Print side | Luk vindue

Projektor til lys stue

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=165131
Udskrevet den: 27-Oktober-2024 kl. 23:22


Emne: Projektor til lys stue
Skrevet af: Michael Skov
Emne: Projektor til lys stue
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 10:57
Hvilken brugt projektor vil i anbefale til en lys stue

Vi har ikke mulighed at at få et tv op, da der er et stort vinduesparti hvor billedet skal være

Har for mange år siden ser regnbuer på dlp, så jeg tænker det er udelukket. Tænker i omegnen af 5000kr for lige at prøve det af


-------------
Sony AF8 - BAT - Focus Audio Master



Svar:
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 11:11
Glem alt om projektor i en lys stue
Projektor kræver mørklægning hver gang, du vil se noget


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 12:48
Ja, man kan ikke få en projektor der kan bruges i en lys stue. Det findes ikke.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Michael Skov
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 13:13
Når jeg skriver jeg ikke har mulighed for at sætte tv op, så er der kun en vej og det er at prøve med projektor. 

Jeg forventer jo slet ikke et perfekt billede. Bare det er ok til lidt Ramasjang i dagstimerne. Om aftenen kan der mørkelægges


-------------
Sony AF8 - BAT - Focus Audio Master


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 13:55
Med 5000 på budgettet bør du nok kigge på DBA. Husk at undgå dataprojektorer, som slet ikke er egnet til video, selvom de er mere lysstærke.

Hvad vil du gøre mht. lærred?

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 15:26
Bare køb hvad du finder. 

Projektor i lys stue bliver ikke godt.  Billedet bliver på ingen måde værd at se på 


Skrevet af: Michael Skov
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Med 5000 på budgettet bør du nok kigge på DBA. Husk at undgå dataprojektorer, som slet ikke er egnet til video, selvom de er mere lysstærke.

Hvad vil du gøre mht. lærred?

Jeg skal være ærlig i jeg ikke har gjort det store forarbejde. Vi er lige igang med indflytningen i nyt hus. Og kan se det ikke går med tv

Men det er nok mere om nogen kan pege mig i den rigtige retning af Epson tw9000/9200 eller jvc x3 - 35 eller noget helt andet jeg ikke lige har i tankerne. 

Lærred 110" eller større. Noget med gain ville måske ikke være tosset?


-------------
Sony AF8 - BAT - Focus Audio Master


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 16:27
Det der kan du slet ikke få for det budget…

JVC’erne er (eller var, dengang de ikke gik i stykker for et godt ord) gode projektorer, men de har overhovedet ikke nok lys.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 16:29
Hvis du vil hænge lærredet op over vinduet, skal du være sikker på, at det kan blokere for sollys bagfra

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 16:38
Alternativ løsning: Indret et stort værelse som permanent bat cave Wink 

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 18-September-2022 kl. 22:25
Som [endnu en projektormand] er mit råd også: Drop projektor i en lys stue. Det er en svært misforstået vedderstygelig og pervateret tanke at koble de 2 ting sammen - Det går i spænd som ild og vand, hund og kat og du vil kun fortryde den kombination.

Skab mulighed for at bruge et TV i stuen i stedet (evt. via væg eller loftbeslag hvor TV'et kan skubbes frem og tilbage eller op og ned hvis det er nødvendigt - EDIT: Eller bare via et gulvstativ som forslået på næste side) og køb så stort og godt et TV som budgettet tillader i stedet for. Det vil du blive langt gladere for i sådan en setting. Skal du lege med projektor, så skal det i hvert fald ikke være i en lys stue, med mindre du en komplet lige glad med resultatet og kvaliteten eller planlægger udelukkende at bruge det om aftenen og natten, når der er blevet mørkt udenfor og lyset er slukket indenfor.

-------------
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K


Skrevet af: Hajsa
Skrevet den: 19-September-2022 kl. 00:41
Oprindeligt skrevet af Michael Skov Michael Skov skrev:

Når jeg skriver jeg ikke har mulighed for at sætte tv op, så er der kun en vej og det er at prøve med projektor. 

Jeg forventer jo slet ikke et perfekt billede. Bare det er ok til lidt Ramasjang i dagstimerne. Om aftenen kan der mørkelægges
Ud fra dine forventninger kan det sagtens lade sig gøre, jeg har gjort det i 15 år indtil nu og brugt den meget i dagslys, så at skrive det er umuligt passer simpelthen ikke. Har de sidste 7 år brugt en Sony HW55ES.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-September-2022 kl. 06:15
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at få et billede.

Og er man ligeglad med resultatet kan det sagtens bruges i lys stue.  


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 19-September-2022 kl. 09:46
Som andre skriver skal du bestemt afstemme dine forventninger til billede kvalitet hvis du ikke mørklægger helt. 

Men her alligevel et par forslag nedenfor. Jeg har selv haft tilsvarende Panasonic projektor som jeg lige har solgt for 3.500 kr. med 600 timer på lampen, blot til benchmark. Ganske lysstærk. Og så et par lærred forslag også. Jo mindre lærred jo lysere billede.

https://www.dba.dk/projektor-panasonic/id-1094088920/" rel="nofollow - https://www.dba.dk/projektor-panasonic/id-1094088920/
https://www.dba.dk/laerred-elite-screens-elite/id-1094072745/" rel="nofollow - https://www.dba.dk/laerred-elite-screens-elite/id-1094072745/
https://www.dba.dk/laerred-elite-screens-saker/id-1093859367/" rel="nofollow - https://www.dba.dk/laerred-elite-screens-saker/id-1093859367/

Tag også og køb nogle lamelgardiner med mørklægning eller tilsvarende med mørklægning, så hjælper det en del.

Hvis du checker Heimkinoraum på youtube så har de masser af videoer der viser effekten af forskellige kontrastskærme der er gode at anvende hvis man ikke kan mørklægge helt eller har et vindue der skinner ind fra siden.

Men en kontrastskærm er dyr så det hjælper dig kun hvis du øger budgettet betydeligt. Elite screen laver et Cinegrey 5D kontrast lærred med gain, men der er forskellige typer kontrastlærreder som passer til forskellige anvendelser. Og de har deres ulemper også.

Sidste mulighed, langt udenfor dit budget, er ultra short throw projektorer som måske kunne passe dig sammen med passende lærred der kører op fra bunden eller et fastramme lærred. Bemærk her skal du anvende et specielt lærred for at få bedst billede, men de er gode i rum der ikke er mørklagte:

https://www.dba.dk/projektor-vava-4k-ultra/id-1087442476/" rel="nofollow - https://www.dba.dk/projektor-vava-4k-ultra/id-1087442476/

God jagt!


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-September-2022 kl. 14:21
Hvis der bruges mørklægnings gardiner og andet er det jo ikke lys stue mere !




Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 19-September-2022 kl. 14:54
Hvorfor er en fladskærm ikke en mulighed? Der findes da udmærkede gulvstativer, netop hvis man ikke har mulighed for reol- eller vægmontering.


Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 20-September-2022 kl. 09:23
Alternativt et TV på et rullebord som I kan køre frem og tilbage, således at det ikke er i vejen for lys og udsigt når I ikke bruger det.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 20-September-2022 kl. 10:08
Tænk ud af boksen. 
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1577965524" rel="nofollow - https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1577965524


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 20-September-2022 kl. 14:07
Trådstarter har et budget på 5000
Betaler du differencen Wink


-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 20-September-2022 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Trådstarter har et budget på 5000
Betaler du differencen Wink
Nej men det er da den bedste løsning af alle Cool


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 20-September-2022 kl. 16:11
Enig

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 20-September-2022 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Michael Skov Michael Skov skrev:

Hvilken brugt projektor vil i anbefale til en lys stue

Vi har ikke mulighed at at få et tv op, da der er et stort vinduesparti hvor billedet skal være

Har for mange år siden ser regnbuer på dlp, så jeg tænker det er udelukket. Tænker i omegnen af 5000kr for lige at prøve det af

Ingen!

Sorry, men det dur ikke, og slet ikke til den pris. Et stort LCD TV vil være langt bedre og langt mere brugervenligt.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-September-2022 kl. 16:23
Trådstarter har allerede et Sony OLED.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 20-September-2022 kl. 19:58
Jeg har haft projektor i en relativt lys stue i mange år. Projektoren er en lysstærk kinesisk UST DLP som projicerer op på et 100" ALR lærrede. Sådan en løsning koster 15K  - jeg tror ikke du kan gøre det meget billigere. Fungerer fint til film om aftenen og børnehalløj og nyheder om dagen.

-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 07-Oktober-2022 kl. 10:11
Vi har en projektor i en relativt lys stue. Det fungerer selvfølgelig bedst med mørklægning, men til alm TV-kiggeri og tegnefilm (og andet med knald på farverne) etc fungerer det fint uden. Undtagelsen er når solen er direkte på, men med fx tegnefilm er det stadig tåleligt. 

Vi har en Optoma HD50 og bruger en væg som lærred. Har testet med lidt forskellig maling og det fungerer bedre end et billigt lærred, og er meget pænere end at have et grimt lærred hængende. 

Smag og behag er forskelligt. Mange af dem som har kommenteret her i tråden vil sikkert aldrig kunne leve med vores setup, men fred være med det Smile



Skrevet af: Ultimathor
Skrevet den: 14-Januar-2023 kl. 19:32
Du kan komme langt med et godt ALR lærred, men det koster selvfølgelig noget. Det er altid et kompromis med projektorer. Som skrevet er det bedste helt sort rum og hvidt lærred. Alt andet er kompromisser med fordele og ulemper. 


Skrevet af: Kyian
Skrevet den: 22-Marts-2023 kl. 08:34
Jeg er i samme situation som dig, har en enorm lys stue, som er sydvendt med større vinduer og lyse gardiner. Men alt er et kompromis, og jeg er indforstået med det ikke altid spiller, men kan selvfølgelig prøve at få det bedste ud af det. 

Lige nu kører jeg med et setup der hedder 

Elite Screens Saker Tab Tension 84" og en Epson TW-650 (3100 lumens). De fleste vil sige at jeg bare skal finde mørklægnings gardiner, men der er også lige en hustru der har et say i indretningen af hjemmet ;) 

Jeg overvejer at opgradere in projekter til noget med 4000 lumens og 4K, for at give lidt mere power, og måske et gardin jeg kan hænge op når jeg skal se noget og der er for meget lys. Men ellers er det primært om aftenen det bliver anvendt. Er det højsommer og ikke en sky på himlen, så er det næsten umuligt. 


-------------
// Rasmus Johansen


Skrevet af: Ultimathor
Skrevet den: 22-Marts-2023 kl. 18:03
Hej Rasmus,

Med et lærred på 84", vil det faktisk være bedre i din situation at købe et stort oled tv. De giver masser af lys. Du kan godt opgradere projektoren, men hvis du ikke kan lave nogen form for mørklægning, bliver det lidt op ad bakke. Jeg har selv nogle mørklægningsfoldegardiner. De fylder det samme som persienner og lukker af for alt lys udefra. En anden ting at overveje er et godt ALR lærred. Det har fordele og ulemper, men der vil du kunne se film med din nuværende projektor. 


Skrevet af: Kyian
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 08:09
Jeg er helt enig, et OLED TV ville være den bedste løsning, hvis ikke det var fordi der var andre forhold som gør sig gældende, da min kone har senfølger fra en hjernerystelse, og det derfor kun er mig der ser TV. Så kan det være svært at argumentere for en stor sort skærm midt i stuen ;) jeg må også indrømme at jeg efterhånden er blevet fan af ikke at have en stående. 

Jeg vil lige kigge nærmere på et ALR lærred, har du tilfældigvis et link. 

Til gengæld skal jeg lige have bevæget mig ind i den HDMI jungle, for at finde et kabel som passer til mit setup, men det er en helt anden snak. 

Billede er taget på en lys sommerdag, som regel er det hen af aftenen jeg ser noget, dog er Formel 1 ikke altid om aftenen ;) 



-------------
// Rasmus Johansen


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 09:14
@Kyian, dit setup er faktisk perfekt til at få god udnyttelse af et ALR lærred.

Prøv engang at søge på Heimkinoraum og Lasertv på youtube, de har en del videoer der viser effekten af et ALR lærred med lys fra et sidevindue. 

Men ALR er som regel dyrere end normalt lærred og kan have andre negative sider.


Skrevet af: Kyian
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 09:21
Ja efter at have læst på det, så kan jeg godt se, at det nok er bedre givet ud at opgradere mit lærred, fremfor at opgradere min projektor :) 

Dog syntes jeg primært, jeg ramler ind i Elite Screens i danmark, når jeg kigger efter lærred. Kan se sådan et står i ca. 1200€ for 92" og tab tension. 

Det vil jeg lige prøve. 


-------------
// Rasmus Johansen


Skrevet af: Ultimathor
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 11:57
Der er mange i Tyskland, der er glade for VnX Black Horizon og Vividstorm: 

http://heimkinowelten.de/en/product/vnx-black-horizon-brighttv-edgefree-tension/" rel="nofollow - https://heimkinowelten.de/en/product/vnx-black-horizon-brighttv-edgefree-tension/

http://www.vividstorm.eu/products/Vividstorm-Pro-120-Electric-Slimline-Tab-Tensioned-Drop-Down-Screen-p214674546" rel="nofollow - https://www.vividstorm.eu/products/Vividstorm-Pro-120-Electric-Slimline-Tab-Tensioned-Drop-Down-Screen-p214674546


Skrevet af: Kyian
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 19:05
Tak, tror dig det bliver et Elite Screen i så fald, grundet prisen. 9k er stadigvæk meget, mere end dobbelt så meget som projektoren. 

Men er vel bare som med kaffe udstyr, kværnen er vigtigere end maskinen, bare den kedelige del ;)


-------------
// Rasmus Johansen


Skrevet af: Ultimathor
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 20:11
Vær opmærksom på, at der kan være ret specifikke vinkler mellem projektor og ALR lærred. Det er lidt forskelligt fra fabrikant til fabrikant. Du får det bedste resultat, hvis projektoren hænger midt for lærredet.

Hvis det er en Elite Screen CineGrey 3D så har den gain 1.2, så du får 20% øget brightness sammenlignet med et hvidt lærred. 


Skrevet af: Kyian
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 20:36
Den hænger lige midt for, det er faktisk deres DayWalker som jeg endte med at kigge på, som har gain på 1.3, og 92” mere kan stuen ikke trække, uden vi kommer for tæt på. 

-------------
// Rasmus Johansen


Skrevet af: Kyian
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 22:35
Det er fandme dumt, nu sad jeg og læste nærmere på det DayWalker, da jeg tror det vil give en stor gevinst på billedet. Men selve kassetten er 6cm højere end min nuværende, hvilket betyder lågerne formentlig ikke ville kunne åbnes. Reolen har jeg i tidernes morgen bygget efter det nuværende lærred :/ godt nok vippes de, men ikke sikkert der er plads alligevel. Nå men vi skulle også kun bo her i 3-4 år endnu ;)

-------------
// Rasmus Johansen


Skrevet af: Ultimathor
Skrevet den: 23-Marts-2023 kl. 22:45
Prøv eventuelt at tjekke http://www.euroscreen.se" rel="nofollow - www.euroscreen.se . De har et godt ry, og jeg mener, at de har nogle modeller med smalle kassetter.

Ellers er der mange, der har gode erfaringer med de kinesiske producenter. De gør som regel ikke så meget ud ad kassetterne, hvilket betyder, at de ofte er smallere. 


Skrevet af: Kyian
Skrevet den: 24-Marts-2023 kl. 17:08
Nå, kan se jeg kommer til at ende på sådan et her, efter har læst og kigget. Samtidig er det også til at betale, og sendes fra EU, er nu meget rart, skulle der opstå noget. Et XYScreen, endte næsten om i 7.500-8000 med told og moms. 

https://de.celexon.com/p-celexon-homecinema-motorleinwand-tension-221-x-124-cm-100---dynamic-slate-alr-2167" rel="nofollow - https://de.celexon.com/p-celexon-homecinema-motorleinwand-tension-221-x-124-cm-100---dynamic-slate-alr-2167


-------------
// Rasmus Johansen


Skrevet af: Kyian
Skrevet den: 26-Marts-2023 kl. 18:04
,Nå jeg er kommet frem til, at det vil være en af følgende muligheder jeg ser som opgradering. Men er i tvivl om hvad jeg får mest ud af. 

1: Elite Screen Tab Tension Cinegrey 5D 90" 1,5 gain til 12000,- så må jeg spare sammen til en ny projektor med tiden, og forsat bruge min TW650.

2: Elite Screen Daywalker ALR 1,3 gain 8000,- and an Optoma UHD38x 7500,- Pladsen er der ikke helt til en Daywalker kasse, men skal se om jeg kan finde en løsning til det. 

3: Celexon Dynamix Slate ALR 100" 0,8 gain 5500,- også enten en BenQ TK700 eller ViewSonic PX748-4K til omkring de 10.000 

Jeg kan sammenlagt finde små 15k til opgradering vil jeg tro. Her er et komplet billede af stuen, beklager alt baby rodet Smile

Som sagt er en tv skærm ikke en mulighed. 



-------------
// Rasmus Johansen


Skrevet af: bphhm
Skrevet den: 28-Marts-2023 kl. 10:05
Du kunne måske få noget ud af at læse denne test:  https://www.projectorcentral.com/ambient-light-rejection-screens-2.htm" rel="nofollow - https://www.projectorcentral.com/ambient-light-rejection-screens-2.htm

Jeg har selv prøvet den elitescreen 5D variant og kunne ikke forliges med at billedet bliver mørkere afhængig af betragtningsvinkel og lysets uhomogenitet henover skærmen. Samtidigt var der tydelige stjerner/gnister i lyse partier. Det var på en 100" skærm så måske ikke helt så tydeligt på en 90" som du ser på.

Men effekten af at undertrykke lysindfald fra siden er god. 


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 28-Marts-2023 kl. 12:08
Gardiner koster 1/10 og virker 10x bedre.


Skrevet af: Kyian
Skrevet den: 28-Marts-2023 kl. 16:04
Det har du fuldstændig ret i, men der er også en hustru der har noget at sige, og der bliver sagt nej til mørke gardiner, og det er primært tidlig aften jeg ser, men der er alligevel altid en del ambient light i byen. 

Elite Screens anbefaler faktisk deres DayWalker når jeg er i kontakt med dem, har lige skrevet lidt frem og tilbage. 


-------------
// Rasmus Johansen


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 28-Marts-2023 kl. 17:24
Lystætte lamelgardiner fåes skam også i hvid.

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: hunterSEG
Skrevet den: 12-Maj-2023 kl. 11:01
Hej,
Har du besluttet dig for lærred.

Jeg har efter meget lang tid, nu også bestemt, at der skal ske noget på lærred fronten. Har stadig mit oprindelige 110" grå, gain 0,8, til 1.500 kr. Det virker ok når det er mørkt, men kan godt se det er et stykke fra optimalt.

Står og vipper mellem elite Screen cinegrey 5d (5d) og Day Walker (DW)

Kan godt lide den sorte kant rundt om lærredet, som på 5d og mit nuværende lærred. Dog kan jeg spare lidt i bredden ved DW. Måske vi skulle gå til 100", men kan nu godt lide den store størrelse. 

Mit setup kan heller ikke ændres. Har TV i alrummet, som jeg må ty til i dagstimerne, når det er. 



Print side | Luk vindue