Hej
Nå, så skete det, som ikke skulle ske......
Jeg har benyttet en 16TB WD Ultrastar i en USB docking station i nogle måneder som en hurtig nødløsning til at lægge en masse data på, som jeg ikke havde plads til andre steder, data som jeg skulle arbejde med en gang jeg fik tid.
I går, efter min PC var gået i dvale efter 4 timer, da jeg havde glemt at slukke den, vil jeg slukke den pænt, så jeg flyttede musen lidt, så PC'en vågnede, og så ville jeg lave en sikker fjernelse af hardware (HDD'en) som jeg plejer, men den skrev at det kunne den ikke. Normalt er det fordi HDDen er gået i dvale, så jeg vente 30 sekunder og prøvede igen.... virkede stadig ikke. Ventede så en 15-20 minutter, samme kedelige resultat. Ok, så tog jeg strømmen fra USB docking stationen og lukkede PC'en ned.
I dag ville jeg lægge lidt mere over på den, så jeg tænde den, men den kommer ikke rigtig på:
Selve disken kommer på og vises som et H: drev (som normalt), men der står ikke noget med størrelse og ledig plads nedenfor. Klikker man på den, får man bare beskeden "er ikke tilgængelig".
Kikker man i Computeradministration og Diskhåndtering står den fint som Disk 3, med korrekt størrelse, I orden (grundlæggende datapartition), men filsystemet er skiftet fra NTFS til RAW og al plads er ledig (før var der ca. brugt 75%).
Jeg er godt klar over, at det var nok det, alt er væk og det kan jeg som sådan fint leve med, det var ikke data jeg er meget ked af at miste.
På den anden side, hvis de kan reddes, så ville det selvfølgelig være dejligt, derfor denne forespørgsel. Kan jeg overhovedet gøre noget?
Datafilerne er primært TV udsendelser på 5-15GB og log filer på 1KB.
Jeg har selv læst lidt på nettet, og denne artikel virker fornuftig: https://7datarecovery.com/blog/convert-raw-to-ntfs-without-losing-data/" rel="nofollow - https://7datarecovery.com/blog/convert-raw-to-ntfs-without-losing-data/
Godt nytår til alle Peter
Tilføjet: OS er windows 10.
|