e-Boks vs mit.dk?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166313
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 12:39
Emne: e-Boks vs mit.dk?
Skrevet af: jake51
Emne: e-Boks vs mit.dk?
Skrevet den: 11-December-2023 kl. 20:45
Jeg har her i dag fundet ud af, at mit.dk findes Her er en beskrivelse: e-Boks: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank. mit.dk: Digital Post fra offentlige myndigheder samt post fra virksomheder, fx forsikringsselskab eller bank. Men... er det ikke præcis det samme? Hvad skal vi med det
------------- Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage Mikael Simpson
|
Svar:
Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 11-December-2023 kl. 21:28
Ja der er der mange der undre sig over. Jeg forstår det simpelthen heller ikke, hvorfor man skal have tre e-postkasser (e-boks.dk, mit.dk & digital post) Man har jo heller ikke tre postkasser skruet op ide på vejen.
Jeg går ud fra at det endnu engang er nogle djøffer der har fået en hjerneblødning.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-December-2023 kl. 22:02
Både e-Boks og Mit.dk er private udbydere af digital post.
Om du vælger den ene eller den anden, er op til dig selv, men det kan være, at der er virksomheder der ikke leverer digital post i begge løsninger.
Begge kan dog tilgå post sendt fra det offentlige, og det er også det, du kan se på borger.dk.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-December-2023 kl. 22:45
Hmmm, flere forskellige tankstationer tilbyder at sælge benzin.
Hvad skal vi med det?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 05:31
KlausDM skrev:
Hmmm, flere forskellige tankstationer tilbyder at sælge benzin.Hvad skal vi med det?
Klaus
|
Men der kan vi jo selv vælge at kun at benytte den ENE tankstation.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 05:37
Husker ikke hvem som var afsender, men fik en besked om at fremover ville de ikke længere benytte e-boks men mit.dk. Det passer mig i øvrigt fint, syntes e-boks er for bøvlet på min telefon 🙄 Frank
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 07:53
Frank13 skrev:
Husker ikke hvem som var afsender, men fik en besked om at fremover ville de ikke længere benytte e-boks men mit.dk. Det passer mig i øvrigt fint, syntes e-boks er for bøvlet på min telefon 🙄Frank |
Men du får jo stadigvæk post på din e-boks, som du muligvis ikke får på mit.dk eller på Digital Post, så du er stadigvæk tvunget til at tjekke alle tre e-bokse
Det svarer til at man var tvunget til at have tre forskellige postkasser opsat der hjemme.
For mit skyld kunne vi have 100 forskellige e-bokse, blot at JEG KUNNE VÆLGE HVILKEN EN jeg ville benytte, og så få al digital post leveret der i.
Vi er jo heller ikke tvunget til at have tre forskellige banker.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 09:30
Det er jo noget myndighederne har valgt.
Første gang vandt eboks et udbud og så har man sendt det i udbyd igen efter nogle år og så har etandet firma netcompany vundet.
Det er jo ike til gavn for brugerne, andet end at man sikre det er billigst.
Problemet er jo lidt med de gamle meddelser og ikke alle følge rmed over
https://blog.e-boks.com/da/nyheder/ny-it-leverand%C3%B8r-valgt-til-offentlig-digital-post" rel="nofollow - https://blog.e-boks.com/da/nyheder/ny-it-leverand%C3%B8r-valgt-til-offentlig-digital-post
|
Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 10:07
Axlon skrev:
Men du får jo stadigvæk post på din e-boks, som du muligvis ikke får på mit.dk eller på Digital Post, så du er stadigvæk tvunget til at tjekke alle tre e-bokse |
Det passer ikke.
Hvis du har e-boks eller mit.dk, så får du også al den post, der bliver sendt til Digital Post.
Du får i øvrigt kun post i mit.dk/eboks fra de virksomheder, som du har valgt at modtage fra. Så du kan bare vælge dem fra, hvorefter du vil få posten på mail i stedet.
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 10:28
longjohn2 skrev:
Axlon skrev:
Men du får jo stadigvæk post på din e-boks, som du muligvis ikke får på mit.dk eller på Digital Post, så du er stadigvæk tvunget til at tjekke alle tre e-bokse |
Det passer ikke.
Hvis du har e-boks eller mit.dk, så får du også al den post, der bliver sendt til Digital Post.
Du får i øvrigt kun post i mit.dk/eboks fra de virksomheder, som du har valgt at modtage fra. Så du kan bare vælge dem fra, hvorefter du vil få posten på mail i stedet. |
Jeg har aldrig valgt at få post fra nogen som helst, på hverken på mit.dk eller Digital Post. Jeg har fået post på min e-boks, at fremover vil jeg få post på mit.dk eller på Digital Post, men det er ikke noget JEG har valgt.
Jeg kan heller se nogen steder hvor jeg kan melde post fra på mit.dk og Digital Post, så det må du meget gerne forklare hvordan man gør det.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 10:33
Axlon skrev:
longjohn2 skrev:
Axlon skrev:
Det passer ikke.
Du får i øvrigt kun post i mit.dk/eboks fra de virksomheder, som du har valgt at modtage fra. Så du kan bare vælge dem fra, hvorefter du vil få posten på mail i stedet. |
Jeg har aldrig valgt at få post fra nogen som helst, på hverken på mit.dk eller Digital Post. Jeg har fået post på min e-boks, at fremover vil jeg få post på mit.dk eller på Digital Post, men det er ikke noget JEG har valgt.
Jeg kan heller se nogen steder hvor jeg kan melde post fra på mit.dk og Digital Post, så det må du meget gerne forklare hvordan man gør det. |
Du har ikke valgt noget. Det valg hjar det offebtlige taget for dig, da de sendte løsningen i udbud og en anden udbyder vandt licitationen.
Men du kan stadig sætte e-boks op til at den også kan hente fra det offentlige. Men som standard bliver alt fra det offentlige sendt den digital post og så videre til mit.dk
Det er ikke noget du kan fravælge
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 11:34
Det bliver ikke sendt videre til mit.dk. Mit.dk og e-Boks kan begge kigge i din Digital Post postkasse.
Digital Post (fra Digitaliseringsstyrelsen ) er den offentlige løsning, og den virker kun til post fra det offentlige.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 14:20
Axlon skrev:
longjohn2 skrev:
Axlon skrev:
Det passer ikke.
Jeg kan heller se nogen steder hvor jeg kan melde post fra på mit.dk og Digital Post, så det må du meget gerne forklare hvordan man gør det. |
Jo du skal på Borgerservice i din kommune og blive fritaget for digital post. Så kommer breve fra det offentlige i din postkasse i stedet for. Men så kan du heller ikke benytte digitale skriverier, ansøgninger og lign fremover. Og hvis du gør det, blir du automatisk tilmeldt digital post igen
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 14:25
lunddal skrev:
Det bliver ikke sendt videre til mit.dk. Mit.dk og e-Boks kan begge kigge i din Digital Post postkasse.
Digital Post (fra Digitaliseringsstyrelsen ) er den offentlige løsning, og den virker kun til post fra det offentlige. | Korrekt, og den kan altid læses på borger.dk og mit.dk.Man vælger så selv, om den skal kunne læses i E-boks.
------------- mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 16:17
Munch skrev:
Jo du skal på Borgerservice i din kommune og blive fritaget for digital post. Så kommer breve fra det offentlige i din postkasse i stedet for. Men så kan du heller ikke benytte digitale skriverier, ansøgninger og lign fremover. Og hvis du gør det, blir du automatisk tilmeldt digital post igen |
Jeg har ikke noget ønske om at blive fritaget digitalpost. Jeg har det helt fint med kun at modtage digital post, ligesom jeg også kun læser reklamer digitalt. Jeg ønsker blot at have EN digital postkasse, ligesom at jeg kun har EN postkasse ude ved vejen.
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 16:30
Axlon skrev:
Munch skrev:
Jo du skal på Borgerservice i din kommune og blive fritaget for digital post. Så kommer breve fra det offentlige i din postkasse i stedet for. Men så kan du heller ikke benytte digitale skriverier, ansøgninger og lign fremover. Og hvis du gør det, blir du automatisk tilmeldt digital post igen |
Jeg har ikke noget ønske om at blive fritaget digitalpost. Jeg har det helt fint med kun at modtage digital post, ligesom jeg også kun læser reklamer digitalt. Jeg ønsker blot at have EN digital postkasse, ligesom at jeg kun har EN postkasse ude ved vejen.
|
Så må du skrive til politikerne, det er dem der sætter private udbydere på opgaven.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 16:41
Jeg tror, at du misforstår.
Axlon brokker sig over, at visse private virksomheder kun sender til dig via e-Boks, og andre kun via Mit.dk, så derfor skal han tjekke begge.
Post fra det offentlige kan læses alle tre steder (i tilfældet e-Boks skal man dog give dem lov først).
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 16:58
Axlon skrev:
Ja der er der mange der undre sig over.Jeg forstår det simpelthen heller ikke, hvorfor man skal have tre e-postkasser (e-boks.dk, mit.dk & digital post) Man har jo heller ikke tre postkasser skruet op ide på vejen.
Jeg går ud fra at det endnu engang er nogle djøffer der har fået en hjerneblødning.
|
Er det også Djøffer som har fået en hjerneblødning fordi dine venner kan vælge at kontakte dig via SMS, Messenger og mail afhængigt af hvad de har lyst til?
Dét du beder om er, at alle private virksomheder går sammen og bliver enige om hvordan de skal gøre og hvilken udbyder de ønsker at bruge. Koordinerer du den indsats? :)
(Og som andre skriver: Du blander "Digital Post" sammen med visningsklienter (e-boks og mit.dk))
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 17:39
Jonas_h skrev:
[QUOTE=Axlon]Er det også Djøffer som har fået en hjerneblødning fordi dine venner kan vælge at kontakte dig via SMS, Messenger og mail afhængigt af hvad de har lyst til?
Dét du beder om er, at alle private virksomheder går sammen og bliver enige om hvordan de skal gøre og hvilken udbyder de ønsker at bruge. Koordinerer du den indsats? :)
(Og som andre skriver: Du blander "Digital Post" sammen med visningsklienter (e-boks og mit.dk)) |
Det fungerede jo ganske fint i mange år, da det kun var e-boks.
Med hensyn til SMS, Messenger og mail, bestemmer jeg jo selv om jeg vil benytte dette, ikke mine venner, men det er en djøffer nok ikke klar over
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 19:12
Axlon skrev:
Jeg ønsker blot at have EN digital postkasse ... | jeg bruger kun e-boks, så hvad/hvilke firmaer går jeg glip af post fra??
------------- Mvh. JørgenT
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 19:30
Det kan du jo sådan set kun selv svarer på, da vi andre ikke har adgang til din mit.dk
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 19:37
Det kan jeg så heller ikke svare på, prøvede lige at logge ind, men er aldrig oprettet som bruger. Så intet svar på hvem der ikke vil sende digital post til e-boks?
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 19:55
Hvis det er mit.dk, du mener, skal du ikke oprettes, men blot logge ind med dit MitID.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 20:40
Nogen firmaer er begyndt, at bruge mit.id til lønsedler. Så er man tvunget til den tredje digitale postkasse.
Det er skruen uden ende. Hvor skal man kigge efter en gammel post om få år? Der er der sikkert en ny, endnu ukendt udbyder, der vinder udbudsrunden. Ved nærmere eftertanke er der efterhånden en masse digitale postkasser, jeg nævner i flæng: Sundhedsvæsenet, jobnet, email og sikkert mange flere..
------------- LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA 2.1 705+200 ahorn
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 20:56
quarkir skrev:
Hvis det er mit.dk, du mener, skal du ikke oprettes, men blot logge ind med dit MitID. | Ikke korrekt, efter login med mit.id møder jeg dette og skal oprette bruger/profil
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 21:03
JørgenT skrev:
quarkir skrev:
Hvis det er mit.dk, du mener, skal du ikke oprettes, men blot logge ind med dit MitID. | Ikke korrekt, jeg møder dette og skal oprette bruger/profil
| Ok, det er ret længe siden, jeg loggede ind første gang, så har glemt alt om det.Men kommer der noget med oprettelse bagefter eller er du ikke bare logget ind? Det er som e-boks, hvor man også selv skal oplyse kontaktoplysninger til mail og SMS.
|
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 21:05
Jespus skrev:
Nogen firmaer er begyndt, at bruge mit.id til lønsedler. Så er man tvunget til den tredje digitale postkasse.
Det er skruen uden ende. Hvor skal man kigge efter en gammel post om få år? Der er der sikkert en ny, endnu ukendt udbyder, der vinder udbudsrunden. Ved nærmere eftertanke er der efterhånden en masse digitale postkasser, jeg nævner i flæng: Sundhedsvæsenet, jobnet, email og sikkert mange flere..
| Sundhedsvæsnet sender via offentlig Digital Post og kan altid læses på borger.dk, uanset evt. skift af leverandør af visningsklient.Email har aldrig været en del af Digital Post/e-boks/mit.dk.
|
Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 12-December-2023 kl. 23:39
Axlon skrev:
|
Jeg ønsker blot at have EN digital postkasse, ligesom at jeg kun har EN postkasse ude ved vejen. [/QUOTE]
Jeg har besluttet, at jeg kun har en digital postkasse, nemlig e-boks som jeg har brugt siden den mulighed kom. I e-boks får jeg beskeder fra det offentlige og fra private virksomheder.
Da Mit.dk kom, valgte jeg at jeg ikke ville støtte den virksomhed, og har derfor valgt følgende:
Det står en virksomhed frit, at benytte Mit.dk men så kan de ikke sende digital post til mig - skulle de insistere, så får den virksomhed besked på, at jeg ikke længere er kunde hos dem.
Så nemt er det at bestemme selv, hvor mange postkasser man vil have.
Ingen leverandør har til dato meddelt mig, at de ikke ville bruge e-boks, så problemet er nok minimalt.
|
Skrevet af: Jespus
Skrevet den: 13-December-2023 kl. 01:57
quarkir skrev:
Jespus skrev:
| Sundhedsvæsnet sender via offentlig Digital Post og kan altid læses på borger.dk, uanset evt. skift af leverandør af visningsklient.Email har aldrig været en del af Digital Post/e-boks/mit.dk. |
Ordkløveri. Prøv at finde medicinkortet på borger.dk eller en aftale med din læge, hint: SEB platformen.
Desuden kommer der masser af post fra firmaer via email og ikke andre elektroniske postkasser. Alt er afhængigt af hvor og til, man skal bruge personlig post og gider faktisk ikke uddybe det yderligere.
------------- LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA 2.1 705+200 ahorn
|
Skrevet den: 13-December-2023 kl. 07:06
Erik K skrev:
Jeg har besluttet, at jeg kun har en digital postkasse, nemlig e-boks som jeg har brugt siden den mulighed kom. I e-boks får jeg beskeder fra det offentlige og fra private virksomheder.
Da Mit.dk kom, valgte jeg at jeg ikke ville støtte den virksomhed, og har derfor valgt følgende:
Det står en virksomhed frit, at benytte Mit.dk men så kan de ikke sende digital post til mig - skulle de insistere, så får den virksomhed besked på, at jeg ikke længere er kunde hos dem.
Ingen leverandør har til dato meddelt mig, at de ikke ville bruge e-boks, så problemet er nok minimalt. |
Kunne være jeg skulle følge dit eksempel og sige mit job op, og stoppe mine børns behandling på privathospitalet
------------- Mvh Jesper
|
Skrevet den: 13-December-2023 kl. 07:10
Jespus skrev:
Ordkløveri. Prøv at finde medicinkortet på borger.dk eller en aftale med din læge, hint: SEB platformen. |
Det kan vel næppe kategoriseres som post.
|
Skrevet den: 13-December-2023 kl. 10:38
Erik K skrev:
Ingen leverandør har til dato meddelt mig, at de ikke ville bruge e-boks, så problemet er nok minimalt. |
Det er jo bare ikke valg du kan tage fuldt ud, medmindre du helt fravælger digital post.
Alt fra det offentlige bliver sendt til Digital post og så videre til mit.dk. Det er den virksomhed, som det offenbtlige har indgået en aftale med. Du kan så også tilvælge at post fra det offentlige også bliver sendt til e-boks. Men det er et tilvalg. Alt den post du får fra det offentlige vil ligge i din postkasse i din digitale postkasse og MIT.DK, for du har en postkasse der.
|
Skrevet den: 13-December-2023 kl. 11:33
PerW skrev:
Erik K skrev:
Det er jo bare ikke valg du kan tage fuldt ud, medmindre du helt fravælger digital post.
Alt fra det offentlige bliver sendt til Digital post og så videre til mit.dk. Det er den virksomhed, som det offenbtlige har indgået en aftale med. Du kan så også tilvælge at post fra det offentlige også bliver sendt til e-boks. Men det er et tilvalg. Alt den post du får fra det offentlige vil ligge i din postkasse i din digitale postkasse og MIT.DK, for du har en postkasse der.
| Grundlæggende har du ret, der er blot en enkelt, men meget vigtig detalje:Digital Post bliver ikke videresendt nogen steder, men kan ses via borger.dk, mit.dk (og e-boks efter tilmelding). Men selve posten ligger stadig kun et sted.
|
Skrevet den: 13-December-2023 kl. 16:54
PerW skrev:
Erik K skrev:
|
Selvfølgeligt er det et valg jeg kan tage fuldt ud. Jeg bestemmer helt selv, hvilken app jeg vil bruge til at læse digital post. Det er jo ligegyldigt, at post fra det offentlige ligger et andet sted, så længe jeg kan se den. Det er rigtigt at posten kan tilgås på flere måder, men hvis jeg ikke modtager post fra private virksomheder, der kun vil bruge Mit.dk, så behøver jeg kun, at læse post i e-boks, som jeg har valgt som reader-app. Da jeg har besluttet ikke at anvende virksomheder, der kun vil bruge Mit.dk, så får jeg mulighed for at læse al min digitale post i e-boks.
|
Skrevet den: 13-December-2023 kl. 17:50
Erik K: Det er godt nok imponerende at du tilrettelægger så stor en del af dit liv blot for at undgå en ekstra app på din telefon.
|
Skrevet den: 14-December-2023 kl. 00:09
Jonas_h skrev:
Erik K: Det er godt nok imponerende at du tilrettelægger så stor en del af dit liv blot for at undgå en ekstra app på din telefon. |
Tilrettelægger en stor del af mit liv??????
Jeg tilrettelægger ikke noget som helst i den forbindelse. Jeg har bare valgt at læse min digitale post i e-boks. Jeg har principielt ikke noget imod en ekstra app, men jeg prøver at undgå unødvendige apps for oversigtens skyld.
Du har måske en god forklaring på, hvorfor du ville spilde din tid på 2 apps, hvis du kan nøjes med 1?
|
Skrevet den: 14-December-2023 kl. 07:38
Jeg tror du, totalt set, vil bruge væsentligt mere spildtid ved at være nødsaget til at skifte f.eks. forsikringsselskab fordi de bruger en app du ikke gider fremfor den ekstra tid du bruger på bare at installere app'en... Én gang.
Men der er jo også forskel på hvor meget vi mennesker kan overskue. Hvis man bliver stresset eller forvirret af en ekstra app, skal man naturligvis passe på sig selv :)
|
Skrevet den: 14-December-2023 kl. 15:41
Jonas_h skrev:
Jeg tror du, totalt set, vil bruge væsentligt mere spildtid ved at være nødsaget til at skifte f.eks. forsikringsselskab fordi de bruger en app du ikke gider fremfor den ekstra tid du bruger på bare at installere app'en... Én gang.
Men der er jo også forskel på hvor meget vi mennesker kan overskue. Hvis man bliver stresset eller forvirret af en ekstra app, skal man naturligvis passe på sig selv :) |
Som jeg tidligere har skrevet, så har ikke en eneste virksomhed hidtil meddelt mig, at de ikke vil bruge e-boks længere, så jeg har ikke haft så meget som et minuts spildtid på min beslutning.
Jeg tror at mennesker bliver mere stresset af at bruge flere apps til samme formål, men det er der jo nogen, der ikke kan gennemskue og dermed udsætter sig selv for en unødvendig stressfaktor.
Man skal naturligvis passe på sig selv ved ikke at bruge flere apps end nødvendigt.
|
|