Print side | Luk vindue

DX, radioamatør - Off Topic...

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166818
Udskrevet den: 18-September-2024 kl. 15:32


Emne: DX, radioamatør - Off Topic...
Skrevet af: mnielsen
Emne: DX, radioamatør - Off Topic...
Skrevet den: 07-August-2024 kl. 07:29
Jeg boede en gang HELT nede ved byens anlæg i Aars, i noget privat-udlejning, hvor jeg havde mine egne udendørs-antenner - VHF- UHF- og FM.

På radio, hørte jeg ret tit sveriges Radio. Tysk radio og norsk kunne også sagtens blande sig i løjerne, når der var virklig medvind på sendevejene! HEN og finde svensk radio på andre frekvenser - den blev jagtet over hele frekvensbåndet...

TV var noget sværere at have med at gøre. Kun enkelte gange kunne der komme billede på, når vi taler om udenlandsk TV

Nogle gange, kunne jeg ikke tage DR eller TV2 fra hhv. Nibe og Frejlev. Så måtte jeg hente DR fra enten Tommerup- eller Videbæk-senderen, hvis jeg ville se noget der. Det var i de analoge dage for TV.


Lige nu har jeg ingen antenner udover den teleskopantenne, som findes på min Argon iNet3+, og en stueantenne med to store teleskopantenner på.

Dog, TV-antennen er stadig, som beskrevet i min signatur...

På Argon'en, på DAB, kan jeg, når det går vildt til, tage tyske NDR-radio - ellers er det kun lidt fra Østjylland, der af og til siver ind.

På FM, tages der Radio ABC, Solo, og en gang imellem, er Go'FM fra Aarhus-området på besøg. P4 Trekanten og Syd, kommer også af og til. Hvornår mon jeg får taget mig sammen til at gøre noget, antenne-mæssigt?LOL Tilladelsen til at have den på loftet, haves allerede.......


Man må, som altid, gerne gå Off Topic i "mine" tråde...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock



Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 07-August-2024 kl. 10:25
Det var nemmere og sjovere i de gamle analog dage.

Om sommeren kunne man se tv fra Sydeuropa, og i perioder med solplet maximum helt fra Sydamerika.

FM radio er stadig analogt og her hvor ES sæsonen er i gang er der fine muligheder fra DX lytning af radio.

DAB og Digital TV er lidt mere bøvlet.

Men som radioamatør er dan gang i den for tiden verden rundt da vi ligger i et solplet maximum nu.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 07-August-2024 kl. 16:18
En gang for et par år siden, blev Radio ABC svagere, og svagere, for til sidst at forsvinde. Men ingen FM-sus. Lige pludselig, da kom der en spansk børneradio forbi, et par sekunder. ABC vendte så tilbage, og så tilbage igen, efter lidt stilhed...

På DAB, selv om jeg nulstiller radioen og foretager en fuld scanning, så kommer kanallisten fra NDR frem, dog ingen lyd. Det samme med Fyn, og Sjællands MUX'er!


Der er noget, jeg lige skal have HELT styr på... Solpletaktivitet - deraf, nordlys... Forstyrrer dette ikke radiosignaler? Jeg troede ikke, at disse blev FORBEDRET?

Er det så derfor, der er fuld skrue på TV-signalet, og har været det i, i hvertfald to år? Eller, har man bare været i masterne med nye dimser på et tidspunkt? Jeg modtager fra Viborg-Skive-Thisted-netværket. Kun MUX 3 eller 4 er lidt svagere, men det har de altid været.



-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 08-August-2024 kl. 07:04
Solpletaktivitet har en periode på ca 11år og lige nu ligge vi tæt på max  måske lige over.

Det forbedre chancer for langdistance,  især på kortbølge.
Men på Det gamle VHF TV bånd og FM båndet i sommer perioder sker der en masse.

Det vil ikke ændre noget på de hjemmelige modtagelser fra lokale sendere


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 08-August-2024 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Solpletaktivitet har en periode på ca 11år og lige nu ligge vi tæt på max  måske lige over.

Det forbedre chancer for langdistance,  især på kortbølge.
Men på Det gamle VHF TV bånd og FM båndet i sommer perioder sker der en masse.

Det vil ikke ændre noget på de hjemmelige modtagelser fra lokale sendere

OK! Takker for svaret! Så er DET på plads. Hvad er der på kortbølge, nu om dage? Mellembølge for den sags skyld? (Eller AM) Er der noget at hente? Jeg syntes ikke, der var ret meget sjov på kortbølge i gamle dage, så den blev ikke brugt. På lang- og mellembølge, var der noget mere.

Så forklarer det nok også, at jeg får kanallisterne fra kanaler, der egentligt ikke giver lyd fra sig, andet end kortvarigt. NDR radio hørte jeg fornogle dage siden, i ca. en time, inden den forduftede igen.

Og så MÅ det jo være Citicom, som står for det danske TV-sendenet, som har smidt nogle bedre dimser i masterne...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: csell
Skrevet den: 08-August-2024 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

NDR radio hørte jeg fornogle dage siden, i ca. en time, inden den forduftede igen.

Hej.

Mon det var denne station, at du hørte:

https://www.radio.dk/s/ndr903" rel="nofollow - https://www.radio.dk/s/ndr903

Hilsen Carsten.

 




Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 08-August-2024 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

NDR radio hørte jeg fornogle dage siden, i ca. en time, inden den forduftede igen.

Hej.

Mon det var denne station, at du hørte:

https://www.radio.dk/s/ndr903" rel="nofollow - https://www.radio.dk/s/ndr903

Hilsen Carsten.

Du har citeret den forkerte, men fejl sker jo - det var MIG, som hørte den... Det var NDR N-Joy, jeg hørte i ca. en time...

 




-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 08-August-2024 kl. 18:11
Og egentligt, så var det min mor, som lærte mig, at søge efter udenlandsk radio... Hun kunne på mine forældres Beomaster700, finde både tysk og svensk radio. Hun sagde, at jeg bare skulle dreje LIGESÅ LANGSOMT på knappen for at høre, om der var forbindelse!LOL

Dette var, da jeg boede hos mine forældre i V. Hornum, Nordjylland. Jeg havde selv et fint, dyrt Akai-anlæg, m. en 5-elements-antenne, som lå på loftet - lige over mit værelse. Føromtalete Beomaster, havde blot en dipol-antenne koblet på. Denne var også på loftet.

For mig, med den store 5-elements, var det altså svært at få noget sjovt ind - men for min mor, som elskede at lege med det, var det ret let! Taget var bare et almindeligt asbest-tag...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 09-August-2024 kl. 07:02
Ved godt at det er et gammelt blad

https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub" rel="nofollow - https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub

Men der findes en del om DX på nettet,  det meste er af ældre dato,   men vækker gode minder


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 09-August-2024 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Ved godt at det er et gammelt blad

https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub" rel="nofollow - https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub

Men der findes en del om DX på nettet,  det meste er af ældre dato,   men vækker gode minder

Jeg kan godt klikke på linket, og komme til bladet, men Google Chrome "låser" fuldstændigt, desværre.

Og i Edge, gik det ikke bedre...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 09-August-2024 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Ved godt at det er et gammelt blad

https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub" rel="nofollow - https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub

Men der findes en del om DX på nettet,  det meste er af ældre dato,   men vækker gode minder

Jeg kan godt klikke på linket, og komme til bladet, men Google Chrome "låser" fuldstændigt, desværre.

Og i Edge, gik det ikke bedre...
iPadden kan godt loade bladet, men det kniber med de sidste sider. Måske pga nøgenløb på Roskilde festival LOL


-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 09-August-2024 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Ved godt at det er et gammelt blad

https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub" rel="nofollow - https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub

Men der findes en del om DX på nettet,  det meste er af ældre dato,   men vækker gode minder

Jeg kan godt klikke på linket, og komme til bladet, men Google Chrome "låser" fuldstændigt, desværre.

Og i Edge, gik det ikke bedre...
iPadden kan godt loade bladet, men det kniber med de sidste sider. Måske pga nøgenløb på Roskilde festival LOL
LOLLOL Den virker nu - dog, noget langsom...Man skal bare lade den stå og tænke lidt over det efter at have klikket. Sådan plejer det ikke at være, på Yumpu.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 10-August-2024 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Solpletaktivitet har en periode på ca 11år og lige nu ligge vi tæt på max  måske lige over.

Det forbedre chancer for langdistance,  især på kortbølge.
Men på Det gamle VHF TV bånd og FM båndet i sommer perioder sker der en masse.

Det vil ikke ændre noget på de hjemmelige modtagelser fra lokale sendere

Er du så sikker på, at det kun er gældende for langdistance-modtagelse? Fordi, der var for lang tid siden en bruger, der skrev at han ikke mere havde sin teleskopantenne truppet ud for at kunne bruge DAB.

Dog, da jeg prøved at skubbe min teleskopantenne helt sammen, så var det farvel, ABC!! LOL Så, alt er relativt...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 13-August-2024 kl. 21:14
Nåh.... Ikke noget ophidsende i dag!LOL 

På FM:
DR P4 trekanten
DR P4 Sjælland... Den har jeg S' Gu' alligevel ALDRIG haft inde på min radio - ej heller, da jeg havde min 5-elements-antenne... (Så, altså noget "halvsvensk"...)LOL

DR P4 Syd har da af og til, været på besøg.

På DAB var det noget besværligt at få lov til at høre Radio ABC, fra Viborg-Skive-netværket. Den plejer ellers at gå igennem RIMELIGT stabilt.

NDR - No-Joy......


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 14-August-2024 kl. 07:41
Jeg kørte fornylig nær Lejre og kunne pludselig høre Svensk P1 og P3 helt perfekt på FM, det har jeg godt nok ikke prøvet før.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 14-August-2024 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Jeg kørte fornylig nær Lejre og kunne pludselig høre Svensk P1 og P3 helt perfekt på FM, det har jeg godt nok ikke prøvet før.

Det forstår jeg ikke - altså, at du ikke har prøvet det før. Hvis Lejre er på Sjælland. Så er der jo ikke så langt til Sverige. Bor du på Sjælland? Hvis ja, så prøvede du vel da du kom hjem, på anlægget, eller en radio?


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 14-August-2024 kl. 15:49
I Lejre Roskilde området kan man da høre svensk radio hver dag 




Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 14-August-2024 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

I Lejre Roskilde området kan men da høre svensk radio hver dag 



Så, mon ikke, Kasper_J har prøvet på de forkerte frekvenser? Eller, frekvenser, hvor andre radiokanaler forstyrrer? Det tror jeg... Her i det Mørke Nordjyske, døjer jeg nemlig med at Radio Alfa forstyrrer SR P3, på 99,4 MHz. Radio Alfa prøver ihærdigt at komme igennem på 99,5 MHz, hvilket smitter af på 99,4 MHz. ÆUW og dobbelt øv!.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 16-August-2024 kl. 08:16
Når en radiokanal på FM, ikke giver lyd fra sig - ikke en gang sus, som normalt, når der ikke er ordentligt signal, hvad skyldes det så?

Radioen kan sagtens søge kanalen, og stopper der automatisk. Men ingen lyd - ingenting. Er jeg stadig bare udenfor ... Ikke pædagogisk rækkevidde, men SENDERENS rækkevidde? Det er 93,5 MHz, Radio Solo, (Langå/Hadsten) der er tale om. Der forsøges modtaget fra Aars. Det har hver dag ellers foregået uden problemos. Den kommer fint igennem på 96,4 MHz (Randers)

Nogen, som bor i Langå/Hadsten-området, som gider at prøve, om senderen er oppe at køre på 93,5 MHz


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 16-August-2024 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Når en radiokanal på FM, ikke giver lyd fra sig - ikke en gang sus, som normalt, når der ikke er ordentligt signal, hvad skyldes det så?
Så er det fordi radiostationen står og sender stilhed ud.
Kan være det er uden for deres sendetid.


-------------
Mvh Jesper


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 16-August-2024 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Når en radiokanal på FM, ikke giver lyd fra sig - ikke en gang sus, som normalt, når der ikke er ordentligt signal, hvad skyldes det så?
Så er det fordi radiostationen står og sender stilhed ud.
Kan være det er uden for deres sendetid.

Det er ligenu - den er fortsat stille...

EDIT:
Den funker igen, nu - enten vejret, eller ir og skidt i senderen.....LOL HØJST sandsynligt, vejret.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 17-August-2024 kl. 09:36
I dag har jeg så kunnet høre Radio GoFM på DAB i hele 3 timer, fejlfri lyd, uafbrudt. Ellers, har der ikke været noget særligt på frekvensbåndet for mig, denne gang. (Aars)

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 17-August-2024 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Jeg kørte fornylig nær Lejre og kunne pludselig høre Svensk P1 og P3 helt perfekt på FM, det har jeg godt nok ikke prøvet før.

Så håber jeg da, at det går bedre med det svenske, der, hvor du bor... Måske, kan det bare være vanskeligt at modtage i en kørende bil?


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 18-August-2024 kl. 18:56
Kan nogen forklare mig, angående stueantenner, eller bare en ledning, som stueantenne?

En stueantenne, bestående af to teleskopantenner skal helst stå som V-formet for bedste modtagelse... SELV om den placeres så højt som muligt... Hvis dennes 2 teleskopantenner drejes ned til vandret, så bliver signalet dårligere?!?!?! Selv ved HØJ placering...

En ledning, derimod, skal være vandret - som et T? Altså, ved FM-signaler, i de fleste tilfælde. Jeg fatter hat..... Ved/i Hobro, skal den godt nok nogle steder være lodret pga. senderens polarisering... 


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-August-2024 kl. 06:58
Nu er vi ude i antenne teknik og den kan blive tung

Men hvis du lytter med vandret antenne til en lodret sender er der en del face dæmpning.

Men er signalet reflekteret af særlige radio forhold eller bygninger osv  så kan det tit være at polaritet kan vendes for bedre resultat.
Bedste er altid at have en retnings bestemt antenne med det antal elementer man har plads til.
Og hvis man også har en rotor på masten bliver det sjovt


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 19-August-2024 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Nu er vi ude i antenne teknik og den kan blive tung

Men hvis du lytter med vandret antenne til en lodret sender er der en del face dæmpning.

Men er signalet reflekteret af særlige radio forhold eller bygninger osv  så kan det tit være at polaritet kan vendes for bedre resultat.
Bedste er altid at have en retnings bestemt antenne med det antal elementer man har plads til.
Og hvis man også har en rotor på masten bliver det sjovt

Takker for svaret! Så er det nok pga. bygningen, at det opfører sig underligt...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 20-August-2024 kl. 06:34
Og dengang lokalradioerne begyndte at komme frem, da donerede folk deres fine pladesamlinger til dem. Jeg beholdt mine plader, hvilket jeg er glad for i dag. De ryger på grammofonen nu og da.

Skal passe på med det om aftenen, da volume-knappen har en tendens til at blive drejet mod højre.......

Og jeg er ikke den eneste nordjyde, som nyder de østjyske radioer. På mit arbejde var der en vikar, om bor lidt udenfor Aars. Han lytter også til ABC og Solo på sin radio, bare på en teleskopantenne, så vi fik en god "radio-snak"!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 20-August-2024 kl. 06:46
Og skal vi tilbage i tiden så er der liv på den gamle Luxemburg frekvens  1440KHz  208meter

Radio 208

https://www.radio208.dk/" rel="nofollow - https://www.radio208.dk

Så frem med den gamle AM modtager


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 20-August-2024 kl. 07:01
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Og skal vi tilbage i tiden så er der liv på den gamle Luxemburg frekvens  1440KHz  208meter

Radio 208

https://www.radio208.dk/" rel="nofollow - https://www.radio208.dk

Så frem med den gamle AM modtager

Kan man bare smide den AM-antenne på, som kom med den tuner, man nu har, i mit tilfælde, Yamaha TX-592RDS eller skal der noget stærkere grej til?

Lyder det ligeså elendigt som dengang? Kører op og ned, forvrænger, forsvinder, kommer igen, osv.?LOL

Og nej - den kan jeg så ikke tage, kan jeg se.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 20-August-2024 kl. 10:40
om natten er der ok signal i store dele af danmark.  med det er AM og lyden er langt fra top

Men syntes det er sjovt der er liv igen på den gamle frekvens som blev lyttet af mange før lokal radioerne


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 20-August-2024 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

om natten er der ok signal i store dele af danmark.  med det er AM og lyden er langt fra top

Men syntes det er sjovt der er liv igen på den gamle frekvens som blev lyttet af mange før lokal radioerne

Så må jeg prøve igen... Der sker ellers ikke meget på AM - KUN lidt knasen. Langbølge, er HELT stille... Hev lige en transistorradio frem. Den kan godt modtage FM, men de andre... Intet - prøver lige, hvis jeg vågner i natten - vågner a' en drøm...

Og hvor finder man lige 5970 KHZ, Europa - Ingen af mine radioer kan gå så højt op... Nåh - det er så kortbølg, kan jeg se - dette haves ikke.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: pkl
Skrevet den: 23-August-2024 kl. 11:53
Du må også i gang på loftet Wink
Senderliste DAB

https://www.ukwtv.de/cms/daenemark-dab.html




Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 23-August-2024 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af pkl pkl skrev:

Du må også i gang på loftet Wink
Senderliste DAB

https://www.ukwtv.de/cms/daenemark-dab.html



Har overvejet det - LÆNGE! Tænk på min kanalliste, på min DAB-radio, der jo også viser en liste fra NDR - TYSK radio!LOL Men så må jeg nok have fat i en DAB-tuner, hvor man kan tilslutte en sådan antenne - efter hvad jeg har læst mig til på nettet, så kan man, ligesom på TV, overstyre sit signal, hvis det bliver for kraftigt, så det ikke går at få nogen til at lodde en ledning på sin Argon iNet3+... 


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 23-August-2024 kl. 21:07
Og nej - jeg kunne ikke tage Radio 208 i nat... Det kan være, jeg skal se efter en gammel "spand" med kortbølge på loppemarkedet i morgen...

Men det ser ud til at der skal søges sendetilladelse en gang om året? Ka' det pass'? Det var på et Facebook-opslag, jeg så det.

Så måske, den kun lever på lånt tid?


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 01-September-2024 kl. 19:26
YESSSSS!!! NU lykkedes det endelig! SR P3 "bed på krogen" - eller snarere på min ydmyge, lille stueantenne, som jeg lige drejede lidt på - dog, selvfølgelig ikke fejlfri, men den ER der, sådan mere eller mindre.. Nærmere bestemt, på 97,3 MHz.

Det kan selvfølgelig også være noget svensk P4? Der er en del snak, dog moderne musik, når der spilles noget sådant...

RDS er der ikke ligenu.

Det ER SR P4 - prøvede at lytte til netradioen imens - der er godt nok store forskydninger i udsendelsen, når man hører dem samtidigt...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-September-2024 kl. 06:44
Oprindeligt skrevet af pkl pkl skrev:

Du må også i gang på loftet Wink
Senderliste DAB

https://www.ukwtv.de/cms/daenemark-dab.html



Hvordan gik dit antenne-byggeri så?


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 02-September-2024 kl. 07:02
Og den der SR P4 går stabilt igennem ligenu, på 97.3 MHz. Dette gør den så, indtil Radio ABC møwer sig ind på frekvensen...LOL I går aftes var det noget helt rod på 99,4 MHz, hvor jeg en gang imellem kan tage SR P3. Her var der no to eller tre kanaler oveni hinanden!!LOL 

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 03-September-2024 kl. 06:19
Og nu kommer NDR 2 igennem, med RDS, og klart og tydeligt. Med tre eller fire streger på styrkevisningen, eller hvad det nu kaldes. (FM) Signalet er nu bedre end da jeg skrev dette indlæg første gang...

Måske, jeg skal til at prøve at jagte de tyske kanaler?

Og vejret - lidt småregn har der været her og der. der ser ikke diset ud i øjeblikket.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 03-September-2024 kl. 06:48
Hvad gør andre, som "surfer" rundt på radioen? Finder I noget, bliver på kanalen og lytter indtil den falder af igen? Eller, ser I bare, hvad RDS'en skriver om hvilken kanal, I er på, og så tænker: "Fint" - videre til næste frekvens - evt. dreje lidt på antennen, eller hvad gør I?

Jeg bliver på kanalen indtil den ikke vil lade sig høre mere, og så tager jeg turen op og ned igen og hvis jeg lander på en kanal, jeg ikke normalt får ind, så bliver jeg der indtil den ikke vil mere, osv derhenad...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: Munch
Skrevet den: 03-September-2024 kl. 10:20
Min radio har preset stationer på både dab og fm. Men den har også bluetooth, som bruges mest til via tlf at høre spotify og netradio: radioswissjazz

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 05-September-2024 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Min radio har preset stationer på både dab og fm. Men den har også bluetooth, som bruges mest til via tlf at høre spotify og netradio: radioswissjazz

He-he... Preset-stationer... ja-ja! Da jeg for flere år siden legede med det, havde jeg også kodet de kanaler ind, som kom på besøg på min Yamaha TX592RDS... Jeg har hele 40 pladser til faste stationer. Så jeg ska vist bare komme i gang med at gemme dem der igen, så det bare er at trykke på knapperne for at se, om der skulle være hul igennem... Så der er jo RIGELIGT med plads!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 08-September-2024 kl. 07:19
Og der er god, kraftigt signal på NDR DAB, til morgen! (225,648 MHz)

I går aftes fik jeg omsider RDS på den svenske kanal, og det ER P4 SR, som der står på displayet. De har vist byttet om på det. Synes førhen, der stod fx SR P3, P4, eller hvad det nu er, man er på.

Nu går det vist desværre snart ned ad bakke med solaktiviteten, som vel er årsagen til at det går så godt i øjeblikket.

Radio 208 på AM, vil ikke lade høre fra sig, selv midt om natten, her i Aars, i det Mørke Nordjylland...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: pkl
Skrevet den: 09-September-2024 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af pkl pkl skrev:

Du må også i gang på loftet Wink
Senderliste DAB

https://www.ukwtv.de/cms/daenemark-dab.html



Hvordan gik dit antenne-byggeri så?


Er i begynder stadige ( Mangler tid i øjeblikket )
Melder når der er nyt!!


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 10-September-2024 kl. 06:42
Oprindeligt skrevet af pkl pkl skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af pkl pkl skrev:

Du må også i gang på loftet Wink
Senderliste DAB

https://www.ukwtv.de/cms/daenemark-dab.html



Hvordan gik dit antenne-byggeri så?


Er i begynder stadige ( Mangler tid i øjeblikket )
Melder når der er nyt!!

OK... I søndags havde jeg ellers tyske NDR igennem på DAB, HELE formiddagen! Ellers, så har den været der på FM, en time eller to. GoFM - "Lyden af Aarhus" har skam også af og til været på besøg på både FM og DAB. 
Lidt sporadisk, også P1 SR og P4 SR, har der været. P3 SR vil desværre ikke. (SR = Sveriges Radio)


Det er ved modtagelse på teleskopantenne og i Aars, Nordjylland.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: hansie
Skrevet den: 10-September-2024 kl. 07:05
Kan anbefale at studere denne side:
https://www.hamqsl.com/solar1.html#moflof" rel="nofollow - https://www.hamqsl.com/solar1.html#moflof

nok mest til kortbølge men også lidt der dækker FM og DAB området 


Skrevet af: LKPedersen
Skrevet den: 10-September-2024 kl. 19:00
Hej. Interessant læsning i denne tråd !

Vi – DDXLK (Dansk DX Lytter Klub) ddxlk.dk er en dansk klub for radiointeresserede der i højeste grad interesserer sig for trådløs modtagelse af radiostationer uden for ”normal” rækkevidde. Vi udgiver et månedligt medlemsblad ”DX-Fokus” som Pdf fil med artikler om radiostationer, udstyr, nyheder om stationer frekvenser (kortbølge mellembølge (AM), FM, DAB), logninger af stationer/sendere uden for normal rækkevidde mm. 

Derudover har vi en aktiv medlems Facebookgruppe, holder månedlige Zoom-møder med varierende temaer, og et par gange årligt samles nogen for at sætte antenner op og lytte efter radiostationer sammen, typisk i et større sommerhus.

Ved interesse kan man se mere her på vores hjemmeside ddxlk.dk og spørg gerne efter et uforpligtende eksemplar af DX-Fokus. 

Vi har lignende indhold som i denne tråd på vores Facebook gruppe. Mit seneste indlæg – i en tråd der, er fra 5/9-2024 og lyder: 100.6 MHz Radio Viborg er i luften igen, men det er 94.2 MHz ikke - eller også er den så svag at jeg ikke kan høre den. Års-senderen ANR 94.6 MHz plejer at virke bedst/kraftigst hvis man kører fra Års mod Viborg.

Man kan i øvrigt finde en vejrudsigt for troposfærisk udbredelse her. Som almindelige vejrudsigter kan den tage fejl, men det er nu en god rettesnor for hvor kraftig signalerne kan blive og fra hvilke(n) retning(er). https://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html" rel="nofollow - https://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html



Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 10-September-2024 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af LKPedersen LKPedersen skrev:

Hej. Interessant læsning i denne tråd !

Vi – DDXLK (Dansk DX Lytter Klub) ddxlk.dk er en dansk klub for radiointeresserede der i højeste grad interesserer sig for trådløs modtagelse af radiostationer uden for ”normal” rækkevidde. Vi udgiver et månedligt medlemsblad ”DX-Fokus” som Pdf fil med artikler om radiostationer, udstyr, nyheder om stationer frekvenser (kortbølge mellembølge (AM), FM, DAB), logninger af stationer/sendere uden for normal rækkevidde mm. 

Derudover har vi en aktiv medlems Facebookgruppe, holder månedlige Zoom-møder med varierende temaer, og et par gange årligt samles nogen for at sætte antenner op og lytte efter radiostationer sammen, typisk i et større sommerhus.

Ved interesse kan man se mere her på vores hjemmeside ddxlk.dk og spørg gerne efter et uforpligtende eksemplar af DX-Fokus. 

Vi har lignende indhold som i denne tråd på vores Facebook gruppe. Mit seneste indlæg – i en tråd der, er fra 5/9-2024 og lyder: 100.6 MHz Radio Viborg er i luften igen, men det er 94.2 MHz ikke - eller også er den så svag at jeg ikke kan høre den. Års-senderen ANR 94.6 MHz plejer at virke bedst/kraftigst hvis man kører fra Års mod Viborg.

Man kan i øvrigt finde en vejrudsigt for troposfærisk udbredelse her. Som almindelige vejrudsigter kan den tage fejl, men det er nu en god rettesnor for hvor kraftig signalerne kan blive og fra hvilke(n) retning(er). https://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html" rel="nofollow - https://www.dxinfocentre.com/tropo_nwe.html


94,6 MHz, ANR går igennem med sølle 1 streg på signalvisningen. At dreje på antennen, hjælper lidt på signalet - RDS kommer med... ANR er også på 88,5 MHZ, samt 107,7 MHz. Husk dog, at ANR har to forskellige kanaler på FM...

Viborg på 100,6 MHz - ingenting. Det hjælper ej heller, at dreje på antennen. Kan heller ikke finde noget på 94,2 MHz

Ellers, så kan Viborg tages på 105 MHz, NOGLE gange m. RDS - det er ikke altid, der er det med på denne frekvens. Den tages bedst på den gamle frekvens, 106,8 MHz

Og ANR burde være let at modtage i landsdelen. Jeg kan snart ikke dreje på knappen uden at der står ANR i displayet!!

Facebook-gruppen kan jeg jo så ikke blive medlem af, da dette kræver, at jeg er medlem af klubben. Og, det går ikke, bare at komme stikkende med en lille stueantenne samt en bette Argon iNet3 +... Eller en Yamaha TX592RDS. Jeg går ud fra, at man selv skal have grej med på de ture, som du beskriver? Og, køre bil kan jeg ej heller. Så jeg holder mig bare hjemme... Desværre.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 10-September-2024 kl. 20:06
Her er også en side med solpletaktivitet - om jeg har den fra brugeren "Hansie", husker jeg desværre ikke:  http://www.spaceweatherlive.com/da/solaktivitet/solens-cyklus.html" rel="nofollow - https://www.spaceweatherlive.com/da/solaktivitet/solens-cyklus.html  



-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: karstenjensen.dk
Skrevet den: 10-September-2024 kl. 22:44
Hvis man er interesseret i et fællesskab omkring DX'ing kan foreningen Dansk DX Lytter Klub anbefales. 
http://www.ddxlk.dk" rel="nofollow - www.ddxlk.dk . Der kommer et medlemsblad hver måned og en lukket FB-gruppe for dets medlemmer.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-September-2024 kl. 06:55
Oprindeligt skrevet af karstenjensen.dk karstenjensen.dk skrev:

Hvis man er interesseret i et fællesskab omkring DX'ing kan foreningen Dansk DX Lytter Klub anbefales. 
http://www.ddxlk.dk" rel="nofollow - www.ddxlk.dk . Der kommer et medlemsblad hver måned og en lukket FB-gruppe for dets medlemmer.

Sjovt, at der også er andre, som prøver at lytte til lokalradioer langt væk fra. Jeg har et par gange haft Radio Silkeborg på besøg, på 101,2 MHz ved modtagelse i Aars.

LOLDer er dog et par lokalradioer her i det nordjyske, som det IKKE kan anbefales at "pejle" efter!!!LOL

Solo og ABC har jeg 90 % af tiden på FM, så det kan jo ikke kaldes DX, når jeg lytter til dem.
I køkkenet tages ABC dog på Viborg-Skive-netværket - 11D – 222.064 MHz, altså en hel del tættere på, end hvis der skulle tages direkte fra Østjylland - 8A – 195.936 MHz. Denne sidste var dog igennem med kraftig styrke, også i søndags.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: karstenjensen.dk
Skrevet den: 11-September-2024 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Facebook-gruppen kan jeg jo så ikke blive medlem af, da dette kræver, at jeg er medlem af klubben. Og, det går ikke, bare at komme stikkende med en lille stueantenne samt en bette Argon iNet3 +... Eller en Yamaha TX592RDS. Jeg går ud fra, at man selv skal have grej med på de ture, som du beskriver? Og, køre bil kan jeg ej heller. Så jeg holder mig bare hjemme... Desværre.

Det er rigtigt, man skal være medlem af klubben, for at få adgang til gruppen på Facebook, MEN - det er absolut ingen herregård det koster. Mener prisen er 98 kr. pr. år.
Deltager man på nogle medlemsmøderne kan man godt medbringe en lille bitte radio. På min seneste tur var min modtager en Tecsun PL310et til kr. 350 og jeg brugte kun den indbyggede teleskobantenne. En af de andres antenner blev på en yderst intermistisk måde koblet på min radio og PLUDSELIG bragede det ind med afrikanske og sydeuropæiske stationer. Se, dét var sjovt.....
Næste gang jeg deltager tager jeg en modtager med, der er samme størrelse, nemlig TEF 6668. Så, man behøver på ingen måder at komme anstigende med en 25 elements antenne, 3 computere og et hav af specialmodtagere. Hovedtelefoner og en modtager er rigeligt.....

Der er også andre medlemmer der af den ene eller anden grund ikke kører bil og der bliver sommetider arrangeret man bliver hentet ved toget eller bare får et lift.

MEN - i vores blad, der også har mange interessante artikler om hobbyen  - og FB-gruppe deles tips om hvad der kan fanges på frevkvensbåndene. Og sender man sine tips ind så andre får glæde af dem. Nogle gange lyttes der også til noget uidentifierbart som medlemmerne hjælpe hinanden med at identificere. Så klubben kan altså mange andre ting end generere medlemsmøder osv.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-September-2024 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af karstenjensen.dk karstenjensen.dk skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Facebook-gruppen kan jeg jo så ikke blive medlem af, da dette kræver, at jeg er medlem af klubben. Og, det går ikke, bare at komme stikkende med en lille stueantenne samt en bette Argon iNet3 +... Eller en Yamaha TX592RDS. Jeg går ud fra, at man selv skal have grej med på de ture, som du beskriver? Og, køre bil kan jeg ej heller. Så jeg holder mig bare hjemme... Desværre.

Det er rigtigt, man skal være medlem af klubben, for at få adgang til gruppen på Facebook, MEN - det er absolut ingen herregård det koster. Mener prisen er 98 kr. pr. år.
Deltager man på nogle medlemsmøderne kan man godt medbringe en lille bitte radio. På min seneste tur var min modtager en Tecsun PL310et til kr. 350 og jeg brugte kun den indbyggede teleskobantenne. En af de andres antenner blev på en yderst intermistisk måde koblet på min radio og PLUDSELIG bragede det ind med afrikanske og sydeuropæiske stationer. Se, dét var sjovt.....
Næste gang jeg deltager tager jeg en modtager med, der er samme størrelse, nemlig TEF 6668. Så, man behøver på ingen måder at komme anstigende med en 25 elements antenne, 3 computere og et hav af specialmodtagere. Hovedtelefoner og en modtager er rigeligt.....

Der er også andre medlemmer der af den ene eller anden grund ikke kører bil og der bliver sommetider arrangeret man bliver hentet ved toget eller bare får et lift.

MEN - i vores blad, der også har mange interessante artikler om hobbyen  - og FB-gruppe deles tips om hvad der kan fanges på frevkvensbåndene. Og sender man sine tips ind så andre får glæde af dem. Nogle gange lyttes der også til noget uidentifierbart som medlemmerne hjælpe hinanden med at identificere. Så klubben kan altså mange andre ting end generere medlemsmøder osv.

Blev der loddet et kabel på indeni radioen, således at der kunne tilsluttes en ekstern antenne? Har selv tit spekuleret, om det kunne gøres på min lille Argon iNet3 ? Men så et eller andet sted, at man kunne overstyre kraftige signaler. Men så må det vel kunne laves, så man bare kan sætte et stik på, når man vil tage de svage?


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-September-2024 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af karstenjensen.dk karstenjensen.dk skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Facebook-gruppen kan jeg jo så ikke blive medlem af, da dette kræver, at jeg er medlem af klubben. Og, det går ikke, bare at komme stikkende med en lille stueantenne samt en bette Argon iNet3 +... Eller en Yamaha TX592RDS. Jeg går ud fra, at man selv skal have grej med på de ture, som du beskriver? Og, køre bil kan jeg ej heller. Så jeg holder mig bare hjemme... Desværre.

Det er rigtigt, man skal være medlem af klubben, for at få adgang til gruppen på Facebook, MEN - det er absolut ingen herregård det koster. Mener prisen er 98 kr. pr. år.
Deltager man på nogle medlemsmøderne kan man godt medbringe en lille bitte radio. På min seneste tur var min modtager en Tecsun PL310et til kr. 350 og jeg brugte kun den indbyggede teleskobantenne. En af de andres antenner blev på en yderst intermistisk måde koblet på min radio og PLUDSELIG bragede det ind med afrikanske og sydeuropæiske stationer. Se, dét var sjovt.....
Næste gang jeg deltager tager jeg en modtager med, der er samme størrelse, nemlig TEF 6668. Så, man behøver på ingen måder at komme anstigende med en 25 elements antenne, 3 computere og et hav af specialmodtagere. Hovedtelefoner og en modtager er rigeligt.....

Der er også andre medlemmer der af den ene eller anden grund ikke kører bil og der bliver sommetider arrangeret man bliver hentet ved toget eller bare får et lift.

MEN - i vores blad, der også har mange interessante artikler om hobbyen  - og FB-gruppe deles tips om hvad der kan fanges på frevkvensbåndene. Og sender man sine tips ind så andre får glæde af dem. Nogle gange lyttes der også til noget uidentifierbart som medlemmerne hjælpe hinanden med at identificere. Så klubben kan altså mange andre ting end generere medlemsmøder osv.

Man må gerne dele denne tråd til de private DX-grupper. Dette kan man sagtens uden problemos.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: karstenjensen.dk
Skrevet den: 11-September-2024 kl. 16:09
;) 


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 11-September-2024 kl. 19:10
Radio 100 går igennem på en svag forbindelse, på 99,9 MHz. Der har jeg aldrig modtaget den før. Det plejer ellers at være DR P4 Syd, som "bor" på denne frekvens.

Der skulle drejes noget på stueantennen, som står henne på den ene af mine gulvhøjttalere.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: LKPedersen
Skrevet den: 12-September-2024 kl. 15:21
Hej MNielsen

Tak for din reaktioner. Du er meget velkommen til at søge adgang til vores Facebook gruppe, så får du mulighed for uforpligtende at kigge rundt derinde i en uge.

Det er absolut ingen krav om udstyr, hverken direkte eller indirekte, men selvfølgelig har vi gode diskussioner om forskelligt udstyr – for vi er der også for at hjælpe hinanden. Mange har ”bare”, som Karsten skriver, en ”transistorradio” med udtræksantenne/teleskopantenne.

Vi har både meget passive medlemmer vi ikke har hørt noget fra i årtier, og nogle vi hører fra månedligt (og de fleste ind i mellem), så der er heller ingen krav eller forventninger til at bidrage. Både aktive og passive folk er velkomne. Vores lejre er rigtig hyggelige, men også kun tilbud, og de besøges vel typisk af en ud af ti medlemmer vi har, så heller ikke her nogen forventninger.

99.9 MHz Radio 100, som du hører, er fra Randers. Derudover sender de (Radio 100) – blandt andet – på en kraftig sender fra København på 100.0 MHz og fra Århus på 100.1 MHz, så med de frekvenser er det kun med rette, at de kan kalde sig for ”Radio 100”.



Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 12-September-2024 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af LKPedersen LKPedersen skrev:

Hej MNielsen

Tak for din reaktioner. Du er meget velkommen til at søge adgang til vores Facebook gruppe, så får du mulighed for uforpligtende at kigge rundt derinde i en uge.

Det er absolut ingen krav om udstyr, hverken direkte eller indirekte, men selvfølgelig har vi gode diskussioner om forskelligt udstyr – for vi er der også for at hjælpe hinanden. Mange har ”bare”, som Karsten skriver, en ”transistorradio” med udtræksantenne/teleskopantenne.

Vi har både meget passive medlemmer vi ikke har hørt noget fra i årtier, og nogle vi hører fra månedligt (og de fleste ind i mellem), så der er heller ingen krav eller forventninger til at bidrage. Både aktive og passive folk er velkomne. Vores lejre er rigtig hyggelige, men også kun tilbud, og de besøges vel typisk af en ud af ti medlemmer vi har, så heller ikke her nogen forventninger.

99.9 MHz Radio 100, som du hører, er fra Randers. Derudover sender de (Radio 100) – blandt andet – på en kraftig sender fra København på 100.0 MHz og fra Århus på 100.1 MHz, så med de frekvenser er det kun med rette, at de kan kalde sig for ”Radio 100”.


Jeg vil tænke over det... Det med Radio 100, og navnet, som kommer af fre4kvensen - så er det altså KUN pga. at de har 100 MHz, som de sender på fra KBH - Ha! det rimer - i stimer! Men man er ikke overbebyrdet med reklamer fra den, og de spiller lidt mere varieret end så mange andre radiostationer.

Noget andet... Er langbølge lukket helt ned? Da jeg søgte på AM, efter Radio 208, og ikke fandt den, skulle jeg lige prøve om der var noget andet at hente på Langbølge - ABSOLUT INTET var der....

OOOGGG Vejret. Jeg har desuden forlængst opdaget, at hvis der er let diset en formiddag, så er der trængsel på FM-båndet...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: LKPedersen
Skrevet den: 12-September-2024 kl. 15:53
Søger man på Kalundborg på DDXLK´s Facebookgruppe kommer der vel omkring 50 artikler og samtale tråde frem om Kalundborg langbølge. Derudover har vores medlemsblad også en fast nyhedsspalte kaldet MB- og KB nyt (Mellembølge og Kortbølge). I det nyeste nummer fra 1. september er der også skrevet en nyhed angående Radio 208. Som tidligere skrevet er du også velkommen til at få et gratis eksemplar af DX-Fokus bladet.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 13-September-2024 kl. 17:29
Hvorfra sendes The Voice, på 100,1 MHz? Modtager den fint i køkkenet, som vender ca. mod øst - i stuen, som vender ca, syd-vest, kan den ikke tages på denne frekvens.

Og den er ikke skrevet på The Voice's hjemmeside...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: LKPedersen
Skrevet den: 13-September-2024 kl. 23:30
Det skyldes, at The Voice ikke udsendes på 100.1 MHz nogen steder. 

Til gengæld sender de på 100.2 MHz fra Aalborg/Frejlev masten. 

Den frekvens kan dog være forstyrret i Års af Radio4 på 100.3 MHz fra Holstebro/Mejrup masten, så det kan være, at det lyder bedst hos dig, når du stiller skævt ind på 100.1 MHz i stedet. 

Så din radio er muligvis ikke god nok til at skille sendere ad der ligger tæt - det er der også stor forskel på evnen til fra model til model.


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 14-September-2024 kl. 06:25
Oprindeligt skrevet af LKPedersen LKPedersen skrev:

Det skyldes, at The Voice ikke udsendes på 100.1 MHz nogen steder. 

Til gengæld sender de på 100.2 MHz fra Aalborg/Frejlev masten. 

Den frekvens kan dog være forstyrret i Års af Radio4 på 100.3 MHz fra Holstebro/Mejrup masten, så det kan være, at det lyder bedst hos dig, når du stiller skævt ind på 100.1 MHz i stedet. 

Så din radio er muligvis ikke god nok til at skille sendere ad der ligger tæt - det er der også stor forskel på evnen til fra model til model.

AHA! Tak for svaret! Fordi, der er også RDS på. Men radioen, der modtages på, er Argon iNet3+, som står i køkkenet - og jeg TROR, den er bedst til DAB...

Og kommer nu i tanker om, at tyske NDR også kan blive forstyrret af DR P2, på 93,2 MHz - her kan også enkelte gange komme DR-RDS-visning på...

Men uanset hvordan vi end vender og drejer det, så kan jeg tage ANR over det hele 94,2 MHz giver ingenting Der var vist også en recordere-bruger, som sagde, at der er nogle underlige modtageforhold her i Aars! Det havde han nok ret i... (Jeg har ikke helt styr på det... Sender ANR også på 94,2, eller er det Viborg, som sender der - eller skulle gøre det?)

Ligenu står Argon'en på en høj reol i stuen og den spiller GoFM "Lyden af Aarhus" på DAB 195,936 MHz fra Østjylland - for yderligere optimering, skal min "altandør" og vinduet i køkkenet åbnes for at få hul igennem dertil. Vil senere prøve, om NDR igen vil lege med...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 14-September-2024 kl. 08:04
Hvem, mon vinder i dag?
Danmark? DR P2
Eller Tyskland? NDR 2

Der er i hvert fald en kamp ligenu mellem de to på 83,2 MHz...LOL

DR P2 rendte med sejren, denne omgang - øv!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 15-September-2024 kl. 08:29
Jeg skal sikkert være glad i dag. Der var ikke rigtigt noget at komme efter på radioen udover sølle to minutter på NDR 2, og lidt P4 SR, som prøvede på at trænge igennem.

Lidt diset i vejret, så KØRER det! Det er klart, at vejret ikke skal være klart!!


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 15-September-2024 kl. 19:10
DR P2/P1 er en underlig kanal... NDR2 ligger lige ved siden af nævnte, og da jeg lige skulle høre, om NDR 2 ville lege med til aften, hvilket den ikke ville, så kunne jeg høre "Ta' med ud og fisk'", sådan lidt svagt i FM-støjen. Jeg troede, det nok var en lokalradio, som også ville være med i løjerne, og drejede lidt på knappen. Det var på P2, at der blev spillet dansktop og popmusik!!! Jeg troede ellers, at det kun skulle være klassisk musik, som blev spillet der, når P1 slipper... Det giver mindelser fra gamle dage, hvor det hele var sådan lidt "blandet" da DR ikke havde så mange kanaler at gøre godt med!!LOL Det var et program, som hedder "Sangbogen". Det burde da ellers høre til på DAB-kanalen DR P5, eller også P4...

Ellers, har der kun været lidt svagt P4 SR, som prøvede at komme på nu og da...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 16-September-2024 kl. 06:24
NDR 2 er nu igennem - dog med lidt sprutten fra DR P1/P2...

-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 16-September-2024 kl. 22:44
I aften er det kun DR P4 Trekanten og Syd, som kommer til Aars - i hvert fald på det, jeg har!LOL

Kun lidt sporadisk NDR 2. Nu har jeg jo heller ingen Andre Folks Cigaretter-knap på nogen af mine radioer...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 17-September-2024 kl. 20:06
NU er det sjovt! Ligenu har jeg engelske Radio One igennem på 98,3 MHz, hvor jeg ellers for nogle dage siden kunne hive NDR 2 hjem, da den ikke ville tages fra 93,2 MHz, uden at DR P2/P1 blev utilfreds og spruttede igennem!!


Nåh... Den gik ikke så længe. En halv time, så forduftede den igen. Så nu er det kun P4 SR, som jeg kan tage, af udenlandske kanaler lige nu.


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock


Skrevet af: mnielsen
Skrevet den: 18-September-2024 kl. 06:35
Havde lige Radio 100 igennem på 96,5 MHz fra Thisted, med RDS på.
NDR 2 prøver at komme igennem på 93,2 MHz,  Det går ikke så godt med det tyske i øjeblikket...

Stadig intet at hente på 94,2 - desværre!

Bedre går det med P4 SR - kan stadig ikke få den til at tage P3 SR...


-------------
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock



Print side | Luk vindue