Hmmm. Fluke laver nogle dyre og ret gode kabeltestere... Men der er ikke mange som har dem. Spørgsmålet er hvilken tester de har brugt (jeg har ikke længere styr på de forskellige modeller)
Men bare fordi der står Cat6 på kablet, er det ikke det samme som det faktisk er et Cat6. Jeg ville kun stole på det, hvis kablet er fra anerkendte producenter. Hvis det er kabler af dårlig kvalitet, kan tryk fra klammer og gennemføringer være nok til at ødelægge båndbredde.
Jeg har selv arbejdet for en producent af bl.a. netværkskabler, og har testet end del... Men jeg har desværre ikke adgang til testudstyr længere. Ellers kunne det have været en sjov opgave. Jeg har testet en del Cat6, som knap nok lever op til Cat5.... Pris og kvalitet hænger som næsten altid sammen.
Vær også opmærksom på stik/udtag. De kan også sagtens have indflydelse, især ved de hastigheder. Impedantilpasning er vigtig... Et godt tegn, er hvis alle stik og kabler er fra samme fabrikat... Så bør den del være ok. Men det kan sagtens virke, selvom det ikke er, der er bare en risiko for problemer.
Har de testet hele signalvejen, eller kun de enkelte kabler?
Ellers er det måske muligt , at trække et kabel direkte og se om det giver en forskel (blot som test)
------------- Mvh
Henrik Nielsen
|