Print side | Luk vindue

Er mit TV defekt eller ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164973
Udskrevet den: 23-April-2024 kl. 20:14


Emne: Er mit TV defekt eller ?
Skrevet af: wadu
Emne: Er mit TV defekt eller ?
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 10:07
4 uger gammelt Samsung Q83b 65" 

Vi ser kun tv via Viaplay men oplever følgende fejl:
Viaplay app crasher 2-4 gange dagligt.
Nogen gange er lyd og billede 3-4 sek ude af synk.
TV viser sort skærm og skal genstartes dagligt.
Billede lagger og der kommer pixelering.
Viaplay app giver følgende fejlkoder 2001, S-6007, S-1001

Alle peger på internetforbindelsen, men alt andet i huset virker uporklageligt.
Vi har HIPER fiber 1.000 mbit. Der er skiftet router og mediakonverter som fejlfinding.
Der har været overvågning på forbindelsen der ikke viser fejl.

Har kabel direkte til tv, har forsøgt at køre ren wifi, har forsøgt at dele internet fra telefon. 
Hastighedstest på telefon giver 400 mbit op/ned. På PC med kabel har vi +800 mbit op/ned.

Men på internetbrowser i TV kun 80 mbit både på kabel og wifi ??
Kan der ligge en fejl i tv netkort?
Hvad kan I andre hente i TV internet browser med speedtest.net ?

Viaplay, HIPER og Samsung kan ikke hjælpe yderligere, men jeg sidder med et tv til 10.000 og kan ikke se fjernsyn ;-( uden afbrydelser.

Har I gode råd?




Svar:
Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 10:20
Har vist intet med din internetforbindelse at gøre. Desuden kræver streamet TV under ca. 10 mbit. Så dine 80 mbit på TV'et er RIGELIGT.
Har du prøvet at google om andre Q83-ejere har samme problem(er)?


Skrevet af: wadu
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 10:27
Ja jeg har søgt højt og lavt efter Q83B, men det ser ud til at det kun er Elgiganten der forhandler denne model.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 10:39
Lignende fejl hører jeg ugentligt om på Smart TV. Ikke isoleret til Viaplay, men den generelle app-kvalitet er meget lav. Mange apps til Smart TV er reelt hjemmesider, der er pakket pænt ind. Der rapporteres fejl på tværs af DRTV, TV 2 Play, Viaplay, YouSee osv. Jeg tror ikke, at det handler om jeres internetforbindelse.

Q83B er en kædespecifik variant af Q80B.

Hvis I kun ser streaming-tv, så synes jeg I skal overveje en mere robust streaming-løsning såsom Apple TV 4K. Apples fjernbetjening kan tænde/slukke TV'et og styre volumen – Samsungs fjernbetjening kan også styre Apple TV.

PS: Ikke relateret direkte men kan du finde DRTV i app-butikken?


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: wadu
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 10:51
Tak for hurtigt svar.
Jeg har netop modtaget den nye chromecast med posten og den app crasher ikke, men billede lagger lidt. På Rakutten TV er billede perfekt, men lyd er ude af synk.
Ja jeg har i dette sekund installeret DR tv appen, jeg vil lade tv være tændt på dr og sse om den også får tv til at slukke.
Du siger en variant af Q80.... er det en op elle ned gradering af den model?
Kan der være sat billigere komponenter i ?


Skrevet af: csell
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af wadu wadu skrev:

4 uger gammelt Samsung Q83b 65" 

Hej.

Du skriver at det er 4 uger gammelt. Er du opmærksom på at Elgiganten har 30 dages returret?

https://www.elgiganten.dk/kundeservice/sadan-fungerer-returretten-hos-elgiganten" rel="nofollow - https://www.elgiganten.dk/kundeservice/sadan-fungerer-returretten-hos-elgiganten

Hilsen Carsten.





Skrevet af: j8544
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af wadu wadu skrev:

4 uger gammelt Samsung Q83b 65" 


Viaplay, HIPER og Samsung kan ikke hjælpe yderligere, men jeg sidder med et tv til 10.000 og kan ikke se fjernsyn ;-( uden afbrydelser.

Har I gode råd?

Ja da. Tilslut en antenne, hvis du vil se fjernsyn.


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af wadu wadu skrev:


Jeg har netop modtaget den nye chromecast med posten og den app crasher ikke, men billede lagger lidt. På Rakutten TV er billede perfekt, men lyd er ude af synk.

Chromecast kan ikke automatisk matche sit videooutput til indholds format (24fps, 25fps, 30fps osv), så indhold vil hakke afhængigt af, hvordan din enhed er opsat. Hvis du primært ser dansk/europæisk tv, så bør du opsætte Chromecast til 4K 50Hz (og ikke 60Hz).

Apple TV 4K kan automatisk matche sit videooutput til indholdets format, så indhold ikke hakker.


Oprindeligt skrevet af wadu wadu skrev:

Du siger en variant af Q80.... er det en op elle ned gradering af den model?
Kan der være sat billigere komponenter i ?

Formentlig præcis samme TV teknisk set. Der er må en detalje til forskel såsom fodens design eller farven på rammen. Disse kædevarianter er vundet frem i senere år og det er svært ikke at se dem som andet end et tiltag til at gøre det sværere for forbrugere at prissammenligne mellem forhandlere. 


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: wadu
Skrevet den: 27-Juli-2022 kl. 13:43
Tak Rasmus.
Jeg hentede DR TV appen og det har kørt helt perfekt i næsten 3 timer indtil videre.
Så det er nok en software fejl der får viaplay til at crashe og lave ballade. 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 28-Juli-2022 kl. 08:17
Ja jeg vil også tro, at det er en softwarefejl. Desværre kommer du nok til at opleve en del af dem med tiden på Smart TV.

DRTV i Smart TV har omvendt en begrænsning på hvilket indhold, du kan afspille. Denne begrænsning findes ikke på Android/Google TV og Apple TV.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Fortyfive
Skrevet den: 31-Juli-2022 kl. 20:45
Gør dig fri af Smart TV platformen og producenteres diktat over hvornår DE synes at du ikke længere skal se eks. Netflix og fjerner understøttelse af samme app.

Jeg har aldrig netadgang til de TV jeg har haft, al streaming foregår via mit AppleTV, det virker bare. Selvfølgelig er det ikke i orden at dit TV ikke virker efter hensigten, så jeg ville nok kyle det tilbage til sælger


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 31-Juli-2022 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Fortyfive Fortyfive skrev:

Gør dig fri af Smart TV platformen og producenteres diktat over hvornår DE synes at du ikke længere skal se eks. Netflix og fjerner understøttelse af samme app.

Jeg har aldrig netadgang til de TV jeg har haft, al streaming foregår via mit AppleTV, det virker bare. Selvfølgelig er det ikke i orden at dit TV ikke virker efter hensigten, så jeg ville nok kyle det tilbage til sælger

TV'et skal vel bruges til en eller anden boks. Så det er nok kun smart-delen, som er noget skrammel - derfor kan selve skærmen vel være fin nok.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Fortyfive
Skrevet den: 01-August-2022 kl. 14:44
Jeps, det er Smart delen der er noget crap...synes da heller ikke jeg har antydet andet :-)


Skrevet af: HenrikN
Skrevet den: 04-August-2022 kl. 12:33
Gætter på at TV har Cat 5 connector (100Mbit). Men de 80 burde nu også være rigeligt :)

Jeg kan anbefale ATV og så lade fjernbetjening til ATV styre dit TV. Den løsning har jeg valgt. Det vil sandsynligvis også gøre at de TV ikke bliver forældet så hurtigt (software som ikke virker eller bliver opdateret). Mange TV har faktisk et fornuftigt panel, men bliver alligevel udskiftet fordi softwaren ikke kan følge med længere.... Det er nemmere og billigere at skifte en boks...


-------------
Mvh
Henrik Nielsen


Skrevet af: Henrik2022
Skrevet den: 12-Oktober-2022 kl. 22:54
Hvad blev løsningen? Sidder nok med præcis samme problem,  Samsung 55" qn85 model.


Skrevet af: wadu
Skrevet den: 13-Oktober-2022 kl. 12:06
Problemet er der stadig, i perioder mere end ellers. Vi har haft travlt med at bygge hus så vi har ikke fået fulgt op på det. Vi købte dog den nye chromecast og ser viaplay på den, men den laver også problemer i ny og næ.
Hvis vi ser en film fra Viaplay (altså ikke live tv) så er der ingen problemer. 


Skrevet af: Henrik2022
Skrevet den: 13-Oktober-2022 kl. 21:12
Kan det virkelig passe at det er Tv'et der er skod? Har et andet billigere (Også Samsung) der laver samme ballade. Er ved at være rigtig træt af det lort. Tror jeg vil prøve at låne et andet fabrikat Tv for at sammenligne 🤔. Har også mulighed for at logge på 230V siden for evt. Forstyrrelser. Skal nok skrive her hvis jeg bliver klogere. 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 14-Oktober-2022 kl. 10:04
Henrik2022: Ja, det kan sagtens passe. Platformen i Smart TV opgraderes generelt ikke efter købstidspunktet, hvorfor den med årene begynder at give problemer med apps og andre internetforbundne funktioner, eller apps der helt forsvinder fordi de ikke længere kan supporteres. App-udviklerne er prisgivet fordi platformen ikke udvikler sig i takt med de nyere modeller. Seneste generation af f.eks. Tizen i Samsung TV er altid forbeholdt seneste generation af Smart TV.

Mit råd til dig vil ligeledes være at købe en boks. TV'ets fjernbetjening kan styre denne – og vice versa til nogen grad.

Jeg vil kraftigt fraråde at købe nyt TV for at løse problemer med apps. Man kommer i samme situation efter få år.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Brian E
Skrevet den: 14-Oktober-2022 kl. 11:00
Vi har Viaplay app'en kørende på to fem år gamle Samsung entry level skærme, og der er aldrig problemer. Man kan åbenbart være heldig med den årgang af Tizen, men får med i købet.

Derudover har vi en Apple TV 4K, som også fungerer problemløst, så det vil også være mit råd at anskaffe sådan én.



Print side | Luk vindue