Print side | Luk vindue

Hvorfor er der ingen konkurrence på fiber?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=167157
Udskrevet den: 22-Marts-2025 kl. 01:05

Emne: Hvorfor er der ingen konkurrence på fiber?
Skrevet af: Munch
Emne: Hvorfor er der ingen konkurrence på fiber?
Skrevet den: 30-Januar-2025 kl. 12:59
Det koster nærmest det samme for samme hastighed via fibernettet. Og det stiger bare igen.

https://tjekbredbaand.dk/fibernet?addressId=357e97e3-2682-43be-93da-d95c21dcd3dc" rel="nofollow - https://tjekbredbaand.dk/fibernet?addressId=357e97e3-2682-43be-93da-d95c21dcd3dc

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub

Svar:
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 30-Januar-2025 kl. 16:12
Dit link afslører din adresse.

Og hvor stor forskel havde du regnet med?

1000/1000 ligger mellem 299 og 419 i dit link.

Skrevet af: csell
Skrevet den: 30-Januar-2025 kl. 16:24
Hej.

Her er Antenneforeningen af 1986 med et bud:

https://antenneforeningenaf1986.dk/om-os/nyheder/nyheder-fra-af86/2024/12/serviceudbydere-i-knibe-hoeje-lejepriser-paa-fibernet-presser-oekonomien/" rel="nofollow - https://antenneforeningenaf1986.dk/om-os/nyheder/nyheder-fra-af86/2024/12/serviceudbydere-i-knibe-hoeje-lejepriser-paa-fibernet-presser-oekonomien/

Men det er ikke for alle. Antenneforeningen af 1986 samarbejder med boligafdelinger i det
Vestlige København samt Kokkedal om TV og Internet.

Det de gør er, at boligafdelingerne ejer og har betalt for installationen, som betales over huslejen.
I løbet af 2025 leverer de 1000/1000 Mbps forbindelse til blot 95 kr. om måneden netto uden router.
Internettet kommer fra DKTV, som er et TDC selskab, som har åbent lør/søn indtil kl 16:00.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 30-Januar-2025 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Tak! Er rettet. Jamen jeg ønsker priser under 299,-   Forelagde det ønske til Fastspeed, og fik prisen ned på 199,- men kun i 6 mdr. Så skal vi genforhandle prisen, jeg vil ikke betale 349,- for lidt TV og iPad brug.

-------------
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub

Skrevet den: 30-Januar-2025 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Her er Antenneforeningen af 1986 med et bud:

https://antenneforeningenaf1986.dk/om-os/nyheder/nyheder-fra-af86/2024/12/serviceudbydere-i-knibe-hoeje-lejepriser-paa-fibernet-presser-oekonomien/" rel="nofollow - https://antenneforeningenaf1986.dk/om-os/nyheder/nyheder-fra-af86/2024/12/serviceudbydere-i-knibe-hoeje-lejepriser-paa-fibernet-presser-oekonomien/

Men det er ikke for alle. Antenneforeningen af 1986 samarbejder med boligafdelinger i det
Vestlige København samt Kokkedal om TV og Internet.

Det de gør er, at boligafdelingerne ejer og har betalt for installationen, som betales over huslejen.
I løbet af 2025 leverer de 1000/1000 Mbps forbindelse til blot 95 kr. om måneden netto uden router.
Internettet kommer fra DKTV, som er et TDC selskab, som har åbent lør/søn indtil kl 16:00.

Hilsen Carsten.

Det er godt for jer derovre. Men her i hovedlandet er der ikke den slags ordninger. Men det er måske pga de store afstande vi har, at ledningsarbejdet løber op i priser som spidsen af en jetjager Tongue

-------------

Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 31-Januar-2025 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Tak! Er rettet. Jamen jeg ønsker priser under 299,-   Forelagde det ønske til Fastspeed, og fik prisen ned på 199,- men kun i 6 mdr. Så skal vi genforhandle prisen, jeg vil ikke betale 349,- for lidt TV og iPad brug.

No offence, men hvad skal du med 1000/1000 når forbruget/behovet ikke er større? Tag en 500/500 eller 300/300, det er rigeligt til det behov. Ofte "opgraderer" de også forbindelsen gratis efter noget tid.

Skrevet den: 31-Januar-2025 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

No offence, men hvad skal du med 1000/1000 når forbruget/behovet ikke er større? Tag en 500/500 eller 300/300, det er rigeligt til det behov. Ofte "opgraderer" de også forbindelsen gratis efter noget tid.
Kan du finde et abb med fiber på 500 eller 300 til billigere pris? For det kan jeg ikke, de koster som regel det samme.

-------------

Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 31-Januar-2025 kl. 16:08
Nu skriver du ikke hvor meget data og hastighed du har brug for, men hvis dit forbrug er lille og du ikke bor i et mobil-hul, så kan du i stedet dele internet fra din telefon, evt med et opgraderet abonnement. Sådan har min mor gjort i årevis. Det koster hende mindre en 200,- pr måned fordi hun så kun har et mobiltelefon abb.

Hos CBB kan du få ubegrænset* tale og data på 5G for 199,-. Det ville jeg gøre hvis ikke lige mit dataforbrug er mere end 2000gb om måneden. Hastigheden her i Valby er fin, for det meste klart over 300 Mbps og dermed hurtigere end mit foreningsinternet.

*Der er i praksis en fairuse grænse for data, som kan komme i spil hvis du bruger rigtig meget data.

Skrevet den: 31-Januar-2025 kl. 17:03
Der skal bruges mere end et mobil abb dækker. Og Apple TV kører ikke på mobil, og det er mit TV det går ud over, da jeg udelukkende streamer. 

Havde et abb hos Norlys på 400/100 som passede fint til også at streame 4K fra Youtube. Men den hastighed koster det samme som 1000/1000 som jeg har nu.

-------------

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 31-Januar-2025 kl. 17:25

Der skal bruges mere end et mobil abb dækker. Og Apple TV kører ikke på mobil

Også, hvis man sætter et SIM kort i en mobilrouter?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Januar-2025 kl. 17:41

Der skal bruges mere end et mobil abb dækker. Og Apple TV kører ikke på mobil

Hvor har du den vildfarelse fra. Køb en mobil router og et ekstra SIM kort. Så er du kørende (med ubegrænset data), pris i alt 208 kr. om måneden hos Telmore. Det har jeg gjort i ca 2 år nu. Virker kanon her hvor jeg bor.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet af: johnny57
Skrevet den: 31-Januar-2025 kl. 17:55
Vores antenneforening kan levere 1.500Mbit for  95,- kr hvis man har TV pakke og 125 uden tv pakke.
Jeg ved at det kun er dem der bor i deres område, men det viser om at der tjenes når man tager 349,-

-------------
Med venlig Hilsen

Johnny

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 31-Januar-2025 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvor har du den vildfarelse fra. Køb en mobil router og et ekstra SIM kort. Så er du kørende (med ubegrænset data), pris i alt 208 kr. om måneden hos Telmore. Det har jeg gjort i ca 2 år nu. Virker kanon her hvor jeg bor.
Sidespørgsmål/sideforundring, hvordan kan det være at mobilt internet typisk koster mere end et mobiltelefonabbonement der kan det samme? Nu du nævner Telmore, så tilbyder de et mobiltelefonabbonnement med fri tale og fri data på 5G for 229 kr/mnd, mens mobilt internet fra Telmore med fri data på 5G koster 299 kr/mnd efter de første 3 måneder. Mon forskellen på de 80 kroner dækker over den router man kan låne "gratis"?

Jeg havde på et tidspunkt brug for en mobil internetforbindelse i en måneds tid og da jeg var Oisterkunde i forvejen købte jeg det af dem. Jeg endte med at købe et sim kort med båden telefoni og data, da det var væsentligt billigere end at købe det samme som en ren data forbindelse.

Som sagt, bare en forundring..

Ang. Munchs spørgsmål om konkurrence på fiber, så oplever jeg at der ikke er den store forskel prismæssigt, men der er en stor forskel på hvad man får for pengene, hvis man har brug for lidt mere nørdede løsninger end bare at skulle streame Netflix og surfe lidt.

Jeg var kunde hos Gigabit med fast ipv4 adresse og en /48 ipv6 range som jeg gjorde brug af til at self hoste en stribe ting. Gigabit blev til Wizer, men mulighederne forblev de samme. Så gad wiser ikke længere at have privatkunder og solgte ud til Fastnet, med en svada om at alt fortsatte uændret, lige pånær at Fastnet kun leverer en nat'ed ipv4 og ingen ipv6 = dur ikke for en nørd som mig, mens "hr og fru Danmark" næppe oplever forskellen.

Så blev jeg kunde hos Kviknet, som kunne levere fast ipv4 og ipv6 til mig, men kort tid efter blev Kviknet købt af EWII som i første omgang ikke mente at fast ipv4 og en ipv6 range var en del af leveringen - lidt skriveri senere fik jeg dog medhold, men det skulle ikke undre mig hvis vilkårene bliver ændrede næste gang de laver en oprydning i deres systemer?

Anyway, jeg oplever at forskellen på ydbyderne af fiber ikke svinger så meget på priserne, men mere på hvor "nørd venlige" de er.

Skrevet den: 31-Januar-2025 kl. 23:41
Strandvasker@

Tak for opbakningen! Det er da seriøst dårligt, når jeg bor i nyt byggeri fra 2023 med indlagt fiber fra starten. At jeg ikke kan få en billigere forbindelse, men skal ud i hovski snovski mobilt internet med de svagheder det ift fiber. 

Det nægter jeg simpelthen, og har udfordret Fastspeed der i øjeblikket kaprer nye kunder med en pris på 99,- for 1000/1000. Og sagde til dem at jeg ikke kom til at betale de 349,- det steg til for få mdr siden. De skød den så til hjørne ved at sige jeg får det 199,- i 6 mdr, og så må vi snakke sammen igen.

-------------

Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 09:10
Nu er der ikke noget "hovski snovski" i mobilt bredbånd, hvilket er en helt udmærket løsning som mange benytter sig af dagligt. 

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du mener 299,- om måneden er for dyrt. Hvad sammenligner du det helt præcist med? 

Internetudbyderen skal betale en ret høj fiberleje til det selskab der har etableret og ejer fiberen i området. Betaler du 300,- om måneden så svarer det til 240,- uden moms, og ud af det beløb skal du forvente at de 180,- skal videre til fibernet ejeren i fibernet leje, så har internetudbyderen 60,- tilbage, hvilket skal dække lønninger, din router, eget netværk, opkrævningsgebyr ved nets osv.

Altså skal internetudbyderne have mange kunder i biksen, hvis de skal have en høj nok indtjening for overhovedet at kunne løbe rundt. Det er ikke en guldrandet forretning at tilbyde internet i Danmark, ligesom det ej heller er nogen guldrandet forretning at tilbyde mobil abonnementer.

Danskerne er blevet "opdraget" til altid at synes de to produkter er "for dyrt" og se om det ikke kan findes lidt billigere, det er vel næsten en sport for nogen.

Kostede det 200,- om måneden, så er mit gæt at du også synes det var for dyrt, og ville have det til 100,- og på den måde er det jo en skrue uden ende.

Vent til den dag det ikke virker i flere uger, fordi produktet du har valgt var FOR billigt og en fejl opstår. 

De fleste hjem er online 24/7 og meget kører via forbindelsen. Jeg synes det er MEGET billigt at det overhovedet kan lade sig gøre ubegrænset til 300,- om måneden, når man tænker på hvad det koster at grave kabler ned, købe netværksudstyr, sikkerhedsudstyr, yde support og betale moms. 

Det undrer mig at Fastspeed matcher prisen på 199,- fordi til den pris taber de helt klart penge på at sælge dig forbindelsen, og de burde jo kunne tænke sig til at du efter seks måneder jo bare ringer derind igen, og derved er det også en skrue uden ende.

Fibernet selskaberne ligger dog selv som de har redt, hvor de gang på gang konkurrere på pris, og underbyder hinanden med gratis eller meget billige måneder. Det er dog ikke helt så udbredt mere som da de store fibernet blev åbnet, og det skyldes jo nok at de er ved at indse, hvor dårlig en forretning det er, og meget prisbevidste kunder de hiver ind ved det "trick" jo er smuttet når de seks måneder er gået, og et nyt selskab tilbyder samme underskudsforretning. 

Og til dem der skriver at de kun giver 95,- om måneden via diverse boligforening/kabel tv løsninger, så er det jo fordi de selv er medejer af infrastrukturen, hvilket unægteligt er etableret med en upfront omkostning, så selvfølgelig er det til en lavere pris men, hvor mange husstande tror I fibernet selskaberne kan lokke til at betale 10.000 - 15.000,- for at få etableret fibernet mod en lavere månedlige pris? Jeg gætter ikke på det er så mange.

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 10:15
DiscomanDK@

Hvis jeg kunne nøjes med 299,-, ville jeg mene at det var rimeligt. Også fordi jeg ved at EWII ejer fiberen, og de er meeeget dyrere. Men den prisstigning jeg opponerer imod er 349,-/md.

Ja og jeg har en alder, hvor jeg er opdraget til at spare. Og det er yderst fornuftigt at leve efter princippet: “Brug altid mindre end du tjener”. For så bliver livet bare så meget lettere, når man ikke har økonomiske problemer.

-------------

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Og til dem der skriver at de kun giver 95,- om måneden via diverse boligforening/kabel tv løsninger, så er det jo fordi de selv er medejer af infrastrukturen, hvilket unægteligt er etableret med en upfront omkostning, 

Hej.

Ud over de 95 Kr. for internet betaler jeg sammen med huslejen 
et Antennebidrag på 21 Kr/md. Det dækker El, service, opgraderinger 
af fælles udstyr osv, for både antenne og separat internet installation.

Antenne foreningen af 1986 har andre afdelinger, som endnu ikke
har opgraderet deres switche. De har kun 450 Mbits / 450 Mbits.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 11:30
Den oprindelige installation er sandsynligvis dækket ind via huslejen som alle andre investeringer i ejendommen.

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 11:54

Og til dem der skriver at de kun giver 95,- om måneden via diverse boligforening/kabel tv løsninger, så er det jo fordi de selv er medejer af infrastrukturen, hvilket unægteligt er etableret med en upfront omkostning, 

Hej.

Ud over de 95 Kr. for internet betaler jeg sammen med huslejen 
et Antennebidrag på 21 Kr/md. Det dækker El, service, opgraderinger 
af fælles udstyr osv, for både antenne og separat internet installation.

Antenne foreningen af 1986 har andre afdelinger, som endnu ikke
har opgraderet deres switche. De har kun 450 Mbits / 450 Mbits.

Hilsen Carsten.

Så er du på fælles IP adresse med en ejer. Er det sikret imod at følsomme oplysninger ikke bliver tilgængelige for alle de andre i foreningen?

-------------

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 12:54

Den oprindelige installation er sandsynligvis dækket ind via huslejen som alle andre investeringer i ejendommen.

Hej.

Bebyggelsen er fra 1950-erne. Kabler og udstyr er sansynligvis udskiftet
flere gange. På et tidspunkt har man valgt at en separat internet installation,
så at man har mulighed for forskellige leverandører af af TV og Internet.  

Men der er en ting der undrer mig. Hvorfor trækker man fiber ind i den enkelte bolig?
Hvis det have været en kontor ejendom. Have man sat swiche op med passende mellemrum?
Og kun trukket fiber mellem de enkette swiche.

Det er sådan jeg har forstået Antenne foreningen af 1986 kabling.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 12:57

Så er du på fælles IP adresse med en ejer. Er det sikret imod at følsomme oplysninger ikke bliver tilgængelige for alle de andre i foreningen?

Hej.

Det er ikke switche til hjemmebrug.
Det virker således, at hver mac adresse hører til en bolig, som der så adskilles på.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 13:01
Man trækker fiber ind i nye rækkehus lejligheder fra starten af. Det er jo at sammenligne med parcelhuse. I boligblokke tror jeg ikke der trækkes fiber til hver eneste lejlighed, men der fordeles med coax til internet og TV.

-------------

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 13:03

Hej.

Det er ikke switche til hjemmebrug.
Det virker således, at hver mac adresse hører til en bolig, som der så adskilles på.

Hilsen Carsten.

Okay, andet ville også være nonsens.

-------------

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 13:09

Men der er en ting der undrer mig. Hvorfor trækker man fiber ind i den enkelte bolig?

Det er jo typisk ikke selve fiberkablet der er så dyrt, men mere mandskab, gravearbejde mm. så kan man slippe for at skulle udskifte det om x antal år, hvis almindelige kobberkablet bliver forældet, så er det jo fint.

Man kan også transportere data uden tab af kapacitet over meget længere afstande på fiber end kobberkabler. 

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 15:36

Hvis det have været en kontor ejendom. Have man sat swiche op med passende mellemrum?

Og kun trukket fiber mellem de enkette swiche.

Hvis det er en kontorejendom med forskellige virksomheder, vil du ofte have én fiber ind i bygningen pr. virksomhed, men nej, der går ikke fiber ud til det enkelte kontor, og alle inden for samme virksomhed deles jo om samme internetforbindelse.

Skulle der kun fiber ind i din ejendom, som så fordeles videre via en switch, ville I jo deles om den ene forbindelse.

Skrevet den: 01-Februar-2025 kl. 19:51

Man trækker fiber ind i nye rækkehus lejligheder fra starten af. Det er jo at sammenligne med parcelhuse. I boligblokke tror jeg ikke der trækkes fiber til hver eneste lejlighed, men der fordeles med coax til internet og TV.
Jeg bor i en boligblok og har en fiber trukket op til min lejlighed. Fiberselskabet gravede fiber ind til ejendommens kælder og satte noget elektronik op i en boks på kældervæggen, derfra er der ført en fiber op til min lejlighed. Med til historien hører at det var mig som privatperson der bad om at få trukket en fiber ind, det er muligt at hvis det havde været en beslutning boligforeningen havde taget så var det gået via coax, det skal jeg ikke kunne sige.

Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 11:38

Hej.

Jeg tror det afhænger meget af situationen omkring etaleringen af anlæget.

1. En bygherre anskalffer en grund og beslutter at opføre nogle rækkehuse.
Har ingen interesse eller erfaring i antenne eller internet, og skriver under
på en aftale, der binder den fremtidige bruger til levering via nævnte firma.

2. En gruppe antenne og internet nørder bor i en bebyggelse, hvor antennen skal
udskiftes. De har forskellige præferencer og finder ud af at de kan kun opfyldes
med et meget fleksibelt anlæg og stifter en antenne forening.

Jeg kan ikke se at værdien af den oprindelige installation betyder ret meget.

Men det der betyder meget er om brugerne i 1. er Bundet. Om de kan slippe for
alle udgifter til kabel leje?

For 2. kan jeg oplyse at vi aldrig har haft kabel TV, da vi streamer.
Og for 2 års siden satte vi internetter på pause, uden ekstra omkostninger.
Vi skulle dog stadig betale 21 kr i antennebidrag.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 11:47

Hej.

Jeg tror det afhænger meget af situationen omkring etaleringen af anlæget.

1. En bygherre anskalffer en grund og beslutter at opføre nogle rækkehuse.
Har ingen interesse eller erfaring i antenne eller internet, og skriver under
på en aftale, der binder den fremtidige bruger til levering via nævnte firma.

2. En gruppe antenne og internet nørder bor i en bebyggelse, hvor antennen skal
udskiftes. De har forskellige præferencer og finder ud af at de kun opfyldes
med et meget fleksibelt anlæg og stifter en antenne forening.

Jeg kan ikke se at værdien af den oprindelige installation betyder ret meget.

Men det der betyder meget er om brugerne i 1. er Bundet. Om de kan slippe for
alle udgifter til kabel leje?

For 2. kan jeg oplyse at vi aldrig har haft kabel TV, da vi streamer.
Og for 2 års siden satte vi internetter på pause, uden ekstra omkostninger.
Vi skulle dog stadig betale 21 kr i antennebidrag.

Hilsen Carsten.

Nu er der jo typisk ingen der bliver bundet til noget, da langt de fleste fibernet er åbne i dag. Synes dog det er åbenlyst at der skal betales leje for den fiber til det selskab der har etableret fibernettet, og brugt en hel del penge på det. Det er ikke utænkeligt at etablering med udstyr, netværk mm. løber op i 10-15.000,- pr husstand, og dertil kommer løbende vedligehold, afskrivninger, service mm. Prøv og regn baglæns, hvad skulle du selv have i afkast på en 15.000,- investering? 

De penge skal selvfølgelig ikke betales i leje, hvis en gruppe nørder i en etageejendom beslutter sig for at oprette, etablere og betale for et LAN netværk i en etageejendom, og derefter deler en internetforbindelse mellem sig. 

Udover det er tråden vel ved at løbe af sporet. Synes det er fint at man i fællesskab har bygget en løsning, hvor de månedlige omkostninger er 95,- + 21,- om måneden, men det er jo ikke noget som trådstarter kan bruge til ret meget, og som at sammenligne pære og banaer. 

Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 11:56

DiscomanDK@

Hvis jeg kunne nøjes med 299,-, ville jeg mene at det var rimeligt. Også fordi jeg ved at EWII ejer fiberen, og de er meeeget dyrere. Men den prisstigning jeg opponerer imod er 349,-/md.

Ja og jeg har en alder, hvor jeg er opdraget til at spare. Og det er yderst fornuftigt at leve efter princippet: “Brug altid mindre end du tjener”. For så bliver livet bare så meget lettere, når man ikke har økonomiske problemer.

Hvorfor tager du så ikke bare Bolignet, hvor du kan få 100/100 Mbit/s til 199,- det er langt nok til 99% af alle husstande.

Og tak for dit velmenende økonomiske råd. Jeg er ligesom mange andre danskere afhængige af indtjening fra mit arbejde som kræver internet, og er ikke sikker på mit liv vil blive meget lettere eller rigere, hvis jeg køber noget billigt skrammel der ikke virker.

Bare få timer nettet er nede om året, og jeg må søge alternativer så er besparelsen spist op, så man kan også bukke sig for langt efter håndøre.

Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 13:41

DiscomanDK@

Hvorfor tager du så ikke bare Bolignet, hvor du kan få 100/100 Mbit/s til 199,- det er langt nok til 99% af alle husstande.

Og tak for dit velmenende økonomiske råd. Jeg er ligesom mange andre danskere afhængige af indtjening fra mit arbejde som kræver internet, og er ikke sikker på mit liv vil blive meget lettere eller rigere, hvis jeg køber noget billigt skrammel der ikke virker.

Bare få timer nettet er nede om året, og jeg må søge alternativer så er besparelsen spist op, så man kan også bukke sig for langt efter håndøre.

Der er for lille en forbindelse til at streame 4k.

Det var ikke et råd til andre, men hvordan jeg får en god tilværelse med økonomien iorden.

-------------

Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 15:08

100/100 er da ikke for lidt til 4K.

Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 15:40

100/100 er da ikke for lidt til 4K.
Der var problemer med Stofa da jeg havde 200/100

-------------

Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 17:11

Hvor mange samtidige 4K streams kørte i med problemer på en 200Mbit linje, før der gav problemer?

50 Mbit kan trække 4K streams.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvor mange samtidige 4K streams kørte i med problemer på en 200Mbit linje, før der gav problemer?

50 Mbit kan trække 4K streams.

Klaus
Een på coax

-------------

Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 21:08
I løbet af 2025 får vi lagt fiber ind, og der bliver leveret 1000/1000 Mbps forbindelse til 59kr. om måneden som max pris.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 02-Februar-2025 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

I løbet af 2025 får vi lagt fiber ind, og der bliver leveret 1000/1000 Mbps forbindelse til 59kr. om måneden som max pris.
Det var ikke meget. Du mener nok Mbit. Det er da noget svineri der er forskel på landsdel/ pris.

-------------

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 00:10

Een på coax

Så havde I ikke 200/100, ellers var problemet et andet sted.

Klaus

-------------

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 10:31

Een på coax

Så havde I ikke 200/100, ellers var problemet et andet sted.

Klaus
Joh, og senere fik jeg 300/100 med tvungen spam program til den nette pris 319kr/md. Det var jo Stofa, nu Norlys. De var fyldt med service og rabatter, men de sendte en regning på det fulde beløb LOL

-------------

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 10:47

Hej.

Det lyder spændende.

Antenneforeningen af 1986 har valgt en lidt højere pris, med
Bemandet Sekretariat,
Medlems magasin,
Mulighed for tilvalg af Offentlig/fast IP-adresse
til 120 kr./år i abonnement og i 150 kr. oprettelse.

De har i dag næsten 19.000 brugere fordelt på over 70 medlemsafdelinger.
Men mon ikke der er plads til, at begge kan vokse.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 12:00

<span style="-webkit-text-size-adjust: auto; : rgb254, 254, 254;">I løbet af 2025 får vi lagt fiber ind, og der bliver leveret 1000/1000 Mbps forbindelse til 59kr. om måneden som max pris.</span>

Det var ikke meget. Du mener nok Mbit. Det er da noget svineri der er forskel på landsdel/ pris.

Så må du jo få gang i din boligforening. Det er jo ikke noget, der sker af sig selv.

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 12:09

<span style="-webkit-text-size-adjust: auto; : rgb254, 254, 254;">I løbet af 2025 får vi lagt fiber ind, og der bliver leveret 1000/1000 Mbps forbindelse til 59kr. om måneden som max pris.</span>

Så må du jo få gang i din boligforening. Det er jo ikke noget, der sker af sig selv.
Det er jo ikke nemt, når jeg bor til leje i privat rækkehus lejlighed, og ikke har en boligforening i ryggen.

-------------

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 12:28
Så kan jeg ikke se, hvorfor du mener, at det er svineri, at du ikke kan få internet lige så billigt som en boligforening med måske 100-vis af boliger.

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 12:37

Så kan jeg ikke se, hvorfor du mener, at det er svineri, at du ikke kan få internet lige så billigt som en boligforening med måske 100-vis af boliger.
Du synes det er i orden der er så stor forskel, det synes jeg ikke. Udlægning af fiber bredbånd skulle gerne gøre at alle fik hurtige forbindelser til rimelige penge. Jeg bor i en ny udstykning fra 2023 med 102+ boliger der alle har lagt fiber ind.

-------------

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 12:59
Der er stor forskel i at drifte og vedligeholde én fiber pr. husstand og så måske kun én fiber til en boligblok.

I Flemmings tilfælde er der næppe tale om, at de får indlagt fiber og derudover får en forbindelse til 59,- om måneden. Udgifterne betales bare på anden vis.

Derudover kan det også tænkes, at de er flere om at dele én 1000/1000 linje.

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 13:46

Du synes det er i orden der er så stor forskel, det synes jeg ikke. Udlægning af fiber bredbånd skulle gerne gøre at alle fik hurtige forbindelser til rimelige penge. Jeg bor i en ny udstykning fra 2023 med 102+ boliger der alle har lagt fiber ind.

Og du har jo netop mulighed for fibernet til billige penge?

Du kan få en forbindelse til 199,- om måneden 100/100 Mbit/s, hvilket er hurtigt nok, og JO man kan sagtens streame 4K, endda flere enheder på samme tid. Hvis du før har haft internet, hvor det ikke var muligt så er det nok fordi der har været en teknisk fejl, forkert opsætning, noget dårligt trådløs forbindelse eller noget fjerde.

Du er privilegie blind i en grad det gør helt ondt. Vi har noget af det billigste og bedste internet i verden, selvom vi bor i et af de dyreste lande i verden, men alligevel er det ikke godt nok, da andre kan få det billigere end dig på "ikke kommercielle" vilkår.

Du skrev tidligere at dit liv var meget lettere fordi du sparede op, og ikke brugte mere end du tjente. Jeg tror dit liv ville blive endnu bedre, hvis du satte dig ind i basal økonomi, og fik en forståelse for, hvordan økonomi hænger sammen, så du ikke går og føler dig snydt og udnyttet, hvilket jeg tænker må være ærgerligt. 

Alternativt, så gå da rundt til de 101 andre boliger og spørg om I ikke skal lave et lokalt netværk, dele udgiften til installation af netværkskabler, switche, routere mm. også betal de 5-10.000,- pr. husstand upfront, også del en internet forbindelse.

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 14:10

Og du har jo netop mulighed for fibernet til billige penge?

Du kan få en forbindelse til 199,- om måneden 100/100 Mbit/s, hvilket er hurtigt nok, og JO man kan sagtens streame 4K, endda flere enheder på samme tid. Hvis du før har haft internet, hvor det ikke var muligt så er det nok fordi der har været en teknisk fejl, forkert opsætning, noget dårligt trådløs forbindelse eller noget fjerde.

Du er privilegie blind i en grad det gør helt ondt. Vi har noget af det billigste og bedste internet i verden, selvom vi bor i et af de dyreste lande i verden, men alligevel er det ikke godt nok, da andre kan få det billigere end dig på "ikke kommercielle" vilkår.

Du skrev tidligere at dit liv var meget lettere fordi du sparede op, og ikke brugte mere end du tjente. Jeg tror dit liv ville blive endnu bedre, hvis du satte dig ind i basal økonomi, og fik en forståelse for, hvordan økonomi hænger sammen, så du ikke går og føler dig snydt og udnyttet, hvilket jeg tænker må være ærgerligt. 

Alternativt, så gå da rundt til de 101 andre boliger og spørg om I ikke skal lave et lokalt netværk, dele udgiften til installation af netværkskabler, switche, routere mm. også betal de 5-10.000,- pr. husstand upfront, også del en internet forbindelse.
Discoman@
Du kender mig ikke, og nævner derfor ikke alle mine kvaliteter. Skal vi lade den ligge der!

-------------

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 14:12

Der er stor forskel i og drifte og vedligeholde én fiber pr. husstand og så måske kun én fiber til en boligblok.

I Flemmings tilfælde er der næppe tale om, at de får indlagt fiber og derudover får en forbindelse til 59,- om måneden. Udgifterne betales bare på anden vis.

Arh ok, jeg ser mig omkring efter et andet snydegodt tilbud! 

-------------

Skrevet af: Quest
Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 14:33
Jeg ønskede ikke at længere at bruge 4.000 DKK om året på fiber.

I sidste måned satte jeg derfor en 5G mobiltelefon i USB-stikket på mit MESH netværk.
Nu kører jeg ca. 150/50 (up-/downstream) til 139 kr. i måneden (High-3 nettet)
Hvis jeg skifter 5G-udbyder (ex. TDC nettet) kan jeg komme på ca. 400/150 til 149 kr. pr. måned.
Ping ligger på mellem 10 og 20ms., hvilket er ok til det jeg bruger nettet til.
Det kører rigtig godt, men ydelsen svinger lidt over døgnet i forhold til tidligere fiberaftale - og der kan være lidt latency. Data via air (pt. 5G) er fortsat i udvikling og bliver kun bedre herfra.

Hvis jeg investerede i en 5G router med mulighed for ekstern antenne, kunne jeg øge hastigheden yderligere - men 5G routere er fortsat ret dyre, så det må vente ca. 6 mdr., til de kommer ned i pris.

Jeg kender efterhånden nogle stykker som er skiftet til 5G.
Jo flere der gør det, jo mere skubber det til konkurrencen også på fiber.
Konkurrencen kommer af allerede betalt / finansieret kapacitet på 5G, ligesom der på mobilnettet er udbydere som kan konkurrere, uden at kannibalisere egen forretning.

-------------
Walk slowly; drink lots of water

Skrevet af: NikolajH
Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 14:57
Tjekbredbaand er en komerciel aktør der kun viser dig dem, der betaler dem, for at vise dig dem.

Tjekditnet.dk er den eneste hjemmeside udbudt fra staten, der viser hvem der kan eller planlægger at kunne levere til din sdresse.

På fiber fungerer det sådan at der er nogen der lægger fiberen ned i jorden og ud til kunderne, dem der har lagt disse fibre inviterer så en række aktører til at levere på disse fibre. Alle dem der leverer på disse fibre betaler den samme linieleje for at gøre det og derfor er deres priser meget ens.

Så 
TDC lægger fiber i jorden 

og inviterer

Fastspeed
Telia
Ewii

til at udbyde internetabonnementer på disse linier mod at de betaler en linjeleje på omrking 100kr:

Derfor er det dyrt eller samme pris og svært at konkurrere.

https://www.berlingske.dk/virksomheder/stor-internetudbyder-stopper-for-fibernet-i-protest-mod" rel="nofollow - https://www.berlingske.dk/virksomheder/stor-internetudbyder-stopper-for-fibernet-i-protest-mod

Nogle andre som Andels.net og Fiberby med flere har deres egne netværk men koncentrerer sig generelt om byer og tætbeboede områder. De kan levere til priser der er billigere men har mere begrænsede områder. 

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 15:25
Store stygge Norlys ejer efterhånden ret meget fiber, lige som de også breder sig ind over mobil området. Og de har netop overtaget fiber fra EWII, som dækker mit område. Det betyder at der ikke er konkurrence på leje af fiber, men udelukkende konkurrence fra udbyderne af fiber bredbånd. Så ikke så sært priserne ligger ret ens.

https://kfst.dk/nyheder/kfst/nyheder/offentliggoerelser/2024/20240815-almindelig-anmeldelse-af-norlys-fibernet-as-koeb-af-ewii-fibernet-as" rel="nofollow - https://kfst.dk/nyheder/kfst/nyheder/offentliggoerelser/2024/20240815-almindelig-anmeldelse-af-norlys-fibernet-as-koeb-af-ewii-fibernet-as

-------------

Skrevet den: 03-Februar-2025 kl. 15:44

Det betyder at der ikke er konkurrence på leje af fiber...

Det er der sjældent, medmindre du skal have flere fibre ind i din bolig. Ligesom med strøm, er der én virksomhed, der driver det fibernet, du er tilkoblet.

Det er dog ikke uset at have mulighed for flere fiberleverandører. Vi havde bl.a. Wizer, der udrullede fiber i visse områder af vores by (lige inden de lukkede) samtidigt med at TDC Net gjorde det mere eller mindre i hele byen, så nogen har endda valgt at have begge ind i deres bolig.

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 10:32

Selvfølgelig Mbit.Embarrassed 

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 10:36

Der er stor forskel i at drifte og vedligeholde én fiber pr. husstand og så måske kun én fiber til en boligblok.

Det er faktisk DAB som betaler for at lægge det ind. Vi fik lavet nye Coaxrør for små 10 år siden, og kan bruge en del af adgangsvejen, så det er ikke slemt. Og så har de lavet en aftale om en hel del af deres boligområder. 

Edit: Vi skulle gerne få 1000/1000 hver.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 10:49
Er det dem her der betaler gildet, og er det kun i de 6 byer?

https://www.dabbolig.dk/" rel="nofollow - https://www.dabbolig.dk/

-------------

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 12:51

Mbps, som du skriver, er ganske korrekt. Megabit per sekund.

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 12:52

Det er faktisk DAB som betaler for at lægge det ind. Vi fik lavet nye Coaxrør for små 10 år siden, og kan bruge en del af adgangsvejen, så det er ikke slemt. Og så har de lavet en aftale om en hel del af deres boligområder. 

DAB betaler næppe for noget uden, at den udgift hentes hjem på anden vis.

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 13:11

Potato <> potato. Man bruger mest Mbit hos selskaberne.

Men det er sindsygt hurtigt at der strømmer 1000.000.000.000 bits igennem i sek. Shocked

-------------

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 13:32

Men det er sindsygt hurtigt at der strømmer 1000.000.000.000 bits igennem i sek. Shocked

1000.000.000.000 bit/s
1000.000.000 kbit/s
1000.000 Mbit/s
1000 Gbit/s
1 Tbit/s

Klaus

-------------

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 13:33

Det betyder at der ikke er konkurrence på leje af fiber, men udelukkende konkurrence fra udbyderne af fiber bredbånd. Så ikke så sært priserne ligger ret ens.

Tråden kan vel lukkes, da du selv har givet svar på dit oprindelige spørgsmål herWink.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 15:52

1000.000.000.000 bit/s
1000.000.000 kbit/s
1000.000 Mbit/s
1000 Gbit/s
1 Tbit/s

Klaus

Arh tre nuller for meget LOL

-------------

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af Quest Quest skrev:

Jeg har svært ved at få øje på den konkurrence.

Min oplevelse er, at jeg godt kan få 5G til en lav pris, men kun hvis jeg samtidigt siger ja til et ret lavt forbrug. Men hvis jeg vil have en 5G forbindelse med fri data, så koster de omkring 300 spir om måneden ligesom fiberforbindelserne gør - hvis man ser bort fra de superlave intro priser de første par måneder.

Det undrer mig faktisk at der ikke er nogen forskel. En fiber med gigabit hastighed ligger på ca. 300 om måneden uanset leverandør og en 5G med fri data ligger på ca. 300 om måneden uanset leverandør - på trods af at det er vidt forskellige teknologier. Og igen snakker jeg ikke om de der fantastiske tilbudspriser de første 2-3 måneder, jeg kigger på hvad tingene koster på den lange bane.

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 19:17

Er det dem her der betaler gildet, og er det kun i de 6 byer?

https://www.dabbolig.dk/" rel="nofollow - https://www.dabbolig.dk/
De snakkede om, at alle deres boliger i landet skal have. Jeg ved at de er igang med 2630 Taastrup nu, hvor der er en del områder, men en del boliger.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 19:19

DAB betaler næppe for noget uden, at den udgift hentes hjem på anden vis.

Det skal jeg ikke kunne sige. Men vi er lovet, at ikke få nogen udgifter.

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 19:20

Potato <> potato. Man bruger mest Mbit hos selskaberne.

Smile

-------------
Mvh
Flemming Larsen

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Men hvis jeg vil have en 5G forbindelse med fri data, så koster de omkring 300 spir om måneden ligesom fiberforbindelserne gør

Hej.

I det regnestykke bør du så ikke trække prisen for dit mobil abonnement fra?
Så 5G Inl. mobil abonnement er 300 spir.
Fiber excl. mobil abonnement er 300 spir plus, hvad du i dag giver i mobil abonnement.

Hilsen Carsten. 

Skrevet den: 06-Februar-2025 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg har svært ved at få øje på den konkurrence.

Min oplevelse er, at jeg godt kan få 5G til en lav pris, men kun hvis jeg samtidigt siger ja til et ret lavt forbrug. Men hvis jeg vil have en 5G forbindelse med fri data, så koster de omkring 300 spir om måneden ligesom fiberforbindelserne gør - hvis man ser bort fra de superlave intro priser de første par måneder.

Det undrer mig faktisk at der ikke er nogen forskel. En fiber med gigabit hastighed ligger på ca. 300 om måneden uanset leverandør og en 5G med fri data ligger på ca. 300 om måneden uanset leverandør - på trods af at det er vidt forskellige teknologier. Og igen snakker jeg ikke om de der fantastiske tilbudspriser de første 2-3 måneder, jeg kigger på hvad tingene koster på den lange bane.

Nu giver jeg 139 kr. / måneden i 12 mdr. og herefter 149 kr./md. for 5G fri data 
(fair-use 2TB) (uden router) via 3 mobil.

Hos eesy kan man få et ekstra datadelingskort for 50 kr./md. - mobilabonnementet koster 150 kr. / md. med fri data og fair-use 2 TB.

Det er under det halve af prisen på Waoo-fiber som jeg havde før - men okay knap så hurtigt.

-------------

Skrevet den: 08-Februar-2025 kl. 10:27

I det regnestykke bør du så ikke trække prisen for dit mobil abonnement fra?
Så 5G Inl. mobil abonnement er 300 spir.
Fiber excl. mobil abonnement er 300 spir plus, hvad du i dag giver i mobil abonnement.
Jeg giver 59 om måneden for mit mobilabb hos oister, fri tale og 3 GB data. Jeg bruger ikke mobildata på min telefon, lige pånær når jeg bruger den som gps et par gange om året.

Jeg har fiber hos EWII, tidligere Kviknet indtil EWII overtog dem, og det kører generelt helt fint. Her i sidste uge var der dog lidt udfald i forbindelse med noget opgradering af udstyr hos udbyderen - der brugte jeg nogle af mine 3 GB mobildata på telefonen til at finde en driftinfo side, og fordi jeg læste med i tråden her, undersøgte jeg hvad det egentlig ville koste at have en 5G forbindelse som backup. Det overraskede mig, at hvis man skal op på fri data på en 5G'er, så er det ca. samme månedtlige pris som en fiberforbindelse på den lange bane.

Nu giver jeg 139 kr. / måneden i 12 mdr. og herefter 149 kr./md. for 5G fri data 

Hos eesy kan man få et ekstra datadelingskort for 50 kr./md. - mobilabonnementet koster 150 kr. / md. med fri data og fair-use 2 TB.

Det er under det halve af prisen på Waoo-fiber som jeg havde før - men okay knap så hurtigt.
Hvordan hulen gør du det? Når jeg kigger på mobilabb hos 3 mobil, så hedder der 135 pr måned i 3 måneder, herefter 270 pr måned for noget med fri data med fairuse på 1TB.

Hos Eesy koster deres fri data 199 om måneden efter de første 2 intro måneder, de er dog ret vage med hvad deres fair use grænser er, vilkårene nævner blot noget om "rimeligt dataforbrug". Deres datadelingskort virker for øvrigt ikke sammen med fri data, skriver de.

Skrevet den: 08-Februar-2025 kl. 11:58

Hvordan hulen gør du det? Når jeg kigger på mobilabb hos 3 mobil, så hedder der 135 pr måned i 3 måneder, herefter 270 pr måned for noget med fri data med fairuse på 1TB.
Hos Eesy koster deres fri data 199 om måneden efter de første 2 intro måneder, de er dog ret vage med hvad deres fair use grænser er, vilkårene nævner blot noget om "rimeligt dataforbrug". Deres datadelingskort virker for øvrigt ikke sammen med fri data, skriver de.
[/QUOTE]

Embarrassed Beklager jeg skrev "3.dk", det er 3´s datter: Flexii (Hi3G Denmark ApS)
https://www.flexii.dk/mobilabonnement
Prisen er som det ses 139 kr./12 mdr., herefter 149 kr./md. (data fair-use 2TB)

Eesy prisen er nu 199 kr./md. for fri data. Jeg mener det kostede 149 kr., i januar. og kan ikke mindes, at man ikke måtte bruge datadelingskort på fri-data abonnementet. Jeg kunne vælge det i min eeasy-app, men ikke længere.
De har ikke sat en fair-use grænse i deres aftalevilkår, så det er altså ikke et vilkår pt.

-------------

Skrevet den: 08-Februar-2025 kl. 17:00

Embarrassed Beklager jeg skrev "3.dk", det er 3´s datter: Flexii (Hi3G Denmark ApS)
https://www.flexii.dk/mobilabonnement
Prisen er som det ses 139 kr./12 mdr., herefter 149 kr./md. (data fair-use 2TB)
Nice, tak for tippet, så er jeg ikke længere helt så forundret.. Smile

Skrevet af: kenp
Skrevet den: 11-Februar-2025 kl. 19:18
Min Datter har brugt det via sin mobil et par måneder, men hun var nu glad alligevel, da de endelig bare kom med coax, for stabiliteten, da hun godt kan lide at spille ind imellem.. 

(Skifted til coax 300/60 via netnørden, som var det billigste, hun har ikke behov for 1000 selv om det kun var 15,- mere, eller få fiber til samme pris (269) for en 100/100

Edit det var 249 for 100/100 fiber og 269 for 300/300 fiber, men så skulle hun have router selv, samt at hvor fiber var i 2 1/2 meters højde, hvor der ingen strøm er i nærheden)

Print side | Luk vindue