Print side | Luk vindue

Lydkvalitet fra NAS

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164516
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 06:27


Emne: Lydkvalitet fra NAS
Skrevet af: Bestpictures
Emne: Lydkvalitet fra NAS
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 11:44
Jeg har en Oppo 203 afspiller som er tilsluttet digitalt til lydanlæg via SPDIF coax.

Mussikken ligger på Synology NAS gemt i FLAC og Apple lossless rippet fra egne cd plader.

Mit problem er at lyden er langt mere detaljeret og interessant at lytte til hvis jeg afspiller en cd direkte i Oppo frem for at lade Oppo'en hente musikken fra NAS.

Skal også nævnes jeg sender bitstream til lydanlægget.

Kan dette forklares?

Lidt træls når man virkelig vil lytte at man skal finde de enkelte skiver.



Svar:
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 12:07
Nu skriver du ikke hvordan den CD afspiller er sluttet til. Men når du på din oppo kører over spdif, så er det din dac'en i din receiver, der taget sig af lyden, men hvis du kører analog fra din CD afspiller så er det afspillerens DAC der tager sig af lyden. Så hvis det er sådan din CD afspiller er sat til. Lader det til den har en bedre DAC ind din receiver

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 12:49
Det der kommer fra nassen er data; det kan der ikke sådan uden videre gøres noget slemt ved.


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 13:20
Oppo'en er tilsluttet netværket med kabel og sender digital bitstream til forstærker så det altid er forstærkerens D/A converter der er i brug.

Om jeg afspiller fra NAS via Oppo eller direkte CD i Oppo går signalet via SPDIF coax out - bitstream fra Oppo til forstærker, det er derfor underligt at der er forskel på lyden om der afspilles direkte CD i Oppo elller Oppo afspiller fra NAS


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 13:45
Ahh. Så den eneste jeg kan se er, at det er udpakning af FLAC og alac, den har lidt udfordringer med. For det er oppoen der udpakker filerne for den sender dem videre som PCM.
Du kan evt. Teste hvis du kan afspille via netværk direkte på din receiver

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oppo'en er tilsluttet netværket med kabel og sender digital bitstream til forstærker så det altid er forstærkerens D/A converter der er i brug.

Om jeg afspiller fra NAS via Oppo eller direkte CD i Oppo går signalet via SPDIF coax out - bitstream fra Oppo til forstærker, det er derfor underligt at der er forskel på lyden om der afspilles direkte CD i Oppo elller Oppo afspiller fra NAS
Hvis du gemmer en ikke komprimeret .wav file fra CD på NAS, er der så forskel?

-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 10-Februar-2022 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oppo'en er tilsluttet netværket med kabel og sender digital bitstream til forstærker så det altid er forstærkerens D/A converter der er i brug.

Om jeg afspiller fra NAS via Oppo eller direkte CD i Oppo går signalet via SPDIF coax out - bitstream fra Oppo til forstærker, det er derfor underligt at der er forskel på lyden om der afspilles direkte CD i Oppo elller Oppo afspiller fra NAS
Hvis du gemmer en ikke komprimeret .wav file fra CD på NAS, er der så forskel?

Det har jeg faktisk aldrig prøvet, bruger dBpoweramp som har en default indstilling på 5 for komprimering, har kun prøvet at vælge bedste kvalitet her - hvilket giver samme resultat med dårligere lyd fra server.

Hvordan kan jeg vælge at gemme wav direkte fra cd'en?


Skrevet af: JesperRou
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Hvordan kan jeg vælge at gemme wav direkte fra cd'en?


Super simpelt! I DBPowerAmp vælger du bare Wave i "Rip To" feltet og "Uncompressed" i settings.
Alle andre lader du være "as source".




Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 11-Februar-2022 kl. 10:55
Super simpelt! I DBPowerAmp vælger du bare Wave i "Rip To" feltet og "Uncompressed" i settings.
Alle andre lader du være "as source".

Mange tak, det vil jeg prøve. Hvis det giver bedre lyd må jeg til at rippe igen.


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 11:02
Jeg har nu prøvet at gemme musikken i det originale WAV format ukomprimeret, det lyder nøjagtig som FLAC, stadig lyder direkte cd afspilning langt bedre - flere detaljer, mere “analogt” - underligt hvad årsagen er til dette.


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Jeg har nu prøvet at gemme musikken i det originale WAV format ukomprimeret, det lyder nøjagtig som FLAC, stadig lyder direkte cd afspilning langt bedre - flere detaljer, mere “analogt” - underligt hvad årsagen er til dette.

Det lyder mærkeligt, der ‘burde’ ikke være forskel.
Prøv at lagre wav filen på en usb Stick som du sætter direkte i afspilleren eller bedre: forstærkeren og så afspille direkte fra USb Stick udenom NAS ?


Skrevet af: HenrikN
Skrevet den: 03-Marts-2022 kl. 23:14
Jeg gemmer også WAV filer på NAS. Jeg synes ikke umiddelbart der er forskel på lyden. Jeg bruger også samme DAC til begge dele. Er der nogle settings i den app du bruger til din NAS? Mener at kunne huske at jeg kunne vælge at komprimere. 

-------------
Mvh
Henrik Nielsen


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 05-Marts-2022 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

mere “analogt”


Hvad betyder det? Jeg mener det er jo præcis så "digitalt" som en flac fil.


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 06-Marts-2022 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

mere “analogt”


Hvad betyder det? Jeg mener det er jo præcis så "digitalt" som en flac fil.

Mange som interesserer sig for lyd bruger udtrykket “analogt” for at opleve lyden mere naturtro og korrekt. Selv om alt er digitalt skal signalet jo konverteres til analog lyd et sted i signalvejen og her handler det om at genskabe det mest korrekte lyd billede.

Hvis man har lyttet med siden den digitale lyd startede tilbage i 80’erne og frem til nu ved man også hvor slemt dårlig behandlet “digital” lyd kan lyde, hård, kold og livløst, noget man egentlig ikke gider bruge tid på at lytte til.

Det er svært at finde de rigtige udtryk til at beskrive lyd, bruger man udtrykket “ørevenlig” lyd er der straks nogen der kommenterer at så er det nok ikke længere den korrekte lyd!


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 08-Marts-2022 kl. 12:46
Har nu brugt rigtig lang tid på at sammenligne FLAC og WAV filer. Min konklusion er lidt anderledes end jeg skrev tidligere, WAV er meget tæt på at lyde som direkte CD afspilning og med betydelig bedre lyd end FLAC.
Måske FLAC er tabsfri beregnings og målemæssigt, men i et highend anlæg lyder WAV alligevel så meget bedre at jeg er gået i gang med at rippe flere hundrede CD’er igen.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 08-Marts-2022 kl. 13:25
Det er noget sludder.

Hvis det lyder forskelligt, så er der noget galt med dit setup.


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 25-Marts-2022 kl. 19:06
Selv ved at streame fra NAS til Ipad og herfra lytte via Bluetooth gennem Bose QuietComfort 35 II er der i mine ører hørbar forskel mellem FLAC og WAV filer, til WAV's fordel.
Forskellen består i at musikken er betydelig mere levende og nærværende.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-Marts-2022 kl. 19:08
Sludder og vrøvl.


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 26-Marts-2022 kl. 16:54
Har du prøvet at rippe en CD i både FLAC og WAV og sammenligne, eller et det blot pr definition?


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 26-Marts-2022 kl. 18:13
 Og måske kan der opleves en ganske lille forskel :
 The FLAC format is open-source, making it useful for storing additional information regarding audio. However, because of its nature, the  https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth" rel="nofollow - bit depth  and sample rate can be limited.”
 WAV is the standard format for most media players and has an unlimited sample rate and bit depth.”


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 26-Marts-2022 kl. 19:08
Det har intet at sige når vi sammenligner en rippet CD.


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 28-Marts-2022 kl. 09:47
Med CD'en som udgangspunkt er man jo i sagens natur begrænset til 44,1 kHz og 16 bit. Om du ripper til WAV eller FLAC vil ikke give en hørbar forskel. Noget i kæden må gå ind og pille ved et af formaterne ved afspilning - det er ikke formatet der er problemet.


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 11-Maj-2022 kl. 17:57
Jeg har musikken til at lægge på en Synology 218j som er opdateret med nyeste software og streamer til en Oppo 203 som sender musikken via coax SPDIF digitalt til forstærker og højttalere.
Kan kun berette at forskellen i mine ører er kolossal (Knap så musik interesserede kan ikke høre forskel)
Ved ikke om Synology kan lave et eller andet ved FLAC filerne, har dog fundet tilsvarende beretninger om stor forskel mellem FLAC og WAV fra musik nørder ved at søge lidt rundt.
Nu er der rippet ca. 400 CD’er i WAV, hvilket har været det hele værd🤗


Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 12-Maj-2022 kl. 19:38
Naiera har vist et rimeligt sødygtigt anlæg, så måske han skulle prøve at give de to filtyper et prøvelyt.


Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 12-Maj-2022 kl. 19:40
Lidt depri hvis der er væsentlig hørbar forskel. Har selv det meste i flac.


Skrevet af: kec2
Skrevet den: 12-Maj-2022 kl. 19:53
Der er noget her jeg ikke forstår.
Flac er en tabsfri komprimeringskontainer. Det man kan lægge i Flac kunne være WAV, MP3 eller noget helt trejde.
Så hvis det er WAV der er pakket i Flac, så forstår jeg ikke at de skulle lyde anderledes.

Jeg forstår heller ikke, hvorfor du vil rippe 400 CD'er til WAV. Hvis det allerede var WAV som du har pakket i Flac. Så kan du da lige så godt pakke det ud igen, og spare en masse tid.

Jeg kunne også godt tænke mig at, låne to filer, men mån ikke at copyright synes, at det må man ikke.
Jeg kan jo selv rippe nogle nummer. Hvad er det for noget musik vi snakker om?



-------------
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Maj-2022 kl. 20:55
Der er ikke nogen forskel. Hvis der er nogen der hører forskel, så er det placebo.

Deres bedste sang hedder i øvrigt Drag


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Maj-2022 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Jeg har musikken til at lægge på en Synology 218j som er opdateret med nyeste software og streamer til en Oppo 203 som sender musikken via coax SPDIF digitalt til forstærker og højttalere.

Din Synology streamer TIL din Oppo 203.
Eller henter din Oppo 203 data på din Synology?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 12-Maj-2022 kl. 23:28
Oppo henter data fra Synology.
Jeg er godt klar over at FLAC filer udpakket er en tro kopi af WAV filerne, det skal der ikke herske nogen tvivl om.
Så der må jo være andre forhold som spiller ind, i et andet forum nævnes noget om bit timing uden jeg ved hvad det betyder.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 06:59
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Nu er der rippet ca. 400 CD’er i WAV, hvilket har været det hele værd🤗
Kan du overtales til at lave en FLAC om til WAV og berette om resultatet?


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 11:00
@Bestpictures, jeg bakker dig op. Der en hørebare forskel i mellem WAVE og FLAC, og det er ikke noget placeboSmile

Det skal siges at jeg benytter dog formatet AIFF som er et Apple pendant til WAVE.

Lidt arrogant sagt, enten har man ikke ørene til at kunne høre forskel, eller også der der noget i grejet som ikke er optimalt, eller måske begge dele.Smile 

Behandlingsresurserne af/ eller afvikling af AIFF/WAVE er jo kortere, end på f.eks. FLAC formatet "udpakningen" om der tilføres jitter/ støj eller lign. i signalbehandlingen i forbindelsen med udpakningen, eller om det sker i selve formatet under konverteringen skal jeg ikke kunne sige. 

Og det er bestemt heller ikke et ukendt fænomen at AIFF lyder bedre end FLAC, ihverfald ikke i min omgangskreds, og jeg er nu ret sikker på at du nok skal finde masser af informationer i den audiofile verden som kommer frem til den samme oplevelse.

God bededagsferie til alle






-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 11:12


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

for en gang skyld
er jeg enig med dig

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 12:04
Tak for indlægget “Potter”

Det er nemlig lige præcis sådan jeg oplever det, de der ikke er så lyd interesserede kan ikke høre forskel men for musik/lyd nørder er forskellen stor.
Som jeg oplever FLAC er lyden en smule kold, flad og uden interesse, hvorimod WAV opleves lige modsat og virkelig kan give både gåsehud og indlevelse i optagelsen.

Vil lige nævne jeg også har enkelte albums i 192 Khz/24 bit som lyder virkeligt godt, hvilket 44,1 Khz/16bit bestemt også gør og her er det for mit vedkommende ikke afgørende om det er HD, begge formater er i stand til at give en god oplevelse, hvilket jeg ikke finder at FLAC er i stand til.

Efter over 40 års nørdet interesse for audio udstyr og high-end lyd er jeg nogenlunde sikker på at det ikke er set-up’et som påvirker FLAC i en uheldig retning.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 13:12
FLAC er ligesom en zip-fil. Hvis du zipper nogle billeder ser de ikke værre ud, når de bliver pakket ud igen, ligesom et tekstdokument heller ikke mister bogstaver.

Hvis der vitterligt høres forskel, som ikke er ren placebo-effekt, så sker der noget forkert et sted i kæden, men det tvivler jeg personligt på, er tilfældet.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Tak for indlægget “Potter”

Det er nemlig lige præcis sådan jeg oplever det, de der ikke er så lyd interesserede kan ikke høre forskel men for musik/lyd nørder er forskellen stor.
Som jeg oplever FLAC er lyden en smule kold, flad og uden interesse, hvorimod WAV opleves lige modsat og virkelig kan give både gåsehud og indlevelse i optagelsen.

Vil lige nævne jeg også har enkelte albums i 192 Khz/24 bit som lyder virkeligt godt, hvilket 44,1 Khz/16bit bestemt også gør og her er det for mit vedkommende ikke afgørende om det er HD, begge formater er i stand til at give en god oplevelse, hvilket jeg ikke finder at FLAC er i stand til.

Efter over 40 års nørdet interesse for audio udstyr og high-end lyd er jeg nogenlunde sikker på at det ikke er set-up’et som påvirker FLAC i en uheldig retning.
det eneste d r kan gøre forskellen hvis der er nogle det er din afspiller, da det er den der pakker filen ud. Selv min Argon streamer levere sammen dejlig åbent lyd om det er FLAC eller wave

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Lidt arrogant sagt, enten har man ikke ørene til at kunne høre forskel, eller også der der noget i grejet som ikke er optimalt, eller måske begge dele.


Mit grej er bedre end dit


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Lidt arrogant sagt, enten har man ikke ørene til at kunne høre forskel, eller også der der noget i grejet som ikke er optimalt, eller måske begge dele.Smile

Der er vel også den mulighed at nogen har noget udstyr som kan klare opgaven uden at fejle, eller der tager jeg måske fejl?


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 14:05
Det kræver nærmest ingen ressourcer at pakke FLAC ud korrekt.

Det her er et fuldstændig vanvittigt emne at blive ved med at plaske rundt i. Folk der oplever en forskel er ofre for placebo-effekten, hvilket er ekstremt normalt indenfor hi-fi.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

FLAC er ligesom en zip-fil. Hvis du zipper nogle billeder ser de ikke værre ud, når de bliver pakket ud igen, ligesom et tekstdokument heller ikke mister bogstaver.
Hvis pakke ud tiden mellem hvet pixel / bogstav ændre sig er slut resultatet det samme, hvis tiden mellem sample ændre sig er den analoge lyd ændret.


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 14:45


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Tak for indlægget “Potter”

Det er nemlig lige præcis sådan jeg oplever det, de der ikke er så lyd interesserede kan ikke høre forskel men for musik/lyd nørder er forskellen stor.
Som jeg oplever FLAC er lyden en smule kold, flad og uden interesse, hvorimod WAV opleves lige modsat og virkelig kan give både gåsehud og indlevelse i optagelsen.

Vil lige nævne jeg også har enkelte albums i 192 Khz/24 bit som lyder virkeligt godt, hvilket 44,1 Khz/16bit bestemt også gør og her er det for mit vedkommende ikke afgørende om det er HD, begge formater er i stand til at give en god oplevelse, hvilket jeg ikke finder at FLAC er i stand til.

Efter over 40 års nørdet interesse for audio udstyr og high-end lyd er jeg nogenlunde sikker på at det ikke er set-up’et som påvirker FLAC i en uheldig retning.
det eneste d r kan gøre forskellen hvis der er nogle det er din afspiller, da det er den der pakker filen ud. Selv min Argon streamer levere sammen dejlig åbent lyd om det er FLAC eller wave
Måske, men hvis du ikke har grejet der gør at du kan netop kan høre forskellen, så vil du aldrig høre eller lægge mærke til detSmile 
Det er ikke på mit snurre rund stue bio jeg sidder og lytter på, jeg har et ret så tungt High End setup i et andet rum hvor der lyttes på. Jeg har tidligere, men det er noget siden at jeg har ændret alle CD’ere fra netop FLAC til AIFF, yep et par tusind skiver fylder lidtEmbarrassed 
Iøvrigt en hurtig Google, så er der jo andre som også kan høre forskellen. 

Jeg er helt med på teorien og det praktiske i hvor og hvordan en flac fil laves og udpakkes. etc. Og jeg forstår også godt argumentet med, at det er lige som en ZIP-fil som udpakkes, og der igen ændring sker, eller også gør derWink

Jeg kan høre forskellen, så kan i andre kalde det placebo. Og sådan er det…..


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 16:23
Der er ikke nogen forskel at høre.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

@Bestpictures, jeg bakker dig op. Der en hørebare forskel i mellem WAVE og FLAC, og det er ikke noget placeboSmile

Det skal siges at jeg benytter dog formatet AIFF som er et Apple pendant til WAVE.

Lidt arrogant sagt, enten har man ikke ørene til at kunne høre forskel, eller også der der noget i grejet som ikke er optimalt, eller måske begge dele.Smile 

Behandlingsresurserne af/ eller afvikling af AIFF/WAVE er jo kortere, end på f.eks. FLAC formatet "udpakningen" om der tilføres jitter/ støj eller lign. i signalbehandlingen i forbindelsen med udpakningen, eller om det sker i selve formatet under konverteringen skal jeg ikke kunne sige. 

Og det er bestemt heller ikke et ukendt fænomen at AIFF lyder bedre end FLAC, ihverfald ikke i min omgangskreds, og jeg er nu ret sikker på at du nok skal finde masser af informationer i den audiofile verden som kommer frem til den samme oplevelse.

God bededagsferie til alle


Det må da være dit grej der er noget galt med, hvis det ikke magter at afspille den samme fil, pakket i hhv. waw, aiff eller flac, så det lyder helt ens. - Der skal ikke være nogen forskel, så hørbare forskelle må enten være udtryk for fejl i afspilning/udpakning eller som foreslået, placebo.


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 16:58
Kan også blot gentage at forskellen er tydelig.

Nu har jeg lyttet til FLAC filer i flere år i den tro at alt var i skønneste orden og samtidig nærmest mistet interessen for koncentreret musiklytning.

Ved en større opgradering hvor jeg begyndte at afspille direkte CD i Oppo’en var det at alle i husstanden rent faktisk var i stand til at høre en væsentlig opgradering af lyden.

Det var faktisk derfor jeg startede emnet, hvor der var en her i forum der foreslog en ribning til WAV for at sammenligne.

Er i øvrigt ret sikker på en Oppo 203 er i stand til at decode FLAC filer korrekt.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

FLAC er ligesom en zip-fil. Hvis du zipper nogle billeder ser de ikke værre ud, når de bliver pakket ud igen, ligesom et tekstdokument heller ikke mister bogstaver.

Hvis pakke ud tiden mellem hvet pixel / bogstav ændre sig er slut resultatet det samme, hvis tiden mellem sample ændre sig er den analoge lyd ændret.
så er din afspiller ikke krafter nok til det dette.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 13-Maj-2022 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Tak for indlægget “Potter”

Det er nemlig lige præcis sådan jeg oplever det, de der ikke er så lyd interesserede kan ikke høre forskel men for musik/lyd nørder er forskellen stor.
Som jeg oplever FLAC er lyden en smule kold, flad og uden interesse, hvorimod WAV opleves lige modsat og virkelig kan give både gåsehud og indlevelse i optagelsen.

Vil lige nævne jeg også har enkelte albums i 192 Khz/24 bit som lyder virkeligt godt, hvilket 44,1 Khz/16bit bestemt også gør og her er det for mit vedkommende ikke afgørende om det er HD, begge formater er i stand til at give en god oplevelse, hvilket jeg ikke finder at FLAC er i stand til.

Efter over 40 års nørdet interesse for audio udstyr og high-end lyd er jeg nogenlunde sikker på at det ikke er set-up’et som påvirker FLAC i en uheldig retning.
det eneste d r kan gøre forskellen hvis der er nogle det er din afspiller, da det er den der pakker filen ud. Selv min Argon streamer levere sammen dejlig åbent lyd om det er FLAC eller wave

Måske, men hvis du ikke har grejet der gør at du kan netop kan høre forskellen, så vil du aldrig høre eller lægge mærke til detSmile 
Det er ikke på mit snurre rund stue bio jeg sidder og lytter på, jeg har et ret så tungt High End setup i et andet rum hvor der lyttes på. Jeg har tidligere, men det er noget siden at jeg har ændret alle CD’ere fra netop FLAC til AIFF, yep et par tusind skiver fylder lidtEmbarrassed 
Iøvrigt en hurtig Google, så er der jo andre som også kan høre forskellen. 

Jeg er helt med på teorien og det praktiske i hvor og hvordan en flac fil laves og udpakkes. etc. Og jeg forstår også godt argumentet med, at det er lige som en ZIP-fil som udpakkes, og der igen ændring sker, eller også gør derWink

Jeg kan høre forskellen, så kan i andre kalde det placebo. Og sådan er det…..


nu lytter jeg så ikke musik i surround men i stereo. Og Du kan tro jeg kan lytte forskel, hvis der er noget galt med lyden. Ellers havde jeg aldrig påstået jeg kan hører forskel på om musik afspilles fra en Shield, Apple tv, Denon via heos eller men Argon streamer. Men der er forskel mellem dem.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 09:45
Skal vi ikke smide kabler ind i tråden. Altså nu når folk er i gang med at påstå, at der er forskel på deres 1'er og 0'er afhængigt af indpakningen.

-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det kræver nærmest ingen ressourcer at pakke FLAC ud korrekt.

Det her er et fuldstændig vanvittigt emne at blive ved med at plaske rundt i. Folk der oplever en forskel er ofre for placebo-effekten, hvilket er ekstremt normalt indenfor hi-fi.

Det er noget vrøvl! Alt efter kompressionsgrad, kan det tage op til 5x så lang tid, at udpakke en kraftig komprimeret FLAC-fil, end en ikke-komprimeret FLAC-fil. Og forudsat at OPPO - og andre - måske ikke gør det store ud af kræfterne i den IC som står for udpakningen, kan det måske give en forskel. Ydermere er der stor forskel på databehandlingen, mellem den bitstream der kommer ud af OPPO’en, ved afspilning af CD, og den databehandling som foregår når der hentes fra NAS!

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”. Dead


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det kræver nærmest ingen ressourcer at pakke FLAC ud korrekt.

Det her er et fuldstændig vanvittigt emne at blive ved med at plaske rundt i. Folk der oplever en forskel er ofre for placebo-effekten, hvilket er ekstremt normalt indenfor hi-fi.


Det er noget vrøvl! Alt efter kompressionsgrad, kan det tage op til 5x så lang tid, at udpakke en kraftig komprimeret FLAC-fil, end en ikke-komprimeret FLAC-fil. Og forudsat at OPPO - og andre - måske ikke gør det store ud af kræfterne i den IC som står for udpakningen, kan det måske give en forskel. Ydermere er der stor forskel på databehandlingen, mellem den bitstream der kommer ud af OPPO’en, ved afspilning af CD, og den databehandling som foregår når der hentes fra NAS!

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”. Dead

hvis det er tilfældet, skal man ikke give FLAC skylden med afspilleren som ikke kan pakke filen ud.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 11:45
Det må dreje sig om, at få stabiliseret harddiskene med ordentlig afkobling, således at der ikke kommer rod i 1'erne og 0'erne.


Skrevet af: kec2
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 11:55
Slettet.

-------------
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 12:20
Jeg har brugt dbpoweramp til at ribbe, også første gang til FLAC.

Har faktisk eksperimenteret både med default komprimering som er 5 og sammenligne med laveste komprimering uden jeg kunne høre nogen forskel.

Har også prøvet med Apple lossless og her synes jeg faktisk lyden er en smule bedre end FLAC, dog stadig langt væk fra WAV lyden.


Skrevet af: andmm
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 12:40
Kan i ikke bare lave en “blindtest” hvor samme sang høres i hhv. FLAX og WAVE 10 gange tilfældigt, hvor der så noteres hvilken er bedst. Derefter sammenlignes resultatet med den rigtige rækkefølge. Evt. gentage forsøget. Så burde det være sikkert at det ikke er placebo. 
Placebo kan være så betydelig at folk med kroniske rygsmerter som ikke kan komme ud af sengen, får nogle kalkpiller i den tro at det er et nyt test medicin, pludselig kan gå igen. Simpelthen fordi kroppen i troen på st medicinen virker faktisk producere nogle stoffer som virker. 


-------------
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Det må dreje sig om, at få stabiliseret harddiskene med ordentlig afkobling, således at der ikke kommer rod i 1'erne og 0'erne.


Man skal også huske at putte vægte på forstærker, DAC, etc., så de ikke ryster.


Skrevet af: Deschain
Skrevet den: 14-Maj-2022 kl. 14:10



Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 15-Maj-2022 kl. 01:44
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det kræver nærmest ingen ressourcer at pakke FLAC ud korrekt.

Det her er et fuldstændig vanvittigt emne at blive ved med at plaske rundt i. Folk der oplever en forskel er ofre for placebo-effekten, hvilket er ekstremt normalt indenfor hi-fi.


Det er noget vrøvl! Alt efter kompressionsgrad, kan det tage op til 5x så lang tid, at udpakke en kraftig komprimeret FLAC-fil, end en ikke-komprimeret FLAC-fil. Og forudsat at OPPO - og andre - måske ikke gør det store ud af kræfterne i den IC som står for udpakningen, kan det måske give en forskel. Ydermere er der stor forskel på databehandlingen, mellem den bitstream der kommer ud af OPPO’en, ved afspilning af CD, og den databehandling som foregår når der hentes fra NAS!

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”. Dead

hvis det er tilfældet, skal man ikke give FLAC skylden med afspilleren som ikke kan pakke filen ud.

Enig.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 15-Maj-2022 kl. 01:45
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Det må dreje sig om, at få stabiliseret harddiskene med ordentlig afkobling, således at der ikke kommer rod i 1'erne og 0'erne.

Har intet med det at gøre!


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 15-Maj-2022 kl. 01:49
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.

Nej, kun din tilgang til emnet, og måden det serveres på.
Og du forholder dig slet ikke til bl.a. forskellen dataene sendes og behandles på.
Men det undrer mig ikke, da jeg ved hvem du er. Wink


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 15-Maj-2022 kl. 03:14
Jeg har skrevet mindst en gang, at der må ske noget forkert et sted, hvis der vitterligt er en forskel at høre. Jeg mener dog det er meget mere sandsynligt, at vi har at gøre med noget placebo-effekt.


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 26-Maj-2022 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Har også prøvet med Apple lossless og her synes jeg faktisk lyden er en smule bedre end FLAC, dog stadig langt væk fra WAV lyden.


Kan du også høre forskel på Apple lossless og WAV når du ikke hvad der spiller?


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 30-Maj-2022 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.

Nej, kun din tilgang til emnet, og måden det serveres på.
Og du forholder dig slet ikke til bl.a. forskellen dataene sendes og behandles på.


Du er lige nødt til at uddybe hvor forskellen er?

Hvis der er tab af data når data kommer fra NAS, som påvirker lyden, så må det jo også være som Naiera skriver - et problem med udstyr, og ikke selve formatet der anvendes.


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 31-Maj-2022 kl. 02:31
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.

Nej, kun din tilgang til emnet, og måden det serveres på.
Og du forholder dig slet ikke til bl.a. forskellen dataene sendes og behandles på.


Du er lige nødt til at uddybe hvor forskellen er?

Hvis der er tab af data når data kommer fra NAS, som påvirker lyden, så må det jo også være som Naiera skriver - et problem med udstyr, og ikke selve formatet der anvendes.

Kan blot konstatere at både Oppo 203 og Beosound Core i kombination med Synology DS218J ikke kan afspille FLAC filer i samme lydkvalitet som originale WAV filer over high-end lydanlæg.

I den forbindelse kan jeg ikke lade være med at tænke hvad formålet er med FLAC kan komprimeres i mere eller mindre grad, eftersom det jo er et tabsfrit format...

Hvis formålet er at spare lagringsplads kan man jo ligesågodt komprimere max - hvilket så måske igen går mere ud over lydkvaliteten da afspilleren må være mere udfordret med udpakningen.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 31-Maj-2022 kl. 06:11
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.

Nej, kun din tilgang til emnet, og måden det serveres på.
Og du forholder dig slet ikke til bl.a. forskellen dataene sendes og behandles på.


Du er lige nødt til at uddybe hvor forskellen er?

Hvis der er tab af data når data kommer fra NAS, som påvirker lyden, så må det jo også være som Naiera skriver - et problem med udstyr, og ikke selve formatet der anvendes.

Kan blot konstatere at både Oppo 203 og Beosound Core i kombination med Synology DS218J ikke kan afspille FLAC filer i samme lydkvalitet som originale WAV filer over high-end lydanlæg.



Og igen, det kan umuligt være FLAC der er problemet i sig selv.

Vi er ude i den samme diskussion, som når folk mener at de med et specielt HDMI kabel, kan høre forskel på lyden, og at lyden farves af et kabel - selvom det giver absolut INGEN mening, da vi taler om strømme af 0'er og 1'er, som blot transporteres igennem kablet.

Hvis noget "farver"/ændrer lyden, så er det modtager-udstyret, eller konfigurationen af højttalerne på den anden side.

Som andre har været inde på, så vil det svare til ,at du har et billede i en .jpeg som du flytter fra en disk til en anden, og nu har billedet pludselig ændret farverne - det giver 0 mening.

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 31-Maj-2022 kl. 07:03
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.

Nej, kun din tilgang til emnet, og måden det serveres på.
Og du forholder dig slet ikke til bl.a. forskellen dataene sendes og behandles på.


Du er lige nødt til at uddybe hvor forskellen er?

Hvis der er tab af data når data kommer fra NAS, som påvirker lyden, så må det jo også være som Naiera skriver - et problem med udstyr, og ikke selve formatet der anvendes.

Kan blot konstatere at både Oppo 203 og Beosound Core i kombination med Synology DS218J ikke kan afspille FLAC filer i samme lydkvalitet som originale WAV filer over high-end lydanlæg.



Og igen, det kan umuligt være FLAC der er problemet i sig selv.

Vi er ude i den samme diskussion, som når folk mener at de med et specielt HDMI kabel, kan høre forskel på lyden, og at lyden farves af et kabel - selvom det giver absolut INGEN mening, da vi taler om strømme af 0'er og 1'er, som blot transporteres igennem kablet.

Hvis noget "farver"/ændrer lyden, så er det modtager-udstyret, eller konfigurationen af højttalerne på den anden side.

Som andre har været inde på, så vil det svare til ,at du har et billede i en .jpeg som du flytter fra en disk til en anden, og nu har billedet pludselig ændret farverne - det giver 0 mening.

For at bruge dit eget udtryk giver det heller “INGEN mening” at fortsætte denne diskusion.


Skrevet af: floe
Skrevet den: 31-Maj-2022 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:


Kan blot konstatere at både Oppo 203 og Beosound Core i kombination med Synology DS218J ikke kan afspille FLAC filer i samme lydkvalitet som originale WAV filer over high-end lydanlæg.

I den forbindelse kan jeg ikke lade være med at tænke hvad formålet er med FLAC kan komprimeres i mere eller mindre grad, eftersom det jo er et tabsfrit format...

Hvis formålet er at spare lagringsplads kan man jo ligesågodt komprimere max - hvilket så måske igen går mere ud over lydkvaliteten da afspilleren må være mere udfordret med udpakningen.

Hvordan har du "konstateret" det? Har du målt bitstrømmen og konkluderet at den er væsentlig forskellig, eller har du subjektivt lyttet dig til det?

FLAC formatet er tabsfrit, og det virker rimelig selvsikkert at udfordre at det ikke skulle være tilfældet. Det er et veletableret og accepteret format, med mange år på bagen, så den holdning må du nok kigge langt efter en accept på. Det er ikke et diskussionselement. FLAC er pr. definition et tabsfrit format, og der skal mere end endnu en kabel-lignende diskussionsklub på et random hifi-site til at sætte spørgsmål ved det faktum. Jorden er heller ikke flad, selvom nogen forsøger at bilde dig andet ind.

Grunden til at du kan vælge komprimeringsgrad er at der stilles højere krav til hardware ifm. udpakningen før end den kan ske i real time med en hårdere komprimering. Det har intet at gøre med om udpakningen sker mere eller mindre korrekt, men er udelukkende et performance-spørgsmål ift. om laverestående hardware kan foretage en realtime udpakning af komprimeringen.

Er der i forskel i dit setup, så er det ikke FLAC-formatet der er problemet i sig selv.


-------------
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 31-Maj-2022 kl. 14:03


Skrevet af: musikfi
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 13:21
@Naiera Du er absolut til ingen hjælp. Jeg har læst hele denne tråd igennem og du er nok den mest flabede "lydnørd" jeg har set. Du er sikkert typen der heller ikke kan høre forskel på kabler, fordi du er så pessimistisk.

@Bestpicture

Jeg har forsøgt at læse PCB layoutet på din streamer:
http://www.oppodigital.com/blu-ray-udp-203/images/UDP-203-internal-hr.jpg" rel="nofollow - http://www.oppodigital.com/blu-ray-udp-203/images/UDP-203-internal-hr.jpg

Det ser udtil signalvejen fra Ethernet porten bliver "behandlet" mere end den gør fra din CD afspiller. Det er flere komponenter imellem in og helt ud.... det er mest set at denne signalvej er identisk, specielt mellem USB og Ethernet. Nu sidder CD kablerne meget tættere på output end Ethernet porten. Det kan godt have noget at sige, OGSÅ SELVOM det konverteres på samme DAC.

Der kan være stor forskel på disse to. Tjek eventuel netværk indstillingerne eller om filtrene kan gøre nogen forskel




Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 13:34


-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af musikfi musikfi skrev:

@Naiera Du er absolut til ingen hjælp. Jeg har læst hele denne tråd igennem og du er nok den mest flabede "lydnørd" jeg har set. Du er sikkert typen der heller ikke kan høre forskel på kabler, fordi du er så pessimistisk.


Så fordi han, som jeg, siger at to lossless - ikke-komprimerede - formater MÅ lyde ens, ellers ligger problemet et andet sted i kæden, så er han pessimistisk!?

Så kald også bare mig pessimistisk, og så kalder jeg dig faktaresistent!

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: musikfi
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 13:51
Du kigger ikke på fakta. Du kigger på det du læser. Du er noget andet. Ignorant

Jeg kan også hører forskel på CD og det der kommer fra min NAS. I har bare underudviklede øre, når man har sådan en tilgang til tingene som jer to, kan i umuligt høre forskel på noget. I vil gerne læse for at kunne forholde jer til noget. Brug jeres lydkort på jeres bundkort og spar jeres penge




Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af musikfi musikfi skrev:

Du kigger ikke på fakta. Du kigger på det du læser. Du er noget andet. Ignorant

Jeg kan også hører forskel på CD og det der kommer fra min NAS. I har bare underudviklede øre, når man har sådan en tilgang til tingene som jer to, kan i umuligt høre forskel på noget. I vil gerne læse for at kunne forholde jer til noget. Brug jeres lydkort på jeres bundkort og spar jeres penge



Du læser mit svar, som fanden læser biblen!

Jeg skriver at hvis du kan høre forskel på 2 forskellige lossless formater, afspillet fra forskellige kilder, så er det ikke FORMATET der er problemer med - og det var det der var det oprindelige spørgsmål!

Hvis jeg skriver 00001000 på 2 forskellige stykker papir, og du læser det forskelligt, alt efter hvilket stykke papir jeg giver dig, så er det ikke de 2 stykker papir den er galt med!


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af musikfi musikfi skrev:

Jeg har forsøgt at læse PCB layoutet på din streamer:
http://www.oppodigital.com/blu-ray-udp-203/images/UDP-203-internal-hr.jpg" rel="nofollow - http://www.oppodigital.com/blu-ray-udp-203/images/UDP-203-internal-hr.jpg
Ved du overhovedet hvad et PCB layout er?


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af musikfi musikfi skrev:


Jeg kan også hører forskel på CD og det der kommer fra min NAS.


Der kan jo være en million forskelle på hvordan de to ting kommer hen til din forstærker

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Vi er ude i den samme diskussion, som når folk mener at de med et specielt HDMI kabel, kan høre forskel på lyden, og at lyden farves af et kabel - selvom det giver absolut INGEN mening, da vi taler om strømme af 0'er og 1'er, som blot transporteres igennem kablet.


Et HDMI-kabel kan godt påvirke signalet - og derved lyden. Det ses f.eks. når man kommer op i for lange kabellængder, eller for ringe HDMI-kabler, hvor man kan opleve "knister" i billedet. Derfor kan der også forekomme "knister"/fejl i en lydstrøm, bestående af 1'er og 0'er...


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 15:21
Jeg er den heldige indehaver af en CD samling som nu er rippet i WAV hvilket har givet et enormt løft af lydkvaliteten.

Jeg er helt enig i at to tabsfrie digitale filer bør lyde ens, MEN Oppo’en kan ikke levere super lyd fra FLAC - de skeptiske kan mene hvad de vil, det vigtigste er jeg har fået super lyd som er meget tæt på CD afspilning.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Vi er ude i den samme diskussion, som når folk mener at de med et specielt HDMI kabel, kan høre forskel på lyden, og at lyden farves af et kabel - selvom det giver absolut INGEN mening, da vi taler om strømme af 0'er og 1'er, som blot transporteres igennem kablet.


Et HDMI-kabel kan godt påvirke signalet - og derved lyden. Det ses f.eks. når man kommer op i for lange kabellængder, eller for ringe HDMI-kabler, hvor man kan opleve "knister" i billedet. Derfor kan der også forekomme "knister"/fejl i en lydstrøm, bestående af 1'er og 0'er...


Selvfølgelig kan der være fejl i de transporterede data, men det ville ikke forekomme som "varmere lyd", eller "mere bund", eller "...det lyder mere analogt..." - det er DET der gives udtryk for her!

Det vil give udfald, eller som du skriver "gnister"....

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 08-December-2022 kl. 09:03
Hvordan ved du at fejl i "lydstrømmen" vil give "gnister" i lyden? Hvordan ved du at farvede prikker i et billede, vil blive til "gnister" i lyden?


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 09-December-2022 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Hvordan ved du at fejl i "lydstrømmen" vil give "gnister" i lyden? Hvordan ved du at farvede prikker i et billede, vil blive til "gnister" i lyden?


Hvorfor blander du tingene sammen?

"Manglende bits vil resultere i en eller anden form for tab i lyden eller billedet...." - er det bedre?

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414



Print side | Luk vindue