Print side | Luk vindue

Hvordan virker lipsynk teknisk?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Indstillinger af TV
Forumbeskrivelse: Brugerindstillinger og kalibrering af TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166753
Udskrevet den: 18-Oktober-2024 kl. 14:24


Emne: Hvordan virker lipsynk teknisk?
Skrevet af: Feddersen
Emne: Hvordan virker lipsynk teknisk?
Skrevet den: 07-Juli-2024 kl. 07:09
Et lidt “kringlet” teknisk spørgsmål:
Jeg er blevet lidt hooked på Auralic Aries S1 streamer transport, der vist lander på markedet snart, hvis den ikke allerede er kommet. Én af grundene er, at den har diverse indgange for digitale signalkilder, der - sammen med almindelige streamings kilder - bliver processed i nogle avancerede kredsløb, Direct Memory Acces og Direct Data Recording. Her kan man “bearbejde” bl.a indkomne digitale signaler fra andre kilder, eksemplevis TV lyd, med opsampling, filtre og parametrisk equalizing, Dirac mm., inden det bliver sendt videre til éns eksterne DAC.
Så langt så godt. Men så så jeg en Youtube test af den helt tilsvarende Vega S1, der er magen til Aries S1, bortset fra indbygget DAC, i “The British Audiophile”. Og han fremhævede, at netop de ovenfor nævnte processor kredsløb afstedkommer en forsinkelse (latency), som ved almindelig musiklytning ingen betydning har, men til gengæld skaber problemer med “lipsynk”, når man eksempelvis kører lyden fra sit TV, ind i én af de digitale indgange i Aries S1.
Og nu kommer spørgsmålet så:
Hvordan fungerer lipsynk indstillinger i et TV? Mit eget TV er et LG Oled C9. Jeg har været inde i mit TV” såkaldte A/V Synk indstillinger og “lege” lidt med det, men kan ikke helt finde ud af, hvad det er, der rent faktisk sker, når man stiller på den “slider”, der er i indstillingen.
Kan man indstille “lipsynk” til enten at lade lyden være “foran” eller “bagefter” billedet?
Pointen er, at den forsinkelse, der opstår - ifølge testen - af lyden i de nævnte processor kredsløb i Aries S1, i forhold til billedet, skulle man jo gerne kunne kompensere for i sit TV, ved at lade lyden være lidt “foran” billedet. Håber det giver mening.
Men kan det lade sig gøre? Altså at indstille lipsynk på sit TV, således at lyden et lidt “foran” billedet? Og således kompensere for forsinkelsen i Aries streamerens kredsløb?
Kan dette ikke lade sig gøre, giver det jo ikke ret meget mening at bruge Auralic Aries S1 til TV lyd, hvilket egentlig var én af de funktioner, jeg gerne ville bruge denne streamer til, hvis jeg beslutter mig for at købe den.
PS! Jeg har stillet samme spørgsmål i Auralics egen “Auralic Community” forum, men ikke fået nogen brugbar respons.



Svar:
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 07-Juli-2024 kl. 10:00
Så vidt jeg ved er lipsync på TV kun beregnet til at forsinke lyd så den kommer til at passe med det processerede billede’s tidsforskydning. Mao tar billedet en længere rejse gennem billede motoren end lyden gør gennem forstærkeren i et TV

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: longjohn2
Skrevet den: 07-Juli-2024 kl. 10:10
LG skriver: 

How to fix audio delay on LG TV?

Try This

Turn on the TV and press the [Settings] button on your TV remote. 
Select [All Settings] in the [Settings] menu.
Select [Sound] → [Advanced Settings].
Select [Bypass] in [Match Screen and Sound]. ...
If the problem persists, turn off Bypass and select [TV Speaker Delay] to adjust the value carefully.

PS: Diverse afspillere til film og serier har også den mulighed, bl.a. Kodi.






Skrevet af: Feddersen
Skrevet den: 07-Juli-2024 kl. 20:08
Med hensyn til den forsinkelse (latency) der foregår i Aries’ens processorkredsløb, har jeg erfaret følgende:
Signalet fra processorkredsløbende bliver efter “behandlingen” gemt i en buffer, og det er her, forsinkelsen - sådan som jeg har forstået det - finder sted.
Forsinkelsestiden (latency) er fra fabrikken indstillet til 300 ms, hvilket jo er en del i forhold til billedet på TV skærmen. Men den kan justeres ned til 50 ms. Om det så er nok - evt sammenholdt med selve TV’ets indstillinger - kunne være interessant at vide. Måske nogen har erfaring?


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-Juli-2024 kl. 20:34
Jeg kan ikke se hvordan du skulle kunne forsinke billedet i dit TV nok til at matche en forsinkelse på 50 ms på lyden.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon



Print side | Luk vindue