Print side | Luk vindue

50" fladskærm

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=16988
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 10:50

Emne: 50" fladskærm
Skrevet af: Grothe
Emne: 50" fladskærm
Skrevet den: 06-November-2006 kl. 14:23

Hej alle

Er der nogen her som har erfaring med 50" fladskærme,vil gerne have en selv, men ved ikke hvor sløret billedet er eller hvor skarpt.

Svar:
Skrevet af: nextgeneration
Skrevet den: 06-November-2006 kl. 14:34
Du kan være helt rolig, en top 50" plasma står kniv skarpt. Minimums afstand ca. 2 meter. Bedste afstand 3-4 meter. Se på Panasonic PV60 / PV600 eller eventuelt Hitachis nye.

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 06-November-2006 kl. 15:42

Billedet bliver ikke sløret på en god 50'' plasma,  men står rigtig godt.

Prøv at finde nogen der har dem kørende og bliv overrasket

Hans

Skrevet af: Ning
Skrevet den: 06-November-2006 kl. 16:59

Hej

Jeg har haft min Pioneer 507 xd i ca 10 dage nu............. bliver bare mere og mere glad for den dag for dag. Simpelthen super billede, lykelig for at jeg ikke "nøjedes" med en 42" Kan varmt anbefale 50"........

Jef sidder ca 4 meter fra skærmen, men man kan sagtens sidde tættere på.

-------------
Ning

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 06-November-2006 kl. 17:54

Ellers tak-Panasonic er så low budget "design",så det skulle forbydes ved lov!

Næh-lad os endelig få meget mere "plast"-som  nogen nyder at kalde det-sålænge det er SÅ meget pænere end Panasonic som tilfældet er her. 

lrev

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet den: 06-November-2006 kl. 18:03

Jeg syntes mit plastik pio  er et rigtigt flot TV

Men alt er jo smag og behag -   men det bedste billede kommer jo fra Pioneer

Skrevet den: 06-November-2006 kl. 18:07
Plastic "frontglas" diskvalificerer Pioneer fra start efter min mening, eller for den sags skyld et hvilket som helst TV med plastic frontglas".

Har 2 unger på 4 og 6 med 1.000 fingre. Vi må vakse frontglasset 2-3 gange om ugen. Godt Panaens 50" er i glas og  ikke sart plastic, det bliver jo ødelagt efter et års tid.

Kan du ikke lide designet på pana, så er det nye 50" B&O en mulighed - det bruger panas 9G panel.

Skrevet af: Ning
Skrevet den: 06-November-2006 kl. 19:38

Det er åbenbart sådan med Pioneer/Panasonic som det er med biler, enten er man til Audi eller også er man til BMW...

Drenge, der skal være plads til os alle, det er jo klart at når man har brugt så mange penge på et tv, så syntes man selvfølgelig det er det bedste man SELV har købt ikke sandt!!!!!

-------------
Ning

Skrevet af: Ole
Skrevet den: 07-November-2006 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af Grothe Grothe skrev:

Hej alle

Er der nogen her som har erfaring med 50" fladskærme,vil gerne have en selv, men ved ikke hvor sløret billedet er eller hvor skarpt.

De herrer...

Svar Grothe på spørgsmålet og lad gamle interne stridigheder o.lign. ligge. -Så bliver alle glade

...Ole

Edit: Jeg har slettet "med rund hånd". Kom med argumenter for TV'et i stedet for blot at remse op. Og husk så stadig at holde fokus på det oprindelige spørgsmål.

-------------
Moderator, recordere.dk

Skrevet den: 07-November-2006 kl. 07:14

Til Grothe:

Hvor mange penge havde du tænkt dig at bruge på et 50'' TV ?

Mvh Hans

Skrevet af: moho
Skrevet den: 07-November-2006 kl. 15:18

Grothe

Saadan en 50" dette sætter ligesom ordet tilfredshed i relief mellem sælger og køber; i fordums tid kunne man have et brugt tv på prøve - det samme burde en sælger i dag.

Hvis problemer opstår er det da virkelig kun én køber som spotter et problem ? Jeg selv må nøjes med trykke næsen hårdt imod vinduerne hos Tape Connection.

Skrevet af: @lex
Skrevet den: 07-November-2006 kl. 15:37

Jeg ville nok seriøst overveje Sony's nye bagprojektions-TV, KDS-55A2000 (55", 1080p, 2½ ms, 1:10.000, dybde = 48 cm,  pris = 20 KKr. inklusiv moms)

(så lad LCD/Plasma "krigerne" om at skændes i uendelighed )

Skrevet af: argiex
Skrevet den: 07-November-2006 kl. 16:07
Om du vælger Pioneer eller Panasonic er som sagt en smags sag, men kan du "nøjes" med "den gamle model" er det faktisk muligt at gøre en god handel.

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=219120 - Panasonic TH50V60E priser fra Hifipriser.dk

Jeg har selv valgt Pioneer pga. designet

/argieX

Skrevet den: 07-November-2006 kl. 16:42
Det mest væsentlige mener jeg er at vælge 50" (eller derover) frem for 42".
Tænker tit på at skifte mit 50PX600 til et større, men det bliver måske lidt i overkanten , den nye 58PX600 ser fristende ud. Også den nye Hitachi 55" med motor lokker, men har ikke læst nogen reviews på billedekvaliteten.

En ting er helt sikkert, nye gæster bemærker straks denne kæmpe 50" fladskærm når de træder ind i stuen - de har typiske selv en 32" hjemme

Skrevet den: 07-November-2006 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Til Grothe:

Mvh Hans

Skrevet den: 07-November-2006 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Til Grothe:

Mvh Hans

Hej Hansie

Unskyld jeg ikke svarer før nu men har først lige set dit spørsmål.

Jeg har tænkt mig at bruge en 20-30.000.

Skrevet den: 07-November-2006 kl. 19:21
Tilslutter du eksterne højttalere, eller vil du ha højttalere indbygget i TV-et.  Modtager du med kabel TV eller med alm. UHF antenne ?

Skrevet af: t0PPy
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 11:34

Hvis du er villig til at bruge 20-30k, ville jeg helt sikker vælge en pio 507 (jeg skal selv til at ha en) - bland andet pga.:

- Bedste billedkvalitet på markedet
- Lækkert minimalistisk design
- Mulighed for selv at vælge om man vil have højtalere (har selv surround, men ellers kunne man jo snuppe pio's tilbehørs højtalere)

Mvh Olav

Skrevet den: 13-November-2006 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Tilslutter du eksterne højttalere, eller vil du ha højttalere indbygget i TV-et.  Modtager du med kabel TV eller med alm. UHF antenne ?

Jeg vil have indbygget højtalere og jeg modtager kabel tv.

Skrevet den: 13-November-2006 kl. 18:12
Så er 50PV60 et godt bud. Hvis du ikke har surround anlæg, og vil ha en god biograflyd, så er 50PV600 et godt bud med den extra lyd. Højttalerne ( diskanten )  på PV600 sidder bag nogle meget smalle højttalergrills på siden, men ser dem ikke hvis man ikke lægger mærke til dem. Bassen sidder bagpå. Men det kan du teste i en pana butik.

Jeg mener ikke pio 507 har indbygget højttalere.

Hvis den skal hænge på vægen kan det anbefales at checke dybden live på de to modeller inden du køber. Skal den stå er rombe foden klart den flotteste, men også den dyreste. Det er ikke nødvendigt at fastgøre foden til bordet ifølge min erfaring.

Skrevet den: 13-November-2006 kl. 18:17

Skrevet af: buller1
Skrevet den: 13-November-2006 kl. 19:25
Det kan da godt være at et 50" TV er dejligt stort og at man opnår en vis kino-effekt - men 50" er altså ikke så klart som en 37" eller 42" fra ca 3 meters afstand. Kun ved at øge afstanden til ca 4-5 m vil du opnå samme tilsyneladende skarphed. Alt afhænger af betragtningsafstanden, om det vil være en god idet at købe et 50". Har man en rigtig stor stue er 50"  på sin plads.
Det kan godt være at mange køber et 50" alligevel, selvom man sidder 3 m fra det - men det er bare ikke så skarpt som et 37" i den seer-afstand - men til gengæld får du som sagt fin kino-effekt. Skarphed er så bare fravalgt som høj prioritet.

Skrevet den: 13-November-2006 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af buller1 buller1 skrev:

Det kan da godt være at det er dejligt stort og at man opnår en vis kino-effekt - men 50" er altså ikke så klart som en 37" eller 42" fra ca 3 meters afstand. Kun ved at øge afstanden til ca 4-5 m vil du opnå samme tilsyneladende skarphed. Alt afhænger af betragtningsafstanden, om det vil være en god idet at købe et 50".
Det kan godt være at mange køber et 50" alligevel, selvom de sidder 3 m fra det - men det er bare ikke så skarpt som et 37" i den seer-afstand - men til gengæld får du som sagt fin kino-effekt. Skarphed er så bare fravalgt som høj prioritet.

Efter 5 måneder med 50PX600 er min personlige konklusion klar - alt under 50" er for småt. Er lidt varm på den nye 58PX600, men det blir ikke de næste 4-5 år. 50" er prismæssigt til at betale, men derover mener jeg er for dyrt endnu.

Sidder 3-4m fra afhængig hvor jeg lige sidder i stuen. Jeg ved ikke hvilket TV du sammenligner med, men på 3m skal man være meget kræsen for ikke at glæde sig hver gang man tænder for en 50PV60 / 600.

Klart at kvaliteten på en 50" afhænger mere af optagekvaliteten end på en 37", men siden foråret er kvaliteten fra DR blevet bedre og bedre. Den nye "rensede" genudsendelse af "De uheldige helte" står imponerende flot, man kan faktisk ikke se det er en serie fra 70-erne. Er programkvaliteten for dårlig, gør det underværker at sætte sharpness op på 80-100%.

Skrevet den: 13-November-2006 kl. 19:49
Fint nok at du er tilfreds - og dit TV er et super TV - ingen uenighed om det.

Men vi snakker skarphed. Du har valgt kino-effekt over skarphed på den afstand. For vi kan vel blive enige, at en 37" PX600 vil stå skarpere end din 50" hvis de stod ved siden af hinanden? ik?

Skrevet den: 13-November-2006 kl. 20:12
Det vil sikkert virke lidt skarpere, sådden er det når man forstørrer noget op. Men til gengæld kan du se mange flere detaljer i billedet på en 50", som du ikke lægger mærke til på et 37". Det er jo ikke sådden at du mister information i billdet fra en 37" til en 50". På en LCD er det en helt anden snak, der har det stor betydning om det er en 37" eller 46" pga teknologiens begrænsninger.

En 32" skærm virker igen lidt skarpere end din 37", og sådan kan man blive ved. Der kommer et punkt hvor det vil kunne ses på 3m hvis skærmen er for stor, og jeg mener ikke grænsen ligger ved en 50" i PV serien. Måske ved 58", da den nye 58PV600 får 97/100 på billedekvaliteten, til sammenligning med 42" og 50" der begge får 98/100 i plasmatvbuyingguide.

Skrevet den: 13-November-2006 kl. 20:27
Iøvrigt så jeg en 37PV, 42PV og 50PV side om side inden jeg købte, 37PV var klart for lille og forsvandt helt ved siden af de andre. Var solgt på 50PX600  med det samme. 

.... men 37PX600 er jo også et dejligt TV, og ikke alle har pladsen til en 50".

Skrevet den: 13-November-2006 kl. 21:13

Det er da muligt at du har ret med hensyn til  større detaljerigdom i en 50".
Jeg har bare lagt mærke til, at jo mindre skærm, jo skarpere fremstår de, når du står nede ved forhandleren og sammenligner. Det har ganske vist været mest LCD, der har været i forretningen og der er der i hvert fald en stor gevinst i at gå ned i størrelse, hvad skarphed angår. Men det er nu mest plasma der interesserer mig. Billedkvaliteten er bare bedre, mener jeg, og det er den da i hvert fald i de størrelser, du nævner. Her kan LCD slet ikke være med.
Jeg har ikke fladskærmstv endnu - men ved mit snarlige køb havde egentligt ikke regnet med at skulle op i mere end 37" - max. 42", da vores stue ikke er så stor. Jeg er bange for at mit TV vill blive for dominerende i stuen.  Havde jeg pladsen ville jeg da gerne eje et 50".  Piioneer eller Panasonic.

Skrevet den: 13-November-2006 kl. 21:50

Det er da muligt at du har ret med hensyn til  større detaljerigdom i en 50".
Jeg har bare lagt mærke til, at jo mindre skærm, jo skarpere fremstår de, når du står nede ved forhandleren og sammenligner. Det har ganske vist været mest LCD, der har været i forretningen og der er der i hvert fald en stor gevinst i at gå ned i størrelse, hvad skarphed angår. Men det er nu mest plasma der interesserer mig. Billedkvaliteten er bare bedre, mener jeg, og det er den da i hvert fald i de størrelser, du nævner. Her kan LCD slet ikke være med.
Jeg har ikke fladskærmstv endnu - men ved mit snarlige køb havde egentligt ikke regnet med at skulle op i mere end 37" - max. 42", da vores stue ikke er så stor. Jeg er bange for at mit TV vill blive for dominerende i stuen.  Havde jeg pladsen ville jeg da gerne eje et 50".  Piioneer eller Panasonic.

Jeg mener kun man rigtig kan bedømme det når man har set samme TV i 37", 42" og 50" side om side med samme signal.

At TV-et bliver for dominerene i stuen kan være et problem. Men som jeg ser det er et TV ikke længere et TV som i "gamle" dage. Det er et helt nyt koncept. Før så man ind i en lille kasse, nu er vi i fremtiden med en stor interaktiv skærm. Back to the future og andre fremtidsfilm har i mange år vist fremtiden med en stor interaktiv skærm der fylder hele vægen, nu er det her, og så siger folk det er for stort

En 50" virker MEGET stor når den kommer op, men efter nogle dage er det som om den bliver mindre og mindre -så det er en vanesag. Hvis man kun ser TVA og lidt spredt TV er det nok spørgsmålet om størelsen helliger, men ser man TV hver aften 3-4 timer + i weekenden er TV-et jo et af stuens vigtigste møbler, og VIL være dominerende.

Hvis man måler efter, fylder en 50PV ikke så meget mere end det gamle TV. Står det i et hjørne, vil jeg tro de fleste kan udskifte den gamle 28" med en 50" uden problemer. Prøv at sætte en ramme med en plastpose op i nogle dage og se hvad der sker med størrelsen

Men har man ikke  3-4 m til en 50" er det nok for snært.

Skrevet den: 15-November-2006 kl. 12:40

Det kan da godt være at et 50" TV er dejligt stort og at man opnår en vis kino-effekt - men 50" er altså ikke så klart som en 37" eller 42" fra ca 3 meters afstand. Kun ved at øge afstanden til ca 4-5 m vil du opnå samme tilsyneladende skarphed. Alt afhænger af betragtningsafstanden, om det vil være en god idet at købe et 50". Har man en rigtig stor stue er 50"  på sin plads.
Det kan godt være at mange køber et 50" alligevel, selvom man sidder 3 m fra det - men det er bare ikke så skarpt som et 37" i den seer-afstand - men til gengæld får du som sagt fin kino-effekt. Skarphed er så bare fravalgt som høj prioritet.

Tak for alle svarene.

Der er ingen problemer med afstanden da jeg sidder 5-6 meter fra fladskærmen.

Print side | Luk vindue