Print side | Luk vindue

Stationær vs bærbar PC med RTX 3070?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164913
Udskrevet den: 29-Marts-2024 kl. 11:56


Emne: Stationær vs bærbar PC med RTX 3070?
Skrevet af: jake51
Emne: Stationær vs bærbar PC med RTX 3070?
Skrevet den: 02-Juli-2022 kl. 12:51
Jeg er træt af at slæbe rundt på min gamle stationære, den vejer et ton - næsten Wink
Er der flere ulemper ved en bærbar end at grafikkortet ikke kan opgraderes?
Jeg har læst, at en bærbar støjer meget ved tung belastning som gaming
Hvad ville du gøre?
Bonusinfo: Jeg ville selvfølgelig tilslutte en ekstern skærm til en bærbar


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson



Svar:
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 03-Juli-2022 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg er træt af at slæbe rundt på min gamle stationære, den vejer et ton - næsten Wink
Er der flere ulemper ved en bærbar end at grafikkortet ikke kan opgraderes?
Jeg har læst, at en bærbar støjer meget ved tung belastning som gaming
Hvad ville du gøre?
Bonusinfo: Jeg ville selvfølgelig tilslutte en ekstern skærm til en bærbar

Det mindre mobile 'footprint' kræver en konfiguration der bruger mindre strøm så det dermed udvikler mindre varme. En mobil chip yder derfor ikke det samme som en stationær og selv om navnet er det samme er ydelsen forskellig og ofte er selve chip-konfigurationen også en helt anden. Tager vi f.eks. alene grafikkortet, så er det ikke samme ydelse du kan regne med, selv om grafikkortet som udgangspunkt bærer "samme" navn. Den mobile version af RTX 3070 f.eks. har således 15% færre cores og 20% færre ROPS som det benytter ved i hvert fald 25% mindre clockspeed og fra 35 til 63% mindre strømforbrug, hvis man sammenligner det med desktopversionen af RTX 3070. Desktop versionen af RTX 3070 yder således i gennemsnit imellem 30 og 50% mere end den mobile version af "samme" kort (I den enkeltstående spiltitel kan desktop versionen i praksis være fra f.eks. kun 11% hurtigere i et mindre krævende spil som Resident Evil 2 til hele 81% hurtigere i et mere grafisk krævende spil som Dirt 5). Eller sagt på en anden måde, så svarer den mobile version af RTX 3070 langt mere til desktopverdenens RTX 2070 (eller et RTX 3060) end det svarer til et Desktop RTX 3070. 

Så mens fordelen ved det bærbare er at det er bæbart, er ulempen er at man så at sige betaler det dobbelte for det halve.

Nu ved jeg ikke hvad du lægger i at slæbe? Der er jo forskel på at slæbe til et LAN party og så slæbe fra computerværelse til stuen, som jeg selv gør hvis jeg ønsker at spille derinde. Så når du spørger til hvad jeg har gjort, så har jeg blot sørget for at mit kabinet har hjul, så er det for intet at regne at skifte rum, da kablerne ligger klar begge steder.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 03-Juli-2022 kl. 22:02
OK, god info

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson



Print side | Luk vindue