker om komprimeret lyd, der pakkes om. At udpakke en bitstream til PCM er ikke at pakke noget om... Det er at pakke lyden ud!
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 06:56
Jeg tror vi bliver nødt til at tage et par skridt tilbage i denne tråd og først definere hvad bitstream og PCM er i lydsammenhæng:
- Bistream (komprimeret) og PCM (ukomprimeret) er ikke lydformater. Det er transportformater til at transportere lyden fra en kilde til en afspiller.
- Man bruger bitstream pga. manglende båndbredde (optisk kabel, streaming osv.) eller kapacitet (skive-lagerkapacitet, størrelse på download-fil osv.).
- Inde i en bitstream ligger komprimerede digitale bits, der repræsenterer lydformatet (Dolby, DTS osv.). Disse digitale bits skal altid udpakkes før de kan blive til lyd. I bitstream ligger de præcise instruktioner til, hvordan de komprimerede digitale bits skal udpakkes.
- Når man udpakker bitstream får man PCM (Pulse-Code Modulation). PCM er ukomprimerede digitale bits, hvor man digitalt beskriver et analogt samplet lydsignal.
- På hvilken enhed bitstream udpakkes til PCM er emnet i denne tråd. Nogen mener, at man får bedre lyd ved først at udpakke bitstream på receiver/soundbar i stedet for i afspilleren (Blu-ray, medieboks, konsol osv.). Der er intet teknisk belæg for den påstand. Processen er den samme uanset i hvilken enhed det sker fordi bitstream indeholder instruktionerne. Dolby Atmos skal holdes ude af debatten, idet det ligeledes kan transporteres som både PCM (såkaldt Dolby MAT 2.0, se længere nede) og bitstream, hvor sidstnævnte altid skal udpakkes.
- Med digitale lydsystemer bliver PCM bliver først analogt i en DAC (digital-to-analog converter), hvilket sker umiddelbart før højttalerne. DAC'en er fuldstændig uden betydning for emnet i denne tråd.
- Bitstream kan være en reenkodning i visse afspillere. Dvs. at enheden udpakker bitstream'et, behandler lyden og lægger f.eks. menulyde eller stemmer (stemmeassistent) på, hvorefter det hele igen komprimeres og pakkes som bitstream, som kan sendes f.eks. over optisk lydkabel (der har begrænset båndbredde hvorfor PCM surround som udgangspunkt ikke kan transporteres). Det sker f.eks. i spilkonsoller, men kan også ske i Blu-ray-afspillere. Det virker med pakketeret media hvor man kan kompensere for lydforsinkelsen ved at forsinke billedet, dvs. film og serie, men det fungerer ikke så godt med spil og live-indhold. Det skyldes naturligvis, at der opstår forsinkelse i lydsignalet på realtidsindhold.
- PCM lydoutput fra en afspiller kan ligeledes sendes med menulyde og stemmer, men det tilføjes efter bitstream er udpakket og det indebærer ikke forsinkelse i lydsignalet.
- Der er ingen lov eller regel om, at en receiver/soundbar ikke må behandle lydsignalet og jo tidligere i processen en receiver/soundbar får signalet (læs: bitstream), desto mere kan der gøres. Det handler om processorkraft. PCM ses derimod i større grad som et klargjort lydsignal. Det er ikke nødvendigvis noget, som brugeren kan styre, ligesom en TV-skærm også med selv alle videosystemer slået fra, stadig kan påføre kunstig skarphed (læs: støj om objekter osv). Hvis man vælger "direct", "pure" eller lignende på sin receiver, så kan man komme tættest – men ikke nødvendigvis 100% - på lydkilden.
- I en bitstream kan der være metadata, hvilket er digitale bits, der ikke beskriver lydsignalet direkte, men som beskriver noget tilhørende, f.eks. Dolbys Dialnorm, der prøver at normalisere stemmeniveauet imellem filmudgivelser. Som det blev skrevet tidligere i tråden så opfatter mennesker dynamik i lyd relativt ift. lydstyrken. En receiver vil tage Dialnorm i betragtning for en indkommende bitstream, men der er ikke Dialnorm i PCM, hvorfor en receiver ikke kan tilpasse lydsignalet ift. eksempelvis Dialnorm. At man sammenligner hhv. PCM og bitstream fra samme afspiller indebærer således, at man typisk sammenligner samme lydspor ved to forskellige lydstyrker, hvilket påvirker opfattelsen af lyddynamik. Lydstyrken skal normaliseres i sammenligningen ved at regulere lydstyrken på receiveren til at være ens – det er meget svært at gøre med øret uden måleudstyr.
- I PCM er der som udgangspunkt ikke metadata idet de digitale bits repræsenterer det analogt samplede lydsignal. Til f.eks. Dolby Atmos er der dog behov for metadata til at beskrive den objekt-baserede lyd, så Dolby har skabt Dolby MAT 2.0, der igen ikke er et lydformat, men et transportformat. Dolby MAT 2.0 = PCM + metadata.
- Indstillinger såsom 'Reduce loud sounds' og 'night mode' i afspillere og receivere kan påvirke dynamikken i lyden. Disse indstillinger kan være specifikke for f.eks. indgange eller signalveje. Indstillinger i receivere såsom størrelsen på højttalere eller positionerne heraf kan ligeledes påvirke lyden.
Som en analogi, så kan det måske hjælpe at tænke på bitstream som en ZIP-fil. Når den udpakkes får man PCM. Det er digitale bits, der kan gendannes 1:1, så at hævde, at bitstream generelt giver bedre lyd end PCM, svarer til at hævde, at ZIP-filen er højere kvalitet end de udpakkede filer. Det er en fejlslutning, som man ikke kan debattere. Man kan derimod godt debattere, hvad der sker i processen (lydindstillinger, metadata, reenkodning osv.).
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 08:55
Ja data der er tomme. medmindre vi taler om lossless kodeks som true HD og hd master. du får ikke mere lyd ud ved en 382 kbps dolby digital eller et dd+ på de ca 768 kbps, ved den pakkes ud først som pcm.
Jeg fortæller bare bare hvad min oplevelser har været med med forsinkelse.
Jeg gøre det til en apple/shield snak, da det er de to enheder jeg har til rådighed der hjemme.
du skriver så efterfølende analogi med zip. det er helt hen i vejret. den kan du kun bruge om dts hd master og true hd, da det er lossless containere.
Du kan bruge zip analogien, hvis du siger at hvis du fx pakker en billede fil ned i en zip til halv størrelse, og når du pakker den ud, så er det kun halv billede kvalitet, hvilken jo ikke tilfælde
jeg fornægter ikke pcm, hvis bare filmen er udgivet i det. Men issue er at når det er enhederne der pakker lyden ud til pcm. at ikke alle gør det lige godt.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 08:58
T-Duck skrev:
Jeg gøre det til en apple/shield snak, da det er de to enheder jeg har til rådighed der hjemme.
|
Sammen med din forstærker…….
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 09:15
KlausDM skrev:
T-Duck skrev:
|
Klaus | ja selvfølgelig.
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 09:34
T-Duck skrev:
Ja data der er tomme. medmindre vi taler om lossless kodeks som true HD og hd master. du får ikke mere lyd ud ved en 382 kbps dolby digital eller et dd+ på de ca 768 kbps, ved den pakkes ud først som pcm. |
Du får ikke mere lyd ud af det, men datamængden øges drastisk. Jeg gider ikke skrive det en tredje gang.
T-Duck skrev:
du skriver så efterfølende analogi med zip. det er helt hen i vejret. den kan du kun bruge om dts hd master og true hd, da det er lossless containere.
Du kan bruge zip analogien, hvis du siger at hvis du fx pakker en billede fil ned i en zip til halv størrelse, og når du pakker den ud, så er det kun halv billede kvalitet, hvilken jo ikke tilfælde |
Du blander hhv. kildekomprimering og filkomprimering sammen, hvilket er grunden til, at dit svar ingen mening giver.
En ZIP-fil kan indeholde samme billede i original kvalitet (f.eks. 8K ukomprimeret) eller degraderet kvalitet (f.eks. HD komprimeret). Det bestemmer skaberen af filen. Når du pakker ZIP-filen ud, så får du 1:1 det, som gik ind i ZIP-filen – uanset hvad det måtte være.
En ZIP-fil er selvfølgelig lossless (tabsfri) for ellers kunne digital data ikke gendannes 1:1. Men det betyder absolut ikke, at kilden til denne data (lyd, video, billede osv.) er lossless. Og det er i øvrigt også fuldstændig irrelevant ift. sagen.
På samme måde pakkes bitstream ud til PCM. Niveauet af kildekvalitet/kildekomprimering er en helt anden sag, som du igen formår at få blandet sammen i en stor pærevæling fordi du tilsyneladende ikke forstår de tekniske aspekter.
T-Duck skrev:
jeg fornægter ikke pcm, hvis bare filmen er udgivet i det. Men issue er at når det er enhederne der pakker lyden ud til pcm. at ikke alle gør det lige godt. |
Al filmlyd er i PCM. Det er bare ofte komprimeret til en bitstream i forbindelse med transporten ud til seeren via disc, streaming eller tredje. Derfor skal PCM altid genskabes før lyden kan afspilles.
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 09:46
Jeg synes da atv/shield snakken er mere relevant end formater - men er med på man ikke kan have snakken uden formatsnakken - men det kunne da være sjovt at undersøge nærmere, da flere bemærker forskellen.
Ved ikke om det er det samme gutten her oplever https://www.reddit.com/r/appletv/comments/egf228/whats_with_apple_tv_4k_audio_quality_vs_shield/" rel="nofollow - https://www.reddit.com/r/appletv/comments/egf228/whats_with_apple_tv_4k_audio_quality_vs_shield/
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 09:51
Det er da også et relevant emne set med forbrugerbriller, men det er ikke det, som tråden handler om. Det kan jo med fordel debatteres i en særskilt tråd.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 10:41
T-Duck skrev:
KlausDM skrev:
Klaus | ja selvfølgelig. |
Som kan være den der tolker det forskelligt, afhængigt af, hvilken signaltype den modtager. Det er det Rasmus forsøger at forklare dig.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 11:32
KlausDM skrev:
T-Duck skrev:
KlausDM skrev:
Klaus | ja selvfølgelig. |
Som kan være den der tolker det forskelligt, afhængigt af, hvilken signaltype den modtager. Det er det Rasmus forsøger at forklare dig.
Klaus | Men som jeg også skrev til rasmus i morges, at film som monster huset som er i ren PCM, at der ikke er den store forskel på lyden, om det er apple tv eller shield, dog en lille forbedring på shield. derfor jeg kan udelukke receiveren, da med den film, eller sågar de fleste harry potter på bluray rips også i ren PCM. sender i teorien sammen lydsignal ud. men noget ændre sig ved lyden.
derfor jeg mener pt at bitstream er bedst, da det så kun er receiveren som er den afgørende faktor i lyd behandlingen
|
|