Recordere.dk Test DVD
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=16726
Udskrevet den: 07-Juni-2025 kl. 16:10
Emne: Recordere.dk Test DVD
Skrevet af: Lars
Emne: Recordere.dk Test DVD
Skrevet den: 29-Oktober-2006 kl. 16:08
Hej Alle
Vi har lavet en test DVD, der kan hjælpe med at afsløre pixelfejl, burn-in, dårlig farveopløsning ect. I virkeligheden er den meget simpel, men nogle få velvalgte test-billeder kan faktisk vise ganske meget.
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=911&zoneid=3 - Læs mere om DVD'en her
Debat herunder
God fornøjelse med den Michael & Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Svar:
Skrevet af: FeTA
Skrevet den: 29-Oktober-2006 kl. 16:20
Hej med jer
Tak for denne TEST DVD, dejligt med en dvd til at chekke fejl.
Hilsen FeTA
|
Skrevet af: Baseman
Skrevet den: 29-Oktober-2006 kl. 16:53
Hej!
Et rigtig godt initiativ! 
Men det ser ud til at begge links - både det til Nero- og ISO-image peger samme sted: På Nero-imaget?
------------- Baseman in color
|
Skrevet den: 29-Oktober-2006 kl. 17:01
Baseman skrev:
Men det ser ud til at begge links - både det til Nero- og ISO-image peger samme sted: På Nero-imaget? |
Ja, du har ret - det er rettet.
/Lars
|
Skrevet af: crisbo
Skrevet den: 29-Oktober-2006 kl. 17:35
Er desværre et rigtigt fjols til det med udpakning af filer mm. Er der måske en venlig sjæl det kan fortælle udførligt hvordan man får udpakket det med winrar og derefter brændt det over på CD.......det med brændingen er ikke det store problem.....men udpakningen.....suuuuuukkkk.
|
Skrevet af: MichaelS
Skrevet den: 29-Oktober-2006 kl. 17:41
Download filen gem den et sted hvor du kan finde den.
Giv den et godt dobbeltklik og vælg Extraxt og gem den atter (nu fylder den 200 MB). Giv denne fil et dobbelt klik og så burde Nero starte op, og hvis du i forvejen har valgt brænder, så er det bare at klikke Burn!
Bemærk at filen er pakket med Zip og ikke Rar, men WinRar kan pakke den ud alligevel.
/MichaelS
------------- mvh MichaelS
|
Skrevet den: 29-Oktober-2006 kl. 19:13
crisbo skrev:
derefter brændt det over på CD... |
Og husk det er en DVD - ikke en CD 
/Lars
|
Skrevet af: crisbo
Skrevet den: 29-Oktober-2006 kl. 19:27
Mange tak skal i have
|
Skrevet af: jens0804
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 14:01
En ubetydelig detalje, men alligevel. Når man læser artiklen kan man i menu billedet se at der står "Lad ikke Lad ikke skærmbillederne stå osv.. "
------------- m.v.h Jens Christensen
Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
|
Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 16:38
Det var slet ikke nogen dårlig ide, det virker da bare. Det siger jeg da tak for. Der var ingen pixelfejl, burnin eller dårlig farveopløsning på mine analoge fjernsyn forresten. Rart at vide det.
Ja, ja...
Ken
|
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 16:49
jens0804 skrev:
En ubetydelig detalje, men alligevel. Når man læser artiklen kan man i menu billedet se at der står "Lad ikke Lad ikke skærmbillederne stå osv.. " |
Øv, det er en smutter. Den må vi leve med til version 2 udkommer. Sorry!
/MichaelS
|
Skrevet den: 30-Oktober-2006 kl. 16:51
Skrevet af: oz1iep
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 23:29
hej
nu har jeg prøve DVD'en men jeg kan ikke se farvebåndet i kanten af farveskala billedet ?på mit PDP-436XDE
hvorfor ikke
carl
|
Skrevet af: rodding
Skrevet den: 20-November-2006 kl. 20:08
Rigtig god idé !
Men jeg kan heller ikke se farvebåndet. Heller ikke i siderne hvis jeg laver et pillar boxet 4:3 billede.
Er det TV, eller afspiller eller DVD, den er gal med ?
------------- Panasonic TH-37PV60E Sony RDR-HX710B Samsung BD-D8200N Motorola "Zaptor" Pioneer VSX-1025-K Pioneer PL-500X B&W XT2 B&W PV1
|
Skrevet den: 20-November-2006 kl. 20:35
Kan I ikke prøve at beskrive hvordan jeres DVD (hvilken model) er koblet til TV'et ?
Umiddelbart vil jeg tro at I har en DVD afspiller der laver en form for overscanning, der gør at billedet bliver 'forstørret'.
Bruger I HDMI overførsel ?
Jeg kan se kanden på mit tv, når jeg afspiller DVD'en i computeren og overføre DVI signalet til HDMI indgangen, hvorimod min Pioneer 585A DVD ikke får kanten med over på fjernsynet.
Næste udgave af DVD'en må have flere farvebånd, så man kan se hvor meget man ikke kan se 
/MichaelS
|
Skrevet af: rodding
Skrevet den: 20-November-2006 kl. 21:51
ja, det er svært at se, hvad man ikke kan se... 
Min Sony-710 er koblet til med SCART/RGB. Jeg har lige prøvet at koble Component til også, men der er det samme problem.
Jeg kan også godt se kanten når jeg ser DVD'en selvstændigt på computeren (ikke over TV'et).
Er det rigtig forstået at det ikke er TV'et der overscanner, når man ikke kan se båndet ved et 4:3 billede ?
Er det generelt for mange DVD-afspillere, at de overscanner ?
------------- Panasonic TH-37PV60E Sony RDR-HX710B Samsung BD-D8200N Motorola "Zaptor" Pioneer VSX-1025-K Pioneer PL-500X B&W XT2 B&W PV1
|
Skrevet den: 21-November-2006 kl. 17:46
Det er helt klart DVD afspilleren (/recorderen) der overscanner. Umiddelbart er der ikke noget at gøre ved det medmindre du lige har et serviceværksted, og så er jeg ikke engang sikker på at det kan afhjælpe problemet.
/MichaelS
|
Skrevet af: htom
Skrevet den: 03-December-2006 kl. 00:26
Tak for testen, den er god!
Jeg kan heller ikke se farvekanten men ellers er mit TV ok. Puha!!! 
------------- MVH Frede
|
Skrevet af: joff
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 17:32
Hej
Har prøvet at downloade begge filer med både IE og FIREFOX, men kan ikke få dem ned. IE siger at den ikke kan åbne filerne og FIREFOX siger starter, men kommer så ikke længere.
Er der nogen der har en ide om hvad der er galt???
JOFF
|
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 17:40
Prøvede lige igen, og det går som smurt i IE6.
Klik på linket og gem filen et sted du kender, det burde gå problemfrit.
Pak den derefter ud med WinZip eller noget andet og brænd den.
/MichaelS
|
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 17:43
joff skrev:
Har prøvet at downloade begge filer med både IE og FIREFOX, men kanikke få dem ned. IE siger at den ikke kan åbne filerne og FIREFOX siger starter, men kommer så ikke længere.
Er der nogen der har en ide om hvad der er galt??? |
Du skal ikke åbne filerne i IE - men vælge "gem til disk".
Når filen er hentet, starter du dit DVD-brænder program og vælger dets "burn image" funktion.
Hvis IE slet ikke når så langt, kan det skyldes at sikkerheds niveauet i Internet Explorer er sat for højt ( http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=313&zoneid=6 - se hjælp til det her )
/Lars
|
Skrevet af: joff
Skrevet den: 23-December-2006 kl. 09:57
Takker for hjælpen, prøvede at rode lidt med indstillingerne, men intet hjalp, heller ikke i firefox.
På husets anden PC, der faktisk er magen til, var der ingen problemer.
Men nu er den da kommet ned.
|
Skrevet af: Gymnasten
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 01:46
Jeg har netop forsøgt disse prøvefotos på mit nye 37" Sharp XD1 fra fælleskøbet. Jeg overfører billed med DVI HDMI-kabel fra PC og med 1:1 pixelmapning.
Jeg kunne ikke finde pixelfejl - kun støv som jeg tørrede af med en klud - heldigvis.
Men farveskalaen giver ingen forskel på 90% sort og 100% sort. Det kan jeg ikke rette på med lysstyrke og kontrast - så hvad gør jeg? Desuden er det første prøvebillede ikke særligt godt i overgangen mellem sort og blåt - der er mange kantede ujævnheder. Kan man vedlægge et foto her? - så kan jeg vise det.
På min CRT-skærm til PC kan jeg godt se forskel på 90% og 100% sort.
For farverne kan jeg ikke se forskel mellem 90% og 100% på begge skærme.
Man kan jo godt begynde at lave korrektioner i PC-driver. Men fejl på TV bør vel rettes op på TV, så det også bliver mere rigtigt for andre billed-kilder.
Kan nogen give retningslinier her - eller henvise til en procedure for hvordan man bør foretage disse indstillinger.
|
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 10:31
Nu kender jeg ikke lige Sharp fjernsynet, men normalt kan men regulerer farver, lysstyrke og kontrast, mon ikke du også har farvetæthedsreguleringen?
Men jeg er ikke overrasket, testet er 'nådesløs' og du må ikke forvente at alle fjernsyn kan vise alle trin i farveskalerne. Jeg kan faktisk heller ikke se forskel her på min computerskærm, men der er forskel i følge 'pipetten' i billedbehandlingsprogrammet (PaintShopPro).
Du kan godt vedhæfte billeder i dine indlæg, men vi vil næppe kunne se noget udfra billedet, som du ikke allerede har skrevet.
/MichaelS
|
Skrevet af: smasher
Skrevet den: 29-Maj-2007 kl. 15:58
Jeg har netop afprøvet test DVD'en.
Citat:
Filmen består faktisk kun af 7 billeder, men allerede i menu billedet afsløres svagheder i skærmen!
http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?action=viewimage&categoryid=&text=&imageid=1999&box=&shownew=on"> Gode skærme klarer menu billedet perfekt, mens skærme med svag farvedybde vil have problemer med de blå-sorte overgange i venstre side af menu billedet og de hvide lys-striber i højre side.
Et eksempel:
Til min store skuffelse klarede min skærm ikke menubilledet særlig godt, idet den havde problemer med de blå-sorte overgange og resultatet var som billede 2 herover.
I skriver at det er farvedybden der er for lav..
Mit TV er dette SONY: http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=KDL-32U2000&site=odw_da_DK&pageType=TechnicalSpecs&category=TVP+LCD+TV - http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=KDL-32U20 00&site=odw_da_DK&pageType=TechnicalSpecs&catego ry=TVP+LCD+TV
Er det kontrasten der er for lav? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle specifikationer for farvedybde..
Jeg brugte test-dvd'en fordi jeg oplevede samme problem når jeg havde skærmen tilsluttet min pc, så er det ikke alle de farvestrålende vista-bagrunde m.m. der ser lige pæne ud..
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-Maj-2007 kl. 16:14
smasher skrev:
Er det kontrasten der er for lav? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle specifikationer for farvedybde.. |
Sådan ER det med billedkvalitet - man kan ikke læse sig til alt. Der findes ikke ét meningsfyldt tal der kan fortælle dig om farvedybden er god eller ej, for problemet kan ligge flere forskellige steder. Det vigtigste er faktisk at man netop ikke stirrer sig blind på hvor mange farvenuancer producenterne _påstår_ at deres tv kan levere, for ofte angiver man f.eks. hvor mange farver der er i signalbehandlingen, uden at nævne hvor mange selve panelet kan håndtere. Og mange farver i signalbehandlingen er ikke nogen garanti i sig selv for at signalet ryger igennem uden color banding - for jo mere der skal justeres, f.eks. fordi selve panelet ikke leverer en optimal ydelse, jo større farvedybde har man _brug_ for i signalbehandlingen, for bare at sørge for at det ikke bliver ringere.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 30-Maj-2007 kl. 09:56
smasher skrev:
I skriver at det er farvedybden der er for lav..
Mit TV er dette SONY: KDL-32U2000
Er det kontrasten der er for lav? Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle specifikationer for farvedybde..
Jeg brugte test-dvd'en fordi jeg oplevede samme problem når jeg havde skærmen tilsluttet min pc, så er det ikke alle de farvestrålende vista-bagrunde m.m. der ser lige pæne ud..
|
Nej det har ikke noget at gøre med kontrasten eller farveindstillingerne, men det er den i fjernsynet interne farve dybde der ikke helt er stor nok. Jeg gætter på det har en intern farvedybde på 8 bit pr farve, og det kan give problemet. Jo lavere intern farve dybde jo mindre processor kraft skal der bruges til at beregne farverne, men resultatet blive så heller ikke optimalt. Flere bit i farve dybden kræver mere af fjernsynet og så koster det.
/MichaelS
|
Skrevet af: SimonJ
Skrevet den: 22-Juni-2007 kl. 17:29
Jeg har lige hentet filen, og fået pakket den ud. Men kan det være rigtig at det kun er en enkelt fil, som ser således ud?

Hvis det er korrekt, hvilken funktion i mit Nero skal jeg så benytte til at brænde det ud? For jeg fik en fejlmelding da jeg brugte 'Brænd DVD-video filer'.

Tak på forhånd, og håber der er i orden, at jeg brugte disse billeder i min post.
------------- PX70 42"
|
Skrevet den: 22-Juni-2007 kl. 17:43
Jeg kan ikke lige se hvad du kigger på der. Men det ligner ikke noget fra test-dvd'en.
Når du henter http://www.recordere.dk/links/Goto.asp?ResourceID=781 -
/Lars
|
Skrevet af: SimonJ
Skrevet den: 22-Juni-2007 kl. 18:00
Mange tak, det hjalp gevaldigt.
------------- PX70 42"
|
Skrevet af: thy_
Skrevet den: 18-Januar-2008 kl. 14:45
Jeg brændte på alm cd det virkede fint
------------- Mvh thy
Sony 40D3500
|
Skrevet af: mimithorup
Skrevet den: 07-Februar-2008 kl. 20:20
Er det en god ide at tagen testen med ned til forhandleren og få ham til at sætte den i inden man køber, eller ender man så med at skal købe et 32 tommer til 15000kr for at den er go nok til at vise testen uden fejl
|
Skrevet af: Spoon On Guitar
Skrevet den: 10-Juni-2008 kl. 13:23
Jeg har lige afprøvet denne på mit nyindkøbte Panasonic 42" PZ85.
Jeg blev en kende bange.
Der ser ud til at være en "ramme" omkring firkaten med farvenuancerne
http://img176.imageshack.us/img176/395/dsc00388mf0.jpg - RAM
ME
Dette er et billede af hele skærmen. Jeg har kun skruet ned for farve, lys,
konstrast osv. - omkring 40% står de på.
http://img150.imageshack.us/img150/7946/dsc00389mo8.jpg - He
le skærmen
Jeg har intet digital kamera, så billederne er taget med min telefon - et 2
mp.
Kan nogen konkludere noget fra disse?
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 10-Juni-2008 kl. 13:39
Spoon On Guitar skrev:
Kan nogen konkludere noget fra disse? |
Ja - køb en ny telefon eller et kamera ! (undskyld kunne ikke lade være )
-------------
|
Skrevet af: Spoon On Guitar
Skrevet den: 10-Juni-2008 kl. 13:48
Skrevet af: StockBroker
Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 01:49
Meget interessant.. Er selv interesseret i Panasonics lign. PZ80, som nok vil opleve det samme.
Kan vi få en eller flere på banen til at belyse, hvad det er vi ser her!
Og JA, et nyt kamera (eller ny telefon) ville kunne hjælpe detektivarbejdet betydeligt..
------------- Venlig Hilsen
JR
|
Skrevet den: 09-Juli-2008 kl. 01:51
PS. Lækkert med en gratis test-DVD til ens nye fladskærm. Sweet!
JR
|
Skrevet den: 17-Juli-2008 kl. 15:31
Den virker overraskende godt, men har efter 28 timer ikke fjernet det helt endnu. Gir det lige en chance til.
JR
|
Skrevet af: koden
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 21:16
Kan man indstille sit TV efter denne DVD.
Synes ikke mit sony 32v4500 står lige så godt som hos sony butikken, når vi taler om digital tv udsendelse.
Måske er mit digitale signal ikke helt så godt...kan man måle kvaliteten af det?
Har en antenne på altanen. Vist nok en tv2 antenne.
Optagede digitale tv udsendelser fra min sony HD recorder er heller ikke for gode uanset HDMI eller scart...
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 21:23
Når du kan modtage signalet, så kan det ikke være anderledes. Enten er det der, eller det ikke er. Det er sansynligvis et spørgsmål om indstillinger på TVet.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 21:26
Ja eller butikken der har puttet bedre indmad i deres udstillingsmodel :-)
Nej...men kan man få hjælp til indstilling på nogen måde eller hvad man skal pille ved af indstillinger?
Når jeg ser tv via HDD så er billedet meget mindre.
Det starter op og skriver 1080p og så er biledet bare i midten med tykke sorte kanter rundt om.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 21:34
Så er det fordi, at det du har optaget er et 4:3 LB signal, og når de vises på den måde, skyldes, at Recorderen overholder HDMI standarden, hvor et 4:3 signal vises som et sådan.
Til korerekt indstilling af TVet, kan det som ofte skrevet om her på forummet, anbefales at bruge en kallibrerings DVD.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 21:36
Okay..tak for det.
Så det vil sige at programmer sent i 4:3 vises via HDMI som 4:3
Når man ser det på tv fylder det hele skærm, men det er måske bare noget man manipulerer?
KalbreringsCD. Er det en man kan købe eller downloade?
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 21:42
Når det er via HDMI, og afspilleren overholder standarden vil det vises som det gør. Du kan også lige se i menuen, om den er korrekt sat op til dit panel.
Kallibrerings DVD som f.eks DVE, kan købes på diverse DVD salgssider.
|
Skrevet af: emmi
Skrevet den: 08-November-2008 kl. 22:16
Hej, er jeg den eneste der har problemer med at hente filerne ned, har prøvet med begge filer.. det eneste der sker når jeg klikker på linket er at den spørg hvor den skal gemmes og andret sker der ikke.. den overføre slet ikk
|
Skrevet den: 08-November-2008 kl. 22:26
emmi skrev:
Hej, er jeg den eneste der har problemer med at hente filerne ned, har prøvet med begge filer.. det eneste der sker når jeg klikker på linket er at den spørg hvor den skal gemmes og andret sker der ikke.. den overføre slet ikk |
Det kan næsten kun være et lokalt problem, eksempelvis nogle sikkerhedsindstillinger i din browser, virusscanner eller anti-malware som spærrer for det.
Selve download virker fint - har lige checket.
/Lars
|
Skrevet af: emmi
Skrevet den: 08-November-2008 kl. 23:17
yes det var min virus program der var skyld i det
|
Skrevet af: bimbobo
Skrevet den: 19-Juli-2009 kl. 12:44
..jeg kan ikke brænde dette image..
Jeg bruger img burn software.. men den melder om "buggy image"
Mvh
|
Skrevet af: oo27
Skrevet den: 26-November-2009 kl. 16:18
Nogen der ved hvor man kan finde en burn-in wash dvd med "white noise" (sne)?
Har en smule burn-in i top og bund af min skærm efter bjælker fra lidt for mange film 
------------- LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
|
Skrevet af: Haapanen
Skrevet den: 26-November-2009 kl. 16:40
Spoon On Guitar skrev:
Jeg har lige afprøvet denne på mit nyindkøbte Panasonic 42" PZ85.
Jeg blev en kende bange.
Der ser ud til at være en "ramme" omkring firkaten med farvenuancerne
http://img176.imageshack.us/img176/395/dsc00388mf0.jpg - RAM ME
Dette er et billede af hele skærmen. Jeg har kun skruet ned for farve, lys, konstrast osv. - omkring 40% står de på.
http://img150.imageshack.us/img150/7946/dsc00389mo8.jpg - He le skærmen
Jeg har intet digital kamera, så billederne er taget med min telefon - et 2 mp.
Kan nogen konkludere noget fra disse? |
Kunne det være reflektion fra glasset ?
|
Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 21:01
Når man har downloade ISO filen og udpakket den. Brænder man den så bare direkte på en DVD og så kan den bruges ?
------------- Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema
Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /
|
Skrevet den: 16-December-2009 kl. 23:26
Ja, når den er udpakket, så skulle den gerne være i DVD filformatet.
|
Skrevet af: MoTiNI
Skrevet den: 18-December-2009 kl. 13:00
Tak
------------- Mit Bang & Olufsen http://www.tinyurl.dk/12104" rel="nofollow - HD Cinema
Mine http://www.tinyurl.dk/12103" rel="nofollow - DVD film /
|
Skrevet af: TommyBoy
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 12:08
kan man ikke bare få lov til at downloade de 7 løse billede filer ?
er der en venlig sjæl der gider smide dem til hent ?
------------- AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
Skrevet den: 18-Maj-2010 kl. 12:56
Det mener jeg ikke er muligt, andet ernd at hente dem som den DVD de er tiltænkt.
|
|