Print side | Luk vindue

Hvilken AVR

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166658
Udskrevet den: 16-September-2024 kl. 20:51


Emne: Hvilken AVR
Skrevet af: mos-eisley
Emne: Hvilken AVR
Skrevet den: 14-Maj-2024 kl. 13:33
Efter at have skrottet Sonos i en fart - og solgt det gamle - er jeg så heldigt at jeg skal have nyt.

Denne gang et ret moderat 5.1 Bio i 25 m2 stue. Det skal være lidt af en pryd til dels (højtalere inklusive)

Primært er valg af AVR ret svært - jeg har haft 2 Marantz som jeg har været glade for - men App dertil er ikke så god og mange settings understøttes ikke i App'en.

Så ikke for at spørge: Hvad er godt som meget, mere hvad skal man ikke vælge :-)

Sony har jeg lidt fravalgt selvom nyeste faktisk får god kritik - jeg har haft en STR-DN1080, men Sony er mig lidt simpelt og underpowered...

Pionner har jeg altid gerne ville undersøge

Denon - well, det er vel mini-marantz.

Onkyo - tudegrimt generelt

Yamaha - er jeg meget varm på.

Prisrange er til ca 10-11K max.

Skyd!! Jeg er klar over det er yderst subjektivt...


-------------
Med Venlig Hilsen



Normann P. Nielsen



Svar:
Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 14-Maj-2024 kl. 14:05
Svært at sige hvilke du ikke skal vælge. Men alle dem du nævner har både gode og mindre gode modeller. Sony's nyeste har fået rigtig god omtale, til film, mindre god til musik. Jeg har selv haft både Denon og Marantz, og jeg synes Denon er bedst til film, og Marantz er bedst til musik.

Min første AVR var en Yamaha, og den var jeg rigtig glad for. Jeg synes den gjorde det godt, både til musik og film. Jeg har tit overvejet om jeg ikke skulle have en Yamaha igen. Lige nu har jeg en Marantz SR6011, før havde jeg en Denon AVR-3808. Ingen af dem understøtter apps så vidt jeg ved.

Jeg har også været lidt lun på Cambridge Audio's CXR200 og CXR120.

Jeg har læst mindre godt om NAD's T758 (alle versioner), så dem ville jeg være lidt varsom med, omend jeg synes at mange af NAD's stereo receivere og forforstærkere lyder meget godt (har lige købt en C165BEE brugt).


Skrevet af: mos-eisley
Skrevet den: 14-Maj-2024 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Svært at sige hvilke du ikke skal vælge. Men alle dem du nævner har både gode og mindre gode modeller. Sony's nyeste har fået rigtig god omtale, til film, mindre god til musik. Jeg har selv haft både Denon og Marantz, og jeg synes Denon er bedst til film, og Marantz er bedst til musik.

Min første AVR var en Yamaha, og den var jeg rigtig glad for. Jeg synes den gjorde det godt, både til musik og film. Jeg har tit overvejet om jeg ikke skulle have en Yamaha igen. Lige nu har jeg en Marantz SR6011, før havde jeg en Denon AVR-3808. Ingen af dem understøtter apps så vidt jeg ved.

Jeg har også været lidt lun på Cambridge Audio's CXR200 og CXR120.

Jeg har læst mindre godt om NAD's T758 (alle versioner), så dem ville jeg være lidt varsom med, omend jeg synes at mange af NAD's stereo receivere og forforstærkere lyder meget godt.

Tak Smile Når jeg siger Apps - mener jeg på iOS - altså en "remote/config" app - du kender sikkert https://apps.apple.com/us/app/marantz-avr-remote/id982083188


-------------
Med Venlig Hilsen



Normann P. Nielsen


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 14-Maj-2024 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af mos-eisley mos-eisley skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Svært at sige hvilke du ikke skal vælge. Men alle dem du nævner har både gode og mindre gode modeller. Sony's nyeste har fået rigtig god omtale, til film, mindre god til musik. Jeg har selv haft både Denon og Marantz, og jeg synes Denon er bedst til film, og Marantz er bedst til musik.

Min første AVR var en Yamaha, og den var jeg rigtig glad for. Jeg synes den gjorde det godt, både til musik og film. Jeg har tit overvejet om jeg ikke skulle have en Yamaha igen. Lige nu har jeg en Marantz SR6011, før havde jeg en Denon AVR-3808. Ingen af dem understøtter apps så vidt jeg ved.

Jeg har også været lidt lun på Cambridge Audio's CXR200 og CXR120.

Jeg har læst mindre godt om NAD's T758 (alle versioner), så dem ville jeg være lidt varsom med, omend jeg synes at mange af NAD's stereo receivere og forforstærkere lyder meget godt.

Tak Smile Når jeg siger Apps - mener jeg på iOS - altså en "remote/config" app - du kender sikkert https://apps.apple.com/us/app/marantz-avr-remote/id982083188
Jeps, det er også det jeg mener. Så vidt jeg ved er der ingen af de modeller jeg har haft som har haft en app. Og synes der er langt imellem receivere med gode apps, ifølge anmelderne. Umiddelbart er jeg slet heller ikke fan af at alt skal styres fra det helvedes device. Big smile


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 14-Maj-2024 kl. 15:17
Jeg havde tidligere en STR-DN1080 som jeg var glad for (lydmæssigt) ,selvom den havde visse begrænsninger (f.eks. DTS:X) som ikke blev løst med software opdateringer. 
Den gik desværre i stykker så jeg anskaffede mig en Denon X2800H, som jeg er godt tilfreds med. 
Dog skal man (egen erfaring) være meget omhyggelig med Audyssey kaliberingen for at få det til at lyde godt (var noget nemmere med Sony'en) . Jeg brugte en særlig app til min Ipad til styring af kalibreringen hvor man efterfølgende også kan finjustere med app'en. 

Der findes også en Denon remote app til IOS (Ipad), hvorfra (næsten) alt på receiveren kan styres / sættes op. 
God jagt ;-)


Skrevet af: mos-eisley
Skrevet den: 14-Maj-2024 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Jeg havde tidligere en STR-DN1080 som jeg var glad for (lydmæssigt) ,selvom den havde visse begrænsninger (f.eks. DTS:X) som ikke blev løst med software opdateringer. 
Den gik desværre i stykker så jeg anskaffede mig en Denon X2800H, som jeg er godt tilfreds med. 
Dog skal man (egen erfaring) være meget omhyggelig med Audyssey kaliberingen for at få det til at lyde godt (var noget nemmere med Sony'en) . Jeg brugte en særlig app til min Ipad til styring af kalibreringen hvor man efterfølgende også kan finjustere med app'en. 

Der findes også en Denon remote app til IOS (Ipad), hvorfra (næsten) alt på receiveren kan styres / sættes op. 
God jagt ;-)

Takker. Som sagt har jeg har Marantz, så jeg er ikke helt ubekendt med setuppet :-) Og det er jo svært at "risikere" noget L*rt, når man ikke går helt galt i byen ved samme igen...


-------------
Med Venlig Hilsen



Normann P. Nielsen


Skrevet af: Fisk123
Skrevet den: 14-Maj-2024 kl. 18:37
Jeg er voldsomt imponeret af budgettet. 😝

-------------




Skrevet af: mos-eisley
Skrevet den: 14-Maj-2024 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Fisk123 Fisk123 skrev:

Jeg er voldsomt imponeret af budgettet. 😝

LOL jeps - en kollega foreslog Lynghof - så er vi vel deroppe for 5.1 ? :-)

Tilrettet fra 1011K til 10-11K nu.


-------------
Med Venlig Hilsen



Normann P. Nielsen


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 15-Maj-2024 kl. 13:17
Efter mange år i branchen, skal jeg ikke have andet en Yamaha. Wink
Har absolut den laveste fejlrate. Er nem at arbejde med, betjeningsmæssigt. Yder og lyder godt.


Skrevet af: mos-eisley
Skrevet den: 15-Maj-2024 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Efter mange år i branchen, skal jeg ikke have andet en Yamaha. Wink
Har absolut the laveste fejlrate. Er nem at arbejde med, betjeningsmæssigt. Yder og lyder godt.

Altså... :-) Jeg er nu tæt på at vælge Marantz Cinema 70 eller 60

Men har forhåbentlig en demo af begge på lørdag ude i byen.... 

Tak for det !!


-------------
Med Venlig Hilsen



Normann P. Nielsen


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 15-Maj-2024 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af mos-eisley mos-eisley skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Efter mange år i branchen, skal jeg ikke have andet en Yamaha. Wink
Har absolut the laveste fejlrate. Er nem at arbejde med, betjeningsmæssigt. Yder og lyder godt.

Altså... :-) Jeg er nu tæt på at vælge Marantz Cinema 70 eller 60

Men har forhåbentlig en demo af begge på lørdag ude i byen.... 

Tak for det !!


Håber de så ikke bliver kogende varme, som tidl. Marantz og Denon modeller. Wink


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 16-Maj-2024 kl. 14:27
Jeg kan i hvert fald bekræfte, at min Denon AVR-3808 bliver kampvarm, selvom jeg kun bruger pre-out på den. Den har dog opført sig eksemplarisk, har ikke gjort noget den ikke skal eller ikke er blevet bedt om i de MAAAAANGE år den er blevet brugt af mig.

Har ikke selv set tal for fejlraten hos de forskellige producenter, hvis det altså overhovedet findes. Kan ikke rigtig bruge personlige erfaringer/anekdoter til noget. Det svare til en prøvestørrelse på få stykker ud af mange hundredetusinder (hvis ikke mange millioner).


Skrevet af: mos-eisley
Skrevet den: 16-Maj-2024 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Jeg kan i hvert fald bekræfte af min Denon AVR-3808 bliver kampvarm, selvom jeg kun bruger pre-out på den.

Have selv en SR7012 før - samme deal.

Det bliver en Marantz Cinema 60 - så må vi se om den generation ahr fået mere styr på det. Den ender formodentlig ovenpå TV møblet..


-------------
Med Venlig Hilsen



Normann P. Nielsen


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 17-Maj-2024 kl. 01:04
Har lige opdaget Hifiklubben har fået Marantz i deres program.
En, der kan fortælle, hvornår det skete?


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: mos-eisley
Skrevet den: 17-Maj-2024 kl. 07:54
Ved det ikke, bestilte en Marantz Cinema 60 igår i HK Aalborg, kommentarer var "den har vi jo ikke engang fået i butikken endnu". Iøvrigt ellers god betjening :-)

Iøvrigt er hele mit valg her:  https://www.mos-eisley.dk/pages/viewpage.action?pageId=242647046" rel="nofollow - https://www.mos-eisley.dk/pages/viewpage.action?pageId=242647046

Så nu ventes der bare på varerne...


-------------
Med Venlig Hilsen



Normann P. Nielsen


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 17-Maj-2024 kl. 13:26
Sprang du over centeren? Big smile


Skrevet af: mos-eisley
Skrevet den: 17-Maj-2024 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Sprang du over centeren? Big smile

Uh TAK - nej, den er på nu :-)


-------------
Med Venlig Hilsen



Normann P. Nielsen


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 17-Maj-2024 kl. 17:25
Hmm.  Lidt sølle at Marantzen kun har Audyssey MultiEQ XT og ikke XT32 til den pris. Men du har jo også nedprioriteret Surround fremfor god stereo lyd .

Men det bliver fedt med helt nyt anlæg Smile


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 18-Maj-2024 kl. 20:27
Jeg kan næsten garantere, at den lille 8" sub ikke evner at tilføre dit setup noget nævnefærdigt, så hellere undvære.

Det ser ikke ud til, dit nye setup er meget mere moderat end dit gamle, bortset fra baghøjttalerne?

Var det i øvrigt dig, der solgte dit gamle setup, som bl.a. bestod af 2 sæt Boston gulvhøjttalere og bor i Nordjylland?
Ville ellers gerne have købt det, som et ekstra system til en anden stue, men desværre var afstanden for stor.

Hvad endte du med at få for det?

Ret sikker på, der var én, der er blevet glad...

Jeg er i øvrigt på ingen måde enig med dig i, at Sonyen er underpowered i forhold til den klasse, den konkurrerer i; faktisk var jeg meget imponeret over, hvad der var muligt at opnå til beskedne penge...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: mos-eisley
Skrevet den: 18-Maj-2024 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg kan næsten garantere, at den lille 8" sub ikke evner at tilføre dit setup noget nævnefærdigt, så hellere undvære.

Det ser ikke ud til, dit nye setup er meget mere moderat end dit gamle, bortset fra baghøjttalerne?

Var det i øvrigt dig, der solgte dit gamle setup, som bl.a. bestod af 2 sæt Boston gulvhøjttalere og bor i Nordjylland?
Ville ellers gerne have købt det, som et ekstra system til en anden stue, men desværre var afstanden for stor.

Hvad endte du med at få for det?

Det er helt fint med en 8" sub, tænker den leverer hvad jeg har brug for som LFE bag sofaen....
og ja, setuppet er ikke så forskelligt endda, dog er sub gemt, baghøjtalere væghængt og jeg håber at AVR kan være i vores møbel - men ved ikke om den bliver for varm...

Front højtalere er bestemt også en anden kaliber - ikke at Boston ikke var ok, men de er ikke Dali Opticon. Og AVR er selvfølgelig også ny, igen ikke at den gamle ikke var ok, men nu er det nyt grej med havd det nu indebærer.

Jeg skippede alle højtalere, sub, center for 1000 kr - møjbilligt - men fint for mig, de skulle bare væk. Kunne måske have fået mere, men køberen herinde var hurtig og hentede dem kvikt - fik vist proppet alt i hans Clio Smile

Alt i alt er jeg super tilfreds med udfaldet og havde bestemt penge til en refreshment - vi glæder os til god lyd (igen) - lige nu hører vi på TV - der faktisk lyder bedre uden Sonos.
Jeg kan bare ikke komme mig over jeg var ved at puste 25000 i et Sonos "immersive surround" - det var jo ikek bare dårligt, men møjdårligt.. Sonos er sikkert fint på mange måder, men det sæt sucks....

Hilsen Normann


-------------
Med Venlig Hilsen



Normann P. Nielsen


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 18-Maj-2024 kl. 23:30
Vanvittigt hvad man kan være heldig at finde brugt.
Jeg synes det kunne være rigtig spændende at høre hvad dine indtryk er, når du har fået det ordentligt afprøvet, specielt hvad du synes om de nye højttalere og receiveren i forhold til den gamle.
Rent forstærkermæssigt burde det være en nedgang.

Jeg taler om erfaring, når jeg siger at en 8" subwoofer ikke har meget at byde med, når man har et par velvoksne gulvhøjttalere, men det må du jo selv erfare...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 19-Maj-2024 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af mos-eisley mos-eisley skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg kan næsten garantere, at den lille 8" sub ikke evner at tilføre dit setup noget nævnefærdigt, så hellere undvære.

Det ser ikke ud til, dit nye setup er meget mere moderat end dit gamle, bortset fra baghøjttalerne?

Var det i øvrigt dig, der solgte dit gamle setup, som bl.a. bestod af 2 sæt Boston gulvhøjttalere og bor i Nordjylland?
Ville ellers gerne have købt det, som et ekstra system til en anden stue, men desværre var afstanden for stor.

Hvad endte du med at få for det?


Jeg skippede alle højtalere, sub, center for 1000 kr - møjbilligt - men fint for mig, de skulle bare væk. Kunne måske have fået mere, men køberen herinde var hurtig og hentede dem kvikt - fik vist proppet alt i hans Clio 



Jeg kunne godt have haft 4 x Boston mere i vognen, men du havde jo ikke flere til salg... 


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 20-Maj-2024 kl. 01:40
Hvad fik du for din Marantz?

-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.










Print side | Luk vindue