Print side | Luk vindue

Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166141
Udskrevet den: 11-Maj-2024 kl. 23:56


Emne: Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
Skrevet af: HessiDude
Emne: Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
Skrevet den: 29-September-2023 kl. 15:13
Hej,

Jeg synes lige, at jeg ville starte en sjov, og hyggelig dialog, på sådan en fredelig fredag eftermiddag. Smile

Mit spørgsmål har grobund i min lidt begrænsede erfaring med "hi-fi" (musik-/lydanlæg), så tag det med et gran salt.

Jeg har kun ejet, og lyttet, til det der passer i mit budget, som man nok vil kalde entry- og mid level udstyr, og for det meste har det været brugt udstyr.

Denon, Marantz, Yamaha, Sony, Cambridge Audio, NAD, Dali Concept, Dali Lektor, Dali Evidence, Gmale Jamo'er og JBL'er, QLN 600 serien, DLS R-serien, B&W 600-serien, både S1, S2 og S3.

Jeg lytter til meget blandet, og af blandet kvalitet. Mest mainstream pop og rock, og 70/80'er, og af og til crooner, jazz og klassisk. Desværre er det meste komprimeret musik, men jeg har en masse flac filer jeg af og til lytter til. Overvejer at skifte til Tidal. Af film bliver det oftest Sci-Fi, fantasy, eventyr, animation, biografier og drama via streaming (har endnu ikke købt en UHD-BR-afspiller). Har tidligere set rigtig meget film på Blu-Ray (det minder mig om, jeg burde få solgt mine FullHD Blu-Ray titler).

Min erfaring er, at udstyr fra slut 70'erne, 80'erne og start 90'erne lyder bedre, eller har en mere lækker lyd, end moderne udstyr (forstærkere, receivere, højttalere), også med moderne musik. Jeg ville beskrive det som mere balanceret og engagerende... mere gribende/fangende/omviklende... mere frembrusende, uden at lægge skjul på noget eller være undskyldende. Det "angriber bare" dine sanser med glæde og underholdning (ja, det er tåkrummende beskrivelser, men ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det LOL)...

Jeg synes, at moderne udstyr har en tør, lys og skarp lyd. Især mellemtoner og bas er tilbagetrukket eller afrundet. Generelt lidt kedeligt, og nok også barskt. Det kan til tider være lidt træls at lytte til hvis det bliver højt.

Det gælder både stereo, og multikanal, men jeg lægger meget mere mærke til forskellen når det er musik.

Sagt kort... udstyr fra fortiden bringer min krop og fod i bevægelse med det samme, og jeg trækker hurtigt på smilebåndet. Det tager noget længere tid med moderne udstyr.

Jeg kan være i tvivl om det er udstyret, eller om det er musikken, lyden i film, der blev produceret med mere omhu i fortiden.

Hvad synes i og hvorfor?

Takker og god weekend! Smile



Svar:
Skrevet af: jake51
Skrevet den: 29-September-2023 kl. 16:25
Alt var bare bedre i gamle dage Wink

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 29-September-2023 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink
Haha - smukt indlæg. LOL

Jeg er fra 85, så det er ikke fordi jeg bliver nostalgisk. Big smile


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 29-September-2023 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink
Ja digitalisering har forpestet verden Tongue


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 29-September-2023 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink
Ja digitalisering har forpestet verden Tongue
 LOL

Er nu meget fedt med digitale kilder, men det bliver jo analogt alt sammen i den sidste end. Big smile


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 29-September-2023 kl. 18:55
Jeg har været det hele igennem fra gamle dage i 80-90´erne osv. Og har haft diverse hel og halvdigitale forstærkere... Og er nu hoppet tilbage til de gamle grej. Det har varme, fylde, krop, punch... Dog har jeg ret nye højttalere (B&W 805D3) hvor jeg synes der alligevel er sket meget godt. Fabrikanterne vil sige de har fjernet en masse forvrængning osv. Men en fed el guitar live er fyldt med forvrængning. Skøn harmonisk af slagsen.. Jeg er klart til gamle forstærkere af god kvalitet. Pt. Threshold, Accuphase og Onkyo. Synderen er virkelig de nye forstærkertyper. Neutrale og kliniske... Dødssyge og ofte øretrættende. Mit liv er for kort til den slags :) Og så er nutidens hi-fi MEGA MØG DYRT! Grådighed i alle led i fabrikationen (og overskud til ledelsen) har jo gjort f.eks metaller VOLDSOMT dyre og det vrimler med plastic apparater. GUD hvor jeg ikke magter det billige skraml. 


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 29-September-2023 kl. 19:42
Jeg har et setup med både nyt og gammelt. 

Dvs. til film og surround-anlæg lyd bruger jeg nyere digitalt udstyr.

Men vil jeg hører musik, så skifter jeg om, hvor jeg har en gammel planar  pladespiller, nad forforstærker og en rotel effektforstærker. Selv hvis det skal være digital, så er det en gammel onkyo cd afspiller på 6 kg. Og så nad+rotel. Og jeg har faktisk også sluttet en en sonos til en Cambridge digital - analog converter og så ligger musikken som flac på en nas. Alt dette lyder bedre en min store marantz receiver.

I begge tilfælde kommer lyden ud af mine gamle b&w 604.

Hører jeg ren vinyl er jeg af denpberbevisning, at lyden hele vejen er analog og det giver en fordel, kontra nye receiver der lige laver en analog - digital konvertering for igen at konverterer til analog.

Så ja. Udstyr fra 80-90 lyder bedre.


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Jeg har været det hele igennem fra gamle dage i 80-90´erne osv. Og har haft diverse hel og halvdigitale forstærkere... Og er nu hoppet tilbage til de gamle grej. Det har varme, fylde, krop, punch... Dog har jeg ret nye højttalere (B&W 805D3) hvor jeg synes der alligevel er sket meget godt. Fabrikanterne vil sige de har fjernet en masse forvrængning osv. Men en fed el guitar live er fyldt med forvrængning. Skøn harmonisk af slagsen.. Jeg er klart til gamle forstærkere af god kvalitet. Pt. Threshold, Accuphase og Onkyo. Synderen er virkelig de nye forstærkertyper. Neutrale og kliniske... Dødssyge og ofte øretrættende. Mit liv er for kort til den slags :) Og så er nutidens hi-fi MEGA MØG DYRT! Grådighed i alle led i fabrikationen (og overskud til ledelsen) har jo gjort f.eks metaller VOLDSOMT dyre og det vrimler med plastic apparater. GUD hvor jeg ikke magter det billige skraml. 
Jeg er meget enig med din fremlægning her. Lyden fra forstærker, især stereoforstærkere, fra den tid lyder bedre i mine ører, mere spændende. Det kan godt være at lyden fra det moderne udstyr er mere korrekt, men det lyder kedeligt, og som sagt, til tider decideret trælst at lytte til. Er også enig i at højttalere er blevet bedre, i hvert fald til instrumenter og vokaler, men slagkraftigheden sammen med kontrollen er i mine ører blevet en smule ringere. Dog vil jeg være lidt mere politisk mht. plastikprodukter. Dem er der også nogle rigtig gode af, hvor indmaden heldigvis stadig er kvalitet, men der er langt i mellem dem. Uden at overhovedet være sikker, så var det nok nemmere og måske lidt billigere at finde kvalitet den gang. Smile


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Jeg har et setup med både nyt og gammelt. 

Dvs. til film og surround-anlæg lyd bruger jeg nyere digitalt udstyr.

Men vil jeg hører musik, så skifter jeg om, hvor jeg har en gammel planar  pladespiller, nad forforstærker og en rotel effektforstærker. Selv hvis det skal være digital, så er det en gammel onkyo cd afspiller på 6 kg. Og så nad+rotel. Og jeg har faktisk også sluttet en en sonos til en Cambridge digital - analog converter og så ligger musikken som flac på en nas. Alt dette lyder bedre en min store marantz receiver.

I begge tilfælde kommer lyden ud af mine gamle b&w 604.

Hører jeg ren vinyl er jeg af denpberbevisning, at lyden hele vejen er analog og det giver en fordel, kontra nye receiver der lige laver en analog - digital konvertering for igen at konverterer til analog.

Så ja. Udstyr fra 80-90 lyder bedre.
Lyder meget spændende, og igen er jeg enig. Lige nu går alt fra min digitale surround receiver til effektforstærker og ud til højttalerne. I film lyder det super godt, og musik lyder også ok, især når kvaliteten er god (flac, Dolby, DTS), men musik på stereo lyder meget mere spændende (obviously), men bare bedre på det gamle udstyr. Og jeg vil lige gentage. Jeg er fra 85, og var ung i nullerne, så det er ikke nostalgi. Måske er det ikke så mærkeligt, men musik fra dengang (som jeg synes er noget af det fedeste musik) lyder også bedst på det gamle udstyr.


Kom glad folkens. Vil gerne høre lidt fra dem der er uenige med mig og hvorfor. Så kan jeg da lige spidse ører og lytte igen. Jeg kan altid blive klogere, og det er jo aldrig en dårlig ting. Smile


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink

Også damerne ?


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 21:45
Hvis man køber en ny stereoforstærker (IKKE surround) i dag, lyder den så ikke ligeså godt som den gamle - altså, som da den var i orden?

Man kan vel godt få noget, som er ganske OK?

Den, jeg har nu, er en gammel spand - en Yamaha AX-592
Lytter kun til radio, og en gang imellem grammofon, som er endu ældre - en Akai AP Q41

Højttalere: Yamaha NS 555 - lidt tynde i bassen, hvis jeg ikke skruer op for bassen på forstærkeren.
De gamle Jamo CBR 1302? Der blev ophænget desværre mørnet. ØV! De lød ellers bare godt!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink

Også damerne ?
LOLClapClap


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 21:59
kunne godt tænke mig en vintage forstærker med 2x40-50 watt i 8 ohm, sort (de flest er sølvfarvet),ingen ridser,buler,rust, højttaler terminaler der kan tage bananstik

Super control og bund, en varm og detaljeret lyder som forblir det op til max volumen,(den lyder som den skal),mekanisk 100% iorden og med vu meter eller peak level meter som på en båndoptager eller en nad 3020a

Måske noget sansui, en af de store pioneer receiver eller måske en nad 3080


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

kunne godt tænke mig en vintage forstærker med 2x40-50 watt i 8 ohm, sort (de flest er sølvfarvet),ingen ridser,buler,rust, højttaler terminaler der kan tage bananstik

Super control og bund, en varm og detaljeret lyder som forblir det op til max volumen,(den lyder som den skal),mekanisk 100% iorden og med vu meter eller peak level meter som på en båndoptager eller en nad 3020a

Måske noget sansui, en af de store pioneer receiver eller måske en nad 3080

Med Pioneer receiver, mener du vel blot det, jeg ville kalde en radio?

Der er vel også Tecknics? De har vel også lavet forstærkere med Vu-metre på?


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Hvis man køber en ny stereoforstærker (IKKE surround) i dag, lyder den så ikke ligeså godt som den gamle - altså, som da den var i orden?

Man kan vel godt få noget, som er ganske OK?
Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det første her korrekt, men prøver lige med et svar. Jeg lyttede for ikke så længe siden til en ny’ish Denon PMA-600, hvortil der var tilsluttet er par Wharfedale Diamond 210, og der lød overraskende godt, men ikke så godt som den gamle brugte NAD 7225PE eller Cambridge Audio Azur 550A, som jeg har liggende her hjemme. Gad godt høre de Wharfedales på mine gamle forstærkere.

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Den, jeg har nu, er en gammel spand - en Yamaha AX-592
Lytter kun til radio, og en gang imellem grammofon, som er endu ældre - en Akai AP Q41

Højttalere: Yamaha NS 555 - lidt tynde i bassen, hvis jeg ikke skruer op for bassen på forstærkeren.
De gamle Jamo CBR 1302? Der blev ophænget desværre mørnet. ØV! De lød ellers bare godt!
Så hvis jeg forstår rigtigt, så har vi endnu en tilhænger af gammelt udstyr kontra nyt? Smile


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

kunne godt tænke mig en vintage forstærker med 2x40-50 watt i 8 ohm, sort (de flest er sølvfarvet),ingen ridser,buler,rust, højttaler terminaler der kan tage bananstik

Super control og bund, en varm og detaljeret lyder som forblir det op til max volumen,(den lyder som den skal),mekanisk 100% iorden og med vu meter eller peak level meter som på en båndoptager eller en nad 3020a

Måske noget sansui, en af de store pioneer receiver eller måske en nad 3080

Med Pioneer receiver, mener du vel blot det, jeg ville kalde en radio?

Der er vel også Tecknics? De har vel også lavet forstærkere med Vu-metre på?
Savle savle… også to til mig tak. Tager dem også gerne i sølv hvis de kunne fåes til en pris vi dødelige kunne overskue (altså dem i mint stand). Big smile

Tager jeg fejl eller er det blevet “in” med VU’ish-metre (altså fake, eller noget emulere det) i nye forstærkere?


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:29
Wharfedale Diamond 210 er små højttaler 220 lyder mærkeligt i mellemtonen og selv 225 har ikke meget bas 


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Wharfedale Diamond 210 er små højttaler 220 lyder mærkeligt i melletonen og selv 225 har ikke meget bas 
Yes - I know, jeg var der. Big smile LOL

Jeg synes det lød overraskende godt. Jeg lyttede ikke vildt længe til dem, og ved lav volumen, men uanset så synes jeg det lød godt.

Det kan godt være det var en af de andre fra Diamond serien. Pillede dem ikke lige af væggen for at tjekke. Big smile


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Hvis man køber en ny stereoforstærker (IKKE surround) i dag, lyder den så ikke ligeså godt som den gamle - altså, som da den var i orden?

Man kan vel godt få noget, som er ganske OK?
Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det første her korrekt, men prøver lige med et svar. Jeg lyttede for ikke så længe siden til en ny’ish Denon PMA-600, hvortil der var tilsluttet er par Wharfedale Diamond 210, og der lød overraskende godt, men ikke så godt som den gamle brugte NAD 7225PE eller Cambridge Audio Azur 550A, som jeg har liggende her hjemme. Gad godt høre de Wharfedales på mine gamle forstærkere.

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Den, jeg har nu, er en gammel spand - en Yamaha AX-592
Lytter kun til radio, og en gang imellem grammofon, som er endu ældre - en Akai AP Q41

Højttalere: Yamaha NS 555 - lidt tynde i bassen, hvis jeg ikke skruer op for bassen på forstærkeren.
De gamle Jamo CBR 1302? Der blev ophænget desværre mørnet. ØV! De lød ellers bare godt!
Så hvis jeg forstår rigtigt, så har vi endnu en tilhænger af gammelt udstyr kontra nyt? Smile

Nemlig!!! Holder også af det gamle!! Og så længe min gamle Akai stadig kan køre, så holder jeg også fast i den! Skal det være nyt, så skal det være lavet ordentligt

Et stereoanlæg er bare sagen - Min søster ville hellere have, at jeg købte mig "en højttaler", da mine Jamo'er var færdige. Hun kan selvfølgelig ikke forstå, at mænd altid skal have store højttalere. Hun hører bare på den pap-lyd, som kommer fra hendes iPad, og det er da ELENDIGT!

Der var godt nok nogle Yamaha NS 777. De var lige høje nok i min smag, synes jeg. Derfor blev det NS 555'erne.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:41
https://www.youtube.com/watch?v=7RcMTbNO2Ls%20" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=7RcMTbNO2Ls


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

kunne godt tænke mig en vintage forstærker med 2x40-50 watt i 8 ohm, sort (de flest er sølvfarvet),ingen ridser,buler,rust, højttaler terminaler der kan tage bananstik

Super control og bund, en varm og detaljeret lyder som forblir det op til max volumen,(den lyder som den skal),mekanisk 100% iorden og med vu meter eller peak level meter som på en båndoptager eller en nad 3020a

Måske noget sansui, en af de store pioneer receiver eller måske en nad 3080

Med Pioneer receiver, mener du vel blot det, jeg ville kalde en radio?

Der er vel også Tecknics? De har vel også lavet forstærkere med Vu-metre på?
Savle savle… også to til mig tak. Tager dem også gerne i sølv hvis de kunne fåes til en pris vi dødelige kunne overskue (altså dem i mint stand). Big smile

Tager jeg fejl eller er det blevet “in” med VU’ish-metre (altså fake, eller noget emulere det) i nye forstærkere?

Jeg vil da ikke håbe, at det er in med fake Vu-metre - lad os få det gode, gamle elektromagnetiske tilbage, tak!!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=7RcMTbNO2Ls%20" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=7RcMTbNO2Ls

Og dem, med de grønne - WOW!! Men jeg vil stadig kalde det radioer... 


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:50
Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked

De ser S' Gu' dejlige ud allesammen. Men ser det ud som om, lyset i lokalet lige blinker, hver gang han tænder en af dem? LOL


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 30-September-2023 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked

De ser S' Gu' dejlige ud allesammen. Men ser det ud som om, lyset i lokalet lige blinker, hver gang han tænder en af dem? LOL
ENIG! Damn de ser lækre ud. Lagde ikke lige mærke til lyset i rummet må jeg indrømme. Men ret tydeligt at høre hvilken “base” de hørte til hver især. Ja, det er igennem en mikrofon vi høre dem og så via YouTube som ødelægger alt. Men det var tydelig at høre at en gruppe var de neutrale, en de bastunge og så lyse (vokaler og instrumenter). Jeg var mest til den sidste gruppe, med Pioneer, Sherwood, Realistic og Yamaha. Men jeg kunne godt li’ at det lød som om at det ikke var på bekostning af bassen. De lød bare meget mere åbne.


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 01-Oktober-2023 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Alt var bare bedre i gamle dage Wink

Også damerne ?
Ja, da var de jo stadigvæk unge. Wink

-------------
Mvh. JørgenT


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 01-Oktober-2023 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked

Der er en Sansui 9090 til salg for 8 af "de lange" på "hælercentralen" = DBA... Den har dog en defekt.

Og der er også spolebåndoptagere, hvoraf én koster det blege!

Nu, vi ER ved spolebåndoptagere... Hver gang, jeg ser en spolebåndoptager i en spionfilm, hvor man har gang i noget aflytning eller afhøring, så tænker jeg ALTID: WOW! Hvor kunne det være dejligt at høre noget musik på sådan en maskine!!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 01-Oktober-2023 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked

Der er en Sansui 9090 til salg for 8 af "de lange" på "hælercentralen" = DBA... Den har dog en defekt.

Og der er også spolebåndoptagere, hvoraf én koster det blege!

Nu, vi ER ved spolebåndoptagere... Hver gang, jeg ser en spolebåndoptager i en spionfilm, hvor man har gang i noget aflytning eller afhøring, så tænker jeg ALTID: WOW! Hvor kunne det være dejligt at høre noget musik på sådan en maskine!!
Jeg lånte sådan en stor spolebåndoptager 0’erne, tror det var en Sony. Men den kunne ikke levere den rene lyd fra CD, som jeg var blevet vant til. Det var et lækkert stykke mekanik, men det blev leveret tilbage med tak for lån.

Overgangen fra radiomodtager til reciever sker vel gradvist i 80’erne, hvor B&O, Rank Arena og de andre danske mærker blir overhalet af japanske mærker med en del flere watt. Og man må indrømme med et fantastisk design i aluminium og træ med VU metre og markante omskiftere og store vol knapper.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 01-Oktober-2023 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked

Der er en Sansui 9090 til salg for 8 af "de lange" på "hælercentralen" = DBA... Den har dog en defekt.

Og der er også spolebåndoptagere, hvoraf én koster det blege!

Nu, vi ER ved spolebåndoptagere... Hver gang, jeg ser en spolebåndoptager i en spionfilm, hvor man har gang i noget aflytning eller afhøring, så tænker jeg ALTID: WOW! Hvor kunne det være dejligt at høre noget musik på sådan en maskine!!
Jeg lånte sådan en stor spolebåndoptager 0’erne, tror det var en Sony. Men den kunne ikke levere den rene lyd fra CD, som jeg var blevet vant til. Det var et lækkert stykke mekanik, men det blev leveret tilbage med tak for lån.

Overgangen fra radiomodtager til reciever sker vel gradvist i 80’erne, hvor B&O, Rank Arena og de andre danske mærker blir overhalet af japanske mærker med en del flere watt. Og man må indrømme med et fantastisk design i aluminium og træ med VU metre og markante omskiftere og store vol knapper.

Er der ikke noget med, at musik skal indspilles på spolebåndoptager med højeste hastighed for at opnå højeste lydkvalitet? Almindelig tale kan blot indspilles med lav hastighed. TROR jeg... Og så, selvfølgelig chrome- eller metalbånd? Bryder mig blot ikke om metalbånd - de har en for - ja... Hø-hø -  metallisk, skarp lyd.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 01-Oktober-2023 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked

Der er en Sansui 9090 til salg for 8 af "de lange" på "hælercentralen" = DBA... Den har dog en defekt.

Og der er også spolebåndoptagere, hvoraf én koster det blege!

Nu, vi ER ved spolebåndoptagere... Hver gang, jeg ser en spolebåndoptager i en spionfilm, hvor man har gang i noget aflytning eller afhøring, så tænker jeg ALTID: WOW! Hvor kunne det være dejligt at høre noget musik på sådan en maskine!!
Jeg lånte sådan en stor spolebåndoptager 0’erne, tror det var en Sony. Men den kunne ikke levere den rene lyd fra CD, som jeg var blevet vant til. Det var et lækkert stykke mekanik, men det blev leveret tilbage med tak for lån.

Overgangen fra radiomodtager til reciever sker vel gradvist i 80’erne, hvor B&O, Rank Arena og de andre danske mærker blir overhalet af japanske mærker med en del flere watt. Og man må indrømme med et fantastisk design i aluminium og træ med VU metre og markante omskiftere og store vol knapper.

Er der ikke noget med, at musik skal indspilles på spolebåndoptager med højeste hastighed for at opnå højeste lydkvalitet? Almindelig tale kan blot indspilles med lav hastighed. TROR jeg... Og så, selvfølgelig chrome- eller metalbånd? Bryder mig blot ikke om metalbånd - de har en for - ja... Hø-hø -  metallisk, skarp lyd.
Jo det blev altid indspillet i høj hastighed. Men det visuelle vandt over lyden, og så var den ikke interessant at ha stående, fyldte jo også en del.
Øh, der er metal i alle bånd. Dem de kaldte metalbånd gav den bedste lyd, og var banebrydende for lyd fra cassettebånd.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 01-Oktober-2023 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked

Der er en Sansui 9090 til salg for 8 af "de lange" på "hælercentralen" = DBA... Den har dog en defekt.

Og der er også spolebåndoptagere, hvoraf én koster det blege!

Nu, vi ER ved spolebåndoptagere... Hver gang, jeg ser en spolebåndoptager i en spionfilm, hvor man har gang i noget aflytning eller afhøring, så tænker jeg ALTID: WOW! Hvor kunne det være dejligt at høre noget musik på sådan en maskine!!
Jeg lånte sådan en stor spolebåndoptager 0’erne, tror det var en Sony. Men den kunne ikke levere den rene lyd fra CD, som jeg var blevet vant til. Det var et lækkert stykke mekanik, men det blev leveret tilbage med tak for lån.

Overgangen fra radiomodtager til reciever sker vel gradvist i 80’erne, hvor B&O, Rank Arena og de andre danske mærker blir overhalet af japanske mærker med en del flere watt. Og man må indrømme med et fantastisk design i aluminium og træ med VU metre og markante omskiftere og store vol knapper.

Er der ikke noget med, at musik skal indspilles på spolebåndoptager med højeste hastighed for at opnå højeste lydkvalitet? Almindelig tale kan blot indspilles med lav hastighed. TROR jeg... Og så, selvfølgelig chrome- eller metalbånd? Bryder mig blot ikke om metalbånd - de har en for - ja... Hø-hø -  metallisk, skarp lyd.
Jo det blev altid indspillet i høj hastighed. Men det visuelle vandt over lyden, og så var den ikke interessant at ha stående, fyldte jo også en del.
Øh, der er metal i alle bånd. Dem de kaldte metalbånd gav den bedste lyd, og var banebrydende for lyd fra cassettebånd.

Ja - jeg lånte nemlig også en Sony en gang, og skulle lige lege lidt med det - så en CD blev prøvet indspillet i lav hastighed - lød ikke godt... Så blev samme CD prøvet indspillet i højeste hastighed - og det hjalp - MEGET tæt på CD-kvaliteten. Det var på et normal-bånd. Men, kassettebåndene kunne fåes i 3 kvaliteter: Normal - Chrome, OG Metal. Selv om der er metal i alle båndene... Ved ikke, om det var ligesådan til spolebåndoptagere, desværre.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 01-Oktober-2023 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Uff… Den Sony STR-V7… kan høre den gerne vil hjem til mig. LOL

Edit: Oooyyy… Den Sensui 9090, ser også rigtig dejlig ud. Shocked

Der er en Sansui 9090 til salg for 8 af "de lange" på "hælercentralen" = DBA... Den har dog en defekt.

Og der er også spolebåndoptagere, hvoraf én koster det blege!

Nu, vi ER ved spolebåndoptagere... Hver gang, jeg ser en spolebåndoptager i en spionfilm, hvor man har gang i noget aflytning eller afhøring, så tænker jeg ALTID: WOW! Hvor kunne det være dejligt at høre noget musik på sådan en maskine!!
Jeg lånte sådan en stor spolebåndoptager 0’erne, tror det var en Sony. Men den kunne ikke levere den rene lyd fra CD, som jeg var blevet vant til. Det var et lækkert stykke mekanik, men det blev leveret tilbage med tak for lån.

Overgangen fra radiomodtager til reciever sker vel gradvist i 80’erne, hvor B&O, Rank Arena og de andre danske mærker blir overhalet af japanske mærker med en del flere watt. Og man må indrømme med et fantastisk design i aluminium og træ med VU metre og markante omskiftere og store vol knapper.

Er der ikke noget med, at musik skal indspilles på spolebåndoptager med højeste hastighed for at opnå højeste lydkvalitet? Almindelig tale kan blot indspilles med lav hastighed. TROR jeg... Og så, selvfølgelig chrome- eller metalbånd? Bryder mig blot ikke om metalbånd - de har en for - ja... Hø-hø -  metallisk, skarp lyd.
Jo det blev altid indspillet i høj hastighed. Men det visuelle vandt over lyden, og så var den ikke interessant at ha stående, fyldte jo også en del.
Øh, der er metal i alle bånd. Dem de kaldte metalbånd gav den bedste lyd, og var banebrydende for lyd fra cassettebånd.

Ja - jeg lånte nemlig også en Sony en gang, og skulle lige lege lidt med det - så en CD blev prøvet indspillet i lav hastighed - lød ikke godt... Så blev samme CD prøvet indspillet i højeste hastighed - og det hjalp - MEGET tæt på CD-kvaliteten. Det var på et normal-bånd. Men, kassettebåndene kunne fåes i 3 kvaliteter: Normal - Chrome, OG Metal. Selv om der er metal i alle båndene... Ved ikke, om det var ligesådan til spolebåndoptagere, desværre.
Jeg mener også du kunne få de forskellige kvaliteter i både spolebånd, videobånd og cassettebånd. Alle er jo en slags metalbånd hvor der kan lægges data på vha magnetisme.
Jeg deltog engang i en lyttetest mellem et dyrt metal cassettebånd og en CD. Stod med hørebøffer sammen med 5 andre ved en rund pult, og vi kunne ikke se hvornår der blev skiftet til det ene eller det andet. Men jeg kunne dengang godt høre forskel, og jeg tror man trykkede på en knap når man mente det var CD. Og så blev det gjort op bagefter hvem der kunne høre forskel, og de fik så et par af de dyre cassettebånd i præmie. 


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 02-Oktober-2023 kl. 10:48
Jaja, vi er sikkert mange der får en varm fornemmelse i maven når vi tænker på en Yamaha MX-10000 spændt for et sæt Quad ESL 57 med en Thorens pladespiller som lydkilde. Gernet serveret med et glas Cognac og din favorit blend fra W.Ø. Larsen.

Men om det lyder "bedre" end et sæt Genelec 8381A sluttet til en digital lydkilde bum bum bum....

Men whatever floats your boat...


-------------
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3


Skrevet af: Bestpictures
Skrevet den: 02-Oktober-2023 kl. 11:19
Har selv været lyd-nørd siden slut 70’erne og har haft rigtig meget forskelligt udstyr. De seneste år hovedsageligt B&O’s bedre højttalere.

Jeg er enig i at der har været et par årtier med middelmådig lyd som nok startede dengang forstærkerne blev digitale og det kan ikke beskrives bedre end at enten har man det helt store smil fremme og svinger med til musikken, eller også er det bare halv kold støj der irriterer mere end det glæder og man prøver med alt i lyd samlingen, men det involverer eller imponerer ikke, jeg tænkte faktisk om det er hørelsen der ikke er hvad den har været.

Jeg vil dog indskyde at den digitale verden er blevet MEGET bedre i dag med de nyere højttalere og anlæg hvor man i den grad igen er involveret i musikken, også selv om alt er digitalt.

Jeg bruger dog aldrig streaming til high-end lyd, altid mine egne WAV filer i enten CD format eller HD format.



Skrevet af: itjf
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 08:23
Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
Nej, det gør det ikke. Husk at sammenligne udstyr i samme prisklasse.


Skrevet af: PerW
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
Nej, det gør det ikke. Husk at sammenligne udstyr i samme prisklasse.


Min Receiver kostede 15k og min gamle Onkyo forstærker kostede 2-3k.

Og Onkyoen lyder langt bedre, når jeg bruger den samme lydkilde som den gang.


Skrevet af: itjf
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
Nej, det gør det ikke. Husk at sammenligne udstyr i samme prisklasse.


Min Receiver kostede 15k og min gamle Onkyo forstærker kostede 2-3k.

Og Onkyoen lyder langt bedre, når jeg bruger den samme lydkilde som den gang.

Og husk at sammenligne samme udstyr, ellers giver det ingen mening, i dette tilfælde receiver vs forstærker.

Er der nogen herinde, der kan nævne en ældre forstærker, pladespiller eller højttaler, der er bedre end noget der kan købes fra nyt i dag?


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 12:37
Jeg kan ikke forestille mig at 80er eller 90er hifi skulle være bedre end det vi kan købe idag. I hvert fald ikke hvis man sammenliger 1:1. Den samme %-del af din indkomst køber idag betydeligt bedre produkter og information om hvad der dur og ikke dur er meget mere tilgængeligt, hvis man gider kigge efter. Analoge forstærkere osv. blive også dårligere med tiden, så en 20-30 år gammel forstærker skal nok have en kærlig hånd hvis den bare skal være lige så god som ny.

Særligt på videosiden har der været en voldsom udvikling, som er tilgængelig for alle. - køb et 65" oled til 9000,- og det er bedre og større end noget man kunne købe, uanset beløb, for 20 år siden


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Jeg kan ikke forestille mig at 80er eller 90er hifi skulle være bedre end det vi kan købe idag. I hvert fald ikke hvis man sammenliger 1:1. Den samme %-del af din indkomst køber idag betydeligt bedre produkter og information om hvad der dur og ikke dur er meget mere tilgængeligt, hvis man gider kigge efter. Analoge forstærkere osv. blive også dårligere med tiden, så en 20-30 år gammel forstærker skal nok have en kærlig hånd hvis den bare skal være lige så god som ny.

Særligt på videosiden har der været en voldsom udvikling, som er tilgængelig for alle. - køb et 65" oled til 9000,- og det er bedre og større end noget man kunne købe, uanset beløb, for 20 år siden
Kommer da an på hvilke parametre man bedømmer på. 80er og 90er hifi var bedre da det var nyt, sq da ikke som det står i dag.

Og et TV der kostede det samme som dit 65” Oled i 80’er, hvor jeg købte et Philips 24” med tysk stereo decoder for lige præcis 9000 kr. forskellen er bare at jeg havde det i 20 år med et par små rep. undervejs. Dit 65” Oled holder højest sandsynlig kun i 5 år plus/ minus.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 14:39
Hvilke parametre er det så?

Jeg kan sagtens huske at der var masser af fedt udstyr i 90erne, men jeg kan også huske at det var hamrende dyrt. Markedet for den slags er skrumpet meget og delvist muteret til botique Hi-Price hifi, Men, man kan stadig godt få noget fedt udstyr hvis man vil betale og kigger sig lidt for (som man altid har skullet)

9000,- var eddermanme mange penge i 80erne, så vel ikke helt rimeligt at sammenligne med hvad man kan få for samme beløb 35 år senere. Din løn er steget 2-3x i samme periode. En ting er jeg ret sikker på - Hvis jeg lagde en månedsløn på et nyt stereoanlæng ville jeg kunne finde noget betydeligt federe end min far ville have kunne købe for en månedsløn i 1990.




Skrevet af: Munch
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvilke parametre er det så?

Jeg kan sagtens huske at der var masser af fedt udstyr i 90erne, men jeg kan også huske at det var hamrende dyrt. Markedet for den slags er skrumpet meget og delvist muteret til botique Hi-Price hifi, Men, man kan stadig godt få noget fedt udstyr hvis man vil betale og kigger sig lidt for (som man altid har skullet)

9000,- var eddermanme mange penge i 80erne, så vel ikke helt rimeligt at sammenligne med hvad man kan få for samme beløb 35 år senere. Din løn er steget 2-3x i samme periode. En ting er jeg ret sikker på - Hvis jeg lagde en månedsløn på et nyt stereoanlæng ville jeg kunne finde noget betydeligt federe end min far ville have kunne købe for en månedsløn i 1990.


Du slæber en gammel analog forstærker ind fra kælderen og sammenligner med en ny digital. Forkerte parametre!

Jeg taler ikke om nørdet hifi, men i mellemklassen. Havde selv en Pioneer A9 i 1983 til 10.000 kr. Sammenlignet med stereo forstærkere i dag koster de det samme med de specs. Havde en mds løn på 32k i 80’erne. I dag er den skrumpet til det halve, så hvor er sammenligningen så henne?


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 17:50
Vil da mene en forstærker fra 1983 til 10.000kr er ret nørdet

Den gode nad 3020 kostede i 83 ca 1250kr


Skrevet af: itjf
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Vil da mene en forstærker fra 1983 til 10.000kr er ret nørdet

Den gode nad 3020 kostede i 83 ca 1250kr
Kr. 10.000,- er lig med kr. 25.000,- nutidskroner.
Der bliver solgt mange forstærkere i Danmark til > 25 K, om det er nørdet, tja, det synes jeg ikke.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 18:18
10.000,- for en forstærker i 1983 var rigtig mange penge, så selvfølgelig kunne man få noget fedt for sådan et beløb. Den kan man stadig, hvis man lægger en månedsløn på en forstærker, så jeg har lidt svært ved at se hvor du vil hen. Til sammenligning var medianlønnen for en funktionær 12.400,-, før skat, i 1982.

https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=16652&sid=lon" rel="nofollow - https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=16652&sid=lon


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 18:27
10000kr i dag kan man få meget spændende for

En Nad C368 koster 7999kr og en nad c 3059 koster 10.999kr eller noget rørforstærker hvis man er til det


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 03-Oktober-2023 kl. 18:36
Hvis nogen skulle være interresseret i hvad TV og Hifi kostede og hvad man kunne få, da far var dreng, så kan man se scannede kopier af hifi-årbogen her:

https://http://www.worldofhifi.dk/?page=hi-fi_aarbogen" rel="nofollow - https://http://www.worldofhifi.dk/?page=hi-fi_aarbogen




Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 04-Oktober-2023 kl. 13:50
Altså, jeg antager, at vi alle kan blive enige om, at inflation er en ting, og at vi derfor kunne få mere for 1 krone dengang i forhold til 1 krone i dag.

Det bliver svært for en i min alder, at sammenligne en ubrugt stereoforstærker fra 80'erne/start 90'erne, med en ubrugt moderne stereoforstærker. Men jeg har sammenlignet, f.eks. en NAD 7225PE (brugt, solgt i start 80'erne), Cambridge Audio Azur 550A (brugt, solgt sidst i 00'erne) og Denon PMA-600  ("ny" demo). Det hele blev dog desværre ikke testet i samme rum, med samme højttalere, samme kabler og samme kilder. Dog kan jeg sige, at de to førstnævnte blev testet hvor alt andet forblev det samme, og alle 3 blev testet med og uden tonekontrol. Umiddelbart tænker jeg, at de er i samme prisklasse og samme "kategori", uanset hvornår de blev solgt (altså, med inflation taget i betragtningen).

I sammenligningen kunne jeg bedre lide de to første, hvor Cambridge'en lød en my bedre. Man kunne nok godt sige, at Denon'en lyder mere korrekt (flad frekvenskurve), og måske mere ren, men i mine ører lød det også mere kedeligt, og det fik mig slet ikke i sving på samme måde som de to andre. Det er som om der er mere luft og klarhed i de gamle. Mere tryk på den øvre del af bunden, uden at bassen overdøver alt og fylder det hele. Uanset hvor meget jeg prøvede med tonekontrollen kunne jeg ikke ramme den samme lyd, som jeg kan lide, med Denon'en. Til gengæld kunne jeg fremprovokerer den dybe bas, fra,f.eks. basguitar eller andre strenginstrumenter som går meget dybt, som bliver meget dominerende og "slap". Og uden tonekontrol var de to førstnævnte tættest på noget jeg synes er rigtig godt (Den "dumme" type laudness burde aldrig have set dagens lys).

Jeg har også sammenlignet musik på gamle surround receivere (Yamaha, Denon), kontra nyere (Marantz, Denon), med samme oplevelse.

Min fornemmelse er (jeg har slet ikke "samplet" nok til at sige noget med sikkerhed), at man fik mere kvalitet for pengene dengang, eller der var færre produkter af "mindre" kvalitet i samme prisklasse/kategori.

Edit: Jeg har indtil videre ikke kunne retfærdiggøre, overfor mig selv, at bruge femcifret beløb på én ting, fra ny (eller brugt for den sags skyld). Har derfor, næsten, altid købt brugte ting som fra ny har kostet et femcifret beløb. Denon AVR-3808 til et par tusinde kroner for 7'ish år siden, 3 stk. Classic 8.0b til 3.000 kr. for 10'ish år siden, DLS R-serie højttalere og subs til 4.500 kr. for 6'ish år siden.


Skrevet af: beamer
Skrevet den: 05-Oktober-2023 kl. 09:55
Godt at høre, at det gamle dur ! I 70'erne var det moderne med fremhævet mellemtone leje. Jeg byggede nogle Peerless højttalere på absolut begynderniveau. Der var meget flerstemmigt sang fra musikgrupper som f.eks. CSNY. Men jeg tænker, og det lydskred, der er kommet fra og med nullerne, skyldes, at diskrete komponenter ikke længere er forstærkernes opbygning. Jeg har på mit kvistværelse en gammel Onkyo receiver, TX-27, og den er god ! Købt brugt for mange år siden.


Skrevet af: GuggiZ
Skrevet den: 05-Oktober-2023 kl. 12:57
Jeg var den meget lykkelige ejer af en NAD 3080, der bare lød fantastisk. Som I andre også har beskrevet det, så var det en meget fyldigere, varm lyd end de forstærkere jeg har haft siden. Jeg gik endda skridtet længere og brugte min elskede loudness knap på 3080'eren, og gav den så til gengæld en ekstra tand med diskanten. Den "stramme" naturtro bas og klare lyd fra top til bund har jeg ikke oplevet siden, trods flere forsøg.

Jeg havde et par Technics SL 1200 pladespillere, og kan tydeligt huske min kæmpe skuffelse da jeg investerede i CD'ere og CD afspiller. En direkte test mellem LP og CD (ENYA Orinico Flow) afslørede CD'ens særdeles tynde lyd.

Gud hvor ville jeg ønske at jeg havde en ikke udpakket NAD 3080, en Technics 1200 og min gamle samling af LP'ere stående på loftet. At kunne tage det ned, sætte det op og så gå på opdagelse i LP samlingen, ville være som sendt fra guderne. 


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 05-Oktober-2023 kl. 18:00
nu har jeg en ældre pioneer vsa 701 vs forstærker og har efterfølgende prøvet nyere modeller men disse lyder alt for digitalt i lyden ifh til den gamle jeg pt har,  så ja det gamle er bedre i lyden ligsom en forstærker med radiorør er bedre 


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 06-Oktober-2023 kl. 00:05
Det et spørgsmål om synergy at det hele passer sammen


Skrevet af: micker
Skrevet den: 06-Oktober-2023 kl. 13:24
Udstyr der er 30-40 år gammelt er ikke bedre end det moderne. Det må vi simpelthen slå fast, med syvtommer søm.

Forvrængningen i moderne forstærkere og højttalere er ganske enkelt blevet lavere med tiden. Mindre støj pålagt musikken giver bedre lyd. Det er et faktum.

At nogle mennesker har været vant til at lytte på ældre udstyr og derfor har en anden holdning til hvordan DE syntes, musikken skal lyde, er en HELT anden snak.

For ja, lyden er blevet anderledes, og oftest mindre varm at lytte på, med nyere udstyr.

For nogle mennesker, er det en kæmpe omvæltning at skifte benzinbilen ud med en elbil, men hvis man giver det et skud, vil man nok blive mødt af, at udviklingen faktisk har gjort det bedre af at skifte. Det samme gælder audioaudstyr. Prøv engang at væn dig til en ny lyd, med en fremhævet mellemtone uden forvræning og en mere fast bas, og læg mærke til detaljerne i musikken.


-------------
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 06-Oktober-2023 kl. 13:41
Wacko


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 06-Oktober-2023 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af micker micker skrev:

Udstyr der er 30-40 år gammelt er ikke bedre end det moderne. Det må vi simpelthen slå fast, med syvtommer søm.

Forvrængningen i moderne forstærkere og højttalere er ganske enkelt blevet lavere med tiden. Mindre støj pålagt musikken giver bedre lyd. Det er et faktum.

At nogle mennesker har været vant til at lytte på ældre udstyr og derfor har en anden holdning til hvordan DE syntes, musikken skal lyde, er en HELT anden snak.

For ja, lyden er blevet anderledes, og oftest mindre varm at lytte på, med nyere udstyr.

For nogle mennesker, er det en kæmpe omvæltning at skifte benzinbilen ud med en elbil, men hvis man giver det et skud, vil man nok blive mødt af, at udviklingen faktisk har gjort det bedre af at skifte. Det samme gælder audioaudstyr. Prøv engang at væn dig til en ny lyd, med en fremhævet mellemtone uden forvræning og en mere fast bas, og læg mærke til detaljerne i musikken.
Jeg er enig i, at lyden er blevet renere, med færre uønsket artifacts og mere flad frekvenskurve, men det er slet ikke det samme som bedre, for mig. Måske er jeg farvet af hvad jeg er vant til, men efter mange timers lytten til, og ejerskab af, ældre og moderne udstyr har jeg valgt kun at beholde en moderne'ish surround receiver, og leder efter den helt rigtige ældre stereoforstærker. Jeg synes, at lydprofilen (hvis man kan sige det sådan) er for det meste enten kedelig eller øreskærende på morderne udstyr. På ældre udstyr (med lidt tonekontrol, UDEN laudness) bliver jeg opslugt af og omfavnet af lyden. Jeg skal anstrenge mig mindre for at få en klar og spændende oplevelse. Musikken kommer mere frit ud.... bare min oplevelse.

Edit: Men jeg vil oprigtigt gerne høre lidt mere om hvad jeg skal lytte efter for at lægge mærke til forskellen og forbedringen. Sagt på en anden måde, hvordan lyder det bedre, hvor er forskellen?


Skrevet af: buenso80
Skrevet den: 06-Oktober-2023 kl. 21:17
*slettet*


Skrevet af: larxxor73
Skrevet den: 10-Oktober-2023 kl. 15:26
Det er populært at købe LED lys med en særlig variant af gulligt varmt lys. Hvorfor egentlig? Jo, det er fordi glødepærer oprindeligt var glødende metaltråde. 

Sollys er helt anderledes i komposition...

Men man vælger det man er kodet til at lide igennem opvækst. Mine forældre vælger svagt gulligt lys.
Jeg vælger noget lidt hvidere. Mine børns præference er nærmest ovre i det blålige.

Folk der er vokset op med LP'er og rørforstærkere har det svært med en helt lige frekvenskurve. Det er en smagssag. 
Hvad den korrekte gengivelse er, det er eksakt videnskab og kan måles. Hvad du har vænnet dig til at kunne lide er individuelt.

Heldigvis er lydbranchen leveringsdygtig i snart sagt alle tænkelige varianter.


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 10-Oktober-2023 kl. 15:57
Nej det er ikke bare sådan det er! Vi er ikke alle vanedyr, men følger interesseret med i innovativ udvikling.

Jeg er opvokset med LP’er, spolebånd og cassettebånd, alt det analoge. Jeg skiftede til CD’er i 1989 da afspillerne var blevet bedre og billigere, og har ikke kigget mig tilbage siden, ud over en enkelt afprøvning af mine gamle LP’er for ca 12 år siden. Og den lyd sagde mig ikke noget mere.

Jeg har også røget cigaretter i 50 år, men er holdt op. Jeg har også haft fastnet tlf i 30 år, men har kun en iPhone i dag.


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: larxxor73
Skrevet den: 10-Oktober-2023 kl. 16:16
Hovhov, jeg mente ikke at det var en 100% sandhed - men kun at det måske kunne forklare forskel i smag.

Dejligt at du kan udvikle dig! Prøver at gøre det samme selv.


Skrevet af: Leo P
Skrevet den: 11-Oktober-2023 kl. 18:03
jeg har haft min luxman 550  i 20 år og købte for et par år siden en audiolab 6000A som nu er skiftet ud til en 8300A.
Synes at audiolab 6000A spiller klart bedre end min 550
Har set 550 sat til salg til 10.000 kr og mere, mens du kan købe en ny audiolab for 4295 kr, så lidt sjovt at høre nogle sige at nye gode forstærkere
er alt for dyre.
Synes lige netop omvendt at vintage anlæg står til fantasi priser.
Min første dyre forstærker var en luxman L58 , dem ser man også tit
til mange penge, men det var min største skuffelse hvad hifi angår
nogensinde eller på højde med skuffelsen jeg havde over Buchardt s300 højtalerne



Skrevet af: Audiospace
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 06:14
Hej Forum og tak for at lukke mig ind.Smile
Spændende tråd som jeg har læst med stor interesse. Jeg har nemlig også selv været på rejsen ind i nye moderne musikformidlere og er røget noget tilbage igen. Der forsvandt nemlig noget meget svært forklarligt hen ad vejen samtidig med at lyden utvivlsomt blev mere og mere moderne og jeg har de senere år haft tendens til at tillægge det tiltagende dårlig hørelse. På den anden side synes jeg, at jeg nu og da møder magien igen, fx i gode høretelefoner eller i et særligt lækkert rum med lækker akustiske egenskaber og dejligt udstyr. 
Ja altså- for mig er musik kunst. Den smukkeste form som mennesker har opfundet til at kommunikere på. Den spændende debat bør egentlig ikke farves af sekundere værdier som inflation og flade frekvenskurver. Det handler vel bare om, om man kunne lide den gamle varme lyd bedre end den nye "forbedrede" lyd. Eller jeg tænker ihvertfald at det var den originale tanke fra TS. 
Er vild med sammenligningen med el-biler vs fossilbiler. Det er nemlig imho et virkelig godt eksempel på hvordan ting kan forbedres til det næsten uigenkendelige, og samtidig sidder der nogle som ALDRIG kan opleve samme køreglæde på et batteri, som i en gammeldags bil. Dem der er stærkest i troen er jo mest lykkelige bag rattet i en gammel støjende Amazone med 4 gear fx. En moderne plug-in eller ren el er jo et sikkerhedsmæssigt, komfortmæssigt og miljømæssigt udstyrsstykke, og man kan på den måde sige, at de på alle måder er bedre biler end en Amazone, men det er egentlig ikke det det handler om, vel. Lytteglæde/køreglæde. Et hæderligt fotografi viser jo også virkeligheden mere nøjagtigt end et maleri, men mange af os har dog stadig meget glæde ved olie på lærred, selvom Starry Night af Van Gogh er noget smatteri i sammenligning med et fotografi af nattehimlen. 
Hav en glædelig Jul.Star


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 11:37
Jeg kan ikke lade være med at☺️ med alt jeres lyd var bedre i 80-90'erne. For det var en tid hvor det meste musik var vinyl, noget på papiret kunne spille hele frekvens kurven, men var udfordret på den nederste del af bassen så det var tænk ind i designet af alt fra forstærkere til masteren osv, for at booste den mere øverste bas pga, forvrængning af den nederste bas, og det gav den varme lyd.

Men nu i det digitale spektrum, er det ikke en udfordring med bassen. Og jeg har læst, er det en del folk herinde ikke bruger subwoofer til musik, Prøv det Og I vil blive overrasket hvor varmt og levende musikken bliver

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 12:44
Hvis man nu har en forholdsvis ret frekvengang fra top til bund, fordi man har højttalere der formår det, hvorfor skal man så have en subwoofer?

Jeg forstår det, når man gerne vil have små højttalere der ingen basformåen har.

Hvis jeg vil have mere bas, kan jeg bare skrue op for den.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis man nu har en forholdsvis ret frekvengang fra top til bund, fordi man har højttalere der formår det, hvorfor skal man så have en subwoofer?

Jeg forstår det, når man gerne vil have små højttalere der ingen basformåen har.

Hvis jeg vil have mere bas, kan jeg bare skrue op for den.


Klaus

Nogen der har råd til et sæt Dynaudio Evidence Master (2000)



B&W Nautilus 801 (1999)





Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis man nu har en forholdsvis ret frekvengang fra top til bund, fordi man har højttalere der formår det, hvorfor skal man så have en subwoofer?

Jeg forstår det, når man gerne vil have små højttalere der ingen basformåen har.

Hvis jeg vil have mere bas, kan jeg bare skrue op for den.


Klaus
Du kan skrue alt det op du vil, hjælper ikke en disse hvis din lytteposition er i et dips, så er der ingen bas...det Tror jeg faktisk også godt du ved @Klaus 😉
Frank 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Du kan skrue alt det op du vil, hjælper ikke en disse hvis din lytteposition er i et dips, så er der ingen bas...det Tror jeg faktisk også godt du ved @Klaus 😉

Korrekt, men der gør en sub heller ikke en forskel (altså, hvis jeg er i et “dip”).


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 13:48
Skulle jeg da mene den gør

For det første står den der hvor den spille mest bas der hvor du sidder og for det andet har mange 2 subwoofer for udligne dips i rummet med mulighed for dybere bas før subwooferne ikke kan mere når der nu er 2 subwoofere (kræver justering)


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis man nu har en forholdsvis ret frekvengang fra top til bund, fordi man har højttalere der formår det, hvorfor skal man så have en subwoofer?

Jeg forstår det, når man gerne vil have små højttalere der ingen basformåen har.

Hvis jeg vil have mere bas, kan jeg bare skrue op for den.


Klaus
ganske som Gasolin skriver. Pga at udligne bassen, så den er konsisten, samtidig. For at modvirker stående bølger som vil automatisk hvis man ikke sidder lige nøjagtig giver en svar bas. Selv med storer højttalere med helt flad kurve, ville man med fordel kunne tilføje subwoofer.
Og en subwoofer har jo kun et formål at den skal spille med højtalerne ikke overtage dem

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

For at modvirker stående bølger som vil automatisk hvis man ikke sidder lige nøjagtig giver en svar bas.

“For at modvirke stående bølger” - her forstår jeg hvad du skriver. Resten fatter jeg hat af, prøv lige at skriv det igen.

En sub kan ikke modvirke stående bølger. En sub vil - på samme vis som fronterne kunne skabe stående bølger.
En sub vil kunne spille den bas der eventuelt mangler, hvis ens rum og lytteposition gør at man oplever manglede bas på grund af fysikken i rummet.
Men, kommer du bare en smule væk fra den “optimale position” vil bas fra fronter og sub blande sig og give for meget bas, med mindre at man fjerner bassen fra fronterne (det frekvensområde sub(erne) spiller.

Opgaven med at integrere en sub er ikke noget man bare lige gør.

Men det være sagt, så er det (som jeg også skriver) oplagt med en sub til eksempelvis dine små reolhøjttalere.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Du kan skrue alt det op du vil, hjælper ikke en disse hvis din lytteposition er i et dips, så er der ingen bas...det Tror jeg faktisk også godt du ved @Klaus 😉

Korrekt, men der gør en sub heller ikke en forskel (altså, hvis jeg er i et “dip”).


Klaus
Det er jo det smarte ved subwoofere, de kan nemmere flyttes rundt og derved udligne dips...
Frank 


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

For at modvirker stående bølger som vil automatisk hvis man ikke sidder lige nøjagtig giver en svar bas.

“For at modvirke stående bølger” - her forstår jeg hvad du skriver. Resten fatter jeg hat af, prøv lige at skriv det igen.

En sub kan ikke modvirke stående bølger. En sub vil - på samme vis som fronterne kunne skabe stående bølger.
En sub vil kunne spille den bas der eventuelt mangler, hvis ens rum og lytteposition gør at man oplever manglede bas på grund af fysikken i rummet.
Men, kommer du bare en smule væk fra den “optimale position” vil bas fra fronter og sub blande sig og give for meget bas, med mindre at man fjerner bassen fra fronterne (det frekvensområde sub(erne) spiller.

Opgaven med at integrere en sub er ikke noget man bare lige gør.

Men det være sagt, så er det (som jeg også skriver) oplagt med en sub til eksempelvis dine små reolhøjttalere.

Klaus
så skal man jo ikke sætte en sub sammen sted som ens store fronte med flad kurve, det er hul i hovedet. Men skal jo sætte den der hvor de give mening, så man ikke oplever de stående bølge.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Hvad synes i og hvorfor?
For mig handler det om før og efter internettets udbredelse.

Før internettets almene udbredelse, i 70'erne, 80'erne og delvist 90'erne, var der begrænsede muligheder for at lade sig påvirke af andres mening om hifi. Der var artikler i Hifidelity, Hifi & Elektronik og de der aviser fra Hifiklubben og Audioscan som månedtligt kunne fortælle dig om hvad der lød bedre end andet, men i sidste ende var du nødt til at besøge en fysisk butik med muligheden for at gøre dig dine egne erfaringer med hvad der lød bedst.

Mit første rigtige anlæg blev anskaffet i '86 efter talrige besøg hos alle mulige butikker gennem måneder, jeg gravede mig gennem hifi tidsskrifterne på biblioteket og så var det ud i butikkerne og trykke på knapper og se tingene an og lytte på alle mulige forskellige konfigurationer inden skillingerne endelig blev smidt på disken og der kom lyd på teenageværelset.

Mit indtryk er, idag, at det er langt mere almindeligt at lade sig bombe med indtryk og meninger på internettet, alle har en holdning til alt, også ting de ikke selv har lagt øre til, "..men jeg har læst at x lyder bedre end y og z skal man holde sig langt fra" - og det er blevet langt mere almindeligt med fjernkøbt hvor man handler på nettet og venter på pakkeposten/fragtmanden.

Det betyder at man køber udfra specifikationer og holdninger på nettet i stedet for selv at lytte på tingene først i et blindt håb om at den lyd tilfældige mennesker på et webforum er blevet enige om er god, måske også er en lyd du selv synes er god.

Teknisk set tror jeg ikke der er noget som helst i vejen for at sammensætte noget moderne der lyder fantastisk, jeg tror bare det er yderst sjældent nogen gør det.

Kriterierne for at sammensætte et anlæg idag er nogle helt andre end de var for 30-40-50 år siden. Højttalere idag skal helst være flade, små eller helt usynlige - det er ikke så vigtigt hvordan de lyder, bare de lyder bedre end en soundbar og så skal de være pæne. Anlægget skal også være pænt/usynligt, så glem alt om store effekttrin med pondus, det skal være bluetooth connected or streaming ready.

..og når du så en dag er blevet træt af det usynlige og konevenlige mikroanlæg med højttalere så store som tændstikæsker, loftmonterede i et rum totalt uden lyddæmpning, sammensat udelukkende udfra specifikationer og "likes" - uden nogensinde at have lagt øre til tingene inden indkøb og du finder dit nøje udvalgte og gennemlyttede setup fra 80'erne frem fra gemmerne, så tror da pokker det lyder langt bedre - du gjorde dig jo umage dengang med at finde ting der lød godt i dine ører.

Så jeg tror den primære forskel på nutidens udstyr og det fra 70/80/90'erne ligger i hvordan vi nåede frem til setuppet - "dengang" lyttede vi med egne ører på en helt masse inden vi valgte noget der fik os til at fingerknipse og vippe med foden - idag laver vi "add to basket" online uden at have lyttet til en skid og håber på det måske dur.


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 24-December-2023 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Hvad synes i og hvorfor?
For mig handler det om før og efter internettets udbredelse.

Før internettets almene udbredelse, i 70'erne, 80'erne og delvist 90'erne, var der begrænsede muligheder for at lade sig påvirke af andres mening om hifi. Der var artikler i Hifidelity, Hifi & Elektronik og de der aviser fra Hifiklubben og Audioscan som månedtligt kunne fortælle dig om hvad der lød bedre end andet, men i sidste ende var du nødt til at besøge en fysisk butik med muligheden for at gøre dig dine egne erfaringer med hvad der lød bedst.

Mit første rigtige anlæg blev anskaffet i '86 efter talrige besøg hos alle mulige butikker gennem måneder, jeg gravede mig gennem hifi tidsskrifterne på biblioteket og så var det ud i butikkerne og trykke på knapper og se tingene an og lytte på alle mulige forskellige konfigurationer inden skillingerne endelig blev smidt på disken og der kom lyd på teenageværelset.

Mit indtryk er, idag, at det er langt mere almindeligt at lade sig bombe med indtryk og meninger på internettet, alle har en holdning til alt, også ting de ikke selv har lagt øre til, "..men jeg har læst at x lyder bedre end y og z skal man holde sig langt fra" - og det er blevet langt mere almindeligt med fjernkøbt hvor man handler på nettet og venter på pakkeposten/fragtmanden.

Det betyder at man køber udfra specifikationer og holdninger på nettet i stedet for selv at lytte på tingene først i et blindt håb om at den lyd tilfældige mennesker på et webforum er blevet enige om er god, måske også er en lyd du selv synes er god.

Teknisk set tror jeg ikke der er noget som helst i vejen for at sammensætte noget moderne der lyder fantastisk, jeg tror bare det er yderst sjældent nogen gør det.

Kriterierne for at sammensætte et anlæg idag er nogle helt andre end de var for 30-40-50 år siden. Højttalere idag skal helst være flade, små eller helt usynlige - det er ikke så vigtigt hvordan de lyder, bare de lyder bedre end en soundbar og så skal de være pæne. Anlægget skal også være pænt/usynligt, så glem alt om store effekttrin med pondus, det skal være bluetooth connected or streaming ready.

..og når du så en dag er blevet træt af det usynlige og konevenlige mikroanlæg med højttalere så store som tændstikæsker, loftmonterede i et rum totalt uden lyddæmpning, sammensat udelukkende udfra specifikationer og "likes" - uden nogensinde at have lagt øre til tingene inden indkøb og du finder dit nøje udvalgte og gennemlyttede setup fra 80'erne frem fra gemmerne, så tror da pokker det lyder langt bedre - du gjorde dig jo umage dengang med at finde ting der lød godt i dine ører.

Så jeg tror den primære forskel på nutidens udstyr og det fra 70/80/90'erne ligger i hvordan vi nåede frem til setuppet - "dengang" lyttede vi med egne ører på en helt masse inden vi valgte noget der fik os til at fingerknipse og vippe med foden - idag laver vi "add to basket" online uden at have lyttet til en skid og håber på det måske dur.
det var noget af et mic drop.

Derfor jeg også prøvet noget helt nyt. Ud fra hvad datterens argon fenris 5 lyder og fruens quiet storm fra argon, så har lige fået to argon malmö 8 hjem. Ingen anmeldelser, har heller ikke hørt dem, de kan sendes retur uden problemer hvis de ikke lyder godt.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så skal man jo ikke sætte en sub sammen sted som ens store fronte med flad kurve, det er hul i hovedet. Men skal jo sætte den der hvor de give mening, så man ikke oplever de stående bølge.

Hvis du har et rum med stående bølger, så vil en sub, placeret et andet sted, introducere andre stående bølger, ved andre bølgelængder.

Samtidig vil subbens lydbølger og fronternes lydbølger blande sig, så ved andre frekvenser end den, hvor den stående bølge fra fronterne laver et "dip" i din foretrukne lytteposition (ved at det reflekterede signal kommer tilbage i modfase), vil de to hold lydbølger forstærke, eller modvirke hinanden.


At sætte en sub op som spiller samme frekvensområde som fronterne, er ikke lige til.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så skal man jo ikke sætte en sub sammen sted som ens store fronte med flad kurve, det er hul i hovedet. Men skal jo sætte den der hvor de give mening, så man ikke oplever de stående bølge.

Hvis du har et rum med stående bølger, så vil en sub, placeret et andet sted, introducere andre stående bølger, ved andre bølgelængder.

Samtidig vil subbens lydbølger og fronternes lydbølger blande sig, så ved andre frekvenser end den, hvor den stående bølge fra fronterne laver et "dip" i din foretrukne lytteposition (ved at det reflekterede signal kommer tilbage i modfase), vil de to hold lydbølger forstærke, eller modvirke hinanden.


At sætte en sub op som spiller samme frekvensområde som fronterne, er ikke lige til.


Klaus

du får det til at lyde som ren universitet uddannelse at sætte en subwoofer op.

Men lydbøgerne skal jo ikke kører modfase det er klart. Men at sætte en sub i fx. I den enden ende af rummet ville jo give et nyt nul punkt, det er bare forskudt i forhold til nulpunktet fra de basenheder( subwoofer eller store højttalere) så nulpunktet hvor som højtalerne laver, der tager subwooferen over, og der hvor subwooferen nulpunkt, tager højtalerne over, så man minimere nulpunktet.
Det er ret simpelt

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 13:48
He-he, kender i begrebet Subwoofer crawl?
Man sætter subwooferen i lyttepositionen, hvorefter man finder det sted i rummet, hvor der er bedst bass. Det er der, hvor subwooferen skal stå.


-------------
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men lydbøgerne skal jo ikke kører modfase det er klart. 

Næh, men hvordan vil du styre det, når hver frekvens har sin egen bølgelængde og de udsendes fra hvert sit punkt i rummet og reflekteres rundt i rummet.

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men at sætte en sub i fx. I den enden ende af rummet ville jo give et nyt nul punkt, det er bare forskudt i forhold til nulpunktet fra de basenheder( subwoofer eller store højttalere) så nulpunktet hvor som højtalerne laver, der tager subwooferen over, og der hvor subwooferen nulpunkt, tager højtalerne over, så man minimere nulpunktet.

Ved hvilken frekvens?


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det er ret simpelt

Ja, det er det faktisk, for det er simpel matematik…..


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men lydbøgerne skal jo ikke kører modfase det er klart. 

Næh, men hvordan vil du styre det, når hver frekvens har sin egen bølgelængde og de udsendes fra hvert sit punkt i rummet og reflekteres rundt i rummet.

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men at sætte en sub i fx. I den enden ende af rummet ville jo give et nyt nul punkt, det er bare forskudt i forhold til nulpunktet fra de basenheder( subwoofer eller store højttalere) så nulpunktet hvor som højtalerne laver, der tager subwooferen over, og der hvor subwooferen nulpunkt, tager højtalerne over, så man minimere nulpunktet.

Ved hvilken frekvens?


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det er ret simpelt


Ja, det er det faktisk, for det er simpel matematik…..


Klaus

det er fair nok du ikke tror på subwoofer i et hvilken som helst setup. Det må du om.

Jeg har givet min mening som mange andre ikke forstokkede som du deler.

Bare tag John Darko, Paul fra ps Audio osv. Kører jo selv med subwoofer selv i ps audios nye reference rum for at udligne for nulpunktet.

Glædelig jul til dig

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

det er fair nok du ikke tror på subwoofer i et hvilken som helst setup. Det må du om. 

Og du tror på at subwoofer hjælper i ethvert setup - det er fair nok.
Tro……..


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Jeg har givet min mening som mange andre ikke forstokkede som du deler. 

Tak fordi du kalder mig “ikke forstokket”


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Bare tag John Darko, Paul fra ps Audio osv. Kører jo selv med subwoofer selv i ps audios nye reference rum for at udligne for nulpunktet. 


Præcist hvilket nulpunkt?
Eller rettere hvilet et af dem?
Og - som spurgt tidligere - hvis du ikke laver kraftig filtrering på frekvenserne til henholdsvis fronter og sub, hvordan vil du så forhindre at du ikke blander lyden fra de to?



Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Glædelig jul til dig

I lige måde…..


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

det er fair nok du ikke tror på subwoofer i et hvilken som helst setup. Det må du om. 

Og du tror på at subwoofer hjælper i ethvert setup - det er fair nok.
Tro……..


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:


Jeg har givet min mening som mange andre ikke forstokkede som du deler. 

Tak fordi du kalder mig “ikke forstokket”


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Bare tag John Darko, Paul fra ps Audio osv. Kører jo selv med subwoofer selv i ps audios nye reference rum for at udligne for nulpunktet. 


Præcist hvilket nulpunkt?
Eller rettere hvilet et af dem?
Og - som spurgt tidligere - hvis du ikke laver kraftig filtrering på frekvenserne til henholdsvis fronter og sub, hvordan vil du så forhindre at du ikke blander lyden fra de to?



Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Glædelig jul til dig


I lige måde…..


Klaus
nu var det dig der var forstokkede ikke de andre.

De nulpunktet der opstår ved stående bølger som der er i hver rum når vi når ned i bass området, jo det kan man godt ved at time aliene dem, enten ved at flytte fysisk rundt på dem eller ved dsp.

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

nu var det dig der var forstokkede ikke de andre. 

Det var ikke det du skrev………


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

De nulpunktet der opstår ved stående bølger som der er i hver rum når vi når ned i bass området, jo det kan man godt ved at time aliene dem, enten ved at flytte fysisk rundt på dem eller ved dsp.

Lad os nu sige at jeg har problemer ved 80 Hz, hvor jeg får stående bølger, så jeg får boost nogle steder i rummet (medfase) og dips andre steder (modfase). Tilfældigvis er min lytteposition lige i dip’et.
Det vil jeg så gerne modkompensere med en sub, som jeg placerer ved en sidevæg, frem for endevæggen, hvor mine højttalere står.

Da subben spiller på tværs af rummet (som er smallere end det er langt), her jeg derfor dip ved 100 Hz i lyttepositionen. Det er så ikke noget problem, idet mine fronter spiller fint i lyttepositionen ved 100 Hz.

Kan du forklare hvad der sker ved 90 Hz?
For der er der ikke dip fra hverken fronter eller sub og begge spiller derfor fuld styrke.

DSP skriver du.
Det er jo ikke alle anlæg hvor det bare lige kan implementeres og der er grænser for, hvor skarpe grænser DSP’en kan filtrere med.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

nu var det dig der var forstokkede ikke de andre. 

Det var ikke det du skrev………


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

De nulpunktet der opstår ved stående bølger som der er i hver rum når vi når ned i bass området, jo det kan man godt ved at time aliene dem, enten ved at flytte fysisk rundt på dem eller ved dsp.


Lad os nu sige at jeg har problemer ved 80 Hz, hvor jeg får stående bølger, så jeg får boost nogle steder i rummet (medfase) og dips andre steder (modfase). Tilfældigvis er min lytteposition lige i dip’et.
Det vil jeg så gerne modkompensere med en sub, som jeg placerer ved en sidevæg, frem for endevæggen, hvor mine højttalere står.

Da subben spiller på tværs af rummet (som er smallere end det er langt), her jeg derfor dip ved 100 Hz i lyttepositionen. Det er så ikke noget problem, idet mine fronter spiller fint i lyttepositionen ved 100 Hz.

Kan du forklare hvad der sker ved 90 Hz?
For der er der ikke dip fra hverken fronter eller sub og begge spiller derfor fuld styrke.

DSP skriver du.
Det er jo ikke alle anlæg hvor det bare lige kan implementeres og der er grænser for, hvor skarpe grænser DSP’en kan filtrere med.


Klaus

som jeg forstår det du skriver har du jo kompenseret for dit nulpunkt. Ved at sætte subwooferen ved den side væg, så hvad er problemet?

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

som jeg forstår det du skriver har du jo kompenseret for dit nulpunkt. Ved at sætte subwooferen ved den side væg, så hvad er problemet?

Jeg stiller spørgsmålet igen:
Kan du forklare hvad der sker ved 90 Hz?

Du skriver om dit eget anlæg at du har en Denon surroundreceiver, Zensor 1 fronter og en gammel Jamo sub.
Har du en DSP?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

som jeg forstår det du skriver har du jo kompenseret for dit nulpunkt. Ved at sætte subwooferen ved den side væg, så hvad er problemet?


Jeg stiller spørgsmålet igen:
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">Kan du forklare hvad der sker ved 90 Hz?</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">
</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">Du skriver om dit eget anlæg at du har en Denon surroundreceiver, Zensor 1 fronter og en gammel Jamo sub.</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">Har du en DSP?</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">
</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">Klaus</span>
jamoen er skiftet ud i dag med de to nye argon malmö 8.

Ud fra hvad du skriver at ved 90hz så så er der ikke nul på hverken højtalere eller sub. Så alt efter hvor lang du sidder fra hvor, så kan du enten få jævn bas eller også uges db. Men det kan jo rettet akustisk eller ved dsp.

Jeg bruger multEQ editor app, som dsp

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

jamoen er skiftet ud i dag med de to nye argon malmö 8. 

Okay, din signatur skal du nok lige have rettet til så :-)



Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Ud fra hvad du skriver at ved 90hz så så er der ikke nul på hverken højtalere eller sub. Så alt efter hvor lang du sidder fra hvor, så kan du enten få jævn bas eller også uges db. Men det kan jo rettet akustisk eller ved dsp. 

Rettet til akustisk - altså flytte subben?
DSP kan hjælpe, men den skal også kunne lave seperat faseforskydning afhængigt af frekvens, når samme signal sendes fra to forskellige afstande til lyttepositionen. 

Det er langt lettere at integrere, når du bare skærer ved en given frekvens mellem fronter og sub.
Har du ikke dine fronter på small?


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg bruger multEQ editor app, som dsp

Kan du sætte de to suboutputs separat, både frekvenser og fase?
Hvad er bredden of stejlheden af filtrene i equalizeren.


Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 25-December-2023 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

jamoen er skiftet ud i dag med de to nye argon malmö 8. 

Okay, din signatur skal du nok lige have rettet til så :-)



Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Ud fra hvad du skriver at ved 90hz så så er der ikke nul på hverken højtalere eller sub. Så alt efter hvor lang du sidder fra hvor, så kan du enten få jævn bas eller også uges db. Men det kan jo rettet akustisk eller ved dsp. 

Rettet til akustisk - altså flytte subben?
DSP kan hjælpe, men den skal også kunne lave seperat faseforskydning afhængigt af frekvens, når samme signal sendes fra to forskellige afstande til lyttepositionen. 

Det er langt lettere at integrere, når du bare skærer ved en given frekvens mellem fronter og sub.
Har du ikke dine fronter på small?


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg bruger multEQ editor app, som dsp


Kan du sætte de to suboutputs separat, både frekvenser og fase?
Hvad er bredden of stejlheden af filtrene i equalizeren.


Klaus

jeg har bare ikke lige haft tid i dag til at rette den. 😉

Ja ved bla. at flytte sub, det er jo ikke meget den skal rykkes, bare nok til man kommer ud af de høje db den passer bedre med front. Jeg har dog hørt man kan vende den om mod væggen, ved så ikke om det gavner da jeg ikke selv har prøvet.

Ja det er lettere skærer frekvensen på begge enheder, og jo mine front er sat til small, men vores gamle stue hvar jeg nød til at køre sub+main, pga et nul jeg ikke kunne komme af med på andre måde på det tidspunkt, så jo jeg har erfaring med med integrere sub uden at kunne skærer af frontenesnfrekvens.

Ja helt enig hvis man er mere prisgivet ved seperate fase forskydning.

Nej det er kun den sammen æfe kanal på begge udgange, men jeg har så mulighed for at sætte dem med lige afstand fra sweetspot, og på den måde komme uden om den problemstilling, som både audioholics, svs osv. Anbefaler når man har sammen kanal på begge udgange.

Nu ligger jeg lige sengen nu og ikke alle detaljerne i hovedet, da appen ligger på min Chromebook. Men jeg har en ret flad kurve fra 100 hz, falder lige omkring 1,5 - 2 db ved 50 hz, men heldigvis jo så lidt så psykisk akustisk men ikke kan observere det.
Og så forsætter den ned til 35 hz, for den falde normalt med 3 dB til 28-29 er lige svært at se nøjagtigt på den graf, da man ikke kan zoome ind på den.

Og så ruller den helt af.

Jeg har elimineret, nul punkter ved Fruen stol, plus som har været plaget med det, og det ikke ændres ved fase forskydning uden det gik ud over min plads, der fik nullet. Så nu har vi dejlig jævn bas i hele stuen.

Og har testet med alt fra daft punk til Fifi jørgensen temaet fra nissebanden i Grønland, da den har en skøn basgang, som virkelig kan fremhæve nuller


-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 26-December-2023 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Derfor jeg også prøvet noget helt nyt. Ud fra hvad datterens argon fenris 5 lyder og fruens quiet storm fra argon, så har lige fået to argon malmö 8 hjem. Ingen anmeldelser, har heller ikke hørt dem, de kan sendes retur uden problemer hvis de ikke lyder godt.
Jamen du understøtter jo spot on min pointe - du aner ikke om der er andre løsninger der lyder langt bedre, for du lyttede aldrig til andet og med mindre dit fjernkøb lyder direkte ringe, så tvivler jeg på du gider bøvlet med at pakke dem ned og returnere dem for at finde noget andet. 


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 26-December-2023 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Derfor jeg også prøvet noget helt nyt. Ud fra hvad datterens argon fenris 5 lyder og fruens quiet storm fra argon, så har lige fået to argon malmö 8 hjem. Ingen anmeldelser, har heller ikke hørt dem, de kan sendes retur uden problemer hvis de ikke lyder godt.

Jamen du understøtter jo spot on min pointe - du aner ikke om der er andre løsninger der lyder langt bedre, for du lyttede aldrig til andet og med mindre dit fjernkøb lyder direkte ringe, så tvivler jeg på du gider bøvlet med at pakke dem ned og returnere dem for at finde noget andet. 
pointen er jeg har lyttet på andre. Men udfordringen er jo, at man ikke ved hvordan tingene lyder i egen stue, da rummet er forskelligt fra de fx HiFi klubben men lytter dem hos. Så hvad der lyder godt der, kan lyde skidt hjemme.

Men jeg har så været heldig og stolet på min mavefornemmelse, og de lyder rigtigt godt i forhold til Dali (lyttet på i hifi kluppen) i under 10.000 kr segmentet. Så jeg er meget tilfreds og er ikke påvirket af nogle anmeldelser eller noget da de er nye på markedet de malmö modeller. Så top dollar der

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-December-2023 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Derfor jeg også prøvet noget helt nyt. Ud fra hvad datterens argon fenris 5 lyder og fruens quiet storm fra argon, så har lige fået to argon malmö 8 hjem.


Køber du også en Thiese Øko Blue ud fra hvordan deres yoghurt smager?



Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 27-December-2023 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Derfor jeg også prøvet noget helt nyt. Ud fra hvad datterens argon fenris 5 lyder og fruens quiet storm fra argon, så har lige fået to argon malmö 8 hjem.


Køber du også en Thiese Øko Blue ud fra hvordan deres yoghurt smager?



Ja, hvis signaturen ligner hinanden i den samme produktserie.


-------------
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-December-2023 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Derfor jeg også prøvet noget helt nyt. Ud fra hvad datterens argon fenris 5 lyder og fruens quiet storm fra argon, så har lige fået to argon malmö 8 hjem.


Køber du også en Thiese Øko Blue ud fra hvordan deres yoghurt smager?

De lyder garanteret ikke ens LOL


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-December-2023 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Derfor jeg også prøvet noget helt nyt. Ud fra hvad datterens argon fenris 5 lyder og fruens quiet storm fra argon, så har lige fået to argon malmö 8 hjem.


Køber du også en Thiese Øko Blue ud fra hvordan deres yoghurt smager?



Ja, hvis signaturen ligner hinanden i den samme produktserie.



Det er der jo så ikke tale om her


Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 27-December-2023 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Derfor jeg også prøvet noget helt nyt. Ud fra hvad datterens argon fenris 5 lyder og fruens quiet storm fra argon, så har lige fået to argon malmö 8 hjem.


Køber du også en Thiese Øko Blue ud fra hvordan deres yoghurt smager?

pas. Spiser ikke økologisk mejeriprodukter 😉

Nå det så er sagt. Så skal man jo have enhederne hjem uanset hvad så man kan hører dem i ens eget rum

-------------
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E


Skrevet af: Quest
Skrevet den: 27-December-2023 kl. 23:22
Mine erfaringer.... Smile

1. Der er relativt ---- langt ----- mellem teknisk gode indspilninger, det afsløres i langt højere grad på moderne digitalt "grej" med ultra lav forvrængning og stor dynamik. 

2. Jo bedre mit grej er blevet, jo dårligere fremstår en del indspilninger Shocked
 
3. Jeg lytter fortsat mest til musik fra generation-X (1970/80), så indspilningerne er lavet på udstyr og under forhold som jeg tror lever bedst i et analogt univers med harmonisk forvrængning og et begrænset dynamikområde 

4. Af og til finder jeg nogle indspilninger af nyere dato som lyder bedre end noget jeg husker fra "gamle dage". Jeg tror det er fordi lyden her er produceret med bevidsthed om kravet til kvaliteten når det afspilles på et anlæg med stort dynamikområde. 


-------------
Walk slowly; drink lots of water


Skrevet af: Furry
Skrevet den: 28-December-2023 kl. 00:47
Nej, jeg tror ikke gammelt udstyr lyder bedre, men hvis man er vokset op med VHS og LP, er man blevet vænnet til en blød analog lyd, og sådan lyder nye digitale enheder ikke medmindre man tilføjer et analog filter til dem.


-------------
Fra fulde børn skal man høre sandheden


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 08-Januar-2024 kl. 16:15
Hold da op... jeg skal da lige love for der kom gang i diskussionen igen. Fedt med flere meninger. Synes det giver mig "mod" til at prøve at lytte til nyere udstyr igen, hvis jeg kan finde tiden, mulighederne og pengene. Jeg kan bare ikke få mig selv til at gøre som nogle har forslået, bruge 5 cifrede beløb på enkelte dele for at høre forskellen og "opgradere". Jeg er dog ret sikker på vi skifter Spotify ud med Tidal.

Jeg er ikke vokset op med LP, men med VHS, kasettebånd, CD'er og minidisc'en (kan i huske den? Big smile), efterfulgt af MP3'ere, WAV filer og streaming. Dog har jeg holdt fast i de få CD'er jeg købte, og rippet dem til FLAC.

Jeg bryder mig faktisk ikke om "underspillet" diskant og mellemtone og boostet bas. Jeg er sådan set heller ikke efter de helt dybe sub 50Hz toner. Jeg synes "egentlig bare" at det moderne grej, som bliver rost til skyerne, som jeg har lyttet til, ofte mangler punch, vægt og slagkraftighed i bassen, og så har de enten en overdrevet mellemtone eller diskant, eller mangler lige det sidste på begge de sidstnævnte.

Men jeg har ikke lyttet til noget i high end segmentet, i en længere periode. Kan ikke få mig selv til at spilde sælgernes tid, når jeg ved jeg ikke kommer til at bruge penge på det.

Og så lige med risiko for at opildne deres diskussion igen... uden at forstå fysikken eller matematikken, så kan jeg bedre følge Klaus' argumenter mht. subwoofer, nulpunkter og forstærkninger. Nok også fordi jeg har prøvet det selv, har 2 subs, og uanset hvordan de bliver indstillet (uden EQ og DSP), og placeret så er der altid en eller anden lytteposition som mangler bas eller hvor det er overdrevet, og en eller anden sub-frekvens der "forsvinder" eller bliver forstærket.

EDIT: Enig - musik og præferencen af lyd er lige så meget følelser som fakta og fysik. Men det er også spændende at forstå hvordan fordelingen er. Smile



Print side | Luk vindue