Print side | Luk vindue

HJÆLP burn in vil ikke viskes helt ud

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=16574
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 23:38

Emne: HJÆLP burn in vil ikke viskes helt ud
Skrevet af: snakie
Emne: HJÆLP burn in vil ikke viskes helt ud
Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 03:02

Hej jeg var ellers en glad ejer af en cirka en uge gammel pioneer 4270xa.

Og min kæreste var glad for oprah og dr. Phil på tv3. Da jeg så stod op om eftermiddagen og så på tv'et under reklamerne hvor der ikke er nogen logo! lagde jeg mærke til på hvidt skærm at man ku fornemme tv3 logoet altså det var brændt ind her til aften har jeg så kørt med softwaren som er downloadet herfra "burnout wash" og har kørt den cirka 3 timer men jeg kan stadig fornemme den dumme cirkel.

Og det skal lige siges at tv'et var sat til spare funktion gem1, og kun set cirka 4 timer på samme kanal så det gået hurtigt for sig.

Hvor lang tid skal den cd køre før den virker?Vil også lige sige at jeg har sat tv'et til og køre med normal strøm og fuld contrast og lys. Og ved i om tv garantien virker for sådan noget hvis det ikke sku komme væk. "skal lige siges at jeg lige har købt den + 5års fuld dæknings garanti ved siden af"

-------------
pioneer 4270xa

Svar:
Skrevet af: nextgeneration
Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 08:31
Send det retur medens du kan, og anskaf et pana PV600.

4270xa bruger den gamle gas teknologi der giver høj risiko for indbrænding. Dette problem har panasonic løst med det nye 9. generations panel der anvender en ny type gas, der ifølge panasonic giver egenskaber mht indbrænding på højde med CRT.

Forudsætter naturligvis at det ikke er sat på max lys og kontrast, men tilsvarende gør sig også gældende for CRT.

Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 08:42
Ud med kæresten hvis hun er vild med Dr. Phil 

Jeg vil også sige. .retur med det. .det duer ikke det får burn in så nemt.

Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Ud med kæresten hvis hun er vild med Dr. Phil 

Jeg vil også sige. .retur med det. .det duer ikke det får burn in så nemt.

Begge to er måske lidt voldsomt, begynd med panaen

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Dette problem har panasonic løst med det nye 9.
generations panel der anvender en ny type gas, der ifølge panasonic giver
egenskaber mht indbrænding på højde med CRT. Forudsætter naturligvis at
det ikke er sat på max lys og kontrast, men tilsvarende gør sig også
gældende for CRT.

Er det den type der hedder salgsgas?

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 09:50

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet af: Spaghetti
Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 09:53
Godt sagt lunddal.... sikke noget vås at fyre af!

Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Dette problem har panasonic løst med det nye 9.
generations panel der anvender en ny type gas, der ifølge panasonic giver
egenskaber mht indbrænding på højde med CRT. Forudsætter naturligvis at
det ikke er sat på max lys og kontrast, men tilsvarende gør sig også
gældende for CRT.

Er det den type der hedder salgsgas?

Ser ud til at Panasonic har droppet den gamle salgsgas, og bruger nu rigtig gas 

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af snakie snakie skrev:

Vil også lige sige at jeg har sat tv'et til og køre med normal strøm og fuld contrast og lys.

Hvis den har kørt med fuld kontrast og lys, på den eller ender den anden strømspare-funktion, da du så TV3 er det også, desværre, din egen skyld. Men eftersom du har masser af garanti og returret tilbage er det jo bare at få skiftet skidtet ud, og passe bedre på i næste omgang!

PV600 er ikke fuldstændig burn-in sikker på nogen måde, giver et ringere billede og har et væsentligt dårligere design. Lyt ikke for meget til Ticker

Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 19:39

Hej igen.

Har ikke på nogen måde tænkt mig og købe en panasonic. Det bliver nok en anden pioneer måske en 427xa eller da Men jeg havde ellers købt mit i en messe med inkl. pioneer dvd afspiller med i prisen og tv'et var sat betydigt ned. Nu bliver det jo lidt dyrere hvis jeg skal have den skiftet til en anden .

Og returret siger at varen skal være i samme stand. Så ved ikke om jeg kan få den byttet til en anden vil prøve og ringe imorgen.

Bare ærgeligt når vores bil også sku gå i stykker samtidig med alle disse udgifter  N¨men jeg vil tude lidt mere og tage mig sammen til at ringe imorgen.

burn in wash har ikke hjulpet helt men den logo er blevet meget mindre tydelig så lidt har den da hjulpet med kan stadig ses.

Og Nej det ikke min skyld for kontrast og lys stod på Nul. Samtidig med gem1

Og idag har jeg prøvet med andre kanaler på tv2 film på gem2 og der brænder den sig også fast efter 1 time men er hurtig til og viske det af.

Så der ikke andet for må prøve en anden tv..... Hvis jeg kan ellers er det bare reparation og muligvis ny skærm.

-------------
pioneer 4270xa

Skrevet af: kingglostrup
Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 21:12

[  Så der ikke andet for må prøve en anden tv..... Hvis jeg kan ellers er det bare reparation og muligvis ny skærm.

[/QUOTE]

Nu sidder jeg og bliver helt nervøs

Jeg har lige bestilt en Panasonic TH 37 PA 60 E til stuen, og med al jeres burn in og out, ved jeg sgu dårligt om jeg tør tænde for sådan en ny fætter, men om jeg istedet blot skulle købe en Toshiba 37 # LZ 66 LCD, til stuen istedet, jeg har en 32 " i forvejen som jeg syntes ser godt ud.

Hvad siger experterne ?

Mvh KG

Skrevet den: 25-Oktober-2006 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af kingglostrup kingglostrup skrev:

[  Så der ikke andet for må prøve en anden tv..... Hvis jeg kan ellers er det bare reparation og muligvis ny skærm.

Nu sidder jeg og bliver helt nervøs

Jeg har lige bestilt en Panasonic TH 37 PA 60 E til stuen, og med al jeres burn in og out, ved jeg sgu dårligt om jeg tør tænde for sådan en ny fætter, men om jeg istedet blot skulle købe en Toshiba 37 # LZ 66 LCD, til stuen istedet, jeg har en 32 " i forvejen som jeg syntes ser godt ud.

Hvad siger experterne ?

Mvh KG

[/QUOTE]

37PA60E er den gamle model, du bør ombestille til TH-37PV60E !

Hvis du læser lidt i de sneste tråde, PV60 modellen har en ny type gas der giver indbrændingsegenskaber på højde med CRT ( hvis lys og kontrast ikke sat på max ).

Skrevet af: kingglostrup
Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 10:52

Hvis du læser lidt i de sneste tråde, PV60 modellen har en ny type gas der giver indbrændingsegenskaber på højde med CRT ( hvis lys og kontrast ikke sat på max ).

[/QUOTE]

Sorry jeg skrev forkert, det er en  Panasonic TH 37 PV 60 EH med bordfod til 11200 jeg har bestilt

Skal jeg så ikke være nervøs ?

Og det som du skriver med kontrast og lys, handler det blot om at starte med at skrue godt ned ?

Generelt er der så indkøring på sådan en skærm ? altså at man skal afspille de her burn in dvd'er ?

Eller er der ting man skal holde sig fra at gøre ? se bestemte ting eller hvad ?

Sorry for alle disse novice spm.  smid gerne link hvis I har begynder guides.

Mvh KG

Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af kingglostrup kingglostrup skrev:

Sorry jeg skrev forkert, det er en  Panasonic TH 37 PV 60 EH med bordfod til 11200 jeg har bestilt

Skal jeg så ikke være nervøs ?

Og det som du skriver med kontrast og lys, handler det blot om at starte med at skrue godt ned ?

Generelt er der så indkøring på sådan en skærm ? altså at man skal afspille de her burn in dvd'er ?

Eller er der ting man skal holde sig fra at gøre ? se bestemte ting eller hvad ?

Sorry for alle disse novice spm.  smid gerne link hvis I har begynder guides.

Mvh KG

[/QUOTE]

Fra fabrikken kommer PV60 med lys og kontrast sat på max, og i "dynamisk" mode. Så det du kalder at skrue ned, er rigtigt - ned på normalt niveau.

Der er en tråd med PV60 indstillinger, men gentager gerne; tæt på den optimale indstilling er:

"normal" mode
Alt sat på 50%
Alt på off
Farvetemperatur på "normal"

Optionelt kan man sætte farvetemperatur på "varm", og kompensere på farven ved at skrue lidt ned for farve ( ned til ca. 40% ).

Sæt også de andre "modes", biograf, dynamisk, auto, som ovenstående.

AV inputs ligeså.

Ved PC tilslutning:
Lys og kontrast på 0%, altså helt ned ( gir rigelig lys og kontrast )

Har du sat den således, er jeg ret sikker på du aldrig får problemer, og burn-in DVD ikke er nødvendigt.

Dog skader det ikke at være opmærksom de første par dage - men det er du nok under alle omstændigheder

Skrevet af: Manic Miner
Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 11:14

Jeg har haft mit PV60 i 6 måneder nu, og et har blevet brugt en hel del til gaming uden nogen form for indbrændning. En gang har det også blevet stående med en statisk DVD menu på i 2 timer uden at det tog nogen skade af det.

Om Pioneer apparatene fremdeles er lige følsomme for indbrændninger vil jeg tørre påstå at Panasonic er et langt fornuftigere valg for del fleste

-Billigere

-Bedre sort niveau og kontrast

-Bedre støjdempning

-Immunt i mod indbrændninger

er Panasonics fordeler

Skrevet af: Wuffer
Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 12:25

Ligemeget hvilket plasma du køber skal du være opmærksom på, at der kan komme burn in. Også på Panasonic.

Hvis du er begyndt at overveje PV60 eller PV600 frem for dit Pio, så gå ud og se dem. Har selv været ude og kigge en del og faldt for Pio 427Xa, men Pana PV600 virker også som et lækkert produkt. Dog synes jeg ikke at støjdæmpning er bedre, Panaen havde en dybere lyd.

Men husk Pana kan også få burn in.

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 12:53

Hvor lang tid skal den cd køre før den virker?

Nu ved jeg ikke om det er følgende burn-in wash dvd du kører med

http://www.recordere.dk/links/Goto.asp?ResourceID=777 - http://www.recordere.dk/links/Goto.asp?ResourceID=777

men som du selv er inde på, skal du bare lade dvd'en køre i lang tid. Så skal det nok komme helt væk. Kør den fx en nats tid på fuld skrue. Hvis det stadig ses - så kør den i 24 timer. Hvis det stadig kan ses, er der nok ikke så meget at gøre... men det tror jeg nu heller ikke at det kan.

/Tarkin

Skrevet af: Decap_dk
Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 13:46
hmm det virker da som et betragteligt problem, hvis man skal til at køre burn-in wash i 24 timer - efter at have set tv i 4 timer...

er pludselig glad for at jeg ikke havde råd til et plasma alligevel

men spøj til side - så vil jeg sige at hvis du ikke kan få burn-in væk i løbet af en nat så ville jeg da kraftigt overveje at returnere tv'et.

En ting var hvis man kunne være sikker på at det kun ville ske denne ene gang - men når det nu er sket, uden at du har "voldtaget" dit tv, så bliver det nok ikke bedre med tiden...

Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 14:05
Problemet skyldes uforsigtig brug i starten. Når gassen har sat sig kommer
disse problemer ikke.

Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 14:30
så gælder det jo også bare om at få det returneret pronto!

Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Wuffer Wuffer skrev:

Ligemeget hvilket plasma du køber skal du være opmærksom på, at der kan komme burn in. Også på Panasonic.

Hvis du er begyndt at overveje PV60 eller PV600 frem for dit Pio, så gå ud og se dem. Har selv været ude og kigge en del og faldt for Pio 427Xa, men Pana PV600 virker også som et lækkert produkt. Dog synes jeg ikke at støjdæmpning er bedre, Panaen havde en dybere lyd.

Jeg har hørt Panasonic sige at det nye 9G panel er på højde med CRT pga den nye gas-teknologi, det har jeg ikke hørt Pioneer sige. Så måske der er noget om snakken.

Iøvrigt kan man fremprovokere indbrænding på alle TV, også LCD ifølge de kloge.

Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 16:38

Jeg har hørt Panasonic sige at det nye 9G panel er på højde med CRT pga den nye gas-teknologi, det har jeg ikke hørt Pioneer sige. Så måske der er noget om snakken.Iøvrigt kan man fremprovokere indbrænding på alle TV, også LCD ifølge de kloge.

Ikke at jeg vil betvivle denne påstand, men hvor har i hørt det henne. Jeg har også hørt mange der siger at panasonic mener dette - men ingen har linket til et sted hvor det bekræftes. alle siger bare: "jeg har hørt..." og vi skal jo lige passe lidt på at det ikke lige pludseligt bliver taget som værende fakta, hvis dette ikke er tilfældet...

Er der nogen som kan bekræfte at panasonic har ytret dette - eller har ALLE bare hørt at de har sagt det.?

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 17:05

Enten er mit LCD-TV særdeles robust, hvad dét angår, eller også har jeg bare været uforskammet heldig. Jeg lavede for et par uger siden "klassikeren" med at sætte en film på pause, mens jeg lige skulle ordne noget andet ved computeren inde i et andet værelse. Da jeg var færdig havde jeg glemt alt om fjernsyn og film, og gik ud for at købe ind.

Da jeg et par timer senere vendte tilbage og fik øje på det fastfrosne billede på skærmen  blev jeg godt nok hed om ørerne, for man har jo hørt og læst nogen grumme skrækhistorier om Burn-In. Men nej: Der var absolut ingen antydning af skader på billedet.

Og så er spørgsmålet: Har jeg bare været svine-heldig, og er sluppet med skrækken for denne ene gangs skyld?

Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Enten er mit LCD-TV særdeles robust, hvad dét angår, eller også har jeg bare været uforskammet heldig. Jeg lavede for et par uger siden "klassikeren" med at sætte en film på pause, mens jeg lige skulle ordne noget andet ved computeren inde i et andet værelse. Da jeg var færdig havde jeg glemt alt om fjernsyn og film, og gik ud for at købe ind.

Da jeg et par timer senere vendte tilbage og fik øje på det fastfrosne billede på skærmen  blev jeg godt nok hed om ørerne, for man har jo hørt og læst nogen grumme skrækhistorier om Burn-In. Men nej: Der var absolut ingen antydning af skader på billedet.

Og så er spørgsmålet: Har jeg bare været svine-heldig, og er sluppet med skrækken for denne ene gangs skyld?

For det første skal du sætte lys og kontrast på max, og så skal det stå i mange timer, hvor mange afhænger af om det er et CRT, LCD etc.

Du kan jo prøve

Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af Decap_dk Decap_dk skrev:

Jeg har hørt Panasonic sige at det nye 9G panel er på højde med CRT pga den nye gas-teknologi, det har jeg ikke hørt Pioneer sige. Så måske der er noget om snakken.Iøvrigt kan man fremprovokere indbrænding på alle TV, også LCD ifølge de kloge.

Ikke at jeg vil betvivle denne påstand, men hvor har i hørt det henne. Jeg har også hørt mange der siger at panasonic mener dette - men ingen har linket til et sted hvor det bekræftes. alle siger bare: "jeg har hørt..." og vi skal jo lige passe lidt på at det ikke lige pludseligt bliver taget som værende fakta, hvis dette ikke er tilfældet...

Er der nogen som kan bekræfte at panasonic har ytret dette - eller har ALLE bare hørt at de har sagt det.?

Jeg troede ellers alle kender plasmatvbuyinguide, her er den så:

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasma-news.php?newsId=68 - http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasma-news.php?newsId=68

og

http://www.electronics-depot.com/panasonic_th50ph9uk.html - http://www.electronics-depot.com/panasonic_th50ph9uk.html

Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 18:43

Burn ins er ikke altid krystal klare billeder.

Har du eksempelvis stået med et hvidt skærm og nogen gange på skrå?

Så kan man i burnin tilfælde ligge mærke til små skygger.

eksempel på c+ logoet eller andre ting. da tv3 logoet brændte hos mig lagde jeg først mærke til det da der var reklamer med hvidt skærm min kæreste lagde først mærke til det efter jeg fortalte hende det. Så tro ikke der ikke er burn in bare fårdi billedet viser ok.

Vil bare være ærgeligt hvis du om 4-5måneder ligger mærke til det når du fks. ser snehvide med sne :))))

Nej håber ikke at det er sket men hvis man opdager det er det meget klogt og gøre noget ved det hurtigt så det muligvis kan reddes altså kun måske.

-------------
pioneer 4270xa

Skrevet af: OveA
Skrevet den: 26-Oktober-2006 kl. 19:46
ja jeg har heller ikke haft problemer med indbrænding i mit Panasonic 42" pv60E og det kører bare konstat fra jeg kommer hjem fra arbejde til kl.ca. 24 så.....    

-------------
Ove Andersen
Alt kan laves Bare der er tid og penge nok...
PANASONIC 50"PX70E
PANASONIC 42"PV60E (SOLGT)
---42" er alt for lille--
SONY PS3        NICE

Skrevet af: Ullum
Skrevet den: 27-Oktober-2006 kl. 11:37

Oprindeligt skrevet af Wuffer Wuffer skrev:

Ja Panaen kan også få burn-in MEN jeg synes at der har været meget få indlæg fra brugere som har oplevet burn-in på deres PV60. Nu jeg tænker over det tror jeg kun jeg har læst om 2 tilfælde, hvilket er så lidt at det næsten er ubetydeligt når man tænker på, at modellen har været fremme i mere end et halvt år.

Ud fra indlæggene ser det stadigvæk ud som om Pioneer har større problemer i den retning.  

Skrevet den: 27-Oktober-2006 kl. 20:52

errrrr mærkligt nok forsvand den burn in. da jeg skulle ringe for og sende den retur sku jeg lige tjekke en sidste gang og der var den så helt væk. Så nu passer jeg bare på i fremtiden..,,

-------------
pioneer 4270xa

Skrevet af: /Torben
Skrevet den: 27-Oktober-2006 kl. 21:22
Måske kan du drage nytte af vejledningen i denne tråd:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16646& PN=1&TPN=500
/Torben

Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 11:06

errrrr mærkligt nok forsvand den burn in. da jeg skulle
ringe for og sende den retur sku jeg lige tjekke en sidste gang og der var
den så helt væk. Så nu passer jeg bare på i fremtiden..,,

Hvilket så nok betyder at det har været image retention.

Print side | Luk vindue