Droppe fibernet til fordel for mobilt bredbånd?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164667
Udskrevet den: 03-Februar-2025 kl. 19:55
Emne: Droppe fibernet til fordel for mobilt bredbånd?
Skrevet af: Sfinksen
Emne: Droppe fibernet til fordel for mobilt bredbånd?
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 13:44
Jeg bor i et hus på landet og har fibernet 70/70 Mbit/s, hvilket er rigeligt til vores behov (streaming, netsurf, hjemmearbejde via VPN). Jeg overvejer, om jeg kan spare nogle penge ved at få et ekstra SIM-kort til mit telefonabonnement og så bruge det til mobilt bredbånd.
Aller helst vil jeg have en løsning, hvor jeg kan anvende de to Google Wifi, som jeg allerede bruger nu i et mesh-netværk. Jeg har desværre ikke mulighed for at teste 5G-hastighed, men med 4G kan jeg (fra det rigtige vindue) få omtrent samme downloadhastighed som ved fiberen. Der er ca. 4 km til nærmeste mast.
Kan man få en lille enhed til SIM-kortet, som så kan kobles til øvrigt netværk via RJ45? Eller skal jeg have en decideret router? Jeg kan godt finde en rimelig prisbillig 4G-router, men de har som regel wifi-delen indbygget, hvilket er unødvendigt. Og det ser ud til at 5G-routere ind til videre er temmelig dyre.
Nogle bud på hvordan det kan gøres og om det er en god idé? Kan se at nogle melder at netforbindelsen kan blive dårligere, når der er "trængsel", og det er jeg selvfølgelig ikke så interesseret i.
|
Svar:
Skrevet af: Lyni
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 15:10
Man kan altid købe en 4G-router(inkl abb.) ved et tele selskab. Når den så er installeret, slukker man for wifi i den og trækker et kabel til ens egen installation. Dog er det altid med fordel at tilkøbe ekstra antenner der kan sidde udvendigt, for at få mest "kraft" på signalet til mellem masten og din router.
Som du selv skriver, så kan der i visse tidsrum være flere på masten og derfor kommer der nedsættelse af hastigheden.
|
Skrevet af: Jonas_R
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 16:07
Du kan sagtens finde fx en ZTE MC180 5G router på eBay de til en 200€.
Men tænker 4km til masten er langt.
Min erfaring er at 4G begynder at blive langsomt når der er mange på
|
Skrevet af: csell
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 16:50
Hej.
Du skriver ikke hvilke kanaler I streamer?
Men der hvor, der virkelig kan spares penge, er hvor noget eller meget af TV kiggeriet, kan flyttes over på en Antenne.
Jeg har en søster på 67 år, som jeg har købt en næsten ny Dreambox DM 900 til med dobbelt tuner og mulighed for at optage på en indbygget harddisk. Hun ser DR samt TV2 Hoved kanal, som koster 109 kr hos Nordlys/Boxer.
Hun klarer sit internet forbrug via hendes iPhone og en MiFi boks med et Datadelings simkort fra Telmore. Det koster 29 kr ekstra om måneden. Så min søster betaler 109 + 29 = 138 kr om måneden for sit TV og Internet forbrug om måneden.
Hilsen Carsten.
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 17:51
Sfinksen skrev:
Kan man få en lille enhed til SIM-kortet, som så kan kobles til øvrigt netværk via RJ45? Eller skal jeg have en decideret router? Jeg kan godt finde en rimelig prisbillig 4G-router, men de har som regel wifi-delen indbygget, hvilket er unødvendigt. Og det ser ud til at 5G-routere ind til videre er temmelig dyre.
|
Jeg har netop gjort hvad du påtænker. Jeg har køb en brugt HUAWEI B535-232 router for 500 kr. Den virker fint til mit formål og giver mig langt højere hastighed end jeg havde hos Stofa til kun kr. 29/md. Skal det gå endnu hurtigere, hvis jeg f.eks. skal downloade store filer, bruger jeg min 5G telefon som hotspot.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 19:39
Problemet er jo også hvad ens behov af data forbrug.
På fiber har du ubegrænset, går du over til 5g, så er der jo mange af de billige, hvor der er begrænsning i datamængder og selv uden at streame kommer man hurtigt til at bruge en del data.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 20:43
Fiber er utvivlsomt den bedste måde at have internetforbindelse på. Stabile høje hastigheder og lave svartider.
Jeg vil ikke anbefale dig at skifte til mobilt bredbånd! Derimod kan jeg anbefale at kigge på, hvilke selskaber der tilbyder fiber til hvilke priser (og med hvilket tilbehør) i dit område. En 70/70 linje lyder som et ældre produkt.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 20:46
KlausDM skrev:
Fiber er utvivlsomt den bedste måde at have internetforbindelse på.Stabile høje hastigheder og lave svartider.
Jeg vil ikke anbefale dig at skifte til mobilt bredbånd! Derimod kan jeg anbefale at kigge på, hvilke selskaber der tilbyder fiber til hvilke priser (og med hvilket tilbehør) i dit område. En 70/70 linje lyder som et ældre produkt.
Klaus |
Det kommer da godt nok an på hvad det skal bruges til.
Hvis det er til at streame og surfe så er 5G da helt ok, måske ikke det fedeste hvis man gamer.
|
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 21:09
Jonas_R skrev:
Hvis det er til at streame og surfe så er 5G da helt ok, måske ikke det fedeste hvis man gamer. |
Ja, indtil nok andre også skal streame fra samme mast/sender som dig. Så kan i deles om datamængden….
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 21:10
KlausDM skrev:
Jonas_R skrev:
Hvis det er til at streame og surfe så er 5G da helt ok, måske ikke det fedeste hvis man gamer. |
Ja, indtil nok andre også skal streame fra samme mast/sender som dig. Så kan i deles om datamængden….
Klaus |
Ja hvis vi snakker 4G, men det problem oplever jeg ikke længere på 5G.
|
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 21:12
Jonas_R skrev:
Ja hvis vi snakker 4G, men det problem oplever jeg ikke længere på 5G. |
Bare rolig, det kommer, når nok skifter over på 5G og begynder at belaste der.
Klaus
|
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 21:14
Teknologien er jo netop gearet til væsentlig flere brugere kontra 4G, eller det mener du måske ikke er tilfældet?
|
Skrevet den: 02-April-2022 kl. 21:26
Jo, jo. Men der kommer også væsentligt flere brugere end i dag.
Klaus
|
Skrevet den: 03-April-2022 kl. 15:45
Tak for alle jeres input! At dømme ud fra jeres svar, så kan det godt lade sig gøre at gå over til mobilbredbånd, enten via 4G (billigst) eller 5G (dyrere, men måske også mere stabilt). Jeg er dog bekymret for at stabiliteten, hvis kvaliteten på netværket er afhængigt af antallet af brugere. Og så har vi trods alt 4 km til den ene mast, som skal dække en mindre provinsby.
Ift. TV-kanaler, så ser vi meget begrænset flow-tv og så alene de licensfinansierede kanaler, som vi i forvejen får gratis via luften (antenne). Så der er ikke noget at hente her, men tak for input. Vi klarer os med Netflix, HBO Max etc., det meste via mobilabonnement.
Og i forhold til de 70/70 Mbit/s, som vi har på fiberen, så var det den billigste forbindelse vi kunne vælge, da vi skulle vælge ny udbyder for lidt over et år siden. Vi betaler 259 kr/måned og har som sagt ikke behov for større hastighed.
Jeg tror at konklusionen bliver, at jeg ind til videre beholder fiberforbindelsen for at have en stabil forbindelse. Så kan det være at jeg kigger på muligheden igen, når 5G er lidt mere modent og enhederne bliver billigere.
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 03-April-2022 kl. 16:25
Sfinksen skrev:
Jeg tror at konklusionen bliver, at jeg ind til videre beholder fiberforbindelsen for at have en stabil forbindelse. Så kan det være at jeg kigger på muligheden igen, når 5G er lidt mere modent og enhederne bliver billigere. |
Jeg ville nok vælge at gøre det omvendt, altså gå over til mobil internet nu. Allerede efter 2 måneder har du jo sparet etableringsudgiften ind. Du kan så altid gå tilbage til fiber hvis behovet opstår.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 03-April-2022 kl. 16:29
Jonas_R skrev:
Teknologien er jo netop gearet til væsentlig flere brugere kontra 4G, eller det mener du måske ikke er tilfældet?
|
Skal man da ikke betale et gebyr for at blive oprettet på fiberen igen?
------------- TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne". Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
|
Skrevet den: 03-April-2022 kl. 17:25
Ahh set tror jeg godt man kan slippe for. Ellers har de tit bind dig for 6 måneder og slip for det
|
Skrevet af: filthat
Skrevet den: 04-April-2022 kl. 18:09
Har du testet 4G hastigheden på din telefon? Bare så du ved om der overhovedet er nok speed igennem når du er så langt fra masten.
Normalt ville jeg sige at du er i problemer når der er mere 2km til masten.
|
Skrevet af: TT0706
Skrevet den: 05-April-2022 kl. 11:56
Vi kører alt over 4g via Telmore til 29 kr per måned. Vi streamer kun og knægten på 14 spiller med gutterne. Han er ikke professionel gamer og ping ligger omkring 10-20 stykker og jitter under 10. Det virker fint her hos os, og jeg ser det som 280 kr. sparet, da det kun er Altibox, der udbyder fiber her hos os. Forbruget ligger omkring 900-1200 gb pr. måned og det er der ingen problemer med hos Telmore.
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 05-April-2022 kl. 15:36
filthat skrev:
Har du testet 4G hastigheden på din telefon? Bare så du ved om der overhovedet er nok speed igennem når du er så langt fra masten.
|
Hvis man vil trådløst internet, vil jeg næsten til enhver tid anbefale en ekstern antenne.
|
Skrevet den: 05-April-2022 kl. 17:16
filthat skrev:
|
Ganske uvidenskabelig hastighedstest:
Wifi fra sofaen via fiber: Download 66,7 Mbps - Upload 51,7 Mbps - Ping 11 ms 4G fra vindue mod mast: Download 68,1 Mbps - Upload 26,7 Mbps - Ping 29 ms
Så hastighedsmæssigt burde det sådan set godt kunne gå.
|
Skrevet den: 05-April-2022 kl. 17:18
TT0706 skrev:
Vi kører alt over 4g via Telmore til 29 kr per måned. Vi streamer kun og knægten på 14 spiller med gutterne. Han er ikke professionel gamer og ping ligger omkring 10-20 stykker og jitter under 10. Det virker fint her hos os, og jeg ser det som 280 kr. sparet, da det kun er Altibox, der udbyder fiber her hos os.Forbruget ligger omkring 900-1200 gb pr. måned og det er der ingen problemer med hos Telmore. |
Tak! Det er rart at vide, at Telmore ikke har en fast 1000 GB fair use grænse.
|
Skrevet af: Lyni
Skrevet den: 05-April-2022 kl. 18:20
Sfinksen skrev:
TT0706 skrev:
Vi kører alt over 4g via Telmore til 29 kr per måned. Vi streamer kun og knægten på 14 spiller med gutterne. Han er ikke professionel gamer og ping ligger omkring 10-20 stykker og jitter under 10. Det virker fint her hos os, og jeg ser det som 280 kr. sparet, da det kun er Altibox, der udbyder fiber her hos os.Forbruget ligger omkring 900-1200 gb pr. måned og det er der ingen problemer med hos Telmore. |
Tak! Det er rart at vide, at Telmore ikke har en fast 1000 GB fair use grænse. |
Abo der er oprettet efter Februar er der Fair-Use grænse på....
|
Skrevet af: TT0706
Skrevet den: 06-April-2022 kl. 14:44
Det ved jeg ikke noget om. De har dog altid sagt ud af til, at der er en fair-use grænse. Men den er i praksis aldrig blevet håndhævet
|
Skrevet af: Sulaco
Skrevet den: 13-April-2022 kl. 17:53
jeg har et Telmore PLAY abon. med 250Gb som blev oprettet for 2 år siden. Jeg ramte de 250Gb i går og nu har de skruet HELT ned for hastigheden. Så nu skal jeg overveje hvad jeg skal i fremtiden. Kan selvfølgelig vælge deres 1000Gb uden PLAY og tilkøbe de få streaming tjenester jeg rent faktisk bruger.
------------- Panasonic TX-65GZ960 Panasonic DP-UB820
OPPO BDP-103
Yamaha RX-V3800
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 10:00
lebara.dk har et med 500 gb data for 179 mdr kører på tt netværket
|
Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 14:01
Mobilt Bredbånd er kun godt efter min mening, hvis ikke andet er muligt, hastigheden er meget svingende som andre også skriver, 5G er hvad jeg har fået oplyst af 5G brugere ikke særlig godt med mindre man bor utrolig tæt på en mast, vi bruger 4G og ja efter kl 22 på hverdage er det godt til streaming, men vi hopper snart på fiber, vi gider ikke planlægge efter hvornår der er færrest på.
|
Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 14:02
jetdirect skrev:
lebara.dk har et med 500 gb data for 179 mdr kører på tt netværket |
Det bruger vi nu, bor ca 300 m fra mast og det vil vi ikke anbefale.
|
Skrevet af: Swingking
Skrevet den: 19-August-2023 kl. 21:24
Virker det i nu hos jer ?
Sfinksen skrev:
TT0706 skrev:
Tak! Det er rart at vide, at Telmore ikke har en fast 1000 GB fair use grænse. |
------------- Sony Bravia KD-65X8505C
|
Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 03:28
Havde lidt de samme overvejelser om det skulle være fiber eller Mobilt internet, i og med der går rygter om nedlægning af kobbernettet i den nærmeste fremtid. Nu bor jeg langt ude på bøhet, hvor der bliver rullet fiber ud til flere og flere. Det har dog givet lidt udfald om natten lige efter installation, men nu kører det stabilt, fiberen altså.
------------- LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA 2.1 ahorn
|
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 06:51
Telmore er nu begyndt med at lukke ned for hastigheden når man har brugt alt sin data i sin mobilpakke, i hverfal her hos os, det har de aldrig gjort før , det er først startet her i august 2023
Oplever i andre som har internet via Telmore, det samme som os nu ?
|
Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 20-August-2023 kl. 06:54
Jespus skrev:
Havde lidt de samme overvejelser om det skulle være fiber eller Mobilt internet, i og med der går rygter om nedlægning af kobbernettet i den nærmeste fremtid. Nu bor jeg langt ude på bøhet, hvor der bliver rullet fiber ud til flere og flere. Det har dog givet lidt udfald om natten lige efter installation, men nu kører det stabilt, fiberen altså.
|
Også på coax, og mobil er der udfald, kan du tro!! I går, da min router skabte sig, og jeg nulstillede den, da havde jeg kørt med mobilt hotspot. Dette plejer at køre stabilt. I går hoppede det af og på og af og på - KONSTANT! Fik så med hjælp fra support via Facebook, routeren på igen...
Det er i Aars, der var noget "skaberi"
------------- TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne". Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
|
Skrevet af: Kristian3th
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 10:59
Fibernettet er stadigvæk en overlegen teknologi til internet. Mobilt netværk og coax-netværk er delte ressourcer, dvs at du deler linjer med (alle) de andre på samme linje/sendemast. Der ud over er mobilt netværk afhængig af vejrlig, - det går langsommere i regnvejr. Og en god forbindelse kræver en for for Line-of-Sight. Så hvis man vil sikre sig en stabil forbindelse, så er det fibernet man skal gå efter. Men ellers er de andre teknologier stadig meget brugbare, hvis man ikke er afhængig af en stabil forbindelse.
|
Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 21-August-2023 kl. 14:29
Jespus skrev:
Havde lidt de samme overvejelser om det skulle være fiber eller Mobilt internet, i og med der går rygter om nedlægning af kobbernettet i den nærmeste fremtid. |
Det er ikke noget rygte - og det er formentlig ikke i nærmeste fremtid.
TDC som ejer kobbernettet har meldt ud, at man vil det lukke det i dette årti. Så der er stadig op til 7 år at løbe på.
Da TDC p.t. har omkring 600.000 ADSL/fastnet-kunder, som indbringer biksen en halv milliard om året, så sker der nok ikke noget, før de fleste af dem er gået over til fiber eller mobiltelefoni. Og når det sker, vil de helt sikkert få et "godt tilbud".
|
Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 27-August-2023 kl. 01:11
Kristian3th skrev:
Fibernettet er stadigvæk en overlegen teknologi til internet. Mobilt netværk og coax-netværk er delte ressourcer, dvs at du deler linjer med (alle) de andre på samme linje/sendemast. Der ud over er mobilt netværk afhængig af vejrlig, - det går langsommere i regnvejr. Og en god forbindelse kræver en for for Line-of-Sight. Så hvis man vil sikre sig en stabil forbindelse, så er det fibernet man skal gå efter. Men ellers er de andre teknologier stadig meget brugbare, hvis man ikke er afhængig af en stabil forbindelse. |
Er enig i konklusionen men ikke vejen derhen. Alle teknologier er delte ressourcer - om ikke andet så fra det nærmeste termineringspunkt. At fiber er andre teknologier overlegent er der så andre årsager til.
------------- Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
|
Skrevet den: 27-August-2023 kl. 01:51
Selvfølgelig er alle teknologier delte, når man går langt nok baglæns i netværket. Også fiberen, som alt efter hvordan den er produceret, giver et nærmere eller fjernere terminerinspunkt.
Men fiberen er ikke en delt ressource på den sidste strækning ud til ende-brugeren (accessen), i modsætning til de andre teknologier, - hvilket er min pointe. Det gør, ud over fiberens andre kvaliteter, en kæmpe forskel slutproduktet. Fx vælger nogle fiberselskaber, at give hastighedsgaranti. Det er kun fiberen, som har mulighed for at tilbyde det.
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 27-August-2023 kl. 08:10
Kristian3th skrev:
Fibernettet er stadigvæk en overlegen teknologi til internet. Mobilt netværk og coax-netværk er delte ressourcer, dvs at du deler linjer med (alle) de andre på samme linje/sendemast. Der ud over er mobilt netværk afhængig af vejrlig, - det går langsommere i regnvejr. Og en god forbindelse kræver en for for Line-of-Sight. Så hvis man vil sikre sig en stabil forbindelse, så er det fibernet man skal gå efter. Men ellers er de andre teknologier stadig meget brugbare, hvis man ikke er afhængig af en stabil forbindelse. | Hmmm kommer da an på hvilke slags fibernet der tilbydes. Mange har jo fx GPON, som er en delt forbindelse.
|
Skrevet den: 27-August-2023 kl. 11:40
GPON giver dig stadig din egen linje fra termineringspunktet. Det får du altså ikke med coax og mobilt netværk.
|
Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 27-August-2023 kl. 13:07
Kristian3th skrev:
Selvfølgelig er alle teknologier delte, når man går langt nok baglæns i netværket. Også fiberen, som alt efter hvordan den er produceret, giver et nærmere eller fjernere terminerinspunkt. |
Jeg vil vove at påstå at du ikke skal ret langt tilbage i netværket før din ressource bliver delt. Rent faktisk stort set lige uden for dit hus. Forbindelsen fra dit hus til nærmeste terminering er heller ikke delt for hverken kobber eller coax.
------------- Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
|
Skrevet den: 27-August-2023 kl. 14:43
Fiberen bliver ikke delt udenfor mit hus. Det gør den i det nærmeste teknikhus, hvorfra jeg har min egen forbindelse. En coaxforbindelse er som et serielt netværk, - udgående fra installation før dig direkte ind i din installation - og så direkte ind til den næste installation i kæden. 100% delt så alle er afhængige af at båndbredden ind overstiger det aktuelle forbrug inden...
|
Skrevet den: 27-August-2023 kl. 14:43
Og i mange tilfælde på fiberen, så er forbindelse til nærmeste teknikhus en 10G forbindelse.
|
Skrevet af: Brizzi
Skrevet den: 27-August-2023 kl. 19:10
Vi har kørt Telmore med extra datakort (4G) (29kr extra i mdr) i snart 3 år, efter jeg synes internet (først adsl og siden fiber) blev for dyrt. Ja det køre ikke helt så stabilt (535m til mast), som dog hjalp en del, da vi satte en ekstern antenner på vores 4G-router. vi ligger omkring 150Mb/s udenfor stress tidspunter, og ned omkring 80-100 Mb/s i nogle af aftenstimer, upload altid omkring 40-50 Mb/s
Vi har 1000gb at bruge af, og efter den sidste barn flyttede hjemmefra, ligger vi på en forbrug på ca. 600gb +/- men inden den sidste barn flyttede, var vi tit oppe over 1000gb (normalt omkring 1100-1200) uden Telmore gjorde noget ved vores hastighed. Om de gør det nu, ved jeg intet om, da vi kan har været 2, de sidste 1,5 år. vi bruger 90% af tiden på streaming og resten på spil (tablet ikke computer)
mvh
|
Skrevet den: 28-August-2023 kl. 21:35
mange tak for info , tror det var fordi vi i sidste mdr. Brugte over 1000 gb og så blev det så sat ned i den her måned da vi havde brugt det data vi har i vores mobil abonnement 300 gb.
Så noget kan tyde på at de nu sætter det ned når man først har brugt over 1000 gb.
|
Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 01-September-2023 kl. 14:23
Fik fiber fordi 5G ikke er tilgængeligt herude endnu. Ellers var valget måske blevet det.
------------- LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA 2.1 ahorn
|
|