Fastspeed vs Hiper - Udstyr, kundeservice, o.lign.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166589
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 19:54
Emne: Fastspeed vs Hiper - Udstyr, kundeservice, o.lign.
Skrevet af: JENC
Emne: Fastspeed vs Hiper - Udstyr, kundeservice, o.lign.
Skrevet den: 12-April-2024 kl. 21:58
Hej
Jeg står og skal vælge imellem Fastspeed eller Hiper, begge for Fiber 1000/1000
forbindelse (Bruttolønsordning via arbejde)
Jeg tænker selve forbindelserne leverer i praksis det samme omkring
hastigheder, ping, osv. Så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jeres
oplevelser er for Fastspeed og Hiper, for ting som:
- Den router man får med
(Fastspeed:Icotera i4850, Hiper: Zyxel EX3600-T0. Hiperser vist er nyeste - har ihvertfald Wifi-6)
- Oplevet Kundeservice
- Begrænsninger og bøvl?
- Andre ting af relevans.
Med hensyn til begrænsninger og bøvl læste jeg i en gammel tråd, at Fastspeed
hver nat reset'er deres Router. For nogle af mine devices er det ikke godt at
forbindelsen ryger om natten (smart home). Gør de stadig det?
Kan man frit tilgå indstillinger i routeren og bruge al funktionalitet, og
andre af den slags ting der kan opleves som bøvl og mangler.
Er det rigtigt antaget, at der ikke er forskel i oplevethastighed og ping, mv?
Særligt godt kunne det være at høre fra en der har prøvet både Fastspeed og
Hiper på samme adresse, for at høre hvad oplevede forskeller er. Både for
forbindelsen og øvrigt som udstyr, support, daglig brug, etc.
Bonus-info: Jeg har allerede Fiber trukket ind i huset, og en indvendig
fiberboks model: Icotera i5801-05. Det er fra tidligere ejere af huset og
installationen er nok 10 år gammel, måske endda lidt mere. Bruges Icotera
i5801-05 stadig i nye installationer?, eller vil jeg (forventeligt) få skiftet
Icotera i5801-05 til noget nyere? Selve fiber-installationen mener jeg er
ejet af Norlys.
Icotera i5801-05 har wifi kan jeg læse. Er den kapabel nok som Wifi router?
Og er det rigtigt, at den på LAN siden kun kan bruge een port, selv om den har
4 Lan-porte. Jeg skal nemlig bruge 4 Lan-porte i mit setup. Jeg vil jo egentlig
gerne undgå at have 2 strømforbrugere, hvis det kan undgås. Det vil jeg jo få
med en separat router og en "indvendig boks". Men det virker ikke til
at være normalt for en fiberinstallation.
Tak på forhånd
|
Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 13-April-2024 kl. 20:31
Jeg havde også valget mellem de 2. Har valgt hiper også på bruttoløn ordning. Har fået den flyttet 2 gange pga flytning, har ikke oplevet nogle problemer.
Jeg bruger ikke deres medfølgende router, den ligger stadig i æsken jeg modtog fra dem.
|
Skrevet af: ZackGem
Skrevet den: 15-April-2024 kl. 18:28
Jeg har selv i en årække kørt med fastspeed, men skiftede i februar over til Kvinket.
Fastspeed magter ikke at holde en vedvarende stabilt forbindelse. Jeg havde typisk 5-10 minutters nedetid hver eneste dag - Specielt om natten, hvor mine smartenheder så begyndte at sende alarmer. F.eks. alarmen sendte SMSer at nettet var gået, og div. kamera sendte notifikationer om samme på LAN. Oplevede også rigtig tit udfald i teamsmøder, hvor forbindelsen lige forsvandt 1-2 sekunder.
Efter mit skifte til Kviknet, har jeg endnu ikke haft nogen former for nedetid.
Det er begge på samme TDC fiber.
Har også en Nordlys fiber, som jeg kørte test med sidste efterår, da jeg overvejede dem som alternativ, inden jeg skiftede til kviknet. Men Nordlys sælger mere kapacitet end de kan leverer. Så deres 1GBit/s maxer typisk ud ved 300-400Mbit, med mindre det er midt om nattet. Så det er lige på kant til svindel den måde de sælger deres produkt på. Så den af fiberne bruger jeg ikke mere.
Alle 3 forbindelser er testet med deres egen router, men så snart en forbindelse er "valgt", køre jeg på egen router og pakker deres ned. De medfølgende routere og ikke mindst indbygget AP, er generelt ret ringe.
|
Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 16-April-2024 kl. 10:01
Kviknet er i dag overtaget af EWII - og prisen er blevet hævet.
|
Skrevet af: Fisher65
Skrevet den: 19-April-2024 kl. 07:28
Har lige oprettet et fiber-abonnement hos Fastspeed 1000/1000. Modtog en Icotera i4880 - en wifi6-router. Kablet måler jeg ca. 940 mbit, WiFi ca 450 mbit, hvis jeg står lige ved siden af router. Den dækker min murermestervilla ganske dårligt, men der er jo en del tykke mure og tre etager (kælder, stue og 1. sal). Min gamle Airport Extreme, tilsluttet Telia kobber-forbindelse, klarede WiFi-dækningen i hele huset meget bedre.
Tre ting jeg er ganske skuffet over: - Man kan ikke sætte Icotera-router i Bridgemode - Den har kun to LAN-porte - Lang ventetid i telefon til kundeservice
Nu har jeg investeret i et Mesh netværk, som dækker alle hjørner af huset.
Oplever også nedetid om natten (tak for info, ZackGem), så jeg har også et spørgsmål jeg håber nogen kan svare på: Ville det hjælpe på nedetid, at bruge min egen router (Airport Extreme) i stedet for Icotera?
|
Skrevet af: archfrog
Skrevet den: 20-April-2024 kl. 04:29
Der er desværre en del af de danske internet udbydere som elsker at genstarte udstyr om natten.
Jeg er selv lige skiftet væk fra Hiper fordi de blev ved med at lave timelang maintenance hver mandag nat (og jeg er en natteravn som ofte spiller om natten).
De fleste gør det, jeg tror kun de helt store fiberudbydere (som Waoo og Norlys) prøver at undgå dette. Hver gang jeg har kørt på TDC's netværk, så har der været nogle minutters nedetid hver mandag kl. 01.
Kviknet VAR gode, men de er nu desværre blevet optaget i Ewii.
Det korte af det lange er, jeg er helt overbevist om at din egen router ikke vil hjælpe på nedetid. Selv hvis det blot er Icotera routerens firmware der bliver opdateret, så ryger du af i nogle minutter.
------------- https://www.bluetoothgoodies.com/a2dp/" rel="nofollow - LDAC for Windows , Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
|
Skrevet af: Tbent
Skrevet den: 20-April-2024 kl. 15:59
Jeg har Fastspeed og der er sjældent problemer hvor jeg bor, har dog tilsluttet min egen router, og jo du for en fiber - medie converterboks som skal strømforsynes, udover en passiv boks som fiberen terminernes i til at side på væggen.
------------- Sony 55XE9005 Nvidia Shield pro, Google Tv, Marantz SR5013 Sony BDP-S550 Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300 Sonos Play5, Connect, Move Server Asrock J4205 med Ubuntu
|
Skrevet af: Fisher65
Skrevet den: 20-April-2024 kl. 18:08
Tbent skrev:
Jeg har Fastspeed og der er sjældent problemer hvor jeg bor, har dog tilsluttet min egen router, og jo du for en fiber - medie converterboks som skal strømforsynes, udover en passiv boks som fiberen terminernes i til at side på væggen. |
Så du mener, at det kan være en god idé at prøve egen router, for at undgå nedetid om natten?
|
Skrevet af: uhrskov
Skrevet den: 22-April-2024 kl. 10:59
Forsøgte at skifte til Hiper. Der gik noget galt i processen, med det resultat at Hiper opsagde mit abonnement hos Waoo inden inden de selv var klar at overtage det. Der skulle en teknikker ud og skifte fiberboksen/modem hvilket ville tage 14 dage (hvor jeg ikke havde internet). Jeg forsøgte at forklare dem at når de nu havde fucket op og jeg stod uden forbindelse så måtte de kunne gøre det hurtigere da jeg som spmmange andre er afhængig internet i mit daglige virke og arbejde Men nej det var 14 dages ventetid på en tekniker - jeg kan ikke vente 14 dage på internet pga et mindre teknisk problem. Jeg har ikke Hiper idag.
|
Skrevet af: Snippermanden
Skrevet den: 25-April-2024 kl. 09:31
+1 for egen router.
Så slipper du også for genstart af DHCP hver nat, at blive tvangsindlagt til alle mulige barnepige indstillinger på dit eget netværk og du kan vælge den hardware, der passer bedst til dine behov.
------------- Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 12-Maj-2024 kl. 20:41
Jeg har Fastspeed igennem coax og benytter egen router. Har ikke oplevet at de genstarter udstyret om natten.De giver mulighed for fast ip og firmabetalt internet.
Til gengæld startede jeg med at have 800/120 Mbit og så har de ændret det til 1000/60 Mbit. Jeg betaler for 1000/100 Mbit.
Jeg valgte Fastspeed Erhverv fordi de har en løsning som er lettere at administere som arbejdsgiver og tilbyder mange typer forbindelser. Jeg sidder i den ende som skal tilmelde medarbejderne og her var Fastspeeds løsning mere smidig end de andre, med fælles regning osv. Det er smartere end at hver medarbejder skal sidde og tilmelde sig selv og aftale betalingsløsning.
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet af: Terminator2
Skrevet den: 08-Juni-2024 kl. 22:45
Snippermanden skrev:
+1 for egen router.
Så slipper du også for genstart af DHCP hver nat, at blive tvangsindlagt til alle mulige barnepige indstillinger på dit eget netværk og du kan vælge den hardware, der passer bedst til dine behov. |
Hipers router kan indstille DHCP til maks. 365 dage, har tjekket. Det er meget og sat af producenten Zyxel. Standard-indstillingen er 1 dag, men man kunne lege lidt med den indstilling hvis nødvendigt.
|
Skrevet af: JENC
Skrevet den: 09-Juni-2024 kl. 11:23
Hvad betyder det i praksis, at DHCP genstarter?
Bliver alle enheder smidt af netværket og skal connect igen?
Jeg (trådstarter) er nu skiftet til Hiper, og har langt flere netværksproblemer end jeg havde ved Yousee. Yousee (coax) kørte uden et eneste problem i 5 år. Ved hiper har jeg vel haft 5 netværkshændelser der påvirker mit internet på 1 måned.
Men således ikke hver dag? (DHCP)
|
Skrevet den: 09-Juni-2024 kl. 21:18
Jeg er ikke ekspert, men har læst lidt om emnet. Indstillinger kan variere i praksis, men routeren/enheden prøver som standard den samme IP-adresse igen. Hvis du ikke har prøvet en speedtest online, så burde du gøre det (den burde være maks. omkring 50 ms med fibernet).
Det er LAN-adressen vi snakker om her, som lidt ligner routerens gateway-adresse. Man indtaster gateway-adressen i sin browser for, at få adgang til routerens indstillinger. I Windows skriver man bare ipconfig i kommandoprompt, man kan også prøve ping-kommandoen til latenstid.
"IP addressing information is leased to a client, and the client is responsible for renewing the lease. By default, DHCP clients try to renew their lease when 50 percent of the lease time has expired. To renew its lease, a DHCP client sends a DHCPRequest message to the DHCP server from which it originally obtained the lease." https://learn.microsoft.com/en-us/previous-versions/windows/it-pro/windows-2000-server/cc958935%28v=technet.10%29?redirectedfrom=MSDN" rel="nofollow - https://learn.microsoft.com/en-us/previous-versions/windows/it-pro/windows-2000-server/cc958935(v=technet.10)?redirectedfrom=MSDN
Opdatering: speedtest.net laver to yderligere tests, henholdsvis Download Latency og Upload Latency. Latenstid betyder normalt den der hedder Idle Latency på det givne websted.
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Juni-2024 kl. 22:36
Terminator2 skrev:
Jeg er ikke ekspert, men har læst lidt om emnet. Indstillinger kan variere i praksis, men routeren/enheden prøver som standard den samme IP-adresse igen. Hvis du ikke har prøvet en speedtest online, så burde du gøre det (den burde være maks. omkring 50 ms med fibernet).
|
DHCP lease tiden har intet med genstart af router at gøre.
Lease tiden på WAN siden af router, tildeles af den DHCP server som router forbinder til hos udbyderen. Den sættes ikke lokalt i routeren.
Lease tid på LAN siden af routeren sættes i router. Ja, et døgn er typisk lease tid (der står mit unifi netværk også til), men stort set ligegyldigt på et netværk, hvor der er betydeligt flere ledige adresser end klienter (enheder), der skal have tildelt adresser.
For øvrigt - Ping tid på 50 lyder voldsomst højt på en fiber linje.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 09-Juni-2024 kl. 22:51
KlausDM skrev:
For øvrigt - Ping tid på 50 lyder voldsomst højt på en fiber linje. |
Ja, det er en gavmild maksimum-grænse jeg nævnte der viser hensyn til langsomme webservere på Internettet.
Hiper-fiber giver mig en optimal latenstid på omkring 10 ms. Denne er højere i tilfælde af en langsommere webserver/webside.
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 29-Juni-2024 kl. 23:51
Terminator2 skrev:
KlausDM skrev:
For øvrigt - Ping tid på 50 lyder voldsomst højt på en fiber linje. |
Ja, det er en gavmild maksimum-grænse jeg nævnte der viser hensyn til langsomme webservere på Internettet.
Hiper-fiber giver mig en optimal latenstid på omkring 10 ms. Denne er højere i tilfælde af en langsommere webserver/webside. | Jeg synes du skal skaber mere forvirring herinde med din sorte snak.At en webserver kan være langsom er totalt irrelevant for denne tråd
------------- Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
Skrevet den: 30-Juni-2024 kl. 05:34
Cyberguyen skrev:
Jeg synes du skal skaber mere forvirring herinde med din sorte snak.At en webserver kan være langsom er totalt irrelevant for denne tråd |
Du tænkte på en specifik situation der involverer en hurtig webserver. Windows har for eksempel ping til kommandoprompt der kræver en vilkårlig webserver, ikke bare en af de hurtigste. Det speedtest-websted jeg nævnte tillader også en webserver andre steder. Generelt når man bruger Internettet, er det webservere med forskellig latenstid.
Man kunne gå ned på samme lave niveau af høflighed, og kalde dit ensidige svar sort snak, men jeg synes det ville være mere end hvad man burde gøre.
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 02-Juli-2024 kl. 12:50
Terminator2 skrev:
Cyberguyen skrev:
Jeg synes du skal skaber mere forvirring herinde med din sorte snak.At en webserver kan være langsom er totalt irrelevant for denne tråd |
Du tænkte på en specifik situation der involverer en hurtig webserver. Windows har for eksempel ping til kommandoprompt der kræver en vilkårlig webserver, ikke bare en af de hurtigste. Det speedtest-websted jeg nævnte tillader også en webserver andre steder. Generelt når man bruger Internettet, er det webservere med forskellig latenstid.
|
Forkert - ping kræver ikke at der er en webserver i den anden ende, blot en enhed, som svarer på ping. Det kan være en server, en router eller noget andet netværksudstyr.
Terminator2 skrev:
Man kunne gå ned på samme lave niveau af høflighed, og kalde dit ensidige svar sort snak, men jeg synes det ville være mere end hvad man burde gøre. |
Du kunne blot undlade at skrive noget forkert og irrelevant for tråden og samtidig pakke det ind i ligegyldigheder.
------------- mvh Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 02-Juli-2024 kl. 12:58
quarkir skrev:
Du kunne blot undlade at skrive noget forkert og irrelevant for tråden og samtidig pakke det ind i ligegyldigheder.
|
Pas på med dine forkerte og irrelevante ligegyldigheder - din besked kan sagtens drejes mod dig selv. Min besked om 50 ms nævnte ikke, at det specifikt handler om en hastighedstest med en hurtig server som du kunne have forstået ved at overveje mit synspunkt i stedet for, at være ensidig. Jeg brugte netop den mest korrekte beskrivelse ved ikke at være ensidig.
Jeg er færdig med, at spilde min tid på den bagatel.
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 02-Juli-2024 kl. 13:05
Terminator2 skrev:
quarkir skrev:
|
Pas på med dine forkerte og irrelevante ligegyldigheder - din besked kan sagtens drejes mod dig selv. Min besked om 50 ms nævnte ikke, at det specifikt handler om en hastighedstest. Jeg brugte netop den mest korrekte beskrivelse ved ikke at være ensidig. |
Stop dig selv.
Du skrev: Jeg er ikke ekspert, men har læst lidt om emnet. Indstillinger kan variere i praksis, men routeren/enheden prøver som standard den samme IP-adresse igen. Hvis du ikke har prøvet en speedtest online, så burde du gøre det (den burde være maks. omkring 50 ms med fibernet).
Første del er korrekt, anden er faktisk også, men tredje del er fuldstændig i skoven og har INGEN relevans for emnet. Resten er lidt en blanding af fakta og sammenblanding af begreber, som ikke hænger sammen.
Terminator2 skrev:
Jeg er færdig med, at spilde min tid på den bagatel. |
Dejligt. ------------- mvh Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 02-Juli-2024 kl. 13:09
quarkir skrev:
Dejligt.
|
Jeg snakker om din bagatel om, at være ensidig der allerede skete med ovenstående bruger. Du kommer her og gentager den samme bagatel. Stop dig selv, jeg har ikke brug for din mangel på høflighed.
|
Skrevet af: kenneth85
Skrevet den: 05-Juli-2024 kl. 05:28
Jeg har haft fastspeed 1000/1000 og aldrig i mit liv har jeg oplevet så ringe kunde support, så ringe udleveret router og så ringe en forbindelse.
Supporten er kun åben fra 8-16. Altså når vi andre også er på arbejde, og deres evner strækker sig til at kunne bede dig om at nulstille og genstarte den udleveret router.
Routeren er ekstrem svag og utrolig begrænset. Jeg boede dengang i lejebolig af beton med mange SSIDer fra naboerne omkring mig. Deres router hoppet og danset rundt fra wifi kanal til wifi kanal for at finde en der ikke var i brug. Satte man den til en fast kanal respekteret den det ikke. Om de har løst fejlen ved jeg ikke. Men som andre skriver er selve wifi i routeren også elendig så jeg opgav at bruge routeren til sidst.
Selve forbindelsen var også ringe og kunne i primetime ofte være laaangt under hvad jeg betalte for. Målte helt ned til 250mbps nogle dage imellem kl 17-21 Selve svartiderne var også utrolig høje.
Kort sagt, kan jeg kun anbefale at holde sig fra dem. Det eneste der spiller er prisen. Endte med at gå tilbage til YouSee. Deres router er i topklasse når det gælder wifi. Deres support er åben længe og er acceptabel. Hastighederne er mere stabile. Prisen er tilgengæld højere.
------------- Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
|
Skrevet af: John Bach
Skrevet den: 05-Juli-2024 kl. 09:50
Jeg har Dansknet, super stabilt og ingen udstyr fra dansknet, bare egen router
|
|