Kanalrundfart på DAB og FM
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164947
Udskrevet den: 30-Maj-2025 kl. 07:55
Emne: Kanalrundfart på DAB og FM
Skrevet af: Guests
Emne: Kanalrundfart på DAB og FM
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 07:48
Til morgen var der tåge... OK! Tænkte jeg. Så tog jeg lige turen op og ned ad frekvensbåndet på min Argon iNet3+, på DAB.
Dette gav NDR, som jeg kunne høre et kort stykke tid. En time, sådan ca.
Radioerne herunder prøvede ihærdigt at komme igennem, men lykkedes ikke med det: Aarhus Hinnerup FM Øst - det hedder den altså, selv om det er på DAB Silkeborg GoFM Skala FM
Nu er det blot at lade være med at "prune" inaktive kanaler - altså, lade være med at fjerne dem - så er det bare at tjekke, om der skulle være hul igennem! 
Har så ikke prøvet på FM endnu...
Der modtages fra Aars, Nordjylland
Snak om FM versus DAB, er fuldt tilladt...
|
Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 11:26
Helt normalt her om sommeren og især de næste år hvor vi er på vej til et solplet maximum .
Os radioamatører ( med sende tilladelse ) nyder godt af de åbninger der kommer.
På FM kan man være heldig at høre radio fra syd Europa
|
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 11:49
hansie skrev:
Helt normalt her om sommeren og især de næste år hvor vi er på vej til et solplet maximum .
Os radioamatører ( med sende tilladelse ) nyder godt af de åbninger der kommer.
På FM kan man være heldig at høre radio fra syd Europa
|
At det kræver sendetilladelse at være radioamatør, vidste jeg så ikke. Men så lærte jeg også noget i dag...
Og ja... Har prøvet, på FM, hvor jeg jo før hørte Radio ABC - 91,3 MHz, at der kom en eller anden sydeuropæisk radio ind en gang imellem. Lidt irriterende, så måtte søge kanalen på en anden frekvens - hvilket lykkedes - vist nok på 97,4 MHz - så var der ro fra Sydeuropa! 
Da jeg så tågen her til morgen, skulle jeg jo lige se, om DAB duede til noget. Så jeg skal nok sørge for, at være på (sol)pletten, også!
Nu bruger jeg kun FM, når ABC ryger helt af. Men hvor ER det dejligt at kunne høre den støjfrit på DAB. Måske, jeg på et tidspunkt kan få engelsk radio ind på DAB. Dette har jeg også prøvet for nogle år siden...
|
Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 12:25
DAB er SÅ forældet og håbløs.Streamet via nettet er lydkvaliten bedre og man skal ikke bekymre sig om tågebanker eller andet gejl. 
|
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 12:42
Flippo skrev:
DAB er SÅ forældet og håbløs.Streamet via nettet er lydkvaliten bedre og man skal ikke bekymre sig om tågebanker eller andet gejl.  |
ABC funker nu fint på DAB her! 99 % af tiden... Det var mest for sjov, jeg lige skulle prøve, hvordan sigtbarheden i tågen var, når man bevæger sig ud på DAB-sendevejene!! 
|
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 15:18
Flippo skrev:
DAB er SÅ forældet og håbløs.Streamet via nettet er lydkvaliten bedre og man skal ikke bekymre sig om tågebanker eller andet gejl.  |
hvorfor er dab håbløs ?
Alle biler bruger da dab radio i dag.
Der er super fin dækning i Danmark.
|
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 16:25
mnielsen skrev:
[QUOTE=Flippo]DAB er SÅ forældet og håbløs.Streamet via nettet er lydkvaliten bedre og man skal ikke bekymre sig om tågebanker eller andet gejl.  |
Er det de svagere kanaler, du synes er håbløse? Hvis ja, så kan det være, at radioen skal flyttes lidt højere op, og antennen - hvis det bare er en teleskopantenne, skal drejes ned til næsten vandret - på trods af at DAB sendes lodret.
Til at begynde med, duede DAB slet ikke på min Argon iNet3+. Før havde jeg en Ordio DAB-radio, som virkede fint. Kom så i tanker om, at den var noget højere end min Argon - Ordio'en var lige så høj som en almindelig transistorradio. Så jeg fik lige placeret min Argon noget højere, hvilket samtidigt hjalp på FM-signalet. Men på DAB, skal antennen altså lige drejes som beskrevet, så kan der modtages lidt svagere kanaler. Der kan desværre ikke tilsluttes ekstern antenne til Argon'en.
Ved kraftige kanaler, er det stort set ligemeget, hvordan antennen er drejet.
|
Skrevet af: j8544
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 17:10
hansie skrev:
...Alle biler bruger da dab radio i dag. |
Mon dog.
|
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 17:25
j8544 skrev:
hansie skrev:
...Alle biler bruger da dab radio i dag. |
Mon dog. |
Må heller rette til.
Alle nye biler har DAB radio.
Ved ikke præcist hvornår de fik det som standart udstyr. Men mon ikke det er mere en 5 år siden.
Allende sidste biler her i husstanden har alle haft DAB.
|
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 17:41
Slettet. Det var mig, som rodede rundt.
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 19:38
hansie skrev:
Må heller rette til.
Ved ikke præcist hvornår de fik det som standart udstyr. Men mon ikke det er mere en 5 år siden.
|
Min bil (Skoda Octavia) har lige rundet 2 år. Den har ikke DAB.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 19:44
fltk skrev:
hansie skrev:
Må heller rette til.
|
Min bil (Skoda Octavia) har lige rundet 2 år. Den har ikke DAB.
Flemming
|
Havde den heller ikke det oprindelige DAB? (Altså DAB uden +)
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 21:48
hansie skrev:
Alle nye biler har DAB radio. |
Korrekt, nye biler i eu efter 21. December 2020.
https://ing.dk/artikel/debat-hvorfor-skal-dab-alle-nye-biler-med-radio-231982" rel="nofollow - https://ing.dk/artikel/debat-hvorfor-skal-dab-alle-nye-biler-med-radio-231982
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-Juli-2022 kl. 21:49
fltk skrev:
Min bil (Skoda Octavia) har lige rundet 2 år. Den har ikke DAB. |
Min Golf runder snart 4 år og den har DAB+.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 25-Juli-2022 kl. 19:29
Der har i længere tid ikke været noget nyt på DAB og FM... Lidt ... Skal vi kalde det "aktivitet" på Fyn MUX3, men ingen signal Det samme på DAB Øst - MUX2. Altså, man kan se på radioen, hvem der sender på frekvensen. Det er alt.
På FM - heller ikke noget ophidsende.  Et par gange har det bare været signal fra DRP4 Trekanten, Syd og Esbjerg.
Og nu, jeg ER i gang, sådan lidt tilbage fra dengang lokalradioerne begyndte at komme frem.
Jeg husker da Radio Viborg gik i luften på 106,8 MHz. For nogle, var det jo noget lort! Det var ikke alle radioer dengang, som gik op til 108 MHz - de gik kun op til 104 MHz. Så var man mere på'en end med på'en! Hvad gjorde man så? Nej, man gik ikke ned og købte sig en ny radio! Man åbnede blot kabinettet, og drejede på et par skruer på radioens drejekondensator - så rykkede man hele frekvensbåndet, så man kunne tage Radio Viborg alligevel. Dengang havde Radio Viborg kun denne frekvens... Men dette resulterede i, at alle andre kanaler også rykkede sig, så man måtte finde dem andre steder.  Og var det på arbejdspladsen, og senderen gik ned... Man gik ind på kontoret, og fandt DR P3 - HOLD Da K... Hvor blev kollegerne sure!!  Det var Radio Viborg, eller intet!
|
Skrevet den: 26-Juli-2022 kl. 14:56
Det bedste ved DAB/DAB+ er vel næsten, hvis man bor inden for modtageområdet, Always Elvis Radio fra "Randers, Denmark". Den station lærte jeg først at kende i 2020, da jeg købte ny bil med DAB+, men det blev hurtigt den foretrukne station...
|
Skrevet den: 26-Juli-2022 kl. 15:05
mnielsen skrev:
Og nu, jeg ER i gang, sådan lidt tilbage fra dengang lokalradioerne begyndte at komme frem.
Jeg husker da Radio Viborg gik i luften på 106,8 MHz. For nogle, var det jo noget lort! Det var ikke alle radioer dengang, som gik op til 108 MHz - de gik kun op til 104 MHz. Så var man mere på'en end med på'en! Hvad gjorde man så? Nej, man gik ikke ned og købte sig en ny radio! Man åbnede blot kabinettet, og drejede på et par skruer på radioens drejekondensator - så rykkede man hele frekvensbåndet, så man kunne tage Radio Viborg alligevel. Dengang havde Radio Viborg kun denne frekvens... Men dette resulterede i, at alle andre kanaler også rykkede sig, så man måtte finde dem andre steder.  Og var det på arbejdspladsen, og senderen gik ned... Man gik ind på kontoret, og fandt DR P3 - HOLD Da K... Hvor blev kollegerne sure!!  Det var Radio Viborg, eller intet!
|
Aaaaahhhhhhh, i 1984 gik alle (nye) radioer til 108 Mhz.
|
Skrevet den: 26-Juli-2022 kl. 15:35
Flippo skrev:
mnielsen skrev:
|
Aaaaahhhhhhh, i 1984 gik alle (nye) radioer til 108 Mhz. |
Ja - NYE radioer... Men alle ved jo, hvor lidt slitage der er på en radio. Så skifter man den jo ikke bare ud. Jeg købte en transistorradio i 1979. Den går kun op til 104 MHz. Og sådan var det også med andre. Har da selv skulle pille inde i andres radioer, for at de kunne komme til at høre noget, som var over 104 MHz - også radioer, som skulle bruges på arbejdspladser.
Og jeg husker desuden, at mange købte nogle KÆÆMPEstore antenner og vendte dem mod Viborg, hvor jeg tænkte at det ville være sjovere at vende den mod Sverige... MEn sådan er vi jo så forskellige!!
Glemte at få med, at transistorradioen er en Philips 092
|
Skrevet den: 26-Juli-2022 kl. 22:12
mnielsen skrev:
Og jeg husker desuden, at mange købte nogle KÆÆMPEstore antenner og vendte dem mod Viborg, hvor jeg tænkte at det ville være sjovere at vende den mod Sverige... MEn sådan er vi jo så forskellige!!
|
Jep! Efter en byggevejledning i High Fidelity, byggede jeg min egen antenne, som blev placeret på mine forældres loft. Og med en super ONKYO tuner, med to antenneindgange, kunne jeg på den måde både bruge fællesantenne anlægget OG fange Radio Viborg og ONR (Odense), selvom jeg boede i Fredericia.
|
Skrevet den: 26-Juli-2022 kl. 22:41
Flippo skrev:
mnielsen skrev:
|
Jep! Efter en byggevejledning i High Fidelity, byggede jeg min egen antenne, som blev placeret på mine forældres loft. Og med en super ONKYO tuner, med to antenneindgange, kunne jeg på den måde både bruge fællesantenne anlægget OG fange Radio Viborg og ONR (Odense), selvom jeg boede i Fredericia. |
Så må den antenne vel også have været kæmpestor! Prøvede du om du kunne hive svensk radio ind med den?
Og har rettet i mit indlæg. Det var altså i 1979, jeg købte den transistorradio! Beklager...
|
Skrevet den: 26-Juli-2022 kl. 22:54
j8544 skrev:
Det bedste ved DAB/DAB+ er vel næsten, hvis man bor inden for modtageområdet, Always Elvis Radio fra "Randers, Denmark". Den station lærte jeg først at kende i 2020, da jeg købte ny bil med DAB+, men det blev hurtigt den foretrukne station... |
Har lige prøvet den... Den er at finde to steder på radioen - den hægter sig lige akkurat på, det ene sted. Det er ikke lige noget for mig.
Så hellere Radio ABC.
Modtager fra Aars, som du sikkert har set, på en Argon iNet3 +.
Radio ABC jagtes over hele frekvensbåndet! I stuen, kan den, ved gode forhold, modtages på 105,7 MHz. Når den svigter, så må jeg hen og prøve på 97,4 MHz. Derefter på 91,3 MHz. Sidstnævnte frekvens virker bedst på Argon'en, som står i køkkenet. Men, jeg bruger mest DAB nu, da ABC går bedst igennem der.
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 10:15
mnielsen skrev:
Flippo skrev:
mnielsen skrev:
Og jeg husker desuden, at mange købte nogle KÆÆMPEstore antenner og vendte dem mod Viborg, hvor jeg tænkte at det ville være sjovere at vende den mod Sverige... MEn sådan er vi jo så forskellige!! |
Jep! Efter en byggevejledning i High Fidelity, byggede jeg min egen antenne, som blev placeret på mine forældres loft. Og med en super ONKYO tuner, med to antenneindgange, kunne jeg på den måde både bruge fællesantenne anlægget OG fange Radio Viborg og ONR (Odense), selvom jeg boede i Fredericia. |
Så må den antenne vel også have været kæmpestor! Prøvede du om du kunne hive svensk radio ind med den?
|
Ja, antennen var temmelig stor - mener den var lavet på en 4,5 meter lang lægte, hvor elementerne så blev monteret på. 
Jeg havde ikke behov for at fange svensk radio, da det allerede lå på vores fællesantennenet, i Fredericia.
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 10:16
mnielsen skrev:
j8544 skrev:
Det bedste ved DAB/DAB+ er vel næsten, hvis man bor inden for modtageområdet, Always Elvis Radio fra "Randers, Denmark". Den station lærte jeg først at kende i 2020, da jeg købte ny bil med DAB+, men det blev hurtigt den foretrukne station... |
Har lige prøvet den... Den er at finde to steder på radioen - den hægter sig lige akkurat på, det ene sted. Det er ikke lige noget for mig.
Så hellere Radio ABC.
Modtager fra Aars, som du sikkert har set, på en Argon iNet3 +.
Radio ABC jagtes over hele frekvensbåndet! I stuen, kan den, ved gode forhold, modtages på 105,7 MHz. Når den svigter, så må jeg hen og prøve på 97,4 MHz. Derefter på 91,3 MHz. Sidstnævnte frekvens virker bedst på Argon'en, som står i køkkenet. Men, jeg bruger mest DAB nu, da ABC går bedst igennem der. |
Internetradio er bare SÅ meget nemmere. 
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 10:29
Flippo skrev:
Ja, antennen var temmelig stor - mener den var lavet på en 4,5 meter lang lægte, hvor elementerne så blev monteret på. 
Jeg havde ikke behov for at fange svensk radio, da det allerede lå på vores fællesantennenet, i Fredericia. |
Det var godt nok en stor antenne!! Så er det altså små antenner, jeg har set rundt omkring i Aars, kan jeg regne ud.......
Og ja - internetradio ER 1.000 gange nemmere - hvis ellers blot min iNet3 + ville på nettet igen. Dette gider jeg ikke rode med mere. Det andet er altså bare sjovere, synes jeg.
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 11:47
j8544 skrev:
Classic Rock er altså også bare GU'E.!!!
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 14:52
Nu er der så noget, jeg ikke lige forstår... Jeg troede, signalet på DAB, fra Radio ABC kom ind et eller andet sted fra Østjylland. Men, når jeg bruger infoen på radioen, så står der:
222,064 MHz Viborg - Skive.
Hvordan hænger det sammen? Viborg og Skive er da ikke en del af Østjylland? Der sendes ingen reklamer for de to byområder. Disse er kun for Østjylland.
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 17:56
mnielsen skrev:
... Classic Rock er altså også bare GU'E.!!! |
Classic Rock er langhåret tæppebankermusik, så det gider vi ikke.
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 17:58
j8544 skrev:
mnielsen skrev:
Classic Rock er langhåret tæppebankermusik, så det gider vi ikke. |
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 18:16
j8544 skrev:
mnielsen skrev:
Classic Rock er langhåret tæppebankermusik, så det gider vi ikke. |
Jeg vil nu nok sige, at jeg havde langhåret musik inde sidste år, på FM, på anlægget i stuen - Classic FM, fra England. De spillede.... Klassisk musik. Er det langhåret? Var Mozart måske ikke langhåret?
Det var helt tilfældigt, jeg fandt den. Radio ABC var suset væk fra, hvor jeg plejer at høre den - ville så finde den på en anden frekvens - hvilket jeg gjorde, men kom forbi et sted, hvor jeg kunne høre nogle reklamer - PÅ ENGELSK! Nåh, men jeg måtte lige tilbage og høre, hvad det var for en kanal... Jeg havde den en hel weekend. I stereo, og med RDS, og det hele.
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 22:44
mnielsen skrev:
...Var Mozart måske ikke langhåret? ...
|
Jo da
|
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 23:04
Og jeg kan se, at Radio ABC kommer langt omkring på DAB: http://www.wohnort.org/dab/denmark.html" rel="nofollow - http://www.wohnort.org/dab/denmark.html
De glemmer bare at opdatere deres hjemmeside. Der står kun én DAB-frekvens... http://radioabc.dk/teknik/" rel="nofollow - https://radioabc.dk/teknik/
My Rock spiller også go' Langhåret musik.... MEN deres værter er lidt trælse at høre på.
|
Skrevet af: Usukjelds
Skrevet den: 28-Juli-2022 kl. 11:02
Min fætter fra Hanstholm var så glad for at lytte til country på sin DAB-radio, men synes virkelig dækningen var dårlig, fordi den altid forsvandt bare han kørte et stykke ned syd på. Jeg måtte så fortælle ham, at den ikke blev sendt fra Danmark, men i stedet fra Norge. Det hjalp lidt på opfattelsen af DAB-dækningen generelt :)
Måske du også kan fange de norske DAB-stationer i Aars eller hvis du bevæger dig lidt nordvest på. Deres DAB-net er dimensioneret til at række 50 km ud i vandet, hvilket er lidt nemmere i Norge end i Danmark, når det største stræk af ens kyst har meget langt til nærmeste naboland :)
------------- Panasonic 55EZ950 Marantz NR1508 Scandyna 5.1 setup
|
Skrevet den: 28-Juli-2022 kl. 12:04
Usukjelds skrev:
Min fætter fra Hanstholm var så glad for at lytte til country på sin DAB-radio, men synes virkelig dækningen var dårlig, fordi den altid forsvandt bare han kørte et stykke ned syd på. Jeg måtte så fortælle ham, at den ikke blev sendt fra Danmark, men i stedet fra Norge. Det hjalp lidt på opfattelsen af DAB-dækningen generelt :)
Måske du også kan fange de norske DAB-stationer i Aars eller hvis du bevæger dig lidt nordvest på. Deres DAB-net er dimensioneret til at række 50 km ud i vandet, hvilket er lidt nemmere i Norge end i Danmark, når det største stræk af ens kyst har meget langt til nærmeste naboland :) |
Det var jo en af de sjove fortællinger, vil jeg da sige!
Han burde vel kunne høre, at der blev snakket norsk? Reklamer, og anden snak.
Indtil videre, er det kunden tyske NDR, jeg har haft fat i... Men for at få norsk ind, må jeg nok lige have placeret radioen i et vindue i stuen - den har kun en teleskopantenne, og der kan ikke tilsluttes nogen ekstern antenne... Men det bliver nok vanskeligt. Inde i en by, med flere høje bygninger, osv... Og den danske MUX3 fra Nordjylland vil ikke rigtigt gå igennem her.
|
|