Print side | Luk vindue

Hvor meget effekt har Watt på højtalerene

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=165366
Udskrevet den: 20-April-2024 kl. 05:06


Emne: Hvor meget effekt har Watt på højtalerene
Skrevet af: CoolMLJ
Emne: Hvor meget effekt har Watt på højtalerene
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 13:39
Hej Alle sammen.
Jeg var forbi de gode og søde folk i Hifiklubben.
Her snakkede jeg med dem omkring forstærker til mit surround.

Jeg havde kigget på en gammel ( stadig ny, blot sidste års model ) X4700 med 125watt eller om man skulle springe på x3800h med 105 watt.

Jeg har hele tiden hørt fra mange, at grundet jeg har valgt nogle B&W højtalere så kræver de lidt ekstra power for at lyde optimalt.

Han fortalte mig at jeg ikke ville kunne hører nogle forskel, men samtidig fortalte han også at ved surround brug ryger ca 30% af den oplyste watt.

Hvilket vil give
x4700  = ca 90watt pr højtaler
x3800  = ca 75 watt pr højtaler.

Jeg er slet ikke hifi klog, men tænker at "strøm" er strøm og at 15 watt alligevel burde give ldit ekstra.. 

-------------
Lykkelig ejer af:

Forstærker : Denon X3400
Front: B&W CM8
Back: B&W M1
Center: B&W CMC
SUP: B&W 610XP

LG OLED B7 65"



Svar:
Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 15:55
Rent effektmæssigt vil jeg mene at X3800H er mere end tilstrækkelig til at du kan spille højt med din B&W ht - især når du benytter en aktiv Sub til surround.

X4700H er naturligvis en bedre forstærker men også lidt dyrere . 

Se også her : 
https://www.lifewire.com/power-needed-for-speakers-3134849" rel="nofollow - https://www.lifewire.com/power-needed-for-speakers-3134849




Skrevet af: CoolMLJ
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 15:57
siden jeg kigger på x4700 er grundet man kan købe den i Tyskland lige nu for 12500

-------------
Lykkelig ejer af:

Forstærker : Denon X3400
Front: B&W CM8
Back: B&W M1
Center: B&W CMC
SUP: B&W 610XP

LG OLED B7 65"


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 16:39
Sjovt ordspil der er i overskriften, for det er faktist ikke watt du har brug for, men effekt... det kræver en strømstærk forstærker at få det bedste ud af b&w. 

Frank 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 16:48

Kommer an på hvilken model du har fra B&W.
De fleste mellemtoner fra B&W medvirker at de dykker til 4ohm hvilket så kræver dobbelt op på watt vs 8ohm. Derfor hjælper det ikke altid at skære de dybe toner fra ved eks at lave 80hz crossover. Generelt er surround receivere ikke gode til at leverewatt i 4ohm og mange har endda advarsler omkring det når man læser manualen. Det vil sikkert lyde fint på de fleste niveauer du spiller medmindre du har noget fra 800 serien ala 802, 801 eller 800.




Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Sjovt ordspil der er i overskriften, for det er faktist ikke watt du har brug for, men effekt... det kræver en strømstærk forstærker at få det bedste ud af b&w. 

Frank 
watt og effekt er det samme, eller sagt på en anden måde, effekt måles i watt.
Det du tænker på er strøm (ampere).


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 18:44
Køb den receiver med de features du har brug for. De er lige gode/dårlige til at køre din højttalere.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Sjovt ordspil der er i overskriften, for det er faktist ikke watt du har brug for, men effekt... det kræver en strømstærk forstærker at få det bedste ud af b&w. 

Frank 
watt og effekt er det samme, eller sagt på en anden måde, effekt måles i watt.
Det du tænker på er strøm (ampere).

Reelt er det bare om forstærkeren kan præstere nok watt i 4ohm.



Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Sjovt ordspil der er i overskriften, for det er faktist ikke watt du har brug for, men effekt... det kræver en strømstærk forstærker at få det bedste ud af b&w. 

Frank 
watt og effekt er det samme, eller sagt på en anden måde, effekt måles i watt.
Det du tænker på er strøm (ampere).
Du har ret 🙂


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Reelt er det bare om forstærkeren kan præstere nok watt i 4ohm.

Njaaah, i tilfældet B&W ikke kun spørgsmål om den kan levere effekt i den ene eller anden impedans, men også om der kan levere strømmen ved de “obskure” fasedrej i strømtrækket som mange B&W højttalere belaster forstærkeren med.

Og, en 125 W forstærker har som regel også mere effekt til rådighed ved 4 ohm, end en 100 W forstærker.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Reelt er det bare om forstærkeren kan præstere nok watt i 4ohm.

Njaaah, i tilfældet B&W ikke kun spørgsmål om den kan levere effekt i den ene eller anden impedans, men også om der kan levere strømmen ved de “obskure” fasedrej i strømtrækket som mange B&W højttalere belaster forstærkeren med.

Og, en 125 W forstærker har som regel også mere effekt til rådighed ved 4 ohm, end en 100 W forstærker.

Klaus

Ja, og de belaster netop ved at dykke i impedans ned til 3-4 ohm hvorfor forstærkeren skal kunne 4 ohms belastning som jeg skriver🙄 kan forstærkeren mere eller mindre fordoble effekten fra 8ohm til 4ohm ved de nødvendige watt er det ikke et problem. Det kan ingen surround receivere normalt 
 




Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af CoolMLJ CoolMLJ skrev:

siden jeg kigger på x4700 er grundet man kan købe den i Tyskland lige nu for 12500
Måske off topic, men husk at det ikke er den tyske butik med lavere moms som har givet dig den personlige service og tid...


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Ja, og de belaster netop ved at dykke i impedans ned til 3-4 ohm hvorfor forstærkeren skal kunne 4 ohms belastning som jeg skriver🙄 kan forstærkeren mere eller mindre fordoble effekten fra 8ohm til 4ohm ved de nødvendige watt er det ikke et problem. Det kan ingen surround receivere normalt


Det er ikke kun faldet til de 4 ohm, men også fasedrej der virkeligt dræber forstærkeren

Prøv at se impedansmåling på 683 S2
https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements" rel="nofollow - https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-683-s2-loudspeaker-measurements
Ved 90 Hz, er der 4 ohms impedans, men ved 50-55 graders fasevinkel.
De 3 ohm ved 125Hz er ren barnemad for forstærkeren fordi fasevinklen der er ~20 grader.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 30-November-2022 kl. 23:11

Jeg har haft 805, 804, 802D og 800D samt CM8 og CM8 i husstanden og prøvet med forskellige receivere og effekt forstærkere. Alle straffer tydeligt en dårlig forstærker og lyder forvrænget og mudret ved høj volumen. Tænker vi er enige og blot taler detaljer:) 

Så min anbefaling er at begge sikkert går det lige “skidt” så vælg klart den med nyeste specs på hdmi boardet om der er forskel 


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

... kan forstærkeren mere eller mindre fordoble effekten fra 8ohm til 4ohm ved de nødvendige watt er det ikke et problem. Det kan ingen surround receivere normalt 


Det kan ingen forstærker!


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

... kan forstærkeren mere eller mindre fordoble effekten fra 8ohm til 4ohm ved de nødvendige watt er det ikke et problem. Det kan ingen surround receivere normalt 


Det kan ingen forstærker!

Mener du virkelig det?Smile Måske jeg misforstår dig.

Mine ML No 33 levere 300Watt i 8Ohm og 2400watt i 1Ohm. Dvs. de fordobler hele vejen fra 8 til 1 Ohm uden at knurre.
Men det kræver så at man har styr på sin el-installation hvis behovet er derEmbarrassed

Ved en 1 Ohm's belastning er forbruget ved 230V godt 28 ampere pr. effekttrin

Jeg har en 16A gruppe på hver trin.


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

... kan forstærkeren mere eller mindre fordoble effekten fra 8ohm til 4ohm ved de nødvendige watt er det ikke et problem. Det kan ingen surround receivere normalt 


Det kan ingen forstærker!

Mener du virkelig det?Smile Måske jeg misforstår dig.

Mine ML No 33 levere 300Watt i 8Ohm og 2400watt i 1Ohm. Dvs. de fordobler hele vejen fra 8 til 1 Ohm uden at knurre.
Men det kræver så at man har styr på sin el-installation hvis behovet er derEmbarrassed

Ved en 1 Ohm's belastning er forbruget ved 230V godt 28 ampere pr. effekttrin

Jeg har en 16A gruppe på hver trin.


Ja! Det mener jeg. Det din forstærker har - og alle andre som opgives med "fordoblende effekt", er latterlige papir-watt. Forstået på den måde, at de selvfølgelig er kraftige, men ikke som det ser ud på papiret.

Din er opgivet således:
8 ohm: 300 watt
4 ohm: 600 watt
2 ohm: 1200 watt
1 ohm: 2400 watt

Det gør producenten for at de skal se klippe stabile ud. Virkeligheden er, at måler man effekten, så vil det f.eks. se sådan ud:
8 ohm: 420 watt
4 ohm: 750 watt
2 ohm: 1370 watt
1 ohm: 2400 watt


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

... kan forstærkeren mere eller mindre fordoble effekten fra 8ohm til 4ohm ved de nødvendige watt er det ikke et problem. Det kan ingen surround receivere normalt 


Det kan ingen forstærker!

Mener du virkelig det?Smile Måske jeg misforstår dig.

Mine ML No 33 levere 300Watt i 8Ohm og 2400watt i 1Ohm. Dvs. de fordobler hele vejen fra 8 til 1 Ohm uden at knurre.
Men det kræver så at man har styr på sin el-installation hvis behovet er derEmbarrassed

Ved en 1 Ohm's belastning er forbruget ved 230V godt 28 ampere pr. effekttrin

Jeg har en 16A gruppe på hver trin.


Ja! Det mener jeg. Det din forstærker har - og alle andre som opgives med "fordoblende effekt", er latterlige papir-watt. Forstået på den måde, at de selvfølgelig er kraftige, men ikke som det ser ud på papiret.

Din er opgivet således:
8 ohm: 300 watt
4 ohm: 600 watt
2 ohm: 1200 watt
1 ohm: 2400 watt

Det gør producenten for at de skal se klippe stabile ud. Virkeligheden er, at måler man effekten, så vil det f.eks. se sådan ud:
8 ohm: 420 watt
4 ohm: 750 watt
2 ohm: 1370 watt
1 ohm: 2400 watt

Så ud fra dine tal er mit udsagn med “mere eller mindre” korrekt?


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 15:14
Det er insektsex. Ud fra dit skriv, så havde du en klar overbevisning om, at surroundreceivere ikke var i stand til en fordobling, men at stereo-amps kunne godt. Og det er ikke korrekt. 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Det er insektsex. Ud fra dit skriv, så havde du en klar overbevisning om, at surroundreceivere ikke var i stand til en fordobling, men at stereo-amps kunne godt. Og det er ikke korrekt. 
Øhm, han skrev 'mere eller mindre' omkring stereoforstærkeren. 

Lidt sjovt at du kalder andre fluekneppere, og du selv stejler så meget over en faktor 2 vs. en faktor 1.8 i dit eget eksempel :) 

EDIT: Faktor 1.7857 - man må jo hellere tage sine forholdsregler:D


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af CoolMLJ CoolMLJ skrev:

Jeg havde kigget på en gammel ( stadig ny, blot sidste års model ) X4700 med 125watt eller om man skulle springe på x3800h med 105 watt.

Jeg har hele tiden hørt fra mange, at grundet jeg har valgt nogle B&W højtalere så kræver de lidt ekstra power for at lyde optimalt.

Jeg er slet ikke hifi klog, men tænker at "strøm" er strøm og at 15 watt alligevel burde give ldit ekstra.. 

X4700
Udgangseffekt (6 ohm, 2 kanaler)165 watt
Udgangseffekt (8 ohm, 2 kanaler)125 watt

X3800
Udgangseffekt (6 ohm, 2 kanaler)135 watt
Udgangseffekt (8 ohm, 2 kanaler)105 watt

Du har brug for strøm for at få god lyd.

Prøv at ændre lydniveauet med +3dB, det giver dobbelt så mange watt. Prøv også at ændre 1dB eller 2dB, så har du en ide om hvor lidt forskel der er på 105w og 135w samt 105w og 165w. Hvad man så kan bruge det til........



Denon Ohm Watt A Volt 105wdB forskel
X4700 6 165 5,24 31,46 1,96 dB
X4700 8 125 3,95 31,62 0,76 dB
X3800 6 135 4,74 28,46 1,09 dB
X3800 8 105 3,62 28,98 0,00 dB


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Det er insektsex. Ud fra dit skriv, så havde du en klar overbevisning om, at surroundreceivere ikke var i stand til en fordobling, men at stereo-amps kunne godt. Og det er ikke korrekt. 
Øhm, han skrev 'mere eller mindre' omkring stereoforstærkeren. 

Lidt sjovt at du kalder andre fluekneppere, og du selv stejler så meget over en faktor 2 vs. en faktor 1.8 i dit eget eksempel :) 

EDIT: Faktor 1.7857 - man må jo hellere tage sine forholdsregler:D

I rest my case…


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

... kan forstærkeren mere eller mindre fordoble effekten fra 8ohm til 4ohm ved de nødvendige watt er det ikke et problem. Det kan ingen surround receivere normalt 


Det kan ingen forstærker!

Mener du virkelig det?Smile Måske jeg misforstår dig.

Mine ML No 33 levere 300Watt i 8Ohm og 2400watt i 1Ohm. Dvs. de fordobler hele vejen fra 8 til 1 Ohm uden at knurre.
Men det kræver så at man har styr på sin el-installation hvis behovet er derEmbarrassed

Ved en 1 Ohm's belastning er forbruget ved 230V godt 28 ampere pr. effekttrin

Jeg har en 16A gruppe på hver trin.


Ja! Det mener jeg. Det din forstærker har - og alle andre som opgives med "fordoblende effekt", er latterlige papir-watt. Forstået på den måde, at de selvfølgelig er kraftige, men ikke som det ser ud på papiret.

Din er opgivet således:
8 ohm: 300 watt
4 ohm: 600 watt
2 ohm: 1200 watt
1 ohm: 2400 watt

Det gør producenten for at de skal se klippe stabile ud. Virkeligheden er, at måler man effekten, så vil det f.eks. se sådan ud:
8 ohm: 420 watt
4 ohm: 750 watt
2 ohm: 1370 watt
1 ohm: 2400 watt

Du skriver at det er papir watt for at skulle se klippe stabile ud, det er da noget nonsens….

Nu findes der desværre ikke så mange målinger på min egne No33, måske fordi de er så sjældene og vejer godt 150kg. Pr.stk. Men der derimod lidt målinger på dens lillebror No33H som så er opgivet til 150watt 8ohm. Og dobbelt op 4, 2 og 1Ohm.

Men det interessante i målingen af forstærkeren No33H er rent faktisk den levere faktisk 265watt i 8Ohm, No33H er opgivet til 150watt 8Ohm. og ved 4Ohm levere den næste 500watt, det dog ikke en fordobling af de 265 målte watt i Ohm, men at bemærk at den faktisk kun opgivet til at skulle levere 300 watt i 4Ohm. 

Så ML No33H levere faktisk en hel del mere end det producenten opgiver. 
I 2Ohm levere den faktisk 900watt, eller 300 watt mere end det producenten lover, og det er udefra målinger, i det tilfælde fra stereophile. 

Jeg er lodret uenig med dig i at der ikke skulle værre forstærkere som ikke kan fordoble sine watt, f.eks. Fra 8 til 4 Ohm.

PS: H i No33H, står for “Half” eller det halve af No33


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 01-December-2022 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

...Men det interessante i målingen af forstærkeren No33H er rent faktisk den levere faktisk 265watt i 8Ohm, No33H er opgivet til 150watt 8Ohm. og ved 4Ohm levere den næste 500watt, det dog ikke en fordobling af de 265 målte watt i Ohm, men at bemærk at den faktisk kun opgivet til at skulle levere 300 watt i 4Ohm. 
---
Jeg er lodret uenig med dig i at der ikke skulle værre forstærkere som ikke kan fordoble sine watt, f.eks. Fra 8 til 4 Ohm.
Modsiger du ikke dig selv en smule? Smile Du nævner en performance som hedder fra 265watt i 8 ohm til 500w i 4 ohm - dvs. den fordobler ikke. 

Jeg vil dog give dig ret Potter: Der er masser af forstærkere som er strømstærke nok til at kunne øge effekten med hvad man i løs tale kan kalde en fordobling. Problemet her er nok bare, at Flippo ikke kunne håndtere ordet fordobling medmindre det var på decimalen.


Skrevet af: olepro
Skrevet den: 02-December-2022 kl. 06:59
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af CoolMLJ CoolMLJ skrev:

siden jeg kigger på x4700 er grundet man kan købe den i Tyskland lige nu for 12500
Måske off topic, men husk at det ikke er den tyske butik med lavere moms som har givet dig den personlige service og tid...


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 02-December-2022 kl. 07:29
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

... kan forstærkeren mere eller mindre fordoble effekten fra 8ohm til 4ohm ved de nødvendige watt er det ikke et problem. Det kan ingen surround receivere normalt 


Det kan ingen forstærker!

Mener du virkelig det?Smile Måske jeg misforstår dig.

Mine ML No 33 levere 300Watt i 8Ohm og 2400watt i 1Ohm. Dvs. de fordobler hele vejen fra 8 til 1 Ohm uden at knurre.
Men det kræver så at man har styr på sin el-installation hvis behovet er derEmbarrassed

Ved en 1 Ohm's belastning er forbruget ved 230V godt 28 ampere pr. effekttrin

Jeg har en 16A gruppe på hver trin.


Ja! Det mener jeg. Det din forstærker har - og alle andre som opgives med "fordoblende effekt", er latterlige papir-watt. Forstået på den måde, at de selvfølgelig er kraftige, men ikke som det ser ud på papiret.

Din er opgivet således:
8 ohm: 300 watt
4 ohm: 600 watt
2 ohm: 1200 watt
1 ohm: 2400 watt

Det gør producenten for at de skal se klippe stabile ud. Virkeligheden er, at måler man effekten, så vil det f.eks. se sådan ud:
8 ohm: 420 watt
4 ohm: 750 watt
2 ohm: 1370 watt
1 ohm: 2400 watt

Du skriver at det er papir watt for at skulle se klippe stabile ud, det er da noget nonsens….

Nu findes der desværre ikke så mange målinger på min egne No33, måske fordi de er så sjældene og vejer godt 150kg. Pr.stk. Men der derimod lidt målinger på dens lillebror No33H som så er opgivet til 150watt 8ohm. Og dobbelt op 4, 2 og 1Ohm.

Men det interessante i målingen af forstærkeren No33H er rent faktisk den levere faktisk 265watt i 8Ohm, No33H er opgivet til 150watt 8Ohm. og ved 4Ohm levere den næste 500watt, det dog ikke en fordobling af de 265 målte watt i Ohm, men at bemærk at den faktisk kun opgivet til at skulle levere 300 watt i 4Ohm. 

Så ML No33H levere faktisk en hel del mere end det producenten opgiver. 
I 2Ohm levere den faktisk 900watt, eller 300 watt mere end det producenten lover, og det er udefra målinger, i det tilfælde fra stereophile. 

Jeg er lodret uenig med dig i at der ikke skulle værre forstærkere som ikke kan fordoble sine watt, f.eks. Fra 8 til 4 Ohm.

PS: H i No33H, står for “Half” eller det halve af No33


Ovenstående bekræfter netop hvad jeg skriver! Producenterne runder bevidst "ned", for at en forstærker skal syne klippe stabil.
Det er lidt ligegyldig hvad du mener, i den sammenhæng - det er et faktum. Der var en længere debat og forklaring, for nogle år tilbage - mener det var på H4A - hvor det blev forklaret.


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 02-December-2022 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

...Men det interessante i målingen af forstærkeren No33H er rent faktisk den levere faktisk 265watt i 8Ohm, No33H er opgivet til 150watt 8Ohm. og ved 4Ohm levere den næste 500watt, det dog ikke en fordobling af de 265 målte watt i Ohm, men at bemærk at den faktisk kun opgivet til at skulle levere 300 watt i 4Ohm. 
---
Jeg er lodret uenig med dig i at der ikke skulle værre forstærkere som ikke kan fordoble sine watt, f.eks. Fra 8 til 4 Ohm.
Modsiger du ikke dig selv en smule? Smile Du nævner en performance som hedder fra 265watt i 8 ohm til 500w i 4 ohm - dvs. den fordobler ikke. 

Jeg vil dog give dig ret Potter: Der er masser af forstærkere som er strømstærke nok til at kunne øge effekten med hvad man i løs tale kan kalde en fordobling. Problemet her er nok bare, at Flippo ikke kunne håndtere ordet fordobling medmindre det var på decimalen.
Arghh, du tager det ud af kontekst.Smile Jeg kan godt se hvad du mener, men budskabet ligger du i at den fordobler iht. hvad den er opgivet og lovet til, her opgivelserne på ML på No 33H 150watt 8Ohm - 300watt 4Ohm - 600watt i 2Ohm osv. I testen skriver de Rent faktisk, at hvis Hver No 33H havde haft deres egen 30A AC line, så var forventningen at den vil levere 300watt i Ohm, altså det dobbelte af hvad forstærken er opgivet til, i 8Ohm.Tongue 


-------------
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 02-December-2022 kl. 09:50
Wacko


Skrevet af: Hamsjael
Skrevet den: 03-December-2022 kl. 00:43
@Potter
Jeg kan ikke helt tyde om du mener at en forstærker rent faktisk kan fordoble udgangseffekt ved en halvering af modstanden eller om den blot kan komme tæt på. Hvis det er det første du mener kan det ikke lade sig gøre, hverken i teori eller praksis, af den simple grund at ohms lov stadig gælder. Dette skyldes at effektafsættelsen i de interne (og eksterne) kredsløb følger strømmen i anden potens. Hvilket kort sagt betyder at effekttab i systemet ikke følger en lineær kurve, som ellers ville være nødvendig for at opnå en ægte fordobling af effekten ved en halvering af modstanden. 


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 03-December-2022 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

@Potter
Jeg kan ikke helt tyde om du mener at en forstærker rent faktisk kan fordoble udgangseffekt ved en halvering af modstanden eller om den blot kan komme tæt på. Hvis det er det første du mener kan det ikke lade sig gøre, hverken i teori eller praksis, af den simple grund at ohms lov stadig gælder. Dette skyldes at effektafsættelsen i de interne (og eksterne) kredsløb følger strømmen i anden potens. Hvilket kort sagt betyder at effekttab i systemet ikke følger en lineær kurve, som ellers ville være nødvendig for at opnå en ægte fordobling af effekten ved en halvering af modstanden. 

Clap Tak!

Men fordi markedet alle dage er blevet tudet ørerne fulde om, at den "perfekte/gode/stabile" forstærker, fordobler effekten, ved halvering af impedans, så køber mange ind på nogle producenters løgnagtige effektopgivelser. Én af dem var danske Densen.

Men som jeg tidligere har nævnt, er disse forstærkere ofte meget kraftige uanset. 


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 06-December-2022 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af CoolMLJ CoolMLJ skrev:

siden jeg kigger på x4700 er grundet man kan købe den i Tyskland lige nu for 12500


Så er det fandme god stil at bruge Hi-fi klubben som prøvelokaleClap


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 06-December-2022 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Så er det fandme god stil at bruge Hi-fi klubben som prøvelokaleClap
LOL
Det hedder konkurrence. Selvfølgelig gør han det der er nemmest og billigst for ham… ligesom 99% af resten verden der ikke får foræret penge. Wink

Edit: Hi-Fi Klubben bør dog få muligheden for at matche prisen + evt. øvrige omkostninger, eller komme med et andet fristende tilbud. Smile


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Så er det fandme god stil at bruge Hi-fi klubben som prøvelokaleClap
LOL
Det hedder konkurrence. Selvfølgelig gør han det der er nemmest og billigst for ham… ligesom 99% af resten verden der ikke får foræret penge. Wink

Edit: Hi-Fi Klubben bør dog få muligheden for at matche prisen + evt. øvrige omkostninger, eller komme med et andet fristende tilbud. Smile


Det har da intet med konkurrence at gøre, tværtimod.

Jeg synes sku mere det er dårlig moral, at man opforer sig på den måde.

Man vil gerne have fordelene ved en fysisk butik og ved det danske system, men man vil ikke betale for det. 


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Så er det fandme god stil at bruge Hi-fi klubben som prøvelokaleClap
LOL
Det hedder konkurrence. Selvfølgelig gør han det der er nemmest og billigst for ham… ligesom 99% af resten verden der ikke får foræret penge. Wink

Edit: Hi-Fi Klubben bør dog få muligheden for at matche prisen + evt. øvrige omkostninger, eller komme med et andet fristende tilbud. Smile
Det er da en sørgelig og ussel tilgang du har til tingene og har intet med konkurrence at gøre.

Hvor mange omkostninger tror du der er ved at drive en webshop kontra en fysisk butik? Hvor nemt tror du det er for en dansk butik at prismatche en tysk butik som skal betale mindre moms til staten?

Det er folk som dig der gør, at butikker i sidste ende ender med enten at tage betaling/depositum for deres service/rådgivning eller at butikkerne ender med at skulle lukke.

Er man stor nok til at bruge sit kreditkort i en webshop i Tyskland, er man også stor nok til selv at indhente viden om produkterne.


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 13:06
Husk også fordelene ved at handle i HIFI klubben.

Her er nogle:
1. 3 års garanti
2. 30 dages 'buy and try' (hvis man ikke skulle være tilfreds med varen)

Netop en forstærker / receiver vil jeg nok foretrække at afprøve i hjemmet med egne højttalere fremfor i butikken. Det anbefaler HIFI klubben iøvrigt selv ;-)

( Er selv lidt lun på en X4700H  - X3800H har fået blandede anmeldelser )



Skrevet af: CoolMLJ
Skrevet den: 07-December-2022 kl. 22:10
Tusind tak for en masse fed feedback

Syntes det hele er mega svært og det mange penge

Til dem som tror jeg “udnytter” hifiklubben så nej.
Alt mit andet er købt hos dem og elsker at handle der

Men nogle gange syntes jeg 3000kr er meget at spare.. og andre gange så handler det om lager status

Jeg kigger og kigger og skal nok sige ril nåe den er købt hjem 


-------------
Lykkelig ejer af:

Forstærker : Denon X3400
Front: B&W CM8
Back: B&W M1
Center: B&W CMC
SUP: B&W 610XP

LG OLED B7 65"


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 08-December-2022 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er da en sørgelig og ussel tilgang du har til tingene og har intet med konkurrence at gøre.

Hvor mange omkostninger tror du der er ved at drive en webshop kontra en fysisk butik? Hvor nemt tror du det er for en dansk butik at prismatche en tysk butik som skal betale mindre moms til staten?

Det er folk som dig der gør, at butikker i sidste ende ender med enten at tage betaling/depositum for deres service/rådgivning eller at butikkerne ender med at skulle lukke.

Er man stor nok til at bruge sit kreditkort i en webshop i Tyskland, er man også stor nok til selv at indhente viden om produkterne.

Du er sjov, men du må selvfølglig have den holdning du vil have. LOL
Der er dog ingen tvivl om, at det er konkurrencens vilkår især med globalisering, og den teknologiske udvikling der bringer verden tættere sammen.

Hvis en forretning, af en eller anden grund er nødt til at dreje nøglen om, så har forretningen ikke kunne klare sig i det globale marked det befinder sig i, med de konkurrencevilkår der gælder.

Jeg er ikke tabt bag en vogn, og er helt med på forskellen på Danmark og udlandet, og de vilkår vi er underlagt… igen… det er “bare” vilkårene. Vi behøver ikke at blive politiske, for det er nødvendigt for at snakke om de ændringer der skal til, for at udligne spillereglerne, og det er en helt anden, og meget længere diskussion.

Butikker skal gøre hvad de kan, og er nødt til, for at overleve og trives godt. Herunder matche konkurrenternes priser, uanset hvor konkurrenten er fra, hvis de kan. Alternativt kan de differentiere sig på en af de andre parametre. Som software udvikler i en branche hvor disse vilkår for alvor gør sig gældende, forstår jeg netop dette bedre end mange andre.

Det er folk som mig der gør, at konkurrencen trives, og at forhandlere og producenterne ikke svømmer i penge fordi de kan. Det er folk som mig der sørger for, at vi får fair priser og/eller exceptionel god service og kvalitet. Selv tak, fra os alle. Wink

Jeg, og alle andre voksne og fornuftige mennesker, henter viden og info hvor det er tilgængeligt for os. Og vi svinger allesammen dankortet hvor det passer os. Smile


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 08-December-2022 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Så er det fandme god stil at bruge Hi-fi klubben som prøvelokaleClap
LOL
Det hedder konkurrence. Selvfølgelig gør han det der er nemmest og billigst for ham… ligesom 99% af resten verden der ikke får foræret penge. Wink

Edit: Hi-Fi Klubben bør dog få muligheden for at matche prisen + evt. øvrige omkostninger, eller komme med et andet fristende tilbud. Smile
Det er da en sørgelig og ussel tilgang du har til tingene og har intet med konkurrence at gøre.

Hvor mange omkostninger tror du der er ved at drive en webshop kontra en fysisk butik? Hvor nemt tror du det er for en dansk butik at prismatche en tysk butik som skal betale mindre moms til staten?

Det er folk som dig der gør, at butikker i sidste ende ender med enten at tage betaling/depositum for deres service/rådgivning eller at butikkerne ender med at skulle lukke.

Er man stor nok til at bruge sit kreditkort i en webshop i Tyskland, er man også stor nok til selv at indhente viden om produkterne.

Og når man så alligevel har pungen fremme i butikken så bestil lige med levering😂


Skrevet af: nicoleise
Skrevet den: 08-December-2022 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Du er sjov, men du må selvfølglig have den holdning du vil have. LOL
Der er dog ingen tvivl om, at det er konkurrencens vilkår især med globalisering, og den teknologiske udvikling der bringer verden tættere sammen.

Hvis en forretning, af en eller anden grund er nødt til at dreje nøglen om, så har forretningen ikke kunne klare sig i det globale marked det befinder sig i, med de konkurrencevilkår der gælder.

Jeg er ikke tabt bag en vogn, og er helt med på forskellen på Danmark og udlandet, og de vilkår vi er underlagt… igen… det er “bare” vilkårene. Vi behøver ikke at blive politiske, for det er nødvendigt for at snakke om de ændringer der skal til, for at udligne spillereglerne, og det er en helt anden, og meget længere diskussion.

Butikker skal gøre hvad de kan, og er nødt til, for at overleve og trives godt. Herunder matche konkurrenternes priser, uanset hvor konkurrenten er fra, hvis de kan. Alternativt kan de differentiere sig på en af de andre parametre. Som software udvikler i en branche hvor disse vilkår for alvor gør sig gældende, forstår jeg netop dette bedre end mange andre.

Det er folk som mig der gør, at konkurrencen trives, og at forhandlere og producenterne ikke svømmer i penge fordi de kan. Det er folk som mig der sørger for, at vi får fair priser og/eller exceptionel god service og kvalitet. Selv tak, fra os alle. Wink

Jeg, og alle andre voksne og fornuftige mennesker, henter viden og info hvor det er tilgængeligt for os. Og vi svinger allesammen dankortet hvor det passer os. Smile

Dejligt, at du er sådan en "helt" for os alle sammen, men tror du ikke, du misforstår indlæggene lidt?

Jeg ser ingen anfægte, at man køber sit grej i Tyskland, men nærmere, at man alligevel bruger sin lokale butik som gratis prøvelokale før sit køb.

Det er fint, at man vil købe det sted, hvor varen er billigst, men så må man vel også stille sig tilfreds med den service, det sted kan tilbyde?

Eller sagt på en anden måde; det kan også være, at tingene var billigere i den lokale butik, hvis flere var "anti-helte", der ikke brugte butikken som gratis prøvelokale, før et køb de alligevel har tænkt sig at gøre et andet sted?

(Indlægget handler ikke om trådstarters valg, men om din reaktion på andres indlæg om at bruge den lokale butik for så at købe på nettet bagefter)


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 09-December-2022 kl. 03:29

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det har da intet med konkurrence at gøre, tværtimod.


Jeg synes sku mere det er dårlig moral, at man opforer sig på den måde.


Man vil gerne have fordelene ved en fysisk butik og ved det danske system, men man vil ikke betale for det.

Jeg havde nær overset dit svar. Det må du undskylde, omend jeg er helt uenig, og vil gå så langt at sige, at du tager fejl mht. konkurrence. I et frit globalt marked kan der konkurreres på alle parametre, indenfor lovens rammer. Der er intet ulovligt, eller, efter min mening, forkert i, at få hjælp et sted, men købe et andet sted, hvis det er mere fordelagtigt for forbrugeren, uanset hvor det er. Betaler du for den hjælp og rådgivning du får af dine venner og familie, eller for eksperternes hjælp her inde… vi acceptere alle, at vi potentielt giver vores hjælp gratis (og måske endda for døve øre), og det samme gør forhandlere. Forhandlere er 100% klar over, at de potentielt giver gratis hjælp og vejledning. Det er en del af konkurrencevilkårene.


At det er dårlig moral, er din mening. Jeg mener til gengæld, at din tilgang til det er naivt, og gavner ingen andre end forhandlere og producenter der blot vil presse prisen op fordi de kan.


Læs gerne hvad jeg ellers har skrevet, det kan være det er mere uddybende.


Fordele ved fysiske butikker og det danske system, uden at betale for det? Så det er mere ok hvis jeg får hjælp i en forretning, i Danmark, og køber det i en anden forretning, i Danmark?


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Dejligt, at du er sådan en "helt" for os alle sammen, men tror du ikke, du misforstår indlæggene lidt?

Tak selv. Husk også at udtrykke din taknemmelighed overfor alle de andre “helte”, jeg er bestemt ikke alene. “Helt” er dog så meget sagt… jeg gøre bare mit, for at markedet skal forblive fair. Og nej, jeg misforstår intet. Jeg forholder mig helt og holdent til kommentaren, og indholdet deraf.


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Jeg ser ingen anfægte, at man køber sit grej i Tyskland, men nærmere, at man alligevel bruger sin lokale butik som gratis prøvelokale før sit køb.

Også det forstod jeg godt, men hvorfor skal det overhovedet anfægtes…. det er min anke. Som jeg siger, det er en del af konkurrencevilkårene alle parter i markedet må og har accepteret. Der er ikke gjort noget ulovligt, eller, efter min mening, forkert. Om man får hjælp og køber samme sted, uanset hvilket lande det måtte være i, er op til forbrugeren. Langt de fleste får hjælp hvor det er bedst, og køber hvor det er mest fordelagtigt (okay, det er en påstand jeg ikke kan dokumentere, i hvert fald ikke lige nu).


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Det er fint, at man vil købe det sted, hvor varen er billigst, men så må man vel også stille sig tilfreds med den service, det sted kan tilbyde?

Hvorfor? Alle parter har som sagt accepteret at det er vilkårene i et frit marked, ved blot at begå sig i det. Det er spillereglerne, og der er intet der forbyder, at forbrugeren får hjælp et sted, men køber et andet sted. Forhandleren ved, at forbrugeren vil have det hele for det halve, og kan være nødsaget til, at acceptere det. Vi kan godt diskutere hvorvidt det er fair eller ej, men jeg ser ikke nogen forkert handling eller motiv fra forbrugerens side. Politisk bør man gør noget ved det, mener jeg, og i en liberal kapitalistisk retning, men det er som sagt en anden snak.


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Eller sagt på en anden måde; det kan også være, at tingene var billigere i den lokale butik, hvis flere var "anti-helte", der ikke brugte butikken som gratis prøvelokale, før et køb de alligevel har tænkt sig at gøre et andet sted?

Jeg tænker, at du ved hvordan prisregulering i et frit marked fungerer (udbud kontra efterspørgsel). Så det lyder lidt som ønsketænkning. Jeg er enig i, at hvis man ikke har tænkt sig, at give det sted man har får god hjælp af, en chance for, at forsøde handlen, så bør man som minimum være ærlig omkring det fra starten.


Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

(Indlægget handler ikke om trådstarters valg, men om din reaktion på andres indlæg om at bruge den lokale butik for så at købe på nettet bagefter)

Som sagt er jeg, og har fra start været, 100% med på hvad det handler om, og forholder mig konkret og målrettet til emnet, nemlig, at det skulle være forkert for forbrugeren at få hjælp et sted, men købe et andet sted. Er man uenig med mig, er det naturligvis helt ok.


Edit: Jeg reagerede lidt aggressivt på kommentaren fordi den helt utvetydigt var fordømmende og nedladende.



Skrevet af: PerW
Skrevet den: 09-December-2022 kl. 07:14
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:


Jeg havde nær overset dit svar.


Det har da intet med konkurrence at gøre, når afgifter ikke er ens i de 2 steder man handler. Og lønningerne heller ikke er ens. Selvfølgelig vil det være billigerer at handle i Tyskland, når de har nej laver moms. Og det er også billigerer, når man kan ansætte folk på en meget lavere løn. 

Og vil du gerne handle til den billige pris i Tyskland, så gør det. Du bestiller varen hjem og hvis du ikke er tilfreds sender du den retur. Det er derfor der er returret på i internethandel. Men man går ikke ind i en fysisk butik for at se på varen,velvidende at man aldrig vil handle der og så derefter køber den på nettet. Det er for mig dårlig moral.


Skrevet af: Andromeda
Skrevet den: 09-December-2022 kl. 09:53

Jeg ville absolut ikke have et problem med at kigge på et produkt i en butik, for så at købe det et andet sted. 
Hvis jeg falder over noget i en butik der er interessant, tjekker jeg ofte priser på nettet for netop at se om der er noget at hente. Til gengæld opvejer jeg om en given billigere pris på nettet er det værd kontra den service som den fysiske butik kan tilbyde. Jeg spørger ofte om en butik vil matche priser fra nettet eller andre fysiske butikker og har intet problem ved at gøre det… hvem vil ikke spare eks. 20-50% f.eks?



Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 09-December-2022 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det har da intet med konkurrence at gøre, når afgifter ikke er ens i de 2 steder man handler. Og lønningerne heller ikke er ens. Selvfølgelig vil det være billigerer at handle i Tyskland, når de har nej laver moms. Og det er også billigerer, når man kan ansætte folk på en meget lavere løn. 

Og vil du gerne handle til den billige pris i Tyskland, så gør det. Du bestiller varen hjem og hvis du ikke er tilfreds sender du den retur. Det er derfor der er returret på i internethandel. Men man går ikke ind i en fysisk butik for at se på varen,velvidende at man aldrig vil handle der og så derefter køber den på nettet. Det er for mig dårlig moral.
Hvis jeg sælger en vare, som du også sælger, og vi sælger i samme marked, samt kæmper om de samme forbrugere, så er vi i konkurrence med hinanden. Det gør sig gældende uanset hvor vi befinder os fysisk, hvad vores omkostninger er, om vi sælger fra forretning, eller gør det online og hvordan vores samfund er indrettet (og dermed hvilke afgifter, skatter og lovgivning vi er underlagt). Jeg kan ikke forklare det bedre, men du kan evt. slå det op.

Igen, det kan godt være vilkårene ikke er fair, men det er sådan de er. Og igen, at du synes det er dårlig morale, at gøre som diskuteret, er din mening. Det giver dig ikke tilladelse til, at bestemme hvordan samtlige forbrugere skal opføre sig, når de ikke gør noget de ikke må, eller fordømme dem. Så jeg må gentage endnu en gang, forbrugerne gør naturligvis hvad der er mest gunstigt for dem selv, lige så vel som forhandlerne og producenterne gør det.

Når du står ved din lokale Power eller Elgiganten, og får hjælp af den ene eller den anden, så tjekker du lige hvad varen koster et andet sted, evt. online, og beder om prismatch. Det er præcis det samme, og de nævnte kæder viser helt åbentlyst at det er en del af spillet, og benytter det til deres fordel.

Du synes at det er dårlig stil, fair nok. Jeg ser intet forkert i det da alle parter er klar over og accepterer, at det er spillereglerne, og at det kan og vil ske. Det accepteres ved at deltage i spillet. Og min påstand er, at langt de fleste gør som omdiskuteret fordi det gavner dem selv mest. Sådan er vi mennesker nu engang... vi elsker os selv allermest.

Vi vil bare gerne have lov til, at handle som vi vil - jeg tillader mig at tale på vegne af alle dem som gør på samme måde - uden at blive dømt, eller blive talt ned til, især når jeg nu spiller efter reglerne.

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Jeg ville absolut ikke have et problem med at kigge på et produkt i en butik, for så at købe det et andet sted. 
Hvis jeg falder over noget i en butik der er interessant, tjekker jeg ofte priser på nettet for netop at se om der er noget at hente. Til gengæld opvejer jeg om en given billigere pris på nettet er det værd kontra den service som den fysiske butik kan tilbyde. Jeg spørger ofte om en butik vil matche priser fra nettet eller andre fysiske butikker og har intet problem ved at gøre det… hvem vil ikke spare eks. 20-50% f.eks?
Og netop dette gør langt de fleste, tillader jeg mig at påstå. Og pris er jo, som nævnt, ikke den eneste konkurrenceparameter. En evt. merpris for f.eks. service kan være merprisen værd, også efter en evt. handel.


Skrevet af: nicoleise
Skrevet den: 09-December-2022 kl. 10:46
Altså, vi er enige om, at det ikke er forbudt - jeg tror heller ikke, jeg har påstået det modsatte. 

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Jeg tænker, at du ved hvordan prisregulering i et frit marked fungerer (udbud kontra efterspørgsel). Så det lyder lidt som ønsketænkning.

The free market is a race to the bottom - er det ikke sådan, den går? At man handler det billigste sted er fint, men som sagt - så må man også indstille sig på, at sådan bliver købsoplevelsen (og verden) fremover. 

Og så forstår jeg ikke, at man først bruger sin lokale butik som et prøvelokale - for så kan man lige så godt begynde og vænne sig til, at den ikke er en del af købsoplevelsen fremover alligevel.

Det er blot min pointe. 

Jeg er slet ikke uenig i dine grundlæggende tanker om det frie marked som sådan, men mener at man også bør erkende, at ærlighed er en forudsætning for, at det frie marked kan fungere hensigtsmæssigt.

Jeg mener bare, at man bør "vælge spor", før man går ud af døren, og være ærlig omkring det. Det gør jeg altid selv.

Så kan dit frie marked også fungere - for hvis du siger til Hifiklubben up-front, at du ikke vil købe produktet hos dem, men gerne se det og tale med dem om det; så kan de jo i bedste frie marked stil vælge, at udvikle et koncept, der modsvarer det behov - fx en betalt fremvisning. Eller entrebilletter. 

Men går man ind af døren, får deres rådgivning og ser deres produkter, og går så igen og køber produktet på nettet, så mener jeg ikke, at man reelt har givet det frie marked mulighed for at fungere (som andet, end et ræs mod bunden).

Når man ikke er ærlig, så fører det frie marked os i stedet mod (uvirksomme) "løsninger", som når erhvervsdrivende tager et depositum up-front, som de krediterer ved ordre, for at gardere sig mod "gratister", men som jo omvendt låser kunden i butikken og dermed betyder, at muligheden for at gå sin vej, hvis man oplever en dårlig service, nu ledsages af en dummebøde. Bliver markedspladsen bedre af det?

Og så bør jeg måske nævne, at kravet om ærligheden gælder hele vejen rundt. Det er også billigere, at lave en t-shirt med børnearbejde og ved at bruge en flod til at komme af med sine kemikalier. Derfor skal både køber og sælger være ærlige, hvis det frie marked skal fungere, og den virkelighed mener jeg simpelthen ikke, vi befinder os i - og dermed mener jeg også et reguleret marked er nødvendigt. Ikke sådan at vi ikke må handle i Tyskland, men omvendt sådan, at vi heller ikke "misbruger" det marked, vi har i dag - hverken som køber eller sælger.

(Jeg håber i øvrigt ikke, det er min kommentar, du fandt nedladende og fordømmende. I så fald, var det ikke min hensigt, og jeg beklager)


Skrevet af: Andromeda
Skrevet den: 09-December-2022 kl. 12:14
Nicoleise.. 

Sælgere i butikker har til opgave at sælge produktet til dig og er de dygtige nok og har argumentationen iorden er sandsynligheden for et salg større. Nogle går i butikken for eks. bare at kigge, men kommer hjem med 1 eller flere produkter, fordi sælgeren var god.. sælger fik skabt et behov du egentlig ikke havde. Dvs. du endte med at betale for noget du muligvis ikke havde brug for og butikken får penge i kassen.
Men hey, det er vel fint nok at sælgere “oversælger”? 
- sælgere skal lige huske at fortælle at de idag vil forsøge at sælge dig mere end du har brug for, bare så de er ærlige.. men sådan fungere det jo heller ikke!

Det er op til sælger i butikken at sørge for at du køber hos dem..


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 09-December-2022 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Altså, vi er enige om, at det ikke er forbudt - jeg tror heller ikke, jeg har påstået det modsatte.
Nej, du har ikke påstået det er forbudt, men insinueret at det faktuelt er forkert. Det er i hvert fald det jeg fornemmer der står imellem linjerne. Beklager hvis det er forkert.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

The free market is a race to the bottom - er det ikke sådan, den går? At man handler det billigste sted er fint, men som sagt - så må man også indstille sig på, at sådan bliver købsoplevelsen (og verden) fremover.
Helt enig. Man må derefter justere sine handlinger og købsmønstre efter hvad man ønsker at motivere, hvis man overhovedet ønsker at ændre noget.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Og så forstår jeg ikke, at man først bruger sin lokale butik som et prøvelokale - for så kan man lige så godt begynde og vænne sig til, at den ikke er en del af købsoplevelsen fremover alligevel.

Det er blot min pointe.
Hvis forretningen ikke kan overleve, er der mere end det omdiskuterede der er til grund for det, bl.a. at man ikke vil tilpasse sig. Men jeg enig i, at hvis forretningen vil tilpasse sig, så vil det ændre på forretningens udgangspunkt, og forbrugerens oplevelse. Det vil dog give en naturlig udligning på markedet, og så kan forbrugeren ikke drage fordel af butikker, hvorefter vi alle er nødt til at spille på samme måde. Få det hjem, afprøve, sende det tilbage, hvis man er utilfreds. Det opfatter jeg ikke som en negativ ting. Se bare tøjmarkedet, det går den vej for dem alle, og så vælger nogle af dem, at have butik for at differentiere sig, vel vidende om at forbrugerne kan og vil prøve tøj hos dem, for derefter at bestille det et andet sted, især hvis det er væsentlig billigere. 

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Jeg er slet ikke uenig i dine grundlæggende tanker om det frie marked som sådan, men mener at man også bør erkende, at ærlighed er en forudsætning for, at det frie marked kan fungere hensigtsmæssigt.

Jeg mener bare, at man bør "vælge spor", før man går ud af døren, og være ærlig omkring det. Det gør jeg altid selv.

Så kan dit frie marked også fungere - for hvis du siger til Hifiklubben up-front, at du ikke vil købe produktet hos dem, men gerne se det og tale med dem om det; så kan de jo i bedste frie marked stil vælge, at udvikle et koncept, der modsvarer det behov - fx en betalt fremvisning. Eller entrebilletter.
Min tanke er, at det ikke er nødvendigt at annoncere. Det er et "give and take" spil og begge parter kender reglerne. Men jeg mener dog, at det er dårlig stil hvis man SLET IKKE vil give forhandleren en chance for at spille med reelt. Butikkerne kender risikoen, og fortsætter deres concept. Måske fordi de vurderer at en ændring i stil med det nu nævner, giver en ringere konsekvens.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Men går man ind af døren, får deres rådgivning og ser deres produkter, og går så igen og køber produktet på nettet, så mener jeg ikke, at man reelt har givet det frie marked mulighed for at fungere (som andet, end et ræs mod bunden).
Enig. Man skal give forhandleren en reel chance for at matche, eller forsøde, handlen. Forhandleren må derefter vurdere hvad man finder mest fordelagtigt.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Når man ikke er ærlig, så fører det frie marked os i stedet mod (uvirksomme) "løsninger", som når erhvervsdrivende tager et depositum up-front, som de krediterer ved ordre, for at gardere sig mod "gratister", men som jo omvendt låser kunden i butikken og dermed betyder, at muligheden for at gå sin vej, hvis man oplever en dårlig service, nu ledsages af en dummebøde. Bliver markedspladsen bedre af det?
Nej, ikke som det er udlagt her. Men det kan jo også gå den anden vej. Eller det kan presse forbrugeren til, at starte med at spørge efter et match eller forsødning, så deal-breakerne kan udryddes inden parterne spiller. Dog tror jeg ikke det er et reelt præmis, at forhandlere tager depositum. Konsekvensen for forhandleren er nok ikke det værd, og kompleksiteten er uoverskuelig hvis varen ikke lever op til forventningerne.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

Og så bør jeg måske nævne, at kravet om ærligheden gælder hele vejen rundt. Det er også billigere, at lave en t-shirt med børnearbejde og ved at bruge en flod til at komme af med sine kemikalier. Derfor skal både køber og sælger være ærlige, hvis det frie marked skal fungere, og den virkelighed mener jeg simpelthen ikke, vi befinder os i - og dermed mener jeg også et reguleret marked er nødvendigt. Ikke sådan at vi ikke må handle i Tyskland, men omvendt sådan, at vi heller ikke "misbruger" det marked, vi har i dag - hverken som køber eller sælger.
Eller også bør alle parter lade være med aktivt at skjule noget. Som nævnt tidligere, mener jeg, at man ikke behøver at annoncere det hele da det kan ødelægge forhandlingsmuligheder, men man skal være ærlig. Jeg er også enig i at vi er nødt til at have fælles spilleregler, så det ikke stikker helt af, og det har vi jo også, eller vi forsøger efter bedste evne. Vi kunne også regulere skattetrykket her hjemme. Men hvordan forbrugeren købs- og beslutningsmønstre skal være, ville være helt i hampen at regulere.

Oprindeligt skrevet af nicoleise nicoleise skrev:

(Jeg håber i øvrigt ikke, det er min kommentar, du fandt nedladende og fordømmende. I så fald, var det ikke min hensigt, og jeg beklager)
Det var faktisk kun den originale kommentar og PerW's kommentarer. Tak ellers. Smile

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Nicoleise.. 

Sælgere i butikker har til opgave at sælge produktet til dig og er de dygtige nok og har argumentationen iorden er sandsynligheden for et salg større. Nogle går i butikken for eks. bare at kigge, men kommer hjem med 1 eller flere produkter, fordi sælgeren var god.. sælger fik skabt et behov du egentlig ikke havde. Dvs. du endte med at betale for noget du muligvis ikke havde brug for og butikken får penge i kassen.
Men hey, det er vel fint nok at sælgere “oversælger”? 
- sælgere skal lige huske at fortælle at de idag vil forsøge at sælge dig mere end du har brug for, bare så de er ærlige.. men sådan fungere det jo heller ikke!

Det er op til sælger i butikken at sørge for at du køber hos dem..
Sagt på en anden måde... parterne behøver ikke at annoncere noget. Alle ved, at det handler om en transaktion hvor begge parter gerne vil komme ud af det med mest muligt, eller, som minimum, lave en handel som føles fair (læg mærke til at jeg skriver "føles fair"). Big smile


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-December-2022 kl. 14:51
Interessant diskussion! Konsekvensen af “det frie marked” blev at de mindre forhandlere af radio og TV med eget værksted måtte lukke op i 00erne. Også Fona kæden måtte bukke under. Jeg tror det skyldes at man gik i butikkerne for at se varen, og derefter købte den i Elgiganten eller på Nettet.

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 14:28
HessiDude: Hvis mit indlæg var en smule nedladende/fordømmende, så beklager jeg (På bagkant kunne det godt være formuleret pænere - den tager jeg på min kappe!).

Det er interessant at høre dine opfølgninger hvor du jo faktisk argumenterer fornuftigt for dit synspunkt. Synes dog du forsimpler det ved at sige "Så må de da bare følge med". Alting har en omkostning og skruer du ét sted ift. besparelse, skal du også skrue et andet sted. En butik har en ydelse som en webshop ikke. At forvente at denne ydelse kan anses som gratis ala "hjælp fra venner og forums" er en ubalanceret sammenligning efter min mening.

(Kommer lige fra et besøg i "Power" som er et rigtigt godt eksempel på hvad der sker med serviceniveauet når en fysisk butik i høj grad matcher priserne på webshops Smile)


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 17:16

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

HessiDude: Hvis mit indlæg var en smule nedladende/fordømmende, så beklager jeg (På bagkant kunne det godt være formuleret pænere - den tager jeg på min kappe!).

Helt ok, men slet ikke nødvendigt. Mit eget svar til Kasper_J var også ret aggressivt, samt mit svar til dig startede også en smule provokerende. Big smile


Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er interessant at høre dine opfølgninger hvor du jo faktisk argumenterer fornuftigt for dit synspunkt. Synes dog du forsimpler det ved at sige "Så må de da bare følge med". Alting har en omkostning og skruer du ét sted ift. besparelse, skal du også skrue et andet sted. En butik har en ydelse som en webshop ikke. At forvente at denne ydelse kan anses som gratis ala "hjælp fra venner og forums" er en ubalanceret sammenligning efter min mening.

Ja, kogt sammen siger jeg, at forhandlerne må følge med tiden, og tilpasse sig. Men i samme åndedrag siger jeg netop også, at det vil ændre på forretningens udgangspunkt, og forbrugerens oplevelse. Og at det vil give en naturlig udligning på markedet så forbrugeren ikke kan drage fordel af butikker, hvorefter vi alle er nødt til at spille på samme måde. Få det hjem, afprøve, sende det tilbage, hvis man er utilfreds. Eller gå i butikker som Elgiganten og Power.


Som sagt ser jeg det ikke som en dårlig ting. I mine øjne bliver det lige for alle, i hvert fald bliver spillereglerne og brættet ens for alle (også alle forhandlere og producenter). Men ikke alle forbrugere har de samme forudsætninger for at træffe købsbeslutninger, og det er hvad vi har returret, tilfredshedgaranti og os (forummer og eksperter) til for. Jeg er næsten sikker på, at samtlige eksperter her inde bliver spurgt til råds af deres omgangskreds, vel at mærke helt gratis, inden omgangskredsen handler hvor det er billigt. Forhåbenligt betyder det også at vi får lavere priser. Smile


Ja, sammenligningen med hjælp fra venner og eksperter er lidt dårlig. Det tænkte jeg også lidt over inden jeg skrev det, men jeg kunne ikke, i skrivende stund, finde på noget bedre.


Når jeg tænker lidt mere over det, så synes jeg, at omstændighederne for forretninger med samme koncept som Hi-Fi Klubben, er ret dårlige (eller modstridende?). De vil gerne sælge ekspertviden, sammen med de produkter de fører. Men den ekspertviden kan vi få gratis, og mere objektivt. Produkterne kan vi se og afprøve andre steder. Der er desværre nok ikke så mange der vil betale for det hele, samme sted og på samme tid. Spørgsmålet er om det har nogen værdi, når du kan indsamle ekspert viden og -info, gratis, og ellers bestille varen med gratis levering til hjemmeadressen… “god damn you, internet!” Big smile


Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

(Kommer lige fra et besøg i "Power" som er et rigtigt godt eksempel på hvad der sker med serviceniveauet når en fysisk butik i høj grad matcher priserne på webshops 

Smile

)

Netop disse forretninger bliver dem vi ender ud med. Det er både godt og skidt, men jeg mener at det er mest godt. Fordi så har vi et sted hvor vi kan se varen med egne øjne, inden vi køber det, og efter vi har indsamlet viden og info, hvor vi kan. Disse forretninger ved, at vi vil have det hvor det er billigst, og acceptere at det kan betyde, at det ikke er hos dem. Derfor har de heller ikke rigtige eksperter ansat, og forventer nok, at de fleste ved hvad de vil købe, inden de besøger forretningen. Det giver dem også råd til at tilbyde prisgaranti, hvilke betyder vi køber det hos dem, og de kan forblive mere end en online forhandler.


I en ideel verden kunne det føre til at vi får kvalitetsprodukter, i alle prisklasser, da det er eksperter uden salgsmotiver der vurdere dem, og giver råd. Men det er desværre ikke helt så simpelt. Big smile



Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

I en ideel verden kunne det føre til at vi får kvalitetsprodukter, i alle prisklasser, da det er eksperter uden salgsmotiver der vurdere dem, og giver råd. Men det er desværre ikke helt så simpelt. Big smile

Nej det er ikke så simpelt! I dit narrativ vil du kun fremme brug og smid væk kulturen. Konkurrencen skærpes og apparaterne blir fremstillet billigere og dårligere i fremtiden Dead



-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej det er ikke så simpelt! I dit narrativ vil du kun fremme brug og smid væk kulturen. Konkurrencen skærpes og apparaterne blir fremstillet billigere og dårligere i fremtiden Dead
Det er jeg slet ikke enig i. Der vil måske blive brugt en smule ringere materialer til det kosmetiske, og billigere måder at producere på, samt prisen vil gå ned deraf. Dog kun til en acceptabel grad. Billigere og dårligere produkter ville blive frarådet af næsten alle, og dermed nedbringe salg. Smile

Edit: Jeg mente blot, at nogle “eksperter” kan købes eller påvirkes. Ouch


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Billigere og dårligere produkter ville blive frarådet af næsten alle, og dermed nedbringe salg. Smile

Ked af at måtte sige det.
Nej, sådan er det ikke, se hvor mange billige tv der sælges.
Se hvor mange Samsung tv af de dyre modeller der sælges.

Hvis man går i butikker, for at teste, inden man går hjem og bestiller i billigste “boxmover” webshop, er man ikke interesseret i at butikkerne er der til at rådgive.
Og så kan man lige så godt bare lade være med at (mis)bruge ekspedienternes tid, når det eneste man vil, er at lukke butikkerne.

Her forleden jeg købte tv, købte jeg i den butik der kunne demonstrere tv’et.
Jeg var ellers på nippet til at beholde det gamle, fordi det var svært i det hele taget at finde en butik der havde det hjemme.
At bestille hjem og returnere gider jeg ikke. Det er for besværligt…..


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej det er ikke så simpelt! I dit narrativ vil du kun fremme brug og smid væk kulturen. Konkurrencen skærpes og apparaterne blir fremstillet billigere og dårligere i fremtiden Dead
Det er jeg slet ikke enig i. Der vil måske blive brugt en smule ringere materialer til det kosmetiske, og billigere måder at producere på, samt prisen vil gå ned deraf. Dog kun til en acceptabel grad. Billigere og dårligere produkter ville blive frarådet af næsten alle, og dermed nedbringe salg. Smile

Edit: Jeg mente blot, at nogle “eksperter” kan købes eller påvirkes. Ouch
Hmnn, det sker jo allerede. I Elgiganten og Power anbefales de mærker der betaler størst bonus til sælgerne. Er det sådan et sted du har lyst til at blive “frarådet” et køb? Ermm


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ked af at måtte sige det.
Nej, sådan er det ikke, se hvor mange billige tv der sælges.
Se hvor mange Samsung tv af de dyre modeller der sælges.
At vi mener de er “for ringe”, og dermed for billige, gør dem ikke generelt for dårlige. Vi, de fleste af os forum-deltagere, er væsentlig mere kritiske end de fleste normale forbrugere, og er også mere villige til, at punge ud for de marginale forbedringer. Og eksperterne plejer at råde forbrugere til, at købe det TV, som forbrugernes øjne fortæller dem ser bedst ud, og som er indenfor budgettet. Og ja, der er selvfølgelig ting forbrugerne bliver bedt om at være meget opmærksomme på. Det er relativt sjældent, at jeg oplever eksperter sige, “nej, det TV skal du holde dig fra. Spar hellere mere op”, omend det sker.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis man går i butikker, for at teste, inden man går hjem og bestiller i billigste “boxmover” webshop, er man ikke interesseret i at butikkerne er der til at rådgive.
Og så kan man lige så godt bare lade være med at (mis)bruge ekspedienternes tid, når det eneste man vil, er at lukke butikkerne.
Jeg tænker de færreste går i butikkerne med det formål, at misbruge servicen for at butikkerne skal dreje nøglen om. Hvis der er nogen der gør det, bør de tænke sig rigtig godt om. Jeg er overbevist om, at de der besøger butikkerne, vil gerne se produktet, inden køb, og giver butikkerne en chance for at matche en pris hos en billigere konkurrent. Desuden ved butikkerne godt, at de skal kæmpe for at sælge, de kender godt vilkårene. De ved godt at enhver der træder ind i butikken kun er en potentiel kunde. Skal vi også fordømme alle de folk som “window-shopper”, og går ind fordi de er nysgerrige?

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Her forleden jeg købte tv, købte jeg i den butik der kunne demonstrere tv’et.
Jeg var ellers på nippet til at beholde det gamle, fordi det var svært i det hele taget at finde en butik der havde det hjemme.
At bestille hjem og returnere gider jeg ikke. Det er for besværligt…..
Men Klaus, hvis de butikker ikke kan overleve i det marked der nu eksistere, kan du desværre blive nødt til, at bestille hjem og returnere. Du flytter vel heller ikke ud af Danmark hvis regeringen ikke er den du ønsker. Det kan være at forbrugerne opdager, ligesom du har gjort, at det faktisk kan være rigtig træls, at købe og returnere, og at de fleste forhandlere selvfølgelig ikke tillader den slags specielt mange gange.

Spørger man mig, skal vi bare have flere butikker som Elgiganten og Power, hvor der er nogle til at hjælpe med lidt grundlæggende, finde produkter og klare det praktiske, og så får kunderne ekspert-hjælp, gratis, inden de kommer i butikken. Men tænker der altid vil være “ekspert” butikkerne, fordi der er forbrugere der gerne vil have det hele samlet et sted, og have det hele klaret på en gang… og er villige til at betale for det. Så der vil også altid være nogen der drager fordel af det, og desværre uden at give “ekspert” butikken chancen for at lave salget også.


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hmnn, det sker jo allerede. I Elgiganten og Power anbefales de mærker der betaler størst bonus til sælgerne. Er det sådan et sted du har lyst til at blive “frarådet” et køb? Ermm
Jeg ser ingen af de ansatte i Elgiganten, eller Power, som eksperter. Jeg ser ikke mig selv som ekspert, men alligevel ved jeg mere end sælgerne der inde. Og det er 100% hvad de er, sælgere. Jeg kan desværre ikke sige, at alle har den samme indstilling til dem, men jeg forsøger at fortælle alle jeg kommer i kontakt med, at de er sælgere, og at man ikke må tage deres ord for den rene sandhed.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Jeg tænker de færreste går i butikkerne med det formål, at misbruge servicen for at butikkerne skal dreje nøglen om.

Der er næppe nogen der gør det med det grundlag at de ønsker butikkerne skal lukke.

Men der er mange der gør det at de (mis)bruger butikkernes gode rådgivning for så at bestille hos billigste boxmover uden at tænke over konsekvenserne.

Når så butikkerne lukker, græder de.



Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 10-December-2022 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Men der er mange der gør det at de (mis)bruger butikkernes gode rådgivning for så at bestille hos billigste boxmover uden at tænke over konsekvenserne.

Når så butikkerne lukker, græder de.
Jeg synes ikke det er misbrug. Og jeg tror som sådan heller ikke de græder før alle de butikker (i nærheden) er væk. Butikkerne kender, og løber, den risiko. Det er en satsning, som de laver, kalkuleret.


Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 01:08
En del butikker fungerer efterhånden som showroom for onlinehandel og bestilling.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 10:27
HessiDude@  du lyder som en politiker! Folk har da indvirkning på udviklingen hvis de ønsker det. Jeg tror ikke ret mange ønsker det du argumenterer for, og som betyder butiksdød i stribevis. Det er naivt at ønske vi kun skal handle i netbutikker. Ha store anlæg og TV hjem på prøve, og returnere i et væk. Tænk på hvor meget transport og CO2 det genererer ift at vi kan gå i den nærmeste butik og se og prøve, inden vi køber det vi ønsker.

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 13:27

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

HessiDude@  du lyder som en politiker! Folk har da indvirkning på udviklingen hvis de ønsker det. Jeg tror ikke ret mange ønsker det du argumenterer for, og som betyder butiksdød i stribevis. Det er naivt at ønske vi kun skal handle i netbutikker. Ha store anlæg og TV hjem på prøve, og returnere i et væk. Tænk på hvor meget transport og CO2 det genererer ift at vi kan gå i den nærmeste butik og se og prøve, inden vi køber det vi ønsker.

Det synes jeg nu ikke jeg gør. Jeg synes jeg er meget konkret, og holder mig til emnet, uden alt muligt udenom snak og dårlige undskyldninger. Big smile


Jeg har også sagt/skrevet, at man også kan handle efter hvad man ønsker at motivere, i stedet for kun at tænkte på pengepungen. Men min oplevelse er at langt de fleste af os, mig selv inkluderet, er reaktive i stedet for proaktive. Så det skal være træls eller gør ondt før vi reagere. Og netop vores miljøproblemer er et rigtigt godt eksempel på det.


Det jeg argumenterer for, er sådan set ikke mine ønsker, men hvordan jeg ser de aktuelle og fremtidige forhold, i store træk. Og det betyder ikke at alle butikker dør, men at langt de fleste butikker bliver ligesom Elgiganten og Power, hvor du kan se og prøve, men også bede dem om, at matche online prisen. Du kan dog ikke forvente eksperter i de butikker. Jeg tror mange ønsker så lave priser som muligt, og samtidigt, butikker de kan se og prøve i. Men jeg tror ikke, at vi er helt klar over hvad det har af konsekvenser, og jeg tror vi er ligeglade før vi oplever konsekvenserne.

Naivt… tja, det ved jeg ikke om det er. Der var også mange der sagde, at det var for besværligt, at bestille tøj hjem og returnere det. Men der er Ingen tvivl om, at det nok er ret skidt for miljøet, men det er desværre sekundært i forhold til, at spare penge.



Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 14:16
Hmmm... "At holde sig til emnet"...LOL Hvilken effekt watt har på højttalere, eller hvilken effekt at gå i butikker for råd og vejledning, for herefter at gå hjem igen og bestille et andet sted på nettet? LOL

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Hmmm... "At holde sig til emnet"...LOL Hvilken effekt watt har på højttalere, eller hvilken effekt at gå i butikker for råd og vejledning, for herefter at gå hjem igen og bestille et andet sted på nettet? LOL
Jeg ved godt det kan svært at følge med, når de voksne taler sammen, og bruger store ord, lille ven. Men du behøver slet ikke at bekymre dig. Wink LOL

Bare lige til info, laver bare lidt sjov. Tongue

Vi “er kommet til”, at hi-jack’e PO’ens tråd, og jeg vil gerne undskylde for mit bidrag til dette, men det er selvfølgelig det omdiskuterede emne der henvises til… det er åbenbart nødvendigt at skære ud i pap, når “nogen” vælger at ignorere konteksten. Big smile


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Vi “er kommet til”, at hi-jack’e PO’ens tråd, og jeg vil gerne undskylde for mit bidrag til dette, men det er selvfølgelig det omdiskuterede emne der henvises til… det er åbenbart nødvendigt at skære ud i pap, når “nogen” vælger at ignorere konteksten. Big smile

Så synes jeg da du skal slette dine indlæg i tråden. For udover at de INTET har med OP's i dlæg at gøre, så indeholder de også en masse forkerte "syns-ninger"!


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Så synes jeg da du skal slette dine indlæg i tråden. For udover at de INTET har med OP's i dlæg at gøre, så indeholder de også en masse forkerte "syns-ninger"!
Synes du det… LOL
Så er det jo godt at ingen er tvunget til, at lytte til eller læse om mine eller dine “syns-ninger”. Hvad er det lige der gør dig til herre over hvilke “syns-ninger” er rigtige eller forkerte (hvis du er i tvivl var det et retorisk spørgsmål)… absolut nul og niks. Wink
Og for god ordens skyld, kan jeg nævne, at heller ikke jeg kan afgøre det, men jeg har heller ikke travlt med at rende rundt og lege fandango og bestemme over hvem der må synes hvad.
Men jeg har ondt af dig. Du kan tydeligvis ikke deltage konstruktivt i en god og saglig diskussion. Smile


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Så synes jeg da du skal slette dine indlæg i tråden. For udover at de INTET har med OP's i dlæg at gøre, så indeholder de også en masse forkerte "syns-ninger"!
Synes du det… LOL
Så er det jo godt at ingen er tvunget til, at lytte til eller læse om mine eller dine “syns-ninger”. Hvad er det lige der gør dig til herre over hvilke “syns-ninger” er rigtige eller forkerte (hvis du er i tvivl var det et retorisk spørgsmål)… absolut nul og niks. Wink
Og for god ordens skyld, kan jeg nævne, at heller ikke jeg kan afgøre det, men jeg har heller ikke travlt med at rende rundt og lege fandango og bestemme over hvem der må synes hvad.
Men jeg har ondt af dig. Du kan tydeligvis ikke deltage konstruktivt i en god og saglig diskussion. Smile

Jeg kan sagtens deltage i en saglig debat. Jeg gider blot ikke spilde min tid på, mennesker som har en arrogant tilgang til andre mennesker, i en debat. Specielt ikke når det kombineres med mennesker som mener at have den rigtige holdning til emnet - og det er tydeligt at de ikke har "hands-on" erfaringer med det.


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 19:45
Watt har ingen betydning.

En højttaler drives af STRØM (Ampere).
En forstærker skal (for at kunne virke korrekt) levere den mængde strøm der skal til - uanset impedansen i højtaleren, i forhold til det lyd tryk som der ønskes.

I sidste ende giver det så nogle watt - Men det er Strømmen som der et vigtigst i forstærkeren.



-------------
.....


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Jeg kan sagtens deltage i en saglig debat. Jeg gider blot ikke spilde min tid på, mennesker som har en arrogant tilgang til andre mennesker, i en debat. Specielt ikke når det kombineres med mennesker som mener at have den rigtige holdning til emnet - og det er tydeligt at de ikke har "hands-on" erfaringer med det.
Edit: Hvis du har din tid så meget kær, hvorfor så overhovedet læse hvad vi har skrevet og skrive/deltage….

Det er jo tydeligt, at du netop ikke kan det. Jeg reagerede på en yderst arrogant kommentar. Ja, min reaktion var en smule agressiv, og det har jeg beklaget. Du må meget gerne uddybe med eksempler på hvordan jeg har været arrogant, og hvordan jeg skulle have foreslået, at jeg har ret. Dine sidste 2 kommentarer er rigtig gode eksempler på, hvordan man kan være arrogant, ukonstruktiv og usaglig, samt gå efter manden, i stedet for bolden. Hvordan ved du hvor meget erfaring jeg har, og med hvad… det ved jeg heldigvis selv, og jeg behøver i hver fald ikke forsvare det overfor dig.

Så vidt jeg lige kan se har jeg kun forsvaret mine holdninger og meninger, og for det meste på en ordentlig måde, og altid været ærlig omkring, at det er meninger og påstande, som jeg ikke kan dokumentere (kunne jeg måske godt, hvis jeg havde tid til at undersøge alle sider af sagen). Skal jeg sige det selv, har jeg været nuanceret, og forsøgt at se på det fra andre perspektiver, fortalt hvordan jeg er enig og uenig, uden at gøre mine holdninger til fakta. Og jeg har beklaget hvis jeg har ladet følelserne tale, frem for fornuften.


Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 11-December-2022 kl. 21:41
Kære alle. 

Jeg lukker denne her tråd - Den viser desværre at det bliver sværre og sværre for os at drive et forum fordi folk ikke kan tale pænt til - og om hinanden...


-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk



Print side | Luk vindue