Print side | Luk vindue

Styre al lys med app

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164543
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 23:16


Emne: Styre al lys med app
Skrevet af: forzajuve
Emne: Styre al lys med app
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 10:02
Hejsa bor i et to etagers hus - nogen der ved om det er muligt at skifte alle lamper ud og så erstatte det med noget man kan styre over telefonen ? 

Lidt et åbent spørgsmål - men var vare nysgerrig - inden jeg stillede spørgsmålet til en elektriker


-------------
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44



Svar:
Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 10:08
Philips Hue, Ikea's smarte pærer m.fl.

Og så kobler du systemerne op på f.eks. Apple HomeKit eller Google Home. Så kan tingene styres både med app, stemmekommandoer, rutiner (slukker når alle forlader huset), automatisering (ift. solnedgang) osv.

Pt. kræves ofte en lille hub-boks, som sender signalerne videre til f.eks. Philips Hue. Senere på året lanceres branchens fælles protokol til styring af det smarte hjem, såkaldt Matter. Med Matter kan man komme ud over behovet for en ekstra hub, men det trækker længere udsigter. En af de store nyheder med Matter er muligheden for Thread, hvor enheder med Thread, f.eks. smarte højttalere eller TV i hjemmet, alle udvider rækkeviden på kommunikation imellem enhederne i det smarte hjem. Så man også når helt ud i krogene og ikke længere har lige så stor forsinkelse på udførsel af kommandoer.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: forzajuve
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 10:17
overvejer lidt det fra Ikea - kan alle pærer udskiftes ?

Tak for tips - skal klart overvejes


-------------
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 10:22
Det kommer jo lidt an på, hvilke pærer og lamper du har.

Klaus 


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Hejsa bor i et to etagers hus - nogen der ved om det er muligt at skifte alle lamper ud og så erstatte det med noget man kan styre over telefonen ? 

Lidt et åbent spørgsmål - men var vare nysgerrig - inden jeg stillede spørgsmålet til en elektriker
hvorfor vil du styre lys fra en telefon. Det er ret bøvlet og bestemt ikke smart.


Skrevet af: sbndk
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Hejsa bor i et to etagers hus - nogen der ved om det er muligt at skifte alle lamper ud og så erstatte det med noget man kan styre over telefonen ? 

Lidt et åbent spørgsmål - men var vare nysgerrig - inden jeg stillede spørgsmålet til en elektriker
hvorfor vil du styre lys fra en telefon. Det er ret bøvlet og bestemt ikke smart.

Må jeg af ren og skær nysgerrighed spørge hvad der gør styringen fra telefon usmart? :) 

Jeg har selv Hue og en Apple TV4. Men det kan selvfølgelig skyldes, at jeg aldrig rigtig har sat mig ind i hvad dén kombination kan. 


-------------
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 10:33
Efter at have Philips Hue i flere år, så er jeg enig i, at styring vha. telefon/tablet ikke er smart til det lys, man bruger i dagligdagen. Herhjemme er vi først blevet rigtig glade for løsningen efter der er kommet rutiner og automatisering i spil. F.eks. at lys i stuen tænder x antal minutter før solnedgang året rundt. Eller at alt lys og enheder slukker automatisk, når vi alle forlader hjemmet. Så sparer man faktisk tid, energi og penge på tingene.

Og når vi vil styre noget manuelt så er det typisk med stemmekommandoer til højttalere placeret rundt om i hjemmet eller til uret, som man altid har på, modsat telefonen.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: simony
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 11:19
Har haft Ikeas Trådfri løsning i en del år efterhånden og er virkelig glad for det, men er enig med andre om, at det smarte ligger automatisering, hvor det tænder og slukker på bestemte tidspunkter. Største udfordring for min familie har været at vænne sig til ikke at slukke for lyset på de gamle vægafbrydere, for så er der ikke meget "smart" over det Smile


Skrevet af: mortenstryhn
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 12:20
Jeg har LK IHC som via uofficiel software er forbundet med Apple Homekit og her synes jeg det virker ideelt da lys kan styres med både app og på den fysiske kontakt. Jeg vidste fra start af, at jeg ikke ønskede en løsning som var enten eller, men både og.

Hvis jeg skulle vælge i dag, vil jeg vælge Philips HUE sammen med nogle 3. parts HUE kompatible afbrydere, som kan sidde hvor de almindelige afbrydere sidder i dag.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 13:31
Har huset fyldt med Philips Hue

App styring er sjældent.

Har lavet en del auto tænd sluk   og har placeret dimmer kontakter de vigtigste steder så det er nemt og hurtigt at tænde.

faktisk er dimmer ved sengene dem der bliver mest brugt da der er lavet en sluk alt funktion



Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 15:21
Jeg har lige købt en bunke Phillips WIZ pærer i den lokale Kvickly, de har -50% på alle WIZ produkter..
Det fungerer super godt.. Det kræver ingen hub/styreboks eller lign. Man kan styre hver enkelt pære, eller styre flere/alle på een gang.. Der kan laves programmeringer osv. så de tænder på et givent tidspunkt..
Der kan laves scenes, så de feks. alle dæmper når der skal ses tv..
Man downloader bare en app. og styrer pærerne via wifi derfra..

Jeg gave 37,- pr. pære, så det er en billig løsning.. 


-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: forzajuve
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 15:23
det lyder da også mega smart :)

-------------
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

det lyder da også mega smart :)
Philips wiz er lavpris udgaven af Philips hue.
Den er kun begrænset til wifi.


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 16:49
Ikke desto mindre virker det til UG, og opfylder trådstarters efterspørgsel.. Og så er det Hamrende billigt..Wink



-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 16:58
Vi har Ikea smart belysning herhjemme, dette styrer vi både med HomeKit og via Google Home. Synes det er rart ikke være begrænset af et bestemt øko system. 

Indtil videre har det fundet vej til 2 af de 3 børneværelser, stuen og spisestuen. Soveværelse og badeværelse har også smart belysning men kan kun styres via kontakten. 


-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 17:49
Kan lige tilføje i forbindelse med WIZ, at det også kan stemmestyres med Amazon Alexa, Apple HomeKit (siri) og google assistentSmile



-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 17:56
Jeg har haft Hue i nu ca 5 år og det er jeg glad for og har efterhånden udvidet med flere enheder.

I lighed med Rasmus har jeg med tiden fået alt til at passe med vores hverdag, så det styres automatisk.

Jeg har et par dimmerkontakter og bevægelsesfølere med i set-uppet og vi skal stort set aldrig gribe ind og i givet fald sker det med stemmestyring.

Til spørgsmålet om man kan skifte pærerne i alle lamper, så er svaret: Ja, hvis der nu sidder almindelige pærer med fatningsstørrelse E14 og E27 eller spots med GU 10, så kan man. 


Skrevet af: KevinL
Skrevet den: 22-Februar-2022 kl. 22:43
Har Philips Hue i hele huset, styret af sensorer, Google home og Philips Hue App

Google Home kan godt Undlade at lytte af og til, men app virker hver gang, ude og hjemme.


Skrevet af: suk
Skrevet den: 23-Februar-2022 kl. 07:31
Her er flere artikler til at komme igang, og også hvorfor app styring ikke er smart

https://www.hjemmestyring.dk/artikel/2018/01/12/hvad-er-et-smart-hjem-for-dig/" rel="nofollow - https://www.hjemmestyring.dk/artikel/2018/01/12/hvad-er-et-smart-hjem-for-dig/


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 23-Februar-2022 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Her er flere artikler til at komme igang, og også hvorfor app styring ikke er smart

https://www.hjemmestyring.dk/artikel/2018/01/12/hvad-er-et-smart-hjem-for-dig/" rel="nofollow - https://www.hjemmestyring.dk/artikel/2018/01/12/hvad-er-et-smart-hjem-for-dig/

Det er en artikel, der ikke er opdateret siden 2018 og viser derfor ikke aktuelle oplysninger.

Hue har ikke stået stille og i dag er det hele meget nemmere at sætte op i appen, så den forældede artikel giver ikke længere så meget mening.


Skrevet af: suk
Skrevet den: 23-Februar-2022 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Her er flere artikler til at komme igang, og også hvorfor app styring ikke er smart

https://www.hjemmestyring.dk/artikel/2018/01/12/hvad-er-et-smart-hjem-for-dig/" rel="nofollow - https://www.hjemmestyring.dk/artikel/2018/01/12/hvad-er-et-smart-hjem-for-dig/

Det er en artikel, der ikke er opdateret siden 2018 og viser derfor ikke aktuelle oplysninger.

Hue har ikke stået stille og i dag er det hele meget nemmere at sætte op i appen, så den forældede artikel giver ikke længere så meget mening.

Artiklen (som består af 3 dele) berøre punkter som hvorfor app styring, stemmestyring mm ikke altid er smart, og giver nogle problemstillinger man bør tænke over (inklusiv netværkssikkerhed i artiklerne efter)
Der er ikke meget af det som er forældet hvis man læser det hele som en helhed, men jo, naturligvis kan du finde ting som er outdated, og jo, hue har da fået nye produkter og opdateret deres app siden 2018, men problemstillingerne er mere eller mindre uændret, og der er i virkeligheden måske kommet flere til.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 23-Februar-2022 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

problemstillingerne er mere eller mindre uændret, og der er i virkeligheden måske kommet flere til.

Det er din mening og en påstand - har du eksempler på de problemstillinger og de der er kommet til?

Hvis man kun læser den artikel du henviser til, vil folk jo uden grund løbe skrigende væk. Når man ikke ved, hvorledes det virker nu, så får man jo nemt opfattelsen af, at man skal holde sig fra det.

Der er langt fra de problemer, jeg oplevede i starten (ca 5 år siden) og til mulighederne nu.


Skrevet af: suk
Skrevet den: 23-Februar-2022 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

problemstillingerne er mere eller mindre uændret, og der er i virkeligheden måske kommet flere til.

Det er din mening og en påstand - har du eksempler på de problemstillinger og de der er kommet til?

Hvis man kun læser den artikel du henviser til, vil folk jo uden grund løbe skrigende væk. Når man ikke ved, hvorledes det virker nu, så får man jo nemt opfattelsen af, at man skal holde sig fra det.

Der er langt fra de problemer, jeg oplevede i starten (ca 5 år siden) og til mulighederne nu.

Jeg kan komme med nogle hurtige.
Hue er blevet billigere.
Dvs også mere tilgængeligt.
Det betyder også at flere ikke bare erstatter enkelte pære, men skifter alt ud.
Problemmer ved det?
Behov for ekstra hue bridge hvilket mig bekendt stadig ikke er understøttet af hues egen app, så man bliver hermed afhængig af tredjeparts app.
Større afhængighed, hvor at man er på spanden hvis bridge dør, da man ikke har noget backup lys og måske ikke engang en ekstra bridge liggende.
(Hvilket ikke er en 100 procent løsning, da man ikke kan tage backup af brudhen og dens konfiguration)

Hue har opdateret måden deres bridge kommunikere på 2 gange siden 2012 så vidt jeg husker, ikke alle disse tredjeparts apps er klar med opdateringer samme dag som hue selv.

flere og flere integrere deres hue mere og mere i hjemmet, og finder et større behov for at fjerne afbrydere og dermed kortslutte fase og mellemledning og give pære fast strøm. (Det må hr og fru Jensen ikke selv, altså det er ulovligt.)

Der er også kommet flere tredjeparts sensorer, switche mm.til hue.
Der er bare ingen garanti for at de også virker med hues bridge om et år.

For det første skriver jeg både i tråden her, og på siden at artiklen består af flere dele.
For det andet forsøger jeg ikke at skræmme nogen, men belyse at hue og smart hjem ikke er uden udfordringer.
(Vi kan gå tilbage til een af dem som jævnligt kommer på banen, at kone og børn slukker på afbryderen, så folk ulovligt giver pærene fast fase)



Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 02:04
Har du overhovedet selv prøvet en Hue opsætning? Jeg tvivler næsten på, at du har egne erfaringer.

Du søger fortvivlet efter problemer, som man ikke behøver at få og dine hurtigt fundne problemer kan jeg afvise lige så hurtigt.

Er det et problem at Hue er blevet billigere? Det synes jeg nu ikke.

En Hue bridge kan håndtere op til 50 enheder og de færreste har brug for flere.

Nej, man er ikke afhængig af tredje parts app for at styre 2 bridges, så hvis der er behov for 2 bridges, kan de styres fra samme telefon og så opsætte enhederne i huset, således at f.eks. den ene halvdel (etage) af huset styres af den ene bridge og resten af den anden.

Hvor meget er man på spanden, når en bridge dør? Man har jo stadig mulighed for at bruge alle kontakter på almindelig vis, så man er ikke mere på spanden, end hvis en almindelig pære springer.

At flere og flere fjerner de almindelige kontakter er da noget af en påstand - hvor findes den oplysning?

At tredje parts enheder ikke kan bruges med Hue, skyldes jo ikke Hue og vil man være sikker, så undlader man at bruge tredje parts enheder - jeg har udelukkende anvendt Hue produkter og savner ikke nogen funktioner.

Hvis man holder sig fra tredje parts apps og enheder, så fungerer det uden problemer.


Skrevet af: suk
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 06:56
Gå ind på de fb grupper som hedder Philips hue erfaringer og smart home erfaringer, så vil du se at de ting jeg nævner dagligt giver udfordringer hos brugerne.


Skrevet af: suk
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 07:06
Jeg kan lige tage een fra i går.
Han har købt 68 pære... Det var der ingen som gjorde da hver pære kostede 550 kroner

Hjælp 🥸

Er rimelig ny i denne verden og har købt spots til hele huset. 
68 stk og 2 hubs

Hvis jeg opretter et rum og tilføjer F.eks nogle af de pærer der findes, så kan jeg ikke genne med mindre jeg tilføjer alle dem den finder. ?

Jeg skal jo have dem fordelt over flere hubs. Nogle pærer kan jeg kun finde på den ene hub men ikke den anden. Jeg har slettet alt og startet forfra også reset af hubs. 

Samme resultat. 

Hvad gør man?

Skal vi tage den næste?
Hvis jeg har et set up hvor jeg bruger mere end der kan være på en bridge, og har brug for at have 2 bridges eller mere er der så nogen muligheder for at styre alt uden at skulle skifte mellem hue bridges’ne ?

(Svaret er nej)

Een mere?
Er der noget jeg skal være OBS når jeg skal tilslutte en bridge nr 2?

Skal jeg sletter pærer og tilbehør på nr 1, og søge efter dem på nr 2? Eller kan man gøre noget andet smart…🤞😉

Så ud at 10 spørgsmål er 3 af dem omkring bridge nummer 2


Skrevet af: suk
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 07:50
Og angående det med fast strøm, der skal vi ikke kigge længere end til hue wall switch.
Her skal du give pærene fast strøm, og dermed fjerner du manuel betjening hvis din bridge dør


Skrevet af: suk
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 08:04
Med andre ord, problemerne er der, og man kan vælge at lukke øjnene, eller man kan vælge at tage imod nogle gode råd, hvor man tænker løsninger ind.

F.eks. kan jeg både styre mine hue pære med dæmp osv fra væggen, men dør min bridge, så bliver vægkontakten dum, og kan styres som en helt almindelig afbryder.


Skrevet af: Moulder
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 08:19
Hvorfor gøre det til et KÆMPE problem ?? alle de HVIS og HVAD NU.. Dead

For LANGT størstedelen af os kører det helt problemfrit i dagligdagen.. 




-------------
Mvh

Moulder


Skrevet af: suk
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af Moulder Moulder skrev:

Hvorfor gøre det til et KÆMPE problem ?? alle de HVIS og HVAD NU.. Dead

For LANGT størstedelen af os kører det helt problemfrit i dagligdagen.. 



Har jeg sagt andet?

Jeg belyser nogle punkter man bør overveje at have med i sin hue/smart home plan.

Jeg siger ikke at hue er ustabilt eller tit går i stykker,
siger heller ikke at man vil opleve problemer i dagligdagen på noget tidspunkt.

Hovedpunktet var stadig at trådstarter gerne ville have app styring,
og jeg linker til hvorfor app styring (alene) ikke er smart, og samtidig hvilke andre elementer man bør tænke over.

Så hvor skaber jeg et kæmpe problem?

Hvis det er et problem at give gode råd til andre, så undskyld, min fejl,
jeg lever bare i en verden hvor jeg gerne vil dele ud af mine egne personlige erfaringer, med over 10 års erfaring med smart hjem.


Skrevet af: Jonas_R
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 11:30
Hvis du går smart pære vejen, så mener jeg er det er væsentligt, at du installere nogle 3D lab kontakter eller lignende i stedet for dine normal tænd/sluk.

Er der noget som zigbee netværk og især Ikea pærer ikke kan lide, så er det at være slukket fysisk. Det laver ged i routing netværket og pludselig er det noget andet som ikke duer fordi det lige er routet gennem den enhed som du har slukket.

IMO er det det største problem ved smart pærer.


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Og angående det med fast strøm, der skal vi ikke kigge længere end til hue wall switch.
Her skal du give pærene fast strøm, og dermed fjerner du manuel betjening hvis din bridge dør

Jeg ville heller aldrig vælge en enhed, der kræver indgreb i bestående el-installation. Indgreb i installation hører ikke hjemme i en smartløsning Når jeg vil dæmpe en lampe, så gør jeg det med stemmekommando og ellers ville jeg vælge en dimmer switch til den funktion.

Man kan selvfølgelig sagtens finde eksempler på folk med problemer på fjæsbogen - ofte er det jo fordi de ikke selv gider/kan finde en løsning. Man skal selvfølgelig sætte sig lidt ind i, hvorledes ting virker og da er der jo nogen, der bare spørger uden selv at undersøge tingene.

Jeg vælger at sætte mig ind i tingene med en positiv tilgang og ikke bekymre mig om problemer, jeg måske aldrig får.





Skrevet af: suk
Skrevet den: 24-Februar-2022 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Og angående det med fast strøm, der skal vi ikke kigge længere end til hue wall switch.
Her skal du give pærene fast strøm, og dermed fjerner du manuel betjening hvis din bridge dør

Jeg ville heller aldrig vælge en enhed, der kræver indgreb i bestående el-installation. Indgreb i installation hører ikke hjemme i en smartløsning Når jeg vil dæmpe en lampe, så gør jeg det med stemmekommando og ellers ville jeg vælge en dimmer switch til den funktion.

Man kan selvfølgelig sagtens finde eksempler på folk med problemer på fjæsbogen - ofte er det jo fordi de ikke selv gider/kan finde en løsning. Man skal selvfølgelig sætte sig lidt ind i, hvorledes ting virker og da er der jo nogen, der bare spørger uden selv at undersøge tingene.

Jeg vælger at sætte mig ind i tingene med en positiv tilgang og ikke bekymre mig om problemer, jeg måske aldrig får.


Nåh, men det er da godt at du lige kan generalisere at alle dem på facebook med Hue gør det forkert.

Hyg dig.!


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 25-Februar-2022 kl. 00:14
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:


Nåh, men det er da godt at du lige kan generalisere at alle dem på facebook med Hue gør det forkert.

Hyg dig.!

Jeg generaliserer ikke og har aldrig påstået at alle på fjæsen gør det forkert - det kunne jeg ikke drømme om. Du lægger mig ord i munden, jeg aldrig ville bruge.

Jeg skriver kun, at man sagtens kan finde eksempler og at en del vælger at spørge i stedet for selv at finde en løsning. Det er der sådan set ikke noget forkert i, men det kan jo nemt få et produkt til at se bøvlet ud, uden at det nødvendigvist er tilfældet.

Du har en holdning og jeg en anden, det kan vi vel blive enige om.

Fra min side er emnet nu uddebatteret. 


Skrevet af: madsklit
Skrevet den: 25-Februar-2022 kl. 23:34
jeg har haft Philips Hue siden det kom på markedet, havde først den runde hub, ved ikke hvor lang tid det er siden de kom på markedet men mon ikke det er 10 år tid snart, og jeg fandt da hurtigt ud sf det var irriterende mine gæster slukkede på kontakten, så satte kip fjedre ind i alle kontakter så man kunne tænde på kontakten men du kan ikke slukke lyset, nu er der kommet sensor på det meste lys undtaget i stuen da det ikke lige er så godt med sensor baseret lys der.
Også er alt kommet ind i HomeKit også.
Og i min kælder er der kommet en zigbee dimmer hvor der er sat 4 dobbelte led lystofrørs armaturer op så virker de også med hue og HomeKit.



Print side | Luk vindue