Print side | Luk vindue

Unifi + Sonos

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=167080
Udskrevet den: 21-December-2024 kl. 15:14


Emne: Unifi + Sonos
Skrevet af: Stoffer1987
Emne: Unifi + Sonos
Skrevet den: 19-December-2024 kl. 10:21
Hej,

Jeg har lidt periodiske udfordringer med mit Sonos system og Unifi netværk.

Systemet består af
Unifi DreamMachine
1 AP
Switch 16
Switch Mini

Sonos Arc
Move
One

Alt kører via Wifi

Jeg døjer specifikt med at Sonos Move af og til mister forbindelse, eller den har forbindelse men reagerer ikke på kommandoer fra app´en, og der kan ikke ses batteristatus mv.
Hvis jeg genstarter Dream Machinen, så kører det i X antal uger igen.

Nogen der har samme udfordring, og evt fundet en løsning?



Svar:
Skrevet af: thomnico
Skrevet den: 19-December-2024 kl. 11:19
Når du skriver det sådan, kan jeg da godt se jeg har noget lignende. Jeg kører med nanoAP med PoE 

Meeen jeg har sonos boost på og det synes jeg hjælper sådan ok. Men ærligt, så ved jeg snart ikke længere om udfald skyldes app eller andet. Der er ved at være lidt metaltræthed mht som os.

Konsekvent kører jeg via Bluetooth på move, da det bare virkede bedre med telefonen.

Spændende om du finder en årsag


-------------
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 19-December-2024 kl. 15:28
Jeg er nok en af de mærkelige mennesker der indtil dato nærmest KUN har oplevet problemer med Ubiquity. .Jeg forstår ikke "the buzz". 

Det er muligt at det på papiret er et super system, men jeg har hjulpet folk af med det et par gange nu, og over i noget alment Mesh, og alle deres internet relaterede problemer er forsvundet som dug for solen. 

Er det mig der ikke har forstand på det? Det er muligt, men vi kører også med det på arbejdet, professionelt sat op af vores IT partner, og det kører på samme måde. Vi skal ofte genstarte, slukke ap'er osv. osv. 

Privat kører jeg med TP-Link X20, jeg har aldrig problemer (og har i øvrigt ikke haft det med Sonos heller). Det kører bare.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 19-December-2024 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Jeg er nok en af de mærkelige mennesker der indtil dato nærmest KUN har oplevet problemer med Ubiquity. .Jeg forstår ikke "the buzz". 

Det er muligt at det på papiret er et super system, men jeg har hjulpet folk af med det et par gange nu, og over i noget alment Mesh, og alle deres internet relaterede problemer er forsvundet som dug for solen. 

Er det mig der ikke har forstand på det? Det er muligt, men vi kører også med det på arbejdet, professionelt sat op af vores IT partner, og det kører på samme måde. Vi skal ofte genstarte, slukke ap'er osv. osv. 

Privat kører jeg med TP-Link X20, jeg har aldrig problemer (og har i øvrigt ikke haft det med Sonos heller). Det kører bare.
Vil ikke vurdere om du har forstand på det eller ej. Kan se mit eget har kørt over 600 dage uden genstart, inc en del Sonos udstyr som bare spiller. Kører dog stadig på den gamle app, så vil tro de fleste Sonos problemer skyldes Sonos nye app/opgraderinger.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 19-December-2024 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Jeg er nok en af de mærkelige mennesker der indtil dato nærmest KUN har oplevet problemer med Ubiquity. .Jeg forstår ikke "the buzz". 

Det er muligt at det på papiret er et super system, men jeg har hjulpet folk af med det et par gange nu, og over i noget alment Mesh, og alle deres internet relaterede problemer er forsvundet som dug for solen.

Hvad problemer havde de?


Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:


Er det mig der ikke har forstand på det? Det er muligt, men vi kører også med det på arbejdet, professionelt sat op af vores IT partner, og det kører på samme måde. Vi skal ofte genstarte, slukke ap'er osv. osv. 


Vi har det også på arbejde, det er ikke mit indtryk at der er problemer.

Hjemme har jeg:
USG (gateway)
Cloud Key
2x US8 60W (8 port switch med 4xPoE)
Miniswitch
2x AC LR accesspunkter
2x UniFi Protect G3 Flex (kamera)

Lige nu er der 11 trådløse og 4 kablede enheder på, men jeg er også alene hjemme :-)

I udgangspunktet oplever jeg ingen problemer, altså med mindre at udfald på DR på min netværksradio skyldes mit netværk?
Nåh nej - DR ved godt selv at de har problemer og flere andre her på recordere.dk har samme problem uden at de kører UniFi.

Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Erik K
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 00:32
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:


Privat kører jeg med TP-Link X20, jeg har aldrig problemer (og har i øvrigt ikke haft det med Sonos heller). Det kører bare.

Lidt off topic.....
Måske kineserne følger med i, hvad du laver og ser dine loginoplysninger/kodeord.

Jeg citerer fra Computer World:
"Verdens måske mest populære router efterforskes lige nu for at være kædet sammen med kinesiske cyberangreb – og derfor overvejer USA helt at forbyde TP-Link-routere i landet fra starten af næste år."



Skrevet af: sqnk
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 10:19
Hejsa,

Jeg havde selv store problemer med unifi og mit sonos.
Faktisk præcis det du skriver med udfald og en app der ikke kan se controlleren.
Det viste sig at mine unifi enheder ikke var opdateret længe.
Efter jeg fik opdateret dem alle har jeg ikke haft nogen problemer.


Skrevet af: Stoffer1987
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 10:34
Fedt, jeg må lige prøve at se om mine enheder mangler nye opdateringer.


Skrevet af: sqnk
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 10:41
Check også om selve controlleren skal opdateres, når nu du er i gang :)


Skrevet af: longlife
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 11:01
Dine problemer kan skyldes spanning-tree protokollen som både Unifi og Sonos kører. Hvis man ikke har forstand på dette kan det give store udfordringer i netværket.

Det bliver for omfattende at beskrive løsningen her. Men google eller ChatGPT er din ven.

Source: Er selv netværkstekniker med 30 års erfaring.


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 11:31
@Erik K
:) De skal være SÅ velkomne til at følge med i hvad jeg laver. De der TP-Link folk .(mon ikke der er rimelig styr på det, siden det stadig er til salg i EU)

Jeg er slet slet ikke så spændende :D

Men jeg kan jo se at der faktisk ER noget om snakken med Unify og Sonos (og lidt andet også). 
Der er ingen tvivl om det kan en masse, men jeg ser det ikke som "Consumer produkt". Der har jeg hjulpet mange mere succesfuldt med alment Mesh. 

Smag og behag :)


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

@Erik K
:) De skal være SÅ velkomne til at følge med i hvad jeg laver. De der TP-Link folk .(mon ikke der er rimelig styr på det, siden det stadig er til salg i EU)

Jeg er slet slet ikke så spændende :D

Men jeg kan jo se at der faktisk ER noget om snakken med Unify og Sonos (og lidt andet også). 
Der er ingen tvivl om det kan en masse, men jeg ser det ikke som "Consumer produkt". Der har jeg hjulpet mange mere succesfuldt med alment Mesh. 

Smag og behag :)
Fik nu aldrig mit ASUS mesh til at virke med sonos. Tror dog mest det var et ASUS problem. 

Nu er du jo meget glad for MESH, hvor er det at mesh er bedre end et almindeligt netværk ?


Unify er ikke for folk uden netværk viden. Vil dog stadig betegne det som et Consumer produkt.


Skrevet af: MortenP
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 12:42
Lahan, fordelen med Mesh er (og her skal det naturligvis også sætte korrekt op) at det laver sit eget netværk mellem "noderne". 
Så man, uden huller, blot hopper på næste node. Lidt som hvis man har forskellige Access points, hvor jeg dog bare har oplevet at man kan være ude for man skal hoppe på selv. (og jeg er med på det meget er opsætning)

Mesh er vel nærmest plug & play versionen af router+ access points. Så det er langt bedre end en enkeltstående router. 

Jeg havde vrøvl med dækning i yderkanterne af huset, og købte et mest system med 3 noder. Nu er jeg fuldt dækket overalt, inkl. hele haven (til kameraer osv)
OG kan styre det hele via en smartphone app. Det gør det også super nemt at smide nye enheder på (enten via WPS eller bare helt almindeligt via kode). Definere om enheder skal have ekstra fokus og derved få ekstra båndbredde, Slukke for børnenes Wi-Fi om aftenen hvis de ikke går i seng :D osv. 


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Lahan, fordelen med Mesh er (og her skal det naturligvis også sætte korrekt op) at det laver sit eget netværk mellem "noderne". 
Så man, uden huller, blot hopper på næste node. Lidt som hvis man har forskellige Access points, hvor jeg dog bare har oplevet at man kan være ude for man skal hoppe på selv. (og jeg er med på det meget er opsætning)

 
Det forstod jeg ikke. MESH laver sit eget netværk mellem noderne. Hvorfor synes du det er en fordel med sit eget netværk ?
Et almindeligt netværk kører også på samme netværk mellem sine noder.

Kan hoppe videre til næste node. Det gør man da også på et almindeligt netværk.

Hvad er det lige som MESH har indført som gør dit hopperi lettere, end det som er defineret i et standard netværk(802.11k, 802.11v og 802.11r) ?


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 20-December-2024 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Lahan, 
Så man, uden huller, blot hopper på næste node. Lidt som hvis man har forskellige Access points, hvor jeg dog bare har oplevet at man kan være ude for man skal hoppe på selv. (og jeg er med på det meget er opsætning)

I min opsætning hopper alt helt automatisk mellem mine to accespoints (som dækker hus + garage og 600m2 grund).


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: 250266
Skrevet den: 21-December-2024 kl. 13:39
Bare en kommentar vedr. UniFi. Har dreammachine, 2 AP’er og to switche. Har sat alt op til automatisk opdatering om natten. Det kører helt uden problemer og ingen indblanding fra min side. Der er ingen problemer overhovedet,  samt er på den måde altid helt up to date. Har ingen Sonos.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 21-December-2024 kl. 14:57
prøv evt at checke i unify appen om dit sonos roamer mellem dit ap og selve Dream machine. Går ud fra der er wifi indbygget i DM..



Print side | Luk vindue