Hæve penge før udlevering af vare?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166860
Udskrevet den: 07-November-2024 kl. 00:58
Emne: Hæve penge før udlevering af vare?
Skrevet af: Mefisto
Emne: Hæve penge før udlevering af vare?
Skrevet den: 28-August-2024 kl. 15:27
Hej,
Kommer i tvivl om hvilke regler der gælder ved vare bestilt på internet til udlevering ved forhandler.
Sagen kort. Bestiller en cykel på internet til udlevering hos den
lokale cykelhandler. Da jeg kommer derned til den aftalte dag/tid,
opdager jeg, at den cykel de vil udlevere, er en anden størrelse end den
bestilte og må gå derfra uden cykel. Forinden har forretningen, på
mail, insisteret på, at jeg accepterer -tidligst- at møde op i
forretningen d. 27/8 kl 16.00 for at hente den. Det har jeg accepteret,
men syntes at det lød underligt.
Bliver efterfølgende orienteret på mail om, at de heller ikke har
cyklen "på lager", så den nu skal bestilles i Holland, med ydeligere en
uge eller mere ventetid. - Hvilket de igen insisterer på at jeg
accepterer skriftligt.
Men, pengene er d. 27/8 trukket fra min konto, 9400,- på trods af
jeg ikke har fået udleveret en cykel. De blev trukket inden jeg kom til
forretningen første gang og gik derfra tomhændet, men dog samme dag.
Spørgsmålet er om det overhovedet er lovligt at hæve pengene inden de udleverer cyklen?
|
Svar:
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 28-August-2024 kl. 16:15
Den er nem, du skal ha pengene tilbage på betalingskortet.
https://forbrugerombudsmanden.dk/faq/forbrugerombudsmanden/godkendte-betalinger/jeg-har-koebt-en-vare-paa-nettet-eller-over-telefonen-men-har-modtaget-en-forkert-vare-hvad-goer-jeg/" rel="nofollow - https://forbrugerombudsmanden.dk/faq/forbrugerombudsmanden/godkendte-betalinger/jeg-har-koebt-en-vare-paa-nettet-eller-over-telefonen-men-har-modtaget-en-forkert-vare-hvad-goer-jeg/
Og hvis en vare skal skaffes til dig, kan de godt forlange en bindende aftale. Men du skal stadigvæk først betale når varen modtages.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 28-August-2024 kl. 16:29
Jeg anser det ikke for en skaffevare, da cyklen, både da jeg købte den og dags dato annonceres at være på lager i alle størrelser. De har heller ikke krævet forudbetaling, men har hævet penge på mit kort uden at jeg har fået noget med hjem.
Jeg kiggede så i dit link. Der står bla. "Hvis du har købt en kjole og modtaget kjolen i en anden størrelse, end
du har bestilt, vil kjolen være behæftet med en mangel, men kjolen vil
dog blive anset for at være leveret. I sådanne tilfælde kan du derfor
som udgangspunkt ikke kræve pengene tilbageført af din bank."
Udskift kjole med cykel og det er jo næsten det der er sket.
- Spørgsmålet var sådan set også bare hvornår en forretning må hæve penge på kundes kort i et setup hvor varen bestilles på en webside og efterfølgende afhentes i butik. - Bemærk at internetbutikken og den fysiske butik er samme firma med samme CVR. Ved normal internethandel hæves pengene når varen sendes, men her det jo lidt anderledes. Her sender virksomheden varen "til sig selv" for så at udlevere den når kunde dukker op. Burde de så ikke vente med at gennemføre betalingen?
NB. Jeg spørger ikke for anklage nogen. Det er bare for at vide hvilke regler der gælder.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 28-August-2024 kl. 16:48
Nej du kan ikke cykle på en kjole. Så der står du skal ha banken til at tilbageføre betalingen, fordi du ikke har modtaget den cykel du har bestilt.
Hvis varen er tilgængelig på lager, er der ingen krav, og du skal først betale når varen er sendt i din retning.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: K_J
Skrevet den: 28-August-2024 kl. 22:10
Hvad har webshops og udleveringsstedet med hinanden at gøre?
Hvis du har handlet med en webshops der blot tilbyder at du kan hente den hos den lokale cykelhandler og evt afregne direkte med den lokale for at de samler den, så er det vel fair nok at webshoppem trækker pengene når de har sendt cyklen og udført deres del af handlen, at de så har sendt en forkert cykel er jo så en helt anden sag, men ikke anderledes end hvis du havde fået leveret en forkert vare på din egen adresse
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 29-August-2024 kl. 07:10
Er webshop og udleverings sted samme butik ?
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 29-August-2024 kl. 10:46
K_J skrev:
Hvad har webshops og udleveringsstedet med hinanden at gøre?
Hvis du har handlet med en webshops der blot tilbyder at du kan hente den hos den lokale cykelhandler og evt afregne direkte med den lokale for at de samler den, så er det vel fair nok at webshoppem trækker pengene når de har sendt cyklen og udført deres del af handlen, at de så har sendt en forkert cykel er jo så en helt anden sag, men ikke anderledes end hvis du havde fået leveret en forkert vare på din egen adresse |
Det er et og samme firma med samme CVR og samme adresse. De kalder bare webshoppen noget andet end murstensforretningen. Af proff.dk kan man se at det er samme virksomhed med samme ejer osv.
Så, så vidt jeg kan se er der tale om et forklædt "klik og hent" set up og ved det er det ulovligt at hæve pengene før kunden har afhentet varen.
Nu har de 9400,- af mine penge men jeg har ingen cykel. Den kommer, angiveligt, midt i næste uge. Hvis det holder giver det to uger levering på en vare der var "på lager" da jeg købte den og som dd. er "på lager" i webshoppen, selvom jeg altså skal vente på af få min fra Holland ..
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 29-August-2024 kl. 11:15
Spooky! Det er ikke sådan et sted man får lyst til at handle. Hvad hedder firmaet?
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 29-August-2024 kl. 11:32
Munch skrev:
Spooky! Det er ikke sådan et sted man får lyst til at handle. Hvad hedder firmaet? |
Inden jeg hænger dem ud får de lige chancen for at gøre som de har lovet, men hvis du skal have en cykel så kig efter på trustpilot. Kan se at andre har været ude for tilsvarende oplevelser. Hvis mavefornemmelsen siger NEJ, så følg det :-)
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 29-August-2024 kl. 12:20
Ja de var ikke svære at pege ud
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: AnyFellow
Skrevet den: 29-August-2024 kl. 15:30
Mefisto skrev:
K_J skrev:
Hvad har webshops og udleveringsstedet med hinanden at gøre?
Hvis du har handlet med en webshops der blot tilbyder at du kan hente den hos den lokale cykelhandler og evt afregne direkte med den lokale for at de samler den, så er det vel fair nok at webshoppem trækker pengene når de har sendt cyklen og udført deres del af handlen, at de så har sendt en forkert cykel er jo så en helt anden sag, men ikke anderledes end hvis du havde fået leveret en forkert vare på din egen adresse |
Det er et og samme firma med samme CVR og samme adresse. De kalder bare webshoppen noget andet end murstensforretningen. Af proff.dk kan man se at det er samme virksomhed med samme ejer osv.
Så, så vidt jeg kan se er der tale om et forklædt "klik og hent" set up og ved det er det ulovligt at hæve pengene før kunden har afhentet varen.
Nu har de 9400,- af mine penge men jeg har ingen cykel. Den kommer, angiveligt, midt i næste uge. Hvis det holder giver det to uger levering på en vare der var "på lager" da jeg købte den og som dd. er "på lager" i webshoppen, selvom jeg altså skal vente på af få min fra Holland .. |
Et "klik og hent" setup, hvor der betales på hjemmesiden, er et fjernsalg og reglerne herfor er derfor gældende.
Det er også underordnet om cyklen er på lager eller den skal bestilles fra Langbortistan - der er stadig tale om et fjernsalg med 14 dages returret.
|
Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 30-August-2024 kl. 10:37
AnyFellow skrev:
Mefisto skrev:
K_J skrev:
Hvad har webshops og udleveringsstedet med hinanden at gøre?
Hvis du har handlet med en webshops der blot tilbyder at du kan hente den hos den lokale cykelhandler og evt afregne direkte med den lokale for at de samler den, så er det vel fair nok at webshoppem trækker pengene når de har sendt cyklen og udført deres del af handlen, at de så har sendt en forkert cykel er jo så en helt anden sag, men ikke anderledes end hvis du havde fået leveret en forkert vare på din egen adresse |
Det er et og samme firma med samme CVR og samme adresse. De kalder bare webshoppen noget andet end murstensforretningen. Af proff.dk kan man se at det er samme virksomhed med samme ejer osv.
Så, så vidt jeg kan se er der tale om et forklædt "klik og hent" set up og ved det er det ulovligt at hæve pengene før kunden har afhentet varen.
Nu har de 9400,- af mine penge men jeg har ingen cykel. Den kommer, angiveligt, midt i næste uge. Hvis det holder giver det to uger levering på en vare der var "på lager" da jeg købte den og som dd. er "på lager" i webshoppen, selvom jeg altså skal vente på af få min fra Holland .. |
Et "klik og hent" setup, hvor der betales på hjemmesiden, er et fjernsalg og reglerne herfor er derfor gældende.
Det er også underordnet om cyklen er på lager eller den skal bestilles fra Langbortistan - der er stadig tale om et fjernsalg med 14 dages returret. |
Yes, det er jeg med på. Det jeg var i tvivl om var om forretningen må hæve penge på kundes kort inden varen er udleveret. Ved nærmere undersøgelse er svaret Nej, det må de ikke. Bla. af hensyn til situationer som denne, hvor varen reelt er i restordre. Dvs. "på lager" - i Holland - hos deres leverandør og ikke hos dem selv, og for at forhindre forretningerne i at bruge kundens konto til at låne likviditet. Går de konkurs, er alle pengene tabt.
|
|