Print side | Luk vindue

Dynaudio Contour 30 - for tæt på væg?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164529
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 00:03


Emne: Dynaudio Contour 30 - for tæt på væg?
Skrevet af: Søren.B
Emne: Dynaudio Contour 30 - for tæt på væg?
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 10:21
Hej Forum, 

Jeg håber at en af jer HIFI-kyndige mennesker kan gøre mig klogere på, om jeg skal hoppe på et par Dynaudio Contour 30 eller ikke. 

Jeg har været lun på dem længe og kan virkelig godt lide lyden af dem. Min udfordring er, at jeg ikke kan trække dem særligt langt ud fra væggen, da rummet af flere årsager ikke helt tillader det. Jeg kan max trække dem 25-30 cm ud fra væggen. 

Mit spørgsmål er derfor: 

Er det totalt gak at købe en højttaler af den kaliber og komme skumplug i, så den kan komme op ad væggen? Eller er der en chance for, at det kan lyde godt, selvom den kun kommer 25 cm ud fra væggen og ikke de anbefalede 50 cm?  

På forhånd tusind tak for hjælpen smiley 

Mvh Søren



Svar:
Skrevet af: Gofiland
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 10:50
Om det er gak, det kun dig der kan bedømme det. Men at du godt kan lide højttaleren og dens lyd, er jo et godt sted at starte. 

Et hurtigt kig i manualen fortæller, at de leverer skumpropper med, så selvom det ikke er ideelt, så er det en løsning de selv anbefaler.

Generelt er akustik i et rum et utroligt svært emne, flere folk har købt sig fattige i akustik paneler uden den ønskede effekt.

Alt afhængig af rummets størrelse, så kunne en mindre model, Contour 20 eller Heritage Special måske være et bedre bud. 
Køber du nyt? Så må det være muligt at høre højttaleren i eget rum inden du køber...


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 10:55
Tusind tak for hurtigt svar. 

Jeg har kig på et brugt sæt, så jeg har desværre ikke mulighed for at tage dem hjem til en audition. 

Ham der sælger dem har ikke de originale skum-plugs, der følger med, men jeg har selv tænkt tanken, at når Dynaudio vedlægger dem, kan det næsten ikke være sådan et helligbrøde, som nogle audiofile gør det til? 

Jeg tænker at jeg må prøve at finde et sæt plugs og så prøve mig lidt frem hos sælger :)


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 13:06
Tag et par tennissokker foldet så de sidder fast i portene med til hver port. Så kan du høre dem inden du køber.

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 13:20
Det lyder dejligt lavpraktisk. Det vil jeg gøre. Tak for rådet. 


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 13:47
Det er enkelt - Prop dem, og stil dem stadig så langt fra væggen som muligt. Vinkel dem en lille smule (10-15 grader) mod lyttepositionen, læn dig tilbage og nyd Dynaudios fantastiske gengivelse.  Wink


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 14:53
Jeg bliver jo som en kåd lille skole-dreng, når du skriver sådan Flippo LOL Jeg kan slet ikke vente med at få dem hjem i egen stue. Tak for dit tip. Det prøver jeg helt sikkert af Smile


Skrevet af: Gofiland
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 19:01
Lad os høre, hvad ud beslutter dig for... 

Tror ikke du kan gå galt med Dynaudio og slet ikke en model i den klasse... Smile


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 19:14
Det er også min tanke. Men jeg har det også en smule stramt med at impulsshoppe i den prisklasse. På den anden side lever man kun én gang. Er der i hvert fald nogen, der mener 🤣

Jeg lover at give en melding, når og hvis de står i stuen :) 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 20:55
Alle højttalere du køber vil jo løbe ind i den samme udfordring, så der er ikke nogen videre grund til ikke at købe det bedste du har penge til.


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 21:05
Ja, medmindre en af jer skrev "Don't do it! Du er nødt til at købe højttalere, der er er uden ports bagpå stedet for" :) Men siden den generelle holdning indtil nu har været positiv ift. eventuelt at "plugge" dem, så er jeg meget mere rolig. 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 22:37
Alle audiofile fortjener Dynaudio-højttalere i den prisklasse

Vi må se hvornår det bliver min tur


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 22:45
Jeg er helt enig. Forventningens glæde skal man heller ikke kimse ad :) Jeg håber dog, at du får din drøm opfyldt før end siden 😉 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 01:39
Der er i hvert fald én stor ting der skal købes til setuppet først, så det har lange udsigter Jeg er også rigtig glad for mine DLS M66 alligevel.


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 09:56
Det kan jeg godt forstå! :) De er fede. De er allerede et væsentligt step up fra mine nuværende AR-11, som jo er ren vintage, men som jeg også har været rigtig glad for. 

Jeg opgraderede til en Hegel H190 for et par år tilbage med drømmen om Contour 20 på et tidspunkt. Nu har jeg så muligheden for at tage det skridtet videre og købe 30 serien. Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan H190'eren trække dem uden problemer. Jeg tager den med, når jeg skal lytte til højttalerne :) 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 12:33
Medmindre du kan lide at være døv, så kan de fleste fornuftigt byggede forstærkere jo trække de fleste højttalere.


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 13:01
Nej, jeg hører sjældent meget høj musik. Det regnede jeg også lidt med :) 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 13:16
Det er i øvrigt sjovt, at der kun er to analoge indgange (plus HT-input) på sådan en H190'er, men den har selvfølgelig også flere digitale indgange end min Hegel HD25 DAC


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 15-Februar-2022 kl. 13:30
Ja, den er lidt begrænset analog-mæssigt, men det kompenserer den netop for på den digitale side, når man har det behov :) 


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 19-Februar-2022 kl. 19:47
Så er de landet i stuen. Jeg er en meget, meget glad mand. Konen skal godt nok lige smøres kan jeg fornemme "De er altså lidt voldsomme. Skal de stå så langt ude?" Vi snakker max 30 cm ud fra væggen. Hun må lige vænne sig til tanken!

Sælger havde købt Confidence 60 parret med sin H590 Dead Jeg nåede desværre også at høre dem inden jeg gik. Haha. 

Nå, men jeg er ovenud lykkelig!

God weekend til alle og tak for gode råd og vejledning.

Mvh Søren 


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 19-Februar-2022 kl. 19:56
Prøv med 20 cm, det er ikke sikkert du kan høre forskel. Og tillykke med dem, gode højttalere er vigtige Wink

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-Februar-2022 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Sælger havde købt Confidence 60 parret med sin H590 


Han er dum


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 19-Februar-2022 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Sælger havde købt Confidence 60 parret med sin H590 


Han er dum
 

Han er i hvert fald en meget privilegeret mand Big smile


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 19-Februar-2022 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Prøv med 20 cm, det er ikke sikkert du kan høre forskel. Og tillykke med dem, gode højttalere er vigtige Wink

Det prøver jeg med det samme! Tak! Så kan jeg også drukne støjen fra min datter, der strejker imens min kone putter hende Tongue Og så håber jeg, at der ikke er noget, der hedder karma efter den kommentar ErmmLOL


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Februar-2022 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Så er de landet i stuen. Jeg er en meget, meget glad mand. Konen skal godt nok lige smøres kan jeg fornemme "De er altså lidt voldsomme. Skal de stå så langt ude?" Vi snakker max 30 cm ud fra væggen. Hun må lige vænne sig til tanken!

Du har købt et sæt fantastiske ganske diskrete velproportionerede højttalere. Hvis konen syntes at de er for store, så fortæl hende at du faktisk helst ville have et sæt kleinhorns, men for hendes skyld valgte de små og diskrete Dynaudio.

Kleinhorns
https://www.moppe.dk/klhorn.html" rel="nofollow - https://www.moppe.dk/klhorn.html


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 19-Februar-2022 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Prøv med 20 cm, det er ikke sikkert du kan høre forskel. Og tillykke med dem, gode højttalere er vigtige Wink

Det prøver jeg med det samme! Tak! Så kan jeg også drukne støjen fra min datter, der strejker imens min kone putter hende Tongue Og så håber jeg, at der ikke er noget, der hedder karma efter den kommentar ErmmLOL
Mine højttalere står ca 20 cm fra væg, der anbefales 50 cm. Jeg ved ikke hvad de havde tænkt sig, om man skal kunne gå rundt om højttalerne LOL  Jeg har så smækket en skum havehynde op mod væggen bag hver højttaler


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-Februar-2022 kl. 03:40
Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Sælger havde købt Confidence 60 parret med sin H590 


Han er dum
 

Han er i hvert fald en meget privilegeret mand Big smile


Heldigvis har jeg dog en forstærker der er næsten lige så dyr

Mine ønskehøjttalere er også Confidence 30, som jeg gerne venter ti år på at få råd til. Det må være godt nok til at være endgame.


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 20-Februar-2022 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Så er de landet i stuen. Jeg er en meget, meget glad mand. Konen skal godt nok lige smøres kan jeg fornemme "De er altså lidt voldsomme. Skal de stå så langt ude?" Vi snakker max 30 cm ud fra væggen. Hun må lige vænne sig til tanken!

Du har købt et sæt fantastiske ganske diskrete velproportionerede højttalere. Hvis konen syntes at de er for store, så fortæl hende at du faktisk helst ville have et sæt kleinhorns, men for hendes skyld valgte de små og diskrete Dynaudio.

Kleinhorns
https://www.moppe.dk/klhorn.html" rel="nofollow - https://www.moppe.dk/klhorn.html


Klaus

Nej, hvor jeg grinede! Jeg havde regnet med at se nogle kæmpe højttalere, men de "Klein"horns er jo direkte komiske! Wow. Dem gad jeg godt at høre Big smile


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 20-Februar-2022 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Prøv med 20 cm, det er ikke sikkert du kan høre forskel. Og tillykke med dem, gode højttalere er vigtige Wink

Det prøver jeg med det samme! Tak! Så kan jeg også drukne støjen fra min datter, der strejker imens min kone putter hende Tongue Og så håber jeg, at der ikke er noget, der hedder karma efter den kommentar ErmmLOL
Mine højttalere står ca 20 cm fra væg, der anbefales 50 cm. Jeg ved ikke hvad de havde tænkt sig, om man skal kunne gå rundt om højttalerne LOL  Jeg har så smækket en skum havehynde op mod væggen bag hver højttaler
 

Tak for info. Så tænker jeg også at det går hos mig. Indtil videre har jeg ikke noget at brokke mig over og jeg fik spillet højt idag. Dog uden havehynder :)


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 20-Februar-2022 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Sælger havde købt Confidence 60 parret med sin H590 


Han er dum
 

Han er i hvert fald en meget privilegeret mand Big smile


Heldigvis har jeg dog en forstærker der er næsten lige så dyr

Mine ønskehøjttalere er også Confidence 30, som jeg gerne venter ti år på at få råd til. Det må være godt nok til at være endgame.
 

Du kan jo ikke smide sådan en cliffhanger uden at indvie os i herlighederne? Wink 

Confidence 30 kunne også godt være min holy grail. Men en stor del af charmen er altså også forventningens glæde, jagten, og så selvfølgelig at opgradere lidt løbende, så man rent faktisk kan sætte pris på de meget fine ting i livet. Som Confidence serien f.eks. :) Contour er en meget fin high end start for mig. 


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-Februar-2022 kl. 20:22
Ja, det gør bestemt ikke noget at have noget at se frem til. Jeg nyder som nævnt mine M66'ere nu og kan godt vente lang tid før jeg har pengene til et par brugte Selvtillid 30

Tillykke med dine Konturer; det er virkelig lækkert at få en betydelig opgradering på lydsiden.


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 20-Februar-2022 kl. 21:18
Det kan jeg godt forstå at du gør :) Tusind tak!


Skrevet af: Gofiland
Skrevet den: 20-Februar-2022 kl. 22:11
Stort tillykke med dine fede nye højttalere :-) 

Håber du fortæller lidt om dine indtryk, når du har fået lyttet lidt! Slet ikke misundelig ;-) 




Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 21-Februar-2022 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Gofiland Gofiland skrev:

Stort tillykke med dine fede nye højttalere :-) 

Håber du fortæller lidt om dine indtryk, når du har fået lyttet lidt! Slet ikke misundelig ;-) 


 

Mange tak! Jeg har tabt kæben på gulvet over, hvor meget liv de har pustet i albums var gammel tid. Jeg anede slet ikke at produktioner fra 80'erne kunne lyde så godt. Jeg har altid tænkt at "nyere var bedre", men gode produktioner fra 80'erne lyder virkelig godt. Jeg har testet med Totos Africa f.eks. 

Det der umiddelbart slår mig mest er, at lyden er ekstremt veldefineret. Der er god adskillelse mellem alle instrumenter, så de står klart i lydbilledet. En anden ting er, at vokalen lader til at træde meget langt frem i lydbilledet, hvilket jeg helt og aldeles elsker. Det er formentlig takket være prioriteringen af mellemtone i designet af højttaleren, og så Esotar2 diskanten. 

Jeg hørte det seneste album fra Leonard Cohen i går (som jeg ellers ikke dyrker) og jeg endte med at høre hele albummet fordi hans stemme fik hele rummet til at skælve. På den gode måde. Jeg er helt blæst bagover indtil videre. 

Lydbilledet er meget bredt og dybt. 

Hvis der er én ting, jeg skal nitpicke omkring er det, at hvis der er meget bas på en produktion kan der godt indimellem være en tendens til lidt "boominess". Det er helt sikkert fordi højttalerne står 20 cm. fra væggen. 

Jeg har nogle originale skumpropper på vej fra Dynaudio (30 kr. stykket, av min arm LOL), som jeg vil prøve lidt frem og tilbage med. Man kan vist tage en indersektion ud af skumproppen, så der er flere muligheder for at dæmpe luft-udladningen. 

God dag Smile



Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 12:29
Jeg tænker du bare skal proppe dem helt af, med den afstand til væggen.

Og ja, gamle indspilninger er næsten altid bedre, end nye, da nyere indspilninger er fyldt med "loudness-war". Det ødelægger dynamikken og detaljerne i musikken.
Hvis du er til Dire straits, så er de gamle albums helt suveræne at lytte til...


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 13:37
Ja, der skal lige eksperimenteres lidt og det kan godt være at det ender med at de bliver helt proppet af. 

Jeg har ikke hørt så meget Dire Straits, men jeg er åben overfor alle genrer, så det kan godt være at der lige skal Sultans of Swing på senere. Den har jeg ikke hørt længe :) 


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 15:25
Telegraf Road er et helt eminent album. Skal lyttes til i næsten mørke, og ved god volumen...


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 15:43
Tak for tippet. Det ryger på lytte-listen Thumbs Up 


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 23-Februar-2022 kl. 08:06
Noget af det bedste med de masteringer jeg har hørt der findes med Dire Straits CD'er, er albumet Communiqué i Japansk udgivelse.  Jeg har nok de fleste udgivelser fra US - Tyskland og Japan.

På vinyl, som jeg klart fortrækker både over CD og SACD udgivelserne, er Brorthers In Arms på 45rpm.

Men der skal skal en god nål og arm til, og ikke mindst et godt værk samt en Riaa.

Og så noget dæmpet lys og lidt cognac eller noget rigtig mørkt rum, så spiller det......


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Søren.B
Skrevet den: 23-Februar-2022 kl. 21:17
Endnu engang tak for tips! Fedt med ny musik og vinkel på foretrukne formater Smile 

Sidstnævnte i dit opslag løfter dog alle musikproduktioner i verden med minimum 10%... LOL Jeg er selv mere en whisky-mand, og udfaldet af dette umådeligt gode match mellem alkohol og fantastisk musik og lyd er og bliver bare en winning combo! 

Det lyder måske forkert, men det kan også nogen gange noget, det med at nyde det hele i sit eget selskab. 


Skrevet af: Jens PN
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 19:57
Apropos så er der et sjovt klip på YouTube med "Sultans Of Swing" 
hvor M. K. har det sjovt med en up-tempo version.
Kan man få den op på det -store anlæg- lyder det faktisk også ok.
https://www.youtube.com/watch?v=leZ4T8kt-1o" rel="nofollow - Mark Knopfler - Sultans Of Swing (An Evening With Mark Knopfler, 2009) - YouTube

Og ja, Det er svært og finde noget TOTO musik som ikke er indspillet i top-kvalitet.


-------------
Yamaha - McIntosh - Emotiva - SVS Micro - JBL L100 Classic Black Edition - JBL HDI 1600
SVS Ultra Evolution Center -Arendal 1961 Height - Matrix Audio Element i2 Streamer


Skrevet af: Gofiland
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 20:19
Hvor er det fedt at høre! Vildt med 80'er produktionerne, de har det nemlig med at lyde tyndt. Angiveligt på grund at måden de blev indspillet dengang. 
Hvis man er til den slags, så lyder Fourplay, Larry Carlton, Lee Ritenour godt. De er alle sammen oftest velproducerede. Pink Floyd skulle også have udgivet remastered udgaver af deres albums, de lyder også fedt :-) 





Print side | Luk vindue