Print side | Luk vindue

Diy subwoofer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166726
Udskrevet den: 18-September-2024 kl. 15:35


Emne: Diy subwoofer
Skrevet af: Frank13
Emne: Diy subwoofer
Skrevet den: 20-Juni-2024 kl. 20:06
Vil lige høre om der er nogen som har lyttet til denne subwoofer, eller har et input til et sådan projekt...

Jeg går nemlig med tanken om at bygge to styk til min stue...



Svar:
Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 20-Juni-2024 kl. 22:08
Kan det betale sig når man kan få en 10" subwoofer med indbygget forstærker til 1499kr ?

https://hifi-freaks.dk/products/wharfedale-sw-150" rel="nofollow - https://hifi-freaks.dk/products/wharfedale-sw-150


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 21-Juni-2024 kl. 05:26
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Kan det betale sig når man kan få en 10" subwoofer med indbygget forstærker til 1499kr ?

https://hifi-freaks.dk/products/wharfedale-sw-150" rel="nofollow - https://hifi-freaks.dk/products/wharfedale-sw-150
Det håber jeg da, når alt kommer til alt, så drejer det sig om at få så meget kvalitet for pengene som muligt. En sub til 1500,- kan sikkert tilfredsstille manges behov, men vil ikke passe ind i mit setup...
Frank 


Skrevet af: Vejrup
Skrevet den: 21-Juni-2024 kl. 09:08
Jeg har bygget sådan 2 stk og de spiller helt igennem suverænt - Kan absolut ikke sammenlignes med en Wharferdale 10"LOL - kig i forum under Green Atmos Cinema, der mener jeg at jeg lagde billeder op af hele processen samt af forstærker og udmålinger.

En klar anbefaling herfra.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137873&PID=1388696" rel="nofollow - Green Atmos Cinema

B&O Teknisk Forum


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 21-Juni-2024 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Jeg har bygget sådan 2 stk og de spiller helt igennem suverænt - Kan absolut ikke sammenlignes med en Wharferdale 10"LOL - kig i forum under Green Atmos Cinema, der mener jeg at jeg lagde billeder op af hele processen samt af forstærker og udmålinger.

En klar anbefaling herfra.
Tusind tak for svar og har lige kigget din tråd igennem, virkelig spændende læsning og fede billeder 🙂
Frank 


Skrevet af: gasolin
Skrevet den: 21-Juni-2024 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Jeg har bygget sådan 2 stk og de spiller helt igennem suverænt - Kan absolut ikke sammenlignes med en Wharferdale 10"LOL - kig i forum under Green Atmos Cinema, der mener jeg at jeg lagde billeder op af hele processen samt af forstærker og udmålinger.

En klar anbefaling herfra.

Nu er prisen så heller ikke den same


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 21-Juni-2024 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Jeg har bygget sådan 2 stk og de spiller helt igennem suverænt - Kan absolut ikke sammenlignes med en Wharferdale 10"LOL - kig i forum under Green Atmos Cinema, der mener jeg at jeg lagde billeder op af hele processen samt af forstærker og udmålinger.

En klar anbefaling herfra.

Nu er prisen så heller ikke den same
Nej pris og kvalitet følges som regel ad.

Når man selv vil bygge, spares der penge, og man får et resultat der er bedre end den pris man giver, sammenlignet med en fabriks fremstillet. Skrevet af en der har bygget mange højttalere, mig Smile


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: Vejrup
Skrevet den: 21-Juni-2024 kl. 16:30
Nej det er jeg klar over, men nu var det jo heller ikke mig der skrev om det kunne betale sig når man kunne købe en Wharferdale til 1499,-
Det var sådan set bare en pointering om at dit skriv absolut ikke kunne sammenlignes, men det lader til at du forstod det LOL

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Jeg har bygget sådan 2 stk og de spiller helt igennem suverænt - Kan absolut ikke sammenlignes med en Wharferdale 10"LOL - kig i forum under Green Atmos Cinema, der mener jeg at jeg lagde billeder op af hele processen samt af forstærker og udmålinger.

En klar anbefaling herfra.

Nu er prisen så heller ikke den same


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137873&PID=1388696" rel="nofollow - Green Atmos Cinema

B&O Teknisk Forum


Skrevet af: Vejrup
Skrevet den: 21-Juni-2024 kl. 16:31
Lige præcis!

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Jeg har bygget sådan 2 stk og de spiller helt igennem suverænt - Kan absolut ikke sammenlignes med en Wharferdale 10"LOL - kig i forum under Green Atmos Cinema, der mener jeg at jeg lagde billeder op af hele processen samt af forstærker og udmålinger.

En klar anbefaling herfra.

Nu er prisen så heller ikke den same
Nej pris og kvalitet følges som regel ad.

Når man selv vil bygge, spares der penge, og man får et resultat der er bedre end den pris man giver, sammenlignet med en fabriks fremstillet. Skrevet af en der har bygget mange højttalere, mig Smile


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=137873&PID=1388696" rel="nofollow - Green Atmos Cinema

B&O Teknisk Forum


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 22-Juni-2024 kl. 14:59
Jeg bruger 4 x 18” af den model hos mig selv.
Uanset volumen rykker de sig praktisk taget ikke i membranen. 
De er præcise i det dybeste og har målt dem noget nær flat i rummet til 20hz uden EQ


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 22-Juni-2024 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg bruger 4 x 18” af den model hos mig selv.
Uanset volumen rykker de sig praktisk taget ikke i membranen. 
De er præcise i det dybeste og har målt dem noget nær flat i rummet til 20hz uden EQ
Er det en naiv tanke at jeg kan bygge sådan et sæt, blot sætte en soundImpress effektforstærker på, sætte delefrekvensen på forforstærkeren og justere gain, eller bør jeg inviterer i en effektforstærker med gain og dsp?


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 23-Juni-2024 kl. 10:42
Normalt kræver en lukket sub, at der boostes i bunden hvis man vil have respons ned til 20hz, så det er en god idé at have noget DSP på. Men det er jo en god idé under alle omstændigheder.

Hvis du kan styre delefrekvens inden du sender signalet til sub, er det ikke nødvendigt at have det i din effektforstærker.

Du får utroligt meget for pengene med DIY og du får svært ved at matche de subs hvis du køber et "kommercielt" produkt.


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 23-Juni-2024 kl. 12:00

Det er utroligt svært at sige med filtre.
Teori er én ting men et rum med mange variable er svært at forudsige i en måling. Når jeg siger måler Flat er det blot at de ikke dykker i hz ned mod 20hz. Mine 4 har stadig krævet PEQ for at en flad kurve. Jeg brugte det ikke med min Lyngdorf da den rettede dem ind med sin DSP så kommer nok også and på din processor foran?


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 23-Juni-2024 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Det er utroligt svært at sige med filtre.
Teori er én ting men et rum med mange variable er svært at forudsige i en måling. Når jeg siger måler Flat er det blot at de ikke dykker i hz ned mod 20hz. Mine 4 har stadig krævet PEQ for at en flad kurve. Jeg brugte det ikke med min Lyngdorf da den rettede dem ind med sin DSP så kommer nok også and på din processor foran?
Jeg tænker at jeg må tage et skridt ad gangen, få solgt de gamle subs så der er plads til et nyt sæt og når de er bygget, så se hvordan de opfører sig sammen med Lyngdorf. 


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 23-Juni-2024 kl. 16:27
Sorry frank:)
Så ikke du var forfatter.
MP60 fikser evt småting der er i kurven uden problemer.
Så drop ekstern DSP. Du har jo PEQ pr kanal i Lyngdorf uanset


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 23-Juni-2024 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Sorry frank:)
Så ikke du var forfatter.
MP60 fikser evt småting der er i kurven uden problemer.
Så drop ekstern DSP. Du har jo PEQ pr kanal i Lyngdorf uanset
😂 det er helt ok. Ville ønske jeg havde plads til de 18" som du har, men tror godt at et sæt 15" vil gøre en stor forskel her...


Skrevet af: JohnConnor
Skrevet den: 23-Juni-2024 kl. 20:09
Jeg havde valgt 4 x 15” i stedet i dag👍
Der er for meget overskud til at det giver mening det andet.
Glæder mig til at se hvad du får bygget.

Har skruetvinger om du skal låne👍


Skrevet af: Frank13
Skrevet den: 23-Juni-2024 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Jeg havde valgt 4 x 15” i stedet i dag👍
Der er for meget overskud til at det giver mening det andet.
Glæder mig til at se hvad du får bygget.

Har skruetvinger om du skal låne👍
Tusind tak, jeg skal nok sige til hvis jeg mangler 👍



Print side | Luk vindue