Print side | Luk vindue

Vække computer efter "slumre" uden logon skærm?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=165564
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 02:03

Emne: Vække computer efter "slumre" uden logon skærm?
Skrevet af: Thorvald
Emne: Vække computer efter "slumre" uden logon skærm?
Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 07:34
Hej.

Efter at jeg har haft computeren i "slumre" tilstand og vækker den igen, åbner den på en logon skærm. Jeg har ikke nogen login kode eller noget - før jeg fik computeren nulstillet midt i januar, vågnede den bare uden logon skærm.

Men nu var det ikke mig selv, der nulstillede computeren - så nu står jeg med et brugernavn "Bruger" - men jeg har ikke givet det noget password. Det har jeg aldrig brugt. Før - nok fordi jeg oprindeligt selv installerede computeren - havde jeg et decideret brugernavn, men igen ikke noget password - men tænker at det måske er ligegyldigt i sammenhængen.

Fordi det er vel bare et spørgsmål om at fortælle computeren at når man vækker den efter "slumre" tilstand, så skal den gå direkte til Windows til det skærmbillede den var på, da jeg slumrede den. Jeg har kigget efter i "indstillinger" men kan ikke finde hvor jeg kan lave denne indstilling.

Nogen der ved det?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 08:48
Du skal ind i indstillinger - konti - indstillinger for logon - yderligere indstillinger. Under "Hvis du har været væk ..." skal du sætte den til "aldrig".

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 09:03
Ok tak. Men jeg synes ikke der er noget der hedder yderligere indstillinger (Windows 10).

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok tak. Men jeg synes ikke der er noget der hedder yderligere indstillinger (Windows 10).

Jeg er på Windows 11, og her er det når man scroller et stykke ned under indstillinger for logon.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 10:34
Ok - det er åbenbart lidt anderledes i Windows 10.  :-)

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 11:11
Måske dette lille trick med Netplwiz kan hjælpe dig https://www.minitool.com/news/netplwiz.html" rel="nofollow - https://www.minitool.com/news/netplwiz.html

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 12:46
Man må da ikke håbe, at der er kundedata eller andre vigtige data på den computer.

Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Man må da ikke håbe, at der er kundedata eller andre vigtige data på den computer.

Det har ingen betydning. Computeren kan altid startes op ved at vælge genstart. Herefter bliver man ikke bedt om at logge ind.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Screendump fra en af  mine Win 10 maskiner:

-------------
Mvh. JørgenT

Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 14:18
Øøøh ok, sådan ser min ikke ud - så er det jo heller ikke nemt. Se herunder. Og ja, jeg har været inde og kigge under Låseskærm, men synes ikke der var noget interessant dér.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det har ingen betydning. Computeren kan altid startes op ved at vælge genstart. Herefter bliver man ikke bedt om at logge ind.

Flemming

Da ikke hvis man har en kode på.

Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 15:50

Hvis du har læst tråden fra start vil du se, at det har han ikke.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet af: mrdoc22
Skrevet den: 02-Februar-2023 kl. 17:46
Der skal være kodeord på brugeren for at denne indstilling "kræv logon" viser sig.
(Kan bare være 1234)

For at komme forbi at indtaste på logind billedet kan man bruge "AutoLogon":
https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autologon" rel="nofollow - https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autologon

Skrevet den: 03-Februar-2023 kl. 07:37
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvis du har læst tråden fra start vil du se, at det har han ikke.

Flemming

Hvilket er derfor jeg skrev, det jeg skrev.

Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 03-Februar-2023 kl. 08:46
På win 10, skal du nok ind i strømstyring - vælg hvornår skærmen skal slukkes - nederst står der, skift avancerede strømindstillinger - så popper der et skilt op størmstyring, åben slumre, åben gå i dvale indstilling ALDRIG

Skrevet den: 03-Februar-2023 kl. 08:59
# Benny From. Alle disse indstilinger med sluk skærm, hvornår computeren automatisk skal gå i slumre tilstand osv. sætter jeg altid til "aldrig". Men det er når jeg selv sætter computeren i slumretilstand og så kommer tilbage til den og skal vække den igen. Så i stedet for at åbne Windows direkte "hvor jeg slap", så åbner den med en logon skærm, hvor jeg så først skal trykke med musen for at aktivere logon og så trykke på logon. Og jeg ville gerne at den bare åbner Windows direkte "hvor jeg slap".

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 03-Februar-2023 kl. 09:26
Du skriver, at du sætter , slumretilstanden til aldrig - jeg har sat slumring efter, 10 min. - og dvale står til, aldrig

Med denne indstilling på min pc, kommer jeg altid tilbage til det skærmbillede, som var tilstede da pc´en gik i slumre tilstand, uden at få login 

Skrevet den: 08-Februar-2023 kl. 08:06
# Benny: Uanset om jeg sætter den til 5 timer, 1 time eller 10 minutter, virker det ikke og jeg får stadig en logonskærm når jeg har sat computeren til at slumre og når jeg vækker den igen.  Smile

Autologon virker heller ikke efter hensigten mht. slumretilstanden.

Netplwiz virker heller ikke efter hensigten.

Så resultatet er nu at nu skal jeg skrive et password, når jeg vil vække computeren efter "slumre". Bemærk iøvrigt at jeg hele tiden og stadigvæk, ikke skal indtaste password når jeg tænder for computeren eller genstarter den. Well - det tror jeg ikke i hvert fald. Skal lige prøve at slukke computeren og tænde den igen.  Smile

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 08-Februar-2023 kl. 08:10
Korrekt:
Password når jeg tænder for computeren: Nej.
Password når jeg tænder for computeren efter "slumre": Ja.

Nå ok - måske er det bare sådan det er. Men I kender sikkert godt når tingene ikke virker på samme måde som "før". så forsøger man ofte at få det til at virke som "før".  Smile

-------------

Thorvald.

Skrevet af: bimmerarnold
Skrevet den: 08-Februar-2023 kl. 19:22
har du en pauseskærm aktiveret under denne er der et punkt der hedder "vis logonskærm ved fortsættelse"

Skrevet den: 08-Februar-2023 kl. 20:07
Hmmm ok, jeg fandt den. Jeg har ikke pauseskærm aktiveret og vis logonskærm ved fortsættelse er ikke krydset af.

Under låseskærm er der noget med vis låseskærmens baggrundsbillede på logonskærmen og den er slået til. Men det har vel ikke rigtigt noget at gøre med at smutte udenom logonskærmen, kun hvad der skal vises på den?

-------------

Thorvald.

Skrevet af: steyr
Skrevet den: 09-Februar-2023 kl. 14:35
JørgenT har allerede angivet den rigtige løsning.
Du kan ikke se muligheden, da du ikke har sat et password for din konto.

Det skal du have gjort.

Herefter skal du bruge fltk's tip opkring netplwiz.
Hvis ikke du får vist muligheden "Users must enter a user name and password to use this computer" når du kører netplwiz -  så følg vejledningen nederst i det fltk linker til.

Når du har gjort det - så bør du få vist den indstilling, som JørgenT har vist i sit skærmdump.

Skrevet af: mrdoc22
Skrevet den: 09-Februar-2023 kl. 22:19
Prøv at indtaste i en Admin kommandoprompt:

powercfg /SETACVALUEINDEX SCHEME_CURRENT SUB_NONE CONSOLELOCK 0

Og se om det ikke er skiftet.

Skrevet den: 10-Februar-2023 kl. 06:34
#mrdoc22: Ok, det vil sige windows + R, kopiere din streng ind og tryk enter. Prøvede derefter at slumre computeren og efter et par minutter at vække den med musen igen. Virkede ikke - logon skærm igen.
Smile

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 10-Februar-2023 kl. 06:45
#steyr: Jeg tror nok at jeg heller ikke kunne se muligheden selv efter at jeg havde sat password på (men måske havde jeg ikke haft genstartet eller slukket/tændt computeren på det tidspunkt - det er jeg ikke helt sikker på). Så derfor prøvede jeg de andre forslag. Men nu har computeren jo været slukket og tændt igen nogle gange - så det kunne jo være at det havde ændret sig. Så jeg var inde og kigge og ganske rigtigt, så havde jeg nu muligheden for at vælge mellem "efter slumre" (som den stod til) og "aldrig".

Så nu virker det. Det der undrer mig er bare at jeg har aldrig sat password på computeren før - men det har virket før. Jeg synes bare personligt at det er lidt irriterende at skubbe til musen, gå ud i køkkenet og lave kaffe og så komme tilbage - nå ja, den har jo ikke tændt computeren helt som jeg regnede med, men står bare på logonskærmen. (Og det er hver gang, fordi jeg er ikke vant til det, så glemmer at det er sådan hver gang... LOL ).  Så - dejligt at det virker nu.

Tak til alle for alle Jeres gode input.  Smile  Mange tak for hjælpen, til Jer alle.  Thumbs Up

-------------

Thorvald.

Skrevet af: steyr
Skrevet den: 14-Februar-2023 kl. 22:01
@Thorvald

Svært, at vide, hvordan computeren oprindelig har været sat op.
Det primære må være, at det nu virker som du gerne vil have det til. Tongue

(og jeg har selv haft samme issue, hvor det var manglende sat password - og manglende mulighed for at kunne sætte fluebenet "users must enter a password osv..." - for, at jeg kunne undgå logon skærm efter dvale).

Print side | Luk vindue