Forum gruppe for folk der kører Skoda?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=167148
Udskrevet den: 05-Februar-2025 kl. 13:29
Emne: Forum gruppe for folk der kører Skoda?
Skrevet af: Thorvald
Emne: Forum gruppe for folk der kører Skoda?
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 15:29
Hej.
Er der nogen, der har kendskab til et Internet debat forum, for folk der kører i Skoda bil(er)? Eller evt. endnu bedre el- og plugin hybrid biler fra flere mærker, herunder Skoda. Jeg har et par ting jeg gerne vil spørge om p.t. specifikt mht. Skoda Enyaq, men jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde noget sted til det, når jeg søger på Google.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Svar:
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 16:04
Ikke specifikt på mærket, men jeg tror da du får svar på alle relevante spørgsmål her:
https://elbilforeningen.dk/community/" rel="nofollow - https://elbilforeningen.dk/community/
Og jeg kan se facebook også har et community
Og jeg har kørt i elbil i næsten et år, en eGolf. Så måske kan jeg svare på det du vil spørge om.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 16:16
Hmmm ok, mange tak. Jeg tror nu at mit spørgsmål (måske) er Skoda Enyaq specifikt. Men det forum du henviser til kan evt. også være interessant i anden sammenhæng.
Men i hvert fald: Jeg blev tvunget til at finde en anden bil, pga. en trafikulykke i starten af december, hvor min eller super gode Hyundai Ioniq plugin hybrid (privatleaset) blev totalskadet. Jeg fik en lånebil, som jeg selvfølgeligt ikke kunne blive ved at køre rundt i alt for længe, da det jo bare ville trække fra det depositum jeg oprindeligt betalte, da jeg i 2013 startede med at privatlease bil.
Så til sidst tog jeg en hurtig beslutning og fik en Skoda Enyaq iV80, minileasing 7 måneder.
Det der generer mig lidt (udover at der er meget der irriterer mig ved dette tvungne bilskifte og at jeg slet ikke var klar til at hoppe på el-bil endnu) er: Når jeg kommer kørende mod et kryds, rundkørsel el.lign. hvor jeg skal bremse ned, så har den det med lige til sidst eller hen imod lige til sidst at lave en ganske lille hård opbremsning. Hvilket er ret irriterende, da det giver et ryk hver gang. Jeg skal bremse på en bestemt måde som jeg ikke synes er optimalt generelt, for at undgå det. Er det noget man kan slå fra?
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 16:47
Det lyder mærkeligt hvis ikke den bremser jævnt. Kender du til rekuperation, der er en indstilling på alle elbiler, hvor man kan genvinde el til batteriet når man bremser? Har du prøvet at ændre på den indstilling?
En elbil har ingen motorbremse. Så for at det skal føles som en motorbremse, har man mulighed for i flere trin at indstille en slags motorbremse i flere trin, som samtidigt er en genvinding af el til batteriet.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 16:55
Ja, jeg er med på at den genvinder energi når man bremser. Det er jeg vant til fra plugin hybrid bilen - som dog bremsede meget normalt. Og nej, jeg har ikke været inde og rode i indstillinger omkring energi genvinding - den står til automatisk. Men det kan være jeg skal se om jeg kan finde de indstillinger og se om der er noget der.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: sokken
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 18:52
Hvis du har Facebook så er der en Enyac gruppe. https://www.facebook.com/groups/skodaenyaqdk/?ref=share" rel="nofollow - https://www.facebook.com/groups/skodaenyaqdk/?ref=share
|
Skrevet af: jensoest
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 19:15
Du kan også forsøge dig på dette forum, som dækker biler fra Volkswagen Group:
http://www.vagcars.dk" rel="nofollow - www.vagcars.dk
|
Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 22:16
Munch skrev:
En elbil har ingen motorbremse. Så for at det skal føles som en motorbremse, har man mulighed for i flere trin at indstille en slags motorbremse i flere trin, som samtidigt er en genvinding af el til batteriet. |
Selvfølgelig har en elbil en motorbremse! Det er netop den den bruger til rekuperation.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 22:23
sokken skrev:
Hvis du har Facebook så er der en Enyac gruppe. https://www.facebook.com/groups/skodaenyaqdk/?ref=share" rel="nofollow - https://www.facebook.com/groups/skodaenyaqdk/?ref=share |
Ja, den havde jeg også fundet. Men jeg troede først at det var en specialbilgruppe eller et eller andet. Fordi der står ikke rigtigt noget om hvad vag står for. Jeg har prøvet at spørge der nu.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 26-Januar-2025 kl. 22:29
Er du medlem af FDM, er jeg sikker på at de også gerne svarer på spørgsmål.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 04:05
fltk skrev:
Er du medlem af FDM, er jeg sikker på at de også gerne svarer på spørgsmål.
Flemming
|
Godt forslag - men nej, det er jeg nu ikke.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 07:40
Munch skrev:
Det lyder mærkeligt hvis ikke den bremser jævnt. Kender du til rekuperation, der er en indstilling på alle elbiler, hvor man kan genvinde el til batteriet når man bremser? Har du prøvet at ændre på den indstilling?
En elbil har ingen motorbremse. Så for at det skal føles som en motorbremse, har man mulighed for i flere trin at indstille en slags motorbremse i flere trin, som samtidigt er en genvinding af el til batteriet. |
Jeg synes ikke jeg kan finde nogen regeneringsindstillinger som virker fornuftigt at lave om på, i forhold til denne lidt mærkelige måde den (nogle gange) bremser på.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 07:44
Som jens skriver længere oppe i tråden.
https://vagcars.dk" rel="nofollow - vagcars.dk
Har været medlem der i flere år, og de har gode aktive medlemmer.
------------- Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 07:55
Man kunne vel også spørge forhandleren.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 08:05
lunddal skrev:
Man kunne vel også spørge forhandleren. |
Den er privatleaset (eller minileaset for at være nøjagtig), ved Europcar.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 10:10
Flippo skrev:
Munch skrev:
En elbil har ingen motorbremse. Så for at det skal føles som en motorbremse, har man mulighed for i flere trin at indstille en slags motorbremse i flere trin, som samtidigt er en genvinding af el til batteriet. |
Selvfølgelig har en elbil en motorbremse! Det er netop den den bruger til rekuperation. |
En elbil har ingen fossilmotorbremse
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 10:13
Thorvald skrev:
Munch skrev:
Det lyder mærkeligt hvis ikke den bremser jævnt. Kender du til rekuperation, der er en indstilling på alle elbiler, hvor man kan genvinde el til batteriet når man bremser? Har du prøvet at ændre på den indstilling?
En elbil har ingen motorbremse. Så for at det skal føles som en motorbremse, har man mulighed for i flere trin at indstille en slags motorbremse i flere trin, som samtidigt er en genvinding af el til batteriet. |
Jeg synes ikke jeg kan finde nogen regeneringsindstillinger som virker fornuftigt at lave om på, i forhold til denne lidt mærkelige måde den (nogle gange) bremser på. |
Det er ellers ret vigtigt at du har styr på det. Hvis du udelukkende bruger motorbremsen, så får du udgifter til nye bremser oftere, da de jo ikke slides normalt.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 10:24
Jeg har styr på det - eller det har bilen. Den står til automatisk regenering (A) i kørsels indstilling (D), som jeg tænker er den normale indstilling, i modsætning i modsætning til noget der vistnok hedder (B), hvor bilen udelukkende bremser når man fjerner trykket speederpedalen (hvis det er forstået rigtigt).
Så jeg tænker et regenererings indstillingen A-D er den normale indstilling.
Måske misforstod du: Jeg kunne godt finde indstillingerne, men synes ikke der var en indstilling som det virkede fornuftigt at skifte til i forhold til hvordan jeg oplever at bilen nogle gange bremser.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 10:40
Thorvald skrev:
Jeg har styr på det - eller det har bilen. Den står til automatisk regenering (A) i kørsels indstilling (D), som jeg tænker er den normale indstilling, i modsætning i modsætning til noget der vistnok hedder (B), hvor bilen udelukkende bremser når man fjerner trykket speederpedalen (hvis det er forstået rigtigt).
Så jeg tænker et regenererings indstillingen A-D er den normale indstilling.
Måske misforstod du: Jeg kunne godt finde indstillingerne, men synes ikke der var en indstilling som det virkede fornuftigt at skifte til i forhold til hvordan jeg oplever at bilen nogle gange bremser. |
Godt så! Det var for at tage den indstilling væk som værende årsag i at bilen bremser ujævnt. Men du kunne vel prøve de forskellige indstillinger?
Jeg skifter imellem dem med at vippe gearskifteren til venstre = mere motorbremse, og vippe til højre = mindre motorbremse. Ved bykørsel synes jeg det er skønt med max motorbremse, så man kun bruger speederen!!!
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Bromberg5
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 10:54
Thorvald skrev:
Jeg har styr på det - eller det har bilen. Den står til automatisk regenering (A) i kørsels indstilling (D), som jeg tænker er den normale indstilling, i modsætning i modsætning til noget der vistnok hedder (B), hvor bilen udelukkende bremser når man fjerner trykket speederpedalen (hvis det er forstået rigtigt).
Så jeg tænker et regenererings indstillingen A-D er den normale indstilling.
Måske misforstod du: Jeg kunne godt finde indstillingerne, men synes ikke der var en indstilling som det virkede fornuftigt at skifte til i forhold til hvordan jeg oplever at bilen nogle gange bremser. |
I kørestilling b, for du den “motorbremse” d, har friløb når du tager foden fra gassen. Jeg kan godt genkende lidt fornemmelsen - som jeg kun syntes er gældende ved profilen “normal” vælger jeg sport eller comfort er det anderledes.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 11:01
Den motorbremser også i indstilling A, måske ikke så meget, men det gør det og egentligt nok, synes jeg.
Jeg kører også mest i indstilling normal, når jeg ikke lige husker at indstille den til Eco. Måske skal jeg prøve comfort.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 11:59
Ja ECO er så en anden indstilling på min eGolf. Den sparer på strømmen ved at sætte topfart til 120 km/t og tage lidt af det optræk der er rigeligt af på en elbil. På ECO + slukkes der for klimaanlæg, sædevarme, navigation osv, og gir så en længere rækkevidde.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 12:11
Ok - jeg kan kun vælge ECO (der er ikke noget ECO+) og her er topfarten 130 km/t. Jeg undrede mig godt nok også over på min første længere tur, at jeg ikke kunne få den til at køre over 130 km/t, f.eks. i forbindelse med overhaling. Det er mærkeligt tænkte jeg - men det er måske bare sådan... Indtil en dag jeg tilfældigvis læste lidt om disse køre modes. Det eneste der undrer mig lidt er om man ikke kan sætte ECO til standard indstilling. Den hopper hele tiden tilbage til "Normal". Man kan vist også selv lave en profil.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 12:21
Det er det sjove/ gode ved en VAG bil. De fleste indstillinger er nulstillet hver gang du sætter dig i bilen. Klimaanlægget står på 22 grader og auto, kørestil på normal, lys og visker på auto. Men sædevarmen kan godt huske om det er 1, 2, eller 3
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 12:38
Hvad betyder VAG?
Ja, det er lidt mærkeligt. Men siden start "brændstof forbruget" er ikke altid nulstillet. Det kommer vist lidt an på hvor lang tid der går mellem at bilen kører.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 12:54
Jeg er selv medlem af Enyaq-Facebook forummet. Og det er nok der du kan få mest hjælp med dine Enyaq-spørgsmål.
Der er flere der har det problem du snakker om, incl. mig selv. Det er noget der er kommet med opdatering 3.7. Du kan prøve at bremse i N engang imellem. Det gør at det er dine rigtige bremser der bliver brugt, i stedet for rekuperationen, og så bliver skiverne renset. Det virker til at kunne afhjælpe lidt
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 12:58
VAG står for de samlede mærker under VW
Volkswagen havde på den tid opkøbt forskellige små tyske bilmærker, og disse fusioner samlede bl. a. NSU og Audi i VW-koncernen, der herefter blev kaldt VAG-koncernen (VAG: Volkswagen Aktiengesellschaft).
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 12:59
Ok Enernesio. Jeg har lige fået et tilsvarende svar på VAG forummet. Jeg er faktisk blevet "indkaldt" til software update ME3.7.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 13:03
Ja det er et problem at holde bremseskiver rene på en elbil, da man er tilbøjelig til at anvende recuperation i høj grad. Man skal bare sørge for på længere ture kun at bruge bremserne.
En Tesla ejer har fortalt mig at det løses på deres biler med automatisk at øge hastigheden en smule samtidigt med at bremserne aktiveres.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 13:07
Munch skrev:
VAG står for de samlede mærker under VW
Volkswagen havde på den tid opkøbt forskellige små tyske bilmærker, og disse fusioner samlede bl. a. NSU og Audi i VW-koncernen, der herefter blev kaldt VAG-koncernen (VAG: Volkswagen Aktiengesellschaft). |
Aaaah ok.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 14:26
Fandt lige hele listen over bilmærker under koncernen Volkswagen AG:
Nye bilmærker i Volkswagen-koncernen. I 1964 overtog Volkswagen-koncernen Auto Union med bilmærket Audi, der i dag er det næststørste i den nye organisation. Den største spanske bilfabrikant, SEAT, blev indlemmet i koncernen i 1986 og i 1991 fulgte tjekkiske Škoda. Denne udvikling toppede i 1998 med overtagelsen af Bentley, Bugatti og Lamborghini. Øverste chef for Volkswagen AG var fra 1992 Ferdinand Piëch, barnebarn af Folkevognens konstruktør, Ferdinand Porsche. Han blev i april 2002 afløst af Bernd Pischetsrieder. I Danmark importerer Skandinavisk Motor Co. mærkerne Volkswagen og Audi, mens dets søsterselskaber Skanco og Pradan Auto Import er importører af hhv. SEAT og Škoda.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 14:49
sokken skrev:
Hvis du har Facebook så er der en Enyac gruppe. https://www.facebook.com/groups/skodaenyaqdk/?ref=share" rel="nofollow - https://www.facebook.com/groups/skodaenyaqdk/?ref=share |
Ja den gruppe er jeg selv medlem af. Fungere ganske okay- Man kan dog nemt få det indtryk, at Enyaq har mange fejl, for det er jo typiske fejl der bliver skrevet om.
Tillykke med din Enyaq, pragtfuld bil
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 15:38
Hother skrev:
sokken skrev:
Hvis du har Facebook så er der en Enyac gruppe. https://www.facebook.com/groups/skodaenyaqdk/?ref=share" rel="nofollow - https://www.facebook.com/groups/skodaenyaqdk/?ref=share |
Ja den gruppe er jeg selv medlem af. Fungere ganske okay- Man kan dog nemt få det indtryk, at Enyaq har mange fejl, for det er jo typiske fejl der bliver skrevet om.
Tillykke med din Enyaq, pragtfuld bil |
Jeg synes nok også at jeg bedre kan lide VAG forummet. Måske er jeg lidt gammeldags og er mere til forum formatet.
Ja, Enyaq er faktisk en ganske fin bil. Kan på mange måder godt lide den - selvom jeg på nogle punkter måske stadig er mere til stationcar. Omvendt kunne jeg også godt finde på at bytte denne 2022 Enyaq til en 2025 model ny Enyaq, når minileasing perioden slutter.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 15:41
Enerneslo skrev:
...Der er flere der har det problem du snakker om, incl. mig selv. Det er noget der er kommet med opdatering 3.7. Du kan prøve at bremse i N engang imellem. Det gør at det er dine rigtige bremser der bliver brugt, i stedet for rekuperationen, og så bliver skiverne renset. Det virker til at kunne afhjælpe lidt
|
Jeg har idag prøvet at sætte bilen i frigear, når jeg var oppe i fart og så bremse ned. Det gjorde jeg to gange. Det kunne faktisk godt virke som om at bilen bremser mere normalt nu.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 16:00
Thorvald skrev:
Hvad betyder VAG? |
Jeg mener det betyder noget i retning af Volkswagen Audi Gemeinschaft.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 16:22
fltk skrev:
Thorvald skrev:
Hvad betyder VAG? |
Jeg mener det betyder noget i retning af Volkswagen Audi Gemeinschaft.
Flemming
|
Næh, det er længe siden at der stod Audi. Nu har de jo opkøbt temmelig mange mærker siden. Derfor står A’et for Auto.
konklusion VOLKSWAGEN AUTO (ikke audi) GROUP GmbH (aktieselskab)
GmbH = Gesellschaft Mit Beschränkter Haftung (virksomhed med begrænset hæftning)
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 17:06
Super Det er også en god ting at gøre engang imellem, så ikke dine bremseskiver ruster. Det er lidt ærgerligt at skulle have dem skiftet, fordi man bruger dem for lidt
|
Skrevet af: OleA
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 17:50
Kører du i D eller B mode når du kører?
Hvis du kører i B er det regenrativ breaking, hvilket gør at bilen selv bremser lidt ned når du slipper speederen(lidt a la motorbrems). D mode triller den videre og bremser kun når du træder på bremsen.
------------- Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 17:51
En gang i mellem måske ja, men jeg tænker heller ikke man behøver at overdrive. Måske en gang om måneden eller noget - det finder jeg nok ud af. Når / hvis den begynder at bremse mærkeligt igen, så er det nok ved at være tid og ellers måske bare en gang om måneden - tænker jeg lidt.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 17:58
OleA skrev:
Kører du i D eller B mode når du kører?
Hvis du kører i B er det regenrativ breaking, hvilket gør at bilen selv bremser lidt ned når du slipper speederen(lidt a la motorbrems). D mode triller den videre og bremser kun når du træder på bremsen.
|
Det er faktisk ikke helt rigtigt. Jeg kører i D mode som det er nu, begynder den også selv at bremse lidt i nogle situationer og det synes jeg er helt fint. Nogle gange bremser den faktisk relativt meget (nok til mig i hvert fald).
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: jensoest
Skrevet den: 27-Januar-2025 kl. 23:08
Munch skrev:
fltk skrev:
Thorvald skrev:
Hvad betyder VAG? |
Jeg mener det betyder noget i retning af Volkswagen Audi Gemeinschaft.
Flemming
|
Næh, det er længe siden at der stod Audi. Nu har de jo opkøbt temmelig mange mærker siden. Derfor står A’et for Auto.
konklusion VOLKSWAGEN AUTO (ikke audi) GROUP GmbH (aktieselskab)
GmbH = Gesellschaft Mit Beschränkter Haftung (virksomhed med begrænset hæftning)
|
VAG er og har altid været en forkortelse for Volkswagen Aktiengesellschaft. VAG-biler er således biler produceret af Volkswagen AG selv eller af helt eller delvist ejede datterselskaber.
Bilmærkerne omfatter blandt andet Volkswagen, Audi, Bentley, SEAT/CUPRA, Skoda og Porsche.
Da de i høj grad deler teknik, giver det mening at tale om VAG-biler som en samlebetegnelse. En Skoda Enyaq er således mere eller mindre identisk med en Audi Q4 og en Volkswagen ID.4.
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 28-Januar-2025 kl. 06:50
Munch skrev:
Det er det sjove/ gode ved en VAG bil. De fleste indstillinger er nulstillet hver gang du sætter dig i bilen. Klimaanlægget står på 22 grader og auto, kørestil på normal, lys og visker på auto. Men sædevarmen kan godt huske om det er 1, 2, eller 3 |
Noget af det kan kodes om. hvis du har kabel og rette software
|
Skrevet af: K_J
Skrevet den: 28-Januar-2025 kl. 16:22
jeg har også en Enyaq, min bremser er ikke rustne men min bil stopper også brat til sidst i en blød opbremsning. Jeg har lige haft bilen på værksted men de kunne ikke mærke noget så jeg prøver igen når jeg har dokumenteret alle de andre dumme fejl bilen har som de ikke kender til, selvom hele internettet kender til disse fejl.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 28-Januar-2025 kl. 17:02
#K_J: Jeg synes faktisk at min holdt op med at gøre det, efter at jeg oppe i fart skiftede gear til N og bremsede ned - og gjorde det et par gange efter hinanden. Det virker lidt skørt på mig, men det virker som om at det virkede. I hvert fald har jeg kørt bilen som jeg plejer, uden at mærke denne lille korte bratte opbremsning til sidst i en almindelig opbremsning. Og ja, som du siger måske især i en blød opbremsning.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Popeyejunior
Skrevet den: 29-Januar-2025 kl. 19:55
Jeg kører i en VW ID4 som vist er samme platform og jeg tænker med samme køreassistent systemer. Jeg kører primært med B fordi jeg synes det giver en mere afslappet opbremsning netop ved vejkryds og rundkørsler som den snildt selv kan komme igennem, blot man styrer på rattet. Hvis du triller i D og kommer hurtigere frem mod et kryds end bilen synes om, vil den lave en opbremsning som du oplever, hvor det mere minder om en nødopbremsning.
Prøv at slå nogen af assistentsytemerne fra og se om det giver en forskel.
Kan selvfølgelig også være det var dine bremser der ikke var holdt i brug så det hjalp at give dem noget massage
Og jeg tror, hvis du opretter dig som bruger i bilen, så husker den dine indstillinger, bortset fra alt omkring assistent alarmer som man selv skal slå fra hver gang bilen startes. Men det er en EU lovgivning vi hænger på der. Det gælder alle nye biler i EU.
Pop
------------- This message is sent in eco-friendly recycled electrons.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 29-Januar-2025 kl. 21:12
#Popeyejunior. Jeg kan bedst lide at køre i D. Jeg har ikke prøvet i B, men jeg synes det er bedre at bilen triller i stedet for straks at motorbremse, hvis man løfter trykket fra speederen. Det er (eller var) typisk ved langsomme bløde opbremsninger at den lavede den lille lidt hårde opbremsning til sidst, så jeg tror ikke det har noget at gøre med at bilen ikke tror, at man har styr på opbremsningen. Det med en brugerprofil har jeg overvejet, men jeg er ikke kommet så langt endnu. Jeg har jo kun haft den i 2½ uge.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 29-Januar-2025 kl. 22:40
Om du kører i D eller B gør ingen forskel mht. at bruge bilens skivebremser. Begge modes bruger rekuperation, ind til du bremser så hårdt, at det ikke er nok og skiverne derfor må hjælpe til
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 30-Januar-2025 kl. 07:19
Her til morgen, begyndte den igen på denne lille hårde opbremsning mod slutningen af en opbremsning. Så har jeg et par steder, hvor det går lidt ned ad bakke, f.eks. mod et kryds med lysregulering. Så lige komme op over en lille bakke / en lille stigning, sørge for at der er fart på (omkring 50 km/t), ved starten af nedturen skifte til N, trille nedad mod krydset og bremse godt op. Det gjorde jeg to gange hvor jeg havde en lille bakke nedad. Så var det væk igen.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 30-Januar-2025 kl. 10:08
Jeg kører gerne på en øde vej og sætter farten op på 80 km/t. Recuperation er slået fra, og jeg træder hårdt på bremsen til bilen holder stille. Så bliver rusten slidt af sammen med kedelig belægning på klodserne. Sker ca engang i md.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: LeChuck
Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 07:17
Nu er det ikke en Enyaq jeg kører i, men det er mit indtryk at den lille hårde opbremsning til slut, kommer fordi den skifter fra motorbremse til de rigtige bremser. Jeg ved ikke om der er kommet en opdatering, om bremserne er blevet slidt til eller om jeg har vænnet mig til det, men jeg lægger ikke mærke til det længere.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 08:53
Aaah, ja det kan måske være en mulighed. Omend der i sådan en normal opbremsning ikke rigtigt er nogen grund til at den skulle skifte til de rigtige bremser.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 10:03
Thorvald skrev:
Aaah, ja det kan måske være en mulighed. Omend der i sådan en normal opbremsning ikke rigtigt er nogen grund til at den skulle skifte til de rigtige bremser. |
Hvis du træder på bremsepedalen, aktiverer du de “rigtige bremser”. Hvis recuperation er slået til, hjælper den funktion samtidigt med at du selv bremser.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 10:16
Nej vel ikke altid? Eller hvad - har jeg misforstået noget? Hvis man ikke træder særligt hårdt på bremsen (altså normalt), er det så ikke regenereringsbremsen man aktiverer?
Hvis man altid aktiverer de rigtige bremser, når man træder på bremsepedalen, hvorfor snakker man så om at man næsten aldrig bruger bremserne, når man kører el-bil?
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 10:26
Jo bremsepedalen trykker på bremsen. Du har vel efterhånden fået styr på indstillingen af recuparation? I svageste indstilling svarer den til en motorbremse i en fossil bil. I næste indstilling bremser bilen selv kraftigere, men du skal stadigvæk bremse for rødt lys og andre forhindringer.
I kraftigste indstilling, klarer bilen selv at bremse helt ned i de fleste situationer i bymæssig kørsel, læs langsom kørsel. Man kan med lidt øvelse køre i byen uden at bruge bremsepedalen! Det er den situation du næsten aldrig bruger bremsepedalen…
Nogle siger at det er lige som at køre i Radiobil i Tivoli, når der er højest recuperation indstillet på bilen.
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 10:34
Allright. Den står på automatisk regenerering hos mig og jeg har ikke tænkt mig at lege med det, fordi jeg synes det fungerer fantastisk. Når jeg nærmer mig en rundkørsel el.lign. eller måske bilen endda registrerer at der forud er en hastighedsnedsættelse, så "foreslår" bilen at jeg løfter foden fra speederen og det gør jeg så når jeg synes det passer ind i situationen. Så bremse bilen selv ned ("motorbremser" vel), med regenerering af energi. Og det gør den på en ret pæn måde, nogle gange mere, nogle gange mindre afhængigt af hvor langt der er hen til stoppet. Det sidste stykke træder jeg selv på bremsen, for selv at styre det, afhængigt af andre biler i rundkørslen, rødt lys, biler foran osv. Det synes jeg er megasmart og fungerer ret godt.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet af: Munch
Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 11:31
Okay, det er så lidt mere avanceret end på min “gamle” eGolf fra 2017. Der bestemmer jeg selv over hvor meget recuperation jeg ønsker. Indstillingerne 1, 2, 3 sidder i gearstangen, som bare vippes til siden.
Men synes du ikke det er en lækker følelse at køre i elbil, fri for rystelser og larm fra motor, jævn opstart og nedbremsning for det meste
------------- Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 11:44
Det kan man også i Skoda Enyaq (bestemme regenererings niveauet) ved at vippe på noget. Jeg synes bare det er langt mere enkelt at lade være.
Nu er jeg vant til at køre på el, fordi jeg havde en plugin hybrid før, men jo, det er ret lækkert at køre på el - hele tiden - i stedet for indtil der ikke er mere strøm på batteriet. Omvendt synes jeg også at plugin hybrid er mega smart.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
|