Print side | Luk vindue

Optage streaming

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=165174
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 03:25


Emne: Optage streaming
Skrevet af: Sannes
Emne: Optage streaming
Skrevet den: 06-Oktober-2022 kl. 13:07
Findes der et program, hvor man kan optage streaming fra feks. ViaPlay og Netflix og gemme det på sin PC som eks. mp4 filer med undertekster? Kan se, at mange programmer kan optage, men ikke nogen der også gemmer undertekster.

Jeg vil gemme på USB og senere afspille både på PC og TV.

Kan det lade sig gøre?



Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 06-Oktober-2022 kl. 17:22
Nej, det kan ikke lade sig gøre. Ikke lovligt. Det er piratkopiering.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: kec2
Skrevet den: 06-Oktober-2022 kl. 18:38
Hos HBO Max kan man downloade og afspille på mobil enhed.
Tvivler stærkt på, at det kan afspilles på andre enheder, end den de har downloadet.
Det er jo kopi beskyttet.


-------------
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 06-Oktober-2022 kl. 19:25
Ja der findes programmer 

De er ikke lovlige. 

Og de deles ikke gennem dette Forum. 




Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 07-Oktober-2022 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nej, det kan ikke lade sig gøre. Ikke lovligt. Det er piratkopiering.


Nej, det er ikke. Det er allerhøjest en overtrædelse af den kontrakt du har indgået med streaming-tjenesten.

Præcis ligesom det er fuldt lovligt at optage fra DVB-C, så er det også fuldt lovligt at optage fra IP-TV (streaming).

Ellers må du lige vise mig, hvor i lovgivningen, at der gøres forskel på DVB-C og IP-TV...

Du må (selvfølgelig) ikke efterfølgende distribuere dine optagelser, men til eget private forbrug er det fuldt ud lovligt at optage alt det du vil, så længe du på lovlig vis har adgang til signalet...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 07-Oktober-2022 kl. 19:14
Og i samme øjeblik du opsiger din streaming aftale, bliver det en pirat kopi, hvis ikke den slettes.

Bare prøv at tage en simpelt screenshot af Netflix, de tager det i hvert fald alvorligt.


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 07-Oktober-2022 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Og i samme øjeblik du opsiger din streaming aftale, bliver det en pirat kopi, hvis ikke den slettes.

Vrøvl. Ligesom det er mig fuldt ud tilladt at optage film fra f.eks. TV3, Canal+ eller Viasat Film, og beholde dem efter jeg har opsagt mit abonnement på disse services, så er det lovgivningsmæssigt fuldt ud tilladt at optage fra Netflix, Amazon, Disney+ mm. samt beholde disse optagelser (for mig selv).

Der er ingen specifikke regler for disse streaming-tjenester i den danske lovgivning, som giver dem større beskyttelse end de mere traditionelle udbydere.

Mener du noget andet, så henvis venligst til hvilke paragraffer i lovgivningen, der gør det ulovligt at optage (og gemme) udsendelser fra Netflix mv.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 07-Oktober-2022 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Og i samme øjeblik du opsiger din streaming aftale, bliver det en pirat kopi, hvis ikke den slettes.

Bare prøv at tage en simpelt screenshot af Netflix, de tager det i hvert fald alvorligt.
Nu er det heldigvis ikke Netflix der bestemmer lovgivningen her hjemme, men folketinget Wink


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 07-Oktober-2022 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Findes der et program, hvor man kan optage streaming fra feks. ViaPlay og Netflix og gemme det på sin PC som eks. mp4 filer med undertekster? Kan se, at mange programmer kan optage, men ikke nogen der også gemmer undertekster.

Jeg vil gemme på USB og senere afspille både på PC og TV.

Kan det lade sig gøre?


Ja, det kan lade sig gøre og det er ikke ulovligt. Jeg kan anbefale programmet iTop Screen Recorder.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Sannes
Skrevet den: 07-Oktober-2022 kl. 23:38
Tak Flemming. Kan programmet også gemme undertekster?


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 08-Oktober-2022 kl. 06:46
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Kan programmet også gemme undertekster?

Så vidt jeg kan se på nettet, så kan det optage det, du ser på skærmen, så hvis du ser undertekster på skærmen, så bliver de optaget. Hvis ikke, så gør de ikke.

Med andre ord - det kan ikke optage en .MP4 med eksterne .SRT undertekst-filer.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 08-Oktober-2022 kl. 07:23
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Tak Flemming. Kan programmet også gemme undertekster?

Ja. Hvis du vælger at få undertekster med kan de ikke slås fra ved afspilning af optagelsen. Du kan downloade en gratis prøveversion af programmet.

Flemming 


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-Oktober-2022 kl. 08:17
Audials…..


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Sannes
Skrevet den: 08-Oktober-2022 kl. 08:49
Audials har jeg prøvet, men det kan kun vise undertekster i selve programmet. Når du eksporterer videofilen kommer underteksterne ikke med


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-Oktober-2022 kl. 09:16
Det er helt normalt, idet underteksterne er en separat fil.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 08-Oktober-2022 kl. 09:29
Har aldrig selv rodet med det, men Redfox lavede for noget tid siden AnyStream, ved ikke om den måske kan bruges


Skrevet af: BlueFox
Skrevet den: 08-Oktober-2022 kl. 11:39
Er flere gange blevet anbefalet: PlayOn
Har ikke prøvet det, men det ser spændende ud. Det er ikke freeware.
Efter min opfattelse er det lovligt at optage til eget brug i henhold til dansk lov, men det vil være brud på Brugeraftalen med streaming udbyderen.

https://www.playon.tv/" rel="nofollow - https://www.playon.tv/

-------------
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 16:08
Det er ihvertfald et brud på ophavsretten og brugeraftale med firma, som udbyder materiale.
Hvordan man så retfærdiggøre det over for en selv, må være op til folk selv.

Men hvorfor alle mulige krumspring for at lave en kopi, når materiale ligger fuld tilgængelig hele tiden, så længe man har et abonnement?


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 16:26
De fleste tjenester tillader vel også download alligevel?

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Det er ihvertfald et brud på ophavsretten

Nej, det er ikke. Så ville det også være det, hvis du optog fra TV3, DR, TV2 eller Viaskvat/Canal+. Og det tror jeg ikke, der er nogle, der i ramme alvor vil påstå.

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

og brugeraftale med firma, som udbyder materiale.

Muligvis, men det er et civilretsligt spørgsmål, og har intet at gøre med, om det er ulovligt eller ej...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Men hvorfor alle mulige krumspring for at lave en kopi, når materiale ligger fuld tilgængelig hele tiden, så længe man har et abonnement?

Samler-mani? Mulighed for at se tingene, når tjenesten ikke længere udsender dem?

Samme begrundelse, som man bruger for alle de ting, man optager fra TV3, DR, TV2 og/eller ViaSkvat/Canal+ film-kanaler...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:22
Kan du ikke svarer på det her i stedet?

Men hvorfor alle mulige krumspring for at lave en kopi, når materiale ligger fuld tilgængelig hele tiden, så længe man har et abonnement?


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

De fleste tjenester tillader vel også download alligevel?

Men hvis tjenesten ikke længere sender (f.eks.) Stranger Things fra i morgen, og man gerne vil se den, tror du så, at de downloads tjenesten stiller til rådighed vil give dig mulighed for at se tingene, når du vil?

Eller ville du benytte dig af de samme rettigheder du har til at optage (og gemme) programmer fra TV3, DR, TV2 og Viaskvat/Canal+?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:26
Så du mener at dine cirka 100,- kr. om måneden, giver dig ret til alt på tjenesten for evigt?




Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Kan du ikke svarer på det her i stedet?
Men hvorfor alle mulige krumspring for at lave en kopi, når materiale ligger fuld tilgængelig hele tiden, så længe man har et abonnement?

Dvs., at f.eks. Star Trek: Discovery S1 & S2 er fuldt tilgængelig lige nu på Amazon Prime? Jeg har jo haft et abonnement lige siden den startede, så ifølge din logik, så behøver jeg ikke at optage den derfra, men kan se den lige præcis når jeg vil, så længe jeg har abonnement dertil?


-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Så du mener at dine cirka 100,- kr. om måneden, giver dig ret til alt på tjenesten for evigt?

Præcis lige så meget, som det gør på TV3, DR, TV2 og Viaskvat/Canal+.

Hvis du mener noget andet, så vis mig lige de paragraffer i dansk lovgivning, der giver Netflix mv. større beskyttelse end TV2...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Kan du ikke svarer på det her i stedet?
Men hvorfor alle mulige krumspring for at lave en kopi, når materiale ligger fuld tilgængelig hele tiden, så længe man har et abonnement?

Dvs., at f.eks. Star Trek: Discovery S1 & S2 er fuldt tilgængelig lige nu på Amazon Prime? Jeg har jo haft et abonnement lige siden den startede, så ifølge din logik, så behøver jeg ikke at optage den derfra, men kan se den lige præcis når jeg vil, så længe jeg har abonnement dertil?

Lige så længe at de har rettighederne til at vise den, og vælger at gøre det.

Alternativt hvis man har samlermani, så må man jo købe digitale, eller hardcopy versioner til offline brug, hvis man lider af svær FOMO.LOL


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Så du mener at dine cirka 100,- kr. om måneden, giver dig ret til alt på tjenesten for evigt?

Præcis lige så meget, som det gør på TV3, DR, TV2 og Viaskvat/Canal+.

Hvis du mener noget andet, så vis mig lige de paragraffer i dansk lovgivning, der giver Netflix mv. større beskyttelse end TV2...

Jeg tror kun at vi kan blive enige om at vi er uenige...Wink


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Så du mener at dine cirka 100,- kr. om måneden, giver dig ret til alt på tjenesten for evigt?

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Hvis du mener noget andet, så vis mig lige de paragraffer i dansk lovgivning, der giver Netflix mv. større beskyttelse end TV2...

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Jeg tror kun at vi kan blive enige om at vi er uenige...

Med andre ord: Du kan ikke underbygge dine udtalelser med konkrete henvisninger...

Og husk på, at jeg ikke behøver (eller kan) gøre det, idet det ifølge dansk lovgivning/retspraksis er således, at alt er tilladt, med mindre det eksplcit er forbudt... Det er derfor ikke mit job, at bevise, at noget er lovligt, men derimod dit job at bevise, at det er ulovligt.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Alternativt hvis man har samlermani, så må man jo købe digitale, eller hardcopy versioner til offline brug, hvis man lider af svær FOMO.

Hvorfor skulle jeg dog det, når jeg lovligt kan opnå det samme uden at skulle betale ekstra for det?

Og så forudsætter din kommentar jo også, at de pågældende programmer findes på "digitale eller hardcopy versioner til offline brug", hvilket langt, langt fra er tilfældet for al materiale, der forefindes på streaming-tjenesterne (eller på TV3, DR, TV2, Viaskvat/Canal+)...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:41
Alt dette er næppe lovligt.
Se evt brugerbetingelser afsnit 4.6 hos Netflix.


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Så du mener at dine cirka 100,- kr. om måneden, giver dig ret til alt på tjenesten for evigt?

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Hvis du mener noget andet, så vis mig lige de paragraffer i dansk lovgivning, der giver Netflix mv. større beskyttelse end TV2...

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Jeg tror kun at vi kan blive enige om at vi er uenige...

Med andre ord: Du kan ikke underbygge dine udtalelser med konkrete henvisninger...

Og husk på, at jeg ikke behøver (eller kan) gøre det, idet det ifølge dansk lovgivning/retspraksis er således, at alt er tilladt, med mindre det eksplcit er forbudt... Det er derfor ikke mit job, at bevise, at noget er lovligt, men derimod dit job at bevise, at det er ulovligt.

Sidste gang jeg tjekkede var det ikke mit job at bevise noget som helst over for dig.

Men jeg ville mene at din tilladelse fra rettighedshaverne bortfalder.

https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film" rel="nofollow - https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film


Streaming af film

BRUG AF STREAMS

Når du ser film direkte på internettet, og der ikke samtidig bliver downloadet en kopi af filmen på din computer, kaldes det at ”streame” filmen.

Det er altid lovligt at se streamede film fra internettet, hvis filmene bliver streamet med tilladelse fra rettighedshaveren.

Det er vigtigt at være opmærksom på, om rettighedshaveren har givet tilladelse til, at filmen bliver streamet. Hvis der ikke er givet tilladelse, krænker du som udgangspunkt rettighedshaverens eneret, når du ser streamet. Der vil nemlig ofte blive gemt en midlertidig kopi af den film, du streamer, på din computer, imens du ser streamet. Hvis det sker, og rettighedshaveren ikke har givet tilladelse til, at filmen streames, så krænker du rettighedshaverens eneret."



Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Alt dette er næppe lovligt. Se evt brugerbetingelser afsnit 4.6 hos Netflix.

Nu blander du civilretslige betingelser sammen med kriminelle (ulovlige) aktiviteter. Du kan ikke på den måde blande pærer og bananer - det får du kun frugtsalat ud af...

Der er intet i dansk lovgivning (som er det, der definerer om noget er ulovligt eller ej), der forbyder mig at optage en (lovligt modtaget) stream...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Det er vigtigt at være opmærksom på, om rettighedshaveren har givet tilladelse til, at filmen bliver streamet. Hvis der ikke er givet tilladelse, krænker du som udgangspunkt rettighedshaverens eneret, når du ser streamet. Der vil nemlig ofte blive gemt en midlertidig kopi af den film, du streamer, på din computer, imens du ser streamet. Hvis det sker, og rettighedshaveren ikke har givet tilladelse til, at filmen streames, så krænker du rettighedshaverens eneret.

Her snakkes om ulovlige (som i "ikke-godkendte") streams. Det er ikke det, der er tale om her, idet de streams, der optages er fuldt ud lovlige streams, hvor rettighedshaveren har givet tilladelse til, at filmen bliver streamet.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Det er vigtigt at være opmærksom på, om rettighedshaveren har givet tilladelse til, at filmen bliver streamet. Hvis der ikke er givet tilladelse, krænker du som udgangspunkt rettighedshaverens eneret, når du ser streamet. Der vil nemlig ofte blive gemt en midlertidig kopi af den film, du streamer, på din computer, imens du ser streamet. Hvis det sker, og rettighedshaveren ikke har givet tilladelse til, at filmen streames, så krænker du rettighedshaverens eneret.

Her snakkes om ulovlige (som i "ikke-godkendte") streams. Det er ikke det, der er tale om her, idet de streams, der optages er fuldt ud lovlige streams, hvor rettighedshaveren har givet tilladelse til, at filmen bliver streamet.

Læs du det bare som du vil, så slipper du også for at slette alle dine film og serier.




Skrevet af: fltk
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Alt dette er næppe lovligt.
Se evt brugerbetingelser afsnit 4.6 hos Netflix.


Jeg er 110% enig med Heartware. Det jo ikke Netflix der bestemmer hvad der er ulovligt. Derfor har deres brugerbetingelser intet med lovbestemmelser at gøre.

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:58
Lad os tage et andet eksempel...

Den lille Havfrue... Det er 100% tilladt for mig at lave en kopi af denne og opstille den inde i mit hjem. Det kan rettighedshaverne ikke brokke sig over, så længe det forbliver indenfor privat-sfæren.

Der er meget vidtrækkende rettigheder du som privatperson har, upåagtet om noget er ophavsretsligt beskyttet eller ej, så længe det forbliver indenfor privat-sfæren.

Hvorfor skulle det pludseligt være ulovligt (som i: nedfældet i dansk lovgivning som noget man ikke må) at optage en (lovligt modtaget) stream og beholde denne indenfor privat-sfæren, når det er lovligt at lave en kopi af Den lille Havfrue (eller Taj Mahal, Eifeltårnet, Rundetårn mv. for den sags skyld)?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: BlueFox
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Det er ihvertfald et brud på ophavsretten og brugeraftale med firma, som udbyder materiale.

Ikke enig! De fleste Streaming tjenester tillader downloads. Mener du også at det er ulovligt?

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Hvordan man så retfærdiggøre det over for en selv, må være op til folk selv.
Nemt!

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Men hvorfor alle mulige krumspring for at lave en kopi, når materiale ligger fuld tilgængelig hele tiden, så længe man har et abonnement?

Har ikke nogen Internet af betydning i sommerhuset. Og slet ikke nok til streaming.


-------------
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Læs du det bare som du vil, så slipper du også for at slette alle dine film og serier.

Med andre ord: Du kan/vil stadig ikke påvise et sted i dansk lovgivning, der forbyder en person at optage en (lovlig og godkendt) udsendt stream...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Det er ihvertfald et brud på ophavsretten og brugeraftale med firma, som udbyder materiale.

Ikke enig! De fleste Streaming tjenester tillader downloads. Mener du også at det er ulovligt?

----------
Nu tror jeg vi roder tingene sammen, vi taler om 3 parts software til at lave en kopi, for at omgå kopi sikring fra udbyder.


Så nej downloads i app fra udbyder er selvfølgelig ikke ulovligt. 


----------
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Hvordan man så retfærdiggøre det over for en selv, må være op til folk selv.
Nemt!

---------

Super!

---------


Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Men hvorfor alle mulige krumspring for at lave en kopi, når materiale ligger fuld tilgængelig hele tiden, så længe man har et abonnement?

Har ikke nogen Internet af betydning i sommerhuset. Og slet ikke nok til streaming.
---------

Deraf muligheder for download i udbyderens app.






Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Læs du det bare som du vil, så slipper du også for at slette alle dine film og serier.

Med andre ord: Du kan/vil stadig ikke påvise et sted i dansk lovgivning, der forbyder en person at optage en (lovlig og godkendt) udsendt stream...

Med andre ord, du vil ikke forstå lovgivningen, fordi den taler imod det du mener.

Du gradbøjer for at understøtte din mening.




Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Læs du det bare som du vil, så slipper du også for at slette alle dine film og serier.

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Med andre ord: Du kan/vil stadig ikke påvise et sted i dansk lovgivning, der forbyder en person at optage en (lovlig og godkendt) udsendt stream...

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Med andre ord, du vil ikke forstå lovgivningen, fordi den taler imod det du mener.

Hvilken lovgivning? Jeg har stadig til gode at se en paragraf, der forbyder dette...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Læs du det bare som du vil, så slipper du også for at slette alle dine film og serier.

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Med andre ord: Du kan/vil stadig ikke påvise et sted i dansk lovgivning, der forbyder en person at optage en (lovlig og godkendt) udsendt stream...

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Med andre ord, du vil ikke forstå lovgivningen, fordi den taler imod det du mener.

Hvilken lovgivning? Jeg har stadig til gode at se en paragraf, der forbyder dette...

Pyha, sikken en tidsrøver, og så på en søndag...

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/1144" rel="nofollow - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/1144
Her er lidt paragraffer, jeg vil mene at streams falder ind under "lånt eller lejet"

Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,

4) værker af brugskunst eller

5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.

Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder. Det samme gælder for litterære værker, såfremt det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed.



Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:30
Jeg køber ikke din præmis på, at et løbende streaming abonnement er "et eksemplar, der er lånt eller lejet", men lad os - for diskussionens skyld - antage, at du har ret...

Vil du så dermed også mene, at det er ulovligt at optage (og gemme) programmer optaget fra DVB-C/-T/-S (som jo er digitalt) udsendt af TV2 (som du jo betaler abonnement for) eller andre "traditionelle" udbydere?

Så er der godt nok mange kriminelle her i landet .

Hvis ikke, hvori ligger så forskellen mellem TV2 og (f.eks.) Netflix?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:35
Og en anden lille kuriositet: Må jeg optage fra Netflix via en Analog forbindelse?
(Hint: Ja - selv hvis man køber din præmis med, at "abonnement" = "lånt eller lejet").

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Og en anden lille kuriositet: Må jeg optage fra Netflix via en Analog forbindelse?
(Hint: Ja - selv hvis man køber din præmis med, at "abonnement" = "lånt eller lejet").

Ja, det hele kan koges ned til om det er analogt eller digitalt man kopiere, i forbindelse med at optage fra TV.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:53
Keld,

Må du låne en dvd film på biblioteket og lave en kopi af den til privat brug, som du kan gemme til efter du har afleveret den igen?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:54
Hvorfor må man godt bryde de aftaler man har godkendt ved oprettelse af abboment ?


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Må du låne en dvd film på biblioteket og lave en kopi af den til privat brug, som du kan gemme til efter du har afleveret den igen?

Det måtte man en overgang, men det "hul" blev lukket med denne tilføjelse til ophavsretsloven:

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Det skal dog tilføjes, at de kopier man på denne måde havde lavet inden denne rettelse ikke pludselig blev ulovlige...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor må man godt bryde de aftaler man har godkendt ved oprettelse af abboment ?

Det "må" man heller ikke, men det er ikke ulovligt at gøre det.

Det hører under det civilretslige område, og det eneste udbyderen kan gøre, så vidt jeg ved, er, at opsige dit abonnement...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor må man godt bryde de aftaler man har godkendt ved oprettelse af abboment ?

Det "må" man heller ikke, men det er ikke ulovligt at gøre det.

Det hører under det civilretslige område, og det eneste udbyderen kan gøre, så vidt jeg ved, er, at opsige dit abonnement...
Mon ikke de kan finde på andre ting end bare at lukke din forbindelse.

Sker næppe hvis du har downloadet en enkelt film, men hvis du downloadede alle deres serier og derefter delte dem.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 19:13
Hvorfor skulle streaming være bedre kopibeskyttet end flow TV? 

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor må man godt bryde de aftaler man har godkendt ved oprettelse af abboment ?
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det "må" man heller ikke, men det er ikke ulovligt at gøre det.

Det hører under det civilretslige område, og det eneste udbyderen kan gøre, så vidt jeg ved, er, at opsige dit abonnement...
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Mon ikke de kan finde på andre ting end bare at lukke din forbindelse.
Hvad skulle det være?
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

men hvis du downloadede alle deres serier og derefter delte dem.
INGEN har snakket om at dele optagelser, hvilket jeg er overbevist om, at alle her i denne diskussion er bekendt med er ulovligt. Vi snakker (eller jeg gør i hvert fald) kun om lovligheden i at optage (og gemme) programmer fra streaming-tjenester til privat brug indenfor husstanden.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvorfor skulle streaming være bedre kopibeskyttet end flow TV?

For ikke at tale om, hvad er forskellen på "streaming", "IP-TV" og "DVB" (rent lovgivningsmæssigt)?

Hvis det skulle være ulovligt at optage (og gemme) fra Netflix, Amazon Prime, HBO Max, Paramount+, Sky Showtime, Disney+, Discovery+ mv., hvorfor er det så lovligt at optage fra TV3, DR, TV2, Viaskvat/Canal+ Film og alle de andre DVB eller IP-TV streams fra disse udbydere - eller er det også ulovligt?

Hvis der er forskel på lovligheden, så vis mig lige de paragraffer, der giver bedre beskyttelse til Netflix mv. end til f.eks. DR/TV2...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvorfor skulle streaming være bedre kopibeskyttet end flow TV?

For ikke at tale om, hvad er forskellen på "streaming", "IP-TV" og "DVB" (rent lovgivningsmæssigt)?

Hvis det skulle være ulovligt at optage (og gemme) fra Netflix, Amazon Prime, HBO Max, Paramount+, Sky Showtime, Disney+, Discovery+ mv., hvorfor er det så lovligt at optage fra TV3, DR, TV2, Viaskvat/Canal+ Film og alle de andre DVB eller IP-TV streams fra disse udbydere - eller er det også ulovligt?

Hvis der er forskel på lovligheden, så vis mig lige de paragraffer, der giver bedre beskyttelse til Netflix mv. end til f.eks. DR/TV2...

Syntes vi render i cirkler.
Argumenter om at alle gør det, er jo ikke det samme som det er lovligt.
Vi ender i de samme ophavsret paragraffer, samt om det er analogt eller digitalt.

Det er vel bare en gråzone som egentlig ikke håndhæves.

https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/radio-og-tv-programmer" rel="nofollow - https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/radio-og-tv-programmer

Hvordan beskytter ophavsretten radio- og tv-programmer?

Ophavsretten giver ophavsmanden en eneret til at råde over et radio- eller tv-program ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden. Denne eneret varer indtil 70 år efter ophavsmandens død.

Eneretten til at fremstille eksemplarer indebærer, at du ikke uden rettighedshaverens tilladelse må lave kopier af radio- eller tv-programmet. Det gælder både kopiering af hele programmet, men også hvor det kun er dele af programmet, der kopieres, f.eks. en sekvens fra et tv-program. I praksis betyder det, at alle de relevante rettighedshaverne skal give tilladelse, hvis du ønsker at fremstille en kopi af et program, eller du f.eks. ønsker at fremføre programmet offentligt. Hvis du ikke har fået disse tilladelser, må du ikke bruge programmet, med mindre det er tilladt efter en særregel i ophavsretsloven.

En sådan særregel kan f.eks. være den såkaldte privatkopieringsregel, der tillader, at man fremstiller enkelte eksemplarer til ”privat brug”, hvis det er en analog kopi, og ”personlig brug”, hvis det er en digital kopi.  https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film" rel="nofollow - Læs mere herom i bemærkningerne om kopiering under Film .

Hvis du ønsker at afspille radio eller vise et tv-program for en større forsamling, kan du risikere, at fremførelsen bliver anset for at være offentlig, og rettighedshaverens tilladelse dermed skal indhentes. Hvornår en fremførelse er offentlig afhænger af en konkret vurdering, hvor det grundlæggende kriterium er, hvorvidt der er et personligt bånd mellem den, der er ansvarlig for fremførslen, og publikum. Afgørelsen af, hvornår noget betragtes som offentligt, beror dog altid på en konkret helhedsvurdering. Du bør være opmærksom på, at tilgængeliggørelse på internettet som hovedregel også betragtes som offentlig fremførelse. https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film" rel="nofollow -  Læs mere herom i bemærkningerne om offentlig fremførelse i under Film .

For så vidt angår download, streaming, citat og bearbejdelse af radio- og tv-programmer henvises til de relevante afsnit under film, som finder tilsvarende anvendelse på radio- og tv-programmer.



Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 19:52
Du fremfører jo selv den undtagelse, der giver mig ret til at lave en digital kopi til "personlig brug":
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

En sådan særregel kan f.eks. være den såkaldte privatkopieringsregel, der tillader, at man fremstiller enkelte eksemplarer til ”privat brug”, hvis det er en analog kopi, og ”personlig brug”, hvis det er en digital kopi.
Og så undlader du behændigt at tage stilling til, hvori forskellen ligger mellem Netflix og DR/TV2, der jo begge udsender streams digitalt, som jeg kan (og må) optage digitalt (og gemme). Eller mener du, at optagelser fra DR og TV2 også er ulovlige?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Argumenter om at alle gør det, er jo ikke det samme som det er lovligt.
Skal dette forstås som, at du fremfører, at optagelse fra DR/TV2 via DVB er "ulovligt"?

Hvis ikke, så bedes du uddybe, hvorfor du så mener, at optagelse fra Netflix mv. er...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jever
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Argumenter om at alle gør det, er jo ikke det samme som det er lovligt.
Skal dette forstås som, at du fremfører, at optagelse fra DR/TV2 via DVB er "ulovligt"?

Hvis ikke, så bedes du uddybe, hvorfor du så mener, at optagelse fra Netflix mv. er...

Desværre er min grænse for hvor meget tid jeg gider spilde på at fluekneppe dine optagelser/kopier fra diverse medier nået.


Skrevet af: Sannes
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 20:04
Jeg er virkelig ked af st være årsag til denne debat. Det var slet ikke min hensigt. Jeg synes, at det må stoppe. Jeg var ikke klar over, at det var ulovligt.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Jeg er virkelig ked af st være årsag til denne debat. Det var slet ikke min hensigt. Jeg synes, at det må stoppe. Jeg var ikke klar over, at det var ulovligt.
Det er lovligt at optage til personligt brug. Dvs du må ikke holde pigeaften og vise optagelsen.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Argumenter om at alle gør det, er jo ikke det samme som det er lovligt.
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Skal dette forstås som, at du fremfører, at optagelse fra DR/TV2 via DVB er "ulovligt"?

Hvis ikke, så bedes du uddybe, hvorfor du så mener, at optagelse fra Netflix mv. er...
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Desværre er min grænse for hvor meget tid jeg gider spilde på at fluekneppe dine optagelser/kopier fra diverse medier nået.

Tak for kampen. Beklager, at du giver op halvvejs...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Jeg var ikke klar over, at det var ulovligt.

Det er det skam heller ikke - til privat brug indenfor husstanden...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Sannes
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 20:16
Det var også min hensigt


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Det var også min hensigt
Men du bryder den aftale du selv har indgået.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Jeg var ikke klar over, at det var ulovligt.

Det er det heller ikke, men der er åbenlys rigtig mange her der blander lov og brugeraftaler sammen og dermed sætter lighedstegn mellem disse to helt forskellige begreber.

Flemming 


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Det var også min hensigt
Men du bryder den aftale du selv har indgået.

Som absolut intet, jeg gentager, intet, har med ulovlighed at gøre. Hvis noget er ulovligt skal det være nedfældet i en lov vedtaget af Folketinget.

Flemming 


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Må du låne en dvd film på biblioteket og lave en kopi af den til privat brug, som du kan gemme til efter du har afleveret den igen?

Det måtte man en overgang, men det "hul" blev lukket med denne tilføjelse til ophavsretsloven:

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Det skal dog tilføjes, at de kopier man på denne måde havde lavet inden denne rettelse ikke pludselig blev ulovlige...


Det vil sige at de udsendelser men lejer af Netflix, må man heller ikke kopiere?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det vil sige at de udsendelser men lejer af Netflix, må man heller ikke kopiere?

Netflix' udlejnings-forretning er kun i USA, og er et tillægs-abonnement man betaler oveni det månedlige streamings-abonnement.

https://www.businessinsider.com/guides/streaming/does-netflix-still-mail-dvds?r=US&IR=T" rel="nofollow - Yes, Netflix still mails DVDs — here's how to sign up for Netflix's DVD Plan, and rent movies with no late fees

Men, ja, disse tilsendte diske (hvis du kunne få dem i DK) må man ikke kopiere ifølge dansk lovgivning...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det vil sige at de udsendelser men lejer af Netflix, må man heller ikke kopiere?

Netflix' udlejnings-forretning er kun i USA


Du mener ikke at et normalt dansk Netflix abonnement er at man lejer filmene af Netflix?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: guldhammer
Skrevet den: 09-Oktober-2022 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Findes der et program, hvor man kan optage streaming fra feks. ViaPlay og Netflix og gemme det på sin PC som eks. mp4 filer med undertekster? Kan se, at mange programmer kan optage, men ikke nogen der også gemmer undertekster.

Jeg vil gemme på USB og senere afspille både på PC og TV.

Kan det lade sig gøre?

Der er blevet lavet en ny version af det gode program tv4ever  https://user.tv4ever.net/" rel="nofollow - https://user.tv4ever.net/


-------------
//Guldhammer


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 06:20
Ift. digitale kopier, så siger ophavsretsloven følgende, ifølge Kulturministeriet:

"Det er desuden kun tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer, dvs. du må ikke fremstille digitale kopier af film, som du har lånt eller lejet.
...
Derudover skal du være opmærksom på, at det ikke er tilladt at bryde en kopispærring på f.eks. en dvd, hvis formålet er at kopiere filmen
...
Rettighedshaverne har ret til at beskytte deres film mod kopiering ved at sætte tekniske kopispærringsforanstaltninger på filmen"
Kilde:  https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film" rel="nofollow - https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film

En film på Netflix er naturligvis lejet samt kopibeskyttet. En tv-kanal er heller ikke ejet – man betaler månedligt abonnement – og er ofte kopibeskyttet. Ophavsretsloven siger, at man ikke må bryde kopisikringen for at kopiere filmen, f.eks. til en PC. Udbyderne (YouSee, Netflix, TV 2 osv.) har ret til at lave en optage- eller download-funktion, men det er nogle rettigheder, som de skal afstemme med rettighedsejerne først. Med en optage- eller download-funktion til kopisikret indhold består kopisikringen i den optagede/downloadede kopi. Igen, vi taler udelukkende digital video her.

Er der ikke kopibeskyttelse på, så må man umiddelbart gerne, som jeg læser det.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 06:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du mener ikke at et normalt dansk Netflix abonnement er at man lejer filmene af Netflix?
Tillad mig at citere mit tidligere indlæg:

Sendt: 09 Oktober kl. 18:30

Jeg køber ikke din præmis på, at et løbende streaming abonnement er "et eksemplar, der er lånt eller lejet", men lad os - for diskussionens skyld - antage, at du har ret...

Vil du så dermed også mene, at det er ulovligt at optage (og gemme) programmer optaget fra DVB-C/-T/-S (som jo er digitalt) udsendt af TV2 (som du jo betaler abonnement for) eller andre "traditionelle" udbydere?

Så er der godt nok mange kriminelle her i landet .

Hvis ikke, hvori ligger så forskellen mellem TV2 og (f.eks.) Netflix?


-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 06:32
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

En film på Netflix er naturligvis lejet samt kopibeskyttet. En tv-kanal er heller ikke ejet – man betaler månedligt abonnement – og er ofte kopibeskyttet.
Se ovenfor. Jeg er ikke enig i, at der er tale om leje, idet man ikke kan leje immaterielle goder.

Dernæst bryder jeg ikke nogen kopibeskyttelse ved at optage, hvad der er ubeskyttet (det, der vises på min skærm).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:06
Man kan naturligvis leje immaterielle goder; lige fra film online hos Blockbuster til digitale bøger fra danske biblioteker. Men det er for så vidt sagen irrelevant, idet det "kun (er) tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer".

Der er ingen her i tråden ud over dig, der taler om, hvad der vises på en skærm. Der tales om den digitale videofil, som ligger til grund for afspilningen på skærmen. Det er den man kopierer, når man optager eller 'ripper' med f.eks. med software til PC, der fjerner kopibeskyttelsen. Det fremgår klart, at det ikke er tilladt.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:23
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Man kan naturligvis leje immaterielle goder; lige fra film online hos Blockbuster til digitale bøger fra danske biblioteker.


Disse goder er kendetegnet ved, at når jeg lejer dem, så kan de ikke samtidigt udlejes til andre. Netflix "udlejer" det samme materiale til over 100 millioner personer samtidigt, hvilket ikke er tilladt for ting, der udlejes.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Der er ingen her i tråden ud over dig, der taler om, hvad der vises på en skærm.
Det er så ikke korrekt - læs venligst hele tråden .
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Der tales om den digitale videofil, som ligger til grund for afspilningen på skærmen. Det er den man kopierer, når man optager eller 'ripper' med f.eks. med software til PC
Det er så (også) dér, vi er uenige...
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det fremgår klart, at det ikke er tilladt.
Jeg "fjerner" ikke nogen kopibeskyttelse. Kopibeskyttelsen er intakt. Jeg udnytter bare, at hvad der vises på min skærm, det kan jeg optage. Det er sågar indbygget i operativsystemet (X-Box Game Something).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"kun (er) tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer".

Du er forhåbentlig klar over, at din holdning betyder, at enhver form for optagelse af udsendelser udsendt via DVB eller IP-TV dermed er ulovlig...

Er det virklig den konsekvens du ønsker at drage af dine holdninger?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:39
Nej. Materielle goder er kendetegnet ved, at de kun kan udlejes til én part ad gangen. Men den definition har intet med ordet "leje" at gøre. Find hos Blockbuster en 'lej' knap: https://blockbuster.dk/film/top-gun-maverick" rel="nofollow - https://blockbuster.dk/film/top-gun-maverick  Find nu, hvad den dækker over i deres vilkår.

Ja hvis du sætter et kamera til at optage en analog kopi af, hvad der vises på skærmen. Hvis du optager med en set-top-boks, en PC eller en app, så er det videofilen der laves en digital kopi af. Hvis du fjerner kopisikringen, så... ja fjerner du kopisikringen.

Xbox Game streaming har intet med sagen at gøre. Det er en funktion til spil, som kan reenkode signalet og dele det indenfor et lukket økosystem, der ligeledes er kopisikret. Hvis du tænker på tilsvarende funktioner i f.eks. Panasonic eller Loewe TV til at dele optagelser imellem husstandens TV-skærme, så er de også kopisikret. Du må ikke bryde denne kopisikring for at overføre de digitale filer til en PC.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:40
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"kun (er) tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer".

Du er forhåbentlig klar over, at din holdning betyder, at enhver form for optagelse af udsendelser udsendt via DVB eller IP-TV dermed er ulovlig...

Er det virklig den konsekvens du ønsker at drage af dine holdninger?

Nej tværtimod. Jeg skriver det modsatte. Prøv engang at læs mit indlæg igen.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Xbox Game streaming har intet med sagen at gøre. Det er en funktion til spil, som kan reenkode signalet og dele det indenfor et lukket økosystem, der ligeledes er kopisikret.
Vrøvl (eller også snakker vi om to forskellige ting). Den optager det, der vises på skærmen i en helt normal .mp4 fil uden nogen form for beskyttelse (det gør den i hvert fald hos mig).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:46
Hvis det er den tekniske infrastruktur for optagelse af digitale videofiler fra DVB, som du er i tvivl om, hvordan fungerer, så forholder det sig i dag sådan her: En set-top-boks fra f.eks. YouSee tillader optagelse af digitale udsendelser, enten på boksens harddisk eller i skyen. I begge tilfælde er kopisikringen intakt. På TV-skærme, der kan optage, parres harddisken til TV'et og filerne kan ikke uden videre overføres til f.eks. en PC. Kopisikringen er intakt. Du må som bruger ikke bryde kopisikringen for at lagre den digitale fil på andre enheder, end dem som udbyderen stiller til rådighed. Du må heller ikke bruge set-top-bokse, der bryder kopisikringen på den digitale fil allerede på optagelsestidspunktet.

Det forholder sig anderledes med analog video, men det er ikke relevant her.

I øvrigt er IPTV ikke det samme som streaming.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:47
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"kun (er) tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer".
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Du er forhåbentlig klar over, at din holdning betyder, at enhver form for optagelse af udsendelser udsendt via DVB eller IP-TV dermed er ulovlig...

Er det virklig den konsekvens du ønsker at drage af dine holdninger?
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Nej tværtimod. Jeg skriver det modsatte. Prøv engang at læs mit indlæg igen.
Det har jeg netop gjort og kan ikke se andet end, at din fortolkning af loven også betyder, at optagelser af programmer fra TV2 og Viaskvat/Canal+ Film er ulovlige...

Kan du ikke lige forklare, hvori forskellen ligger mellem Netflix og TV2? De udsender begge deres materiale digitalt. De er begge krypterede. De er (ifølge din terminologi) begge "lejet" af dig. Du "ejer" dem ikke.

Hvori ligger forskellen?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:48
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Xbox Game streaming har intet med sagen at gøre. Det er en funktion til spil, som kan reenkode signalet og dele det indenfor et lukket økosystem, der ligeledes er kopisikret.
Vrøvl (eller også snakker vi om to forskellige ting). Den optager det, der vises på skærmen i en helt normal .mp4 fil uden nogen form for beskyttelse (det gør den i hvert fald hos mig).

Det er irrelevant for emnet, der debatteres, men læs her:  https://support.xbox.com/en-US/help/games-apps/apps-help/how-to-use-game-streaming-in-xbox-console-companion-app" rel="nofollow - https://support.xbox.com/en-US/help/games-apps/apps-help/how-to-use-game-streaming-in-xbox-console-companion-app


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:49
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"kun (er) tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer".
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Du er forhåbentlig klar over, at din holdning betyder, at enhver form for optagelse af udsendelser udsendt via DVB eller IP-TV dermed er ulovlig...

Er det virklig den konsekvens du ønsker at drage af dine holdninger?
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Nej tværtimod. Jeg skriver det modsatte. Prøv engang at læs mit indlæg igen.
Det har jeg netop gjort og kan ikke se andet end, at din fortolkning af loven også betyder, at optagelser af programmer fra TV2 og Viaskvat/Canal+ Film er ulovlige...

Kan du ikke lige forklare, hvori forskellen ligger mellem Netflix og TV2? De udsender begge deres materiale digitalt. De er begge krypterede. De er (ifølge din terminologi) begge "lejet" af dig. Du "ejer" dem ikke.

Hvori ligger forskellen?

Se mit indlæg, som jeg fik sendt afsted i mellemtiden.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:50
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du må heller ikke bruge set-top-bokse, der bryder kopisikringen på den digitale fil allerede på optagelsestidspunktet.
Mener du dermed, at min Panasonic Recorder (der kan optage en digital kopi på dens harddisk i ukrypteret format, som jeg efterfølgende kan brænde ud på en BluRay eller kopiere til PC) er ulovlig? Jeg benytter ikke udbydernes optage-mulighed - netop fordi de forhindrer mig i at bruge filerne efterfølgende.
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

I øvrigt er IPTV ikke det samme som streaming.
Kan du så ikke uddybe, hvori forskellen (rent lovgivningsmæssigt - ikke teknisk) ligger?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"kun (er) tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer".
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Du er forhåbentlig klar over, at din holdning betyder, at enhver form for optagelse af udsendelser udsendt via DVB eller IP-TV dermed er ulovlig...

Er det virklig den konsekvens du ønsker at drage af dine holdninger?
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Nej tværtimod. Jeg skriver det modsatte. Prøv engang at læs mit indlæg igen.
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det har jeg netop gjort og kan ikke se andet end, at din fortolkning af loven også betyder, at optagelser af programmer fra TV2 og Viaskvat/Canal+ Film er ulovlige...

Kan du ikke lige forklare, hvori forskellen ligger mellem Netflix og TV2? De udsender begge deres materiale digitalt. De er begge krypterede. De er (ifølge din terminologi) begge "lejet" af dig. Du "ejer" dem ikke.

Hvori ligger forskellen?
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Se mit indlæg, som jeg fik sendt afsted i mellemtiden.
Beklager - jeg kan stadig ikke se forskellen (lovgivningsmæssigt) mellem TV2 og Netflix...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du må heller ikke bruge set-top-bokse, der bryder kopisikringen på den digitale fil allerede på optagelsestidspunktet.
Mener du dermed, at min Panasonic Recorder (der kan optage en digital kopi på dens harddisk i ukrypteret format, som jeg efterfølgende kan brænde ud på en BluRay eller kopiere til PC) er ulovlig? Jeg benytter ikke udbydernes optage-mulighed - netop fordi de forhindrer mig i at bruge filerne efterfølgende.


Det fremgår af Kulturministeriets svar, at du ikke må bryde kopisikringen.

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

I øvrigt er IPTV ikke det samme som streaming.
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Kan du så ikke uddybe, hvori forskellen (rent lovgivningsmæssigt - ikke teknisk) ligger?

Ingen forskel. Jeg har bare set dig sidestille IPTV med streaming flere steder.

Du må optage/downloade fra både TV 2 kanalen (DVB eller IPTV) og Netflix (streaming), så længekopibeskyttelsen forbliver intakt. I praksis betyder det, at du skal bruge streamingtjenestens download-funktion i apps og at du skal bruge tv-distributørens set-top-boks / løsning eller en anden set-top-boks eller TV-skærm, der ikke bryder kopisikringen.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du må optage/downloade fra både TV 2 kanalen (DVB eller IPTV) og Netflix (streaming), så længekopibeskyttelsen forbliver intakt. I praksis betyder det, at du skal bruge streamingtjenestens download-funktion i apps og at du skal bruge tv-distributørens set-top-boks / løsning eller en anden set-top-boks eller TV-skærm, der ikke bryder kopisikringen.
Bare så jeg får det helt på det rene...

Du mener altså, at det er ulovligt, når jeg benytter min Panasonic Recorders indbyggede funktion til at optage en ukrypteret udgave af et program udsendt på TV2?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

I øvrigt er IPTV ikke det samme som streaming.
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Kan du så ikke uddybe, hvori forskellen (rent lovgivningsmæssigt - ikke teknisk) ligger?
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ingen forskel. Jeg har bare set dig sidestille IPTV med streaming flere steder.
Kun indenfor det begrænsede interesse-område, der omhandler lovligheden af optagelser derfre...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 08:00
Jeg mener ikke noget. Det står sort på hvidt. Jeg vil henvise dig til lovteksten, som blev delt tidligere i tråden samt denne vejledning, som Kulturministeriet har publiceret til danske borgere:  https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film" rel="nofollow - https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du må optage/downloade fra både TV 2 kanalen (DVB eller IPTV) og Netflix (streaming), så længekopibeskyttelsen forbliver intakt. I praksis betyder det, at du skal bruge streamingtjenestens download-funktion i apps og at du skal bruge tv-distributørens set-top-boks / løsning eller en anden set-top-boks eller TV-skærm, der ikke bryder kopisikringen.
Jamen, begge de løsninger du omtaler bryder/omgår kopisikringen. De lægger bare en anden på i stedet for .

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg mener ikke noget. Det står sort på hvidt.
Og du mener, at den tekst gør det jeg skrev med min Panasonic Recorder ulovligt? Eller er det lovligt?

Derudover, så gør den tekst (som du fortolker den) også de bokse/apps du snakker om ulovlige, idet de bryder den kopisikring, der er på signalet og lægger en anden på i stedet for...

Sikke mange lovovertrædelser du hermed får åbenbaret .

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du må optage/downloade fra både TV 2 kanalen (DVB eller IPTV) og Netflix (streaming), så længekopibeskyttelsen forbliver intakt. I praksis betyder det, at du skal bruge streamingtjenestens download-funktion i apps og at du skal bruge tv-distributørens set-top-boks / løsning eller en anden set-top-boks eller TV-skærm, der ikke bryder kopisikringen.
Jamen, begge de løsninger du omtaler bryder/omgår kopisikringen. De lægger bare en anden på i stedet for .

Nej, det er udbyderens kopibeskyttelse og de har forskellige tekniske løsninger til kopibeskyttelse afhængigt af platformen, enheden osv.

Du kan blive ved med dit ordkløveri, Keld, men det ændrer ikke på situationen. Desværre har forholdene ændret sig i overgangen fra analog til digital.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 08:11
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du kan blive ved med dit ordkløveri, Keld, men det ændrer ikke på situationen. Desværre har forholdene ændret sig i overgangen fra analog til digital.
Jeg prøver skam bare på at forstå lovgivningen. For hvis det du siger er korrekt, så er der mange kriminelle her i landet (inkl. dig selv, vil jeg på det kraftigste formode).

Jeg vil skam bare have svar på følgende spørgsmål:

1) Er det lovligt eller ulovligt at optage et program fra TV2 på min Panasonic Recorder?

2) Er det lovligt eller ulovligt at optage et program fra Netflix på min PC?

Hvis svaret ikke er det samme på 1) og 2), så vil jeg meget gerne have oplyst, hvori lovgivningen gør forskel på TV2 og på Netflix.

Hvis svaret er "ulovligt" på begge to, så er der som sagt ret mange kriminelle i landet, og jeg tvivler stærkt på, at det for det første var hensigten med loven, da den blev lavet (at pkt. 1 skulle være ulovligt), samt at en evt. dommer ville erklære det ulovligt.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Jamen, begge de løsninger du omtaler bryder/omgår kopisikringen. De lægger bare en anden på i stedet for .
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Nej, det er udbyderens kopibeskyttelse og de har forskellige tekniske løsninger til kopibeskyttelse afhængigt af platformen, enheden osv.
Vrøvl. Den kopibeskyttelse mit TV lægger på optagelserne på min USB HDD er ikke udbyderens. Det er TV-fabrikantens.

Eller du mener måske, at det - bit-for-bit - er de samme data, der lægges på HDD'en, som udbyderen sender ud via DVB-C?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 08:19
Begge dine to seneste spørgsmål – umiddelbart alle dine spørgsmål her i tråden – er allerede besvaret i lovteksten og Kulturministeriets vejledning. Hverken du eller jeg behøver at fortolke noget.

Ethvert dansk ord har en betydning og ordet "bryde" betyder hverken "ændre" eller "tilpasse". Definition:  https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bryde" rel="nofollow - https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bryde

Jeg kan ikke se, at det tjener noget formål at fortsætte herfra. Jeg vil opfordre dig til først og fremmest at læse Kulturministeriets vejledning.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 08:27
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Begge dine to seneste spørgsmål – umiddelbart alle dine spørgsmål her i tråden – er allerede besvaret i lovteksten og Kulturministeriets vejledning. Hverken du eller jeg behøver at fortolke noget.
Med andre ord: Du ønsker ikke at forholde dig til de problematikker de udstikker?
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg kan ikke se, at det tjener noget formål at fortsætte herfra.
Okay - tak for kampen. Beklageligt, at du ikke gider følge den til dørs...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:



1) Er det lovligt eller ulovligt at optage et program fra TV2 på min Panasonic Recorder?

2) Er det lovligt eller ulovligt at optage et program fra Netflix på min PC?



Man kan så kun gisne om, hvorfor Rasmus Larsen ikke er villig til at svare direkte på ovenstående spørgsmål!!

Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:


Disse goder er kendetegnet ved, at når jeg lejer dem, så kan de ikke samtidigt udlejes til andre. Netflix "udlejer" det samme materiale til over 100 millioner personer samtidigt, hvilket ikke er tilladt for ting, der udlejes.

I følge hvilken lovtekst?


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 10-Oktober-2022 kl. 10:47
Retspraksis - f.eks. scammere, der forsøger at udleje det samme hus 2 gange.

Biblioteks-loven - biblioteket må ikke udlåne flere eksemplarer af en eBook end de har indkøbt.

Blockbuster må heller ikke udleje den samme film til alle deres abonnementer på samme tid (med mindre de har købt og betalt for det antal licenser, hvilket jeg tvivler på, at de har).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver



Print side | Luk vindue