Print side | Luk vindue

Sony vpl-vw590es

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=164993
Udskrevet den: 23-April-2024 kl. 16:14


Emne: Sony vpl-vw590es
Skrevet af: cooljules1
Emne: Sony vpl-vw590es
Skrevet den: 01-August-2022 kl. 20:17
Hejsa,

Er der nogle andre her inde der har en sony vpl-vw590es?

Jeg har en, og jeg er mere end skuffet, til en grad hvor jeg overvejer om der kunne være noget galt med den. 

Det kan også være jeg ikke har fået den kalibreret ordenligt. Jeg har ikke selv tid til at gå i dybden med den, så jeg håber der måske var andre der havde nogle tips?

Eller kan nogen anbefale en ekspert der kommer ud?

På forhånd tak!




Svar:
Skrevet af: cooljules1
Skrevet den: 01-August-2022 kl. 20:21
Jeg synes ikke at min oplevelse stemmer overens med dette review:  https://www.lydogbillede.dk/test/hjemmebiograf/test-af-fire-4k-projektorer/sony-vpl-vw590es/" rel="nofollow - https://www.lydogbillede.dk/test/hjemmebiograf/test-af-fire-4k-projektorer/sony-vpl-vw590es/

Jeg har den endda sat op i et helt mørkt rum på et professionelt lærred.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 01-August-2022 kl. 20:28
Du skal helt sikkert have hjælp til kalibrering.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 06-August-2022 kl. 13:56
Skuffet? Fair nok, men hvad sammenligner du med, eller hvad havde du forventet, som du ikke fik?

Personligt kommer jeg ikke til at eje flere PJs. OLED med ægte 4k, uendeligt dyb sort, HDR mv. kommer man ikke i nærheden af med PJ, med mindre man har fantasi-budget. Ulempen at at man ikke kan få i rigtig stor størrelse, men det har jeg ikke plads til alligevel.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 09-August-2022 kl. 16:48
Hvad er problemet, og hvor i landet befinder du dig?

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: cooljules1
Skrevet den: 09-August-2022 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Hvad er problemet, og hvor i landet befinder du dig?

Tak for svar.

Jeg kan bare ikke helt få billedet til at været rart at se på. Enten er det for mørk, ellers for lyst og ofte synes jeg de hvide undertekster nærmest blænder en.

Jeg har haft en del projektorer i mit liv - og nu gik jeg all in på mørkt rum og høj kvali lærred. Synes bare ikke jeg er imponeret over billedet på nogen måde - men kan også læse mig til i reviews at netop denne projektor ikke er særlig præcis out of the box.

Jeg bor i Gentofte i København.


Skrevet af: cooljules1
Skrevet den: 09-August-2022 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Skuffet? Fair nok, men hvad sammenligner du med, eller hvad havde du forventet, som du ikke fik?

Personligt kommer jeg ikke til at eje flere PJs. OLED med ægte 4k, uendeligt dyb sort, HDR mv. kommer man ikke i nærheden af med PJ, med mindre man har fantasi-budget. Ulempen at at man ikke kan få i rigtig stor størrelse, men det har jeg ikke plads til alligevel.

Ja, det er et godt spørgsmål. 

Jeg har haft en del projektorer i mit liv - og elsker det projekterede billede, da jeg synes det har noget charme... Gik all in på mørkt rum, godt lærred og denne halvdyre projektor og tænkte at jeg ville blive positivt overrasket. 

Jeg tager mig selv i at sidde og være irriteret over det mørke er for mørkt eller det lyse er for lyst eller at farverne er flade hver gang, og ender med at sidde og nørkle med settings og ikke nyde filmen. 


Skrevet af: cooljules1
Skrevet den: 09-August-2022 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du skal helt sikkert have hjælp til kalibrering.

Har netop bestilt en til på mandag. Så må vi se :) 


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 09-August-2022 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Hvad er problemet, og hvor i landet befinder du dig?

Tak for svar.

Jeg kan bare ikke helt få billedet til at været rart at se på. Enten er det for mørk, ellers for lyst og ofte synes jeg de hvide undertekster nærmest blænder en.

Jeg har haft en del projektorer i mit liv - og nu gik jeg all in på mørkt rum og høj kvali lærred. Synes bare ikke jeg er imponeret over billedet på nogen måde - men kan også læse mig til i reviews at netop denne projektor ikke er særlig præcis out of the box.

Jeg bor i Gentofte i København.

Hvilket materiale ser du, kunne godt lyde som om du afspiller 4K HDR, og det er helt sikkert noget rod, hvordan ser det ud med almindelig HD blu ray indhold?


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: cooljules1
Skrevet den: 10-August-2022 kl. 18:11
Ja, godt set - jeg spiller primært 4K HDR materiale fra en Apple TV 4K, usually igennem Plex. Jeg mener ikke jeg har set noget HD indhold på den faktisk.... Kan være jeg skulle prøve med en non-ultra-HD blu-ray? 

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Hvad er problemet, og hvor i landet befinder du dig?

Tak for svar.

Jeg kan bare ikke helt få billedet til at været rart at se på. Enten er det for mørk, ellers for lyst og ofte synes jeg de hvide undertekster nærmest blænder en.

Jeg har haft en del projektorer i mit liv - og nu gik jeg all in på mørkt rum og høj kvali lærred. Synes bare ikke jeg er imponeret over billedet på nogen måde - men kan også læse mig til i reviews at netop denne projektor ikke er særlig præcis out of the box.

Jeg bor i Gentofte i København.

Hvilket materiale ser du, kunne godt lyde som om du afspiller 4K HDR, og det er helt sikkert noget rod, hvordan ser det ud med almindelig HD blu ray indhold?


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 10-August-2022 kl. 19:19
Det vil jeg anbefale at starte med, opskaler 1080P til 2160P vælg 2.4 gamma.
Der er ingen projektor der er i stand til at levere HDR, nogle kan konvertere HDR til SDR, mere eller mindre heldigt, mest mindre. HD 1080P SDR er perfekt til projektoere.
HDR på projektor er = mindre dynamik/ kontrast, og SDR = mere kontrast/ mere dynamik, så den omvende verden. HDR giver stortset kun mening på TV især Oled hvor mere lys = mere dynamik, da sort ikke ændres.



-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: cooljules1
Skrevet den: 10-August-2022 kl. 20:01
Okay - mange tak for input! Jeg vil prøve det af og se hvad jeg får ud af det... Vender tilbage :)

Troede ellers at med en projektor til 47k, at man kunne forvente HDR / Tonemapping som gav mening.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-August-2022 kl. 20:14
Hvis man skal bruge HDR på en projektor skal der spændes en Lumagen Radiance Pro eller noget MadVR for den.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 10-August-2022 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvis man skal bruge HDR på en projektor skal der spændes en Lumagen Radiance Pro eller noget MadVR for den.

Det ændre bare ikke de grundlæggende begrænsninger der er med projektor, og HDR er i konstant flux, hvilket også ses på Lumagen og MAD VR software opdateringer.

HDR er et subjektiv format bedst egnede til folk der ikke er forvent med reference billede, og SONY lampe modellerne har derudover både begrænset lys og kontrast, hvilket begge er vigtige parametre for HDR, som ingen processor kan ændre på.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-August-2022 kl. 22:11
Hvis HDR'en er godt lavet kan det klart anbefales, hvis man har mulighed for at købe en LRP eller noget MadVR, som jo kan gøres på forskellige måder.

Nogle gange er HDR'en elendigt lavet og tilsyneladende bare smurt på fordi det skal man, som på f.eks. Apple TV+'s Trying, men det ser ud som om at de også har serierne liggende i 2160p SDR.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 10-August-2022 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvis HDR'en er godt lavet kan det klart anbefales, hvis man har mulighed for at købe en LRP eller noget MadVR, som jo kan gøres på forskellige måder.

Nogle gange er HDR'en elendigt lavet og tilsyneladende bare smurt på fordi det skal man, som på f.eks. Apple TV+'s Trying, men det ser ud som om at de også har serierne liggende i 2160p SDR.

Og hvordan vil du definere godt lavet, som kan konverteres perfekt til projektor, og hvordan kalibrere du din projektor til HDR/ MAD VR eller Lumagen?


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-August-2022 kl. 22:59
Scaleren sender jo 2160p SDR ud, så det er en helt normal kalibrering. Indtil videre kun med 709-farverum, men en dag, når vi føler os lidt kæphøje og modige, skal der kigges på en DCI-P3 kalibrering, som min Calman-software fra 2017 understøtter i forvejen. Mere farverum kan Sony 270ES alligevel ikke klare.


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 11-August-2022 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Jeg synes ikke at min oplevelse stemmer overens med dette review:  https://www.lydogbillede.dk/test/hjemmebiograf/test-af-fire-4k-projektorer/sony-vpl-vw590es/" rel="nofollow - https://www.lydogbillede.dk/test/hjemmebiograf/test-af-fire-4k-projektorer/sony-vpl-vw590es/

Jeg har den endda sat op i et helt mørkt rum på et professionelt lærred.

Har selv lige købt en VW590es dog uden at have et helt mørkt rum, så ikke ideelt. Jeg har lidt samme erfaring som du beskriver at det kan være svært at finde rette indstilling og jeg bruger selv Apple TV4k.

Men jeg er interesseret i hvad du får ud af din kalibrering og hvem du bruger. Forhåbentlig hjælper det dig, og er bestemt også interesseret i at høre mere til din erfaring med de råd stridsvognen anbefaler hvis du får testet dem.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 11-August-2022 kl. 17:15
En anbefaling når du skal finde en kalibrator er.

Kan han måle kontrast, hvis ikke, videre næste.

Spørg hvordan han kalibrere, hvis han bruger 20-80% 2 punkts grayscale kalibrering og justere offset/ bias, videre næste.

En sony har ikke særlig meget kontrast, og det er super vigtigt at optimere kontrast under kalibreringen og monitorere hvordan gamma kommer ud af sort. 

Hvis kalibrator laver en 11 punkts grayscale/ gamma måling er det alt for lav opløsning, 11 ud af 224 step er alt for lidt til at vurdere om kalibreringen har reduceret bitopløsning/ tilføjet banding.

Generelt er de fleste ISF / THX / PVA uddannede kalibratoere ikke i stand til at udføre en ordentlig kalibrering på et high end display.

Sony har en kalibrerings software der giver mulighed for multipoint gamma kalibrering, den skal man helst kende og bruge med omtanke, Sony har ret lav bitopløsning, og man kan ikke undgå banding, men man kan have fokus på at gøre det bedst muligt under kalibreringen.

Jeg har set en del tilfælde af pro kalibrering i danmark hvor brugeren havde været bedst tjent med fabriks indstillingerne. 





-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 16-August-2022 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du skal helt sikkert have hjælp til kalibrering.

Har netop bestilt en til på mandag. Så må vi se :) 

Fik du foretaget den kalibrering og synes du det har hjulpet?


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 07:32
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

HDR på projektor er = mindre dynamik/ kontrast, og SDR = mere kontrast/ mere dynamik, så den omvende verden. HDR giver stortset kun mening på TV især Oled hvor mere lys = mere dynamik, da sort ikke ændres.
Prøv at sig lidt mere her - hvorfor er HDR på projektor mindre dynamisk?

Som jeg forstår det, har selve HDR-signalet mere dynamik og større farverum. Så overfører man det 1:1 til en projektor som ikke evner at gengive hele spektret, så ender man i en træls situation.

Men bruges tone mapping hvor HDR-signalet tilpasses projektorens egenskaber, så ender man vel med et billede som er mere dynamisk og har større farverum sammenlignet med SDR? Eller i værste fald, gengives identisk med SDR-signalet. Men hvorfor dårligere?


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

HDR på projektor er = mindre dynamik/ kontrast, og SDR = mere kontrast/ mere dynamik, så den omvende verden. HDR giver stortset kun mening på TV især Oled hvor mere lys = mere dynamik, da sort ikke ændres.
Prøv at sig lidt mere her - hvorfor er HDR på projektor mindre dynamisk?

Som jeg forstår det, har selve HDR-signalet mere dynamik og større farverum. Så overfører man det 1:1 til en projektor som ikke evner at gengive hele spektret, så ender man i en træls situation.

Men bruges tone mapping hvor HDR-signalet tilpasses projektorens egenskaber, så ender man vel med et billede som er mere dynamisk og har større farverum sammenlignet med SDR? Eller i værste fald, gengives identisk med SDR-signalet. Men hvorfor dårligere?

Først vil jeg spørge dig hvad formålet er med HDR, og hvordan lys og kontrast relationerne fungere på projektoere med og uden iris.

Og hvordan fungere tonemapping, og kan man tonemappe perfekt?

og sidst men ikke mindst, er det objektivt eller subjektivt?


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 08:49
Det er dig som er kommet med et postulat som jeg udfordrer. Så den normale kommunikationsform nu ville være, at du så fortæller hvor du mener jeg går galt i byen i min forståelse. Hvis alt besvares med et spørgsmål kan dialogen jo vare fra februar til nu ;)


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er dig som er kommet med et postulat som jeg udfordrer. Så den normale kommunikationsform nu ville være, at du så fortæller hvor du mener jeg går galt i byen i min forståelse. Hvis alt besvares med et spørgsmål kan dialogen jo vare fra februar til nu ;)


Det vil jeg anbefale at starte med, opskaler 1080P til 2160P vælg 2.4 gamma.
Der er ingen projektor der er i stand til at levere HDR, nogle kan konvertere HDR til SDR, mere eller mindre heldigt, mest mindre. HD 1080P SDR er perfekt til projektoere.
HDR på projektor er = mindre dynamik/ kontrast, og SDR = mere kontrast/ mere dynamik, så den omvende verden. HDR giver stortset kun mening på TV især Oled hvor mere lys = mere dynamik, da sort ikke ændres.

Dertil kan jeg tilføje.

Projektor med lens iris.

max lys ud = minimum kontrast.
max kontrast = minimum lys ud.

Det er relationen mellem lys og kontrast, HDR skal bruge både lys og kontrast, men du kan kun ikke få begge dele, det kan du på feks. Oled display, da sort ikke ændres med højer lys ud.
Kontrast = målt max lys divideret med målt sort, feks, 50nit kalibreret lys på lærred divideret med 0,010 =5000:1, det vil være en typisk top Epson. 
Når du så åbner iris for at få feks 100nit vil dit sort nok typisk blive ca 0,033nit, og kontrast er reduceret til ca 3000:1 altså mindre dynamik.

Giver det mening for dig?




-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 09:51
Giver mening. Men du antager, at man med HDR vil vælge at åbne iris yderligere. Hvad hvis du ikke skruer op for lys? Dvs. du vælger at se din HDR med 50nit som værende maksimum og benytter tone-mapping som ved, at din max er 50nit.

Vil det være mindre dynamisk/dårligere kontrast end tilsvarende SDR? Vil HDR have større farverum end den tilsvarende SDR?


Skrevet af: cooljules1
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du skal helt sikkert have hjælp til kalibrering.

Har netop bestilt en til på mandag. Så må vi se :) 

Fik du foretaget den kalibrering og synes du det har hjulpet?

Jeg fik den kalibreret i mandags af Thomas fra TV Kalibrering. Det tog ham knap 3 timer, og han havde lidt svært ved at få det til at spille helt optimalt, efter hans egne ord, da han mente at mit lærredsgain ikke var helt optimalt for mit rum. 

Det er det bedste billede jeg har haft på min projektor indtil videre. Til start synes jeg dog billedet var meget fladt at se på, men ved brug af projektorens "Dynamic HDR Enhancer" på low/middle synes jeg faktisk at det blev rigtigt godt! 

Er du tilfreds med din Sony? Hvor i landet bor du? 


Skrevet af: cooljules1
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

En anbefaling når du skal finde en kalibrator er.

Kan han måle kontrast, hvis ikke, videre næste.

Spørg hvordan han kalibrere, hvis han bruger 20-80% 2 punkts grayscale kalibrering og justere offset/ bias, videre næste.

En sony har ikke særlig meget kontrast, og det er super vigtigt at optimere kontrast under kalibreringen og monitorere hvordan gamma kommer ud af sort. 

Hvis kalibrator laver en 11 punkts grayscale/ gamma måling er det alt for lav opløsning, 11 ud af 224 step er alt for lidt til at vurdere om kalibreringen har reduceret bitopløsning/ tilføjet banding.

Generelt er de fleste ISF / THX / PVA uddannede kalibratoere ikke i stand til at udføre en ordentlig kalibrering på et high end display.

Sony har en kalibrerings software der giver mulighed for multipoint gamma kalibrering, den skal man helst kende og bruge med omtanke, Sony har ret lav bitopløsning, og man kan ikke undgå banding, men man kan have fokus på at gøre det bedst muligt under kalibreringen.

Jeg har set en del tilfælde af pro kalibrering i danmark hvor brugeren havde været bedst tjent med fabriks indstillingerne. 

Tak for input! Det er værdsat. Det virker nærmest umuligt at finde en der kan levere den service desværre - har været to igennem nu. 

Du må sige til hvis du er i københavn some time - ville være interessant med dit syn på tingene.

Her er billeder af mit setup. Det er taget med wide-angel på iphone for at få det hele med. Lærredet er 120":  https://imgur.com/a/ji7wcwv" rel="nofollow - https://imgur.com/a/ji7wcwv


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Giver mening. Men du antager, at man med HDR vil vælge at åbne iris yderligere. Hvad hvis du ikke skruer op for lys? Dvs. du vælger at se din HDR med 50nit som værende maksimum og benytter tone-mapping som ved, at din max er 50nit.

Vil det være mindre dynamisk/dårligere kontrast end tilsvarende SDR? Vil HDR have større farverum end den tilsvarende SDR?

Hvis du ikke skruer op for lys har du ikke headroom til highlights, som er en af hovedformålene med HDR, du kan selvfølgelig vælge at tonemappe til 50nit og droppe highlights, og bevare kontrast, eller forøge lys og få lidt highligts og reducere kontrast/ hæve sort. 
Farverum afhænger af dit display, nogle projektoere har extra filter til større gammut, hvilket koster lys.

Hvilken projektor har du, hvor mange % af DCI P3 måler du på den, og hvad er kalibreret kontrast med henholdsvis 50 og 100nit, og ikke mindst hvordan tracker din DCI P3 saturation sweep/ color checker?


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Giver mening. Men du antager, at man med HDR vil vælge at åbne iris yderligere. Hvad hvis du ikke skruer op for lys? Dvs. du vælger at se din HDR med 50nit som værende maksimum og benytter tone-mapping som ved, at din max er 50nit.

Vil det være mindre dynamisk/dårligere kontrast end tilsvarende SDR? Vil HDR have større farverum end den tilsvarende SDR?

Hvis du ikke skruer op for lys har du ikke headroom til highlights, som er en af hovedformålene med HDR, du kan selvfølgelig vælge at tonemappe til 50nit og droppe highlights, og bevare kontrast, eller forøge lys og få lidt highligts og reducere kontrast/ hæve sort. 
Farverum afhænger af dit display, nogle projektoere har extra filter til større gammut, hvilket koster lys.

Hvilken projektor har du, hvor mange % af DCI P3 måler du på den, og hvad er kalibreret kontrast med henholdsvis 50 og 100nit, og ikke mindst hvordan tracker din DCI P3 saturation sweep/ color checker?
Ja, man mister selvfølgelig nogle af de potentialer HDR har hvis man ikke også forøger lysstyrken, men nu var emnet jo, at du mente at HDR reducerede dynamik og kontrast. Og her synes jeg det er en vigtig pointe, at man faktisk har et valg og hvis man tager det valg at reducere kontrast får man faktisk noget "ekstra" i billedet i form af highlights. 

Ift. farverum:
Hvis jeg ser på målinger af f.eks. Sony og JVC, så mindes jeg at de begge kommer et godt stykke over Rec709 selv uden filter? Vil dette ikke resultere i bredere farverum når HDR-signalet afspilles kontra SDR-signalet? Eller er der noget jeg misforstår her?


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

En anbefaling når du skal finde en kalibrator er.

Kan han måle kontrast, hvis ikke, videre næste.

Spørg hvordan han kalibrere, hvis han bruger 20-80% 2 punkts grayscale kalibrering og justere offset/ bias, videre næste.

En sony har ikke særlig meget kontrast, og det er super vigtigt at optimere kontrast under kalibreringen og monitorere hvordan gamma kommer ud af sort. 

Hvis kalibrator laver en 11 punkts grayscale/ gamma måling er det alt for lav opløsning, 11 ud af 224 step er alt for lidt til at vurdere om kalibreringen har reduceret bitopløsning/ tilføjet banding.

Generelt er de fleste ISF / THX / PVA uddannede kalibratoere ikke i stand til at udføre en ordentlig kalibrering på et high end display.

Sony har en kalibrerings software der giver mulighed for multipoint gamma kalibrering, den skal man helst kende og bruge med omtanke, Sony har ret lav bitopløsning, og man kan ikke undgå banding, men man kan have fokus på at gøre det bedst muligt under kalibreringen.

Jeg har set en del tilfælde af pro kalibrering i danmark hvor brugeren havde været bedst tjent med fabriks indstillingerne. 

Tak for input! Det er værdsat. Det virker nærmest umuligt at finde en der kan levere den service desværre - har været to igennem nu. 

Du må sige til hvis du er i københavn some time - ville være interessant med dit syn på tingene.

Her er billeder af mit setup. Det er taget med wide-angel på iphone for at få det hele med. Lærredet er 120":  https://imgur.com/a/ji7wcwv" rel="nofollow - https://imgur.com/a/ji7wcwv

Er aldrig i København, men har et stående tilbud til alle der ønsker at lave et event, at jeg gerne skal møde op og forklare og illustrere mit take på kalibrering af projektor. Fragt mig derover og sørg for at fodre mig og en seng jeg kan sove i så er jeg glad.

Som jeg ser kalibrerings markedet er der ikk et marked, man kan ikke batale 10000kr om året for kalibrerings software opdateringer, have for 150000kr værktøj, bruge 8-10 timer på en kalibrering samt køre land og rige rundt, for det folk vil betale, det er ganske simpelt bedre at passe et arbejde som fejedreng i et byggemarked.

Jeg forstår også forbrugere da kalibrering er extremt utransperent, og kalibratoere generelt er en person der har deltaget i et weekend kursus eller 2, fået et diplom, og skal så ud og tjene penge, generelt uden at have grundlæggende forståelse for hvordan forskellige displays virker, samt sjældent kender værktøjets begrænsninger eller hvordan man bruger dem optimalt.

Som nævnt tidliger, sørg altid for at din kalibrator måler og opgiver kontrast, hvis han ikke kan det er han ikke kompetent til opgaven, få minimum 21 punkts grayscale / gamma, og minimum en saturation sweep med 5 punkter pr farve, og en color checker, og på høj kontrast projektoere er det extremt vigtigt med ud af sort gamma, 0-1-2-3-4-5% ire.

https://postimg.cc/QB6tQgVK" rel="nofollow">

https://postimg.cc/kBjpdBVF" rel="nofollow">

https://postimg.cc/DWwHXLtN" rel="nofollow">

https://postimg.cc/qNT9kz4N" rel="nofollow">



-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Giver mening. Men du antager, at man med HDR vil vælge at åbne iris yderligere. Hvad hvis du ikke skruer op for lys? Dvs. du vælger at se din HDR med 50nit som værende maksimum og benytter tone-mapping som ved, at din max er 50nit.

Vil det være mindre dynamisk/dårligere kontrast end tilsvarende SDR? Vil HDR have større farverum end den tilsvarende SDR?

Hvis du ikke skruer op for lys har du ikke headroom til highlights, som er en af hovedformålene med HDR, du kan selvfølgelig vælge at tonemappe til 50nit og droppe highlights, og bevare kontrast, eller forøge lys og få lidt highligts og reducere kontrast/ hæve sort. 
Farverum afhænger af dit display, nogle projektoere har extra filter til større gammut, hvilket koster lys.

Hvilken projektor har du, hvor mange % af DCI P3 måler du på den, og hvad er kalibreret kontrast med henholdsvis 50 og 100nit, og ikke mindst hvordan tracker din DCI P3 saturation sweep/ color checker?
Ja, man mister selvfølgelig nogle af de potentialer HDR har hvis man ikke også forøger lysstyrken, men nu var emnet jo, at du mente at HDR reducerede dynamik og kontrast. Og her synes jeg det er en vigtig pointe, at man faktisk har et valg og hvis man tager det valg at reducere kontrast får man faktisk noget "ekstra" i billedet i form af highlights. 

Ift. farverum:
Hvis jeg ser på målinger af f.eks. Sony og JVC, så mindes jeg at de begge kommer et godt stykke over Rec709 selv uden filter? Vil dette ikke resultere i bredere farverum når HDR-signalet afspilles kontra SDR-signalet? Eller er der noget jeg misforstår her?

Skal vi ikke starte med at tage udgangspunkt i dit setup, og høre hvad du har, hvordan det er sat op og kalibreret, så vi har noget konkret du kan forholde dig til.
Så adaptere jeg til dine forhold, og din reference.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 11:28
Nej, hvis man tager udgangspunkt i en bestemt projektor X og Y mudres dialogen til ift. at projektor X har en bestemt begrænsning. Du må egentligt bare gerne tage stilling til de konkrete ting jeg skriver og forklare hvad der er forkert. Jeg er på ingen måde ekspert og er sikker på, at du har en del mere viden omkring kalibrering end jeg har. 

Min forståelse er, at man vha. tone mapping ikke mister dynamik og kontrast ved et HDR signal (hvis lyset holdes konstant) og man har et større farverum ved HDR-afspilningen kontra SDR-afspilningen. Så hvis jeg tager fejl her.... Hvor tager jeg fejl og hvorfor? 


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Nej, hvis man tager udgangspunkt i en bestemt projektor X og Y mudres dialogen til ift. at projektor X har en bestemt begrænsning. Du må egentligt bare gerne tage stilling til de konkrete ting jeg skriver og forklare hvad der er forkert. Jeg er på ingen måde ekspert og er sikker på, at du har en del mere viden omkring kalibrering end jeg har. 

Min forståelse er, at man vha. tone mapping ikke mister dynamik og kontrast ved et HDR signal (hvis lyset holdes konstant) og man har et større farverum ved HDR-afspilningen kontra SDR-afspilningen. Så hvis jeg tager fejl her.... Hvor tager jeg fejl og hvorfor? 

HDR er hovedsageligt et subjektivt format på projektoere, så for at det giver lidt mening skal vi have et specifikt eksempel, så lad os bruge dit setup, da det er dig der spørger, og forskellige setups fordre forskellige løsninger.

Så det vi skal vide er, projektor fabrikat og model, lærred type og størrelse, afspiller og div processore/ tonemapping, rum forhold. Hvordan er dit setup kalibreret til SDR og HDR/ hvad er din reference.

Så lad os holde dialogen fokuseret og objektiv, da en generel betragtning ikke er mulig med HDR.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 12:05
Mit setup er et dårligt eksempel da min nuværende projektor ikke klarer meget mere end Rec709.

Men lad os da lege din leg: Lad os sige jeg har en JVC NZ9, et 100% mørklagt rum, 300cm bredt lærred med gain 1.0. Projektor er på medium zoom.

Min forståelse er, at man vha. tone mapping ikke mister dynamik og kontrast ved et HDR signal (hvis lyset holdes konstant) og man har et større farverum ved HDR-afspilningen kontra SDR-afspilningen. Så hvis jeg tager fejl her.... Hvor tager jeg fejl og hvorfor? 


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du skal helt sikkert have hjælp til kalibrering.

Har netop bestilt en til på mandag. Så må vi se :) 

Fik du foretaget den kalibrering og synes du det har hjulpet?

Jeg fik den kalibreret i mandags af Thomas fra TV Kalibrering. Det tog ham knap 3 timer, og han havde lidt svært ved at få det til at spille helt optimalt, efter hans egne ord, da han mente at mit lærredsgain ikke var helt optimalt for mit rum. 

Det er det bedste billede jeg har haft på min projektor indtil videre. Til start synes jeg dog billedet var meget fladt at se på, men ved brug af projektorens "Dynamic HDR Enhancer" på low/middle synes jeg faktisk at det blev rigtigt godt! 

Er du tilfreds med din Sony? Hvor i landet bor du? 

Jeg bor selv i Jyllinge og er godt tilfreds med min Sony ifht. min gamle 1080P projektor. Men mit rum er slet ikke så flot og optimeret som dit, det er blot i min hvide fjernssyns stue så jeg kan helt sikkert få mere ud af den.

Jeg har haft skelet til denne test og deres anbefalinger men har ellers brugt standard indstillinger:

https://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-VW715ES-4K-HDR-SXRD-Projector-Review.htm#Calibrated%20Settings" rel="nofollow - https://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-VW715ES-4K-HDR-SXRD-Projector-Review.htm#Calibrated%20Settings

Da jeg samtidigt har haft prøvet et ALR lærred for at se om det kunne forbedre kontrasten så er jeg ikke nået til at få kalibreret projektoren.

Men ham her nedenfor synes jeg får noget ud af den nye W5000 (ved godt det er laser) gennem kalibrering:

https://www.youtube.com/watch?v=8QUAxIJj_Gg&ab_channel=hollywoodzuhause" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=8QUAxIJj_Gg&ab_channel=hollywoodzuhause




Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Mit setup er et dårligt eksempel da min nuværende projektor ikke klarer meget mere end Rec709.

Men lad os da lege din leg: Lad os sige jeg har en JVC NZ9, et 100% mørklagt rum, 300cm bredt lærred med gain 1.0. Projektor er på medium zoom.

Min forståelse er, at man vha. tone mapping ikke mister dynamik og kontrast ved et HDR signal (hvis lyset holdes konstant) og man har et større farverum ved HDR-afspilningen kontra SDR-afspilningen. Så hvis jeg tager fejl her.... Hvor tager jeg fejl og hvorfor? 

farve rum/ gammut er ikke nødvendigvis vigtigt, og det er ret normalt for projektoere ikke at have for meget overskud på det parameter, så dit setup er helt fint til formålet da det også vil give mulighed for at gå dybere ned i emnet som det udvikler sig.

Vi skal til at starte med bruge følgende oplysninger.

1 Projektor fabrikat og type.

2 Lærred størrele fabrikat og model.

3 Kilde/ afspiller.

4 tonemapping?

5 Rummets beskaffenhed.

6 Din kalibrering, lys kontrast og gamma, for både HDR og SDR. ( har du evt en 2 sorterings projektor fra KT Radio der afviger meget fra spec er måledata ret relevant)




-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du skal helt sikkert have hjælp til kalibrering.

Har netop bestilt en til på mandag. Så må vi se :) 

Fik du foretaget den kalibrering og synes du det har hjulpet?

Jeg fik den kalibreret i mandags af Thomas fra TV Kalibrering. Det tog ham knap 3 timer, og han havde lidt svært ved at få det til at spille helt optimalt, efter hans egne ord, da han mente at mit lærredsgain ikke var helt optimalt for mit rum. 

Det er det bedste billede jeg har haft på min projektor indtil videre. Til start synes jeg dog billedet var meget fladt at se på, men ved brug af projektorens "Dynamic HDR Enhancer" på low/middle synes jeg faktisk at det blev rigtigt godt! 

Er du tilfreds med din Sony? Hvor i landet bor du? 

Jeg bor selv i Jyllinge og er godt tilfreds med min Sony ifht. min gamle 1080P projektor. Men mit rum er slet ikke så flot og optimeret som dit, det er blot i min hvide fjernssyns stue så jeg kan helt sikkert få mere ud af den.

Jeg har haft skelet til denne test og deres anbefalinger men har ellers brugt standard indstillinger:

https://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-VW715ES-4K-HDR-SXRD-Projector-Review.htm#Calibrated%20Settings" rel="nofollow - https://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-VW715ES-4K-HDR-SXRD-Projector-Review.htm#Calibrated%20Settings

Da jeg samtidigt har haft prøvet et ALR lærred for at se om det kunne forbedre kontrasten så er jeg ikke nået til at få kalibreret projektoren.

Men ham her nedenfor synes jeg får noget ud af den nye W5000 (ved godt det er laser) gennem kalibrering:

https://www.youtube.com/watch?v=8QUAxIJj_Gg&ab_channel=hollywoodzuhause" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=8QUAxIJj_Gg&ab_channel=hollywoodzuhause



Godt eksempel fra Projektorcentral. Jeg kommenterede på Deres NP5 review hvilket fik dem til at revidere kalibreringen og indrømmede den havde medført ( elevated black level) og det må man sige også er tilfældet her, det rystende er at de ikke selv forstår problemet, og at man på den måde kan lave en dybt useriøs anmeldelse af et produkt man har kalibreret på en måde så man har kraftigt reduceret performance i forhold til factory settings.

Vildt amatøragtigt, og vil mene det tangere svindel og vildledning af forbrugere.

Hvis nogen har fået kalibreret en projektor, og ønsker at dele settings skal jeg gerne kigge dem igennem og give et bud på om farver og kontrast er bedre eller være end fabriks indstilling, det er ret simpelt at se på div settings.
Nok bedst at undlade at nævne hvem der har kalibreret, det må være op til kalibrator om han ønsker at stå ved hans arbejde.


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 14:04
Jeg har givet et eksempel som du kan bruge til at forklare hvorfor det er som du siger. Det vil/kan du ikke. Jeg springer fra, da jeg forudser høj risiko for stort tidsspild.


Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 17-August-2022 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har givet et eksempel som du kan bruge til at forklare hvorfor det er som du siger. Det vil/kan du ikke. Jeg springer fra, da jeg forudser høj risiko for stort tidsspild.

Helt ok hvis du ikke er bevidst om hvilket udstyr du bruger, tak for indsatsen og held og lykke med at finde typeskiltene på dit udstyr. 


-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300



Print side | Luk vindue