Print side | Luk vindue

Streaming til sociale medier

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164530
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 02:11


Emne: Streaming til sociale medier
Skrevet af: QaxXxuZ
Emne: Streaming til sociale medier
Skrevet den: 14-Februar-2022 kl. 12:25

Konen skal til at live streame på forskellige platforme, og i den forbindelse er jeg ved at finde udstyr til det. Hoved målet er 4K i super kvalitet med sprød lyd. Men jeg har svært ved at finde rundt i det bedste udstyr til det, og også helt præcis hvad der skal bruges til det. Her er hvad jeg ved lige nu;

Det er et værelse på 4,3m. x 4,2m. som vil være mørkt, derfor skal der tænkes lys ind i det. I det ene hjørne kommer udstyr til at være placeret. 

Som jeg har læst det, skulle et Sony Alpha 6100 være det bedste valg, objektiv ved jeg pt. ikke endnu. 

Der skal bruges 2 kameraer der filmer fra forskellige vinkler samtidig, og begge skal kunne ses samtidig i OBS, altså et hoved billede, og i hjørnet billede fra det andet kamera. 

En DJI RSC 2 tripot, da den kan følge en, og kan bruges når der filmes håndholdt udenfor. 

Der skal bruges OBS software til streamingen. 


Her er hvad jeg mangler svar på;


Capture Card, hvad skal der bruges her? Det skal kunne håndtere 2 streams i 4K til OBS samtidigt, man skal også kunne vælge om man bare vil skifte mellem dem. Det skal være muligt at starte og afslutte en stream, og sætte den på pause med et billede på skærmen, om at man kommer tilbage om lidt. 


Mikrofon, kan man få en der lyder super godt, som man evt. kan placere i den ene ende af rummet i loftet, så den opfanger hendes stemme når hun snakker? 

Eller er det fint med en ekstra mikrofon man kan sætte oven på kameraet der er retnings bestemt? Det ville være at foretrække, da kameraet også skal kunne tages med ud af huset og filme med god lyd. Eller skal der flere lyd kilder til? 


Computer, hvad kræver det af spec. på en pc? CPU, ram, usb standard, hvor mange usb porte osv. for at have 2 4K input. Og gerne en bærbar. 


Lys, her er det virkelig svært. Kan forstå man skal bruge 3 forskellige lys kilder, men, kan man lave det sådan, at det ikke fylder så meget, plus at det er permanent hvor man stiller det, så man ikke skal flytte på det, hvis hun er forskellige steder i rummet. Og hvordan er det bedst at stille det op i et mørkt rum, og få den rette belysning? Og hvad ville være det bedste produkt til denne opgave, uden at fylde for meget?


Software, er der andet der skal bruges ud over OBS? Skal der bruges programmer til indstilling af kamera? Til at redigere video og publicere det på sociale medier?


Alle gode råd om indstillinger for at få det bedste resultat er mere end velkommen. 


Er der andet jeg skal have fat i som jeg lige har overset her?


Når alt er sat op og indstillet, skal det bare være kone venligt, altså hun bare skal tænde computeren, starte OBS, tænde kameraet og lys, og trykke på en knap for at gå live. 




Print side | Luk vindue