Får jeg noget ud af 5G?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=167077
Udskrevet den: 06-April-2025 kl. 08:48
Emne: Får jeg noget ud af 5G?
Skrevet af: Guld medlem
Emne: Får jeg noget ud af 5G?
Skrevet den: 17-December-2024 kl. 03:56
Jeg har kun internet via min iPad 9 (4G) som så laver forbindelse til brug for mit ATV.
Hvis jeg køber en iPad 10 (5G) som så bruges til samme formål, får jeg så en mere stabil forbindelse, hurtigere hastighed og bedre billedekvalitet, når jeg streamer film?
------------- Beovision Avant 55" OPPO BDP-103D Apple TV 4K 32GB 2. Generation (A2169) Beolab 1 Beolab 4000 2 x Beolab 2
Beovision 8 40" Apple TV 3. Generation (A1469)
|
Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-December-2024 kl. 06:11
Hvis du tester hastigheden på din internetforbindelse, hvad hastigheder får du så?
Har du problemer med hastigheden og kvalitet af det du ser?
Teoretisk set, får du højere hastighed, men om du i praksis får det, afhænger af om du har ordentlig 5G på din hjemadresse.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 17-December-2024 kl. 11:24
Har du ustabil forbindelse med 4G? I så fald vil du få en bedre forbindelse med 5G, men kun hvis du bor i et område med god 5G dækning. Jeg streamer selv med 4G, og har aldrig problemer, men jeg bor også i et område med både rigtig god 4G og 5G dækning. Med 4G opnår jeg 45-50 Mb, på min telefon med 5G opnår jeg op mod det tidobbelte, men som nævnt ingen problemer med 4G streaming.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: moremusic
Skrevet den: 17-December-2024 kl. 18:41
Bedre billede - nej. Hurtigere hastighed - kun i teorien, men ikke noget du mærker i praksis, hvis ikke du overfører meget store filer (det gør du ikke ved normalt iPad forbrug).
Bedre dækning? Måske. Tjek dækningskort og se om der er forskel. Mit gæt er nej.
Med andre ord - hvis din nuværende iPad 9 fungerer fint for dig er det spild af penge at opgradere med de behov du har. Du vil formentlig ikke mærke noget.
|
Skrevet den: 17-December-2024 kl. 19:25
KlausDM skrev:
Hvis du tester hastigheden på din internetforbindelse, hvad hastigheder får du så?
Har du problemer med hastigheden og kvalitet af det du ser?
Teoretisk set, får du højere hastighed, men om du i praksis får det, afhænger af om du har ordentlig 5G på din hjemadresse.
Klaus | Den måling jeg lige har udført nu viser 29 mpbs download. Jeg har lidt problemer med at se 4K, men det er vel også forventeligt.
Måske er det slet ikke den store forskel på hastigheden for mit vedkommende.
------------- Beovision Avant 55" OPPO BDP-103D Apple TV 4K 32GB 2. Generation (A2169) Beolab 1 Beolab 4000 2 x Beolab 2
|
Skrevet den: 17-December-2024 kl. 19:27
fltk skrev:
Har du ustabil forbindelse med 4G? I så fald vil du få en bedre forbindelse med 5G, men kun hvis du bor i et område med god 5G dækning. Jeg streamer selv med 4G, og har aldrig problemer, men jeg bor også i et område med både rigtig god 4G og 5G dækning. Med 4G opnår jeg 45-50 Mb, på min telefon med 5G opnår jeg op mod det tidobbelte, men som nævnt ingen problemer med 4G streaming.
Flemming
| Spørgsmålet er også lidt om mig ATV kan udnytte en eventuel 5G hastighed.
|
Skrevet den: 17-December-2024 kl. 19:29
moremusic skrev:
Bedre billede - nej. Hurtigere hastighed - kun i teorien, men ikke noget du mærker i praksis, hvis ikke du overfører meget store filer (det gør du ikke ved normalt iPad forbrug).
Bedre dækning? Måske. Tjek dækningskort og se om der er forskel. Mit gæt er nej.
Med andre ord - hvis din nuværende iPad 9 fungerer fint for dig er det spild af penge at opgradere med de behov du har. Du vil formentlig ikke mærke noget.
| Tror jeg beholder min 9'er indtil den ikke kan mere.
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-December-2024 kl. 09:03
hvor har du lavet din måling ?
På iPad eller atv ?
|
Skrevet den: 18-December-2024 kl. 15:20
På ipad fra yousee.dk
|
Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 19-December-2024 kl. 17:00
Guld medlem skrev:
Spørgsmålet er også lidt om mig ATV kan udnytte en eventuel 5G hastighed. | Det kommer an på hvad du ser. ATV'et får ikke højere hastighed fra udbyderen en hvad denne som max udsender uanset hvor hurtig en forbindelse du har. Hvis din hastighed ligger STABILT på dine målte 29 Mbps eller derover, så vil du praktisk talt aldrig opleve nogen forbedring ud over hvor mange ms eller s det tager før afspilningen starter (grundet buffering). Hvis din nuværende forbindelse svinger lidt i hastighed og på nogle tidspunkter kommer under f.eks. 15-25 mbps så vil du også begynde at kunne se at noget 4K HDR materiale falder til en lavere bitrate end udbyderens makasimale kvalitet. Er det tilfældet, så vil en opgradering til 5G måske, måske ikke kunne løse den sag, såfremt du bliver i stand til at få højere båndbredde via 5G. Jeg siger måske, fordi trådløse forbindelser er notorisk utilregnelige, da hastigheden handler rigtigt meget om hvilke frekvenser der i de enkelte tilfælde udnyttes og hvordan de lokale forhold nu engang lige er mht ting som fysiske barrierer, refleksion, absorbation, tærren og bebygelser imellem dig og masten mv.
Meget kan muligvis løses ved bare at ligge din eksisterende ipad i et vindue eller lign der vender imod 4G masten eller et andet sted hvor signalet fra masten er bedre end hvor du normalt ligger den hvor den meget vel ville kunne opnå højere hastighed end på et sofabord der måske er "mere inde imellem murene" og der er en større signaldæmpning end et mere optimalt sted. Bare pas på med at det ikke er så langt væk at det begynder bliver WiFi-hastigheden der udfordres, da denne jo også er trådløs og sårbar lige som alle andre trådløse signaler.
------------- PC:9800X3D,RTX 5090 OC,32GB DDR5@6K-CL30,48" LG CX Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
|
Skrevet af: Henrik_45
Skrevet den: 19-December-2024 kl. 17:19
Du bør nok teste din hastighed med en enhed der er på dit iPad WiFi hotspot da jeg vil tro at det er WiFi i din iPad der sætter båndbredden
|
Skrevet den: 19-December-2024 kl. 18:22
Henrik_45 skrev:
Du bør nok teste din hastighed med en enhed der er på dit iPad WiFi hotspot da jeg vil tro at det er WiFi i din iPad der sætter båndbredden
| Den har svjv WiFi 5, så i samme rum burde den sagtens kunne pushe de første par hundrede mbps via WiFi. Så med mindre ipaden ligger i et helt andet "fjernt" rum, hvor fra Wifi signalet går dårligt igennem til ATVet, tror jeg snarere det er hastigheden på det mobile netværk der driller
------------- PC:9800X3D,RTX 5090 OC,32GB DDR5@6K-CL30,48" LG CX Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K
|
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 18:57
TBC1 skrev:
Guld medlem skrev:
Spørgsmålet er også lidt om mig ATV kan udnytte en eventuel 5G hastighed. | Det kommer an på hvad du ser. ATV'et får ikke højere hastighed fra udbyderen en hvad denne som max udsender uanset hvor hurtig en forbindelse du har. Hvis din hastighed ligger STABILT på dine målte 29 Mbps eller derover, så vil du praktisk talt aldrig opleve nogen forbedring ud over hvor mange ms eller s det tager før afspilningen starter (grundet buffering). Hvis din nuværende forbindelse svinger lidt i hastighed og på nogle tidspunkter kommer under f.eks. 15-25 mbps så vil du også begynde at kunne se at noget 4K HDR materiale falder til en lavere bitrate end udbyderens makasimale kvalitet. Er det tilfældet, så vil en opgradering til 5G måske, måske ikke kunne løse den sag, såfremt du bliver i stand til at få højere båndbredde via 5G. Jeg siger måske, fordi trådløse forbindelser er notorisk utilregnelige, da hastigheden handler rigtigt meget om hvilke frekvenser der i de enkelte tilfælde udnyttes og hvordan de lokale forhold nu engang lige er mht ting som fysiske barrierer, refleksion, absorbation, tærren og bebygelser imellem dig og masten mv.
Meget kan muligvis løses ved bare at ligge din eksisterende ipad i et vindue eller lign der vender imod 4G masten eller et andet sted hvor signalet fra masten er bedre end hvor du normalt ligger den hvor den meget vel ville kunne opnå højere hastighed end på et sofabord der måske er "mere inde imellem murene" og der er en større signaldæmpning end et mere optimalt sted. Bare pas på med at det ikke er så langt væk at det begynder bliver WiFi-hastigheden der udfordres, da denne jo også er trådløs og sårbar lige som alle andre trådløse signaler.
|
Tak for dig lange og udførlige svar. Meget fornemt. Som jeg har forstået det, kommer min hastighed på trådløst bredbånd an på hvor mange der "er på". Nogle gange har jeg alle fire bjælker og andre gange kun to, men jeg lever med det. Jeg er ikke interesseret i at ha en router stående tændt 24/7. Jeg er kun mig selv og ikke en hel familie der er på og med min ipad kan jeg være online både på farten og hjemme som er det jeg har brug for. Jeg kommer nok først på 5G når min 9'er ikke kan mere.
|
Skrevet den: 21-December-2024 kl. 08:42
Guld medlem skrev:
Tak for dig lange og udførlige svar. Meget fornemt. Som jeg har forstået det, kommer min hastighed på trådløst bredbånd an på hvor mange der "er på". Nogle gange har jeg alle fire bjælker og andre gange kun to, men jeg lever med det. |
Det er rigtigt. Din hastighed kommer dog an på 2 faktorer:
1. Hvor mange samtidige brugere der der er aktive og "suger" den delte båndbredde fra masten - Den del kan du ikke gøre noget ved, der bør dog almindeligvis være båndbredde nok til at streame 4K selv i den mest belastede tid - Ellers har udbyderen virkeligt ikke fået vedligeholdt kapaciteten i nettet på området. 2. Hvor god forbindelse du har til masten: Antallet af bjælker i din telefons/tablets 4G forbindelsesstatus indikerer signalstyrken for din mobilforbindelse/4G dataforbindelse. 4/4 eller 4/5 bjælker (4 eller 5 potentielle bjælker i alt er afhængigt af enhedens interface og konfiguration - jeg er ikke selv så glad for Apple produkter ud over at jeg ejer et ATV, så jeg ved ikke hvilken bjælkekonfiguration en ipad har) indikerer en moderat-stærk til stærk signalstyrke, mens 2/4 eller 2/5 indikerer en svagt signal, hvor du kan forvente kompromitteret datahastighed og streamingproblemer. Hvis du oplever streamingproblemerne samtidig med kun at have 2 bjælker, så passer pengene fint og det er ret oplagt selve din mobildataSIGNALSTYRKE der er problemet - Det er også i den forbindelse jeg taler om at prøve at placere ipaden nogle steder med færre forhindringer ifht udsynet eller retningen til masten, f.eks. op af vinduet i en vindueskarm med retning mod masten, frem for inde bag husets eller lejlighedens tykkere vægge og/eller diverse fysiske forhindringer. Hvis du kan placere enheden et sted hvor du får 4 i stedet for 2 bjælker vil det potentielt kunne løse dit problem (med mindre det bliver er så langt fra TV'et at WiFi forbindelsen begynder at miste bjælker og signalstyrke)
Guld medlem skrev:
Jeg er ikke interesseret i at ha en router stående tændt 24/7. Jeg er kun mig selv og ikke en hel familie der er på og med min ipad kan jeg være online både på farten og hjemme som er det jeg har brug for. Jeg kommer nok først på 5G når min 9'er ikke kan mere.
|
Trådløse forbindelser er generelt noget notorisk ustabilt og utilregneligt voodoo, det gælder både 4G og faktisk i endnu højere grad 5G hvor hastighederne vil kunne svinge endnu mere ekstremt, afhængigt af hvor man bor. Det er f.eks. også muligt at du bor imellem 2 mastepositioner og ipaden/telefonen til tider hopper på den ene mast og til andre tider på den anden, f.eks. afhængigt af hvor i huset den bliver tændt, mobildata aktiveres. Kan du ikke med ipadens placering manipulere dig til højere signalstyrke, så er der kun 2 potentielle muligheder: Det modem/router du afviser eller hvis du er heldig, at se på om der er en udbyder på et af de 2 andre af de 3 forskellige netværk vi har i Danmark med bedre masteposition, signalstyrke og dækning i forhold til hvor du bor. Sidstnævnte kan man få en indikation af ved at vurdere og afveje hhv. http://www.mastedatabasen.dk" rel="nofollow - www.mastedatabasen.dk med https://tjekditnet.dk/#udbydere" rel="nofollow - tjekditnet.dk | Du kan for den sags skyld også prøve at dele internettet fra din telefon (og samtidig placere den et optimalt sted i forhold til masten, med så mange bjælker som muligt) mens du streamer, i stedet for at dele internettet fra din ipad, i håbet om at telefonen måske har en bedre LTE-antenne end ipaden har?
|
Skrevet af: Furry
Skrevet den: 23-December-2024 kl. 00:03
Det skal du ikke forvente
------------- Fra fulde børn skal man høre sandheden
|
|