Print side | Luk vindue

Technicolor routers LAN porte

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=165839
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 08:59


Emne: Technicolor routers LAN porte
Skrevet af: bas
Emne: Technicolor routers LAN porte
Skrevet den: 18-Maj-2023 kl. 11:28
Hej
Jeg er nysgerrig. og vil gerne prøve at forstå det.
Jeg har en Technicolor CGA4233 eller en Technicolor CGA4236 router.
Jeg har forbundet hhv. en Sonos højttaler og en Android TV-boks med kabel til en netværk switch. Netværk switchen er forbundet til routeren.
Højttaleren og TV-boksen kan ikke få forbindelse, hvis jeg ikke sætter netværk switchen imellem. Hvad skyldes det mon? Leverer routerens LAN
porte ikke strøm nok, eller skal der ændres en indstilling på routeren?
Jeg har prøvet routerens fire LAN porte, og problemet er det samme på alle fire porte.

På forhånd tak. 



Svar:
Skrevet af: Henrik_45
Skrevet den: 19-Maj-2023 kl. 21:39
Som jeg læser dit indlæg så virker Sonos højttaleren og Android TV-boksen hvis du forbinder direkte til routeren, korrekt?
Hvilken netværksswitch bruger du?
Og virker power supply'n til netværksswitch'n?


Skrevet af: bas
Skrevet den: 20-Maj-2023 kl. 07:02
Det er omvendt. Forbindelsen til Sonos højttaleren og TV-boksen virker ikke, hvis jeg forbinder dem direkte til routeren. Det er det der undrer mig.
Ja, netværk swicthen får strøm via en strømforsyning. 


Skrevet af: sd
Skrevet den: 20-Maj-2023 kl. 13:05
Hvad er det for en switch? Det lyder som en konflikt i adresserne. Har sonos og tv-boksen fast eller tildelt adresse?

-------------
Powered by beer and chips


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-Maj-2023 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af bas bas skrev:

Jeg har en Technicolor CGA4233 eller en Technicolor CGA4236 router.

I forbindelse med hvilken udbyder?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mrdoc22
Skrevet den: 21-Maj-2023 kl. 22:05
Lyder som "autosensing" på LAN porterne på routeren er disablet


Skrevet af: bas
Skrevet den: 22-Maj-2023 kl. 14:53
Hvad er autosensning?
Kan jeg selv aktivere det på routeren?
Jeg havde samme setup, da min forbindelse kørte via DSL, og der fungerede det fint med at forbinde direkte til DSL routeren. Dengang var det ikke nødvendigt at sætte en netværk switch imellem routeren og hhv. TV-boksen og Sonos højttaleren.

Min udbyder er Fastspeed. Jeg har spurgt dem, men de har aldrig hørt om problemet.


Skrevet af: mrdoc22
Skrevet den: 22-Maj-2023 kl. 19:46
"autosensning" på LAN porten er porten selv krydser kablet hvis man ikke kører med krydset kabel.

Lyder som den er defekt i LAN porten mener ikke det er noget man kan disable i routeren,
måske ny firmware på routeren kan løse det, 
har du efterspurgt en ny router fra fastspeed?


Skrevet af: bas
Skrevet den: 22-Maj-2023 kl. 19:58
Ja, jeg har fået byttet routeren én gang. Jeg troede, at routeren var defekt.
Måske har routeren bare generelt en mærkelig opsætning. Firmwaren skulle være opdateret. 


Skrevet af: Henrik_45
Skrevet den: 22-Maj-2023 kl. 20:06
Der er nogle udbydere der låser nogle af LAN portene i routeren til specielle formål.
Når du har switchen koblet på er det så ligegyldig hvilken LAN port du bruger til forbindelsen imellem routeren og switchen?
Eller er det "kun" port 1 der virker?


Skrevet af: sd
Skrevet den: 23-Maj-2023 kl. 09:00
Kan det tænkes at dine højttaler og tv-boks har en fast adresse fra din gamle opsætning, som er i et andet adresserum end din nye router, feks 0.1 i stedet for 1.1. Har du prøvet at nulstille højttaleren eller tvboksen? Er det en passiv switch eller en aktiv switch med egen DHCP?

-------------
Powered by beer and chips


Skrevet af: sd
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 06:41
Hvordan går det, fandt du en løsning på problemet?

-------------
Powered by beer and chips


Skrevet af: bas
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 08:37
Jeg ved det ikke endnu.
Jeg prøver nok lige at nulstille hhv. Sonos og TV-boksen senere i dag.
Hvis det ikke ændrer noget, må jeg bare fortsat have netværk switchen
imellem routeren hhv. Sonos og TV-boksen.
Det er også fint nok i så fald, det undrer mig bare, at det ikke umiddelbart virker uden.  


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 09:38
Du har endnu ikke fortalt hvilken switch vi snakker om.?

-------------
/Peter


Skrevet af: bas
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 10:04
Switchen er en tp-link LS1008G.

https://www.tp-link.com/us/home-networking/8-port-switch/ls1008g/" rel="nofollow - LS1008G | 8-Port 10/100/1000Mbps Desktop Switch | TP-Link


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Henrik_45 Henrik_45 skrev:

Der er nogle udbydere der låser nogle af LAN portene i routeren til specielle formål.
Når du har switchen koblet på er det så ligegyldig hvilken LAN port du bruger til forbindelsen imellem routeren og switchen?
Eller er det "kun" port 1 der virker?

Se, det er nemlig et rigtigt godt spørgsmål…….


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: bas
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 13:20
I begyndelsen var min teori også, at det kun var port 1 på routeren der virkede med switchen, men jeg har testet switchen med alle routerens 4 porte, og de virker alle 4 helt fint, når switchen er sat på.


Skrevet af: bas
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 16:00
Jeg har lige nulstillet Sonos højttaleren, men det har ikke ændret noget. Netværk switchen skal være imellem for at det virker.
Når jeg forbinder Sonos højttaleren direkte til routerens LAN porte, er det kun den grønne diode der lyser/blinker ved LAN portene. Der er slet ikke aktivitet ved den orange diode.
Dette gælder kun når det er Sonos jeg forbinder direkte til routerens LAN porte.


Skrevet af: bas
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 16:39
Noget jeg i øvrigt slet ikke forstår er, at det kun virker, når alle 4 LAN-enheder (PC, NAS, TV-boks og Sonos højttaler) er forbundet via netværk switchen.

Jeg har lige prøvet at forbinde PC og NAS direkte til routeren og forbundet TV-boks og Sonos højttaler via netværk switchen. Med denne kombination forsvinder forbindelsen fuldstændigt igen.

Altså: 
Når jeg forbinder Alle 4 LAN-enheder (PC, NAS, TV-boks og Sonos højttaler) via netværk switchen,
virker forbindelsen til alle enheder, som den skal.

Jeg synes det er meget mystisk.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 17:49
Hvilken ip adresse får din pc, når den er forbundet til henholdsvis lan1, lan2, lan3 og lan4?
Den samme eller fire forskellige?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Henrik_45
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 17:56
Har du prøvet at åbne en webbrowser og taste   http://192.168.0.1" rel="nofollow - http://192.168.0.1 ind?
Måske skal du bruge   http://192.168.1.1" rel="nofollow - http://192.168.1.1 alt efter hvad din udbyder sætter op
Så skulle routerens login skærm blive loaded.
Login med "admin" bruger og hvis du ikke har lavet et password endnu, er passwordet nok "admin" eller ikke noget. Kig eventuelt i dokumentationen du fik med routeren
Prøv så at tjekke om enhederne bliver tildelt forskellige IP adresser alt efter om du bruger switch eller ej.



Skrevet af: bas
Skrevet den: 24-Maj-2023 kl. 20:09
Mange tak for jeres kommentarer.
Jeg prøver at få kigget på det i morgen. 


Skrevet af: sd
Skrevet den: 25-Maj-2023 kl. 12:43
Det lyder virkelig mærkligt. Har du mulighed for at prøve et andet sæt kabler? Det kunne jo  være et kabel der var defekt, eller måske krydset. Eller har du mulighed for at opkoble over wifi?

-------------
Powered by beer and chips


Skrevet af: warcaos
Skrevet den: 25-Maj-2023 kl. 15:31
Jeg har i forbindelse med mit arbejde prøvet noget lignende med printere! på Visse stik ville de slet ikke connnecte til vores krydsfelt, mens de på andre godt ville. 
Men hvor alle terminaler(læs: pc) gerne ville connecte til alle porte.

svjh har vi stadig ikke fundet ud af hvad problemet er, kun at det forsvinder hvis vi sætter en dummy-switch mellem enhed og krydsfelt. 



Skrevet af: sd
Skrevet den: 25-Maj-2023 kl. 20:33
Jeg har for øvrigt haft samme problem med en usb indgang på en forforstærker. Direkte tilsluttet var der ingen signal, men hvis man satte en usb-hub imellem så virkede det fint. Måske noget med timingen??

-------------
Powered by beer and chips


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 26-Maj-2023 kl. 13:32
Har du prøvet med andre kabler?
Måske switchen ikke er helt så følsom over for problematiske kabler som routeren?


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-Maj-2023 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af warcaos warcaos skrev:

Jeg har i forbindelse med mit arbejde prøvet noget lignende med printere! på Visse stik ville de slet ikke connnecte til vores krydsfelt, mens de på andre godt ville. 
Men hvor alle terminaler(læs: pc) gerne ville connecte til alle porte.

svjh har vi stadig ikke fundet ud af hvad problemet er, kun at det forsvinder hvis vi sætter en dummy-switch mellem enhed og krydsfelt.
Jeg har for kort tid siden oplevet samme problem med en sprit ny HP printer og nyt Juniper udstyr. En gammel swich imellem løste problemet, eller at tvinge porten ned i 100 Mbit. Ouch


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 26-Maj-2023 kl. 16:06
Jeg synes ikke at kunne se om du nævner hvorvidt der er lys i portene på udstyret?

Hvis du sætter ting direte i porten på router, er der så lys i begge enheders porte?

Er der lys i portene i switch og router når du sætter switchen imellem?


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: bas
Skrevet den: 26-Maj-2023 kl. 17:31
Jeg har lige prøvet med et helt nyt kabel, som jeg har sat i mellem Sonos højttalen og routeren. Der er fortsat kun liv i den grønne diode ved routerens LAN port, og problemerne er de samme.
Jeg er måske blevet lidt klogere. Der kan måske være noget med en firewall på routeren?
Kan der være nogle porte, som skal åbnes eller lign.?
Se beskeden på nedenstående side.

http://flagranke.dk/router/speedtest_error.png" rel="nofollow - https://flagranke.dk/router/speedtest_error.png  

Jeg kom lige i tanke om, at jeg også har netværk switche ved hhv. PC'en og ved TV-boksen. Det har hjulpet noget på forbindelsen, at jeg har prøvet at køre hhv. PC og TV-boks direkte i stedet for via netværk switchene. Jeg får dog fortsat en meget lav upload, når jeg forbinder direkte til routeren.  


Skrevet af: bas
Skrevet den: 28-Maj-2023 kl. 09:32
Nu har jeg taget netværk switchen til routeren helt fra.
Jeg er kommet frem til, at det er mine to andre netværk switche,
som skaber problemerne. Når jeg kører helt uden om netværk switchene,
er der ingen problemer.
Skal jeg mon købe to nye switche for at løse problemerne helt?
Skal switchene i så fald understøtte noget bestemt?
Jeg bør måske også skifte nogle af netværkskablerne?
Bør de være mindst Cat 6?
Jeg kan vel ikke ændre noget på routerens indstillinger for at løse 
problemerne?

Mine netværk switche er som nedenstående.

TP-link TL-SG105
TP-link TL-SG108


På forhånd tak.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 29-Maj-2023 kl. 03:23
Der kan godt være fejl på én af dine switche, men det skulle være usandsynligt at det er begge switche.

Dine kabler kan du jo skifte lidt rundt med og se om de virker. Medmindre de er fysisk beskadiget eller tydeligt giver en forskel  i forhold til et andet, så burde de være gode.

Det kan muligvis være "autosense" som driller. Men hvis du ikke kan få tydeligt lys i link-lamperne, så er det ikke opsætninger i firewall osv. som du skal kigge efter.


-------------
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.


Skrevet af: bas
Skrevet den: 29-Maj-2023 kl. 22:41
Jeg er lige faldet over nedendtående side.
Sonos kan åbenbart finde på at skabe broadcast storm. 
Måske skal jeg bare lade Sonos køre via WiFi i stedet. 
Jeg ved, at det også er blevet foreslået her i indlægget tidligere. 
Jeg kan måske evt. prøve med en switch fra Netgear. 
Jeg kan se, at Netgear har switche med loop prevention. 
Der jo dog nok ikke garanti for, at det vil løse problemet. 

https://en.community.sonos.com/advanced-setups-229000/stp-being-blocked-by-unmanaged-switches-6829879" rel="nofollow - https://en.community.sonos.com/advanced-setups-229000/stp-being-blocked-by-unmanaged-switches-6829879




Print side | Luk vindue