Print side | Luk vindue

"Langsom" Google Wifi

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164686
Udskrevet den: 27-Maj-2024 kl. 13:28


Emne: "Langsom" Google Wifi
Skrevet af: Per S
Emne: "Langsom" Google Wifi
Skrevet den: 10-April-2022 kl. 17:07
Hej derude.

Emnet er lidt en gråzone at placere i forum, men vi prøver her :)

Jeg døjer med mit Google Wifi, jeg synes ikke jeg har hastighed nok på hjemmenetværket.

Jeg har en 300/300 fiberforbindelse. Når jeg bruger Google Home til at teste forbindelsen ud af huset måler den 300+, så det er fint.
Google wifi melder at der er fin forbindelse mellem mine 3 mesh enheder

Jeg kan ikke får mere end 100 mbit gennem wlan, typisk ender hastighedstest mellem 90-95 mbit/s
Det er som sådan ikke langsomt, men der er et stykke op mod de 300.

Jeg har en del enheder tilkoblet via kabel (gennem en switch). Har prøvet at frakoble det hele, men hjælper ingenting.

Jeg tester uden der er aktivitet fra andre enheder, og resultatet er det samme om jeg tester fra tlf, iPad eller App på telefonen. Har også prøvet forskellige udbydere, alle ender på ca samme resultat.

Nogen der har været ude for det samme?




Svar:
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 06:54
Desværre kan man ikke sætte Google wifi til at genstarte automatisk.

Prøv at genstarte dit netværk via Google Home appen.

Jeg har samme internethastighed som dig og måler ca 200 på IPhone og 150 på ipad.

Smile


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 07:14
Er det ikke fordi du er koblet på 2.4GHz wifi ?


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 08:45
Det kan man ikke selv vælge på Google wifi.




Skrevet af: lahan
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 09:28
Per S måske du bare bør nedgradere din linie til100mbit, ingen grund til at betale for 300mbit når dit udstyr ikke kan udnytte det.

Alternativt findes der andre systemer end google wifi som godt kan håndtere 300mbit på wifi delen.


Skrevet af: Gofiland
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 10:02
Det var da et dårligt råd, der er da typisk flere devices på et netværk der trækker data på samme tid. 
At nedgradere er blot at indføre endnu en flaskehals...

Der findes flere apps som kan måle hastighed til dine G-Wifi enheder, wifi sweetspot til iPhone. 

Kender ikke G-wifi, men mon ikke man kan gøre at den udsender både 2,4 og 5 Ghz netværket. Det kan man i mange andre enheder. Det ville gøre det nemmere at fejlsøge. 


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Gofiland Gofiland skrev:

Det var da et dårligt råd, der er da typisk flere devices på et netværk der trækker data på samme tid. 
At nedgradere er blot at indføre endnu en flaskehals...

Der findes flere apps som kan måle hastighed til dine G-Wifi enheder, wifi sweetspot til iPhone. 

Kender ikke G-wifi, men mon ikke man kan gøre at den udsender både 2,4 og 5 Ghz netværket. Det kan man i mange andre enheder. Det ville gøre det nemmere at fejlsøge. 
Google wifi er super brugernemt. Det finder selv de bedste kanaler og arbejder både 2,4 og 5Ghz. Så her er der ikke noget man selv kan pille ved.  Trådstarter skriver ikke meget om hvordan set up er.

Jeg har Yousee og min Yousee router kører brigde mode. Det kan være der kører noget wifi ved siden af Google wifi. Måske er der to netværk oven på hinanden. 

Hastigheden hos mig er ganske god. Jo tættere jeg er på wifi enheder jo bedre er hastigheden. Alt kører klippestabilt. Dog skal jeg genstarte en gang i mellem. Det kan evt klares med en timer.

Smile


Skrevet af: Per S
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 17:25
Mange tak for jeres input 
 
Jeg er lidt i tvivl når der bliver spurgt til mit setup. 

Jeg har min fiberboks med LAN kabel direkte til den primære Google Wifi enhed. I den anden indgang kommer de kablede ting til (som ikke ændrer noget at frakoble) 

På mit trådløse net findes 4 iPhones, 2 iPads, 3 Windows bærbare af forskellig årgang. 1 MacBook pro, 2 Google Home enheder. 
Så har jeg en del SONOS kørende, men der er en BOOST kablet til switchen så de burde køre deres eget løb. Og ca 35 Phillips Hue enheder, hvor boksen også er kablet til min switch. 
Derudover en Apple TV4, og en ældre Apple TV2. 
+ det løse, gæster som har været på osv. 

Så lidt bliver det da til 🙂

Jeg synes ikke jeg kan se om mit netværk kører 2.4 el 5 GHz nogen steder. 
Har haft strømmen fra Google Wifi enhederne, uden resultat. 

Det bliver ikke en løsning at nedgradere min hastighed, så skal flaskehalsen findes i stedet 😊


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 17:39
Hvad hvis du stiller dig tæt på den første Google "antenne"? Er det hurtigere her, end hvis du står et andet sted i huset?


Skrevet af: Gofiland
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 18:37
IoT devices og ældre devices vil køre på 2,4 netværket og her vil det gå langsommere og langsommere jo flere devices du får på. Til gengæld rækker det længere.
Nyere devices vil også komme på 5 ghz båndet, her går det lidt hurtigere. Her ville jeg forvente en lidt højere hastighed, men du har også mange enheder på. Desuden kan G-wifi vælge kanal hvor der er mange på, såfremt I bor tæt på andre trådløse routere.
Får du 300 m/bit når du sætter en pc direkte på routeren??

Personligt, så forventer jeg ikke max hastighed på wifi, men sætter pris på en stabil forbindelse for alle devices. Der er desværre mange faldgruber i forhold til wifi, derfor garanterer din isp også kun hastigheden via kabel med en maskine på.


Skrevet af: Per S
Skrevet den: 11-April-2022 kl. 23:13
ja nu bliver det vist lidt pinligt…
For det viser sig at hvis jeg stiller mig i bryggerset hvor den kablede enhed er, kan jeg faktisk trække 300mbit igennem til telefonen. Går jeg bare ud i køkkenet, med 1 væg imellem, er hastigheden knap 90. Så jeg skal ud og eksperimentere med placeringen af den 2 andre punkter, for det må være fordelingen i huset det er galt med. Evt et eller to ekstra enheder. Synes bare 3 burde være nok til 144 m2. 

Måske spiller det ind at huset er fuldmuret?

Jeg prøver at flytte på dem i morgen  
Tak for inputs 👍


Skrevet af: Jonas_R
Skrevet den: 12-April-2022 kl. 07:17
Såfremt det er muligt så burde du kable hver enkelt Google WiFi enhed.


Skrevet af: Gofiland
Skrevet den: 12-April-2022 kl. 09:03
+1 til forslaget om kabling mellem enhederne, såfremt det er muligt.

Det har helt sikkert noget med huset at gøre, at det er fuldmuret. At rykke lidt rundt på enhederne er nok det bedste du kan gøre, såfremt kabling ikke er muligt. 

Dog, hvis du har 90 m/bit stabilt på de fleste af dine enheder, også når der er flere på, så vil jeg mene, at G-wifi leverer optimalt. 
Skal selvfølgelig ikke gøre mig til dommer over jeres behov, kan blot sige, at jeg ikke har behov for mere data på min mobile enheder, så her er stabiliteten vigtigere.

Go' fornøjelse med fintuningen :-)


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 12-April-2022 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Per S Per S skrev:

ja nu bliver det vist lidt pinligt…
For det viser sig at hvis jeg stiller mig i bryggerset hvor den kablede enhed er, kan jeg faktisk trække 300mbit igennem til telefonen. Går jeg bare ud i køkkenet, med 1 væg imellem, er hastigheden knap 90. Så jeg skal ud og eksperimentere med placeringen af den 2 andre punkter, for det må være fordelingen i huset det er galt med. Evt et eller to ekstra enheder. Synes bare 3 burde være nok til 144 m2. 

Måske spiller det ind at huset er fuldmuret?

Jeg prøver at flytte på dem i morgen  
Tak for inputs 👍


Tro mere at du skal eksperimentere med placeringen af den kablede enhed.


Skrevet af: Per S
Skrevet den: 12-April-2022 kl. 20:54
nu har jeg fået kablet en mere, så der er 2 kablede enheder og en der er trådløs. 
Det har hjulpet en del og jeg kommer tæt på Max hastighed når jeg er tæt på de to enheder. 
Når det er den sidste og trådløse enhed der er tættest på, kan jeg ikke trække mere end de ca 90 mbit, så der er i hvert fald stor forskel på hvad de yder, om de er kablet eller ej. Jeg har ikke mulighed for at få kabel på andre steder end de to. 

Prøvede faktisk at nøjes med kun to enheder, det er lige før det præsterer bedre, fordi den sidste enhed ikke bliver en begrænsning. Dog lidt tynd dækning i den ene ende af huset. 


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 12-April-2022 kl. 23:00
Dette er faktisk en spændene tråd.

Mange tror at bare man køber et mesh system så får man godt wifi. Selv mange nybyggere dropper de fysiske kabler for mesh løser jo problemet.

Nej et par fysiske kabler løser problemet, så kan man tilføje et mesh system eller et alm setup med accesspunkter.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-April-2022 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af Per S Per S skrev:

jSynes bare 3 burde være nok til 144 m2.


Ja, det burde det.

Jeg har et enkelt accesspunkt i vores 120 m2 hus (80 i underetagen og 40 ovenpå), hvilket giver fin dækning i hele huset. Alle vægge er af mursten.

I vaskehuset i bagenden af (træ) garagen hænger Accesspunkt nummer to og til sammen dækker de 600 m2 grund!


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk



Print side | Luk vindue